12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2010. február 25-i ülésére

Tárgy:   Rendelet-tervezet Balatonalmádi Város Önkormányzatának 2010. évi költségvetési rendeletének megalkotására
Készítette:   Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Szociális és Egészségügyi Bizottság, Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület, Pénzügyi Bizottság, Gazdasági Bizottság, Oktatási és Kulturális Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

 

A Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 2009. évi CXXX. számú törvényt (költségvetési törvény) az Országgyűlés 2010. november 30-án fogadta el. Az Államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 71.§.(1) bekezdése szerint a költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-ig köteles benyújtani a képviselő-testületnek.

 

A Képviselő-testület a 2010 évi költségvetési koncepciót 2009. december 17-én tárgyalta meg.

A Képviselő-testület koncepcióról szóló 409/2009. (XII.17). Öh-a alapján és a költségvetésről szóló törvény alapján elkészítettük az önkormányzat 2010. évi költségvetési rendelet-tervezetét.

 

A 2010. évi költségvetési rendelet-tervezet mellékletei formai és tartalmai változást mutatnak.

A jogszabályi változások alapján 2010. január 1-től az új szakfeladat-rend alkalmazása kötelező a költségvetési intézményeknél. A 2010. évi működési bevételek és kiadások kimutatásait tartalmazó mellékletek már az új szakfeladat szerinti bontásban készültek, lehetőséghez képest az előző évi adatok összehasonlítását biztosítva.

 

A 2010. évi költségvetés főösszege 3.266.384 e/Ft, ami az előző évi 1.915.185 e/Ft-hoz képest jelentős, 70,6 %-os növekedést mutat. A növekedés magyarázata, hogy a 2009. évi felhalmozási célú kiadások maradványa, a folyamatban lévő EU-s támogatással megvalósuló programok működési és felhalmozási célú kiadásainak és bevételeinek maradványa, valamint az EU-s projektek  2010. évre ütemezett támogatásai és kiadásai a 2010. évi költségvetésben eredeti előirányzatként kerültek tervezésre.

 

 

 

 

 

 

Bevételek:

 

A költségvetési rendelet tervezetben az Önkormányzat bevételei összességében az elmúlt évihez viszonyítva 70,6 %-kal növekednek A bevételeink között szereplő működési bevételek 2,9 %- kal (előző évben 3,4 %) növekednek.

 

Intézményi működési bevételeknél a növekedés 46.409 e/Ft, ami 13,7 %-os (előző évben9,2 %-os ) növekedést jelent. A működési bevételeknél a térítési díj, egyéb bevétel (bérleti díj, belépőjegy bevétel, kamat, ÁFA bevétel) összessége került tervezésre. A jelentős összegű növekedéshez a 2009. évi ÁFA mértékének emelkedése, illetve a strandi bevételek átlagostól eltérő emelkedése indokolja. Az intézményi bevételeknél az étkezés esetében a tényleges díjakkal és várható létszámmal történt, egyéb bevételek esetében a 2010. évi ismert adatok és a prognosztizálható adatok figyelembevételével történt a tervezés.

A saját és bérelt ingatlan szakfeladatnál a tervezett ingatlan értékesítés után fizetendő ÁFA összege jelentkezik bevételként (28.850 e/Ft).

 

A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény és a hozzá tartozó önállóan működő (de nem önállóan gazdálkodó) intézmények működési bevételei a 3. számú melléklet szerint a 2009. évi 136.209 e/Ft-tal szemben 2010. évben 147.983 e/Ft-ot mutatnak.

A Polgármesteri Hivat és hozzá tartozó szakfeladatok esetében a működési bevételek összege 236.181 e/Ft a múlt évi 199.776 e/Ft-hoz képest (36.405 e/Ft-os növekedést jelent). A bevételek tervezésénél figyelembe vételre került az ÁFA növekedés és az infláció hatása.

A növekedés főként a fürdők és strandok szakfeladat esetében látható. A 2009. évi költségvetésben a strandi bevételi előirányzat 125.071 e/Ft volt, a 2010. évi költségvetésben 151.548 e/Ft-tal szerepel. A bevételeken belül a strandok belépőjegy bevételei estében az előző évi tervadatokhoz képest 10%-os bruttó strand jegyáremeléssel és 6 %-os forgalom emelkedéssel számoltunk. Ez a 2009. évi tervadathoz képest összesen 13.939 e/Ft strandjegy ár bevétel növekedést jelent.

 

Az igazgatási tevékenységen (Polgármesteri Hivatal) a kamatbevételek, a közterület-használati díjak, valamint egyéb szolgáltatási díjak kerültek tervezésre. A következő évre a lekötött betétek és a forgatási célú értékpapírok kamatbevételeként 25.090 e/Ft bevétel került tervezésre.  Az önkormányzat államigazgatási célú szolgáltatás szakfeladatán jelentkezett az elmúlt években az Okmányiroda működési bevétele. Jelenleg az igazgatási szakfeladat bevételei között szerepel az Okmányiroda bevétele 4.000 e/Ft-tal.

 

 

A helyi adókat (gépjárműadó nélkül) összesen 436.000 e/Ft nagyságban, a várható adóbefizetés figyelembevételével terveztük. A múlt évi bevételi előirányzathoz képest 4.000 e/Ft növekedés tapasztalható. Az idegenforgalmi adó (koncepcióban 51.600 e/Ft, 2010. évi költségvetésben 54.000 e/Ft) tervezésénél figyelembe vettük, hogy a Képviselő-testület a helyi adórendeletet 2009. év decemberében módosította, a 380 Ft/vendégéjszaka mértékű adó 400 Ft/vendégéjszaka mértékre történő növekedéséről döntött. A koncepcióban már ezzel a mértékkel kalkuláltunk. A koncepció készítésekor még nem volt ismert az  egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvénnyel és a megtakarítások ösztönzésével összefüggő törvénymódosításokról szóló 2009. évi CXVI. törvény – salátatörvény-  azon rendelkezése, amely megszűntette a helyi adókról szóló törvény idegenforgalmi adóra vonatkozó rendelkezéseiben a 70. éven felettiek adómentességét. Így 2010. január 1-től a 70. év feletti vendégek is kötelesek kurtaxát fizetni. Önkormányzatunk számára ez a változás 2.400 e/Ft bevétel emelkedést jelent.

 

 

Az SZJA bevételeknél a növekedés (gépjárműadóval együtt) összességében 22.410 e/Ft (előző évben 7.000 e/Ft), azaz 6,9 %-os.

 

A költségvetési törvény alapján a helyi önkormányzatokat a településre kimutatott személyi jövedelemadó 8%-a illeti meg. Önkormányzatunknál az előző évi előirányzathoz (143.685 e/Ft) képest e bevétel szinte megegyező nagyságú, 143.918 e/Ft összegű bevételt jelent.

Az SZJA kiegészítés összege a múlt évi eredeti előirányzathoz képest 15.177 e/Ft-tal növekedett. Az SZJA kiegészítés nagyságát befolyásolja a személyi jövedelem-bevétel és az iparűzési adóerő-képesség együttesen számított egy főre (lakosságszámra) jutó összege.

A gépjárműadó összege 2010. évben 74.000 e/Ft, mely összeg 7.000 e/Ft-tal magasabb, mint az előző évben tervezett adó összege. A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXI.  törvény  2010. január 1.-től hatályos változása alapján az  adómértékek átlagban 13 %-kal emelkedtek.

 

A bírságok, pótlékok, egyéb sajátos bevételek tervezett összege 5.700 e/Ft. Az itt nevesített környezetvédelmi, építésügyi birság és talajterhelési díj a Környezetvédelmi Alap bevételét képezi, amely a felhalmozási célú céltartalékok között és a Tervtanács működtetésének kiadásaira került tervezésre.

 

Önkormányzatunk költségvetési támogatás összege 356.736 e/Ft a múlt évi 413.652 e/Ft-tal szemben.

A állami normatív támogatások fajlagos összegei és az önkormányzat várható mutatószámai alapján a 2010. évre kiközölt állami támogatások és normatív hozzájárulások összege - a 2009. évi eredeti 387.305 e/Ft-hoz képest - 76.254 e/Ft-tal csökken, összesen 311.051 e/Ft-ot mutat (2., 3. számú tájékoztató táblák). A támogatás összege az előző évhez képest jelentős, közel 20 %-os, annak ellenére, hogy a Szociális Intézményfenntartó Társulás feladatkörének bővülése 10.645 e/Ft további normatív támogatást jelent az előző évhez képest.

 

A normatív állami támogatások együttes összegének változását főként az alábbi tényezők jelentősebb hatása eredményezte:

- település-üzemeltetési, igazgatási feladatokra juttatott támogatásba beolvadt a települési sport, feladatok és a közművelődés támogatása, melyek együttesen 5.761 e/Ft támogatás csökkenést jelentenek,

- közlekedési feladatok támogatásának megszűnése 4.628 e/Ft bevétel kiesést jelent,

- az okmányiroda működési kiadásaira kapott támogatás 3.093 e/Ft-tal csökken,

- a gyámügyi igazgatási feladatok támogatása 550 e/Ft-tal csökkent,

- az építésügyi igazgatási feladatokra kapott támogatás 1.767 e/Ft-tal növekedett,

- üdülőhelyi feladatok jogcímen a fajlagos hozzájárulás (2 Ft-ról 1 F-ra történő csökkenése) csökkenése miatt 48.000/Ft csökkenéssel számolhattunk,

- pénzbeli szociális juttatások összege 1.450 e/Ft-tal növekedett,

- a szociális területet érintő változások (szociális étkezés, nappali szociális ellátás és házi segítségnyújtás támogatás fajlagos összegeinek változása) hatására 6.731 e/Ft-tal csökkent a támogatás, amennyiben az előző évhez képest történt feladat növekedés támogatásával nem számolunk, (amennyiben a feladat növekedés támogatásával számolunk, akkor a növekedés 3.914 e/Ft)

- az óvodai nevelésre kapott támogatás összege 9.603 e/Ft-os csökkenést (teljesítménymutató és a létszám csökkenésének hatásaként) mutat,

- az iskolai oktatásra kapott támogatás 11.435 e/Ft csökkenést (teljesítménymutató és a létszám csökkenésének hatásaként) mutat,

- az alapfokú művészetoktatás támogatása 809 e/Ft-tal csökkent a teljesítménymutató csökkenésének hatásaként,

-a sajátos nevelési igényű gyermekek támogatását 1.926 e/Ft-tal terveztük (előző évben ilyen jogcímen nem kaptunk állami támogatást),

- a kötött felhasználású normatív támogatások közül megszűnt a pedagógus szakvizsga és továbbképzés, valamint a diáksport támogatása, mely együttesen 965 e/Ft állami támogatást eredményezett.

 

A központosított támogatásra beállított 566 e/Ft (előző évben 571 e/Ft) a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzatot megillető támogatási összeg.

 

A normatív kötött felhasználású állami támogatások esetében növekedés tapasztalható.

A tényleges kötött felhasználású állami támogatás (3.sz.tájékoztató) összege 301 e/Ft, ez múlt évben 1.200 e/Ft volt, mely tartalmazta a pedagógus továbbképzés és szakvizsga, valamint a diáksport támogatását is.

Az „Út a munkához” program folytatódik, melynek célja, hogy a munkára képes, tartósan munkanélküli személyek a korábbinál fokozottabb mértékben vegyenek részt a közfoglalkoztatásban. A program keretén belül a közcélú foglalkoztatás kiadásainak (minimál bér és annak járulékai) 95 %-a visszaigényelhető a központi költségvetésből. Önkormányzatunknál a Balatonalmádi Városgondnokság intézményén belül történik a közcélú foglalkoztatás. Az intézmény engedélyezett álláshelyein belül múlt évben 15 fő közcélú foglalkoztatása került tervezésre, ez évben 30 fő közcélú foglalkoztatásának kiadásai és bevételei kerültek tervezésre. A közcélú foglalkoztatás kiadásainak támogatására 28.490 e/Ft került tervezésre a tervezett személyi kiadások (Városgondnokság intézmény működési kiadásai között) figyelembevételével.

 

A felhalmozási és tőke jellegű bevételeknél a tárgyi eszközök és immateriális javak (ingatlanok) értékesítése, valamint a pénzügyi befektetés bevétele kerül tervezésre.

Az ingatlan és bérleti jog értékesítés bevételeként a 2010. évi költségvetésben a  2009. évi értékhez hasonló nagyságú összeg (nettó 117.400 e/Ft) került tervezésre az alábbi ingatlanok figyelembevételével:

                       

                        Hadak u. 4-6   .                       nettó  38.400 e/Ft  + Áfa   / 3342 m2

                        Dr. Óvári u. 62-64.                 nettó  67.000 e/Ft  + Áfa   / 8119 m2 

                        József A. u. 107.                     nettó   10.000 e/Ft  + Áfa   /  992 m2 

                        Strandi bérleti jog                    nettó    2.000 e/Ft  + Áfa   / 

                        Összesen:                              nettó  117.400 e/Ft + Áfa

 

Az ingatlan és bérleti jog értékesítéseként feltüntetett nettó 117.400 e/Ft + Áfa  (bruttó 146.750 e/Ft) bevétel realizálódása jelentős kockázati tényezővel bír, így a tervezett nettó összeg 50 %-ára 58.700 e/Ft összegű céltartalék képzése ajánlott, amely a 2010. évben realizálódó bevétel teljesülését követően felhalmozási célú kiadásokra felszabadítható lesz (felhalmozási célú pályázati önrész keretének növelésére fordítható).

 

 

A pénzügyi befektetések bevétele között a BAHART részvény 113.544 e/Ft összegű értékesítésével terveztünk. Az értékesítés 2010. január 7-én realizálódott. A bevétel az EU-s támogatással megvalósuló Egészségház projekt többlet kiadásának részbeni, a 2010. évre jutó forrását képezi.

Továbá a Glovita (250 e/Ft) és a a Municipal (750 e/Ft) részvények értékesítése miatt 1.000 e/Ft bevétel realizálódása várható 2010.  évben.

 

 

 

Támogatásértékű bevételek (államháztartáson belülről átvett) és az átvett pénzeszközök

(államháztartáson kívülről átvett) összege 904.518 e/Ft (múlt évben 128.944 e/Ft). A növekedés indoka, hogy az EU-s projektek előző évről áthúzódó és az ütemezés szerinti 2010. évre jutó támogatások összege tervezésre került.  E soron olyan bevételeket vettünk számításba, amelyre jogszabályi előírás vagy megállapodás van.

 

Támogatásértékű működési célú pénzeszközök között szerepel az OEP támogatás, a Tourinform Iroda támogatása, a Kelet-Balatoni Többcélú Kistérségi Társulás által - a szociális intézményfenntartó társulás, a mozgókönyvtár és a gyógytestnevelés működtetéséhez - lehívásra kerülő 19.981 e/Ft állami támogatás. Ezen bevételek között szerepel a 2010. évi egyszeri kereset-kiegészítés állam által történő finanszírozása (28.049 e/Ft). A Vörösberényi Általános Iskolában történő 2 fő prémium évek program keretében történő foglalkoztatás után várhatóan igényelhető támogatás összege az 5.000 e/Ft-ot meghaladja.

Az EU-s projektek működési célú támogatása összesen 35.013 e/Ft összegű bevételt jelent.

 

Támogatásértékű felhalmozási célú pénzeszközök bevétele 792.554 e/Ft a 2009. évi 46.530 e/Ft-tal szemben. Ez évre terveztünk a többcélú kistérségtől a mozgókönyvtár felhalmozási célú kiadásaira (300 e/Ft) és  az Oktatási Minisztérium egyházi kártalanítás jogcímén juttatott 20.000 e/Ft, összegű támogatásával.

A Szociális alapszolgáltatások és gyermekjóléti alapellátások infrastrukturális fejlesztésére - 4 településre vonatkozóan - múlt év utolsó negyedévében KDOP-s pályázatot nyújtott be Balatonalmádi Önkormányzata, mint az intézményfenntartó társulás gesztor önkormányzata. A pályázat befogadásra került, de támogatási szerződés még nem került aláírásra. A program önrészének biztosításához az érintett települések 2010. évben a megállapodás alapján 9.337 e/Ft-tal járulnak hozzá.

Az EU-s projektek felhalmozási  célú támogatása összesen 762.917 e/Ft összegű bevételt jelent.

 

Felhalmozásra átvett pénzeszközök (államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök) között került tervezésre a lakosságtól az önerős útépítésre átvételre kerülő 8.229 e/Ft nagyságú, valamint a gáz,- illetve csatorna bekötésre átvételre kerülő 3.000 e/Ft nagyságú pénzeszköz.

 

Kölcsönök megtérülése sorban a 2008. évben megszünt Beruházó Viziközmű Társulat tagjai által (csatorna) lakossági érdekeltségi hozzájárulásként befizetendő 10.473 e/Ft összegű hozzájárulása, valamint az egyéb kölcsönök 2010. évre tervezett megtérülései szerepelnek.

 

Előző évi pénzmaradvány igénybevétele soron 2009. évben csupán 207 e/Ft került tervezésre, amely az Együtt-Egymásért Közalapítvány számára fűtéstámogatásra nyújtott támogatás fedezetét képezte. A 2010. évi költségvetés pénzmaradvány igénybevételeként 489.036 e/Ft összeggel számolt az alábbiak szerint:

- a 2008. évben megszűnt Beruházó Víziközmű Társulat 2010. évi kiadásai és bevételei közötti különbség fedezete került tervezésre19.798 e/Ft összeggel,

- a szociális pályázatra vonatkozóan 7.071 e/Ft összeggel,

- a 2009. évről áthúzódó felhalmozási célú kiadásokra (nem EU-s elnyert támogatással megvalósuló projektek) vonatkozóan 192.339 e/Ft összeggel,

- az elnyert EU-S támogatással megvalósuló projektekre vonatkozóan 269.828 e/Ft összeggel.

 

 

Fejlesztési hitel-felvételre összesen 99.316 e/Ft-ot (múlt évben 85.801 e/Ft) terveztünk azzal, hogy a 2009. évi pénzmaradvány elszámolásakor és a többletbevétel terhére ezt az összeget visszapótoljuk. A hitel visszapótlásához fegyelmezett, visszafogott és takarékos gazdálkodás szükséges.

 

A bevételi előirányzatokat a 3. számú melléklet tartalmazza. A Balatonalmádi Városgondnokság működési bevételeinek részletezését a 3/1. számú melléklet képezi.

 

 

 

 

 

Működési célú kiadások:

 

A működési célú kiadások 2010. évi tervezett összege 1.567.896 e/Ft, amely a 2009. évi előirányzathoz képest  5,4 %-os növekedést (előző évben 7,1%-os) jelent.

 

 

A 2010. évi költségvetési rendelet-tervezetének 4. számú mellékletében a működési kiadási előirányzatok a 2010. január 1-jétől hatályos szakfeladat-rend szerinti besorolás szerint találhatóak. Az önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokság intézményi működési kiadási előirányzatainak feladatonkénti részletezését a 4/1. számú melléklet tartalmazza.

Az önkormányzat intézményeinél, a Polgármesteri Hivatalnál és a hivatal szakfeladatainál a 2010. évi költségvetési koncepcióban megfogalmazottak alapján kerültek tervezésre a működési kiadások között szereplő dologi kiadási előirányzatok. Az intézmények, illetve a szakfeladatok dologi kiadásainak számításánál egy korrigált bázis előirányzatból indultunk ki, a 2009. évi eredeti előirányzatok a múlt évi elvont dologi keret 50 %-ával megemelésre kerültek (intézmények esetében egyeztetések alapján ennél kevesebb összeggel). Ezt követően a 2009. évi ÁFA változás hatásával (30.000. e/Ft-ot meghaladó), a rehabilitációs hozzájárulás emelkedésének hatásával (11.004 e/Ft), illetve a személyi juttatásokat terhelő SZJA fizetési kötelezettség összegével (11.797 e/Ft) növelésre kerültek a már előzőleg korrigált dologi kiadási előirányzatok.

A Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár előirányzatába került a Régi-Zene koncert 500 e/Ft-os kerete, illetve az évenként felváltva megrendezésre kerülő Balalaton-Tárlat és a Tájkép Kiállítás fedezetéül szolgáló 500 e/Ft-os keret összeg.

A 2009. évben megvalósult fejlesztések működtetése többletműködési kiadást igényelnek. A Györgyi Dénes Általános Iskola megépülő tornatermének közüzemi díjai 731 e/Ft, a városközpontban megépülő szökőkút üzemeltetése a Városgondnoksági Intézménynél 1.098 e/Ft többletműködtetési kiadást igényel.

Az előző évi tartalékban szereplő összesen 4.500 e/Ft összegű keretösszegek (veszélyes fák kivágása, Vörös homokkő és Köcsi tó tanösvény rendezése, autóbusz-pályaudvar illemhelyének fenntartása) szintén a Balatonalmádi Városgondnokság dologi kiadásai közé került átcsoportosításra.

 

A dologi kiadási előirányzatoknál fogyasztói árnövekedés hatásával nem tudtunk számolni.

Az Önkormányzat a dologi kiadási előirányzatait 2003. évben 6 %-kal, 2004. évben 4 %-kal, 2005-2006. években 0 %-kal, 2007. évben 3,1 % - kal, 2008. évben részben 3,75 %-kal, részben 7,5 %-kal  (intézmények és szakfeladatok, ahol közüzemi díj fizetése jelentkezett, illetve utak-hidak fenntartása, vízkárelhárítás) emelte. 2009. évben a tervezésnél a 2008. évi előirányzatok megemelésre kerültek először 5 %-kal, majd – a Pannónia és Kulturális Központ és a Szociális Központ kivételével – az előirányzatok 10 %-a átcsoportosításra került a költségvetés céltartalékába. 2009. év során az „elvont” keret összegéből testületi döntések alapján különböző mértékben összesen 20.773 e/Ft nagyságú keret felszabadításra került.

 

 

A dologi kiadások között lévő élelmezési kiadások az iskolákban átlagosan 4-5 % között, az óvodában 5 %-kal emelkedtek.

 

A 2010. évi költségvetési törvény nem tartalmaz közalkalmazotti és köztisztviselői illetményemelést, így béremeléssel nem számoltunk.

A közszféra egyszeri kereset-kiegészítéséről (2010. évi január, illetve március havi kereset-kiegészítés) a 361/2009. (XII.28.20). Korm. rendelet rendelkezik. A jogszabály rendelkezése alapján - meghatározott illetmény alatt- a dolgozók számára 49 e/Ft – 49 e/Ft havi kereset-kiegészítés, valamint ennek járulékai kerültek tervezésre a költségvetésben. A 2010. évi kereset-kiegészítés és ennek járulékai önkormányzatunknál 28.000 e/Ft-ot meghaladó kiadást jelent, amelynek finanszírozását a központi költségvetés biztosítja.

A 2010. évi koncepcióról szóló döntés alapján az intézmények és a strandok munkavállalói számára 12.000 Ft/fő/hó (strandi szezonális munkavállalók számára 6.000 Ft/fő/hó) melegétkeztetésre jogosító utalvány és ennek a kifizetőt terhelő SZJA fizetési kötelezettsége került tervezésre 33.688 e/Ft összeggel.

A köztisztviselők számára a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott cafetéria keret (képviselő-testület által megállapított szorzószám alapján) fedezete került tervezésre.

2010. évben a közalkalmazottak esetében (nem pedagógus közalkalmazottak) a költségvetési törvény alapján - az előző évekhez hasonlóan -  2 %-os ösztönző keret került tervezésre az előző évi keresetbe tartozó bázis személyi juttatások 2 %-ának megfelelő összegben. A pedagógus munkakörben dolgozók számára a költségvetési törvényben meghatározott 5.250 Ft/fő/hó minőségi kereset-kiegészítés fedezete került tervezésre.

 

A Balatonalmádi Városgondnokság és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények működési célú kiadásai az előző évi 762.517 e/Ft-hoz képest 809.460 e/Ft-ra emelkedtek, amely 6,2 %-os növekedést mutat.

 

A Balatonalmádi Városgondnokság és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények esetében a fent felsorolt tényezőkön kívül még az alábbi tényezők hatásai is hozzájárultak a kiadások növekedéséhez:

- a Szociális Alapszolgáltatási Központ feladatköre bővült, mely ellátásához további 7 fő munkavállaló foglalkoztatása járult,

- a Városgondnoksági Intézményen belül történő közcélú foglalkoztatás létszáma 15 fő-ről 30 fő-re növekedett,

- a Városgondnoksági Intézményhez került a sportpálya üzemeltetése, amely ellátása 1 fő további foglalkoztatását jelenti.

 

A Polgármesteri Hivatal és a hozzá tartozó egyéb szakfeladatok működési célú kiadási 580.157 e/Ft-ról 665.029 e/Ft-ra emelkedtek, amely 14,6 %-os növekedést jelent.

A jelentős összegű növekedéshez nagyban hozzájárulnak az EU-s projektek működési kiadásai. Az EU-s támogatással megvalósuló projektek 2009. évről áthúzódó és az ütemezés szerinti 2010. évre eső működési kiadások összege 45.922 e/Ft.

A saját tulajdonú ingatlan adásvétele szakfeladat kiadásai közt jelentkezik az ingatlanértékesítés után fizetendő ÁFA (28.850 e/Ft) és az ingatlanok hasznosításával jelentkező kiadások összege (1.560 e/Ft).

A szennyvízelvezetés szakfeladaton jelentkezik a 2009. évben megszűnt Viziközmű Társulattól átvett hitelállomány után fizetendő 10.628 e/Ft összegű kamat éves kiadása, amely összege a kamat (BUBOR) csökkenése miatt jelentősen csökkent az előző időszakban tervezett összeghez képest (6.999 e/Ft).

A közvilágítás szakfeladaton tervezett kiadások összege a közvilágítási feladatokat ellátó vállalkozóval kötött szerződésen alapszik.

 

A Polgármesteri Hivatal (jelenleg 5 szakfeladaton szerepel, az előző évi 2 szakfeladattal szemben) működési kiadásai összesen 362.504 e/Ft-tal szerepelnek az előző évi 346.444 e/Ft-tal szemben, amely 4,6 %-os kiadási előirányzat növekedést jelent.

 

A működési célú tartalékoknál a költségvetési hiány fennállása miatt általános tartalék képzésére nem volt lehetőségünk.

A 2010. évi költségvetésünkben 45.271 e/Ft (előző évben 92.481 e/Ft) működési célú céltartalékot terveztünk. A 2009. évi költségvetésben szereplő tételek mellé a 2010. évi költségvetési koncepcióban meghatározottak kiadásai kerültek tervezésre.

 

A működésre, felhalmozásra átadott pénzeszközök között a 2010. évi koncepcióban meghatározottak szerint szerepeltettük a kiadási tételeket, melyek 2010. évi összege 47.490 e/Ft ( előző évben 28.615 e/Ft.

 

 

Felhalmozási kiadások:

 

A felhalmozási célú kiadások tervezésénél az előző évek gyakorlatával szakítva a 2009. évi kiadási előirányzatok maradványát a 2010. évi költségvetés eredeti előirányzataként terveztük. Így a 2010. évi költségvetésben a 2010. évi koncepcióban szerepeltetett tételek mellett az előbb említett tételek is szerepelnek. További az EU-s projektek 2009. évi maradványa mellett a 2010. évre ütemezett kiadásai is tervezésre kerültek.

A beruházási kiadások 2010. évi összege, az 1.156.523 e/Ft hatalmas növekedést jelent a múlt évi 62.095 e/Ft-hoz képest, ami a fent említett tényezőknek tulajdonítható.

A beruházási kiadások között terveztük részben a koncepcióban meghatározottakat (88.111 e/Ft): önerős útépítési beruházás, egyéb nem önerős útépítések, csapadékvíz-elvezetés, városrendezési célú közterület-szabályozás, hivatali informatikai fejlesztések,  Balatonalmádi Városgondnokság részére gépjármű beszerzése, strandi fejlesztések, közvilágítás bővítése, valamint gáz és szennyvíz-csatorna pótbekötések, Szociális Alapszolgáltatási Intézmény számára informatikai célú beszerzés, kerékpárút tervezése, járda építése, valamint rendezvény helyszínen áramforrás kiépítése.

A beruházások között szerepel a 2009. évi beruházási feladatok maradványa – EU-s projektek figyelembe vétele nélkül – összesen 111.120 e/Ft összeggel.

Az EU-s projektek 2009. évi maradványa, valamint a 2010. évre ütemezett, a támogatás terhére megvalósítandó kiadások összege együttesen 957.292 e/Ft.

 

A felújítási kiadások tervezése a beruházásoknál leírt módszer alapján történt. A felújítási kiadások 2010. évi összege (333.264 e/Ft) is jelentős növekedést mutat az előző évihez (13.783 e/Ft) képest.

A felújítási kiadások között terveztük részben a koncepcióban meghatározottakat (60.973 e/Ft):  strandi felújítás, hivatal felújítása, Mandulás játszótér zöldterület rendezése, a Babits u. és a Posta parkoló felújítása, Pannónia Kulturális Központ és Könyvtás ablakainak nyithatóvá tételét, József A. u. járda felújítása, valamint a Györgyi Dénes Általános Iskola tető-, és homlokzat felújítása.

A felújítások között szerepel a 2010. évi felújítási előirányzatok maradványa – EU-s projektek figyelembe vétele nélkül – összesen 64.396 e/Ft összeggel.

Az EU-s projektek 2009. évi maradványának összege 207.895 e/Ft.

 

Felhalmozásra átadott pénzeszközök között került tervezésre a DRV részére átadásra kerülő összeg 16.200 e/Ft-tal az előző évek gyakorlatának megfelelően (bevételi oldalon is szerepel).

A MÁV részére történő felhalmozási célú pénzeszközátadás előző évi maradványának összege 2.000 e/Ft. A Szent Ignác Római Katolikus Plébánia a vörösberényi templom tetőszerkezetének felújítására

kért 6.000 e/Ft összegű támogatást. A kérelem a 2010. évi koncepció testület által történt tárgyalása után érkezett.

 

 

A felhalmozási célú céltartalékok 123.900 e/Ft-tal (előző évben 282.763 e/Ft-tal) kerültek tervezésre a koncepcióban szereplő tételek alapján.

A felhalmozási célú céltartalékok között szereplő 54.000 e/Ft  (előző években 160.000 e/Ft) felhalmozási célú pályázati önrész a 2010. évtől beadásra kerülő pályázatok önrészét és az ADITUS KFT pályázatkészítésére vonatkozó tanácsadói díját biztosíthatja. Idegenforgalmi Alapot a 2005-2009. évi gyakorlatnak megfelelően képeztünk, amely a pályázati önrész fedezetét képezi. Fontos évközi célkitűzés, hogy a pályázati önrész kerete emelésre kerüljön (többletbevétel, pénzmaradvány terhére)

 
A hiteltörlesztésnél a Japán hitel 2010. évre eső törlesztését 33.075 e/Ft összeggel szerepeltetjük.

Az Országgyűlés a 2010. évi költségvetési törvényben döntött arról, hogy a Japán hitel 2010 első félévi törlesztő részletének 50 %-át elengedi.

A megszűnt Beruházó Víziközmű Társulat által felvett hitel első törlesztő részlete 2010. évben jelentkezik, 25.000 e/Ft-os fizetési kötelezettséggel.

 

Felhalmozási célú általános tartalék képzésére nem volt lehetőségünk.

Az önkormányzat 2010. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét tartalmazó mellékletet, illetve a működési és fejlesztési célú bevételeinek 2011, 2012. évi alakulását bemutató tájékoztató táblát a Képviselő-testületi ülésre csatoljuk.

 

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a költségvetési rendelet tervezet megvitatására, és elfogadására.

 

 

 

Balatonalmádi, 2010. február 12.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                          /: K e s z e y J á n o s :/

        polgármester

 

 

 

 

Mellékletek:

 

-          Balatonalmádi Önkormányzat 2010. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezete és mellékletei

-          Rendelet tervezet indokolása

-          8.,9.,9/a. számú mellékletek szöveges indokolása

-          10. számú melléklet szöveges indoklása

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

A döntés meghozatala minősített többséget igényel.

Az előterjesztést készítette:  Regenyéné Király Andrea pénzügyi és számviteli osztályvezető a Polgármesteri Hivatal és az intézmények munkatársainak közreműködésével

Az előterjesztés hivatali felelőse: Regenyéné Király Andrea pénzügyi és számviteli osztályvezető

 

 

Az előterjesztést tárgyalta:   Szociális Bizottság

                                               Oktatási és Kulturális Bizottság

                                               Gazdasági Bizottság Pénzügyi Bizottság          

                                               Pénzügyi Bizottság

 
   

I n d o k o l á s

 

Általános indokolás

 

Balatonalmádi Város Önkormányzatának 2010. évi költségvetéséről szóló rendelet (továbbiakban: rendelet) rendelkezései Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 209. évi CXXX. számú törvényen, a módosított államháztartási törvényen és annak végrehajtási rendeletén alapulnak.

A költségvetés tükrözi Balatonalmádi Város Önkormányzatának sajátosságait és tartalmazza a kötelezően ellátandó és az önként vállalt feladatok finanszírozását.

 

A Törvényi szabályozásból eredően és a helyi döntések alapján az önkormányzat feladat-ellátási köre folyamatosan növekszik. Ezzel párhuzamosan az önkormányzat bevételi forrásai nem bővülnek, ezért fokozott figyelmet szükséges fordítani a feladatrendszer felülvizsgálatára.

 

A beruházásokra fordítható források nagyrészt csak pályázat útján elnyerhető támogatásokkal bővíthetők (ehhez az önrészt biztosítani szükséges), a felújítási előirányzatok szűkössége rendkívüli veszélyt hordoz magában.

 

A tervezett feladatok végrehajtása során fokozott figyelmet kell fordítani a kiemelt feladatok pályázati lehetőségeire, mellyel a meglévő források bővíthetők.

 

 

A rendelet 1-3. fejezetéhez:

 

A rendelet hatálya kiterjed a Balatonalmádi Város Önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerveire (Polgármesteri Hivatal, Balatonalmádi Városgondnokság), az önállóan működő költségvetési szervekre és a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzatra.

 

A többször módosított államháztartási törvényben, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló módosított Kormány rendeletben foglaltaknak megfelelően kerültek megállapításra a kiemelt előirányzatok, melyeket részletes, feladatokat tartalmazó mellékletek egészítenek ki.

A mellékletekben az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervek önálló címen, míg az önállóan működő költségvetési szervek alcímen jelennek meg, egységes rendszerben a bevételi és kiadási oldalon.

 

Az Önkormányzat 2010. évi bevételei az előző évben tervezett összeghez viszonyítottan

70,6 %-kal (előző évben 7 %) növekedtek. (SZJA bevételek növekedése, intézményi működési bevételek, 2009. évi felhalmozási célú kiadások maradványának forrásául szolgáló pénzmaradvány igénybevétele, EU-s projektek támogatása)

Az intézményi működési bevételeknél 13,7 %-os emelkedéssel számoltunk, az átengedett bevételek –SzJA – az elmúlt évihez képest 6,9 %-kal növekedtek, míg az önkormányzat költségvetési támogatásai és hozzájárulásai a múlt évihez viszonyítva 56.916 e/Ft csökkenést jelentenek. (Az állami normatív hozzájárulások összege csökkent, a kötött felhasználású támogatások összege növekedett ezen belül). A tény adatok figyelembe vétele mellett a helyi adóbevételeknél a helyi adórendelet változás és a jogszabályi változások módosító hatásával is számoltunk

Az önkormányzat 2010. évi költségvetési kiadásaiból a működési kiadás 48 %-ot tesz ki, a felhalmozási célú kiadás 50,2 %-ot, a hiteltörlesztés 1,8 %-ot.

 

A működési kiadásoknál az elmúlt évi előirányzathoz képest összességében 5,4 % -os (múlt évben 7,1 %-os) emelkedés van.

 

A személyi jellegű kiadásoknál az illetmény alapot, illetve a bért a közalkalmazottak, és a köztisztviselők vonatkozásában az érvényben lévő bértábla figyelembevételével terveztük.

A túlóra, helyettesítési díj és egyéb bérjellegű kiadás szigorúan a jogszabályi előírások, illetve a helyi tantárgyfelosztás alapján került tervezésre.

 

A közalkalmazottak esetében az intézmények a jogszabályi előírásoknak megfelelően 2 %-os közalkalmazotti kereset kiegészítést terveztek.

 

A köztisztviselőknél tervezésre került a cafetéria keret fedezete.

 

Az étkezési hozzájárulást a közalkalmazottak számára, valamint az önkormányzati strandok munkavállalói számára 12.000 Ft/fő/hó meleg étkezésre jogosító utalvány ellenértékeként terveztük, a strandok szezonális jelleggel foglalkoztatott munkavállalói számára 6.000 Ft/fő/hó meleg étkezésre jogosító utalvány ellenértékeként terveztük.

 

Dologi kiadások vonatkozásában, a koncepcióban megfogalmazott korrigáló tényezők hatásával számoltunk. A tervezésnél figyelembevételre került az ÁFA mértékének, a rehabilitációs hozzájárulás összegének változása, valamint tervezésre kerültek a személyi juttatásokat terhelő kifizetői SZJA fizetési kötelezettségek összege.

 

Az élelmezést nyújtó intézményeknél a dologi kiadáson felül a mutatószám felmérés során közölt mutatók (étkezők) alapján számított élelmezési kiadást terveztünk.

 

Felhalmozási kiadások tervezésénél a Képviselő-testület által elfogadott koncepcióban meghatározott kiadásokat, a 2009. évi maradványok összegeit, illetve az EU-s támogatással megvalósuló projektek esetében a 2010. évi támogatásra jutó kiadásokat vettük figyelembe, a rendelkezésre álló források erejéig.

 

A rendelet meghatározza a hiányfinanszírozás lehetőségeit, valamint az eljárás módját is. Meghatározásra került, hogy a többletbevételeket elsősorban a hiány csökkentésére kell fordítani.

 

A biztonságos gazdálkodás elengedhetetlen feltétele, hogy az önkormányzat megfelelő tartalékkal rendelkezzen, általános tartalék képzésére ez évben nem volt lehetőségünk. A rendelet meghatározza a tartalék felhasználásának szabályait is.

 

A rendelet 4-6. fejezetéhez:

 

Az önkormányzat feladatellátásához jelentős segítséget nyújtanak a pályázati lehetőségek, az elnyerhető támogatások.

 

Új pályázat fontos feltétele azonban az, hogy elsősorban ezek alaptevékenységhez kapcsolódjanak, és szakmailag, pénzügyileg megalapozottak legyenek, vegyék figyelembe az Önkormányzat eddigi döntéseit, s a fejlesztésre fordítható pénzügyi lehetőségeket.

 

 

A rendeletben meghatározott információs rendszert a gazdálkodásról a költségvetési év időszakában rendszeresen be kell tartani.

A költségvetési rendszerben is cél a hatékony, ésszerű, takarékos gazdálkodás, a bevételek növelése.

 

A költségvetés legkörültekintőbb tervezés mellett is elkerülhetetlenek az évközi változtatások.

Az előirányzat módosítás részletes szabályai, jogosítványai az államháztartás működési rendjéről szóló Kormány rendeletben foglaltaknak megfelelően a helyi sajátosságok figyelembevételével kerültek megfogalmazásra.

 

A Képviselő-testület meghatározott időközönként, de legkésőbb a zárszámadási rendelet-tervezet képviselő testület elé terjesztést megelőző testületi ülésig 2011. február 28-ig, december 31.-i hatállyal dönt költségvetési rendelete módosításáról.

 

A személyi juttatások előirányzataival való gazdálkodás részletes szabályait az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19).Korm. sz. rendelet rögzíti.

A rendeletben meghatározott létszámkeret 2010. január 1-jétől engedélyezett.

 

A személyi juttatásokkal kapcsolatos adatszolgáltatás felelősségét a rendelet rögzíti, arra vonatkozóan is, ha a téves adatszolgáltatásból az önkormányzatot hátrány éri.

 

A rendelet arra is ösztönzi az intézményeket, hogy az általuk vezetett nyilvántartások úgy alakilag, mint tartalmilag is megfeleljenek az előírásoknak.

 

A rendelet 7. fejezetéhez:

 

Az önkormányzat a társadalmi önszerveződések részére pénzbeni támogatást ad, s egyúttal meghatározza a támogatásból kizártak körét is.

Az adott támogatások felhasználását az államháztartási törvény alapján el kell számoltatni.

 

A rendelet 8. fejezetéhez:

 

A fejezet a költségvetési gazdálkodás felelősségi rendszerét tartalmazza a módosított Ötv. és a módosított államháztartási tv. vonatkozó előírásaival egyezően.

A jogszabályi előírásokkal összhangban az önkormányzat gazdálkodásáról szóló beszámolók határideje is itt került meghatározásra.

 

A rendelet 10. fejezetéhez:

 

Az önkormányzat költségvetése 2010-es gazdasági évre szól, szabályait január 1-jétől kell alkalmazni. Ezért kihirdetésére lehető leggyorsabban kell intézkedni, melyet az alkalmazás és az elemi költségvetés elkészítése indokol.

 

Balatonalmádi, 2010. február 12.

 

 

 

                                                                                                          /: K e s z e y J á n o s :/

                                                                                                                  polgármester sk.

 


Döntéshozói vélemények

Szociális és Egészségügyi Bizottság  

15/2010. (II.15.)  SZEB határozat:

 

 

Balatonalmádi Város Önkormányzatának Szociális és Egészségügyi Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek a Balatonalmádi Város Önkormányzatának 2010. évi költségvetési rendeletének megalkotásáról szóló rendelet-tervezetet.

 

16/2010. (II.15.)  SZEB határozat:

 

 

Balatonalmádi Város Önkormányzatának Szociális és Egészségügyi Bizottsága  a Veszprém Megyei Önkormányzatnak  a Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium 2010. évi működéséhez történő támogatására tett javaslatot -  2010. évben 1,5 millió Ft működési támogatás biztosítása a 2009. évi pénzmaradvány terhére - e l u t a s í t j a.

 

 

Felelős:                Keszey János polgármester

Hivatali felelős:   Regenyéné Király Andrea osztályvezető

 

Határidő:             2010. február 25. – képviselő-testületi ülés

 

 

Bizottsági felelős:    Dr. Dávid Gyula elnök

Határidő:                 2010. február 25. – képviselő-testületi ülés

 

 

 

 
1. döntési javaslat

"Az önkormányzat 2010. évi költségvetése - gimnázium támogatása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Határozati javaslat

 

………../2010.(II.25.) Öh.

 

Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Veszprém Megyei Önkormányzat – a Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium 2010. évi működéséhez történő - támogatásra a 2010. évben ……………….. eFt működési támogatást biztosít …………… terhére.

 

 

 

Felelős:               Keszey János polgármester

Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea

 

Határidő:            …………………………..

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Az önkormányzat 2010. évi költségvetési rendelete"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Balatonalmádi Önkormányzat

 

…../2010. (II.25.) rendelete

 

a 2010. évi  költségvetéséről, annak végrehajtásáról

és az éves gazdálkodás egyes szabályairól

 

 

Balatonalmádi város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. tv. 16.§.(1) bekezdése, az Államháztartásról szóló többször módosított 1992. évi XXXVIII. tv. és végrehajtási rendelete, valamint a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 2009. évi CXXX. tv. alapján az alábbi rendeletet alkotja.

  

I. fejezet

  

ÁLTALÁNOS  RENDELKEZÉSEK

  

1.§

 

 (1) A rendelet hatálya kiterjed Balatonalmádi város Önkormányzati Képviselő-testületére, bizottságaira, Balatonalmádi Német  Kisebbségi Önkormányzatára, az önállóan működő és gazdálkodó Polgármesteri Hivatalra és Balatonalmádi Város Önkormányzatának fenntartásában önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokságra és az önállóan működő  költségvetési intézményeire.

 

(2) Az önkormányzat címrendjében az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési intézmények címet, az önállóan működő költségvetési intézmények alcímeket alkotnak az intézményhez kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal. A címrendet a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

 

(3) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat - figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, a feladatmutatókra - továbbá a 2010. évi gazdálkodás főbb szabályait.

 

(4) Az önkormányzat 2010. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:

 

-         az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:

a.) az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,

b.) az Önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,

c.) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,

 

-         az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:

 

 a.) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,

 b.) a fennálló hosszú távú kötelezettségek 2010. évi törlesztő részleteinek visszafizetését,

 c.) új induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltak  figyelembe vételét,

 d.) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,

 e.) a felhalmozási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat  önrésznek is lehet tekinteni.

  

(5) A (4) bekezdésben foglaltak végrehajtását az Önkormányzat Képviselő-testülete, Pénzügyi  Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek belső ellenőrzésének megszervezéséért a vonatkozó jogszabályok előírásainak megfelelően az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője felelős.

 

 

(6) E rendelet rendelkezéseit a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat vonatkozásában a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat 2010. évi költségvetéséről szóló 2/2010.(I.28.) BNKÖ határozatában foglaltak figyelembevételével lehet alkalmazni.

 

(7) Az önkormányzati költségvetési intézmények általi megvalósítási terv és teljesítmény terv készítésétől a Képviselő-testület 2010. évben eltekint.

  

II. fejezet


 

            A  KÖLTSÉGVETÉS  BEVÉTELEINEK  ÉS  KIADÁSAINAK  FŐÖSSZEGE,

A  HIÁNY  MÉRTÉKE  ÉS  FINANSZÍROZÁSÁNAK  MÓDJA

 

 

2.§

 

 

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2010. évi költségvetésének

 

             költségvetési bevételi főösszegét               2.678.032  eFt-ban    (2.sz. melléklet)

             költségvetési kiadási főösszegét                3.208.309  eFt-ban    (2.sz. melléklet)

             

 

             finanszírozási bevételét                                   588.352 eFt-ban    (2.sz. melléklet)

             finanszírozási kiadását                                      58.075 eFt-ban    (2.sz. melléklet)

 

             hiányának összegét                                          588.352  eFt-ban

 

állapítja meg.

A hiány finanszírozásának módja:

 

belső finanszírozás:  pénzmaradvány igénybevétele: 489.036 e/Ft

külső finanszírozás:  felhalmozási célú hitel felvétel:   99.316 e/Ft.

             

 

Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének főösszegét

 

                                                                                             3.266.384  eFt bevétellel,

                                                                                             3.266.384  eFt kiadással

 állapítja meg a Képviselő-testület.

 

A költségvetés egyensúlyának biztosításához 99.316 eFt hitel felvételéről dönt a Képviselő-testület

 

A kiadási főösszegen belül:

 

     működési célú  kiadások

            - személyi juttatások                                                           678.035  eFt

            - munkaadókat terhelő járulékok                                       169.309  eFt

            - dologi jellegű kiadások                                                     585.691  eFt

            - ellátottak pénzbeni juttatása                                                     -     eFt

            - támogatásértékű műk.célú pénzeszköz átadás                    2.380  eFt

            - államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás        45.110  eFt

            - speciális támogatás                                                              42.100  eFt

 

      felhalmozási célú kiadások

            - felújítási kiadások                                                                333.264 eFt

            - beruházási kiadások                                                         1.156.523 eFt

            - támogatásértékű felhalm..célú pénzeszköz átadás               1.424 eFt

            - államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás          24.502 eFt

            - pénzügyi befektetések                                                                 -    eFt

            - kölcsön nyújtása                                                                         800 eFt

           

 

    Általános tartalék:

            - működési                                                                                     -     eFt

            - fejlesztési                                                                                    -     eFt

 

      Céltartalék:

            - működési                                                                              45.271  eFt

            - felhalmozási                                                            123.900  eFt

 

 Az Önkormányzat által foglalkoztatott létszám                                 292,5 

      ebből: - közalkalmazottak létszáma                                                165,0 

                  - köztisztviselők létszáma                                                      61,5 

                  - munkatörvénykönyv hatálya alá tartozók létszám         36,0  

  - közcélúak létszáma                                                                             30,0     

 

 

(2) A működési és a felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza (2010. évi költségvetési mérleg).

 

 

3.§

 

 

(1) A 2.§-ban megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a költségvetési rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

 

(2) A működési előirányzatokat címenként, alcímenként, önállóan működő és gazdálkodó, valamint  önállóan működő költségvetési szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a 4. számú melléklet tartalmazza.

Ugyanez vonatkozik önállóan gazdálkodó és működő, valamint az önállóan működő költségvetési szervekre. A támogatásértékű működési kiadásokat és az államháztartáson kívüli működési célú pénzeszközátadást az 5. sz. melléklet tartalmazza.

 

(3)  A felhalmozási (beruházási) kiadásokat feladatonként valamint a felújítási és egyéb felhalmozási célú kiadási előirányzatokat a 6. számú melléklet tartalmazza.

 

(4) A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a 9/a. számú melléklet mutatja be.

 

(5) Az önkormányzat által felvett hitelek állományát a 8. sz. melléklet, az adott kölcsönök állományát a 9. sz. melléklet mutatja be.

 

(6) Az önkormányzat elkövetkező két évi költségvetésére vonatkozó prognózist

 

2011. évre  …………… e Ft összegben,

2012. évre  …………….e Ft összegben tudomásul veszi.

 

 

4.§

 

 

(1) A Képviselő-testület a 2. §. (1) bekezdés szerinti 588.351 eFt hiányt 99.316 eFt felhalmozási célú hitelfelvételével, illetve 489.037 eFt felhalmozási célú pénzmaradvány igénybevételével finanszirozza. Az önkormányzat 2010. évben 99.316 eFt felhalmozási célú hitelt tervez.

 

(2) Hitelfelvétel kizárólag beruházásra és egyéb felhalmozási célú kiadásra irányozható elő.

 

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az (1) bekezdésben foglalt jogcímenkénti hitel felvételével kapcsolatos előkészítő és végrehajtási intézkedéseket - a Pénzügyi  Bizottsággal történt előzetes egyeztetés alapján - tegye meg. A hitel felvételére a megvalósulás ütemének megfelelően kerülhet sor.

 

(4) A kiadások finanszírozásának biztosítására a polgármester jogosult átmenetileg igénybe venni az elkülönítet számlákon lévő pénzeszközöket, tárgyéven belüli visszapótlási kötelezettséggel.

 

(5) Az év közben realizált többletbevétel, illetve a szabad pénzmaradvány terhére elsősorban a tervezett hitelfelvétel előirányzatait kell csökkenteni. 
 

 

III. fejezet



A KÖLTSÉGVETÉS TARTALÉK ELŐIRÁNYZATAI



5.§

 

 

(1) A költségvetési rendelet 2.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból  általános tartalékot nem tartalmaz.
A beruházások fedezetéhez benyújtható pályázatok – előkészítési, tervezési, pályázat dokumentáció összeállítás, pályázat díja és önrészt – költségeit, amennyiben a tervezett feladatellátáson fedezet nem biztosított, a felhalmozási célú céltartalékok között tervezett pályázati önrészből kell biztosítani.

 

(2) A költségvetési rendelet 3.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból a céltartalék 169.171 eFt.

A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a költségvetési rendelet 7. számú melléklete tartalmazza.       

 

(3) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát - a 2010. évi választások lebonyolítására előirányzott keret kivételével – a polgármesterre ruházza. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

A 2010. évi választások lebonyolításárára előirányzott keret a jegyző hatáskörébe tartozik.

 

(4) A 3.§ (3) bekezdésében foglalt feladatok esetén a polgármester a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Pénzügyi Bizottság egyetértésével Képviselő-testületi döntés alapján lehet.

 

IV. fejezet


 

A KÖLTSÉGVETÉS ELŐRE NEM TERVEZHETŐ BEVÉTELEIVEL ÉS 

KIADÁSAIVAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK

 

 

6.§

 

 

(1) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.

 

Olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be.

 

A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.

 

(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges, kivéve, ha a pályázati önrész a 100.000 Ft-os értékhatárt nem haladja meg és ez az intézmény előirányzatában rendelkezésre áll.

A közvetlen pénzbeli támogatás, felajánlás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert, a Pénzügyi Bizottságot, valamint a Képviselő-testületet a féléves és éves beszámolóban.

 

(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.

 

(4) Több évre kiható működési kiadás esetén, illetve ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja.

Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja. Nem adható hozzájárulás abban az esetben, ha a pályázatnak több éves kihatása van, s az a következő években többletfinanszírozási igényt vonhat maga után.

 

(5) A (4) bekezdés körébe nem tartozó esetekben az előzetes engedélyezéssel kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja, aki a hatáskör gyakorlásáról a Képviselő-testületet a következő testületi ülésen tájékoztatja.

 

V. fejezet

 

 

AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEINEK 

GAZDÁLKODÁSA

 

 

7.§

 

 

(1) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervei, a Polgármesteri Hivatal és a Balatonalmádi Városgondnokság a költségvetési rendeletben meghatározott bevételi és kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét nem lépheti túl, illetve az alábbi esetekben épül be a Képviselő-testület által jóváhagyott költségvetésébe az előirányzat:

 

(2) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv központi támogatásból, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többlete terhére, ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A Képviselő-testület a saját hatáskörű előirányzat módosítás lehetőségét a hivatkozott rendelet rendelkezéseinek betartása mellett engedélyezi.

 

(3) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv által az 1) pontban foglaltak alapján végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettségvállalást nem jelenthet, és a későbbiekben az Önkormányzattól többlettámogatási igényt nem eredményezhet.

 

(4) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv a hozzárendelt, önállóan működő költségvetési szerv költségvetését csak annak írásos egyetértésével módosíthatja.

 

(5) Az önállóan működő költségvetési szervek előirányzat feletti jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkeznek. A jogkör tartalmát az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv és az önállóan működő költségvetési szervek közötti megállapodás tartalmazza.

 

(6) A önállóan működő, teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szervek hatáskörükbe tartozó előirányzat változásaikról minden hónap 10-ig információt szolgáltatnak önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervnek, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.

 

(7) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival  a 2010. évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2011. február 28-ig december 31-i hatállyal módosítja.

 

 

8.§

 

 

(1) A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

 

(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv jóváhagyott előirányzatán felül minden esetben csak a polgármester előzetes engedélyével hajthat végre.

Döntés előtt a polgármester kikéri a tárgykör szerint illetékes bizottság és a Pénzügyi Bizottság véleményét.

A polgármester az engedély elbírálásáról a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.

 

(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.

 

(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni.

A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet, egyben javaslatot tesz a zárolt előirányzat felhasználására.

 

(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez az önkormányzat Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.

 

 

9.§

 

 

(1) A költségvetési szervek költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatait év közben a Képviselő-testület kizárólag az alábbi esetekben módosíthatja:

 

a.) az intézmény tevékenységi körét fenntartói jogkörben a Képviselő-testület módosította;

 

b.) pénzmaradvány elszámolásakor történő jóváhagyások és elvonások;

 

c.) pénzmaradvány elszámolását követően felhasználható fedezet terhére vállalt újabb feladatok végrehajtásával összefüggő előirányzat-növelés.

 

(2) A költségvetési szerv pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.

Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.

 

 

10.§

 

(1) Az önkormányzati költségvetési szervek 2009. évi pénzmaradványának elszámolása során az intézményi működés bevételek eredeti előirányzatot meghaladó többletbevételei – kivéve a jogszabály-változást, vagy a helyi önkormányzati rendelet miatti többletet – a célfeladatok előirányzat-maradványa, valamint az ellátotti létszám csökkenése esetén az intézményi ellátottakkal arányosan változó kiadási maradványok elvonásra kerülnek.

 

(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek előirányzatai a 2009. évi jóváhagyott pénzmaradvánnyal növekedhetnek. A Képviselő-testület a pénzmaradvány megállapítással egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.

 

(3) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek az eredeti intézményi működési bevételi előirányzatot meghaladó bevétel növekedése esetén az intézmény a többletbevétel 50%-ával növelheti a saját bevételi és kiadási előirányzatát.

 

 

11.§

 

(1) Az önkormányzati költségvetési intézmények, illetőleg a Polgármesteri Hivatal a személyi juttatások előirányzatainak, illetőleg a létszámnak a felhasználása tekintetében kötelesek az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19) Kormány rendelet ide vonatkozó rendelkezései szerint eljárni.

 

(2) A költségvetési intézmények személyi juttatásból foglalkoztatható 2010. évre megállapított létszám előirányzatát a költségvetési rendelet 4. sz. melléklete tartalmazza.

 

(3) A költségvetési intézménynek a fenntartó által a költségvetési rendelettel jóváhagyott létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.

A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.

 

(4) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

 

(5) A költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban vagy a felügyeleti szerv által szabályozott belső szabályzatban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.

 

(6) A közalkalmazottak és a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozó munkavállalók meleg étkezésre jogosító , 12.000 Ft/fő/hó értékű utalvány formájában történő juttatásban részesülnek.

Az önkormányzati tulajdonú strandokon foglalkoztatott munkavállalók  meleg étkezésre jogosító 6.000 Ft/fő/hó  értékű utalvány formájában történő juttatásban részesülnek.

Közcélú és közhasznú foglalkoztatottak étkezési hozzájárulásban nem részesülnek.

 

(7) A 2010. évi költségvetés tartalmazza a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 49/F. §. (4) bekezdésében meghatározott cafetéria juttatás fedezetét.

 

 

 

12.§

 

 

(1) Az önkormányzati költségvetési intézmények beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire az alábbiak az irányadók:

 

(a) Balatonalmádi Városi Önkormányzat és intézményei árubeszerzéseire, építési beruházásaira és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület által jóváhagyott Balatonalmádi Városi Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzata tartalmazza.

 

(b) A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2.000 eFt-ot meghaladó  beszerzések illetve felújítások esetén  legalább 3 db árajánlatot kell beszerezni.

- az árajánlattal megvalósuló beszerzés és felújítás egyéb megrendelő feladatait a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester látja el, intézmények esetében az intézményvezetők.

(2) A beszerzésekkel és felújításokkal kapcsolatos megrendelői feladatokat az intézmények esetében az intézményvezetők személyesen vagy megbízás alapján, a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester személyesen vagy megbízás alapján az alpolgármester, ill. a beruházás lebonyolítója útján látja el.

 

(3) A beszerzésekre és felújításokra vonatkozó szerződéseket a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester írja alá a Jegyző ellenjegyzésével, egyéb esetben az intézményvezetők a Balatonalmádi Városgondnokság gazdasági vezetőjének ellenjegyzésével.

 

 

13.§

 

 

(1) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési intézmények éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.

 

(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek a Képviselő-testület munkaterve alapján - és szükség szerint attól eltérően is - beszámolnak tevékenységükről a Képviselő-testület előtt.

A beszámolóval egyidejűleg a beszámoltatási időszakra vonatkozó belső ellenőrzésről készült tájékoztatót a polgármester a Képviselő-testület elé terjeszti.

 

 

14.§

Balatonalmádi Városgondnokság, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézmény az önkormányzat 2010. évi költségvetésének elfogadását követő 15 napon belül elkészített éves pénzellátási tervét köteles benyújtani a Polgármesteri Hivatal részére. A pénzellátási terv felülvizsgálatát követően a Polgármesteri Hivatal heti ütemezésben finanszírozza az intézményt. A pénzellátási terv negyedévente felülvizsgálható.

 

VI. fejezet

 

AZ ÖNKORMÁNYZAT BIZTONSÁGOS GAZDÁLKODÁSA ÉRDEKÉBEN

SZÜKSÉGES KORLÁTOZÓ ÉS EGYÉB INTÉZKEDÉSEK

 

 

15.§

 

 

(1) A Képviselő-testület a tervezési hibából, illetőleg téves adatszolgáltatásból adódó megtakarítás kifizetése esetén az érintett vezetőt felelősségre vonja.

 

(2) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szervei szolgáltatnak, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörükbe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület az intézmény költségvetési előirányzatait csökkenti, az intézmény vezetőjét felelősségre vonja.

 

(3) Az önkormányzati költségvetési intézményektől a 2010. évben túligénylés miatt, vagy jogosulatlanul igénybe vett, illetve fel nem használt és következő évre le nem kötött normatív kötött felhasználású állami hozzájárulás összegét december 31-i hatállyal a költségvetés módosításakor el kell vonni.

 

16.§

 

 

Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek a jóváhagyott kiadási előirányzataikra az Áht. 12/A.§ (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével vállalhatnak kötelezettséget.

 

 

17.§

 

 

Az önkormányzat költségvetési szervei szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevő számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét önállóan gazdálkodó költségvetési szerv szintjén úgy kell belső szabályzatban rögzíteni, hogy a szabályozás azon részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervekre is kiterjedjen, melyek gazdálkodásának bonyolítását megállapodás alapján végzik.


 

 

18.§

 

 

Az önkormányzat Képviselő-testülete, költségvetési szerve, gazdasági társasága az önkormányzatot, a költségvetési szervet, gazdasági társaságot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti. Pénzkövetelés behajtásánál a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat érvényesítése kötelező.

 

 

19.§

 

 

Az Önkormányzat Képviselő-testülete kezességi felelősséget költségvetési szerve, gazdasági társasága, egyéb szervezete kötelezettségéért csak akkor vállalhat, ha a költségvetés céltartalékába a kezesi felelősséggel biztosított összeget egyidejűleg átcsoportosítja.

 

 

20.§

 

 

A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.

 

 

21.§

 

 

Önkormányzati költségvetési szerv, és százszázalékos önkormányzati tulajdonú egyéb szervezet alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú.

 

E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati közalapítvány létrehozására is.

 

 

23.§

 

 

(1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete - a Ámr. 167.§ (1)-(2) bekezdéseiben foglaltakat figyelembe véve - önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.

 

(2) Az önkormányzati biztos kirendelésére az Ámr. 167.§ (2) bekezdésében, személyére a Ámr. 167.§ (3) és a (6) bekezdésében foglaltak az irányadók.

 

(3) Az önkormányzati biztost - a választható személyek közül - az Ámr. 167.§ (4) bekezdése alapján - a Képviselő-testület döntése alapján - a Polgármester bízza meg.

 

(4) Az önkormányzati biztos jogaira és kötelezettségeire az Ámr. 165.                                                                                                § (1)-(5) bekezdéseiben foglaltakat kell alkalmazni.

 

 

VII. fejezet

 

 

TÁRSADALMI ÖNSZERVEZŐDŐ KÖZÖSSÉGEK ÉS EGYÉB 

KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁSOK

 

 

24.§

 

 

(1) A Képviselő-testület a balatonalmádi székhelyű társadalmi önszerveződő közösségek (egyesületek, civil szervezetek, egyházak) részére az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig az arról szóló megállapodás megkötését követően  pénzbeli támogatást nyújthat.

 

(2) A működési céltartalékban szereplő helyi kulturális pályázat tervezett összege nyújt fedezetet az összes nem önkormányzat, s intézményei által szervezett kulturális programok támogatására pályázati eljárás keretében utólagos elszámolási kötelezettséggel.

 

(3) A működésre átadott pénzeszközök között tervezett sporttámogatási keretösszeg, valamint a működési céltartalékban szereplő helyi sport pályázat tervezett összege nyújt fedezetet a sportegyesületeknek támogatásokra és sportcélú pályázatokra, a működési kiadások között tervezett összeg  a városi sportfeladatokra.

Az önkormányzat Oktatási és Kulturális Bizottsága átruházott hatáskörében dönt a sporttámogatási és sport pályázati keret összeg felosztási módjáról, pályázati kiírás módjáról. A bizottság feladata a felosztásra, átadásra kerülő támogatási összegek felhasználásának elszámoltatása. A sporttámogatási keretösszeg felosztását követően köteles a Bizottság a Képviselő-testületet tájékoztatni.

 

(4) A civil szervezetek támogatása a Civil Koncepcióban meghatározott szempontok szerint kiírt pályázat alapján történhet.

 

(5) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.

 

(6) Alapítvány céljára akkor is nyújtható pénzbeli támogatás, ha a székhelye nem Balatonalmádi városban van, de az önkormányzat érdekeit szolgálja.

 

(7) A támogatásban részesülő szervezetek a kapott pénzeszközről éves elszámolást - a hatályos jogszabályi előírások figyelembevételével - a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek készíteni.

 

(8) Egy szervezet a költségvetési évben egy alkalommal (indokolt esetben a már kapott támogatásról történt elszámolás után ismét) részesülhet támogatásban, melyről a támogatott a feladat teljesítését követően azonnal (céljellegű támogatás), működéshez adott támogatásról (általános működési támogatás) pedig a gazdasági évet követő év január 31.-éig tételesen köteles elszámolni.

 

(9) Az Önkormányzat által támogatott szervezetek az árubeszerzési, építési beruházási és szolgáltatás-megrendelési céllal juttatott támogatásokat kizárólag a közbeszerzési törvény szabályainak alkalmazásával használhatják fel.

 

VIII. fejezet

 

HELYI KISEBBSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

 

 

25.§

 

 

(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletébe beépült a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat 2010. évi költségvetése a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat határozata alapján 646 eFt  összeggel (ebből Balatonalmádi Város Önkormányzat támogatása 80 eFt) a  12, 12/a.  számú melléklet szerint.

 

(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete a helyi kisebbségi önkormányzat testülete által jóváhagyott költségvetésére vonatkozóan nem rendelkezik döntési jogosultsággal.

 

(3)  A helyi önkormányzat a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozata törvényességéért, bevételi és kiadási előirányzata megállapításáért és teljességéért , illetve kötelezettségvállalásaiért és tartozásaiért felelősséggel nem tartozik.

 

 

 

IX. fejezet

 

26.§.

 

EURÓPAI UNIÓS TÁMOGATÁS

 

 

(1) Amennyiben az önkormányzat európai uniós támogatásban részesül, a költségvetésnek tartalmaznia kell az uniós támogatással megvalósuló programok bevételeit és kiadásait.

 


X. fejezet

 

 

A KÖLTSÉGVETÉSI ENDELETBEN FOGLALTAK VÉGREHAJTÁSA

 

 

27.§

 

 

(1) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért - az 1990. évi LXV. tv. szerint - a Képviselő-testület felelős.

 

(2) A költségvetési rendelet végrehajtásáért, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

 

(3) Az önkormányzat 2010. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését – előirányzat-felhasználási ütemterv - a 11. sz. melléklet mutatja.

 

(4) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv (Polgármesteri Hivatal, Balatonalmádi Városgondnokság) vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért. Felelősségüket nem érinti az önállóan működő költségvetési szervek vezetőinek felelőssége.

 

 

 

 

28.§

 

Az Önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja.

Az önkormányzat szabad pénzeszközét a polgármester jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében. A polgármester a negyedévet követő testületi ülésen köteles tájékoztatni a betételhelyezésről a Képviselő-testületet.

 

 

29.§

 

 

A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről 2010. szeptember 15.-ig, a III. negyedéves helyzetéről a 2010. évi költségvetési koncepció tárgyalásával egyidejűleg, legkésőbb 2010. december 15-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet. Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, a költségvetési évet követő négy hónapon belül. 

 

XI. fejezet

 

 

VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

 

 

30.§

 

 

(1) E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.

 

(2) Az önkormányzat Képviselő-testülete e költségvetés címrendjét a 1., 3. és a 4. sz. melléklet szerint határozza meg.

 

 

Balatonalmádi, 2010. február .

 

 

 

                                         

Keszey János                                                                    Ujlakiné Dr. Pék Éva

                                            polgármester                                                                               jegyző

 

 

Záradék       

 

A rendeletet 2010. február 26. napján kihirdettem.

 

 

                                                          

                                                                                  Ujlakiné Dr. Pék Éva

                                                                                              jegyző

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe