6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. április 25-i ülésére
2013. április 25-i ülésére
Tárgy: | Éves összefoglaló ellenőrzési jelentés a 2012. évben végzett belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről | |
Készítette: | Cseh Anikó köztisztviselő | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester, Kovács Piroska Rózsa aljegyző | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvénynek (a továbbiakban: Áht.), valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletnek (a továbbiakban: Ber.) megfelelően a közpénzek felhasználásában résztvevő költségvetési szervek kötelesek belső ellenőrzési rendszert működtetni abból a célból, hogy a szervezet vezetője számára bizonyosságot nyújtsanak az általa kiépített és működtetett pénzügyi irányítási és kontroll rendszerek megfelelőségét illetően.
A belső ellenőrzés független, tárgyilagos, bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység, melynek célja, hogy az adott szervezet működését fejlessze, és eredményességét növelje. A belső ellenőrzés a szervezet céljai elérése érdekében rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet kockázatkezelési, irányítási és ellenőrzési eljárásainak hatékonyságát.
A Belső ellenőrzés éves munkájáról, az Ötv., a Ber. valamint a Társulás Belső Ellenőrzési Kézikönyve alapján Éves Ellenőrzési Jelentést kell készíteni, melyet a polgármesternek a tárgyévet követően a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg kell a Képviselő-testület elé terjesztenie. A Ber. 48. §-a megfogalmazza az éves ellenőrzési jelentés, illetve az éves összefoglaló ellenőrzési jelentés tartalmi követelményeit.
2009.01.01-től a belső ellenőrzési tevékenységet a Kelet-balatoni Többcélú Kistérségi Társulás által kiírt közbeszerzési pályázat nyertese, a Szántó és Társa Szolgáltató Bt. látja el Önkormányzatunknál.
A Szántó és Társa Szolgáltató Bt. által készített éves ellenőrzési jelentés alapján a következők szerint számolunk be a belső ellenőrzés 2012. évi tevékenységéről.
1.1.A belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása:
A belső ellenőrzési tervben foglaltak szerint az alábbi témák kerültek átvizsgálásra:
1. Balatonalmádi Város Önkormányzat Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások komplex fejlesztése c. projekt a Balatonalmádi Intézményfenntartó Társulás intézményeiben II. szakasz közbeszerzési eljárásának vizsgálata.
2. Az Önkormányzati tulajdonú és fenntartású strandok készpénzkezelés rendjének vizsgálata.
3. Balatonalmádi Város Önkormányzat normatíva igénylésének és elszámolásának vizsgálata.
4. Balatonalmádi Város Önkormányzat 2011. évi beszámoló vizsgálata.
5. Balatonalmádi Városgondnokság 2011. évi költségvetési beszámoló vizsgálata.
6. Balatonalmádi Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény költségvetési gazdálkodásának vizsgálata.
7. Balatonalmádi Város Önkormányzat bérbeadások és bérleti díj megállapítások vizsgálata.
8. Balatonalmádi Kistérségi Egészségügyi Központ Közhasznú Non-profit Kft. részére nyújtott támogatás és kölcsön felhasználásának és elszámolásának vizsgálata.
1.2.Az ellenőrzések személyi, tárgyi feltételei, az ellenőrzést elősegítő és akadályozó tényezők
A belső ellenőrzést 2012-ben végző személyi állomány iskolai végzettsége megfelelt a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 370/2011.(XII.31.) Kormányrendeletben foglaltaknak.
A tárgyi és munkavégzéshez szükséges feltételek –a Hosszú és Társa. Szolgáltató Bt. irodájában – biztosítottak voltak 2012. évben is.
Az ellenőrzések lefolytatásának akadályozó tényezői nem voltak.
1.3. Az ellenőrzés fontosabb megállapításai, következtetései, javaslatai
Az elfogadott ellenőrzési program szerinti ellenőrzések megállapításai a Hosszú és Társa Szolgáltató Bt. vizsgálatai alapján az alábbiak voltak:
1.3.1. Közbeszerzési törvény előírásainak vizsgálata, különös tekintettel „A szociális- és gyermekjóléti szolgáltatások komplex fejlesztésének Balatonalmádi Intézményfenntartó társulás intézményeiben” c. KDOP 5.2./A-09-2009-002. sz. pályázat keretében lefolytatott közbeszerzési eljárásokra
Az ellenőrzés típusa: pénztár rovancsolás
Az ellenőrzött időszak: 2011. költségvetési év
Az ellenőrzés időpontja: 2012. augusztus 15 – 2012. szeptember 15.
A vizsgálat megállapítása:
Balatonalmádi Város Önkormányzata a A szociális- és gyermekjóléti szolgáltatások komplex fejlesztése a Balatonalmádi Intézményfenntartó Társulás intézményeiben II. szakasz közbeszerzési eljárás lebonyolításával megbízta a Konzulens 9000 Kft.-t. A Lebonyolító a Kbt. VI. fejezete szerinti Tárgyalás nélküli eljárás kapcsán kérelmezte az ajánlattételi felhívás hirdetményének Közbeszerzési Értesítőben történő közzétételét (2011/82 KÉ. – 17655/2011.)
A közbeszerzés tárgya építési beruházás, kivitelezés volt.
Az ajánlat kérés során a részekre történő ajánlattétel lehetőségét biztosították.
Az ajánlattételi felhívásban meghatározott ajánlattételi határidő lejártáig nyolc ajánlattevő nyújtotta be ajánlatát. Az ajánlatok beérkezését és átvételét Átadás –átvételi jegyzőkönyvben rögzítették.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának a Konzulens 9000 Kft. lebonyolításával megvalósuló, „A szociális és gyermekjóléti szolgáltatások komplex fejlesztése a Balatonalmádi Intézményfenntartó Társulás intézményeiben II. szakasz” elnevezésű projektjével kapcsolatos egyszerű közbeszerzési eljárásra beérkezett ajánlatok bírálatát a Bíráló Bizottság 2011. augusztus 22-én 14.00 órai kezdettel végezte el.
A Bíráló Bizottság az ajánlattevők kizárásával, az ajánlatok érvényességével, valamint az ajánlattevők alkalmasságával kapcsolatos javaslatokat jegyzőkönyvben rögzítette.
A Kbt. 250. § (3) bek. (h) pontja szerint, az ajánlatkérő nyilvános eredményhirdetést nem tartott, de az eljárás eredményét összefoglaló írásbeli összegezésben valamennyi ajánlattevő részére 2011. augusztus 24-én megküldte.
A lefolytatott közbeszerzési eljárás eredményes volt.
Az ajánlatkérő az ajánlatok elbírálásának befejezésekor külön jogszabályban meghatározott minta szerint írásbeli összegezést köteles készíteni az ajánlatokról, mely követelmény érvényesült. Az eljárás összegezését 2011. augusztus 24-én minden ajánlattevő részére megküldték.
Az egyszerű közbeszerzési eljárás – ha eredményes – a szerződéskötéssel zárul le.
Az Önkormányzat közbeszerzési szabályzattal rendelkezik.
Az ajánlatkérő minden egyes közbeszerzési eljárását annak előkészítésétől az eljárás alapján kötött szerződés teljesítéséig terjedően írásban köteles dokumentálni, mely megfelelő volt.
1.3.2. Készpénzkezelés rendjének vizsgálata az Önkormányzat által üzemeltetett strandoknál:
Az ellenőrzés típusa: pénztár rovancsolás
Az ellenőrzött időszak: hatályos állapot
Az ellenőrzés időpontja: 2012. augusztus 16.
A vizsgálat megállapítása:
A standi bevételek elszámolása keretében rögzítésre került, hogy a strandjegyek, bérletek, belépők bevételével kapcsolatos elszámolás menetét a stranddal kapcsolatos a „Balatonalmádi Strandfürdők üzemeltetési szabályzata „ és a Házirend egységesen rögzíti, amelyek valamennyi strand vonatkozásában egységes szerkezetben 2012. április 16-i időponttal a Polgármester hatályba léptetett.
A strandoknál folytatott helyszíni ellenőrzések – melyek során rovancsolásra is sor került – megállapítható, hogy a bevételek kezelése és elszámolása a helyi szabályozásnak megfelelően történt.
A strandbevételek beszedésével, elszámolásával és nyilvántartásával kapcsolatos kontrollfolyamatok a Polgármesteri Hivatalban megfelelően kiépítettek.
Az előző évben azonos tartalmú vizsgálatra került sor, amely eredményeként Intézkedési Terv készítésére köteles javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.3.3. Balatonalmádi Város Önkormányzata állami támogatásokkal, hozzájárulásokkal kapcsolatos elszámolás, előirányzatainak teljesítése, tényleges mutatószámok megállapítása, kötött felhasználású támogatások felhasználásának ellenőrzése (a Költségvetési törvény 3., 5. és 8. sz. mellékletében szereplő normatívák):
Az ellenőrzés típusa: pénzügyi ellenőrzés.
Az ellenőrzött időszak: 2011. év.
Az ellenőrzés időpontja: 2012. január 15 – 2012. február 15.
Az ellenőrzött időszak: 2011. év.
Az ellenőrzés időpontja: 2012. január 15 – 2012. február 15.
A vizsgálat megállapítása:
A helyi önkormányzat normatív állami hozzájárulásait a költségvetési törvény 3. számú melléklete alapján Balatonalmádi Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatala igényli.
Az igénylés és az elszámolás előkészítése és különböző nyilvántartásokkal történő alátámasztása az intézményekben biztosított.
A vizsgálat lefolytatásához szükséges dokumentumok valamennyi ellenőrzött költségvetési szervnél megfelelő formában és tartalommal rendelkezésre álltak, melyek a normatíva igénylés alapdokumentálását biztosították.
A 2011. évi normatíva elszámolás a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 2009. évi CXXX. törvény valamint a 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLIII. törvény (továbbiakban: költségvetési törvény) alapján történt.
1.3.4. Az Önkormányzat 2011. évi költségvetési beszámolójának ellenőrzése:
Az ellenőrzés típusa: teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2011. költségvetési év
Az ellenőrzés időtartama: 2012. március 19 – 2012. április 20.
Az ellenőrzött időszak: 2011. költségvetési év
Az ellenőrzés időtartama: 2012. március 19 – 2012. április 20.
A vizsgálat megállapítása:
Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetését kiadásainak és bevételeinek előirányzatai, és az általa alapított, irányított költségvetési szervek kiadásainak és bevételeinek előirányzatai együttesen alkotják.
Az önkormányzat költségvetéséből finanszírozza és látja el a helyi önkormányzatokról szóló és más törvényben meghatározott feladatait.
Összességében a 4/2011. (II.25.) számú költségvetési rendelet tartalmilag és formailag elfogadható, mely megfelelő tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek. Részletezettsége miatt a jogszabályi követelményeknek a rendelet felépítésében teljes mértékben megfelel.
A költségvetési rendelet, valamint az információs jelentésben (MÁK felé benyújtott K11) foglalt adatok megegyeznek.
Az Országgyűlés döntéseinek megalapozásához, továbbá a zárszámadás elkészítéséhez és az államháztartás mérlegeinek összeállításához az Önkormányzat és valamennyi költségvetési szerve részére az év végi költségvetési beszámolót és mérlegjelentést elkészítették.
Az önkormányzat beszámolási kötelezettsége a költségvetési előirányzatok alakulásának és azok teljesítésének, a vagyoni, a pénzügyi és létszámhelyzetének, a költségvetési feladatmutatóknak és normatívák alakulásának bemutatására, továbbá a költségvetési támogatások elszámolására terjed ki.
A beszámolóban a pénzügyi helyzetet a költségvetésben meghatározott bevételi és kiadási előirányzat teljesítése tükrözi. A maradvány az alaptevékenységgel kapcsolatos pénzmaradványt tartalmazza, mivel Balatonalmádi Város Önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem folytat.
A 2011. évi beszámoló ismeretében Balatonalmádi Város Önkormányzat vagyonváltozásának időbeni alakulását vizsgáltam az elemzés és az ellenőrzés módszereivel.
Az Önkormányzat vagyonát mutató 2011. évre vonatkozó könyvviteli mérleg fordulónapi összege 12 113 162 E Ft. A vagyon összege 2011. évben 12 166 852 E Ft volt, mely 0,44 %-os, azaz 53 690 E Ft-os növekedést jelentett az előző évhez képest.
Az Önkormányzat vagyonának számottevő, 2010. évben 92,57 %, 2011. évben 94,76 %-os részarányát a befektetett eszközök, s ezen belül is az ingatlanok jelentették. A tárgyi eszközállományon belül az ingatlanok rendkívül magas részaránya általános jellemzője az önkormányzatoknak.
1.3.5. Balatonalmádi Városgondnokság 2011. évi beszámoló vizsgálata:
Az ellenőrzés típusa: teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2011. költségvetési év
Az ellenőrzés időtartama: 2012. március 19 – 2012. április 20.
Az ellenőrzött időszak: 2011. költségvetési év
Az ellenőrzés időtartama: 2012. március 19 – 2012. április 20.
A vizsgálat megállapítása:
A vizsgálat alapján elmondható, hogy a számviteli analitikus nyilvántartások alátámasztották az egyes mérlegtételeket.
A mérleget leltárral alátámasztották. A főkönyv és a mérleg adatai megegyeznek. A vizsgált évben a terv szerinti értékcsökkenést elszámolták.
A mérleg valódisága megállapítható.
A Városgondnokságnál a számvitel logikailag zárt rendszerét kialakították, mivel a főkönyvi könyvelés, az analitikus nyilvántartások és a bizonylatok adatai közötti egyeztetésre az ellenőrzés során lehetőség volt.
Az év végi beszámoló teljesítési adatainak értékelésekor megállapítható, hogy a bevételek a módosított előirányzat szerint, a kiadási előirányzatok a jóváhagyott előirányzaton belül teljesültek. Az előirányzatok évközi változásainak nyomon követése biztosított volt. Az előirányzat módosítások szükségesek és megalapozottak voltak. A költségvetési gazdálkodást az előirányzatok folyamatosan biztosították.
1.3.6. Balatonalmádi Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény költségvetési gazdálkodásának vizsgálata:
Az ellenőrzés típusa: rendszerellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2011. év
Az ellenőrzés időpontja: 2012. április 23 – 2012. május 20.
Az ellenőrzés megállapításai:
A vizsgálat alapján megállapítást nyert, hogy a Zeneiskola 2010. évi gazdálkodása megfelelt az államháztartás szervezeteivel szemben fennálló követelményeknek. A Zeneiskolát alapító és irányító Balatonalmádi Város Önkormányzat 2012. évi éves belső ellenőrzési tervében foglaltak szerinti jelen utóellenőrzés célja, hogy független, tárgyilagos ellenőrzés keretében az Önkormányzat és az Intézmények vezetése számára információt szolgáltatni a 2011. évi ellenőrzési tapasztalatok és javaslatok érvényesüléséről a költségvetési gazdálkodásban. A Zeneiskola 2011. évi gazdálkodása a 2010. évi gyakorlattal azonos módon történt. A megváltozott jogszabályi környezetet a Zeneiskola 2011. évi beszámolójának és 2012. évi költségvetésének elkészítésekor figyelembe vették, mivel a Zeneiskola 2012. évi elemi költségvetésről és a 2011. évi elemi költségvetési beszámolóról az államháztartás információs rendszere felé az adatszolgáltatási kötelezettségét teljesítette a pénzügyi-gazdálkodási feladatokkal megbízott Balatonalmádi Városgondnokság. A 2011. évi ellenőrzési tapasztalatok költségvetési gazdálkodásban való érvényesülését az ellenőrzés megfelelőnek találta, javaslat megfogalmazására nem kerül sor.
1.3.7. Balatonalmádi Város Önkormányzat bérbeadások és bérleti díj megállapítások vizsgálata
Az ellenőrzés típusa: teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2011. év
Az ellenőrzés időpontja: 2012. november 27 – 2012. december 21.
Az ellenőrzés megállapításai:
A helyi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról Balatonalmádi Város Polgármesteri Hivatala a Városgondnoksággal együttműködve gondoskodik.
A bevételek tervezése során jó gyakorlat alakult ki, a tervezés az előző költségvetési év tény adatai, valamint a hosszú távra kötött szerződések felülvizsgálata során megállapított bevételek együttes számbavételével történik.
A bérleti díjakkal kapcsolatos feladatok szabályozottsága megfelelő, a feladat és hatásköröket rendeletekben írja elő az Önkormányzat. A helyi szabályozás szerint a bérleti díjak és az egyéb bevételek tekintetében is az adott szolgáltatás árát úgy kell megállapítani, hogy a kapott ellenértékben a költségek megtérüljenek.
A Városgondnokság feladata a bérleti díjak számlázása, mind a Polgármesteri Hivatalnál megállapított, mind az Intézmény saját hatáskörében megállapított bérleti díjak tekintetében. A helyszíni vizsgálat alapján megállapítható, hogy a bérleti díj megállapítása és számlázása helyesen történik.
A bérleti díjakhoz kapcsolódó egyedi kötelezettségvállalás nyilvántartása biztosított.
A bérleti díj bevételek dokumentáltsága megfelelő, a főkönyvi könyvelés helyes.
1.3.8. Balatonalmádi Kistérségi Egészségügyi Központ Közhasznú Non-profit Kft. részére nyújtott támogatás és kölcsön felhasználásának és elszámolásának vizsgálata:
Az ellenőrzés típusa: teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2011. év
Az ellenőrzés időpontja: 2012. november 27 – 2012. december 21.
Az ellenőrzés megállapításai:
Az ellenőrzés alapján megállapítható, hogy a támogatásban részesülő Kft. Balatonalmádi város Önkormányzat által nyújtott támogatásokat rendeltetésszerűen használta fel. A Kft., mint támogatott szervezet 2011. évi támogatás folyósításának és elszámolásának szabályszerűsége megállapítható.
A Polgármesteri Hivatal a civil szervezeteknek nyújtott támogatások közzétételéről gondoskodott.
1.4.Az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény nem történt. Mulasztás vagy hiányosság gyanúja nem merült fel egyik vizsgált intézménynél sem.
1.5.A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok:
1.5.1. Közbeszerzési törvény előírásainak vizsgálata, különös tekintettel „A szociális- és gyermekjóléti szolgáltatások komplex fejlesztésének Balatonalmádi Intézményfenntartó társulás intézményeiben” c. KDOP 5.2./A-09-2009-002. sz. pályázat keretében lefolytatott közbeszerzési eljárásokra
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.2. Készpénzkezelés rendjének vizsgálata az Önkormányzat által üzemeltetett strandoknál:
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.3. Balatonalmádi Város Önkormányzata állami támogatásokkal, hozzájárulásokkal kapcsolatos elszámolás, előirányzatainak teljesítése, tényleges mutatószámok megállapítása, kötött felhasználású támogatások felhasználásának ellenőrzése (a Költségvetési törvény 3., 5. és 8. sz. mellékletében szereplő normatívák):
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.4. Az Önkormányzat 2011. évi költségvetési beszámolójának ellenőrzése
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.5. Balatonalmádi Városgondnokság 2011. évi beszámoló vizsgálata:
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.6. Balatonalmádi Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény költségvetési gazdálkodásának vizsgálata
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.7. Balatonalmádi Város Önkormányzat bérbeadások és bérleti díj megállapítások vizsgálata
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.8. Balatonalmádi Kistérségi Egészségügyi Központ Közhasznú Non-profit Kft. részére nyújtott támogatás és kölcsön felhasználásának és elszámolásának vizsgálata
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
2.1 Tanácsadó tevékenység bemutatása
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján pozitív irányú pénzügyi-számviteli feladatellátás tapasztalható, annak ellenére, hogy a pénzügyi feladatellátásban érintettek leterheltsége magas, illetve folyamatos jogszabályváltozás nehezíti a munkát.
A költségvetési szervek igénylik a szakmai tanácsadást egy-egy megoldandó feladat kapcsán, ezért az ellenőrzések nyomán szerzett tapasztalatinkat egy-egy terület vonatkozásában folyamatosan megosztottuk az érintettekkel.
A helyszíni vizsgálatok kapcsán - de telefonos megkeresés esetében is – számos szakmai kérdésben fogalmaztuk meg szakmai véleményünket.
A jogszabályban előírt tanácsadói tevékenység keretében elkészítettük és megküldtük a zárszámadási rendelet összeállításával kapcsolatos javaslatainkat, illetve a sajátos nevelési igényű gyerekek ellátása kapcsán az Alapító Okiratok módosítására vonatkozó anyagokat, melyeket a visszajelzések alapján hasznosítottak.
Az ellenőrzött szervezeteknél a vizsgálatokhoz szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítottak voltak.
A vizsgálatokhoz a szükséges anyagokat, információt és az elvárható segítséget megkaptuk, esetenként a vizsgált területen a leterheltség miatt kellett munkánkat átszervezni.
Az ellenőrzött szervezetek megállapításainkat, javaslatainkat elfogadták, észrevétel miatt érdemi módosításra a jelentésekben nem került sor, azaz a vizsgálati jelentések véglegesítése előtt egyeztettük, lezáratlan kérdések nem maradtak.
3.1. A belső kontrollrendszer működésének értékelése az ellenőrzési tapasztalatok alapján:
A belső kontrollrendszer a kockázatok kezelése és tárgyilagos bizonyosság megszerzése érdekében kialakított folyamatrendszer, melynek célja, hogy a működés és a gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan, hatékonyan és eredményesen hajtsák végre.
Balatonalmádi Város Önkormányzatnál a tevékenységek szabályozottsága biztosított, mivel a jogszabályokban meghatározott szabályzatokat elkészítették és alkalmazzák. Fontos, hogy ezek a dokumentumok folyamatosan felülvizsgálatra, a változó jogszabályi környezet és alkalmazott gyakorlat alapján aktualizálásra kerüljenek. Ennek elmaradása magas kockázatot jelent a szervezet működésében.
A kontrollkörnyezet kialakítása a szabályzatok elkészítése és az abban foglaltak alkalmazása lévén tudatos és jól szervezett tevékenység.
Az önkormányzat és a költségvetési szervek működésében rejlő kockázatos területek kiválasztása érdekében a kockázatkezelés, azaz objektív kockázatelemzési módszer valamennyi folyamat vonatkozásában nem került alkalmazásra.
Az Önkormányzat célkitűzéseinek elérése érdekében kialakításra kerültek azok az eljárások, eszközök, mechanizmusok, amelyek elősegítik a célkitűzéseinek elérését
· a működés eredményessége és hatékonysága,
· a pénzügyi jelentések megbízhatósága, és
· az alkalmazandó törvényeknek és előírásoknak való megfelelés területén.
A kontrolltevékenységek kialakítása részben felelt meg a jogszabályi követelményeknek, mivel a nem teljes körűen határozták meg a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést, illetve a Hivatalra vonatkozó beszámolási eljárásokat.
Az Önkormányzat információs és kommunikációs rendszere ( pl: iktatási rendszer ) kialakításra került annak érdekében, hogy alkalmas legyen objektív módon tájékoztatást nyújtani az irányító szerveknek és az ügyfeleknek, biztosított továbbá, hogy a kívülről érkező információk, a megfelelő kommunikációs csatornákon át, eljussanak ahhoz a szervezeti egységhez, amely az információkat hasznosítani tudja. Az Önkormányzat és a költségvetési szerv vezetőinek beszámolási kötelezettségeit magas szintű jogszabályok törvények, kormányrendeletek írják elő. A beszámolást felelősséggel végző vezetőnek, miután jogi felelőssége tudatában kell az előírt tartalmú nyilatkozatokat, jelentéseket megtennie, gondoskodnia kell arról, hogy a szervezeti egységek szabályos működéséről folyamatosan megbízható adatokhoz, információkhoz jusson. Ennek eszközeként célszerű lenne kialakítani és működtetni a „Vezetői Információs Rendszert” (VIR).
A jogszabályi előírás alapján, az ellenőrzési nyomvonalhoz kapcsolódóan, minden költségvetési szervnek ki kell alakítania egy olyan monitoring rendszert (hierarchikusan felépített vezetői információs rendszert), amelynek alapján a szervezet valamennyi tevékenységének minden szakasza értékelhető, és megfelelő jelzést ad a szükséges intézkedések meghozatalára. A széles körű szabályozottság és a Polgármesteri Hivatal, valamint az Intézmények megfelelő létszáma miatt a rendszer működtetése biztosított, melynek keretében az elszámoltathatóságra, az átláthatóságra és a felelősségre a jövőben kiemelt figyelmet kell fordítani.
4.1. Az intézkedési tervek megvalósításáról szóló beszámolás
Az intézkedési tervekben meghatározott feladatok megvalósulását általában a hiba jelentőségétől függően utóvizsgálat keretében vagy a következő vizsgálatkor ellenőrzik a belső ellenőrök.
2012-ben a belső ellenőrök által intézkedési terv készítését előíró javaslatok nem kerültek megfogalmazásra.
4.2.Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslat nem került megfogalmazásra, mivel minden ellenőrzött terület vonatkozásában megfelelő kontroll mechanizmusok működnek.
5. Egyéb külső ellenőrzés
Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél 2012. évben a következő külső ellenőrzésre került sor:
1. Állami Számvevőszék részéről: Balatonalmádi pénzügyi helyzetének vizsgálata,
2. Magyar Államkincstár részéről:
- Fenntartási kötelezettségvállalás ellenőrzése ( Galagonya út burkolat felújítása)
- Fenntartási kötelezettség ellenőrzése ( Szent Erzsébet Liget (Öregpart) II. ütem IV. szektor felújítása
- Veszprém megyei Önkormányzat részéről: az üzemeltetési, szolgáltatási kötelezettség ellenőrzése (Szennyvíz-csatorna hálózat bővítése )
3. KDRFÜ részéről a TEUT forrásból támogatásba részesített projekt dokumentumok ellenőrzésére került sor az alábbi esetekben:
- Kálvin utca burkolat felújítása
- Köztársaság út burkolat felújítása
- Rákóczi út és környékének kátyúzással történő burkolat felújítása
- Szabadságkilátó út burkolat felújítása
- Taksony utca út burkolat felújítása
Az 1. sz. vizsgálat során az ÁSZ által tett javaslatok alapján intézkedési terv készítésére kötelezték a Polgármesteri Hivatalt. Az ellenőrzési jelentés és az intézkedési terv a Képviselőtestület 2012. május 03-i ülésén benyújtásra és határozattal elfogadásra került, az abban megfogalmazott feladatok végrehajtása folyamatos.
A 2. és 3. pontban meghatározott dokumentum alapú vizsgálatok záró jegyzőkönyveiben intézkedést igénylő javaslatok nem kerültek megfogalmazásra.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, hogy a 2012. évi éves belső és külső ellenőrzésekről szóló éves ellenőrzési jelentést az alábbi határozati javaslattal jóváhagyni szíveskedjenek.
Balatonalmádi, 2013. április 10.
Keszey János Kovács Piroska Rózsa
polgármester jegyzői jogkört gyakorló aljegyző
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
77/2013. (IV.16.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
„ 1. Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2012. évi belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről szóló éves ellenőrzési jelentést
j ó v á h a g y j a.
2. Az ellenőrzések fejlesztésére vonatkozóan az alábbi követelményeket és elvárásokat határozza meg:
- Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámnak a szinten tartását a 2014. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során vizsgálni kell.
- 2014-től folytatni kell a költségvetési beszámoló megbízhatósági ellenőrzését.
Felelős: Keszey János polgármester
Kovács Piroska Rózsa jegyzői jogkört gyakorló aljegyző
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea pénzügyi- és számviteli osztályvezető
Határidő: 2013. november 15. illetve folyamatos”
|
|
"Belső ellenőrzés"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
……./2013. (IV.25.) Öh.
1. Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a 2012. évi belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről szóló éves ellenőrzési jelentést jóváhagyja.
2. Az ellenőrzések fejlesztésére vonatkozóan az alábbi követelményeket és elvárásokat határozza meg:
o Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámnak a szinten tartását a 2014. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során vizsgálni kell.
o 2014-tól folytatni kell a költségvetési beszámoló megbízhatósági ellenőrzését.
Felelős: Keszey János polgármester
Kovács Piroska Rózsa jegyzői jogkört gyakorló aljegyző
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea pénzügyi-és számviteli osztályvezető
Határidő: 2013. november 15. illetve folyamatos
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal