12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. június 27-i ülésére
2013. június 27-i ülésére
Tárgy: | Csatlakozás térségi turisztikai kártyarendszerhez | |
Készítette: | Viktor Zsuzsanna köztisztviselő | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
127/2013. (V.30.) határozatával önkormányzatunk úgy döntött, hogy a helyi turisztikai egyesületen keresztül támogatja a Balaton Best Nonprofit Kft. által működtetett térségi turisztikai projektet, amelynek lényege a pályázati támogatással megvalósítandó térségi turisztikai kártyarendszer és buszjárat. Az érintett többi önkormányzat is megszavazta a projekt támogatását és szándékukban áll a csatlakozás az önkormányzati strandok révén, a projektvezetés pedig a Balaton Best Card térségi turisztikai kártya idei bevezetése és a buszjárat új szolgáltatóval történő idei folytatása mellett döntött.
A projekt célja a térségbe érkező turisták és az itt eltöltött vendégéjszakák számának és az idegenforgalmi adó (IFA) köteles vendégéjszakák bevallási arányának növelése, továbbá a szezonhosszabbítás, a vendég adatbázis növelése, ártartás, áremelés, szolgáltatásbővítés, a szolgáltatóknál a látogatottság növelése. A turisták a kártya révén számos ingyenes vagy kedvezményes szolgáltatást vehetnek igénybe, tartózkodási idejük növelését magasabb kedvezmények, visszatérésüket pedig őszi kedvezményes csomagajánlat ösztönzi.
A Nonprofit Kft. által kidolgozott rendszer szerint a szállásadók kategóriák szerinti (20/50/60 Ft) hozzájárulást fizetnek be vendégéjszakánként – amit be tudnak építeni áraikba – cserébe megkapják a kártyát, amit vendégeiknek ingyenesen (500 Ft kaució mellett) adnak, a szolgáltatók különböző kedvezményeket biztosítanak a kártyával érkező vendégeiknek, az önkormányzatok pedig az 5. vendégéjszakától ingyenesen, annak eléréséig 30%-os kedvezménnyel engedik be a kártyával rendelkező vendégeiket strandjaikra. A projekt valamennyi résztvevője megjelenik a kártyarendszer marketingjében (pl. honlap, plakát, kiadványok). A Kft. a szezon végén egy előre megállapított összeget fizet az 50%-100% kedvezményt adó fő turisztikai szolgáltatóknak az elmaradt bevétel kompenzálására. Az elképzelések szerint az önkormányzatok „refinanszírozása” az IFA bevallások és a vendégéjszakák számának növekedése formájában valósulna meg.
Az alapos előkészítés után bevezetett BrixenCard[1] (Dél-Tirol, Olaszország) egyik fő eleme a Balaton Best Card-hoz hasonlóan az ingyenes közlekedés biztosítása a turisták részére. A brixeni példában a tartományi önkormányzat az ingyenes helyi és távolsági közlekedést, a BB Card-nál az önkormányzatok az ingyenes, illetve kedvezményes strandbelépést nyújtják a vendégeknek IFA-bevételeik növekedése érdekében. A közlekedést a BB Card esetében a BB élmény- és borjárat hivatott biztosítani.
A strandi belépéshez szükséges terminált és a projekt minden háttérelemét – marketing, szolgáltatói szerződések stb. - a Kft. a pályázat keretében biztosítja. A kártyahasználati adatok az önkormányzat számára is rendelkezésre állnak majd, tehát követhető lesz, hogy melyik szállásadó melyik vendége mikor, melyik szolgáltatást vette igénybe. Utólag felmérhető az is, hogy adott időszakban egy-egy szállásadónál jelentkezett-e többlet IFA-bevétel a kártyarendszerbe belépést megelőző időszakhoz képest.
A balatonalmádi szálláshelyekkel a szerződéskötést most kezdi meg a Kft., ezért nehezen kalkulálható a kártyarendszerbe belépő szálláshelyek, valamint kártyával rendelkező vendégeik strandi látogatásának száma. A nagyrészt idegenforgalmi adó mentes vendégéjszakákat bonyolító táborokkal a Kft. nem kíván szerződést kötni. Egyelőre nincs a Balaton Best Cardhoz hasonló térségi turisztikai kártyarendszer hazánkban, ezért a hasonló alapokon nyugvó badacsonyi helyi kártyarendszer tapasztalataiból indulhatunk ki a strandi kedvezmények után keletkező „többletkiadás” becslésekor, valamint a szálláshelyek számából, jellegéből az alábbiak szerint.
Badacsonyban 2010-ben 9 millió Ft volt az IFA-bevétel állami kiegészítés nélkül, 2011-ben vezették be a kártyát, ekkor 19 millióra nőtt a bevétel, 2012-re pedig 25 millió Ft-ra. Ábrahámhegy a badacsonyi példa nyomán ebben az évben lép be. A badacsonyi szállásadók közel két harmada lépett be eddig a rendszerbe, a strandi belépések száma a tartózkodási idő felét sem éri el.
Balatonalmádiban a 2012. évben bevallott adóköteles vendégéjszakák 15%-át – 16.827 éj – a magánszemély szállásadóknál eltöltött vendégéjszakák adták, míg 85 %-át – 96.461 éj – a szállodák, panziók, kempingek, vállalati üdülők vendégéjszakái. 2012-ben 254 magánszállásadó fizetett idegenforgalmi adót, átlagosan 65 vendégéjszaka jutott egy szállásadóra. A KSH adatai szerint 2012. július 31-én 22 működő kereskedelmi szálláshely egység,2489 kiadható férőhely volt a városban. A férőhelyek 28,5 %-a szállodákban, 6,5%-a panziókban, 28,1 üdülőházakban, 17,6%-a közösségi szállókban, 19,3%-a kempingekben található. A Ramada szálloda vendégforgalma a nem magánszálláshelyek vendégforgalmának 34%-át, a városi szintű összes vendégforgalomnak pedig közel 29 %-át teszi ki. Információink szerint a négycsillagos szálloda nem fog csatlakozni a kártyarendszerhez. Balatonalmádiban a KSH adatai szerint az átlagos tartózkodási idő 2,5 nap, ennél jelentősen hosszabb tartózkodás a kártya által nem érintett táborokban jellemző. A kártyát az adómentes éjszakák után is megkapják a (18 éven aluli) vendégek, ugyanakkor a kalkulációban az adómentes éjszakák jelentős részét adó táborokkal és a Ramada szállodával nem kell számolni.
A fenti adatokból kiindulva, amennyiben pl. az adóköteles magán vendégéjszakák 50%-át adó szállásadók és a Ramada szálloda vendégéjszakáit leszámítva a többi adóköteles kereskedelmi vendégéjszaka 50%-át adó szálláshelyek csatlakoznak a kártyarendszerhez, ez éves szinten, átlagosan 8.400 + 29.673 = 38.073 vendégéjszakát érint. Július 15-től indul a kártyarendszer, a strandok szeptember 15-ig vannak nyitva. A KSH adatai szerint júliustól szeptemberig az almádi kereskedelmi vendégéjszakák 62%-a jelentkezik (2012-ben), ebben az időszakban a vendégek átlagos tartózkodási ideje 2,6 nap. Feltételezve, hogy a magánszállás éjszakáknál hasonló az arány, az adóügyi osztály adataival számolva kb. 23.600 vendégéjszakát érinthet a kedvezményes strandbelépés.
Az egységes kommunikáció érdekében négy vendégéjszakáig 30%-os, az 5. vendégéjszakától pedig 100%-os kedvezményt javasol nyújtani a Nonprofit Kft.
Példa: A kártyával rendelkező vendégek által eltöltött vendégéjszakák 30%-a (7080 éj) keletkezne ötéjszakás tartózkodásból és ezek a vendégek (1416) tartózkodásuk első négy napján egyszer és 5. napjától is egyszer vennék igénybe valamelyik önkormányzati strandot. Az almádi strandokon a napi belépések megoszlása 2012-ben így alakult: 53% felnőtt, 39% gyermek, diák vagy nyugdíjas, 8% 6 éven aluli ingyenes. Ezekkel az arányokkal és a 2013. évi strandjegy árakkal számolva (750x630=) 472500 + (552x460=) 253920 = 726.420 Ft a 100%-os kedvezményből és (750x189=) 141750 + (552x138=) 76176 = 217.926 Ft a 30%-os kedvezményből, összesen 944.346 Ft.
A kártyás vendégéjszakák 70%-a (16520) keletkezne öt éjszakánál rövidebb tartózkodásból, ezen éjszakák után, 2,6 napnál rövidebb, pl. 2 napos átlagos tartózkodással számolva 8260 vendég lépne be tartózkodási ideje alatt egyszer valamelyik strandra. A belépési arányokkal, idei árakkal ez (4378x189=) 827442 + (3221x138=) 444498 = 1.271.940 Ft.
30 és 100 %-os kedvezmény összesen a példa alapján: 2.216.286 Ft. A fenti adatok csak próbaszámítások, a badacsonyi példa alapján az IFA-bevételek növekedése ellensúlyozni fogja a strandi kedvezmények mértékét. Egy vendégéjszaka után 450 Ft az idegenforgalmi adó, az állami hozzájárulással együtt 1125 Ft. Amennyiben a példában szereplő adatok valósulnának meg, 1970 bevallott vendégéjszaka növekedés, tehát a tavalyi 113.288 vendégéjszakához képest 1,7%-os növekedés ellensúlyozná a bevétel elmaradást.
Az önkormányzat 2013. évi költségvetésén belül a strandi költségvetés várható teljesülése még rendkívül bizonytalan. Az önkormányzat költségvetése a 2013. évi strandi dologi kiadási előirányzatokat a 2012. évi eredeti szintnek megfelelően biztosította, a 2013. évi bevételi előirányzatokat az inflációs rátával és 5 %-os volumennövekedéssel terveztük. A 2012. évi tény adatok szerint 2012. évben a dologi kiadások a tervezett előirányzatokat közel 3.000 eFt-tal meghaladták, a többletkiadás forrását a többletbevétel átcsoportosításával tudtuk múlt évben biztosítani. A 2013. évi jelenlegi tényadatok szerint a 2013. évi kiadások több esetben meghaladják a 2012. évi kiadásokat.
Az önkormányzat költségvetésében a strandi kedvezmények csökkenése miatti bevétel kiesést az idegenforgalmi adó bevétel előirányzatának növelésével kell biztosítani.
Annak ellenőrzését, hogy valóban lejelentették a vendég utáni vendégéjszakákat, meg kell oldani, a Nonprofit Kft. kidolgozza ennek megoldását.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy szíveskedjen az előterjesztést megvitatni és a határozati javaslatot elfogadni.
Balatonalmádi, 2013. június 11.
Keszey János
Polgármester
Döntési javaslat
"Csatlakozás térségi turisztikai kártyarendszerhez"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
.........../2013. (VI. 27.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi:
- Wesselényi strand főpénztárában;
- Wesselényi strand K-i kapunál lévő pénztárban;
- Budatava strand pénztárában;
- Káptalanfüredi nagy strand pénztárában
bevezeti a Balaton Best Card térségi turisztikai kártya elfogadását az alábbiak szerint:
A bizonyítottan legalább egy vendégéjszakát Balatonalmádiban eltöltő vendégeknek …. %, a negyedik vendégéjszaka eltöltését követően …….% kedvezményt biztosít a napi belépőjegy árából.
Az önkormányzat 2013. évi költségvetésében a strandi kedvezmények csökkenése miatti bevétel kiesést az idegenforgalmi adó bevétel előirányzatának növelésével biztosítja.
Megbízza a Polgármestert a kártyaelfogadás feltételeinek kialakításával, az elfogadói szerződés megkötésével, és felhatalmazza az elfogadói szerződés aláírására.
Ezzel egyidejűleg megbízza a Polgármestert, hogy a Balaton Best Card térségi turisztikai kártya elfogadásával járó bevétel kiesés miatt szükséges előirányzat módosításokat a 2013. évi költségvetési rendelet december havi módosításakor szerepeltesse.
Felelős: Keszey János Polgármester
Hivatali felelős: Dr. Pethő László szervezési osztályvezető
Regenyéné Király Andrea pénzügyi és számviteli osztályvezető
Határidő: Szerződés megkötése: 2013. július 10.
Kártya elfogadás elindítása: 2013. július 15.
Előirányzat módosítás: 2013. évi költségvetési rendelet december havi módosítása
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal