7. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2009. január 29-i ülésére

Tárgy:   Javaslat Települési Közoktatási Esélyegyenlőségi Intézkedési Terv elfogadására
Készítette:   Hontai-Cziráki Marianna köztisztviselő
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Oktatási és Kulturális Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!
 
 
A 2006. évi LXXXI. törvénnyel módosított, A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX törvény 85. § (4) bekezdése - Az Egyenlő Bánásmódról és az Esélyegyenlőség Előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvénnyel összhangban, a közoktatási területre vonatkozóan - előírja, hogy a helyi önkormányzat közoktatási intézkedési tervének tartalmaznia kell a gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseket.
 
Balatonalmádi Közoktatási Esélyegyenlőségi Programját a Képviselő-testület 341/2007. (XI.29.) sz. határozatával fogadta el.
 
A KDOP 2007-51.1./2F-2008-0045 számú pályázatra benyújtott „ A Györgyi Dénes Általános Iskola komplex felújítása és tornateremmel történő bővítése” című pályázat - 3. számú mérföldkő -  kötelező tartalmi elemként a Települési Esélyegyenlőségi Program helyzetelemzésén alapuló Intézkedési terv meglétét írja elő.   
 
Az Intézkedési terv elkészítésével az Aditus Kft-t bíztuk meg. A Kft. közoktatási szakértő bevonásával a dokumentumot elkészítette. 
 
A dokumentumban a helyzetelemzés által feltárt problémákra, hiányosságokra (esélyegyenlőségi kockázatokra) reagál. Megfogalmazza azokat a célkitűzéseket, valamint az elérésük érdekében tervezett beavatkozásokat, amelyek az esélyegyenlőség előmozdításához szükségesek. Az akcióterv átgondolt és megvalósítható, vagyis a tervezett beavatkozásokkal a kitűzött fejlesztési célok elérhetők.
 
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem a fenti előterjesztést megtárgyalni, a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjenek.
 
Balatonalmádi, 2009. január 15.
Tisztelettel:
 
 
Keszey János
 polgármester

 
 
Közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv
 
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata
 
 
 
 
 
2009.
 
A dokumentum a Balatonalmádi Város Polgármesteri Hivatala és az önkormányzat fenntartása alatt működő közoktatási intézmények által nyújtott adatok, valamint az Oktatási és Kulturális Minisztérium által közzétett Helyzetelemzést segítő adatlap a Települési Közoktatási Esélyegyenlőségi Program tervezéséhez című útmutató alapján készült.

Tartalomjegyzék
 
1. Az önkormányzat adatai:6
2. Bevezető. 6
3. A közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv célja:7
4. Helyzetkép. 7
4.1 Általános mutatók. 7
4.2 Óvodai ellátás. 8
4.3 Általános iskolai ellátás. 8
4.4 A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek ellátása. 8
5. Akcióterv. 9
5.1. Azonnali beavatkozást igényel:9
5.2 Akcióterv. 10
6. Kockázatelemzés. 12
7. Kötelezettségek és felelősség. 14
8. Monitoring és nyilvánosság:14
9. Konzultáció és visszacsatolás:16
10. Szankcionálás:16
11.Az elfogadás módja és dátuma:16

 
1. Az önkormányzat adatai:
Név: Balatonalmádi Város Önkormányzata
Demográfiai adatok (2006):
Település
Lakónépesség
Állandó népesség
A 18 évnél nem idősebb állandó népesség megoszlása
0-2 éves
3-5 éves
6-14 éves
15-18 éves
Balatonalmádi
8812
8884
220
188
623
425
 
2. Bevezető
 
A 2003. évi CXXV. törvény az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról kimondja, hogy:
 
Az Országgyűlés elismerve minden ember jogát ahhoz, hogy
egyenlő méltóságú személyként élhessen,
azon szándékától vezérelve, hogy hatékony jogvédelmet biztosítson a hátrányos megkülönböztetést elszenvedők számára,
kinyilvánítva azt, hogy az esélyegyenlőség előmozdítása elsősorban állami kötelezettség,
tekintettel az Alkotmány 54. § (1) bekezdésére, 70/A. §-ára, valamint a Köztársaság nemzetközi kötelezettségeire és az európai közösségi jog vívmányaira a következő törvényt alkotja:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § Az egyenlő bánásmód követelménye alapján a Magyar Köztársaság területén tartózkodó természetes személyekkel, ezek csoportjaival, valamint a jogi személyekkel és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekkel szemben e törvény rendelkezései szerint azonos tisztelettel és körültekintéssel, az egyéni szempontok azonos mértékű figyelembevételével kell eljárni.
2. § Az egyenlő bánásmód követelményére vonatkozó, külön jogszabályokban meghatározott rendelkezéseket e törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.
 
Az alábbi paragrafusokban pedig az oktatási-nevelési folyamatokban határozza meg az egyenlő bánásmód, esélyegyenlőség szempontjait:
 
27. § (1) Az egyenlő bánásmód követelménye kiterjed minden olyan nevelésre, oktatásra, képzésre,
a) amely államilag jóváhagyott vagy előírt követelmények alapján folyik, vagy
b) amelynek megszervezéséhez az állam
ba) közvetlen normatív költségvetési támogatást nyújt, vagy
bb) közvetve - így különösen közterhek elengedése, elszámolása vagy adójóváírás útján - hozzájárul (a továbbiakban együtt: oktatás).
(2) Az egyenlő bánásmód követelményét az (1) bekezdésben meghatározott oktatással összefüggésben érvényesíteni kell különösen
a) az oktatásba történő bekapcsolódás feltételeinek meghatározása, a felvételi kérelmek elbírálása,
b) az oktatás követelményeinek megállapítása és a követelménytámasztás,
c) a teljesítmények értékelése,
d) az oktatáshoz kapcsolódó szolgáltatások biztosítása és igénybevétele,
e) az oktatással összefüggő juttatásokhoz való hozzáférés,
f) a kollégiumi elhelyezés és ellátás,
g) az oktatásban megszerezhető tanúsítványok, bizonyítványok, oklevelek kiadása,
h) a pályaválasztási tanácsadáshoz való hozzáférés, valamint
i) az oktatásban való részvétellel összefüggő jogviszony megszüntetése során.
(3) Az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti különösen valamely személy vagy csoport
a) jogellenes elkülönítése egy oktatási intézményben, illetve az azon belül létrehozott tagozatban, osztályban vagy csoportban,
b) olyan nevelésre, oktatásra való korlátozása, olyan nevelési, oktatási rendszer vagy intézmény létesítése, fenntartása, amelynek színvonala nem éri el a kiadott szakmai követelményekben meghatározottakat, illetve nem felel meg a szakmai szabályoknak, és mindezek következtében nem biztosítja a tanulmányok folytatásához, az állami vizsgák letételéhez szükséges, az általában elvárható felkészítés és felkészülés lehetőségét.
(4) Az oktatási intézményekben nem működhetnek olyan szakkörök, diákkörök és egyéb tanulói, hallgatói, szülői vagy más szervezetek, amelyek célja más személyek vagy csoportok lejáratása, megbélyegzése vagy kirekesztése.
 
28. § (1) Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, ha az oktatást csak az egyik nembeli tanulók részére szervezik meg, feltéve, hogy az oktatásban való részvétel önkéntes, továbbá emiatt az oktatásban résztvevőket semmilyen hátrány nem éri.
(2) Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, ha
a) közoktatási intézményben a szülők kezdeményezésére és önkéntes választása szerint,
b) felsőoktatási intézményben a hallgatók önkéntes részvétele alapján
olyan vallási vagy más világnézeti meggyőződésen alapuló, továbbá kisebbségi vagy nemzetiségi oktatást szerveznek, amelynek célja vagy tanrendje indokolja elkülönült osztályok vagy csoportok alakítását; feltéve, hogy emiatt az oktatásban résztvevőket semmilyen hátrány nem éri, továbbá ha az oktatás megfelel az állam által jóváhagyott, államilag előírt, illetve államilag támogatott követelményeknek.
(3) A 27. § (2) bekezdésének a) pontjától a nyelvi vagy kulturális önazonosság megőrzését szolgáló, illetve egyházi, kisebbségi vagy nemzetiségi oktatási intézmény tekintetében jogszabály eltérően rendelkezhet.
 
29. § Törvény vagy törvény felhatalmazása alapján megalkotott kormányrendelet az iskolarendszeren belüli, valamint az iskolarendszeren kívüli oktatásban részt vevők meghatározott körére - az oktatással, képzéssel összefüggésben - előnyben részesítési kötelezettséget írhat elő.
 
A fenti törvényi háttér szellemében Balatonalmádi Város Önkormányzata a következőkben dolgozza ki települési közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervét, vállalva, hogy az elkészült és elfogadott dokumentumot összehangolja az önkormányzati intézkedési tervvel[1], az önkormányzati minőségirányítási programmal, valamint a fenntartása alatt működő közoktatási intézmények működtetésével, pedagógiai munkájukat szabályozó dokumentumaikkal.
A közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv mellékletét képezi a település aktuális közoktatási esélyegyenlőségi programja.
 
3. A közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési terv célja:
 
A települési közoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzés és program célja:
  • A közoktatás terén megvalósuló esélyegyenlőség elősegítése a település közoktatási intézményeiben.
  • Az esetleges szegregációs és szelekciós mechanizmusok kiszűrése.
  • Az egyenlő hozzáférés biztosítása a minőségi oktatáshoz.
  • A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók és a sajátos nevelési igényű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása és előmozdítása az oktatási-nevelési folyamatokban (támogató lépések, szolgáltatások bevezetése, melyek csökkentik a meglévő hátrányokat, javítják az iskolai sikerességet.
  • A diszkriminációmentesség, szegregációmentesség, az oktatási és társadalmi integráció támogatása.
4. Helyzetkép
 
4.1 Általános mutatók
 
A Településen 2006-os adatok szerint a lakónépesség száma 8812 fő. A népesség 1990 óta 896 fővel gyarapodott. A 0-18 éves fiatalok száma 1456, így elmondható, hogy demográfiai szempontból Balatonalmádi dinamikusan fejlődő település. A bevándorlások jellemzően Budapestről és a közeli városokról történnek. A városból való elvándorlás nem jelentős. A munkanélküliek száma Balatonalmádiban 119 fő, amely jelentősen az országos átlag alatt van. Rendszeres gyermekvédelmi támogatást 80 gyermek után igényeltek.
Az önkormányzati adatszolgáltatás alapján Balatonalmádi Város Önkormányzata a közoktatási feladatok közül helyben látja el az óvodai nevelés, az 1-4 évfolyamos általános iskolai oktatás, az 5-8 évfolyamos általános iskolai oktatás, és az alapfokú művészetoktatás feladatait.
 Balatonalmádi Városban az óvodai ellátást 1 intézmény 2 feladat-           ellátási helyen az általános iskolai ellátást 2 feladat-ellátási helyen 2         intézményben biztosítja Balatonalmádi Város Önkormányzata.
A közoktatási szakszolgálati feladatok közül a logopédiai ellátást, nevelési tanácsadást, a pályaválasztási tanácsadást a Kelet-Balatoni Kistérség Többcélú Társulása szervező tevékenységével a Veszprém Megyei Pedagógiai Intézet és Szakszolgálat látja el. A gyógytestnevelés a helyi önkormányzati intézményekben megoldott. A gyógypedagógiai tanácsadást, a korai fejlesztést és gondozást, a fejlesztő felkészítésta közoktatási törvénynek megfelelően a megyei önkormányzat látja el.
A gyermekjóléti alapellátások közül a településen megoldott a gyermekjóléti szolgáltatás és az iskolai napközi, más településen megoldott a bölcsőde.
 
4.2 Óvodai ellátás
 
Az óvodába beíratott gyermekek száma 211, akiknek az ellátása 8 gyermekcsoportban történik meg. Az óvodába beíratott gyermekek közül 1 gyermek halmozottan hátrányos helyzetű, ez az összes óvodai gyermek létszám 0,4%-a.
A településen nincs gyógypedagógiai nevelésben részesülő óvodai gyermek. A településen 10 3-5 éves korú gyermeket nem írattak be óvodába, közülük 3 halmozottan hátrányos helyzetű.
Az óvodába járó gyermekek közül 2 gyermek nem Balatonalmádi Város területéről jár be. A bejárást a szülők egyéni módon biztosítják.
Az óvodai ellátás feltételeiben megfelelően biztosítja a gyermekek egyenlő hozzáférését az oktatási szolgáltatásokhoz.
A szolgáltatott adatok alapján az óvodai férőhelyek száma 190, ám az óvodába 210 gyermek jár. Mindenképpen szükséges az óvodai férőhelyek bővítése.
 
4.3 Általános iskolai ellátás
 
A településen, az általános iskolai tanulók száma 469, közülük 70 gyermek 8. évfolyamos. Az általános iskolai tanulók közül 205-en alsó tagozaton, 264-en felső tagozaton tanulnak. A Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók száma az alsó tagozaton 1 fő, a felső tagozaton 1 fő, 24 gyermek pedig Sajátos Nevelési Igényű. A Sajátos Nevelési Igényű gyermekek mindegyike integrált oktatásban vesz részt. Más településről 48 gyermek jár be, közülük 25-en a tömegközlekedést veszik igénybe, 23 gyermeket pedig a szülők egyéni módon juttatnak az iskolába. Az intézményekben 16 tanulócsoportban folyik az oktatás, valamennyi tanulócsoport általános tantervű
 
 
4.4 A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek ellátása
 
Az óvodákba járó gyermekek közül 1 gyermek halmozottan hátrányos helyzetű, ez a gyermek létszám 0,4%-a, az általános iskolás gyermekek közül 2 halmozottan hátrányos helyzetű gyermek van, ez a gyermeklétszám 0,8%-a. A Sajátos Nevelési Igényű gyermekek száma az óvodáknál 3 fő, amely a gyermekek 1,3%-a, az általános iskolás gyermekek közül 21 fő, amely 5%.. A településen valamennyi gyermeket integráltan oktatják, az általános iskolában normál tanterv szerint. Feltűnő, hogy a két iskola közül a Györgyi Dénes Általános Iskolában jóval több sajátos nevelési igényű gyermek található, mint a Vörösberényi Általános Iskolában. Az adatok alapján megállapítható, hogy Balatonalmádi Város oktatási rendszere befogadó, az intézmények nem folytatatnak szegregáló oktatás-szervezési gyakorlatot; illetve az intézmények között sem érvényesül a szegregáció.
Mindezek alapján kijelenthető, hogy a településen biztosítottak a megfelelő feltételek a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek teljes körű óvodáztatásához, általános iskolai ellátásához. A településen lakó valamennyi 3-18 éves korosztály közoktatási ellátásáról gondoskodik a település akár saját fenntartású intézményében. A településen biztosítottak, illetve elérhetők az esélyegyenlőség szempontjából legfontosabb közszolgáltatások.
 
5. Akcióterv
 
5.1. Azonnali beavatkozást igényel:
§ Minden olyan helyzet, ami a hatályos törvényeknek nem megfelelő (különös tekintettel a 1993. évi LXXIX. törvény A közoktatásról, és Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény rendelkezéseire).
§ Minden, az adatok vizsgálatát követően beazonosított szegregált nevelési és oktatásszervezési gyakorlat, mivel az alapvetően sérti az esélyegyenlőség elvét és korlátozza a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók oktatási sikerességét.
§ Ha igazolódik, hogy a településen biztosított bármely oktatási szolgáltatáshoz (pl. emelt szintű oktatás, tanórán kívüli foglalkozások, egyéb programok), vagy a település intézményeiben biztosított oktatási feltételekhez (pl. szaktanterem, informatikai eszközök, tanítást, vagy egyéni tanulást segítő egyéb eszközök, hiányos szakos ellátottság esetén szaktanár által tartott tanórák) nem biztosított egyenlő hozzáférés a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók részére.
§ Ha a település intézményeiben a sajátos nevelési igényű (SNI) és a pszichés fejlődési zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar) tanulók együttes aránya jelentősen meghaladja az országos átlagot (vagyis több 7 %-nál). A településen a Sajátos Nevelési Igényű gyermekek aránya az óvodáknál 1,3%-a, az általános iskolás gyermekek közül 1,2%., így azonnal intézkedésre nincsen szükség.
 

5.2 Akcióterv
Helyzetelemzés megállapítására (problémára) hivatkozás
 
Cél konkrét szöveges megfogalmazása
Intézkedés leírása
Az intézkedés felelőse
Az intézkedés megvalósításának határideje
Az intézkedés eredményességét mérő indikátor
rövidtávon (1 év)
Az intézkedés eredményes-ségét mérő indikátor
középtávon (3 év)
Az intézkedés eredményes-ségét mérő indikátor
hosszútávon (6 év)
Az intézmények pedagógiai programjának felülvizsgálata.
Az intézmények pedagógiai programjainak naprakészeknek kell lenniük.
Az intézmények évente vizsgálják felül pedagógiai programjukat.
Polgármester
Folyamatos
Az intézmények pedagógiai programjai a lehető leginkább igazodnak a településen élők igényeihez és a kor színvonalához.
 
 
A Települési Közoktatási Esélyegyenlőségi Program monitoringja.
A Települési Esélyegyenlőségi Program 2 évenkénti felülvizsgálatával az önkormányzat naprakész információkkal fog rendelkezni a közoktatási esélyegyenlőség megvalósulásáról és a kötelező intézkedésekről.
2 évente meg kell újítani a Települési Közoktatási Esélyegyenlőségi Programot.
Polgármester
Folyamatos
A Települési Esélyegyenlőségi Terv releváns helyzetképet és cselekvési Tervet fogalmaz meg az önkormányzat számára.
 
 
Az óvodai férőhelyek mintegy 10%-al elmaradnak a jelenlegi óvodai létszámtól.
Legalább még egy csoportszobával bővítse az önkormányzat az óvoda épületét.
Az önkormányzat új óvoda építésére az elkészült tervvel pályázatot nyújt be.
Polgármester
Az új óvoda átadása.
 
 
 
Az intézményben bővül a férőhelyek száma.
 

6. Kockázatelemzés
Cél konkrét szöveges megfogalmazása
Intézkedés leírása
Az intézkedés eredményes megvalósulásának kockázata
A kockázat következményének súlyossága (1-3)
A kockázat bekövetkezésének valószínűsége (1-3)
A kockázat elhárításának, kezelésének tervezett módja
Az intézmények pedagógiai programjainak naprakészeknek kell lenniük.
Az intézmények pedagógiai programjának felülvizsgálata
Kockázatot jelent, hogy a megnövekedett adminisztrációs terhek következtében az intézmények és a hivatal pontatlanul végzi el e tevékenységet.
1
1
A Hivatal folyamatosan vizsgálja, hogy az intézmények pedagógiai programjai megfeleljenek a törvényi változásoknak.
A Települési Esélyegyenlőségi Program évenkénti felülvizsgálatával az önkormányzat naprakész információkkal fog rendelkezni a közoktatási esélyegyenlőség megvalósulásáról és a kötelező intézkedésekről.
A Települési Közoktatási Esélyegyenlőségi Program monitoringja.
Kockázatot jelent, hogy a megnövekedett adminisztrációs terhek következtében az intézmények és a hivatal pontatlanul végzi el e tevékenységet.
1
1
A Hivatal szakmai fejlesztése kiemelt figyelmet szentel a közoktatási esélyegyenlőségi terv naprakészen tartásának.
Az óvodai férőhelyek mintegy 10%-al elmaradnak a jelenlegi óvodai létszámtól.
Legalább még egy csoportszobával bővítse az önkormányzat az óvoda épületét.
Az önkormányzat nem képes megfelelő forrást bevonni.
3
2
Az önkormányzat folyamatos pályázati tevékenysége.
 
 
 
7. Kötelezettségek és felelősség
 
  • Balatonalmádi Város polgármesterének biztosítania kell, hogy a település minden lakója, de főként az oktatási intézmények, szülők és az érintett szakmai és társadalmi partnerek számára elérhető legyen a települési közoktatási esélyegyenlőségi program, illetve, hogy az önkormányzat döntéshozói, tisztségviselői és a településen működő közoktatási intézmények dolgozói ismerjék és kövessék a benne foglaltakat. Biztosítania kell, hogy az önkormányzat, illetve az egyes intézmények vezetői minden ponton megkapják a szükséges felkészítést és segítséget a program végrehajtásához. Az egyenlő bánásmód elvét sértő esetekben meg kell tennie a szükséges lépéseket.
  • Balatonalmádi Város polgármesterének feladata és felelőssége a program megvalósításának koordinálása (a programban érintett felek tevékenységének összehangolása, instruálása), a program végrehajtásának nyomon követése, és az esélyegyenlőség sérülésére vonatkozó esetleges panaszok kivizsgálása.
  • A település vezetése, az önkormányzat tisztségviselői és a településen működő közoktatási intézmények vezetői felelősek azért, hogy tudatában legyenek az egyenlő bánásmódra és esélyegyenlőségre vonatkozó jogi előírásokkal, biztosítsák a diszkriminációmentes oktatást, nevelést, a befogadó és toleráns légkört, és megragadjanak minden alkalmat, hogy az esélyegyenlőséggel kapcsolatos ismereteiket bővítő képzésen, egyéb programon részt vegyenek. Felelősségük továbbá, hogy ismerjék a települési közoktatási esélyegyenlőségi programban foglaltakat és közreműködjenek annak megvalósításában; illetve az esélyegyenlőség sérülése esetén hivatalosan jelezzék azt a kijelölt programirányítónak.
  •  Minden, az önkormányzattal és annak közoktatási intézményeivel szerződéses viszonyban álló, számukra szolgáltatást nyújtó fél felelőssége, hogy megismerje a programot és magára nézve is kötelezőként kövesse azt. Ennek biztosítása Balatonalmádi Város polgármesterének felelőssége.
 
8. Monitoring és nyilvánosság:
 
Az Önkormányzat évente monitoring jelentésben értékeli települési közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervének megvalósulását, továbbá a fenntartásában álló intézmények esélyegyenlőségi programjainak megvalósulását. Az információkat, tapasztalatokat a következő oktatási időszak vonatkozásában elfogadásra kerülő települési közoktatási esélyegyenlőségi programjába beépíti.
 
A települési közoktatási esélyegyenlőségi programokat érintő éves felülvizsgálati monitoring jelentés fő tartalmi elemei:
  • A halmozottan hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű gyermekek intézményi oktatási esélyegyenlőségi helyzetének bemutatása a település vonatkozásában.
  • Az településen megvalósuló, a hátrányos helyzetű gyermekeket érintő programok és tevékenységek, valamint az őket érintő főbb változások bemutatása.
  • Beszámoló a jelen program keretében elfogadott akcióterv végrehajtásáról, az akciótervben meghatározott feladatok elvégzéséről
  • Az önkormányzati fenntartású intézmények intézményi közoktatási esélyegyenlőségi programjainak, stratégiai dokumentumainak és éves monitoring jelentéseinek értékelő elemzése.
  • A nem önkormányzati fenntartású intézmények intézményi közoktatási esélyegyenlőségi aktivitásainak jelentéseik értékelő elemzése.
  • Tájékoztatás a településen a tárgyidőszakban beadott, intézményi esélyegyenlőség megsértésével kapcsolatos szülői/gondviselői panaszokról, a panasztételi eljárások eredményeiről.
  • A következő időszakra vonatkozó program alapelveinek és cselekvési irányainak meghatározása.
 
Az önkormányzat fenntartásban álló intézmények intézményi esélyegyenlőségi programjaikat, továbbá azok megvalósulását elemző monitoring beszámolóikat, az Önkormányzat részére évente értékelésre és ellenőrzésre megküldik.
 
Az önkormányzat számára – a fenntartásában álló intézmények által évente kötelezően – benyújtandó intézményi közoktatási esélyegyenlőségi monitoring jelentés fő tartalmi elemei:
  • A halmozottan hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű gyermekek intézményi oktatási esélyegyenlőségi helyzetének bemutatása.
  • Az intézményt, a hátrányos helyzetű gyermekeket érintő programok és tevékenységek, valamint az őket érintő főbb intézményi változások bemutatása.
  • Beszámoló az intézményi program keretében elfogadott akcióterv végrehajtásáról, az akciótervben meghatározott feladatok elvégzéséről
  • Tájékoztatás a tárgyévben beadott, intézményi esélyegyenlőség megsértésével kapcsolatos szülői/gondviselői panaszokról, a panasztételi eljárások eredményeiről.
  • A következő időszakra vonatkozó intézményi program alapelveinek és cselekvési irányainak meghatározása.
 
A nyilvánosság biztosítása:
Az Önkormányzat az a települési és intézményi közoktatási esélyegyenlőségi programok monitoring jelentésének rövidített összefoglalóját a helyi önkormányzat újságjában, a monitoring jelentéseket, valamint a települési és intézményi közoktatási esélyegyenlőségi programokat elektronikus formában az önkormányzat honlapján közzé teszi. A monitoring jelentésnek, illetve összefoglaló ismertetésének helyi újságban és interneten való közzé tételével kapcsolatos felelősség az Önkormányzatot terheli.
Az Önkormányzat bármely, a település közoktatási rendszerében tanuló 14 évesnél idősebb személynek, illetve (a 14 évesnél fiatalabb személyek esetében is) törvényes képviselőjének kérésére jelen programot köteles nyomtatott formában a kérést követő 5 munkanapon belül kiadni.
Az Önkormányzat az éves települési esélyegyenlőségi közoktatási monitoring jelentést, annak Képviselőtestületi vitáját követő 30. napon belül közszemlére bocsátja.
Önkormányzat az éves települési esélyegyenlőségi közoktatási monitoring jelentést nyomtatott formában a településen működő oktatási, szociális és gyermekvédelmi intézmények vezetőinek (illetve intézményes partneri körének) eljuttatja, észrevételeiket, javaslataikat a következő időszakra vonatkozó esélyegyenlőségi programjába beépíti. A jelen programban szabályozott,nyilvánosság biztosításával kapcsolatos feladatok elvégzésért a jegyző felel.
Az önkormányzat jelen program által meghatározott eljárásaiban a személyes adatok, különösen a szenzitív adatok védelméről a magasabb szintű jogszabályok, kiadott hivatalos állásfoglalások alapján gondoskodik. A jelen programban meghatározott eljárások keretében személyes adat (illetve olyan adat vagy információ, amelyből akár közvetett módon az érintett személyére lehet következtetni) nem hozható nyilvánosságra. A közoktatási esélyegyenlőség biztosításához kapcsolódó éves monitoring jelentések nyilvánosan hozzáférhető változatából, bármely személyre, akár közvetett módon is, utaló adat és információ kitörlendő. Az intézményi adat- és információkezelés körében a személyiségi jogok védelméért az intézmény vezetője, a fenntartói adat- és információkezelésért a fenntartó felel.
 
9. Konzultáció és visszacsatolás:
 
A települési közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervet a településen működő oktatási intézményekkel és fenntartóikkal, a tanulókkal, a szüleikkel és képviselőikkel, valamint a szakmai partnerekkel való konzultáció lefolytatása után fogadja el. Az Önkormányzat bármely, a település közoktatási rendszerében tanuló 14 évesnél idősebb személynek, illetve (a 14 évesnél fiatalabb személyek esetében is) törvényes képviselőjének kérésére jelen programot köteles nyomtatott formában a kérést követő 5 munkanapon belül kiadni. A programmal kapcsolatos vélemények, javaslatok dokumentálásáért a jegyző felel. A programmal kapcsolatos véleményt szóban is tehet a települési közoktatási intézményben tanuló személy, vagy törvényes képviselője, ez esetben, kérésére javaslatát írásba kell foglalni és a javaslattevő ellenjegyzése után dokumentálni.
Az Önkormányzat az éves települési közoktatási esélyegyenlőségi monitoring jelentést a településen működő oktatási, szociális és gyermekvédelmi intézmények vezetőinek eljuttatja, észrevételeiket, javaslataikat a következő időszakra vonatkozó esélyegyenlőségi programjába beépíti.
 
10. Szankcionálás:
 
Az intézményi közoktatási esélyegyenlőség megsértését érintő eseteket és panasztételeket az intézmény vezetője köteles kivizsgálni az Önkormányzat képviselőjének és a panasztevőnek, továbbá, ha szükséges, független szakértőnek a bevonásával. Az esélyegyenlőség megsértésének megállapítása esetén az intézmény köteles az esélyegyenlőséget sértő intézkedést, programot, vagy állapotot megszüntetni. Ellenkező esetben az Önkormányzat köteles az intézménnyel, illetve az intézmény vezetőjével szemben saját hatáskörében eljárni.
A jelen programban meghatározott, az Önkormányzat felelősségi körében jelentkező mulasztások esetén az Önkormányzat megállapíthatja bármely tisztségviselője felelősségét, különös tekintettel a programban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó felelőségi kört gyakorló tisztségviselőre. A mulasztás megállapítása és szankcionálása a hivatal, illetve tisztség gyakorlásának felelősséget szabályozó jogszabályok és az Önkormányzat saját belső szabályozó dokumentumai alapján történhet.
Az Önkormányzat mulasztását továbbiakban az illetékes közigazgatási hivatal, vagy más felettes hatóság állapíthatja meg, az Önkormányzattal szemben saját hatáskörében járhat el.
 
11.Az elfogadás módja és dátuma:
 
A közoktatási esélyegyenlőségi intézkedési tervet Balatonalmádi Város Önkormányzata a 9/2009. (I.29.)  határozatával fogadta el.
 
Balatonalmádi, 2009. január 30.
 
Keszey János
polgármester



[1] Az 1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról 85.§ alapján


Döntési javaslat

"Települési Esélyegyenlőségi Intézkedési Terv"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat:
_____/2009. (I.29.)Öh
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata Balatonalmádi város Települési Közoktatási Esélyegyenlőségi Program alapján elkészített Települési Esélyegyenlőségi Intézkedési Tervet elfogadja.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2009. 02. 01.
Felelős: Keszey János

« Vissza
Vissza a főmenübe