12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2009. február 26-i ülésére
2009. február 26-i ülésére
Tárgy: | Az I. sz. fogáaszti körzet ügye | |
Készítette: | Kovács Piroska Rózsa aljegyző | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi Bizottság, Szociális és Egészségügyi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Mint ismert, a Balatonalmádi, I.sz. fogászati körzet egészségügyi szolgáltatója az önkormányzattal kötött feladat-ellátási szerződést 2009. február 28-i határnappal jogszerűen felmondta. Az önkormányzat pályázatot írt ki a feladat vállalkozási formába történő ellátására, melyre a határidőig pályázatot nem nyújtottak be.
(A feladat elláttatását nehezíti, hogy az önkormányzatnak nincs saját tulajdonú, felszerelt fogorvosi rendelője, az egészségbiztosítási finanszírozás kondíciói jelentősen romlottak, megszűnt az eszköz- és ingatlantámogatás, teljesítménykorlátot vezettek be, stb.)
Az önkormányzat ugyan a pályázat benyújtási határidejét március 12-ig meghosszabbította, de az már most látszik, hogy – a viszonylag hosszadalmas engedélyezési eljárás miatt eredményes pályázat esetén is – átmeneti intézkedésre van szükség, mert március 1-jétől 4870 helyi lakos fogászati alapellátása nem megoldott.
Az Önkormányzat a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény, valamint az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény alapján köteles gondoskodni az egészségügyi alapellátásról, ennek keretében a fogorvosi alapellátásról és iskolafogászatról. E feladatot az önkormányzat feladat-ellátási szerződések keretében, az önálló orvosi tevékenységről szóló 2000. évi II. törvény feltételeinek megfelelő fogorvosokkal látta el, akikkel az OEP (ill. a regionális egészségügyi pénztár:REP) a tevékenységre közvetlen finanszírozási szerződést kötött. A fogorvosok saját tulajdonú ingatlanjukban és műszereikkel látták el a fogászat feladatait. A kiírt pályázat is erre a módszerre épül.
Pályázó híján az I.sz. fogorvosi körzet feladatait helyettesítéssel kell megoldani.
Ebben az esetben az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III.3.) Korm. rendelet alapján a REP az önkormányzattal köt finanszírozási szerződést, melyhez az önkormányzatnak (és nem a helyettesnek) kell működési engedéllyel rendelkeznie.
Az önkormányzatnak adandó működési engedély kiadásának feltétele
· egy közreműködői (vagy vállalkozási) szerződés, amelyet egy, a háziorvosi, házi gyermekorvosi és fogorvosi tevékenységről szóló 4/2000. (II.25.) EüM. Rendelet feltételeinek megfelelő képzettségű fogszakorvossal köt az önkormányzat,
· felelősségbiztosítás kötése (az még nem tisztázott, hogy működési engedéllyel egyébként rendelkező fogorvossal köt szerződést az önkormányzat, elégséges-e az általa kötött felelősségbiztosítás)
A szerződésben a vállalkozó részéről vállalni kell
a szakma szabályai szerinti fogászati ellátást az I. fogászati körzetben területi ellátási kötelezettséggel, valamint az iskolafogászati feladatok ellátását a Vörösbérényi iskola tanulói számára;
fogászati asszisztens alkalmazását;
helyettesítés esetén minimálisan az I. fogászati körzetre megállapított heti kötelező 30 óra 50%-a, 15 óra rendelési idő személyes ellátását;
az OEP finanszírozás (területhez tartozó lakosság korcsoportonkénti szorzóval korrigált pontszám szerinti alapdíj + időkorláttal degresszált teljesítményarányos díjazás) önkormányzaton keresztül történő bonyolítását (ami hivatali többletfeladatot és az orvos részére - amúgy is két hónapos csúszással érkező – finanszírozási késedelmet jelent);
a bejelentett betegek dokumentációjának és nyilvántartásának átvételét a jelenlegi orvostól, annak kezelését, majd átadását a végleges fogorvosnak, továbbá a jogszabályokban előírt jelentési és adatszolgáltatási kötelezettségek a finanszírozónak és egyéb szerveknek;
· Mivel az önkormányzatnak nincs saját tulajdonú, a minimumfeltételeknek megfelelően felszerelt fogorvosi rendelője, vagy a közreműködői szerződésben, vagy külön szerződésben kell rögzíteni és az ÁNTSZ-nek mint engedélyező hatóságnak benyújtani az egészségügyi szolgáltatáshoz szükséges tárgyi feltételek – ideértve rendelőhelyiséget is – használatának jogcímét.
I. Az I. fogászati körzet helyettesítési feladatinak ellátására elsőként megkerestük a II. fogászati körzet szolgáltatóját, dr. Wikarek Anna fogszakorvost, aki azt a választ adta, hogy a heti 15 órás helyettesítés személyi feltételei jelenleg a II. fogászatnál nem állnak fenn, azaz nem vállalja a heti 15 órás helyettesítést (a heti 30 óra rendelés mellett).
Az egészségügyi szolgáltató az önkormányzathoz eljuttatott mellékelt levelében is azt javasolja, hogy az önkormányzat vizsgálja felül a saját tulajdonban és eszközökkel rendelő fogászati praxisokhoz való hozzáállását.
A szolgáltató személyes megbeszélésen – hivatkozva a megváltozott finanszírozási körülményekre is - azt javasolta a képviselő-testületnek, hogy havonta (meghatározott összeggel és folyamatosan) támogassa a praxisokat. Tárgyalási alap lehet a 2002 – 2006 között az OEP által nyújtott eszköz- és ingatlantámogatás (229/2001. (XII.5.) Kormányrendelet) (kb. havi 60.000 Ft valorizált összege: ~bruttó 85.000,-Ft x 12 hó = 1.020.000 Ft x 2 praxis = ami bruttó évi 2.040.000 Ft kiadást jelentene az önkormányzatnak éves szinten.
A szolgáltató szerint a fenti támogatás (esetleg bérleti díj) megállapítása a helyettesítés átmeneti megoldásának feltételét is megteremtetné, a helyettesítés is tárgyalható lenne (alkalmazott vagy rezidens bevonásával), s véleménye szerint az I. fogászati praxisra is ilyen támogatási megoldás mellett találna szolgáltatót az önkormányzat.
(A fenti javaslat mérlegelésénél – nyertes beruházási pályázat esetén - számításba kell venni, hogy a új egészségügyi központba 1 új fogászati rendelő helyiséget terveztünk.)
II. Megkerestük a Balatonalmádiban magán fogászati rendelővel rendelkező, más településen fogászati praxist működtető fogszakorvost a helyettesítés ellátását kérve. A fogorvos a tb finanszírozás elégtelen voltára ill. a saját praxis melletti heti 15 óra helyettesítés túlságos leterheltségére hivatkozva nem vállalta a helyettesítést.
III. Harmadik megoldásként felmerült, hogy az önkormányzat béreljen felszerelt rendelőt a helyettesítés időszakára (de legalább 6 hónapra), és a kötelező 15 órát megosztva keressünk közreműködői szerződés kötésére alkalmas és vállalkozó fogorvost. A szóba jöhető helyi magán fogorvos nem kívánta bérbe adni felszerelt rendelőjét.
IV. Megoldás lehet, hogy a Baross u. 44-ben lévő és bérbe adott helyiség bérleti szerződését az önkormányzat felmondja (18m2, 2 havi felmondási idő), és fogászat tárgyi feltételeit megteremti, s átmenetileg ott biztosítja az I. körzet fogászati ellátását. A kötelező gép-műszer alapfelszerelés hozzávetőleges ára 6-8 millió Ft a mai euro árfolyamon (fogászati kezelőegység, kezelőszék, fogkőeltávolító UH, fotopolimerizációs lámpa, hőlégsterilizátor, műszerkészlet, számítógép stb.) Külön kiadás (kb. 500 eFt) e helyiség követelményeknek megfelelő kialakítása (mosható burkolat, orvosi csaptelep, bútorzat, sterilizálás elkülönítése, műszermosogató, stb.)
A megoldás előnye, hogy
· a felszerelés – nyertes pályázat esetén – az új egészségügyi központban is használható lenne (a tervben fogászati felszerelés nem, csak helyiség szerepel),
· hosszabb távú, biztonságos fogászati működtetést alapozna meg,
· Az I. pontban leírt támogatást nem kell fizetni.
A megoldás hátránya
· a jelentős (nem tervezett) kiadás,
· ezzel csak az ellátás tárgyi feltételei teremtődnének meg, bár kétségtelen, hogy felszerelt rendelőbe könnyebben találna vállalkozó fogorvost az önkormányzat, de erre garancia nincs. Ráadásul olyan fogorvost kellene találni, aki az OEP finanszírozásért vállalná ez ellátást és vállalná a gépek, felszerelések karbantartását is.
· olyan épületben lévő helyiség felújítása történne meg, amit az önkormányzat ki akar váltani.
· időtényező: a bérlet felmondási ideje, az eszközök közbeszereztetése, engedélyek megszerzése jelentős időveszteség, ami alatt az I. körzet fogászati ellátása megoldatlan.
Arról, hogy az I. fogászati körzetben az ellátás szünetel, értesíteni kell a lakosságot és a kistérségi ÁNTSZ tisztifőorvosát. (A II. fogászati körzet egészségügyi szolgáltatójaköteles ellátni területi és személyi feltételektől függetlenül a mindenkor hatályos magyar vagy közösségi jogszabályokban meghatározott sürgősségi eseteket.)
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, az előterjesztést megtárgyalni, a határozati javaslatokat elfogadni szíveskedjenek.
Tisztelettel:
Keszey János sk
polgármester
1. döntési javaslat
"Működési támogatás nyújtása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat:
1./Változat
____/2009.(II.26.)Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzata kifejezi szándékát, hogy 2009. március 1-től - az önkormányzattal területi ellátási kötelezettséggel bíró feladat-ellátási szerződés alapján működő - saját tulajdonú ingatlanában és eszközeivel fogászati alapellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatóknak (2)
- működési támogatást nyújt bruttó 85.000 Ft/hó mértékben, mely kiadás 2009. évi fedezetét a 2008. évi pénzmaradvány terhére biztosítja
a.)ha ezáltal az I. fogászati körzet helyettesítése legalább 6 hónapos időtartamra megoldható,
b.)a támogatást tartalmazó új pályázati kiírást fogalmaz meg az I. sz. fogászati körzet feladatainak ellátására;
c.) a támogatásról ill. helyettesítésről szóló megállapodás valamint az új pályázati kiírás tervezetét a képviselő-testület 2009. március ülésén tárgyalja
Felelős: Keszey János polgármester,
Határidő: a.)2008. évi pénzmaradvány felosztása
b.)c.) 2009. március 31.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2009. 03. 31.
Felelős: Keszey János
2. döntési javaslat
"I.sz. fogászati körzet feladatainak ellátása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
2./Változat
___/ 2009.(II.26.)Öh
Balatonalmádi Város Önkormányzata az I. sz. fogászati körzet feladatainak ellátása érdekében
a.)a Balatonalmádi, Baross G. u. 44. sz. alatti orvosi rendelő helyiségére dr. Horváth Balázsnéval kötött bérleti szerződést 2009. március 1-jén felmondja;
b.)a helyiség fogászati rendelővé történő alakítására a 2008. évi pénzmaradvány terhére 500.000,-Ft-ot biztosít;
c.) a fogászati rendeléshez szükséges, minimumfeltételekben meghatározott gép - műszer-felszerelés beszerzésére a 2008. évi pénzmaradvány terhére 8 millió Ft-ot biztosít;
d.)A fogászati rendelő felszerelésére közbeszerzési pályázatot ír ki;
e.) Az I. fogászati körzet feladatainak ellátására az új feltételek megfelelő pályázati felhívást tesz közzé
Határidők, felelősök:
Határidő: 2009. 03. 01.
Felelős: Keszey János