4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2014. május 29-i ülésére
2014. május 29-i ülésére
Tárgy: | Javaslat Balatonalmádi Város Önkormányzat 2013. évi maradványának felosztására | |
Készítette: | Regenyéné Király Andrea osztályvezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Humán Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Képviselő-testület 2014. április 24-i ülésén megtárgyalta és elfogadta Balatonalmádi Város Önkormányzat 2013. évi költségvetési tervének végrehajtását és megállapította a 2013. évi pénzmaradvány összegét.
A 2013. évi zárszámadás keretében megállapított 2013. évi pénzmaradvány a 2013. december 31-én hatályos 249/2000. (XII.24.) Korm. rendelet alapján történt.
A Balatonalmádi Város Önkormányzat 2013. évi helyesbített tárgyévi pénzmaradványa 833.003 eFt volt (előző évben 462.357 eFt).
A megelőző évek költségvetési pénzmaradványa 134.407 eFt.
Az önkormányzat helyesbített pénzmaradványát módosította a 4.660 eFt költségvetési kiutalatlan támogatás, így a 2013. évi módosított pénzmaradvány összege 837.663 eFt (az előző évek pénzmaradványa nélkül), a megelőző évek maradványával együtt 972.070 eFt.
2014. január 1-től új számviteli kormányrendelet, a 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet lépett hatályba a 249/2000. (XII.24.) Korm. rendelet hatályon kívül helyezésével egyidejűleg. A 36/2013. (IX.03.) NGM rendelet az államháztartás számvitelének 2014. évi megváltoztatásával kapcsolatos feladatokról rendelkezik. Az említett NGM rendelet a rendező mérleg készítésének kötelezettségét is előírta a költségvetési szervek részére. A rendező mérleg elkészítésének határideje 2014. április 25-e volt. A rendező mérleg elkészítését követően - az NGM rendelet 10. §. (3) bekezdés szerinti rendelkezés alapján – megállapításra került a 2014. évi szabályoknak megfelelő előző évi maradvány összege.
Mind a 2013. évi szabályozásnak, mind a 2014. évi szabályozásnak megfelelően a maradvány levezetés kiindulópontja a 2013. december 31-i záró pénzkészlet (936.367 eFt). A záró pénzkészlet összegét módosítja a 2013. évi szabályozásnak megfelelő aktív és passzív pénzügyi elszámolások záró egyenlege (31.043 eFt), amely önkormányzatunk esetében megegyezik a 2014. évi szabályozás (36/2013. (IX.03.) NGM rendelet) pénzkészletet korrigáló tényezők együttes összegével. A 2014. évi szabályozás szerint levezetésre kerülő maradvány összegének azonban nem része a finanszírozásból származó összeg, esetünkben a 4.660 eFt összegű költségvetési kiutalatlan támogatás.
Az előterjesztés 1. számú mellékletben történő levezetés alapján a 2013. évi felosztásra kerülő maradvány összege 967.410 eFt.
A 967.410 eFt összegű (előző évben 614.333 eFt) maradvány fedezetet nyújt:
- a kötött felhasználású maradványok teljesítésére (2.sz. melléklet),
- a 2014. évi költségvetésben finanszírozási bevételként szerepeltetett 630.569 eFt összegű maradvány igénybevételére,
- a 2013. évről áthúzódó költségvetési szervek, valamint önkormányzati és hivatali feladatok kötelezettséggel terhelt - működési célú kiadásaira (3. sz. melléklet),
- a működési és felhalmozási célú tartalékok visszapótlására (4.sz. melléklet),
- a 2014. évben hozott testületi döntések kiadásaira (4. sz. melléklet),
- egyéb kiadásokra (4. sz. melléklet).
A 2014. évi költségvetés pénzmaradvány igénybevételeként 630.569 eFt (előző évben 338.351 eFt volt) összeggel készült az alábbiak szerint:
- az Együtt-Egymásért Közalapítvány számára szociálisan rászorulók támogatására nyújtandó 300 eFt összegű támogatása (2013. évben fel nem használt támogatási összegek),
- a Turisztikai Egyesület számára TDM pályázat önrészének biztosítása céljából átadásra kerülő 7.500 eFt támogatás (2013. évben fel nem használt összeg),
- DRV részére átadásra kerülő ívóvíz és csatornaszolgáltatás 53.504 eFt összegű támogatása,
- az elnyert EU-s támogatással megvalósuló projektek előző évről áthúzódó 1.165 eFt (előző évben 656 eFt volt) összegű működési célú kiadásaira,
- az elnyert EU-s támogatással megvalósuló projektek előző évről áthúzódó 32.274 eFt összegű felhalmozási célú kiadásira,
- a LEADER Szoborpark működtetésének kiadásaira (2013. évi elkülönített keret maradványa 2.311 eFt),
- a 2013. évről áthúzódó felhalmozási célú kiadások (nem EU-s elnyert támogatással megvalósuló projektek) összesen 281.850 összegű beruházási és felújítási kiadásaira (2013. évben 162.694 eFt volt),
- Balatonalmádi Településkép Javító fejlesztés többletkiadásaira (1.847 eFt),
- szennyvízcsatorna hálózat bővítésére felvett hitel kiadásaira (2013. évi maradvány 25.000 eFt),
- a MÁV részére felhalmozásra átadott 2.000 eFt összegű támogatás (2013. évben fel nem használt támogatás),
- haszonbérlők részére 546 eFt összegű térítés (2013. évben nem teljesült kiadás),
- Helyi építészeti értékek megóvása, megőrzése pályázat kiadásaira (2013. évi maradvány összege 900 eFt),
- az önerős útépítéssel összefüggő lakossági visszatérítésre (784 eFt),
- a Világ Királynője Engesztelő Mozgalom számára kápolna építés támogatási kiadásaira 64 eFt,
- a 2013. évi 1967/2013.(XII.17.) Korm.hat. alapján támogatás terhére történő kiadásokra:
- önerős útépítés beruházási kiadásaira : 10.000 eFt
- járdafelújítás kiadásaira: 18.000 eFt
- útfelújítások kiadásaira: 20.000 eFt,
- fejlesztések előkészítésének kiadásaira: 22.000 eFt,
- pályázati önerő kiadásaira: 80.000 eFt,
- „hiány” finanszírozására (70.524 eFt).
Az önkormányzatnak 2013. december 31-i fordulónapra vonatkozóan forgatási célú értékpapírja nem volt.
A Balatonalmádi Városgondnokság és gazdálkodási körébe tartozó intézmények, valamint a hivatali és önkormányzati feladatok 2013. évi működési célú pénzmaradványát a 3. sz. melléklet tartalmazza.
Az intézmények, valamint a hivatali és önkormányzati feladatok kötelezettséggel terhelt előirányzata összesen 28.701 eFt.
A kötelezettséggel terhelt maradvány tartalmazza a 2013. december hónapban kifizetett személyi jellegű kiadásokat, melyek könyvelése (terhelése) 2014. január hónapban történt (jutalom, megbízási díj, egyéb személyi jellegű kifizetés és járulékaik), valamint a szállítói kötelezettségeket és egyéb személyi és dologi kiadásokat, amelyekre 2013. évben kötelezettségvállalás történt, de a kifizetés áthúzódott 2014. évre.
A Képviselő-testület a 87/2014. (IV.24). Öh. alapján úgy döntött, hogy az önkormányzat, valamint a költségvetési szervek számára a működési célú előirányzatokra vonatkozóan csak a kötelezettséggel terhelt összegeket pótolja vissza.
A döntés alapján a költségvetési szervek számára csak a kötelezettséggel terhelt maradvány kerül visszapótlásra (több éves gyakorlatnak megfelelően).
2014. évi testületi döntések:
2014. évben az alábbi testületi döntések születettek, melyek fedezetéül a 2013. évi maradvány került meghatározásra. Az alábbi döntések számszerűsített kimutatását az előterjesztés 4. számú melléklete tartalmazza:
A 43/2014. (III.04.) Öh alapján Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete támogatta a Balatonalmádi Városgondnokság téli közfoglalkoztatás keretében, 2014. március és április hónapokban további 14-14 fő foglalkoztatását. A testület a foglalkoztatás kiadásaira 2.252 eFt összegű személyi, 304 eFt összegű munkaadókat terhelő és szoc.hozz.adó, 258 eFt összegű dologi és 323 eFt összegű beruházási előirányzatot biztosított.
Az 53/2014. (III. 27.) Öh alapjána Képviselő-testület 2014. március 20. napján létrejött ingatlan csereszerződés tárgyú szerződés (Balatonalmádi, Csikász Imre lépcső 2-4. sz.) vonatkozásában visszajáró 99 631 Ft vételár túlfizetés pénzügyi fedezetét a 2014. évi költségvetés pályázati önrész terhére biztosította azzal, hogy a 2013. évi maradvány felosztásakor a lakásalap terhére visszapótlásra kerül.
A 65/2014. (III. 27.) Öh alapján aKépviselő-testület a várossá avatás 25. évfordulójára tervezett rendezvények költségeinek biztosítása érdekében a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár 2014. évi költségvetését összesen 5.400 eFt-tal megemelte.Az előirányzat módosítás fedezetéül a2014. évi költségvetés városi rendezvényekre („25 éves a város”) elkülönített kerete (2.500 eFt), illetve a 2013. évi maradvány igénybevétele (2.900 eFt) került meghatározásra.
A 82/2014. (IV. 8.) Öh alapján a testület a tanácsnokok megválasztásával járó 286 eFt összegű többletkiadás (225 eFt személyi jellegű kiadás, 61 eFt munkaadót terhelő járulékok és szoc. hozz.j.adó)fedezetét a 2013. évi maradvány igénybevételének terhére biztosította.
A 102/2014. (IV. 24.) Öh alapján a Képviselő-testület a helyi családok és tanulók támogatására nyári napközis ellátás biztosításáról döntött 2014. június 30-tól 2014. augusztus 1-ig – 5 héten keresztül - napi 8 órás időtartammal a Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központban.
A testület a nyári napközis kiadások fedezetét, 1.035.640 Ft-ot a 2013. évi maradvány terhére biztosította.
Működési kiadások:
A Balatonalmádi Városgondnokság vezetője kérte, hogy a Magyar Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium részére hétvégi rendezvények szervezése miatt a portások és takarítók részére fizetendő személyi és munkaadókat terhelő járulékok (220 eFt + 59 eFt) összegét,valamint ágyneműk és függönyök beszerzéséhez 1.200 eFt kiadási előirányzat biztosítását kérte.
A Napköziotthonos Óvoda vezetője SNI-s gyermekek ellátásának személyi és munkaadókat terhelő járulékokkiadásait (70 eFt +17 eFt), valamint táppénzes állományba kerülő óvodapedagógus helyett foglalkoztatott munkavállaló többlet kiadásainak (személyi és munkaadókat terhelő járulékok 650 eFt +176 eFt)fedezet biztosítását kérte. Továbbá az intézményi dolgozók kötelező tüdőszűrésének 61 eFt összegű kiadási előirányzat biztosítását kérte.
Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal kialakításáról és fenntartásáról szóló megállapodás alapján Balatonalmádi Város Önkormányzata és Felsőörs Község Önkormányzata a tárgy évet követő év május 15-ig elszámolnak, és az elszámolást pénzügyileg egymás felé tárgy évet követő év június 30-ig rendezik. A megállapodás alapján készült 2013. évi elszámolás adatait az előterjesztés 5. számú melléklete tartalmazza. Az elszámolás alapján 364 eFt összegű különbözet visszautalására jogosult Felsőörs Község Önkormányzata. Az előterjesztés 4. mellékletében szerepel Felsőörs Önkormányzata részére utalandó összeg.
Tartalékok:
Az előterjesztés 3. sz. mellékletében szerepeltetjük a javasolt működési tartalékok összegét 56.099 eFt összegben. Előző évek gyakorlatától eltérően csak működési tartalékok képzésére van lehetőségünk, mert a 2014. január 1-től hatályos szabályozás szerint felhalmozási céltartalékok képzésére, kezelésére nincs lehetőségünk. Előző évben a 2012. évi pénzmaradvány felosztásnál működési és felhalmozási célú céltartalékokra összesen 34.848 eFt összegű kiadási előirányzat fedezetét biztosította a testület.
A maradvány felosztásánál a 2014. évi költségvetés tervezésénél alkalmazott gyakorlatot követtük, a „felhalmozási célú céltartalékok” javasolt kereteit a beruházási és felújítási kiadások között szerepeltettük összesen 61.413 eFt összegben (akadálymentesítés, pályázati önrész, város rehabilitációs keret, intézmény felújítási keret).
Az önkormányzat 2014. évi eredeti költségvetésében nem volt lehetőségünk általános tartalék képzésére. Indokoltnak tartjuk azonban, hogy a nem várt események bekövetkezésekor rendelkezésére álljon a mellékletben szerepeltetett, javasolt 44.099 eFt összegű működési célú általános tartalék.
Az általános tartalék terhére kifizetés csak rendkívüli indokolt esetekben, képviselő-testületi döntést követően jelentkezhet.
A működési és „felhalmozási célú” tartalékok visszapótlását, képzését indokolja a működtetés területén jelentkező újabb feladatok kiadási igénye, az önkormányzati beruházási-felújítási igények nagysága (akadály-mentesítés, karbantartási keret, intézményi felújítási tartalék).
A Szoborpark működtetésével összefüggésében többletkiadások jelentkezése várható (parkfenntartási kiadások, biztosítási díjak, egyéb üzemeltetési kiadások), melyek fedezetére az előző évinél alacsonyabb összegű elkülönített keret (1.500 eFt) fedezetének biztosítását javasoljuk.
Az előző évek jelentős intézményfejlesztései (Györgyi D. Általános Iskola, Egészségház, SZAK) mellett kisebb forrás jutott az egyéb intézmények felújítására és karbantartására. A 2013. évi maradványból kiegészített karbantartási és felújítási keret terhére megvalósulhat a Napköziotthonos Óvodában a balesetveszélyes udvari felépítmények, játszóeszközök állagmegóvása, terepviszonyok rendezése, egyéb karbantartási munkák.
A felújítási-karbantartási keret terhére megvalósítható a Balatonalmádi Városgondnokságvezetőjének kérésére a „Négy méteres” partszakaszon - a Balaton magas vízállása miatt- jelentkező feladatok, a buszvárók karbantartási munkái, a Nepomuki Szent János szobor restaurálása, a Györgyi Dénes Általános Iskola kérésére az udvari térburkolás, a labdafogó háló beszerzése, a Vörösberényi Általános Iskolakérésére a tornaszoba parketta cseréje.
A rendkívüli csapadékos időjárás, a heves esőzés jelentős károkat okoz a város murvázott útjain. Az enyhe tél ellenére az aszfaltos utak kátyúzása továbbra is nagy területen szükséges. A Balatonalmádi Városgondnokság vezetőjének kérésére utak karbantartási kiadásaira 5.000 eFt kiadási előirányzat biztosítását javasoljuk.
Felhalmozási célú kiadások (beruházási és felújítási kiadások):
A 2010. évet megelőző években a felhalmozási célú kiadások (beruházások, felújítások, egyéb felhalmozási célú kiadások) előző évi előirányzat maradványát a (pénz)maradvány felosztásakor pótoltuk vissza. Ezzel a gyakorlattal szakítva, 2010. évtől már a tárgyévi költségvetés eredeti előirányzatai között tervezzük a felhalmozási célú kiadási előirányzatok előző évi maradványát. A 2014. évi költségvetés tervezésekor is ezt a gyakorlatot folytattuk.
A 2014. évi költségvetésben betervezett beruházási és felújítási kiadások sok esetben jelentősen elmaradnak a fejlesztési igényektől és szükségességtől.
A maradvány felosztása során szempont volt az, hogy a műszakilag rossz állagú úthálózat, burkolatok építésére (nem önerős útépítésre 20.000 eFt), járdák felújítására (10.000 eFt), ravatalozó felújítására (7.000 eFt) további forrás legyen biztosítható.
Városunk életében meghatározó jelentősége van a strandjaink minőségének, melyet alapvetően meghatároz a Balaton meder állapota. Az eliszaposodott részek kotrása és homokozása mielőbbi megoldást igényel. A még 2013. évben a 2012. évi pénzmaradványból biztosított 35.000 eFt összegű elkülönített keret terhére 2014. évben Wesselényi strandi felhalmozási célú feladatok (strand nyugati oldalán megépítendő utcafronti kerítés kivitelezése, parti sétány főbejárattól nyugati oldalra eső részének burkolati felújítására és gazdasági szervizút kialakítása) elvégzéséről döntött a testület összesen 11.781 eFt összegben, mely összeg visszapótlását javasoljuk.
A visszapótlásra kerülő keret terhére jelentős fejlesztés valósulhat meg, de várhatóan – az engedélyezési eljárás miatt - csak a jövő évi strandszezonra.
A költségvetési szervek (Közös Önkormányzati Hivatal, Balatonalmádi Városgondnokság, a Napköziotthonos Óvodák és a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár) 2013. évi maradványának és a Képviselő testület által - 3. számú melléklet alapján - engedélyezett 2013. évi maradvány felhasználás előirányzatai különbözetének rendezésére a 2014. évi költségvetési rendelet júniusi módosítása során kerül sor.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a 2013. évi pénzmaradvány felosztását megtárgyalni, s az előterjesztésben foglaltak szerint dönteni szíveskedjen.
Balatonalmádi, 2014. május 14.
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
70/2014. (V. 20.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete
A 2014. évi költségvetés bevételi előirányzatát 2.990.938 eFt-ra,
- ebből : költségvetési bevétel: 2.023.528 eFt
finanszírozási bevétel: 967.410 eFt
kiadási előirányzatát 2.990.938 eFt-ra emeli.
- ebből : költségvetési kiadás: 2.836.078 eFt
finanszírozási kiadás: 154.860 eFt
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére a 2., 3. és a 4. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
Ezzel egyidejűleg felkéri a Polgármestert, hogy a 2014. évi költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő: azonnal, ill. a 2014. évi költségvetési rendelet következő módosítása
|
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
77/2014. (V.20.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
A 2014. évi költségvetés bevételi előirányzatát 2.990.938 eFt-ra,
- ebből : költségvetési bevétel: 2.023.528 eFt
finanszírozási bevétel: 967.410 eFt
kiadási előirányzatát 2.990.938 eFt-ra emeli.
- ebből : költségvetési kiadás: 2.836.078 eFt
finanszírozási kiadás: 154.860 eFt
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére a2., 3. és a 4. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
Ezzel egyidejűleg felkéri a Polgármestert, hogy a 2014. évi költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő: azonnal, ill. a 2014. évi költségvetési rendelet következő módosítása
|
|
"A 2013. évi pénzmaradvány felosztása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
......./2014.(V.29.). Öh
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete
A 2014. évi költségvetés bevételi előirányzatát 2.990.938 eFt-ra,
- ebből : költségvetési bevétel: 2.023.528 eFt
finanszírozási bevétel: 967.410 eFt
kiadási előirányzatát 2.990.938 eFt-ra emeli.
- ebből : költségvetési kiadás: 2.836.078 eFt
finanszírozási kiadás: 154.860 eFt
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére a 2., 3. és a 4. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
Ezzel egyidejűleg felkéri a Polgármestert, hogy a 2014. évi költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2014. 06. 26.
Felelős: Keszey János
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea
Mellékletek: