19. napirendi pont
SÜRGŐSSÉGI INDÍTVÁNY
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2009. február 26-i ülésére

Tárgy:   Javaslat a hulladékgyűjtésére-szállítására vonatkozó közbeszerzési eljárásra
Készítette:   Némethné Kovács Julia köztisztviselő
Előterjesztő:   Keszey János polgármester

 
Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás Elnöke 2009. február 20-án tájékoztatta a Társulás tagjait a Projekt és a Társulás helyzetéről.
 
A hulladékkezelési projektről:
A Társulás 158 tagja részére a szükséges önerő biztosítása jelentős nehézséget okoz, ezért a Társulás pályázatot nyújtott be az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium EU Önerő Alapjához. A pályázók köre a tervezés időszakához viszonyítva jelentősen szűkült, a 158 tag közül 73 jogosult támogatásra. A rendelet 2007. október 12-én jelent meg, a kérelmeket 2007. október 31-én nyújtotta be a Magyar Államkincstárhoz a Projektvezető, a támogató döntés alapján és a Társulás Tagjaitól kapott felhatalmazás (a Társulási Megállapodás 2007. évi módosítása) szerint Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata nevében, Debreczenyi János Polgármester Úr 2008. december 19-én aláírta a Támogatási Szerződést. A támogatás csak az igényjogosult tagok önerő fizetési kötelezettségének csökkentésére vehető igénybe, a támogatott műszaki tartalom után. (Városunkat nem érinti.)
A forint árfolyam jelentősen gyengült, az előrejelzések szerint a megvalósítás időszakában nem várható jelentős erősödés, a megvalósításhoz szükséges önerőt ki kell egészíteni. Erre vonatkozóan a Társulás likvid hitel felvételét tervezi 100 millió Ft nagyságrendben.
A projekt elismert és támogatható költsége 25.914.000,- .
Az eredetileg tervezett és elfogadott műszaki tartalomhoz viszonyítva a következő elemek maradtak ki a projektből az átdolgozást követően:
  • 1.1. pont szerinti szelektív hulladékudvarok (II. ütemben kell megvalósítani a Bizottsági határozat szerint);
  • 7. pont szerinti rekultiváció (bezárt és illegális hulladéklerakók rekultivációja, 600.000 m2 összterülettel, a II. ütemben kell megvalósítani a Bizottsági határozat szerint, a KEOP pályázatot benyújtotta a Projektvezető, az I. fordulóra vonatkozó támogatási szerződést 2009. február 3-án a Társulás Elnöke aláírta);
A Bizottsági Határozat szerinti további 39 db gyűjtőjármű beszerzésére, a rendszer Üzemeltetőjét kívánja kötelezni a Társulás.
 
 
A megvalósított rendszer közös üzemeltetésére a Társulás tagjai a Társulási Megállapodás aláírásával vállaltak kötelezettséget.
A Társulás vezetése ennek a felhatalmazásnak a birtokában vállalt kötelezettséget, Támogatási Szerződés aláírásával, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Fejlesztési Igazgatóságával szemben.
Minden, a Társuláshoz csatlakozott Önkormányzatnak, a Társulási Megállapodásban vállalt kötelezettségének megfelelően, a közigazgatási területén keletkező lakossági szilárd hulladékot (akár szelektíven, akár vegyesen gyűjtött) köteles a támogatással megvalósult létesítménybe beszállítani és ezt köteles a helyi közszolgáltatással kapcsolatos rendeletében szerepeltetni.
A Társulás kötelezettséget vállalt arra, hogy a projekt megvalósulását követő közszolgáltatás igénybevételéhez egységes díjpolitikai elveket dolgoz ki. Ennek alapján kerül sor a díjak megállapítására, amelyet az egyes önkormányzatok a saját díjmegállapításuk során kötelező jelleggel alkalmaznak. Az egyes önkormányzatok díj-megállapítási hatásköre a Társulásra nem ruházható át, ezért a Tagönkormányzatok kötelesek az egységes díjból kiindulva, saját hatáskörben, önkormányzati rendeletükben a közszolgáltatási díj megállapítására.
A Társulási Megállapodásban rögzített díjpolitikai alapelvek szerint az üzemeltetési díj három fő tényezőből áll össze:
  • egységes üzemeltetési és karbantartási költség (az átadott vagyontárgyak üzemeltetésére)
  • helyi költségek (a települések eltérő adottságait tükrözik)
  • a vagyonra jutó amortizáció.
Az egységes üzemeltetési és karbantartási költség az átadott vagyontárgyak üzemeltetése esetén magában foglalja a királyszentistváni hulladékkezelő központ, az átrakóállomások, a szelektív gyűjtőrendszer elemeinek, valamint a hulladékgyűjtő járműveknek az üzemeltetését.
A helyi költségek a jelenleg érvényes közszolgáltatási szerződések továbbélése kapcsán a jelenlegi közszolgáltatók gyűjtési és szállítási költségeit fedezik.
A lakosság számára a díjtételek mérséklésének egyetlen módja az, ha csökkenti a hulladék termelését: igénybe veszi a szelektív gyűjtés rendszerét, komposztál, tudatosan vásárol. Mivel ez részéről többlet ráfordítást igényel, ezt számára kompenzálni szükséges.
Hogyan épül fel a hulladékszállítás díja? Erre eddig csak becsléseket tudnak mondani: a Bizottsági Határozatban egyértelműen szerepel egy kalkulált összeg, ami 34,32 € / fő / év. (300Ft-os árfolyamon számolva 10.296Ft, ÁFA nélküli összeg)
Elkészült egy részletes költségelemzés. Az árakat egy ürítés díjára vetítve határozták meg. Az ellátott szolgáltatás amire a becslés vonatkozik a Hulladékgazdálkodásról szóló törvénnyel összhangban:
-      Évi 52 alkalommal történő ürítés (heti egy alkalom);
-      Évi egy alkalommal történő lomtalanítás;
-      A szelektív gyűjtés rendszerének működtetése.
A reális kalkuláció szerint egy 120l-es kuka ürítés nettó díja 450 Ft-ra nő, amit a jelenlegi szabályok szerint 90 Ft ÁFA terhel.
Miért kel közös közbeszerzési eljárást kiírni az Üzemeltetőre és Közszolgáltatóra?
Mint az ebből a részletezésből is kitűnik, a Hulladékgazdálkodási Rendszer Üzemeltetőjével szemben szigorú elvárásokat kell megfogalmazni:
  1. Kötelezettséget vállal arra, hogy a hulladékgazdálkodási rendszert a benyújtott pályázatban rögzített elvek szerint üzemelteti, törekszik a Társulás által vállalt fizikai indikátorok teljesítésére (ilyen például a vállalt évi 26.000 t szelektív hulladék begyűjtése).
  2. A fizikai indikátorok teljesítéséhez, valamint a rendszer működtetéséhez szükséges egyéb beszerzések (például az előző részben ismertetett hulladékszállító járművek lehetséges beszerzése) is az Üzemeltetőt terhelik.
  3. A Társulással szemben kiszámított, nagy összegű kifizetései lesznek, amellyel szemben egy bizonytalan bevételi oldal áll – a lakossági díjfizetés.
  4. Ellenérdeke alakul ki a Társulással szemben, mert az üzemeltetési feltételek megszabásakor rögzíteni kell, hogy mekkora hulladékmennyiséget szállítanak be a Társulás önkormányzataitól a Hulladékkezelőbe. Az Üzemeltető erre a mennyiségre számítja ki díjait – kapupénz – de nincs ráhatása arra, hogy ez a hulladékmennyiség, az engedélyezett körből, valóban be is kerüljön a rendszerbe. A hiányt a Társulásnak, mint Ajánlatkérőnek kell pótolni.
(A veszély nem elméleti, hanem valós, Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata került hasonló helyzetbe a közelmúltban.)
Tekintve, hogy az Üzemeltető így teljesen lehetetlen piaci pozícióba kényszerül, ahol a vállalt kötelezettségeit szinte biztosan nem tudja teljesíteni, biztos a projekt kudarca, a teljesítés időszakában.
Hogy csökkentsük ennek kockázatát, elengedhetetlen, hogy a közbeszerzési eljárás tárgya ne csak az Üzemeltetés, hanem a Közszolgáltatás (gyűjtés, szállítás) is legyen.
Ehhez van szüksége a Projektvezetőnek az Önkormányzatok együttműködésére.
A közbeszerzési eljárással kiválasztott új Közszolgáltató csak a jelenlegi közszolgáltatásiszerződés lejártát követően venné át a feladat ellátását, de a Királyszentistváni Hulladékkezelő Központ üzembehelyezésétől oda kell szállítani a településről a lakossági szilárdhulladékot a jelenlegi Közszolgáltatónak is, így mindenképpen módosítani szükséges a helyi rendeletet.
Természetesen a Képviselő-testületet nem kényszeríthet arra a Társulás, hogy ezt az utat válassza. Amennyiben nem kívánunk csatlakozni a közbeszerzési eljárás Közszolgáltató kiválasztását érintő részéhez úgy ezt természetesen megtehetik, ebben az esetben csak azokra a településekre írja ki a Társulás a közbeszerzési eljárást, amelyek az erről szóló elfogadó határozatukat 2009. március 20-ig megküldik a Társulásnak.
Ha nem csatlakozunk, akkor is köteles a város Királyszentistvánra szállítatni a hulladékot, ott megfizetve a rendszer működtetéséhez szükséges díjat – kapupénzt – ami mint már bemutattuk, várhatóan nettó 329 Ft / ürítés lesz.
Ezekkel az üzemeltetési elvekkel készült kiegészítést a Társulási Megállapodásba be kell építeni. Az aláírandó szöveg-tervezet az előterjesztés mellékletét képezi.
 
A rekultivációról:
A Társulás 2008. 12. 08-án értesítést kapott a pályázat támogatásáról, hogy a KEOP-7.3.0-2008-0032 azonosító számú projektet az Irányító Hatóság vezetője támogatásra érdemesnek ítélte és a rekultiváció előkészítéséhez a  bruttó 145 208 817 Forintot a Kohéziós Alap és a Magyar Köztársaság költségvetése társfinanszírozásban biztosítja. Tehát a beadott pályázat I. fordulójának tervezett költségére támogatást nyertünk.
A Projekt Iroda a Támogatási Szerződés aláírásához szükséges cselekvési tervet, közbeszerzési tervet és a kifizetési ütemterveket összeállította.
A Társulási Tanács a 3/2009 (I. 15.) ÉBRSZHK-TT számú határozatával elfogadta „Az Észak-Balatoni Térség Települési Szilárdhulladék-kezelési Rendszer működési területén lévő 34 db települési szilárdhulladék-lerakó rekultivációjának megvalósítása” elnevezésű projekt cselekvési tervét.
Főbb pontjai:
Projekt megvalósítás I. ford. kezdete: 2009. 01. 01.
Támogatási szerződés megkötése: 09. 02. 09
Előkészítési szakasz: 09. 01. 01.- 09. 01. 31.
Megvalósítás: 09. 02. 15.- 11. 03. 28.
II. fordulós pályázat elkészítése: 10. 09. 16.- 10. 10. 30.
Projekt I. forduló lezárása: 11. 03. 28.
 
További feladatok ütemezése:
·         2009. 06. 30. :Tervezési feladatokat végző és régészeti tanulmányokat készítő vállalkozó kiválasztása, szerződéskötés
·         2009. 07. 01.-2009. 10. 15. : Lerakók felülvizsgálatának lefolytatása, aktualizálása
·         2010. 02. 01.-2010. 06. 15. :Rekultivációs tervek készítése
·         2009. 10. 16 -2010. 09. 30. : Engedélyeztetés
·         2009. 02.01-2010. 09. 15. : Tulajdonviszonyok rendezése
·         2009. 02. 01-2010. 09. 15. : Művelési ág rendezése
·         2010. 10. 31. : Második fordulós pályázat beadása (Kivitelezés)
·         2011.  február: A projekt tervezett kezdete (Kivitelezés)
·         2014.  március : A projekt tervezett zárása
 
Ismételt megkeresés érkezett 2009.02.24-én a Társulás elnökétől a rekultiváció I. forduló megvalósítása költségeinek újra elosztásáról, a közös teherviselést nem vállaló önkormányzatokra jutó költségek biztosítása érdekében. A korábbi, 228/2008.(IX.4.)Öh. szerint vállalt kötelezettség a 2.számú határozati javaslat szerint módosulna. A kisebb összeg nem tartalmazza a „működés” és a „II. forduló megvalósítása” költségeit. Ezt jelenleg a Társulat projektirodája még nem ismeri. A fedezet a költségvetésben biztosított.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztést megvitatni, a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.
 
Balatonalmádi, 2009. február 23.
 
 
                                                                                                     Keszey János
                                                                                                      polgármester


1. döntési javaslat

"ÉBHR rendszer"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

1. számú Határozati javaslat:
 
___/2009. (II.26.) Öh.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Észak-Balatoni Hulladékgazdálkodási Rendszerre vonatkozóan a következő határozatokat hozza:
·         Elfogadja az üzemeltetési költségek megállapítására vonatkozó alapelveket, azokat helyi szabályozásában figyelembe veszi.
·         Meghatalmazza a polgármestert, hogy az üzemeltetési elvekről készült kiegészítését a Társulási Megállapodásnak az Önkormányzat képviseletében aláírja.
·         Összhangban az Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás Tanácsának 43/2008 (XI. 21.) ÉBRSZHK-TT számú határozatával, meghatalmazza a Társulás Tanácsát, hogy a hulladékgyűjtésére és szállítására vonatkozóan is lefolytassa a közbeszerzési eljárást.
·         A képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert, hogy a jelenlegi közszolgáltatói szerződések lejártát követően, a Társulás által lefolytatott közbeszerzési eljárás keretében kiválasztott Közszolgáltatóval közszolgáltatói szerződést kössön.
 
 
Utasítja a Polgármestert, hogy a határozatot haladéktalanul küldje meg a Társulat Elnökének.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnali
Felelős: Keszey János

2. döntési javaslat

"Saját forrás településre jutó részének biztosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

2. számú Határozati javaslat:
 
___/2009. (II.26.) Öh.
 
 
 
1. Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete vállalja a KEOP-7.2.3.0-2008-0032 azonosító számú „Az Észak-Balatoni Térség Települési Szilárdhulladék-kezelési Rendszer működési területén lévő 34 db települési szilárdhulladék-lerakó rekultivációjának megvalósítása” tárgyú projekt Támogatási Szerződés szerinti elismert saját forrás településre jutó részének biztosítását, melynek fedezetét költségvetésében szerepelteti az alábbi ütemezés szerint:
A befizetési kötelezettség időpontja
felhalmozás
működés
Összesen
 
 
 
 
I.  részlet (esedékes:2009. március 31.)
1 215 300,- Ft.
0,- Ft.
1 215 300,- Ft.
II. részlet (esedékes 2010. március 31.)
  994 300,- Ft.
0,- Ft.
  994 300,- Ft.
 
 
 
 
Összesen:
2 209 600,- Ft.
0,- Ft.
2 209 600,- Ft.
 
2. Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete visszavonja 228/2008.(IX.4.)Öh. számú határozatát.
 
 
Utasítja a Polgármestert, hogy a határozatot haladéktalanul küldje meg a Társulat Elnökének.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnali
Felelős: Keszey János

« Vissza
Vissza a főmenübe