11. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2014. április 24-i ülésére
2014. április 24-i ülésére
Tárgy: | Éves összefoglaló ellenőrzési jelentés a 2013. évben végzett belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről | |
Készítette: | Cseh Anikó köztisztviselő | |
Előterjesztő: | Dr. Hoffmann Gyöngyi jegyző, Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvénynek (a továbbiakban: Áht.), valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletnek (a továbbiakban: Ber.) megfelelően a közpénzek felhasználásában résztvevő költségvetési szervek kötelesek belső ellenőrzési rendszert működtetni abból a célból, hogy a szervezet vezetője számára bizonyosságot nyújtsanak az általa kiépített és működtetett pénzügyi irányítási és kontroll rendszerek megfelelőségét illetően.
A belső ellenőrzés független, tárgyilagos, bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység, melynek célja, hogy az adott szervezet működését fejlessze, és eredményességét növelje. A belső ellenőrzés a szervezet céljai elérése érdekében rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet kockázatkezelési, irányítási és ellenőrzési eljárásainak hatékonyságát.
A Belső ellenőrzés éves munkájáról, az Ötv., a Ber. valamint a Belső Ellenőrzési Kézikönyv alapján Éves Ellenőrzési Jelentést kell készíteni, melyet a polgármesternek a tárgyévet követően a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg kell a Képviselő-testület elé terjesztenie. A Ber. 48. §-a megfogalmazza az éves ellenőrzési jelentés, illetve az éves összefoglaló ellenőrzési jelentés tartalmi követelményeit.
2009 -től a belső ellenőrzési tevékenységet a Kelet-balatoni Kistérségi Társuláson keresztül a Szántó és Társa Szolgáltató Bt. látja el Önkormányzatunknál.
A Szántó és Társa Szolgáltató Bt. által készített éves ellenőrzési jelentés alapján a következők szerint számolunk be a belső ellenőrzés 2013. évi tevékenységéről.
I./ A belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása önértékelés alapján ( Ber. 48.§ a.) pont )
I./1. Az ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése, a tervtől való eltérések indoka, a terven felüli ellenőrzések indokoltsága.
A belső ellenőrzés független, tárgyilagos, bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység, melynek célja, hogy az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek működését fejlessze és eredményességét növelje.
Az ellenőrzések tárgya döntő részben a szabályozott, szabályszerű és hatékony működés feltételeinek és teljesülésének vizsgálatára irányultak.
A belső vizsgálatok a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően, a 2013. évi ellenőrzési terv, valamint az egyes ellenőrzések megbízólevelei és ellenőrzési programja alapján történtek. A 2013. évben lefolytatott ellenőrzések tárgyát, célját, módszerét és a megállapításokat bemutatását tartalmazó kimutatás az előterjesztés 1. sz. mellékletét képezi.
A tervezés és módosítása kockázatelemzésre alapozottan kiterjedt minden olyan területre, amely a szabályos és a jogszabályi változásoknak megfelelő működést segíti és kontrollálja. A kockázatelemzés a vonatkozó szakirodalom által javasolt értékelési szempontok alapján történt.
A tervezés a Polgármester, illetve a Jegyző igényeinek figyelembe vételével, kockázatelemzéssel megalapozottan történt.
I./1./a.) A tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési terv teljesítése, az ellenőrzések összesítése
A tárgyévi tervezett vizsgálatok száma összesen hét volt, melyek lezárásra kerültek.
A teljesített ellenőrzések típus szerint a következők voltak:
- 3 pénzügyi ellenőrzés
- 3 szabályszerűségi és pénzügyi ellenőrzés
- 1 rendszer ellenőrzés.
Az egyes ellenőrzések bemutatása az 1. számú függelékben található.
A belső ellenőr a megállapításokat a vizsgálat tényszerű feltárása alapozta. Az ellenőrzések során a dokumentális ellenőrzéseken felül mélyinterjúra is sor került a vizsgált szervezeti egységek vezetőivel, illetve az adott munkafolyamat felelősével.
Az ellenőrzések során a megállapítások jogszabályi és egyéb szakmai szempontok alapján kerültek rögzítésre.
A belső ellenőrzés megállapításai átlagos, illetve csekély jelentőségűnek minősíthetőek. Kiemelt jelentőségű, a vezetés részéről azonnali intézkedést igénylő javaslat megfogalmazására nem került sor.
I./1./b.) Az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja kapcsán tett jelentések száma és rövid összefoglalása.
Az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja nem merült fel.
I./2. A bizonyosságot adó tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők bemutatása ( Ber. 48.§ ab) pont )
Az ellenőrzések lefolytatásának személyi és tárgyi akadályai nem voltak.
A belső ellenőr és a vizsgálat alá vont szervezetek, szervezeti egységek, illetve az adott munkafolyamat felelősei az ellenőrzések során összehangolták munkájukat, minden dokumentum és program hozzáférést a belső ellenőrzés rendelkezésére bocsátottak, ami hozzájárult a hatékonysághoz.
A vizsgálatokhoz a szükséges anyagot, információt és az elvárható segítséget az ellenőrzés megkapta. Esetenként a vizsgált terület leterheltsége miatt kellett a munkát összehangolni, hogy a vizsgálatok ideje alatt az ellenőrzött területen a munka folyamatosságát ne akadályozza a vizsgálat.
Az ellenőrzések tárgya döntő részben a szabályozott, szabályszerű és hatékony működés feltételeinek és teljesülésének vizsgálata volt.
A jelentéstervezetek az ellenőrzött féllel minden alkalommal előzetesen egyeztetésre kerültek. A megállapításokkal, javaslatokkal szemben lényeges kifogás nem merült fel. A standardoknak és előírásoknak megfelelően készültek el a vizsgálati jelentések, melyek Polgármesteri és Jegyzői jóváhagyással kerültek véglegesítésre. Az ajánlások konkrét, gyakorlatban megvalósítható feladatokat tartalmaztak, megfelelő alapot biztosítva a hatékonyabb és szabályos működéshez.
I./2./a) A belső ellenőrzési egység(ek) humánerőforrás-ellátottsága
A belső ellenőrzést ellátók képzettségi szintje és gyakorlata megfelel a Ber.-ben foglalt követelményeknek. A jogszabályban előírt regisztráció megtörtént. A belső ellenőrzési vezető 2012. évben kettő kötelező továbbképzésen vett részt, s az Áht.70.§ (4) bekezdésben meghatározott engedéllyel rendelkezik. A 2014. évi továbbképzésre történő regisztrálása megtörtént.
I./2./b) A belső ellenőrzési egység és a belső ellenőrök szervezeti és funkcionális függetlenségének biztosítása ( Ber. 18. – 19. §-a alapján )
A belső ellenőrzés funkcionális függetlensége 2013. évben teljes körűen biztosított volt. Az ellenőrzési és a tanácsadói tevékenységen kívül más feladatba a belső ellenőrzési vezető nem volt bevonva.
I./2./c) Összeférhetetlenségi esetek ( Ber. 20.§-a alapján )
2013. évben a megbízással, illetve az egyes ellenőrzésekkel kapcsolatban összeférhetetlenségi helyzet nem merült fel.
I./2./d) A belső ellenőri jogokkal kapcsolatos esetleges korlátozások bemutatása
2013. évben a belső ellenőri jogokkal kapcsolatban korlátozás nem merült fel.
I./2./e.) A belső ellenőrzés végrehajtását akadályozó tényezők
A belső ellenőrzés végrehajtását akadályozó tényező nem volt.
I./2./f.) Az ellenőrzések nyilvántartása
Az ellenőrzések teljes iratanyagának megőrzése a Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatalban évenként, illetve elkülönítetten, nyomon követhető formában történik. A megbízólevelek, ellenőrzési programok és vizsgálati jelentések egy példánya az irattárba kerül.
I./2./g.) Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatok
Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére javaslat nem került megfogalmazásra.
I./3. A tanácsadó tevékenység bemutatása ( Ber. 48. ac) pont)
A korábbi évek gyakorlata szerint a belső ellenőrzés keretében történő tanácsadásnak a rendje kialakult.
Legfőbb területei: a gazdálkodást érintő jogszabályi változások, azok értelmezése, költséggazdálkodást érintő kérdések, számviteli és intézményi szabályozottság. A tanácsadás keretében év közben folyamatosan tájékoztató anyagok kerültek kiküldésre.
II. A belső kontrollrendszer működésének értékelése ellenőrzési tapasztalatok alapján ( Ber. 48.§ b) pont )
II./1. A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok ( Ber. 48.§ ba) pont )
A vizsgálatok eredményeként megfogalmazott javaslatok elfogadottsági szintje száz százalékos.
A javaslatok az elvárt és a tényleges helyzet összehasonlításán, az eltérések okainak és hatásának meghatározásán alapultak, gyakorlatban végrehajthatóak, megvalósíthatóak voltak.
A vizsgálati jelentések készítése a már évek óta kialakított gyakorlat alkalmazásával történik. A vizsgálati jelentéstervezetek minden alkalommal egyeztetésre kerülnek az ellenőrzött szervezeti egység vezetőjével, illetve személlyel. Indokolt esetben a szükséges módosítás elvégzése után, a vizsgálati jelentés Polgármesteri és Jegyzői jóváhagyással véglegessé vált. A jelentéstervezetekkel kapcsolatos érdemi kifogás nem merült fel az év folyamán.
Az éves tervezéskor a korábban elvégzett vizsgálatok eredményeként megfogalmazott intézkedések számba vétele is megtörténik, mely indokolt esetben az utóvizsgálat szükségszerűségét meghatározza. A határidőkről, végrehajtásról és hasznosulásról az utóvizsgálatok mellett az ellenőrzöttek kötelező beszámolója nyújthat információt.
A kiemelt megállapítás megfogalmazására nem került sor.
III. A belső kontrollrendszer öt elemének értékelése
1. Kontrollkörnyezet
Az ellenőrzés által elvégzett vizsgálatok eredményeként a külső körülményekre is tekintettel megfelelőnek ítélhető az intézményi kontrollkörnyezet minden területe, a célok és szervezeti felépítés, belső szabályzatok, feladat- és hatáskörök, folyamatok meghatározása és dokumentálása, humán erőforrás, etikai értékek és integritás, a működés és feltételeinek intézményi szabályos és szabályozott biztosítása. A gazdálkodást és a működést érintő szabályozók felülvizsgálata és aktualizálása folyamatos.
A jogszabálykövetés a gyakori szabályozóváltozások miatt fokozott terhet jelent a belső szabályozásban és annak gyakorlati alkalmazásában, amit esetenként befolyásol a gyakorlat és a szabályozás aszinkronja. Bizonyos területek vonatkozásában a megállapítások arra mutatnak, hogy a belső, ellenőrzési pontok vagy folyamatok rendszerét nem minden esetben működtetik, illetve követik nyomon megfelelően. Az ellenőrzési megállapítások általában olyan gyengeségekre utalnak, amelyek a szokásos munkafolyamatok mellett korrigálhatók a vezetés beavatkozása nélkül.
2. Kockázatkezelés
A belső ellenőrzés tervezése a jogszabályi kötelezés óta kockázatelemzés alapján történik.
Az Önkormányzati, illetve a Hivatali szintű kockázatelemzés rendje kialakítás alatt van.
3. Kontrolltevékenységek
Az intézményi folyamatok sajátosságai alapján a megfelelő kontrollok kerültek alkalmazásra. Az aktualizált Ellenőrzési nyomvonalban pontosan meghatározták az ellenőrzési pontokat.
A külső jelentéstételi kötelezettségének a Hivatal eleget tesz. Adatok, információk nyilvántartása, tárolása az adatkezelői szintű ismeretek miatt nem szabályozott.
4. Információ és kommunikáció
Az Önkormányzat, illetve a Hivatal a kapcsolódó szabályzatokkal rendelkezik, az információk áramoltatásához az információs technológiát használja.
Az iratkezelési szabályzat megfelel a törvényi előírásoknak, az alkalmazott iktatási rendszerrel (számítógépes) összefüggésben, megfelelően írja elő a hozzáférési jogosultságokat. A szabálytalanságkezelési szabályzat részletesen előírja a szabálytalanság észlelésével kapcsolatos feladatokat, differenciálja az eljárási rendet.
5. Monitoring
A belső kontrollrendszer működéséről a beszámolás a belső ellenőrzési jelentések és az éves összefoglaló ellenőrzési jelentésben történik. A monitoring részletes értékelését jelen beszámolóban leírtak tartalmazzák.
IV. Az intézkedési tervek megvalósítása
Az ellenőrzési megállapítások, javaslatok elfogadottak, ezért az intézkedési tervek készítése, felelősök, határidők kijelölése, változatlanul biztosított.
A végrehajtás követése, az ellenőrzések pozitív hatása részlegesen mutatható ki. A végrehajtott feladatokkal az érintettek megszűntették a hiányosságokat, hozzájárultak a szabályos, hatékonyabb működéshez. Változatlanul magas az aránya a folyamatos határidejű végrehajtásoknak az intézkedésre kijelölt határidők közt.
Az ellenőrzési jelentések megállapításai megalapozottak voltak, hozzájárultak a vezetői intézkedések megalapozásához. A javaslatok, ajánlások hasznosulásának kimutatását a hosszú végrehajtási határidők nehezítik.
V. Egyéb külső ellenőrzés
Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél 2013. évben a következő külső ellenőrzésekre került sor:
1. SZT-2002-TU-BAL-8-02-01-02 Balatonalmádi Városi Kulturális Központ körüli közterületek felújítása. Ellenőrzés típusa: helyszíni, záró ellenőrzés
2. TEUT 1900021 08 U - Balatonalmádi, Budai N.A. - Batthyány utcák burkolat felújítása, ellenőrzés típusa: kötelezettségvállalás ellenőrzése
3. CÉDE 1900018 08 D Balatonalmádi Szent Erzsébet liget II. ütem IV. szektor zöldterület megújítása. Ellenőrzés típusa: helyszíni, záró ellenőrzés
4. A központi költségvetésből IX. fejezetéből származó 2012. évi hozzájárulások, támogatások elszámolásának helyszíni ellenőrzése
A fentiekben megjelölt ellenőrzések során intézkedést igénylő megállapítás megfogalmazására nem került sor.
Balatonalmádi, 2013. április 05.
Keszey János
polgármester
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, hogy a 2013. évi éves belső és külső ellenőrzésekről szóló éves ellenőrzési jelentést az alábbi határozati javaslattal jóváhagyni szíveskedjenek.
Balatonalmádi, 2014. április 05.
Keszey János Dr.Hoffmann Gyöngyi
polgármester jegyző
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
71/2014. (IV.15.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
1. Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a 2013. évi belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről szóló éves ellenőrzési jelentést jóváhagyja.
2. Az ellenőrzések fejlesztésére vonatkozóan az alábbi követelményeket és elvárásokat határozza meg:
3. Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámnak a szinten tartását a 2014. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során vizsgálni kell.
Felelős: Keszey János polgármester
Dr.Hoffmann Gyöngyi jegyző
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea pénzügyi-és számviteli osztályvezető
Határidő: 2014. november 15. illetve folyamatos
|
|
"Belső ellenőrzés"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
……./2014. (IV.24.) Öh.
1. Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a 2013. évi belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről szóló éves ellenőrzési jelentést jóváhagyja.
2. Az ellenőrzések fejlesztésére vonatkozóan az alábbi követelményeket és elvárásokat határozza meg:
3. Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámnak a szinten tartását a 2014. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során vizsgálni kell.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 11. 15.
Felelős: Keszey János
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea