2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2009. február 26-i ülésére

Tárgy:   Beszámoló a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2008. évi tevékenységéről
Készítette:   Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester

 
BALATONALMÁDI RENDŐRKAPITÁNYSÁG
 
 
Szám: 19080/259-2/2009.ált.
 
 
 
 
 
Beszámoló a Balatonalmádi Város Önkormányzat
Képviselő Testületének
2009. február 26-i ülésére
 
 
 
 
 
 
Készítette:
 
 
 
Pataki György r. alezredes
rendőrkapitány
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TISZTELT POLGÁRMESTER ÚR, TISZTELT KÉPVISELŐ TESTÜLET!
 
A Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. tv. 8. §. (4) bekezdés alapján a rendőrkapitányság vezetője legutóbb 2008. február 28-án számolt be a Tisztelt Képviselő Testületnek a város közbiztonsági helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről, és az azzal kapcsolatos feladatokról.
 
Alapvető feladatunknak tartottuk és tartjuk a Rendőrségi tv. 1. §-ban meghatározott feladatok eredményes végrehajtását: Balatonalmádi városban, illetve a rendőrkapitányság illetékességi területén levő településeken a közrend, közbiztonság javítását, a félelemtől mentes életminőség megőrzését.
 
Célkitűzéseket az önkormányzatok, társszervek, a civil szervezetek, a polgárőrség hatékony közreműködésével, és nem utolsó sorban segítségével alapvetően sikerült megvalósítani. Törekedtünk arra, hogy a rendőrség tekintélye, társadalmi elfogadottsága, a polgárok bizalma, valamint az emberi jog védelme tovább erősödjön, a rendőrség munkájával szemben támasztott elvárásoknak, minőségi követelményeknek megfeleljünk.
 
A törvényekben és egyéb jogi normákban meghatározott feladatainkat a jogszabályok által meghatározott keretek között működve, és a megengedett eszközök alkalmazásával, az emberi jogok messzemenő tiszteletben tartásával, a humanitás, az arányosság és a méltányosság szem előtt tartásával hajtottuk végre úgy, hogy testületünk mind jobban megfeleljen az európai színvonalú rendőrségi szervekkel szemben támasztott társadalmi elvárásoknak.
 
A település szerkezeti sajátosságaiban lényeges változás nem következett be. Azt azonban meg kel említeni, hogy a közlekedő útvonalak, a járdák, a kerékpárutak minőségének javításával kedvezően változott a város idegenforgalmi-kulturális centrum szerepe is.
A városon áthalad a 71-es számú főútvonal, mely közlekedésbiztonsági szempontból nagy figyelmet érdemel, és igényel.
 
A munkakörülmények javítását, a munkavállalói elégedettséget növelő intézkedések közül kiemelést érdemel, hogy Balatonalmádi Város Önkormányzata által létrehozott közcélú alapítvány többek közt 1.000.000,-Ft-tal a kapitányság szolgálati gépjárművei km-keretének bővítéséhez, műszaki, technikai fejlesztéséhez valamint 1.250.000,-Ft összeggel az alagsori öltöző átalakításához járult hozzá. 
 
I. Bűnügyi helyzet, bűnüldözés és a bűnmegelőző munka
 
Az illetékességi területünkön 14 település található, melyből kettő város, Balatonalmádi, Balatonfűzfő, egy nagyközség Balatonkenese, valamint 11 eltérő lélekszámú község. A területünk határos a Veszprémi, Balatonfüredi, Várpalotai, Székesfehérvári és a Siófoki Rendőrkapitánysággal. Balatonkenesén rendőrőrs működik. Közvetlen Balaton parti település öt található, a többi pedig a Balaton vonzáskörzetében helyezkedik el. Az elkövetett bűncselekmények számát, típusát a Balaton közelsége határozza meg.
 
Az elmúlt évben a kapitányság területén az ismertté vált bűncselekmények számacsökkenést mutatott 2007-ben 1444, míg 2008-ban 1275.
(megjegyzés: 2008-ban a Veszprémi Rendőrkapitányság területén 3196, Balatonfüred 1099, Várpalota 1683, Tapolca 1453, Pápa 1836, Ajka 1553 bűncselekményt követtek el)
 
Balatonalmádi városban 2007-ben 398, míg 2008-ban 307 bűncselekményt követtek el, mely 23 %-os csökkenés. Az összes bűncselekmény 24 %-át követték el a városban.
(megjegyzés: 2008-ban Veszprém városban 2296, Pápán 1227, Ajkán 925, Tapolca 424, Várpalota 1391, Balatonfüred 598 bűncselekményt követtek el)
 
Balatonalmádiban 2008. évben 101 bűncselekményt követtek el közterületen, míg 2007-ben 120-at.
(megjegyzés: 2008-ban Balatonfüreden 161, Tapolcán 127, Pápán 325, Ajkán 227, Várpalotán 190,  Veszprémben 558)
 
A statisztikai adatokat figyelembe véve – a korábbi évekhez hasonlóan - továbbra is a bűncselekmények jelentős, mintegy 60 %-át a vagyon elleni bűncselekmények teszik ki.
 
Az elkövetési módszereket vizsgálva megállapítható, hogy a vagyon elleni bűncselekmények közül az esetek többségében a könnyebben kivitelezhető, kisebb kockázattal járó besurranásos, illetve alkalmi lopások, nyaraló feltörések voltak jellemzők.
 
A lopások jelentős része a tavalyi évben is az emberi hanyagságnak volt betudható. A lezáratlan kerékpárok, a gépkocsik utasterében hagyott tárgyak, a szórakozóhelyeken letett kabátok, mobiltelefonok, a strandokon őrizetlenül hagyott értékek szinte felkínálták magukat az elkövetőknek.
 
Balatonalmádi vonatkozásában megállapítható, hogy a lopások és a betöréses lopások számában kis mértékű csökkenés tapasztalható. E bűncselekmények döntő többségét a városban található büfék, nyaralók, családi házak sérelmére elkövetett lopások, valamint a gépkocsi feltörések teszik, illetve tették ki.
 
A személy elleni bűncselekmények száma stagnál (17-17). Ennél a bűncselekmény típusnál a testi sértések, garázdaságok dominálnak, melynek nagyobb részét a családon belül vagy a szórakozóhelyeken, azok környékén elkövetett atrocitások jelentik. Az emelkedéshez hozzájárul az is, hogy a közterületen intézkedő rendőrök magasabb számban éltek büntető feljelentéssel garázdaság bűncselekmény elkövetése miatt.  

Csökkenés mutatkozik a közlekedési bűncselekmények terén (55-ről, 39-re). Ez a tendencia 5 év hasonló időszakát is figyelembe véve folyamatos. A tényleges kép viszont árnyaltabb, ugyanis a közlekedési morál a bevezetett intézkedések, a fokozott ellenőrzések, célirányos akciók, sebességellenőrzések ellenére nem javult számottevően.
 
2008. évben összesen 272 elkövetővel szemben járt el hatóságunk, 2007. évben ez a számadat 267 volt.
 
Az összes ismertté vált elkövető döntő többségét továbbra is a felnőtt korúak teszik ki, az elkövetők 1,6 %-a fiatalkorú (21), 0,3 %-a pedig gyermekkorú (4). Külföldi állampolgárokkal szemben folytatott büntetőeljárások száma továbbra is elenyésző (5). A fiatalkorú elkövetők vonatkozásában kis mértékű csökkenés mutatható ki a 2007. évi számadatokhoz viszonyítva, amikor is összesen 22 fiatalkorúval, a gyermekkorú személlyel szemben történő eljárások száma stagnál, 4-4 esetben kellett hatóságunknak eljárni. A számadatokat figyelembe véve az eredmények megtartása, csökkentése érdekében még nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a megelőző munkára, annak ellenére, hogy ez a munka a korábbi évekhez viszonyítva 2008. évben kiemelkedő volt.
 
Az eljárás alá vont elkövetők 22,4%-a büntetlen előéletű (61), ami befolyásolja a felderítő munkát, ugyanis az elkövetők nagy része korábban nem került a rendőrség látókörébe.
 
Az alkohol szerepe a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is a személy elleni, illetve a közrend elleni bűncselekményeknél mutatkozott meg.
 
2008. évben a kapitányság felderítési eredményességi mutatója 49,9 % volt, ami az előző évi számadathoz viszonyítva 8,2 %-os emelkedést mutat, hasonlóan alakult a nyomozási eredményességünk is, ami 2008-ban 53,7 %, 2007-ben 47,3 %.
 
II. Közbiztonsági tevékenység
 
A közbiztonsági szolgálat egyik fő feladata a közterületek rendjének, nyugalmának fenntartása, s az ehhez szükséges rendőri jelenlét biztosítása. Ezek az elvárások alapvetően gépkocsizó-, valamint gyalogos járőrszolgálat és a körzeti megbízotti állomány aktuális feladatokhoz, bűnügyi-, közbiztonsági helyzethez igazodó szolgálatba vezénylésével voltak megoldhatóak. A segédmotorok használata is segítette a munkát és növelte a mobilitást.
 
A közbiztonság javításának munkájában filozófiánk: meghatározónak tekintjük a lakosság biztonságérzetét. Továbbra is számítunk az emberek segítő együttműködésére, és igyekszünk a szó nemes értelmében szolgáltatni, szolgáltatóvá válni.
 
Egész évben törekedtünk arra, hogy „Látható Rendőrség” szemléletét tartalommal töltsük meg.
Ez abban is megnyilvánult, hogy havi 3-4 alkalommal fokozott rendőri ellenőrzést hajtottunk végre a városban, melynek célja nem csak közlekedési, hanem közbiztonsági kontroll is volt.
 
Nagy segítséget kapunk a Rendőr-főkapitányságtól az irányban, hogy területünkön rendszeresen járőröztek a Megyei Forgalomellenőrző Alosztály és a Bevetési Alosztály munkatársai. A nyári idegenforgalmi szezonban „megerősítő erők” érkeztek a kapitányságra. Két hónapon - július, augusztus - keresztül Balatonalmádiban 12 fő Vas megyei kolléga, valamint július hónapban 5 rendőrtiszti főiskolás teljesített szolgálatot. Ez a közterületi jelenlétet nagyban befolyásolta, valamint nagy szerepe volt a bűncselekmények csökkenésében. Négy főt, akik a megye más kapitányságairól érkeztek, a Balatonkenesei Rendőrőrsre vezényletünk, megakadályozva ezzel Siófok, Lepsény, Polgárdi felől a területünkre érkezőket a bűncselekmények elkövetésében. 
 
Az idegenforgalmi szezonban a közterület rendjének fenntartása szempontjából a péntek és szombat délutáni, valamint az éjszakai időszak a legkritikusabb, ezért a megerősített szolgálatot főleg ezekben az időszakokban szerveztük.
 
Az ősztől tavaszig terjedő időszakban a nyaralófeltörések, fémhulladék, színesfém-lopások a jellemzőek. Ezt, a jelenlegi létszámhelyzet miatt, csak igen szoros munkaszervezéssel tudjuk megoldani. Több akciót, portyaszolgálatot szerveztünk, sok esetben közösen a polgárőrséggel, az ilyen jellegű bűncselekmények megelőzése, az elkövetők felkutatása érdekében. 
 
A jogszabályokban meghatározott előállítási okokkal 2007-ben 390, 2008-ban 239 esetben éltünk, az elfogások száma (ami általában a bűncselekmény elkövetésén tettenérést, vagy körözés hatálya alatt állók elfogását jelenti) szintén csökkent 117-ről 109-re.
(megjegyzés: 2008-ban Veszprémi Rendőrkapitányság előállítás 557-485, elfogás 236-350, Várpalota 243-177, 84-77, Tapolca 478-575, 164-158, Pápa 341-333,161-178, Balatonfüred 224-183, 85-70, Ajka 265-293, 99-109)
 
A közrendvédelmi állomány 2008. évben a rendőrkapitányság területén 5533-al több esetben kezdeményezett szabálysértési eljárást, mint 2007. évben (2376). Főleg a közterületen elkövetett szabálysértésekkel - csendháborítások, rendzavarások, rongálások, illetve közlekedési szabályszegések - kapcsolatos feljelentések nőttek.
A közterületen szolgálatot teljesítő rendőrök 52 %-kal kevesebb fővel szemben éltek helyszíni bírságolási lehetőséggel, mint 2007-ben. 
 
Az intézkedéseink során 2007. évben 14824, míg 2008-ban 14384 esetben alkalmaztunk alkoholszondás ellenőrzést, ez 3 %-os csökkenést mutat. A tavalyi évben 34 %-kal csökkent az ittas járművezetők felderítésének száma (2007-ben 271 fő, 2008-ban 179 fő). Ez a csökkentés véleményem szerint az állampolgárok jogkövető magatartásának köszönhető, amihez nagyban hozzájárult az objektív felelősség bevezetése, annak magasabb büntetési tétele is.
 
Közlekedési helyzet
 
Halálos kimenetelű balesethez 2007-ben 5 esetben kellett kivonulni, míg a tavalyi évben 4 esetben, a balesetben elhunyt személyek száma pedig 7-ról 6-ra csökkent. A balesetek helyszíne szerint kiemelkedik a 71-es számú főút. Az elkerülő - 710-es – út átadása ellenére nőtt a 71-es főúton a sérüléses balesetek száma, 2007-ban 24, 2008-ban 30.
Baleseti okként a gyorshajtás, az előzés és az elsőbbség meg nem adás volt jellemző. A balesetet okozó járművezetők részéről az ittasság másodlagos ok maradt, a sérüléses balesetek 10 %-ában volt megállapítható.
 
A súlyos sérüléssel végződött balesetek száma 36-ról 34-re csökkent.
 
A könnyű sérüléssel végződött balesetek száma 34-ről 45-re emelkedett.
 
 
Balesetek területi megoszlása:              2007.                                      2008.
Össz baleset                                           233                                          283
Lakott területen belül                           140                                        190
Lakott területen kívül                            93                                          93
Balatonalmádi területén                        67                                           75                
71-es számú főútvonal                          83                                          80     
72-es számú főútvonal                           10                                            13
 
Az emelkedő, sérüléssel is járó baleseti számot, azzal kívántuk és kívánjuk megtörni, hogy rendszeressé tettük, tesszük a passzív biztonsági eszközök használatára vonatkozó ellenőrzéseinket. Folyamatosan növeljük az alkoholszondás ellenőrzések számát, akciókat szervezünk a vezetés közben mobiltelefont használók kiszűrésére. 
 
 
A gyülekezésről szóló törvény hatálya alá tartozó rendezvények elbírálásának gyakorlata:
 
A gyülekezésről szóló törvény hatálya alá tartozó rendezvényeket 2008. évben minden esetben a törvényben előírt időben bejelentették. A 2006. évben lefolytatott ügyészi ellenőrzés Kapitányságunk ilyen irányú tevékenységét, illetve annak gyakorlatát jónak ítélte.
  
III. Az igazgatásrendészeti szolgálati ág tevékenysége
 
Továbbra is elmondható, hogy a feljelentettek döntő többsége ellen a közlekedési szabályok megszegése miatt indult eljárás. 2008. évben 1381 szabálysértési ügyet iktattunk. A 2007. évihez képest ez 15%-os emelkedést jelent, akkor 1197 volt az új ügyek száma. 23 esetben közrend elleni szabálysértés, 1358 esetben pedig közlekedésrendészeti szabálysértés miatt indult eljárás. Ezen felül 138 megkeresés érkezett más kapitányságokról, melyekben megtartottuk a meghallgatásokat.
 
Tavaly kiemelkedően magas volt a balesetek száma: 202 baleseti ügyet dolgoztunk fel, ez a 2007. évihez képest 35%-os emelkedés (132 balesetünk volt).
 
A leggyakrabban előforduló szabálysértések:
Ittas vezetés                                                        2007-ben 45 eset 2008-ban 27
Közúti közlekedés rendjének megzavarása                        68                        87
Sebességkorlátozás jelentős túllépése                                69                         71
Elsőbbség és előzés szabályainak megsértése                    28                        17
Engedély nélküli vezetés                                                    58                         90
Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése    658                       903
 
Vadász, illetve sport célú lőfegyver megszerzésére 2008. évben 27 kérelem érkezett. Mindegyiket teljesítettük, elutasítani egyet sem kellett.
Gáz- riasztó fegyver viselésére 31 fő adott be kérelmet, kettőt el kellett utasítanunk, mivel a kérelmező priuszos volt, 29 kérelmet engedélyeztünk. Gáz-riasztó fegyvert már bárki tarthat otthon, azonban ha azt viselni szeretné, otthonról elvinné, akkor kell kérelmet benyújtania hozzánk.
Területünkön jelenleg 162 fő rendelkezik sport, illetve vadászati célú lőfegyverrel (összesen: 416 db fegyverrel) Lövészklubok száma: 3, illetve 1 lőtér is működik Balatonfűzfőn, amit az engedélyügyi előadó rendszeresen, negyedévente ellenőrzött.
 
Területünkön 3 lövészegylet működik. A három közül a legismertebb a Balatonfűzfői Lövészegylet. Ők rendelkeznek sörétes, valamint kisgolyós- és maroklőfegyveres lövészszakosztállyal is. A sörétes szakosztályuk a közismertebb, ők rendelkeznek lőtérrel is, amely Litér és Balatonfűzfő között található. A lőtéren traplövészet, valamint skeetlövészet folyik. A kisgolyós és maroklőfegyveres szakosztály Veszprémben szokott gyakorolni, illetve versenyezni. Hatóságunk negyedévente ellenőrzi a lőfegyver- és lőszertároló helyet, továbbá a lőteret, szabálytalanság ez idáig nem fordult elő.
 
Litéri székhellyel működik területünkön a Western Lövészegylet. Fegyvereiket és a törvényben meghatározott lőpor mennyiséget és csappantyút a fűzfői sportlőtéren kialakított tárolóhelyen tárolják. Ellenőrzésük során szabálytalanságot nem tapasztaltunk.
 
A harmadik ilyen egyesület a veszprémi székhelyű Kinizsi Lövészegylet, akik a fűzfőiekhez hasonlóan sörétes, valamint kisgolyós- és maroklőfegyverekkel rendelkeznek és két tárolásért, használatért felelős személlyel rendelkeznek. Fegyvereiket Balatonfűzfőn található pincehelyiségben tárolják, amely megfelel a törvényben előírt feltételeknek. Ők Veszprémben szoktak gyakorolni és versenyezni. Ellenőrzésük évi rendszerességgel történik, a törvényben meghatározottakat betartják.
 
A fent említett lövészklubok magatartása jogkövető, hatóságunkkal együttműködőek, ellenőrzésük során hiányosság nem merült fel.
 
IV. Megelőzési tevékenység
 
A Kapitányság megelőzési munkatársa rendszeresen részt vett a gyermekvédelmi megbeszéléseken (jelzőteameken) Balatonalmádiban, Alsóőrsön, Vilonyán és több esetmegbeszélésen. A többi településen a kmb.-s kollégák tartották a kapcsolatot a családvédelmi és gyermekjóléti szolgálatokkal.
2008. évben csökkent az eltűnt kiskorú személyek esetében elrendelt körözések száma a 2007-es 16-ról 9-re, amely mögött 5 személy többszöri eltűnése szerepel. 14 éven aluli gyermek eltűnése miatt 1 esetben, fiatalkorú esetében 8 alkalommal indítottunk eljárást. Az eltűnések hátterében a családon belüli erőszak nem fedezhető fel, többnyire kalandvágyból, az elvárások, a felelősség alóli kibúvásból mennek el a gyerekek. Az eltűnésekben nagyon fontosnak tartjuk, hogy nem kapcsolódik bűncselekmény az eltűnéshez, vagyis nem vált bűncselekmény áldozatává az eltűnt kiskorú, és nem is követett el bűncselekményt az eltűnés ideje alatt. A kiskorúak eltűnésének ügyeiben eljáró kollégáink munkája ellen nem érkezett panasz.
A családon belül erőszakkal elkövetett bűncselekmények száma a tavalyi évhez képest csökkent 28-ról 20-ra a Netzsaru adatai alapján. Nem jellemző a kiskorúak veszélyeztetése (2 eset) mint bűncselekmény, mégis jelzi a problémák jelenlétét, hogy 43 jelzést adtunk 62 kiskorú személyről (2007-ben: 12 jelzés történt 20 kiskorú személyről).
A médiában folyó, már több éves kampánynak tudható be, hogy egyre több a bántalmazott személy jelzése a rendőrség felé. De ez még mindig nem jelenti azt, hogy ezekből az esetekből büntetőeljárás is indul.
Az áldozatvédelmi tevékenység rendszere már kialakult. A kollégák többsége tájékoztatja a sértettet, és nyilatkoztatja, hogy igénybe veszi-e ezt a lehetőséget a feljelentés felvételekor.
Kárenyhítési eljáráshoz 54 adatlapot töltöttünk ki 2008-ban.
 
A strandokon több nyelvű tájékoztató feliratokat helyeztünk el a rendőrség elérhetőségéről, valamint a hangosbemondók részére háromnyelvű (magyar, angol, német) anyagot biztosítottunk, amelyben a vendégeknek bűnmegelőzési tanácsokat adtunk.
A megyei Bűnmegelőzési Osztálytól kapott több nyelvű szórólapot terjesztettük, amely a szezonális, vagyonellenes bűncselekményekre és azok megelőzési lehetőségeire hívja fel a figyelmet. Saját készítésű szórólapunkban hívjuk fel a figyelmet a besurranásos lopásokra, a gépkocsi lopásokra és strandi lopásokra, amelyeket az előző évek tapasztalatai alapján – a polgárőrök bevonásával – terjesztettünk.
Külön hangsúlyt fektettünk az időskorúakat érintő trükkös lopások és csalások megelőzésére. Megkerestük a nyugdíjas klubokat bűnmegelőzési előadás céljából és ebben a témában saját szórólapot is készítettünk a médiában történt rendszeres figyelem felhívás mellett.
2008-ban újra volt három KEF megbeszélés (április 8., november 17. és 27.) az érintett szakemberek bevonásával. Kapitányságunk területén a kábítószer fogyasztáshoz kapcsolódó bűnelkövetés nem kiemelkedő. A látencia miatt azonban a megelőzési tevékenység részét kell, hogy képezze. A középiskolákban és az általános iskolák felső tagozatosainak „kiskorú bűnelkövetés és annak jogi következményei” témában tartott előadásokon a kábítószerrel kapcsolatos bűnelkövetés jogi következményeiről is mindig szó esett.
 
A Városi Balesetmegelőzési Bizottság tevékenysége eredményeként több jelzést küldtünk az érintett szervezeteknek a közlekedés biztonságát veszélyeztető bizottsági észrevételekről.
A baleset-megelőzési programok egy része felmenő rendszerű, területi selejtezők után megyei ill. országos fordulókba kerültek be a versenyzőink. Ilyen versenyek minden korosztálynak vannak (rajzpályázat, kerékpáros iskolai kupa, középiskolások közlekedési versenye, Pindúr-pandúr minikresz). Az MBB finanszírozásában tudtunk egyéb programokat szervezni: „B” kategóriás vezetői engedély megszerzésére kedvezményes elméleti tanfolyamot az Öveges Szakközépiskolában, óvodákban, iskolanapokon, falunapokon, települési fesztiválokon elméleti és kerékpár ügyességi versenyeket jutalmakkal (Litér, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Balatonfőkajár, Papkeszi, Balatonkenese, Csajág, Vilonya), táborokban, nagycsaládosok egyesületeinek bűn- és baleset-megelőzési programokat.
 
Szeptember elején a kmb.-s kollégák kivitték az iskolákba a MBB által az 1. osztályosoknak és tanáraiknak rendelkezésére bocsátott baleset-megelőzési szóróanyagokat „Az iskola rendőre” program keretében. Elkészült a városi bűn- és baleset-megelőzési feladatterv a program végrehajtására.
Nemcsak baleset-megelőzési programokkal, hanem bűnmegelőzési előadásokkal is megkerestük az iskolákat. Elsősorban a 7.-8. osztályosokat, felkészítve őket a fiatalkorúsággal járó felelősség megértésére.
Iskolai órákat, foglakozásokat tartottunk Papkeszin, Balatonfűzfőn, Balatonfőkajáron, Csajágon általános iskolákban és a balatonalmádi Magyar-Angol Tannyelvű Gimnáziumban.
 
A Polgárőr Egyesületekkel való jó együttműködésünk nem merült ki a közös szakmai akciókban, hanem közösen szerveztünk programokat a gyerekeknek és elismerésben, jutalomban részesítettük a legkiválóbb teljesítményt nyújtó polgárőröket.
 
Azokról a pályázatokról, amelyekben a Rendőrség társpályázó lehet, tájékoztattuk a pályázat benyújtására jogosult szerveket és felajánlottuk az együttműködést. A Balatonalmádi Szociális Alapellátó szolgálattal, a Kistérségi Társulással és a Balatonalmádi Önkormányzattal volt ilyen együttműködés.  
A területünkön található települések közül több jelentet meg havi rendszerességgel újságot. A megelőzési előadón kívül (Balatonalmádi, Alsóörs, Felsőörs, Lovas, Litér), a Balatonkenesei Rendőrőrs parancsnoka és a Balatonfűzfői KMB Csoport vezetője a kapitányság tevékenységi adatai alapján minden alkalommal beszámoltak a cikkekben a bűnügyi és közbiztonsági helyzetről, problémákról, közlekedésrendészeti és közrendvédelmi ellenőrzési akciókról, és megelőzési tanácsokkal is szolgáltak az aktuális eseményektükrében.
A kistérségi ÖBÖL-TV-vel a kapcsolatunk az utóbbi időben átalakult. Rendszeressé vált a különböző szakterületen dolgozó munkatársaink megjelenése és nyilatkozata az aktuális hírekről a különböző műsorokban.
 
 
 
 
 
V. Együttműködés
 
a polgárőrséggel:
 
Az önkormányzat szervezése és koordinálása mellett a lakosság önvédelmi kezdeményezésének eredményeként a területünkön minden településen szerveződött polgárőrszervezet. Néhány egyesület működése nem megfelelő, az újraszervezésben minden esetben segítséget nyújtottunk. Az egyesületek vezetőivel havi rendszerességgel megbeszélést tartunk. A körzeti megbízottak, járőrök rendszeresen látnak el polgárőrökkel szolgálatot. A tájékoztatás, információ-áramlás naprakész. Fő feladatuk a közterületek biztonságának növelése. Szeretnénk a kapitányság és a polgárőrség között meglévő jó kapcsolatot még tovább fejleszteni.
 
 a közterület felügyelettel:
 
A felügyelettel a kapcsolatunk lehet még eredményesebb is. A továbbiakban közös szolgálatellátást, megfelelő információ-áramlás kiépítését tűztük ki célul.  
 
egyéb:
 
Folyamatosan vettünk részt az önkormányzat, a polgármesteri hivatal munkájában: a szabálysértési eljárások, forgalomszervezés és szabályozás, engedélyezési eljárások, vállalkozásokkal kapcsolatos eljárások, közterület foglalások, rendezvények engedélyezése, biztosítása, településrendezési eljárások, szociális tevékenység, helyi rendészeti jellegű korlátozó intézkedések döntéshozatali folyamatában.
 
VI. Technikai és személyi ellátottság
 
A kapitányság 9 gépkocsival rendelkezik, melyek közül kettő Balatonkenesén, egy a Balatonfűzfői Körzeti Megbízotti Csoport kezelésében Balatonfűzfő térségében teljesít szolgálatot. Járműparkunk kerékpárokkal, illetve két robogóval egészült ki. Számítógépes ellátottságunk jó, de a gépek lassúak, teljesítményük alacsony.  
 
 
 
Hiv.
Ka.
üres
hiv/ka
távol
hiv/ka
Állománytábla szerinti létszám
80
10
 
 
Határozott idejű munkaszerződéssel
 
 2
 
 
Meglévő állomány
71
12
9/0
5/2
Kapitányságvezető
 1
 
 
 
Hivatal
 2
11
 
0/2
KKO
57
 
6/0
4/0
Bűnügyi Osztály
17
 
3/0
0/0
Igazgatásrendészeti Osztály
 3
 1
 
1/0
 
A fenti kimutatás (2009. 01. 01.-i állapot) alapján látható, hogy ugyan az állománytábla szerinti létszám hiány 9 fő (ami a tavalyi évben 3 volt), a ténylegesen tartósan távollévő személyek száma magas, 7 fő, ami összesen 16 fő hiányt jelent. 2008-ban a hivatásos rendszeresített létszám 80 fő volt, azonban ebből 3 fő (Zárolt) státuszunk van. Kapitányságunkon magas volt a fluktuáció, melyet az alábbi adatok igazolnak:
-    3 fő érkezett, aki még tavaly el is ment
-    8 fő távozott kapitányságunk állományából, ebből:
2                         fő FÜV
2                         fő nyugállományba vonult
2                         fő fegyelmi, illetve méltatlansági eljárás
2                         fő más kapitányságra kérte áthelyezését.
 
-    11 fő érkezett más kapitányságról
-    2 fő közalkalmazottat vettünk fel határozott idejű szerződéssel
-    4 fő kezdte pályafutását kapitányságunkon, akik közül 1 fő áthelyezésre került.
 
Látható, hogy kapitányságunk vezetésének egyik legfontosabb feladata a hiányzó állomány pótlása, továbbá a meglévők megtartása. A vezetői állományban 2008. évben több változás is lezajlott. 2008. évben Grúber Sándor r. alezredes kapitányságvezető Úr nyugállományba vonult. A kapitányságvezetői feladatokat először megbízással, majd kinevezéssel Pataki György r. alezredes Úr látja el. 2008. 01. 01-től a Balatonkenese Rendőrőrs Parancsnokának személye változott, először Kéri Róbert r. főhadnagyot bízta meg a kapitányság vezetője a parancsnoki feladatok ellátásával, majd távozását követően a nyomozó alosztály vezetője, Ari András r. őrnagy látja el a parancsnoki teendőket.
Az így megüresedett nyomozó alosztály vezetői beosztást Szabó Álmos r. őrnagy töltötte be, akinek helyére (vizsgálati alosztályvezető) Strbka András r. alezredes került. Az Igazgatásrendészeti Osztályvezető gyermekszületés miatt van tartósan távol, akinek munkakörét Somogyi Szilvia r. százados látja el.
Közbiztonsági Közalapítvány segítségével sikerült a kapitányság épületében megfelelő öltözőt kialakítani. Az épületünk kicsi, zárt udvarral, parkolóval nem rendelkezik. Az év közben végrehajtott átcsoportosításokkal véglegesen nem sikerült megoldani az elhelyezési problémákat. Ennek megoldására nagyobb kapitánysági épületbe történő költözés jelentene megoldást.
 
VII. Összegzés
 
Munkánk során meghatározónak tekintjük azt, hogy a lakosság biztonságérzetét folyamatosan erősíteni tudjuk. Tevékenységünkben továbbra is számítunk az önkormányzat, a polgárok segítő együttműködésére. Erőnkhöz mérten igyekszünk szolgáltatni, szolgáltatóvá válni.
 
A tavalyi évben is igyekeztünk figyelembe venni a lakossági és az önkormányzat által megfogalmazott igényeket.  
 
A közlekedési morál javítása érdekében egyre gyakrabban kerül sor a város belterületén is sebesség ellenőrzésre. Többször kifejezetten a város területén tartottunk közlekedési akciót. Fokozottan igyekszünk megfelelni annak a „látható rendőrséggel” kapcsolatos igénynek, ezért kollégáink napközben gyalogos szolgálatot látnak el a városban.
Megkülönböztetett figyelmet fordítottunk és kívánunk fordítani az idősek védelmére, a családon belüli erőszak megelőzésére, a közlekedés biztonságának fokozására. Minden jogszabályi lehetőséget kihasználva léptünk, és lépünk fel a kábítószer terjesztése ellen.
 
Tovább építettük kapcsolatainkat a civil szervezetekkel, több alkalommal együtt készítünk pályázatot az önkormányzattal, polgárőrséggel, iskolákkal.
 
2009-ben szeretnénk eredményességi mutatóinkat tovább javítani, a lakosság biztonságérzetét tovább növelni.
 
A balatonalmádi rendőrség vezetése egységes elkötelezettséggel vallja, hogy a kor és a társadalom kihívásainak, elvárásainak magas színvonalon kell megfelelni. A célokat megvalósítani csak tudatosan szervezett, tervezett, a minőségre nagy hangsúlyt fektető munkával lehet.  
 
A szolgálatunk célja a közrend és a közlekedés rendjének fenntartásával, a bűnmegelőzéssel és a hatékony bűnüldözéssel, továbbá a magas színvonalú igazgatásrendészeti, közigazgatási szolgáltatással megvalósítani, biztosítani az állampolgárok, gazdálkodó szerveinek, intézményeinek és az ide látogatók biztonságát, nyugalmát.
A Szent Erzsébet Liget parkolási problémájának kezelése érdekében az Önkormányzattal közösen törekszünk a szorosabb együttműködés kialakítására. Fontosnak tartjuk a létszámhiány feltöltését, az állomány megőrzését, a kapitányság jó színvonalú műszaki-technikai ellátását, a jobb komfortérzet megteremtését. A kapitányság nagyobb épületbe történő áthelyezésére további egyeztető tárgyalásokat kívánunk folytatni.
 
Ezúton is szeretném megköszönni az Önkormányzat segítségét, akár a főiskolás hallgatók nyári elhelyezése, akár az alapítványon keresztül történő anyagi támogatás vonatkozásában. Kérem a Tisztelt Képviselő Testületet, a továbbiakban is támogassa a kapitányság tevékenységét, munkáját.
                                                                                           
 
Balatonalmádi, 2009. február 02.
 
 
 
                                                                                     Pataki György r. alezredes
                                                                                                        rendőrkapitány


Döntési javaslat

"Beszámoló elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat:
 
......../2009. (II.26.) Öh.
 
 
 Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2008. évi tevékenységéről készült beszámolót köszönettel elfogadja.
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2009. 03. 05.
Felelős: Keszey János

« Vissza
Vissza a főmenübe