9. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2009. február 26-i ülésére

Tárgy:   Rendelet-tervezet Balatonalmádi Város Önkormányzatának 2009. évi költségvetési rendeletének megalkotására
Készítette:   Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi Bizottság, Gazdasági Bizottság, Oktatási és Kulturális Bizottság, Szociális és Egészségügyi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. számú törvényt (költségvetési törvény) az Országgyűlés 2008. december 15-én fogadta el. Az Államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 71.§.(1) bekezdése szerint a költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-ig köteles benyújtani a képviselő-testületnek.
 
A Képviselő-testület a 2009. évi költségvetési koncepciót 2008. december 18-án tárgyalta meg.
A Képviselő-testület koncepcióról szóló határozata alapján és a költségvetésről szóló törvény alapján elkészítettük az önkormányzat 2009. évi költségvetési rendelet-tervezetét.
 
 
Bevételek:
 
A költségvetési rendelet tervezetben az Önkormányzat bevételei összességében az elmúlt évihez viszonyítva 7 %-kal növekednek. Bevételeink között szereplő működési bevételek 3,4 %- kal növekednek.
 
Intézményi működési bevételeknél a növekedés 28.488 e/Ft, ami 9,2 %-os növekedést jelent. A működési bevételeknél a térítési díj, egyéb bevétel (bérleti díj, belépőjegy bevétel, kamat, ÁFA bevétel) összessége került tervezésre. Az intézményi bevételeknél az étkezés esetében a tényleges díjakkal és várható létszámmal történt, egyéb bevételek esetében a 2009. évi tényleges adatok és a prognosztizálható adatok figyelembevételével történt a tervezés.
A saját és bérelt ingatlan szakfeladatnál a tervezett ingatlan értékesítés után fizetendő ÁFA összege jelentkezik bevételként (23.018 e/Ft).
 
A Városgondnokság Intézmény működési bevételei a 3/1. számú melléklet szerint a 2008. évi 154.922 e/Ft-tal szemben 2009. évben 80.597 e/Ft-ot mutatnak.
A bevételek változása több, az alábbiakban felsorolt jelentősebb tényezők hatásával indokolható:
- A fürdők és strandok szakfeladat a 2009. január havi testületi ülés döntése alapján a Polgármesteri Hivatal gazdálkodási körébe tartozik, a kiadásai és bevételei is ott szerepelnek. A 2008. évi költségvetésben a strandi bevételi előirányzat 115.437 e/Ft volt, a 2009. évi költségvetésben 125.071 e/Ft-tal szerepel. A szakfeladat működési bevételei között a strandjegyárak 10 %-os növekedésének hatása közel 8.000 e/Ft-os bevétel emelkedést eredményezett.
- 2009. január 1-jétől a hivatali és szervezeti változások eredményeként a hivatali saját és bérelt ingatlan szakfeladat működési célú kiadásai és bevételei a Balatonalmádi Városgondnokság költségvetésében szerepelnek. A Polgármesteri Hivataltól az intézmény költségvetésébe kerülő működési bevételi előirányzat összege 52.405 e/Ft. Az intézmény által előző években kezelt saját és bérelt ingatlan szakfeladat 2008. évi 35.717 e/Ft összegű előirányzata 24.592 e/Ft-ra csökkent. A csökkenést a „Kommunális telephelyen” lévő bérlemények kieső bérleti díja és átszámlázott közüzemi díjak csökkenései okozták.
Az igazgatási tevékenységen (Polgármesteri Hivatal) a kamatbevételek, a közterület-használati díjak, valamint egyéb szolgáltatási díjak kerültek tervezésre. A következő évre a lekötött betétek és a forgatási célú értékpapírok kamatbevételeként 23.000 e/Ft bevétel került tervezésre.
 
Az önkormányzat igazgatási szakfeladatától elkülönítetten, az államigazgatási célú szolgáltatás szakfeladaton kell szerepeltetni az Okmányiroda működésével jelentkező bevételeket. A 2009. évi koncepcióban meghatározott, 6,4 %-os mértékű növekedés került figyelembe véve a tervezésnél.
A helyi adókat(gépjárműadó nélkül) összesen 432.000 e/Ft nagyságban, a várható adóbefizetés figyelembevételével terveztük. A múlt évi bevételi előirányzathoz képest 15.200 e/Ft nagyságú (3,6 %-os) növekedés tapasztalható. Az idegenforgalmi adó tervezésénél figyelembe vettük, hogy a Képviselő-testület a helyi adórendeletet 2008. év decemberében módosította, a 350 Ft/vendégéjszaka mértékű adó 380 Ft/vendégéjszaka mértékre.
 
Az SZJA bevételeknél a növekedés (gépjárműadóval együtt) összességében 7.250 e/Ft, azaz 2,3 %-os.
 
A költségvetési törvény alapján a helyi önkormányzatokat a településre kimutatott személyi jövedelemadó 8%-a illeti meg. Önkormányzatunknál az előző évi előirányzathoz képest e bevétel jelentős összegű, 27.114 e/Ft -os növekedést mutat.
Az SZJA kiegészítés összege a múlt évi eredeti előirányzathoz képest 17.864 e/Ft-tal csökkent. Az SZJA kiegészítés nagyságát befolyásolja a személyi jövedelem-bevétel és az iparűzési adóerő-képesség együttesen számított egy főre (lakosságszámra) jutó összege. Jelen esetben a településre kimutatott SZJA bevétel nagysága okozta a kiegészítés csökkenését.
 
A bírságok, pótlékok, egyéb sajátos bevételek tervezett összege 5.400 e/Ft. Az itt nevesített környezetvédelmi, építésügyi birság és talajterhelési díj a Környezetvédelmi Alap bevételét képezi, amely a felhalmozási célú céltartalékok között és a Tervtanács működtetésének kiadásaira került tervezésre.
 
Önkormányzatunk költségvetési támogatás összege 413.652 e/Ft amúlt évi 411.209 e/Ft-tal szemben.
A költségvetési törvényben szereplő állami normatív támogatások fajlagos összegei és az önkormányzat várható mutatószámai alapján a 2009. évre kiközölt állami támogatások és normatív hozzájárulások összege - a 2008. évi eredeti 399.919 e/Ft-hoz képest - 12.614 e/Ft-tal csökken, összesen 387.305 e/Ft-ot mutat (2., 3. számú tájékoztató táblák).
 
A normatív állami támogatások együttes összegének változását főként az alábbi tényezők jelentősebb hatása eredményezte:
- település-üzemeltetési, igazgatási feladatokra juttatott támogatás összege 3.206 e/Ft csökkenést mutat,
- települési sportfeladatokra kapott támogatás összege 4.493 e/Ft (előző évben külön jogcímen juttatott támogatásként nem szerepelt),
- az okmányiroda működési kiadásaira kapott támogatás 4.666 e/Ft-tal csökken a fajlagos mutató jelentős csökkenése (513 Ft/ügyirat -ról 324 Ft/ügyirat - ra) miatt,
- üdülőhelyi feladatok jogcímen a tervezhető üdülőhelyi adó növekedése miatt 8.000 e/Ft növekedéssel számolhatunk,
- az építésügyi igazgatási feladatokra kapott támogatás 1.441 e/Ft-tal csökkent,
- pénzbeli szociális juttatások összege 1.003 e/Ft-tal csökkent,
- a szociális területet érintő változások (szociális étkezés, nappali szociális ellátás és házi segítségnyújtás támogatás fajlagos összegeinek változása) hatására 5.270 e/Ft-tal csökkent a támogatás,
- az óvodai nevelésre kapott támogatás összege 1.750 e/Ft-os csökkenést (teljesítménymutató csökkenésének hatásaként) mutat,
- az iskolai oktatásra kapott támogatás 4.329 e/Ft csökkenést mutat a tanulói létszám (a 2007. októberi 464 fő tanulói létszám 2008. októberében 458 tanulói létszámra csökkent) és a teljesítménymutató csökkenése miatt,
- az alapfokú művészetoktatás támogatása 659 e/Ft-tal csökkent,
- a kedvezményes óvodai és iskolai étkeztetésre kapott támogatás 834 e/Ft-tal növekedett a fajlagos összeg növekedésének (kedvezményes étkeztetés utáni ÁFA fizetési kötelezettség ellentételezésre) hatására,
- a közcélú foglalkoztatás támogatása az előző évekhez képest változott, államilag előre meghatározott éves keretösszeg (előző évben 2.894 e/Ft volt) helyett a tényleges közcélú foglalkoztatás kiadásainak 95 %-a igényelhető az államtól utólagos finanszírozás keretében.
 
A központosított támogatásra beállított 571 e/Ft (előző évben 550 e/Ft) a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzatot megillető támogatási összeg.
 
A normatív kötött felhasználású állami támogatások esetében növekedés tapasztalható. A tényleges kötött felhasználású állami támogatás (3.sz.tájékoztató) összege 1.200 e/Ft (múlt évben 3.903 e/Ft volt, mely tartalmazta a közcélú foglalkoztatás támogatásának keretösszegét is).
Az „Út a munkához” program célja, hogy a munkára képes, tartósan munkanélküli személyek a korábbinál fokozottabb mértékben vegyenek részt a közfoglalkoztatásban. A program keretén belül a közcélú foglalkoztatás kiadásainak (minimál bér és annak járulékai) 95 %-a visszaigényelhető a központi költségvetésből. Önkormányzatunknál a Balatonalmádi Városgondnokság intézményén belül történne a közcélú foglalkoztatás. Az intézmény engedélyezett álláshelyein belül 6 fő közcélú foglalkoztatása került tervezésre, majd ezen túl további 9 fő közcélú foglalkoztatásának kiadásai és bevételei kerültek tervezésre. A közcélú foglalkoztatás kiadásainak támogatására 13.951 e/Ft került tervezésre a tervezett személyi kiadások figyelembevételével.
 
 
A felhalmozási és tőke jellegű bevételeknél a tárgyi eszközök (ingatlanok) értékesítési bevétele kerül tervezésre.
Az ingatlan értékesítés bevételekénta költségvetésben a 2008. évi értéknél (nettó 81.167 e/Ft) lényegesen magasabb összeg került tervezésre az alábbi ingatlanok figyelembevételével:
                       
Hadak útja 4-6.                                   nettó 33.333 e/Ft + Áfa /3.342 m2
                        Dr. Óvári F. u. 62-64.                         nettó 67.000 e/Ft + Áfa /8.119 m2    
                        Ferenczy K. u. 6/A                 nettó 13.092 e/Ft + Áfa /1.571 m2    
                        Városrendezés                        nettó   1.667 e/Ft + Áfa                     
                        Összesen:                             nettó 115.092 e/Ft + Áfa
 
Az ingatlan és bérleti jog értékesítéseként feltüntetett nettó 115.092 e/Ft + Áfa (bruttó 138.110 e/Ft) bevétel realizálódása magas kockázati tényezővel bír, így a tervezett nettó összeg 50 %-ára 57.546 e/Ft összegű céltartalékot képeztünk, amely a 2009. évben realizálódó bevétel teljesülésétől függően felhalmozási célú kiadásokra felszabadítható lesz.
 
A pénzügyi befektetések bevétele között a BAHART részvény 60.000 e/Ft összegű értékesítésével terveztünk. Az értékesítés a 2009. január 5-én kifizetésre került 28.800 e/Ft összegű jegyzett tőkeemelés, illetve a következő években fizetési kötelezettségként jelentkező 71.200 e/Ft részbeni fedezetét képezi. A felhalmozási célú tartalékok között erre a célra 31.200 e/Ft összegű keret elkülönítésre került.
           
Támogatásértékű bevételek (államháztartáson belülről átvett) és az átvett pénzeszközök
(államháztartáson kívülről átvett) összege 128.944 e/Ft (múlt évben 91.531 e/Ft). E soron olyan bevételeket vettünk számításba, amelyre jogszabályi előírás vagy megállapodás van.
 
Támogatásértékű működési célú pénzeszközök között szerepel az OEP támogatás, a Tourinform Iroda támogatása, a Városgondnoksági Intézmény által foglalkoztatott közhasznúak Munkaügyi Központ által történő támogatása, valamint a Kelet-Balatoni Többcélú Kistérségi Társulás által - a szociális intézményfenntartó társulás és a mozgókönyvtár működtetéséhez – lehívásra kerülő 20.142 e/Ft állami támogatás. Ezen bevételek között szerepel a 2009. évi kereset-kiegészítés (13. havi illetmény) állam által történő finanszírozása (39.317 e/Ft).
 
Támogatásértékű felhalmozási célú pénzeszközök bevétele 46.530 e/Ft a 2008. évi 1.000 e/Ft-tal szemben. Ez évre a többcélú kistérségtől a mozgókönyvtár felhalmozási célú kiadásaira (1.546 e/Ft), az Oktatási Minisztérium egyházi kártalanítás jogcímén juttatott 40.000 e/Ft, valamint a Veszprém Megyei Önkormányzat önerő kiegészítésre adott 4.984 e/Ft összegű támogatásával számolhattunk.
Felhalmozásra átvett pénzeszközök (államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök)között került tervezésre a lakosságtól az önerős útépítésre átvételre kerülő 8.229 e/Ft nagyságú, valamint a gáz,- illetve csatorna bekötésre átvételre kerülő 3.000 e/Ft nagyságú pénzeszköz.
Kölcsönök megtérülésesorbana 2008. évben megszünt Beruházó Viziközmű Társulat tagjai által (csatorna) lakossági érdekeltségi hozzájárulásként befizetendő 10.256 e/Ft összegű hozzájárulása, valamint az egyéb kölcsönök 2009. évre tervezett megtérülései szerepelnek.
 
Előző évi pénzmaradvány igénybevétele soron 2008. évben 75.001 e/Ft került tervezésre, melyből 25.001 e/Ft az elkülönített gázszámlán lévő pénzeszköz (2007. január 1-i egyenleg szerint) és 50.000 e/Ft a 2008. évi költségvetésben szereplő felhalmozási célú pályázati önrész 2007. évi maradványa volt. A 2009. évi költségvetés 207 e/Ft összegű pénzmaradvány igénybevételt tartalmaz, amely az Együtt-Egymásért Közalapítvány számára fűtéstámogatásra nyújtott támogatás fedezetét képezi.
 
Fejlesztési hitel-felvételre összesen 85.801 e/Ft-ot (múlt évben 78.807 e/Ft) terveztünk azzal, hogy a 2008. évi pénzmaradvány elszámolásakor és a többletbevétel terhére ezt az összeget visszapótoljuk. A hitel visszapótlásához fegyelmezett, visszafogott és takarékos gazdálkodás szükséges.
 
A bevételi előirányzatokat a 3. számú melléklet tartalmazza. A Balatonalmádi Városgondnokság működési bevételeinek részletezését a 3/1. számú melléklet képezi.
 
 
 
 
 
Működési célú kiadások:
 
A működési célú kiadások 2009. évi tervezett összege 1.487.974 e/Ft, amely a 2008. évi előirányzathoz képest 7,1 %-os növekedést (előző évben 6,4%-os) jelent.
 
A 2009. évi költségvetési rendelet-tervezet 4. számú mellékletében a működési kiadási előirányzatok a 2009. január 1-jétől hatályos hivatali és intézményi szervezeti struktúrában találhatóak. Az önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokság intézményi működési kiadási előirányzatainak feladatonkénti részletezését a 4/1. számú melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat intézményeinél, a Polgármesteri Hivatalnál és a hivatal szakfeladatainál a 2009. évi költségvetési koncepcióban megfogalmazottak alapján a működési kiadások között szereplő dologi kiadási előirányzatok 5%-kal emelkedtek az előző évi előirányzatokhoz képest. A dologi kiadások között lévő élelmezési kiadások az iskolákban átlagosan 6 %-kal, az óvodában 8 %-kal emelkedtek.
A 2009. évi költségvetési törvény nem tartalmaz közalkalmazotti és köztisztviselői illetményemelést, így béremeléssel nem számoltunk.
A közszféra 2009. évi 13. havi illetményéről (havi kereset-kiegészítés) a 6/2009. (I.20). Korm. rendelet rendelkezik. A jogszabály rendelkezése alapján a dolgozók havi illetményének megfelelő kereset-kiegészítés – legfeljebb 180 e/Ft-ig – összege került tervezésre a személyi juttatások között. A 2009. évi kereset-kiegészítés és ennek járulékai önkormányzatunknál közel 40.000 e/Ft kiadást jelent, amelynek finanszirozását a központi költségvetés biztosítja.
A 2009. évi koncepcióról szóló döntés alapján a közalkalmazottak, illetve a köztisztviselők számára 12.000 Ft/fő/hó melegétkeztetésre jogosító utalvány került tervezésre, amely megközelítően 18.000 e/Ft éves többletkiadást jelent - az előző évben 6.000 Ft/fő/hó hideg étkeztetési utalvány juttatásához képest - a 2009. évi költségvetésben. A melegétkeztetési utalvány kiadásainak tervezése miatt az évek óta biztosított adható személyi juttatások keretét (előző évben 10.623 e/Ft volt) a 2009. évi költségvetés már nem biztosítja.
 
2009. évben a közalkalmazottak esetében (nem pedagógus közalkalmazottak) a költségvetési törvény alapján az előző évhez hasonlóan 2%-os ösztönző keretet kellett képezni az előző évi keresetbe tartozó bázis személyi juttatások 2%-ára. Ez önkormányzati szinten járulékokkal együtt összesen a 4.009 e/Ft-ot jelent.
 
A Balatonalmádi Városgondnokság és a Polgármesteri Hivatal gazdálkodási körébe tartozó intézmények és szakfeladatok működési célú kiadási előirányzata1.317.034 e/Ft-ról 1.407.763 e/Ft-ra emelkedett, amely 6,9 %-os növekedést eredményezett.
 
A Balatonalmádi Városgondnokság gazdálkodói körébe tartozó intézményeknél a működési kiadások összege a 2008. évi 766.032 e/Ft-ról 786.564 e/Ft-ra emelkedett. Az összehasonlítást nehezíti, hogy a hivatal több szakfeladata átkerült az önálló gazdálkodóvá vált intézményhez, illetve a hivatalhoz került a fürdő, strandszolgáltatás szakfeladata.
 
A működési kiadások összege a Polgármesteri Hivatal gazdálkodási körébe tartozó intézményeknél és szakfeladatoknál 621.199 e/Ft, míg előző évben 551.002 e/Ft volt. A jelentős növekedés magyarázata, hogy a strandi működtetés kiadásait a Balatonalmádi Városgondnokság feladatkörébe átkerülő feladatok kiadásai csak kis mértében tudták ellentételezni.
A saját és bérelt ingatlan szakfeladat kiadásai közt jelentkezik az ingatlanértékesítés után fizetendő ÁFA (23.018 e/Ft) és az ingatlanok hasznosításával jelentkező kiadások összege (1.740 e/Ft).
A szennyvízelvezetés szakfeladaton jelentkezik a 2008. évben megszűnt Viziközmű Társulattól átvett hitelállomány után fizetendő 10.628 e/Ft összegű kamat éves kiadása, amely összege a kamat (BUBOR) növekedése miatt jelentősen emelkedett az előző időszakban tervezett összeghez képest (6.517 e/Ft).
A közvilágítás szakfeladaton tervezett kiadások összege a közvilágítási feladatokat ellátó vállalkozóval kötött szerződésen alapszik. A szakfeladat kiadásai az előző évi előirányzathoz képest jelentősen emelkedtek, amely a 2008. évi évközi emelkedés hatásával, illetve a hitelfizetési és kamatfizetési kötelezettség megszűnését követő bonyolítói díj jelentkezésével magyarázható.
 
A Polgármesteri Hivatal és az Okmányiroda működési kiadásai összesen 371.247 e/Ft-tal szerepelnek az előző évi 364.846 e/Ft-tal szemben, amely 1,8 %-os kiadási előirányzat növekedést jelent.
 
A működési célú tartalékoknál a költségvetési hiány fennállása miatt általános tartalék képzésére nem volt lehetőségünk.
A 2009. évi költségvetésünkben 51.596 e/Ft (előző évben 44.948 e/Ft) működési célú céltartalékot terveztünk. A 2008. évi költségvetésben szereplő tételek mellé a 2009. évi költségvetési koncepcióban meghatározottak kiadásai kerültek tervezésre.
 
A működésre, felhalmozásra átadott pénzeszközök között a 2009. évi koncepcióban meghatározottak szerint szerepeltettük a kiadási tételeket, melyek 2009. évi összege 26.915 e/Ft.
 
 
Felhalmozási kiadások:
 
A beruházási kiadásokat(67.095 e/Ft) a koncepcióban meghatározottaknak megfelelően vettük figyelembe: önerős útépítési beruházás, egyéb nem önerős útépítések, Balatonalmádi Városgondnokság részére gépjármű és egyéb beszerzések, strandi fejlesztések, közvilágítás bővítése, valamint gáz és szennyvíz-csatorna pótbekötések. A Balatonalmádi Városgondnokság intézmény vezetője a gépjármű beszerzésére a költségvetési koncepcióban előirányzott 5.600 e/Ft keret 6.000 e/Ft-ra történő emelését kérte, mivel a döntés óta eltelt időszakban az árfolyamváltozás a jármű beszerzési kiadásainak növekedését eredményezte. A költségvetés a kérelmezett kiadási előirányzattal tervezett.
Kistérségi feladatellátással kapcsolatosan a mozgókönyvtári tevékenységhez szükséges eszközbeszerzés, orvosi ügyelet számára gépjármű beszerzése és a Szociális Alapszolgáltatási Központ feladatellátását segítő eszközbeszerzés került tervezésre.
 
A felújítási kiadások ez évre tervezett összege 18.103 e/Ft, a múlt évi 43.034 e/Ft-tal szemben. A 2009. évi koncepcióról szóló döntés alapján strandi felújítás, Wesselényi strand szavatossági munkálatai, bérlemények felújítási kiadásai, Ady E. u. járda felújítása és hivatal felújítása (emeleti illemhely, külső burkolat) került nevesített szerepeltetésre a költségvetésben. A hivatal tetőterének felújítására (tetőszigetelés, térelválasztás, egyéb felújítási munkálatok) további keret (4.320 e/Ft) került tervezésre.
 
Felhalmozásra átadott pénzeszközök között került tervezésre a DRV részére átadásra kerülő összeg 16.200 e/Ft-tal az előző évek gyakorlatának megfelelően (bevételi oldalon is szerepel).
A MÁV részére történő felhalmozási célú pénzeszközátadás 2.000 e/Ft-tal került tervezésre.
 
A pénzügyi befektetés kiadásai között szerepel a BAHART részvények ingyenes juttatásával felmerülő 28.800 e/Ft összegű tőkeemelés kiadása.
 
A felhalmozási célú céltartalékok 273.443 e/Ft-tal (előző évben 224.608 e/Ft-tal) kerültek tervezésre a koncepcióban szereplő tételek alapján.
A BAHART részvény 60.000 e/Ft összegű értékesítésének bevételéből - tőkeemelésre fordított 28.800 e/Ft kiadásán túl – fennmaradó maradvány összegére céltartalékot képeztünk, amely a az ingyenes részvény juttatással járó további fizetési kötelezettségünk részbeni fedezetét képezheti.
A felhalmozási célú céltartalékok között szereplő 160.000 e/Ft felhalmozási célú pályázati önrész keret az előző évben beadásra került olyan pályázatok önrészét biztosítja, amelyek önrészét a 2008. évi költségvetés nem tartalmazza (Egészségház, gyűjtőutak), az ADITUS KFT pályázatkészítésére vonatkozó tanácsadói díjának, valamint egyéb pályázatok önrészét is biztosíthatja.
Idegenforgalmi Alapot a 2005-2008. évi gyakorlatnak megfelelően képeztünk, amely a pályázati önrész fedezetét képezi.
 
A hiteltörlesztésnél a Japán hitel 2009. évre eső törlesztését 20.467 e/Ft összeggel szerepeltetjük.
Az Országgyűlés a 2009. évi költségvetési törvényben döntött arról, hogy a Japán hitel 2009. évre esedékes 40.934 e/Ft összegű tartozás 50 %-át, 20.467 e/Ft-ot elengedi.
 
Felhalmozási célú általános tartalék képzésére nem volt lehetőségünk.
Az önkormányzat 2009. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét tartalmazó mellékletet, illetve a működési és fejlesztési célú bevételeinek 2010, 2011. évi alakulását bemutató tájékoztató táblát a Képviselő-testületi ülésre csatoljuk.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a költségvetési rendelet tervezet megvitatására, és elfogadására.
 
Balatonalmádi, 2009. február 13.
 
 
                                                                                                          /: K e s z e y J á n o s :/
                                                                                                               polgármester sk.


Döntési javaslat

"Rendelet-tervezet a 2009. évi költségvetésről"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

A Balatonalmádi Önkormányzat
 
….(2009. (II…...) rendelete
 
a 2009. évi költségvetéséről, annak végrehajtásáról
és az éves gazdálkodás egyes szabályairól
 
 
  
Balatonalmádi város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. tv. 16.§.(1) bekezdése, az Államháztartásról szóló többször módosított 1992. évi XXXVIII. tv. és végrehajtási rendelete, valamint a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. tv. alapján az alábbi rendeletet alkotja.
 
 
I. fejezet
 
 
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
  
1.§
 
 
(1) A rendelet hatálya kiterjed Balatonalmádi város Önkormányzati Képviselő-testületére, bizottságaira, Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzatára, az önállóan működő és gazdálkodó Polgármesteri Hivatalra és Balatonalmádi Város Önkormányzatának fenntartásában önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokságra és az önállóan működő  költségvetési intézményeire.
 
(2) Az önkormányzat címrendjében az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési intézmények címet, az önállóan működő költségvetési intézmények alcímeket alkotnak az intézményhez kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal. A címrendet a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
 
(3) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat - figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, a feladatmutatókra - továbbá a 2009. évi gazdálkodás főbb szabályait.
 
(4) Az önkormányzat 2009. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
 
-          az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:
a.) az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,
b.) az Önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,
c.) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,
 
-          az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
 
 a.) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,
 b.) a fennálló hosszú távú kötelezettségek 2009. évi törlesztő részleteinek visszafizetését,
 c.) új induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltak figyelembe vételét,
 d.) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,
 e.) a felhalmozási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.
 
 
(5) A (4) bekezdésben foglaltak végrehajtását az Önkormányzat Képviselő-testülete, Pénzügyi Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek belső ellenőrzésének megszervezéséért a vonatkozó jogszabályok előírásainak megfelelően az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője felelős.
 
 
(6) E rendelet rendelkezéseit a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat vonatkozásában a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat 2009. évi költségvetéséről szóló ……/2009.(II…….).sz. BNKÖ. számú határozatában foglaltak figyelembevételével lehet alkalmazni.
 
 
II. fejezet
 
 
            A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEINEK ÉS KIADÁSAINAK FŐÖSSZEGE,
A HIÁNY MÉRTÉKE ÉS FINANSZÍROZÁSÁNAK MÓDJA
 
 
2.§
 
 
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2009. évi költségvetésének
 
             költségvetési bevételi összegét                    1.829.384  eFt-ban  (2.sz. melléklet)
             költségvetési kiadási összegét                     1.894.718 eFt-ban  (2.sz. melléklet)
A finanszírozás célú előirányzatokat
                                                                                        85.801  eFt bevétellel
                                                                                        20.467  eFt kiadással
állapítja meg a Képviselő-testület.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének főösszegét
 
                                                                                             1.915.185 eFt bevétellel,
                                                                                             1.915.185  eFt kiadással
 állapítja meg a Képviselő-testület.
 
A költségvetés egyensúlyának biztosításához 85.801 eFt hitel felvételéről dönt a Képviselő-testület
 
A kiadási főösszegen belül:
 
     működési célú kiadások
            - személyi juttatások                                                           657.918  eFt
            - munkaadókat terhelő járulékok                                     199.383  eFt
            - dologi jellegű kiadások                                                     508.962  eFt
            - ellátottak pénzbeni juttatása                                                    -     eFt
            - támogatásértékű műk.célú pénzeszköz átadás                   1.700  eFt
            - államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás    26.915  eFt
            - speciális támogatás                                                              41.500  eFt
 
 
      felhalmozási célú kiadások
            - felújítási kiadások                                                                 18.103  eFt
            - beruházási kiadások                                                            67.095  eFt
            - támogatásértékű felhalm..célú pénzeszköz átadás              -           eFt
            - államháztartáson kivüli műk.célú pénzeszköz átadás      18.503  eFt
            - pénzügyi befektetések                                                           28.800  eFt
            - kölcsön nyújtása                                                                         800  eFt
            - finanszirozási műveletek kiadásai:
               hiteltörlesztés                                                                        20.467  eFt
      Általános tartalék:
            - működési                                                                              -   eFt
            - fejlesztési                                                                              -    eFt
 
      Céltartalék:
            - működési                                                                                  51.596 eFt
            - felhalmozási                                                                            273.443  eFt
 
 
 Az Önkormányzat által foglalkoztatott létszám                                    268,25 fő
      ebből: - közalkalmazottak létszáma                                                   157,75 fő
                  - köztisztviselők létszáma                                                          60,0   fő
                  - munkatörvénykönyv hatálya alá tartozók létszám              35,5    fő
 - közcélúak létszáma                                                                                15,0   fő          
 
 
(2) A működési és a felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 2.számú melléklete tartalmazza (2009. évi költségvetési mérleg).
 
 
3.§
 
 
(1) A 2.§-ban megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a költségvetési rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
 
(2) A működési előirányzatokat címenként, alcímenként, önállóan működő és gazdálkodó, valamint  önállóan működő költségvetési szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a 4. számú melléklet tartalmazza.
Ugyanez vonatkozik önállóan gazdálkodó és működő, valamint az önállóan működő költségvetési szervekre. A támogatásértékű működési kiadásokat és az államháztartáson kívüli működési célú pénzeszközátadást a 4.1 sz. melléklet tartalmazza.
 
(3) A felhalmozási (beruházási) kiadásokat feladatonként az 5. számú, a felújítási és egyéb felhalmozási célú kiadási előirányzatokat a 6. számú melléklet tartalmazza.
 
(4) A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a 9/a. számú melléklet mutatja be.
 
(5) Az önkormányzat által felvett hitelek állományát a 8. sz. melléklet, az adott kölcsönök állományát a 9. sz. melléklet mutatja be.
 
(6) Az önkormányzat elkövetkező két évi költségvetésére vonatkozó prognózist
 
2010. évre ………………. e(Ft összegben,
2011. évre ………………. e(Ft összegben tudomásul veszi.
 
 
4.§
 
 
(1) Az önkormányzat 2009. évben 85.801 eFt felhalmozási célú hitelt tervez.
 
(2) Hitelfelvétel kizárólag beruházásra és egyéb felhalmozási célú kiadásra irányozható elő.
 
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az (1) bekezdésben foglalt jogcímenkénti hitel felvételével kapcsolatos előkészítő és végrehajtási intézkedéseket - a Pénzügyi Bizottsággal történt előzetes egyeztetés alapján - tegye meg. A hitel felvételére a megvalósulás ütemének megfelelően kerülhet sor.
 
(4) A kiadások finanszírozásának biztosítására a polgármester jogosult átmenetileg igénybe venni az elkülönítet számlákon lévő pénzeszközöket, tárgyéven belüli visszapótlási kötelezettséggel.
 
(5) Az év közben realizált többletbevétel, illetve a szabad pénzmaradvány terhére elsősorban a tervezett hitelfelvétel előirányzatait kell csökkenteni.
 
 
 
III. fejezet
  
A KÖLTSÉGVETÉS TARTALÉK ELŐIRÁNYZATAI 
 
5.§
 
 
(1) A költségvetési rendelet 2.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadási előirányzat általános működési tartalékot nem tartalmaz.
A beruházások fedezetéhez benyújtható pályázatok – előkészítési, tervezési, pályázat dokumentáció összeállítás, pályázat díja és önrészt – költségeit, amennyiben a tervezett feladatellátáson fedezet nem biztosított, a felhalmozási célú céltartalékok között tervezett pályázati önrészből kell biztosítani.
 
(2) A költségvetési rendelet 3.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból a céltartalék 325.039 eFt.
A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a költségvetési rendelet 7. számú melléklete tartalmazza.            
 
(3) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát - a polgármesterre ruházza. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
A hatáskör gyakorlásáról a polgármester a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
 
(4) A 3.§ (3) bekezdésében foglalt feladatok esetén a polgármester a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Pénzügyi Bizottság egyetértésével Képviselő-testületi döntés alapján lehet.
 
 
IV. fejezet 
 
A KÖLTSÉGVETÉS ELŐRE NEM TERVEZHETŐ BEVÉTELEIVEL ÉS 
KIADÁSAIVAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK
 
 
6.§
 
 
(1) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.
 
Olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be.
 
A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.
 
 
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges, kivéve, ha a pályázati önrész a 100.000 Ft-os értékhatárt nem haladja meg és ez az intézmény előirányzatában rendelkezésre áll.
A közvetlen pénzbeli támogatás, felajánlás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert, a Pénzügyi Bizottságot, valamint a Képviselő-testületet a féléves és éves beszámolóban.
 
 
(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
 
 
(4) Több évre kiható működési kiadás esetén, illetve ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja.
Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja. Nem adható hozzájárulás abban az esetben, ha a pályázatnak több éves kihatása van, s az a következő években többletfinanszírozási igényt vonhat maga után.
 
 
(5) A (4) bekezdés körébe nem tartozó esetekben az előzetes engedélyezéssel kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja, aki a hatáskör gyakorlásáról a Képviselő-testületet a következő testületi ülésen tájékoztatja.
 
 
V. fejezet
  
AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEINEK 
GAZDÁLKODÁSA
  
7.§
  
Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervei, a Polgármesteri Hivatal és a Balatonalmádi Városgondnokság a költségvetési rendeletben meghatározott bevételi és kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét nem lépheti túl, illetve az alábbi esetekben épül be a Képviselő-testület által jóváhagyott költségvetésébe az előirányzat:
 
a.) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv központi támogatásból, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többlete terhére, ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A Képviselő-testület a saját hatáskörű előirányzat módosítás lehetőségét a hivatkozott rendelet rendelkezéseinek betartása mellett engedélyezi. A kiemelt előirányzatok közül a személyi juttatások előirányzatnál az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben foglaltakat be kell tartani.
 
b.) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv által az a.) pontban foglaltak alapján végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettségvállalást nem jelenthet, és a későbbiekben az Önkormányzattól többlettámogatási igényt nem eredményezhet.
 
c.) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv a hozzárendelt, önállóan működő költségvetési szerv költségvetését csak annak írásos egyetértésével módosíthatja.
 
d.) Az önállóan működő költségvetési szervek előirányzat feletti jogosultság szempontjából részjogkörrel rendelkeznek. A részjogkör tartalmát az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv és az önállóan működő költségvetési szervek közötti megállapodás tartalmazza.
 
e.) A önállóan működő, részjogkörrel rendelkező költségvetési szervek hatáskörükbe tartozó előirányzat változásaikról minden hónap 10-ig információt szolgáltatnak önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervnek, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.
 
f.) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival 2009. évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2010. február 28-ig december 31-i hatállyal módosítja.
 
8.§ 
 
(1)A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
 
(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv jóváhagyott előirányzatán felül minden esetben csak a polgármester előzetes engedélyével hajthat végre.
Döntés előtt a polgármester kikéri a tárgykör szerint illetékes bizottság és a Pénzügyi Bizottság véleményét.
A polgármester az engedély elbírálásáról a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.
 
(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.
 
(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni.
A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet, egyben javaslatot tesz a zárolt előirányzat felhasználására.
 
(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez az önkormányzat Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.
 
  
 
9.§
  
(1) A költségvetési szervek költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatait év közben a Képviselő-testület kizárólag az alábbi esetekben módosíthatja:
 
a.) az intézmény tevékenységi körét fenntartói jogkörben a Képviselő-testület módosította;
 
b.) pénzmaradvány elszámolásakor történő jóváhagyások és elvonások;
 
c.) pénzmaradvány elszámolását követően felhasználható fedezet terhére vállalt újabb feladatok végrehajtásával összefüggő előirányzat-növelés.
 
(2) A költségvetési szerv pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.
Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.
  
10.§
 
 (1) Az önkormányzati költségvetési szervek 2008. évi pénzmaradványának elszámolása során az intézményi működés bevételek eredeti előirányzatot meghaladó többletbevételei – kivéve a jogszabály-változást, vagy a helyi önkormányzati rendelet miatti többletet – a célfeladatok előirányzat-maradványa, valamint az ellátotti létszám csökkenése esetén az intézményi ellátottakkal arányosan változó kiadási maradványok elvonásra kerülnek.
 
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek előirányzatai a 2008. évi jóváhagyott pénzmaradvánnyal növekedhetnek. A Képviselő-testület a pénzmaradvány megállapítással egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.
 
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek az eredeti intézményi működési bevételi előirányzatot meghaladó bevétel növekedése esetén az intézmény a többletbevétel 50%-ával növelheti a saját bevételi és kiadási előirányzatát.
 
11.§
  
(1) A költségvetési szervek személyi juttatásból foglalkoztatható 2009. évre megállapított létszám előirányzatát a költségvetési rendelet 4. sz. melléklete tartalmazza.
 
(2) A költségvetési szervnek a fenntartó által a költségvetési rendelettel jóváhagyott létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.
A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.
 
(3) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
 
(4) A költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban vagy a felügyeleti szerv által szabályozott belső szabályzatban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.
 
(5) Közalkalmazottak, köztisztviselők és a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozó munkavállalók étkezési hozzájárulása - a személyi jövedelemadó kedvezményes rendszerének figyelembevételével – meleg étel vásárlására jogosító utalvány (12.000 Ft/fő). Szezonális jelleggel foglalkoztatott munkavállalók - a személyi jövedelemadó kedvezményes rendszerének figyelembevételével – hideg készétel vásárlására jogosító utalvány 6.000 Ft/fő juttatásban részesülhetnek.
Közcélú foglalkoztatottak étkezési hozzájárulásban részesülhetnek.
 
 
(6) Azon a köztisztviselők, akik további szakképesítéssel rendelkeznek, az illetményalap 40%, illetve 50%-ának megfelelő pótlékban részesíthetők. Felsőfokú végzettségű köztisztviselő 50%, középfokú végzettségű köztisztviselő, de felsőfokú szakmai végzettség esetén 40% pótlék fizethető.
 
(7) Azon köztisztviselők, akik felsőfokú végzettséggel rendelkeznek, az alapilletmény 15%-ának megfelelő illetménykiegészítésben részesülnek.
 
 
12.§
 
 
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire az alábbiak az irányadók:
 
(a) Balatonalmádi Városi Önkormányzat és intézményei árubeszerzéseire, építési beruházásaira és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület által jóváhagyott Balatonalmádi Városi Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzata tartalmazza.
 
(b) A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2.000 eFt-ot meghaladó beszerzések illetve felújítások esetén legalább 3 db árajánlatot kell beszerezni.
- az árajánlattal megvalósuló beszerzés és felújítás egyéb megrendelő feladatait a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester látja el, intézmények esetében az intézményvezetők.
(2) A beszerzésekkel és felújításokkal kapcsolatos megrendelői feladatokat az intézmények esetében az intézményvezetők személyesen vagy megbízás alapján, a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester személyesen vagy megbízás alapján az alpolgármester, ill. a beruházás lebonyolítója útján látja el.
 
(3) A beszerzésekre és felújításokra vonatkozó szerződéseket a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester írja alá a Jegyző ellenjegyzésével, egyéb esetben az intézményvezetők a Balatonalmádi Városgondnokság gazdasági vezetőjének ellenjegyzésével.
 
 
13.§
 
 
(1) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.
 
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek a Képviselő-testület munkaterve alapján - és szükség szerint attól eltérően is - beszámolnak tevékenységükről a Képviselő-testület előtt.
A beszámolóval egyidejűleg a beszámoltatási időszakra vonatkozó belső ellenőrzésről készült tájékoztatót a polgármester a Képviselő-testület elé terjeszti.
 
 
14. §
 
A 2009. január 1-jétől az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv, a Balatonalmádi Városgondnokság az önkormányzat 2009. évi költségvetésének elfogadását követő 15 napon belül elkészített éves pénzellátási tervét köteles benyújtani a Polgármesteri Hivatal részére. A pénzellátási terv felülvizsgálatát követően a Polgármesteri Hivatal heti ütemezésben finanszírozza az intézményt. A pénzellátási terv negyedévente felülvizsgálható.
 
 
VI. fejezet
 
AZ ÖNKORMÁNYZAT BIZTONSÁGOS GAZDÁLKODÁSA ÉRDEKÉBEN
SZÜKSÉGES KORLÁTOZÓ ÉS EGYÉB INTÉZKEDÉSEK
 
 
15.§
 
 
(1) A személyi juttatások előirányzatai közül a rendszeres személyi juttatások, a munkavégzéshez kapcsolódó juttatások előirányzat maradványa használható fel év közben, illetve a következő évben a pénzmaradvány jóváhagyását követően jutalom kifizetésére.
Az említett tételeken képződő előirányzat-maradvány csak akkor fizethető ki jutalomra, ha a személyi juttatás egyéb tételein fedezetlenség nem mutatkozik. Ezen források terhére történő kifizetés
- a tervezett jutalom előirányzat mértékén felül – összesen a rendszeres személyi juttatási előirányzat 10%-os mértékéig terjedhet ki.
 
 
(2) A Képviselő-testület a tervezési hibából, illetőleg téves adatszolgáltatásból adódó megtakarítás kifizetése esetén az érintett vezetőt felelősségre vonja.
 
(3) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szervei szolgáltatnak, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörükbe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület az intézmény költségvetési előirányzatait csökkenti, az intézmény vezetőjét felelősségre vonja.
 
 
16.§
 
 
Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek a jóváhagyott kiadási előirányzataikra az Áht. 12/A.§ (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével vállalhatnak kötelezettséget.
 
 
17.§
 
 
Az önkormányzat költségvetési szervei szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevő számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét önállóan gazdálkodó költségvetési szerv szintjén úgy kell belső szabályzatban rögzíteni, hogy a szabályozás azon részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervekre is kiterjedjen, melyek gazdálkodásának bonyolítását megállapodás alapján végzik.
 
 
18.§
 
 
Az önkormányzat Képviselő-testülete, költségvetési szerve, gazdasági társasága az önkormányzatot, a költségvetési szervet, gazdasági társaságot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti. Pénzkövetelés behajtásánál a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat érvényesítése kötelező.
 
 
19.§
 
 
Az Önkormányzat Képviselő-testülete kezességi felelősséget költségvetési szerve, gazdasági társasága, egyéb szervezete kötelezettségéért csak akkor vállalhat, ha a költségvetés céltartalékába a kezesi felelősséggel biztosított összeget egyidejűleg átcsoportosítja.
 
 
 
20.§
 
 
A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.
 
 
21.§
 
 
Önkormányzati költségvetési szerv, és százszázalékos önkormányzati tulajdonú egyéb szervezet alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú.
 
E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati közalapítvány létrehozására is.
 
 
22.§
 
(1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete - a Ámr. 153.§ (1)-(2) bekezdéseiben foglaltakat figyelembe véve - önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri éves eredeti előirányzatának 10%-át, vagy a 30 millió forintot, és e tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.
 
(2) Az önkormányzati biztos kirendelésére a Ámr.153.§ (3) bekezdésében, személyére a Ámr. 153.§ (4)-(5) bekezdésében foglaltak az irányadók.
 
(3) Az önkormányzati biztost - a választható személyek közül - az Ámr. 153.§ (6) bekezdése alapján - a Képviselő-testület döntése alapján - a Polgármester bízza meg.
 
(4)Az önkormányzati biztos jogaira és kötelezettségeire az Ámr. 151.§ (1)-(5) és (8) bekezdéseiben foglaltakat kell alkalmazni.
  
 
 
TÁRSADALMI ÖNSZERVEZŐDŐ KÖZÖSSÉGEK ÉS EGYÉB 
KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁSOK
 
 
23.§
 
(1) A Képviselő-testület a balatonalmádi székhelyű társadalmi önszerveződő közösségek (egyesületek, civil szervezetek, egyházak) részére az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig az arról szóló megállapodás megkötését követően pénzbeli támogatást nyújthat.
 
(2) A működési céltartalékban szereplő helyi kulturális pályázat tervezett összege nyújt fedezetet az összes nem önkormányzat, s intézményei által szervezett kulturális programok támogatására pályázati eljárás keretében utólagos elszámolási kötelezettséggel.
 
(3) A működésre átadott pénzeszközök között tervezett sporttámogatási keretösszeg, valamint a működési céltartalékban szereplő helyi sport pályázat tervezett összege nyújt fedezetet a sportegyesületeknek támogatásokra és sportcélú pályázatokra, a működési kiadások között tervezett összeg a városi sportfeladatokra.
Az önkormányzat Oktatási és Kulturális Bizottsága átruházott hatáskörében dönt a sporttámogatási és sport pályázati keret összeg felosztási módjáról, pályázati kiírás módjáról. A bizottság feladata a felosztásra, átadásra kerülő támogatási összegek felhasználásának elszámoltatása. A sporttámogatási keretösszeg felosztását követően köteles a Bizottság a Képviselő-testületet tájékoztatni.
 
(4) A civil szervezetek támogatása a Civil Koncepcióban meghatározott szempontok szerint kiírt pályázat alapján történhet.
 
(5) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.
 
(6) Alapítvány céljára akkor is nyújtható pénzbeli támogatás, ha a székhelye nem Balatonalmádi városban van, de az önkormányzat érdekeit szolgálja.
 
(7) A támogatásban részesülő szervezetek a kapott pénzeszközről éves elszámolást - a hatályos jogszabályi előírások figyelembevételével - a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek készíteni.
 
(8) Egy szervezet a költségvetési évben egy alkalommal (indokolt esetben a már kapott támogatásról történt elszámolás után ismét) részesülhet támogatásban, melyről a támogatott a feladat teljesítését követően azonnal (céljellegű támogatás), működéshez adott támogatásról (általános működési támogatás) pedig a gazdasági évet követő év január 31.-éig tételesen köteles elszámolni.
 
(9) Az Önkormányzat által támogatott szervezetek az árubeszerzési, építési beruházási és szolgáltatás-megrendelési céllal juttatott támogatásokat kizárólag a közbeszerzési törvény szabályainak alkalmazásával használhatják fel.
 
VIII. fejezet
 
HELYI KISEBBSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
 
24.§
 
 
(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletébe beépült a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat 2009. évi költségvetése a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat határozata alapján 651 eFt összeggel (ebből Balatonalmádi Város Önkormányzat támogatása 80 eFt) a 12, 12/a. számú melléklet szerint.
 
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete a helyi kisebbségi önkormányzat testülete által jóváhagyott költségvetésére vonatkozóan nem rendelkezik döntési jogosultsággal.
 
(3) A helyi önkormányzat a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozata törvényességéért, bevételi és kiadási előirányzata megállapításáért és teljességéért , illetve kötelezettségvállalásaiért és tartozásaiért felelősséggel nem tartozik.
 
 
IX. fejezet
 
 
A KÖLTSÉGVETÉSI ENDELETBEN FOGLALTAK VÉGREHAJTÁSA
 
 
25.§
  
(1) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért - az 1990. évi LXV. tv. szerint - a Képviselő-testület felelős.
 
(2) A költségvetési rendelet végrehajtásáért, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
 
(3) Az önkormányzat 2009. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését – előirányzat-felhasználási ütemterv - a 11. sz. melléklet mutatja.
 
(4) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv (Polgármesteri Hivatal, Balatonalmádi Városgondnokság) vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért. Felelősségüket nem érinti az önállóan működő költségvetési szervek vezetőinek felelősségét.
 
 
26.§
 
Az Önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja.
Az önkormányzat szabad pénzeszközét a polgármester jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében. A polgármester a negyedévet követő testületi ülésen köteles tájékoztatni a betételhelyezésről a Képviselő-testületet.
 
27.§
 
 
A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről 2009. szeptember 15.-ig, a III. negyedéves helyzetéről a 2010. évi költségvetési koncepció tárgyalásával egyidejűleg, legkésőbb 2009. december 15.-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet. Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, a költségvetési évet követő négy hónapon belül.
 
  
 
X. fejezet
 
 
VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
 
 
28.§
 
 
(1) E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.
 
(2) Az önkormányzat Képviselő-testülete e költségvetés címrendjét a 1., 3. és a 4. sz. melléklet szerint határozza meg.
 
 
Balatonalmádi, 2009. február 26.
 
                                         
Keszey János                                                                     Ujlakiné Dr. Pék Éva
                                                                            polgármester                                                                               jegyző

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe