4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. május 3-i ülésére
2012. május 3-i ülésére
Tárgy: | Balatonalmádi Város Önkormányzata pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről | |
Készítette: | Regenyéné Király Andrea osztályvezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) Stratégiája új irányt szabott a helyi önkormányzatok gazdálkodása ellenőrzésének.
Az ÁSZ – küldetése és jövőképe szerint – szilárd szakmai alapokra támaszkodva értékteremtő ellenőrzéseivel és helyzetelemzéseivel az államháztartás egészében – így az önkormányzati alrendszerben is – elő kívánja segíteni a közpénzek és a közvagyon szabályos, gazdaságos, hatékony, valamint eredményes hasznosítását. Az ÁSZ Stratégiájában célul tűzte ki azt is, hogy az önkormányzatok ellenőrzése során azok – az államháztartási hiány alakulásának összetevőire is figyelemmel – pénzügyi-gazdasági helyzetét értékeli, kockázatait feltárja, valamint az ellenőrzések helyszíneit objektív mutatószámrendszer alapján választja ki. E folyamat részeként
Az ÁSZ a 2011. évi ellenőrzési tervében foglaltaknak megfelelően a helyi önkormányzatok
ellenőrzéseisorán az önkormányzat gazdálkodási rendszerének ellenőrzése keretében elemezte a Budapest Fővárosi Önkormányzat pénzügyi egyensúlyi helyzetét. Egységes program alapján áttekintette és elemezte a megyei, a megyei jogú városi önkormányzatok és 62 – reprezentatív mintavétellel kiválasztott – városi önkormányzat pénzügyi helyzetét. A 62 városi önkormányzat között szerepelt Balatonalmádi Város Önkormányzata is.
Az ellenőrzés a 2007. január 1. – 2011. június 30. közötti időszakot ölelte fel. A pénzintézeti kötelezettségek állományának vizsgálatakor az ellenőrzött időszak 2006. december 31. – 2011. június 30. közötti időszakra terjedt ki.
Az ellenőrzés során vizsgálatra került minden olyan körülmény és adat, amely a program végrehajtásához kapcsolódott és a pénzügyi helyzet alakulására hatást gyakorló releváns tények és folyamatok feltárásához szükségessé vált.
Az ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy:
- a vizsgált időszakban a kötelező- és önként vállalt feladatok ellátását biztosító szervezeti keretekben, a feladatellátás módjában bekövetkezett változások milyen hatást gyakoroltak az Önkormányzat pénzügyi helyzetének alakulására
- az Önkormányzat pénzügyi – ezen belül működési és felhalmozási – egyensúlya mely tényezők hatására miként változott, és az Önkormányzat milyen intézkedéseket tett a pénzügyi egyensúly javítása érdekében;
- a költségvetési kiadások finanszírozása érdekében vállalt pénzintézeti kötelezettségek hogyan alakultak, továbbá milyen kötelezettségek fennállása befolyásolja az Önkormányzat jövőbeli pénzügyi helyzetét;
- hasznosultak-e a gazdálkodási rendszer korábbi ellenőrzése során a pénzügyi egyensúly javítására az ÁSZ által tett szabályszerűségi és célszerűségi javaslatok.
A V-3129-021/2012. számú számvevői jelentés Önkormányzatunk 2012. április 23-án kapta meg.
Az előterjesztéshez csatolásra került a számvevői jelentés teljes terjedelemben.
A számvevőszéki jelentés - a 2011. június 30-i pénzügyi egyensúlyi helyzet alapján – egyetlen intézkedést igénylő megállapítást és javaslatot fogalmazott meg a polgármester számára:
Az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyi helyzete rövid és közép távon biztosított. A pénzügyi egyensúly hosszú távú megőrzésére az Önkormányzatnak fel kell készülnie.
Javaslat:
Folyamatosan tájékoztassa a Képviselő-testületet az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyi helyzetéről. Kezdeményezzen szükség esetén intézkedéseket a pénzügyi egyensúly hosszú távú fenntarthatósága érdekében.
Az állami számvevőszékről szóló 2011. évi LXVI. tv. értelmében a polgármester köteles az önkormányzatra vonatkozó jelentést a képviselő- testülettel megismertetni. Az ellenőrzött szerv vezetője köteles a jelentésben foglalt megállapításokhoz kapcsolódó intézkedési tervet összeállítani és azt a jelentés kézhezvételétől számított 30 napon belül az Állami Számvevőszék részére megküldeni. Az intézkedési tervben foglaltak megvalósítását az ÁSZ utóellenőrzés keretében vizsgálhatja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az Állami Számvevőszék jelentésében megfogalmazott javaslat alapján elkészített Intézkedési tervet a határozati javaslatban foglaltak szerint elfogadni szíveskedjen.
Balatonalmádi, 2012. május 2.
Tisztelettel :
Keszey János
polgármester
Döntési javaslat
"Intézkedési Terv elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
……./2012.(V.03.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
1) Tudomásul veszi az Állami Számvevőszék V-3129-021/2012. számú „Balatonalmádi Város Önkormányzata pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről (43/4)” szóló jelentésében foglaltakat és elfogadja a melléklet szerinti Intézkedési Tervet.
Határidő: azonnal
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
2) Felkéri a Polgármestert, hogy az Intézkedési Tervben meghatározott feladatok végrehajtásáról a Képviselő-testületet tájékoztassa az éves beszámoló előterjesztésekor.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő: 2013. április 30.
3) Felkéri a Polgármestert, hogy a Képviselő-testület döntéséről, valamint az Intézkedési Tervben foglaltakról tájékoztassa az Állami Számvevőszéket.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea
Határidő: 2012. május 20.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: