6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. december 19-i ülésére

Tárgy:   A gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/1998. (IV.01.) rendelet és a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009. (IV.10.) rendelet módosítása
Készítette:   Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Humán Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület !
 
Az önkormányzati segély kialakításával összefüggő törvénymódosításokról szóló 2013. évi LXXV. törvény 2014. január 1. napján lép hatályba és célja a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban:Szt.), a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban:Gyvt.),valamint egyéb – nem szociális ágazati – törvények módosításával az önkormányzati segély kialakítása.
 
Az eddig is nyújtott és a válsághelyzetek kezelését szolgáló átmeneti segély, temetési segély és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, az ellátórendszer átláthatóbbá tétele és az ellátások egyszerűsítése érdekében összevonásra került és egy ún. önkormányzati segély ellátás került kialakításra.
 
Az Szt. 132.§ (4) bekezdés g) pontja ad felhatalmazást a települési önkormányzatnak arra, hogy rendeletben határozza meg az önkormányzati segély megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait.
Az Szt. 140/R.§-a előírásai szerint települési önkormányzatnak legkésőbb 2013. december 31-éig kell megalkotnia az önkormányzati segély szabályozását tartalmazó rendeletét.
 
A fent hivatkozott jogszabályváltozások szükségessé teszik a Balatonalmádi Város Önkormányzatának a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/1998.(IV.01.) rendeletének, és a Balatonalmádi Önkormányzat pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009.(IV.10.) rendeletének módosítását.
 
A javasolt szabályozás szerint, az eddig nyújtott átmeneti segély, temetési segély és a rendkívüli gyermekvédelmi támogatása helyett, a települési önkormányzat képviselő-testülete a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendeletének módosított szabályai alapján ezentúl önkormányzati segélyt nyújt.
 
Az Szt. csak példálózó jelleggel sorolja fel azokat az eseteket, illetve az ezekhez kapcsolódó rendkívüli kiadásokat, melyekhez az önkormányzati segély nyújthat segítséget. Ilyen eset a betegség, haláleset, elemi kár elhárítása, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek beiskolázása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése.
 
A javasolt módosítás az Szt. rendelkezéséhez hasonlóan, nem teljes körűen határozza meg a létfenntartást veszélyeztető helyzet fogalmát, hanem a törvényi szabályozásban hivatkozott esetek magában foglaló nem taxatív felsorolást alkalmaz. Az új szabályozás a korábbi szabályozási elv mentén kiemelten és külön szakaszban szabályozza a temetésről gondoskodókat, valamint a 18. életévet be nem töltött gyermeket gondozót.
 
Az önkormányzati segélyre való jogosultság megállapítása szempontjából alkalmazandó fogalmakat (pl. család, jövedelem), illetve a jövedelemszámításra vonatkozó szabályokat az Szt. tartalmazza, ezért arra vonatkozóan a javaslat nem tartalmaz külön rendelkezéseket.
 
A pénzbeli ellátásokon túl a javaslat - Balatonalmádi Város Önkormányzatának gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/1998.(IV.01.) rendeletének 8.§-ában szabályozott – egyszeri tankönyvtámogatást is beépíti a nyújtható önkormányzati segélyek körébe.
 
A Balatonalmádi Önkormányzat a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009.(IV.10.) rendelet 3.§ (1) bekezdése értelmében az átmeneti segély, temetési segély illetve a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás ügyében átruházott hatáskörben jelenleg a Polgármester dönt. Javaslom, hogy az önkormányzati segély esetében is átruházott hatáskörben a Polgármester járhasson el tekintettel arra, hogy az önkormányzati segély iránti kérelemről a kérelem beérkezését vagy a hivatalbóli eljárás megindítását követő 15 napon belül dönteni kell.
 
Az Szt. 2014. január 1. napján hatályba lépő módosításával a méltányossági közgyógyellátás megállapításával kapcsolatos feladat jegyzői hatáskörből a települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe kerül. A javasolt szabályozás a méltányossági közgyógyellátás megállapításával kapcsolatos hatáskört a Polgármester hatáskörébe helyezi.
 
A Balatonalmádi Önkormányzat a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009.(IV.10.) rendelet 17.§-ának, a Szociálpolitikai Kerekasztalra vonatkozó szabályozásának hatályon kívül helyezését indokolja, hogy az Szt. 58/B.§-a, az Szt. 92.§ (3) bekezdésében szabályozott szociális szolgáltatástervezési koncepció készítése kötelezettséggel egyetemben,  a társulás feladatkörébe utalja.
 
A rendeletmódosítás kapcsán elvégzett előzetes hatásvizsgálatról, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§ (2) bekezdése alapján az alábbiak szerint tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet:
A tervezett rendeletmódosítás jelentősnek ítélt hatásai:
-          társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása: kiszámíthatóbb segélyezési rendszer,
-          környezeti, egészségi következménye: nincs,
-          adminisztratív terheket befolyásoló hatása: a jelenlegivel megegyező mértékű,
-          a jogszabály megalkotásának szükségessége, elmaradásának várható következménye: az önkormányzati segélyre vonatkozó szabályok rendeletszintű szabályozása jogalkotási kötelezettség, továbbá az egyéb segélyek aktualizálása is szükségessé vált,
-          a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: nem jelent többletet az eddigiekhez képest.
 
Az előterjesztés megvitatását követően a mellékelt rendelet-tervezetek elfogadását indítványozom a Tisztelt Képviselő-testületnek.
  
Balatonalmádi, 2013. december 6.
                                                          
                                                                    Tisztelettel:
 
                                                                                                     Keszey János
                                                                                                      polgármester
 

 


1. döntési javaslat

"A gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének
……../2013. (……….) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/1998.(IV.01.) rendelet módosításáról
  
Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18.§ (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1.§ A gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/1998. (IV.01.) rendelet (továbbiakban:rendelet ) 3.§ (3) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„a) Pénzbeli és természetbeni ellátások:
      aa) születési támogatás,
      ab) életkezdési önkormányzati kiegészítő támogatás,
      ac) étkezési térítési díjkedvezmény.”
 
2.§ (1) A rendelet 4.§ (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A Képviselő-testület a Polgármesterre ruházza az alábbi hatásköröket:
a)      születési támogatás,
b)      életkezdési önkormányzati támogatás,
c)      étkezési térítési díjkedvezmény,
d)     gyermekek átmeneti gondozásának biztosítása az önálló helyettes szülőnél.”
 
(2) A rendelet 5.§ (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(11) A születési támogatás kifizetése a megállapító határozat rendelkezése szerinti postai címre, vagy folyószámlára utalással történik.”
 
3.§ A rendelet 9/A.§ (4) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:
„c) a kérelmező(k) és a gyermek TAJ számát.”
 
4.§ A rendelet 9/B.§ (5) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
„d) a kérelmező(k) és a gyermek TAJ számát.”
 
5.§ (1) A rendelet 10.§ (6) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a bekezdés a következő g) ponttal egészül ki:
„ f) az egyszerűsített foglakoztatásból származó jövedelem esetén munkaszerződést, írásbeli munkaszerződés hiányában, a munkáltató által kiállított bizonylatot,
a)      háztartási munkából származó jövedelem esetén a foglalkoztató által kiadott, munkavégzéssel töltött időtartamot is tartalmazó igazolást.”
 
(2) A rendelet 10.§ (9) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
„d) a törvényes képviselő kérelmezi.”
 
6.§ Hatályát veszti a rendelet 2.§ (3)-(4) bekezdése, 7.§-a, 8.§-a.
 
7.§ A rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
 
              Keszey János                                                         dr. Hoffmann Gyöngyi
              polgármester                                                                        jegyző

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének
……../2013. (……….) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009.(IV.10.) rendelet módosításáról 
 
Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132.§ (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1.§ Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009.(IV.10.) rendelet ( továbbiakban:rendelet ) 3.§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
 
„3.§ (1) A képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbi hatásköröket:
a)      ápolási díj,
b)      önkormányzati segély,
c)      települési szilárd hulladék közszolgáltatási díj megfizetésének támogatása, 
d)     méltányossági közgyógyellátás,
e)      e rendelet 12.§ (2) bekezdésében szabályozott köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alóli mentesség,
f)       e rendelet 15.§ (6) bekezdésben szabályozott szociális ellátás megtérítése és elengedése.”
 
2.§ A rendelet 4.§ (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
 
„ (2) Eseti pénzbeli ellátások:
a)      önkormányzati segély”
 
3.§ A rendelet II. fejezet „ Átmeneti segély „ alcím és a 8.§ helyébe a következő rendelkezés lép:
 
„Önkormányzati segély
 
8.§ (1) Önkormányzati segélyben részesíthető az a személy, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, illetve időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd.
 
(2) Létfenntartást veszélyeztető helyzetnek minősül elsősorban:
a) hosszabb betegségből eredő jövedelem kiesés,
b) elemi kár, baleset,
c) gyógyászati segédeszköz vagy gyógyszer beszerzése,
d) családi krízis helyzet.
 
(3) Az (1) bekezdés szerinti önkormányzati segélyben részesíthető az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetén 220%-át nem haladja meg.
 
(4) Az (1) bekezdés szerinti önkormányzati segély összege alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegéig állapítható meg, de ugyanazon személy részére nyújtott önkormányzati segély éves összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.
 
(5) Az önkormányzati segély iránti kérelemhez csatolni kell az e rendelet 15.§ (9)-(13) bekezdésben foglalt igazolásokat.
 
(6) Környezettanulmányt kell készíteni a kérelmező lakásán az önkormányzati segély iránt benyújtott kérelem esetében, feltéve, hogy két éven belül a kérelmező ugyanazon lakásában nem készült környezettanulmány.”
 
4.§ A rendelet 8/A.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
 
„8/A.§ (1) A 8.§ (2) bekezdés a) és b) pontja szerinti létfenntartást veszélyeztető esetben önkormányzati segély nyújtható a jövedelmi helyzettől függetlenül évente egy alkalommal.
 
(2) Az (1) bekezdésben megállapított önkormányzati segély összege legfeljebb 40.000,-Ft 
 
(3) A 8. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerinti esetben az önkormányzati segély iránti kérelemhez csatolni kell a rendkívüli élethelyzetről szóló igazolást: háziorvosi igazolást, társadalombiztosítási szerv igazolását, vagy a jövedelem csökkenésről munkáltatói igazolás.
 
(4) A 8.§ (2) bekezdés b) pontjának alkalmazásában elemi kár: tűzeset, földrengés, vihar (felhőszakadás) jégverés, hónyomás okozta olyan kár, amelynek következtében a támogatásra szoruló lakhatást szolgáló javai oly mértékben károsodtak, hogy lakhatása veszélyeztetett.”
 
5.§ A rendelet az alábbi 8/B.§-al egészül ki:
 
„8/B.§ (1) Önkormányzati segély nyújtható annak a személynek, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra kötelezett hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a kérelmező, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított önkormányzati segély összege koporsós temetés esetén 50.000,-Ft, hamvasztásos temetés esetén 40.000,-Ft.
(3) Az (1) bekezdésben megállapított önkormányzati segélyre jogosult
a) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 280%-át,
b) aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban nem részesült.”
 
6.§ A rendelet a következő 8/C.§-al egészül ki:
 
„8/C.§ (1)Önkormányzati segélyben részesül az a 18. életévét be nem töltött gyermek, ahol a gyermeket gondozó család időszakos létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került. 
(2) Elsősorban azokat a gyermekeket lehet támogatásban részesíteni, akinek az ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, illetve az alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen az átmeneti és tartós nevelésbe vett gyermekek családjával való kapcsolattartásának, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség, gyermek iskoláztatása, ruházatának pótlása, élelmezése – miatt anyagi segítségre szorul.
 
(3) Az (1) bekezdésben szabályozott önkormányzati segély akkor állapítható meg, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, tartós beteg vagy fogyatékos, illetve gyermekét egyedül nevelő szülő esetén 220%-át.
 
(4) Az (1) bekezdésben megállapított önkormányzati segély összege – alkalmanként – az öregségi nyugdíj legmagasabb összegénél több nem lehet.
 
(5) Az (1) bekezdés szerinti önkormányzati segély összege alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegéig állapítható meg, de ugyanazon személy részére nyújtott önkormányzati segély éves összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.”
 
7.§ A rendelet 11.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„11.§ (1) A polgármester döntése alapján a pénzbeli ellátás helyett természetbeni szociális ellátás formájában:
a)      önkormányzati segély,
b)      települési szilárd hulladék közszolgáltatási díj megfizetésének támogatása
nyújtható.
 
(2) Természetbeni ellátás az élelmiszer, tankönyv- és tanszervásárlás támogatása, a tandíj, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez nyújtott támogatás.”
 
8.§ (1) A rendelet 13.§ (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„d) igazolja a települési szilárd hulladék közszolgáltatási díj 50%-os befizetését és „
 
(2) A rendelet 13.§ (1)  bekezdése az alábbi e) ponttal egészül ki:
„e) igazolja, hogy települési szilárd hulladék közszolgáltatási díj hátralékkal nem rendelkezik.”
 
(3) A rendelet 13.§ (3) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A támogatás megállapítására irányuló kérelmet – amelyet minden évben meg kell ismételni, e rendelet 1. függelékében lévő formanyomtatványon – tárgyév október 31. napjáig lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő hatályú. A kérelemhez csatolni kell a tárgyévi közszolgáltatási díj 50%-ának befizetéséről szóló igazolást, és igazolást arról, hogy díjhátralékkal nem rendelkezik. Társasházban lakó kérelmező esetén a közös képviselő igazolását a tárgyévi közszolgáltatási díj 50%-ának befizetéséről, összegéről és arról, hogy kérelmező közszolgáltatási díjhátralékkal nem rendelkezik.”
 
(4) A rendelet 13.§ (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Társasházban lakó jogosult részére a támogatás e rendelet szerint nyújtható, a szolgáltatóval történt egyeztetést követően.”
 
9.§ A rendelet 15.§ (8) bekezdésében az „átmeneti segély„ szövegrész helyébe „önkormányzati segély” szövegrész lép.
 
10.§ Hatályát veszti a rendelet 9.§-a,10.§-a, 17.§-a.
 
11.§ E rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
  
 
Keszey János                                                          dr. Hoffmann Gyöngyi
polgármester                                                                         jegyző

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe