2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2010. március 25-i ülésére
2010. március 25-i ülésére
Tárgy: | Beszámoló a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2009. évi tevékenységéről | |
Készítette: | Dr. Szabó János | |
Előterjesztő: | Dr. Szabó János | |
Véleményező bizottság: | Szociális és Egészségügyi Bizottság |
BALATONALMÁDI
Rendőrkapitányság
|
|||
H - 8220 Balatonalmádi, Jókai Mór utca 12.
Tel: 06/88/438-711
|
|||
|
|
|
|
Szám: 19080/1063/2010 ált.
B E S Z Á M O L Ó
Balatonalmádi Város Önkormányzati Képviselő-testületének
2010. március 25-én tartandó ülésére
Tárgy: Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2009. évi tevékenysége
B E V E Z E T É S
A Rendőrségről szóló1994. évi XXXIV. Törvény (Rtv.) 8. § (4) bekezdése szerint a rendőrkapitány személyesen vagy képviselője útján évente beszámol a rendőrkapitányság illetékességi területén működő települési önkormányzat képviselő-testületének a település közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről, és az azzal kapcsolatos feladatokról.
Az önkormányzatok tájékoztatása a rendőrkapitányságot érintő problémákról, egyes tényekről és körülményekről alapvető fontosságú. A közbiztonság helyzete olyan összetett kérdés, amelyet a rendőrség komplexen lát, s amely nemcsak a bűnözést, a bűnüldözést foglalja magába, hanem a bűnmegelőzést, és az azzal összefüggő – sok esetben azon túlmutató – kérdéseket is. Az adott település közbiztonságáért való felelősség tekintetében a rendőrség és az önkormányzat egymásra utaltsága nyilvánvaló. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény értelmében a helyi közszolgáltatások körében az önkormányzat egyik kiemelt feladata a közbiztonság helyi feladatairól szóló gondoskodás /8. § (2) bek., 69. § (1) bek./.
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság a jogszabályoknak, az Országos Rendőr-főkapitányság és a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság célkitűzéseinek, útmutatásainak, továbbá a saját munkatervében meghatározottak szerint tevékenykedett 2009. évben.
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2009. évi tevékenységét értékelve megállapítható, hogy munkáját az elvárható színvonal alatt teljesítette. Azonban a közterületek biztonságát, a lakosság biztonságérzetét sikerült szinten tartani. A teljesítményelvű és a minőségi munka követelményeinek a kapitányság minimálisan tudott megfelelni, a társadalmi igényeknek való megfelelés kívánni valót hagyott maga után.
Üdítő kivételként eredményes javulást értünk el a személyi sérüléssel végződő közúti közlekedési balesetek emelkedő tendenciájának megtörésében, a szabálysértési munka színvonalának emelésében.
Az elmúlt év folyamán – a jogállamiság és a demokrácia elvét, a törvényességet betartva – a kapitányság együtt dolgozott minden érdekelt féllel a közrend és közbiztonság javításán, fenntartásán és megőrzésén.
Az előző munka értékelésekor megfogalmazott stratégiai célkitűzések, a kapitányság munkatervében és azon kívül meghatározott feladatok, a statisztikai mutatók, valamint az állampolgári, a civil közösségek és társadalmi szervek visszajelzései szerint csak részben teljesültek 2009. évben.
II.
A BŰNÜGYI HELYZET ÉRTÉKELÉSE
A manuális iktatás adatai alapján a bűnügyi iktatások száma 2009. év vonatkozásában 1.046-ról 962-re csökkent, ami közel 8 %-os csökkenést jelent. (1. sz. melléklet)
Ugyanakkor 2006. évben 1.084, 2007. évben pedig 1.152 volt a bűnügyi iktatások száma.
A büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény 2003. 07. 01-től történő hatályba lépését követően a törvény 179. §-ában megfogalmazott feljelentés elutasítására 2008-ban 78 esetben, 2009-ben pedig 85 esetben került sor. Az iktatások vonatkozásában elmondható, hogy a nyári idegenforgalmi szezon alatt a havi iktatások száma jelentősen megemelkedik, azonban az ezen kívül eső időszakokban a felügyelet nélkül maradó nyaralóingatlanok tulajdonosai sérelmére elkövetett betöréses lopások állandó munkát és kihívást jelentenek a bűnügyi szolgálat számára.
Az értékelt évben több sorozat jelleget mutató lopás és betöréses lopás sorozat is történt, melyekben a bűnügyi szolgálat minden elképzelést alulmúló eredményt produkált. A betöréses lopások terén a felderítési mutató nem érte el a 4 %-ot.
Ezen eredménytelenség ebben az esetben nem magyarázhatóak csak a plusz terheléssel, a létszámproblémákkal és az állomány szakmai hiányosságaival, itt már a vezetés felelőssége, a megfelelő irányítás és ellenőrzés hiánya is felmerül.
A központi feldolgozás összesített adatai alapján az iktatások 8 %-os csökkenése mellett az ismertté vált bűncselekmények számában is jelentős csökkenés tapasztalható. (1.275-ről 972)
A csökkenés egyrészt az iktatott ügyek számának csökkenését is tükrözi, de meg kell jegyezni, hogy a mintegy 30 %-os különbség a sorozat elkövetők felderítésének hiányát is jelzi.
Az ismertté vált bűncselekményeket elemezve, azok struktúráját vizsgálva az alábbiakat állapíthatjuk meg (2. sz. melléklet):
A személy elleni bűncselekmények száma 44-ről 53-ra nőtt, az összes bűncselekményekhez képest az aránya 5,4 % volt. A kategóriáit zömében szándékos testi sértéssel elkövetett cselekmények (16), valamint a magánlaksértések (15) tették ki. A magánlaksértések vonatkozásában jelentős elmozdulás volt tapasztalható, ugyanis 2008. évben mindösszesen 7 ilyen cselekmény történt. A 2009. évben több olyan esettel találkoztunk, hogy hajléktalan elkövetők pusztán fejük fölé fedelet keresve hatoltak be erőszakos úton nyaralóingatlanokba.
A házasság, család, ifjúság és nemi erkölcs elleni bűncselekmények száma 38-ról 19-re csökkent. Az e fejezeten belül tárgyalt bűncselekmények mindegyikében csökkenés volt tapasztalható. Külön öröm, hogy az értékelt évben szemérem elleni erőszak nem történt, míg a korábbi évben 4 ilyen eset miatt kellett nyomozást lefolytatni. Erőszakos közösülés miatt 1 eljárás indult, melyben a nyomozás befejezésre került és az elkövetővel szemben az illetékes ügyészség már vádat emelt. A kiskorú veszélyeztetések vonatkozásában le kell szögezni, hogy a látenciában maradt cselekmények száma minden bizonnyal magas, ezért a vizsgálati alosztálynak a feladata lesz a szükség és megfelelő kapcsolat kiépítése a jelzőrendszer illetékeseivel.
Az államigazgatás, igazságszolgáltatás, közélet tisztaság elleni bűncselekmények száma 8-ról 6-ra csökkent. A kategóriát a hamis tanúzással, hamis váddal, bűnpártolással, közfeladatot ellátó személy elleni erőszakkal elkövetett bűncselekmények alkotják. E tekintetben kialakítottuk azt a gyakorlatot, hogy az észlelt törvénysértés esetén nem várjuk meg az ügyészi döntést, indokolt esetben a feljelentést már a nyomozás során megtesszük.
Az erőszakos-garázda cselekmények száma 2008-ban 153 volt, míg 2009-ben 96, mely jelentős csökkenésként könyvelhető el.
A garázda jellegű cselekmények döntő részét általában a nyári idegenforgalmi szezonban, motiválatlan rongálással és személyi sérülést okozó magatartással követik el. Ezek száma 2008-ban összesen 19, 2009-ben pedig 22 volt. Megjegyzem azonban, hogy a Btk. változása folytán - erőszaknak minősül már a más személy támadó jellegű megérintése is -, az idei évben a garázdaságok számának növekedése prognosztizálható. A 2009. évben kevesebb magán- és közokirat hamisítás miatt indult eljárás, illetőleg kábítószerrel visszaélés miatt indított eljárásaink nem fejeződtek be, így az erőszakos-garázda jellegű cselekmények száma összességében jelentősen csökkent.
A vagyon elleni bűncselekmények száma a statisztikai mutatók szerint jelentősen csökkent a 2008. évi 884-ről 658-ra. A csökkenés annak köszönhető csupán, hogy az osztály a 2008. évben fejezett be egy mintegy 200 csalás bűncselekményt magába foglaló ügyet, míg a 2009. évben ilyen komoly sorozat ügy felderítésre nem került.
Az összes ismertté vált cselekményhez viszonyított aránya 67,7 % volt, mely bűncselekmény csoport a bűnügyi szolgálatra a legnagyobb feladatot rója. (3.-4. sz. melléklet)
Ezen kategórián belül a lopások száma 321-ről 350-re nőtt, ami a vagyon elleni bűncselekmények több mint felét teszi ki. A klasszikus értelemben vett betöréses lopások száma 210-ről 140-re csökkent, melynek a vagyon elleni bűncselekményekhez viszonyított aránya magasabb, mint 20 %.
A veszélyeztetett objektumok palettája változó, beleértve a szórakozóhelyeket, üzleteket, lakásokat, melléképületeket, garázsokat és a gépjárműveket is, azonban a „sláger” továbbra is a szezonon kívül eső időszakban a nyaralóingatlanok.
A betöréses lopások száma a statisztikai adatból is láthatóan jelentősen csökkent, de meg kell jegyezni, hogy a Balaton északi partján lévő 3 kapitányság között, még így is a legmagasabb.
A csalások száma a már említett 200 bűncselekményt magába foglaló ügy 2008. évi befejezése miatt a 2009. évre jelentősen csökkent 280-ról 25-re.
2009. évben 1 alkalommal követtek el emberölés kísérletét, igaz mindjárt több emberen elkövetett kísérletet. Az ügyben a nyomozás folyamatban van. Az elkövető elmeorvos szakértői vizsgálata még nem fejeződött be.
A rendelkezésre álló statisztikai adatok alapján rablás miatt 2008-ban 4 esetben, 2009. évben összesen 3 esetben fejeztünk be nyomozást. Kifosztás nem, zsarolás és önbíráskodás 1 esetben szerepel a statisztikai adatok között.
Járműlopás kategóriában 2008. évben 8, 2009. évben pedig 6 esetben regisztráltunk bűncselekményt. Mindkettő évre az mondható el, hogy tulajdonítottak el értékes, valamint bontásra ítélt személygépkocsikat is. A 2009-es évben 2 esetben tulajdonítottak el kisteher-gépkocsit, melyek közül 1 feltalálásra került. A kisteher-gépkocsikat egyébként más bűncselekmények lekövetéséhez tulajdonították el. A 2008. évben eltulajdonított gépkocsik közül 2 db került feltalálásra, míg a 2009. évben 1 db.
Kábítószerrel visszaélés bűncselekménye miatt 2008-ban 16 esetben rendeltünk el nyomozást, 2009-ben 8 esetben rendeltünk el nyomozást, mely közül 2 esetben kábítószer termesztés, míg 1 esetben kábítószer terjesztés miatt. A többi esetben fogyasztás miatt indult az eljárás.
2008. évben 272 volt az ismertté vált bűnelkövetők száma, ebből 21 volt fiatalkorú és 4 gyermekkorú. A büntetett előéletű személyek száma akkor 35 volt, utazó bűnöző pedig 6.
2009. ében 228 volt az összes bűnelkövető, abból 12 volt fiatalkorú és 2 gyermekkorú. (5. sz. melléklet)
A büntetett előéletű személyek száma jelentősen, 35-ről 78-ra nőtt.
A sértettek nem, kor, egyéb ismérvek szerinti megoszlása az előző évi adatokhoz képest gyökeresen nem változott, az egyes bűncselekmény-csoportok már ismert módszereiben sem következett be gyökeres változás.
A betöréses lopások kapcsán elmondható, hogy a kisebb volumenű cselekmények módszere rögtönzött és primitív (döntően ajtóberúgással elkövetett), míg a nagyobb súlyú cselekményeket előre jól megfontoltan, a helyszín előzetes, gondos felmérése után követték el.
A bűncselekményeket dokumentáltan 64 esetben alkoholos befolyásoltság alatt követték el.
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság illetékességi területéhez 3 város (Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Balatonkenese), valamint 11 község tartozik. A települések közül 5 közvetlenül a Balaton partján fekszik, a többi pedig a Balaton vonzáskörzetében helyezkedik el.
A rendelkezésre álló adatok alapján a kapitányság illetékességi területén elkövetett bűncselekményeknek szinte pontosan a felét a 3 városban követik el. A legfertőzöttebb terület Balatonalmádi, ahol 286 bűncselekmény vált ismertté, mely 7 %-kal kevesebb az előző évi adatokhoz képest. Balatonfűzfőn a 2009. évben 114 bűncselekmény vált ismertté, mely a korábbi évi adattal megegyező. Balatonkenesén a statisztikai adatok szerint 89 bűnelkövetés miatt indult eljárás.
A 3 városon kívül, a közvetlenül a Balaton parton fekvő települések következnek a bűnügyi fertőzöttség sorában, majd pedig a parttól távolabb fekvő települések jönnek. (6.-7. sz. melléklet)
A rendelkezésünkre álló statisztikai adatok alapján: (8. sz. melléklet)
Nyomozás-eredményességünk 2008. évben 53,73 %
2009. évben 40,51 %
2009. évben a bíróság elé állítások száma 28 volt, mely szinte megegyezik a 2008. év adataival, amikor 27 esetben sikerült gyorsított eljárás keretében befejezni a nyomozást.
A bíróság elé állítás tekintetében úgy gondolom, hogy vannak még tartalékok és vannak olyan munkamódszerek, melyek alkalmazásával ezen számon lehet javítani.
2008-ban 37 további nyomozási cselekmény ügyészség általi elrendelésére került sor, míg 2009-ben 19 esetben, ami komoly csökkenésnek számít, illetőleg figyelemre méltó, hogy a megyében működő rendőrkapitányságok között a rendőrkapitányságunk kapta vissza a legkevesebb ügyet további nyomozati cselekmények elvégzésére való utasítással.
Az időszerűség vizsgálatával kapcsolatosan 2008. 12. 31. napon a folyamatos ügyszám 119 volt. Ugyanakkor 2009. év döntő részében a folyamatos ügyszán ennél jóval magasabb volt, 2009. 11. 16-án 218, 2009. 12. 31-én a folyamatos ügyek száma 138 volt.
2008. évben a tárgyletétek száma 278 volt, értékletét 3 volt.
2009-ben a tárgyletétek száma 349-re növekedett, értékletét 1 volt.
A bűnjelkezelés területén végzett tevékenység a bűnjelkezelő rendszeres havi beszámoltatása mellett folyamatos, minőségét tekintve elfogadható.
A bűnjelkamra állaga nem felel meg a szakmai, esztétikai, egyáltalán a normákban rögzített előírásoknak.
A rendkívüli halál miatt indított közigazgatási eljárások száma 2008. évben 18, 2009-ben 23 volt.
A rendkívüli halál miatt folytatott közigazgatási eljárásokban bűncselekmény megalapozott gyanúja egy alkalommal sem merült fel.
A forrónyomos szolgálatban végzett tevékenység gyakran hagyott kívánni valókat maga után, ezért a vezetői állomány is lát el szolgálatot a frekventált időszakban, valamint az ellenőrzések számát is növeltük. A helyszíni szemlék nagy részén parancsnok is megjelenik.
A rendőrkapitányság bűnügyi technikus státusszal nem rendelkezik, a szemléken a technikai hátteret a megyei főkapitányság biztosítja. A bűnügyi technikai munkára panaszunk nem lehet, precíz, minőségi munkát végeznek a területünkön. A bűnügyi technikai osztály vezetőjével, dr. Mészáros Tamás r. alezredes Úrral napi kapcsolatban állunk, ez idáig kéréseinket minden esetben rendkívül korrektül teljesítették.
A helyszíni szemléken szinte minden esetben történik nyomrögzítés és megfigyelhető az, hogy a fokozott parancsnoki ellenőrzésnek köszönhetően több a nyomrögzítés is, valamint a szemlebizottság vezetők írásos tevékenysége is javult. Ennek köszönhetően a közelmúltban több sikeres ujjnyom azonosításunk is volt.
Tekintettel arra, hogy a bűnügyi technikussal nem rendelkezünk, ezért aztán az osztály állománya végzi a rabosításokat és a mintavételeket is. Az ujjnyomat vételek minősége sajnos hagy kívánni valót maga után, melynek orvoslása érdekében a megyei bűnügyi technikai osztály munkatársai oktatást, képzést tartanak kapitányságunkon.
A 2009. évben a bűnügyi szolgálat eredményei elmaradtak a vezetőink által támasztott követelményektől, de elmaradtak az osztály által maga elé tűzött eredményektől is. Ennek okait részben a megyei főkapitányság által elvégzett komplex ellenőrzés, másrészt saját magunk tártuk fel. Azok az okok, melyek idáig vezettek sajnos mélyen gyökereznek, sokszor több éve megoldatlanok. A feltárt problémák megoldása, kiküszöbölése éppen ezért nem történhet és nem történhetett meg rövid időn belül, a megoldáshoz hosszú hónapok kemény munkája szükséges.
Az osztály állománya a vezetés gyengesége és az ellenőrzés hiánya miatt hosszú ideje „téli álomba” merült és mint csapat már nem funkcionált. Annak ellenére, hogy komoly szakmai hiányosságokat, hozzáállásbeli problémákat tártunk fel, úgy gondolom, hogy a jelenlegi állomány sokkal többre képes és megfelelő intézkedésekkel, példamutatással, következetességgel a 2010. évben elöljáróink elvárásait teljesíteni fogjuk. Amennyiben az osztályvezető által kijelölt úton sikerül tartani a bűnügyi osztályt, nem várt komoly nehézségek nem merülnek fel, akkor ezen év nyarát már egy ütőképes állománnyal kezdhetjük meg.
III.
KÖZBIZTONSÁGI HELYZET ÉRTÉKELÉSE
Közbiztonsági szakterületen munkánk a bűnözés csökkentésére, a közterületi jelenlét növelésével kapitányságunk területének közrendjének, közbiztonságának fenntartására, a félelemtől mentes életminőség megőrzésére, a társadalmi elvárásokhoz igazodóan az állampolgári bejelentésekre történő gyors és hatékony reagálás biztosítására, és a közlekedési baleseti helyzet pozitív irányban történő befolyásolására irányult.
A rendőrkapitányság vezetése 2009. évben is törekedett arra, hogy egy összehangoltabb rendőri tevékenység megszervezésével a működési területünkön, a közbiztonságot megfelelő szinten tartsa. A közterületek és nyilvános helyek rendjének fenntartását, valamint a lakosság biztonságérzetének javítását, a közterületek rendőri jelenlétének fokozásával, a megelőzési tevékenység elősegítését célzó intézkedések bevezetésével igyekezett fenntartani.
Mindezek ellenére a velünk szemben megfogalmazott célkitűzéseknek csupán részben sikerült eleget tennünk. A településeken élő lakosság visszajelzései, illetve az MRFK. Vezetésének megállapításai is ezt igazolják.
A Rendőrkapitányság közbiztonsági helyzete a korábbi időszakhoz viszonyítva viszonylag stabilnak mondható, mely az ismertté vált bűncselekmények 8%-os csökkenésének is köszönhető.
A területünkön a közbiztonsági viszonyokat értékleve elmondható, hogy 2009. évben is szélsőségektől mentes volt.
A közterületek, közösségi életterek és nyilvános helyek biztonságát az egyenruhás állomány igyekezett az elvárásoknak megfelelő színvonalon szavatolni. A megerősítő erők jelenlétének, illetve az év során szinte folyamatos jelleggel elrendelt fokozott ellenőrzések végrehajtásához biztosított pénzeszközök révén teljesített többletszolgálatoknak köszönhetően az elmúlt évben 19 %-al több járőrt tudtunk a közterületek védelmére, felügyeletére vezényelni, és hasonló arányban nőtt az ott eltöltött órák száma is (22%). Sajnos mindezek ellenére az állomány intézkedési aktivitása csökkent. (9. sz. melléklet)
Az előállítások, a bűntető feljelentések, valamint negatív és a pozitív szondák számában növekedés, míg a szabálysértési feljelentések, az elfogások, a biztonsági intézkedések számában továbbá a helyszínen megbírságolt személyek számában csökkenés tapasztalható. (10 sz. melléklet)
A közterületi intézkedéseink számának adatait, illetve az ellenőrzésre jogosult szervek megállapításai alapján kijelenthetjük, hogy a kapitányságok sorában az egy főre jutó intézkedések alapján, az utolsó helyen állunk. Sajnos ezen adatokra nem lehetünk büszkék. (11. sz. melléklet)
A személyes szabadságot korlátozó intézkedések közül az elfogások és a biztonsági intézkedések száma 2008. évhez képest igaz kis mértékben, de csökkent, míg az előállítások száma jelentősen emelkedett (12. sz. melléklet).
Az állományunk ellenőrző, igazoltató tevékenysége során -9 %-al (109-99) kevesebb személyt fogott el, amely leginkább körözés alapján elfogott személyek számának csökkenésében mutatkozik meg (42-33). A tettenérés során elfogott személyek száma szintén csökkent 65-ről 60-ra. (13. sz. melléklet)
Az előállítások száma az előző év azonos időszakához képest 54%-os növekedést mutat (239-369). Ezen belül elsősorban a személyazonosság megállapítása érdekében (15-27), bűncselekmény gyanúja (103-175) és a mintavétel miatt (113-169) foganatosított előállítások száma növekedett.
A személyes szabadságot korlátozó intézkedések, valamint a kényszerítő eszközök alkalmazásának vizsgálata során mindegyik intézkedést jogszerűnek minősítettük.
A büntető feljelentések száma a korábbi évhez képest 15 %-al (149-172) emelkedett (14. sz. melléklet).
A szabálysértési feljelentések számát tekintve elmondható, hogy az elmúlt évhez képest, igen jelentős 38 %-os csökkenés tapasztalható (7909-4869). (15. sz. melléklet)
A kiemelt és az egyéb szabálysértések számát tekintve az ittas vezetés miatt kezdeményezett feljelentések száma viszont tovább emelkedett. Ennek köszönhetően az ittasan okozott balesetek száma is csökkenést mutat.
A 2009-es évben a helyszínen megbírságolt személyek száma 14 %-al csökkent (16. sz. számú melléklet).
A helyszínbírság csökkenése elsősorban a FÁMA-III mérőberendezés megváltozott üzemeltetésének következménye, mivel a mérőberendezésnél a leállításos módszert az objektív felelősség elvének életbelépését követően már nem alkalmazzuk. Ezen túlmenően további csökkenést eredményezett azon jogszabályi változás, melynek értelmében a biztonsági öv, a bukósisak, a gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása illetve a kézben tartott mobiltelefonnal történő közlekedés a Közigazgatási eljárás hatálya alá került, így 4 újabb jellemzően helyszíni bírsággal szankcionált szabálysértés került ki a szabálysértési törvény hatálya alól.
A korábbi évhez képest az elmúlt évben alacsonyabb számban hajtottunk végre rendezvénybiztosítást.
A sport és egyéb rendezvények már nem tartoznak kötelező feladataink közé, ennek ellenére minden önkormányzati, vagy nagyobb tömegeket mozgósító rendezvény szervezője számíthatott jelenlétünkre a zavartalan lebonyolítás érdekében. A biztosításba bevont állományt a napi szolgálatból kellett a helyszínre vezényelnünk, ami ezen állomány klasszikus értelemben vett járőrszolgálattól történő elvonását eredményezte.
A gyülekezésről szóló 1989. évi III. tv. hatálya alá tartozó rendezvényeink száma az elmúlt évhez képest csökkent. Ezek többségében a szokásos, minden évben megrendezett rendezvényeken túl (nemzeti ünnepekkel kapcsolatos rendezvények) emlékpark, kopjafa és emléktábla avatások, illetve különböző, a rendező település múltjához kötődő rendezvények voltak.
Az egyéb rendezvények viszonylag magas száma a környező települések, polgármesteri hivatalok által szervezett programokból álltak.
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság illetékességi területén 2009. évben az infrastruktúrában változás nem történt. A 710-es utat a közlekedők megszokták, ezáltal jelentősen csökkent a 71-es főútvonal leterheltsége Balatonfűzfő és Balatonkenese területén. Sajnos vadátjárók hiányában ezen az útszakaszon gyakran történik vadelütés (8).
A kapitánysághoz tartozó útszakaszainkon sikerült biztosítottuk a forgalom zavartalanságát.
Ennek eredményeképpen elmondhatjuk, hogy 2009-ben útjainkon a megyei átlaggal összhangban 16 %-al csökkent a személyi sérüléses balesetek száma.
2009. évben a korábbi időszakhoz képest halálos közúti közlekedési balesetek száma 25 %-al (4-ről 5-re) emelkedett, a súlyos sérüléssel járó balesetek száma 41 %-al (34-ről 20-ra) csökkent, míg a könnyű sérüléssel járó balesetek számában nem történt változás (45-45) (17. sz. melléklet).
A sérülés nélküli balesetek számában is jelentős javulás történt az elmúlt évhez képest 26%-al javult a helyzet (200-148).
Az összes balesetek számát tekintve pedig 23 %-os javulás történt (283-218), ami igen kedvezőnek nevezhető.
A balesetek természetét elemezve megállapítható, hogy továbbra is első helyen áll -a főleg lakott területre jellemző- keresztező irányba haladó járművek ütközése. Ezt követi a külső szakaszok tipikus balesettípusa, a farolás vagy pályaelhagyás és az azonos irányban haladó járművek ütközése.
A baleseteket előidéző okok jellegükben és arányukban lényegesen nem változtak. Továbbra is meghatározó az abszolút és relatív értelemben vett sebességtúllépés (26), illetve figyelmetlen vezetés (12), az elsőbbség meg nem adása és a követési távolság (8-8), míg a baleseti okok sorában ötödik az előzés (5 eset).
A közlekedés legvédtelenebb résztvevői a gyalogosok, illetve kerékpárosok. 2009. évben a kerékpárosok által okozott baleseteink száma jelentősen emelkedett (13). Ezért fokozott figyelmet fordítottunk ellenőrzésükre.
Ittas állapotban 12 balesetet okoztak, ami az össz sérüléses balesetek 17 %-a volt.
A balesetelemzések alapján megállapítható, hogy az események időben és térben egymástól távol történtek, komoly, klasszikus értelemben vett baleseti gócpont nincs a kapitányság területén (Igaz a területünkön áthaladó forgalmát tekintve a 71-es főútvonal a legveszélyesebb). Az elkerülő úton a forgalomhoz képest kevés (18 sérülés nélküli, 3 könnyű, 1 súlyos, illetve 1 halálos kimenetelű közlekedési baleset történt. A sérülés nélküli közlekedési balesetek közel fele vadelütés volt. A baleseti adataink tartalmazzák az M7-es autópálya Veszprém megyei szakaszán bekövetkezett balesetek is.
Az idegenforgalmi szezonban jelentős átutazó, illetve itt nyaraló külföldi személy ellenére, sem jellemző a területünkön, hogy a baleseteknél külföldi résztvevő lenne a részes. Csupán négy esetben okozott külföldi állampolgár sérüléses balesetet.
A Polgármesteri Hivatal munkatársaival illetve a Közútkezelő Kht-val alkalmanként forgalmi rend felülvizsgálatát is elvégeztük, új beruházások esetén kikérték a véleményünket, és javaslatainkat figyelembe vették. Jelzéseinkre gyorsan és pozitívan reagáltak.
Az elmúlt évben iktatott eljárások száma 137-ről 118-ra csökkent, ami közel 14 %-os csökkenést jelent.
Az elmúlt évben a balesetokozás miatt kezdeményezett eljárások számának csökkenése eredményezte a büntetőeljárások számának csökkenését.
A bíróság eléállítás (17) intézményének alkalmazása megyei szinten is kiemelkedő, annak ellenére, hogy 2008-as évhez képest csökkenés következett be. A jogszabályváltozásokra figyelemmel a jövőben ennek arányát tovább szeretnénk fokozni. Igaz ezt bizonyos mértékben gátolja, hogy területünkön nincs bíróság, ügyészség, kórház, illetve egyre nagyobb számban kell az eljárásokba orvos szakértőt kirendelni, ami az ügyek elhúzódását vonja maga után.
Az ismeretlenes ügyek nyomozása közül leggyakrabban a vasút sérelmére elkövetett ügyekben került sor az eljárások megszüntetésére, mivel ezen ügyek elkövetőinek felderítése szinte lehetetlen az elkövetés helyszíne miatt.
A nyári idegenforgalmi szezonra történt felkészülés jegyében az érintett szervezetekkel már április hónapban egyeztettünk. A szezonban jelentkező feladatainkat a legnagyobb stratégia szövetségesünkkel a helyi polgárőr egyesületekkel közösen hajtottuk végre.
Ennek keretében a frekventált, nagy forgalmú területek, strandok, üdülőövezetek ellenőrzését hajtottuk végre közösen, illetve önállóan. A rendezvények biztosításába, továbbá a fokozott akciók végrehajtásába is bevonásra kerültek. Az ellenőrzések hatékonysága érdekében a kialakult helyzetet az idegenforgalmi idényben rendszeresen, közösen elemeztük és értékeltük. A stratégiailag fontos területek ellenőrzésére, a bűncselekmények megelőzésére, megszakítására, az elkövetők felderítése, kiszűrése és elfogása, a közlekedés biztonságának fenntartása, valamint a baleseti helyzet javítása érdekében a fokozott ellenőrzéseket rendszeresen, előre tervezetten módon, a kialakult helyzethez igazodva hajtottuk végre.
A korábbi évek tendenciájának megfelelően a települési önkormányzatok, illetőleg civil szerveződések az idegenforgalom fellendítése érdekében továbbra is jelentős számú, közterületen tartott, főként kulturális és sportrendezvényről tettek bejelentést. Ezek többségét felügyeleti szolgálattal biztosítottuk. A rendezvények biztosítása során azok rendjét megzavaró esemény nem történt. E rendezvények biztosítása az előző évvel közel megegyező mértékű rendőri erőt kötött le, közel azonos szolgálati idő és kilométer felhasználásával járt.
A megfelelő reagáló képesség fenntartása érdekében ebben az időszakban kerékpáros, illetve nagyobb létszámú gyalogos járőrszolgálatot is működtettünk.
A körzeti megbízottaink három csoportban dolgoznak. Működésük révén a területek átfogóbb rendőri ellenőrzése hatékonyabban érvényesül, míg a bejelentésekre történő reagálás gyorsabbá vált.
A kmb-k szolgálatukat vezényléses munkaidőrendszerben végzik, melynek alkalmazása lehetőséget nyújt a bűnügyi helyzethez történő nagyfokú alkalmazkodáshoz. Igaz a járőr állomány viszonylag alultervezett létszámhelyzete miatt igen nagyszámban kerülnek URH. járőrszolgálatba bevonásra.
A körzeti megbízotti állomány 118 ügyben végzett önálló nyomozást. A nyomozások mellett igen jelentős számban hajtottak végre résznyomozati cselekményeket. E tevékenységbe több esetben a közrendvédelmi járőrök is bevonásra kerültek.
Ennek elsődleges oka a fentiekben említett létszámhiány miatt, a reagáló képesség megőrzése, fenntartása volt. A 2009. évben lényegesen kevesebb idő jutott a klasszikus értelembe vett megelőző tevékenység folytatására, illetve a kapcsolattartásra, ami elsősorban a körzeti megbízottak feladata lett volna.
A baleset-megelőzés társadalmi feladatait a Városi Baleset-megelőzési Bizottság fogja össze. Állandó tagjai olyan szakemberek, akik foglalkozásuk révén kapcsolatban vannak a közlekedéssel, illetve annak problémáival. A bizottság elsődleges feladatának tekintette a város területén a balesetek számának csökkentését és a közlekedési morál javítását. Ez az óvodások és iskolások körében végzett oktatásokban, a médián keresztül történő figyelemfelhívásokban és a közutak forgalmának szabályozási tevékenységén keresztül nyilvánul meg.
A Rendészeti Igazgató Úr által meghatározott iskola befejezéssel és a szeptemberi iskolakezdéssel kapcsolatos feladatokat maradéktalanul végrehajtottuk. Ezen tevékenységünket az intézmények vezetői elismerően fogadták.
Az önkormányzati hivatalok érintett szakhatóságaival kapcsolatot a körzeti megbízotti állományon keresztül tartottunk. Az érintett szervezetekkel 2010. év elejére tervezzük a területek közlekedésbiztonsági szempontból történő bejárását, a szükséges intézkedések megtételét.
A 2009. évben több alkalommal rendeztünk általános iskolások számára közlekedési vetélkedőket, kerékpáros ügyességi versenyeket, ezek jutalmazását a Megyei Baleset megelőzési Bizottság anyagilag is támogatta.
Sajnos 2009. évben Városi Balesetmegelőzési Bizottság éves ülésének megtartására nem került sor.
A közbiztonság minőségét döntően befolyásolja az a körülmény, hogy milyen a rendőri szervek és társszervek, valamint az egyéb állami és társadalmi szervezetek közötti együttműködés.
A fenti megállapítás tükrében folyamatos kapcsolatot tartunk fenn az illetékességi területünkön működő 13 polgárőr egyesülettel.
E szervezetek - velünk közösen - hatékonyan vesznek részt a települések, lakókörnyezetek bűnügyi, közbiztonsági helyzetének javításában. Mára megbecsült tagjai lettek a közbiztonság területén működő szervezetek csoportjának. Az együttműködésben vállalt feladatok értékelése évente, vezetői értekezlet keretén belül, részvételükkel történik.
Jó munkakapcsolatot alakítottunk ki az illetékességi területünkön működő önkormányzatokkal is. A Balatonalmádi, Balatonfűzfői, illetve Balatonkenesei Polgármesteri Hivatal szakhatóságaival.
Az önkormányzatok a települések közbiztonságáról készített beszámolóinkat minden esetben elfogadták, munkánkkal ezeken a fórumokon elégedettek voltak.
A rendvédelmi társszervekkel, így a Balatonfűzfői önkormányzati tűzoltósággal, a várpalotai polgárvédelemi kirendeltséggel, az FBŐ-vel, a szociális intézmények vezetőivel, valamint az Oktatási Intézmények vezetőivel a kapcsolattartás a körzeti megbízottakon keresztül folyamatos, az együttműködés jó volt.
A jövőben a vezetői szinten történő rendszeres kapcsolattartásra, előírt ellenőrzések megtartására (FBŐ-nél 2009. évben egyetlen egy esetben sem történt) nagyobb hangsúlyt kívánunk helyezni.
A helyi Polgári Védelmi Kirendeltségével együttműködésünk megfelelő, egymás tájékoztatása folyamatos.
A korában kialakult jó kapcsolatot a Fogyasztóvédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőséggel valamint a Vám- és Pénzügyőrséggel 2009. évben is igyekeztünk fenntartani. Azonban sajnos ez a közös ellenőrzések végrehajtásában nem mutatkozott meg. Ezért az előttünk álló időszak egyik fő célkitűzése ezen szervezetekkel való kapcsolattartás erősítése.
A Veszprém Megyei Közlekedésfelügyelettel évek óta jó színvonalú az együttműködés.
A reagáló képességet fenntartva a többletszolgálatok szabadidőben történő megváltása folyamatosan történt. Az állomány tekintetében elmaradt, kiadásra váró járandóságok kiadására soron kívül intézkedtünk. Jelentősen megkönnyítette a helyzetünket, hogy a december hónapban a Balatonalmádi Közbiztonsági Alapítvány 700.000,-Ft-al támogatta meg kapitányságunkat. E támogatásból az év végén több feladatot fizetett többletszolgálat elrendelésével tudtunk megoldani, így már december hónapban nem halmozódtak fel a szabadidőben történő megváltásra „váró” többletszolgálati órák. Az elmúlt évben jelentkezett többletfeladatok és nehézségek ellenére a közrendet, közbiztonságot biztosítottuk, fenntartottuk.
Igazgatásrendészeti tevékenység (18. sz. melléklet)
Az igazgatásrendészeti osztály az elmúlt évben is nagy gondot fordított az időszerűségre az eljárások gyors és eredményes befejezésére.
A szabálysértési szakterületen az előző évihez képest jelentősen csökkent a szabálysértési feljelentések száma. 2008. évben 1381 szabálysértési ügyet iktattunk, ez a szám 2009-ben 1113 volt. A csökkenés 19%-os. Az 1113 szabálysértési feljelentésben összesen 1504 közlekedési, és 28 közrend és közbiztonság elleni szabálysértés szerepelt. A csökkenés miatt a szakterület munkája nem lett könnyebb, sőt azt nehezítette, hogy 2009. január 1-től a szabálysértéseket a Robotzsaru-Neo számítógépes programban kellett iktatni és feldolgozni.
Az osztályon használt számítógépek olyan elavultak voltak, hogy egyik sem volt alkalmas a program futtatására. 2009. novemberére tudtuk az összes gépet nagyobb teljesítményűre cserélni, amelyeken már megfelelő sebességgel fut a program. Ezzel párhuzamosan még az R-Szabs programot használtuk.
14.043.000.- Ft pénzbírságot szabtunk ki, az önkéntes befizetési fegyelem az utóbbi években észrevehetően csökkent. Az ügyek közel felében kezdjük meg a végrehajtási eljárást, amit befizetésig, de maximum a jogerőre emelkedéstől számított 2 évig folytatunk. Az egy főre jutó pénzbírság átlaga: 19263 forint volt, ami 8%-al magasabb a korábbi évinél, és 9%-al alacsonyabb a megyei átlagnál. (2008-ban 17802 forint volt az 1 főre jutó pénzbírság átlaga, a megyei átlag: 21129 Ft) Figyelmeztetésben 173 főt részesítettünk.
A határozataink ellen jogorvoslattal 91-en éltek. A kifogások többsége a járművezetéstől eltiltásra irányult, amennyiben az ügyfél alátámasztotta, hogy a vezetői engedélyére szüksége van, és szabálysértési előélete, valamint a szabálysértés jellege lehetővé tette, attól eltekintettünk, így 48 kifogást bíráltunk el saját hatáskörben. 43 ügyet terjesztettük fel összesen a Veszprémi Városi Bíróságra a kifogás elbírálására. Ittas vezetés szabálysértés elkövetésekor minden esetben alkalmaztunk járművezetéstől eltiltást, attól – a cselekmény kiemelten veszélyes és szándékos jellegére figyelemmel – kifogás alapján sem tekintettünk el. A bírósági gyakorlat azonban a miénktől lényegesen enyhébb, szinte minden esetben eltekintettek a járművezetéstől eltiltás alkalmazásától.
Ügyészi intézkedésre 2009-ben 1 esetben került sor; egy még 2008-ban iktatott, un: objektív felelősség hatálya alá tartozó szabálysértés elkövetése esetén a feljelentés sem tartalmazta, hogy közigazgatási eljárást is indítottak párhuzamosan a szabálysértési eljárással, ugyanakkor mi sem észleltük, hogy indult/indulhatott, ezért teljes körű szankciót alkalmaztunk.
Elévülés miatt összesen 16 ügyet szüntettünk meg 2009-ben, ezek közül 10 ügyet még 2008-ban iktattunk. Az elévülés egyik esetben sem az előadó mulasztása miatt következett be. Az év első felében jellemzően a „gyorshajtás, a gépkocsi megállítására nem került sor” típusú ügyekben kellett az eljárást elévülés miatt megszüntetnünk, az év második felében pedig a legtöbb ügyben az okmányiroda értesített minket gépkocsi átírási kötelezettség elmulasztása miatt. Ezekben az ügyekben már csak az elévülést tudtuk megállapítani az értesítés érkezésének napján.
A személy- és vagyonvédelmi tevékenység során 2009. évben a Balatonalmádi Rendőrkapitányság Igazgatásrendészeti Osztálya 3 társas vállalkozás, továbbá 6 egyéni vállalkozó részére adott ki a személy- és vagyonvédelmi tevékenység vállalkozás keretében történő végzésére jogosító működési engedélyt. (2008-ban ez a szám: 5/16 volt) 75 személy- és vagyonőri, és 1 biztonságtechnikai szerelő igazolvány kiadására került sor. (2008. ugyanezen időszakában 64/1)
5 igazolvány kérelmet utasítottunk el, 3 esetben vontunk vissza működési engedélyt, 2 esetben azt az ügyfél adta vissza. Vagyonőri igazolvány bevonására jogerősen 1 esetben került sor a Balatonfüredi Rendőrkapitányság által végzett ellenőrzés nyomán tett szabálysértési feljelentés alapján, továbbá 7 igazolványt visszaadtak.
Jelenleg 396 igazolványos és 74 vállalkozás szerepel a nyilvántartásunkban.
Az Igazgatásrendészeti Osztály 9 esetben ellenőrzött vagyonőröket. A Közrendvédelmi és Közlekedésrendészeti Osztály 4 esetben hajtott végre ellenőrzést 2009. évben. Ennek során felügyeleti bírság kiszabására, illetve szabálysértési feljelentés kezdeményezésére nem került sor.
2009. évben hatóságunk 1 esetben szabott ki felügyeleti bírságot.
A fegyver- engedélyügyi tevékenységünk során vadász, illetve sport célú lőfegyver megszerzésére 2009. évben 34 kérelem érkezett. (2008. évben 27) Közülük 1 jogi személy és 33 természetes személy adott be kérelmet 12 sörétes, 20 golyós és 1 maroklőfegyverre. Gáz-riasztó fegyver viselésére 47 személy adott be kérelmet, 46 kérelmet engedélyeztünk, egyet kellett elutasítanunk. (2008-ban 31 fő adott be kérelmet, kettőt el kellett utasítanunk, mivel a kérelmező priuszos volt, 29 kérelmet engedélyeztünk.)
Illetékességi területünkön jelenleg 161 fő természetes személy rendelkezik összesen 179 sörétes és 231 golyós lőfegyverrel, valamint 1 jogi személy 10 sörétes és 32 golyós lőfegyverrel.
Területünkön továbbá 4 vadásztársaság működik: Balatonfői, Balatonkenese és Vidéke FTK, Bakonyerdő Erdészeti és Faipari Zrt., valamint az Újkutivadásztársaság. A vadásztársaságokkal minden évben felvesszük a kapcsolatot, így 2009. évben is beszereztük a 2009-2010 évi vadászati ütemterveket. Összességében 4 alkalommal 34 főt ellenőriztünk a társas vadászatok alkalmával.
A fegyver engedélyezés során az Igazgatásrendészeti Osztály által végzett tárolóhely ellenőrzések száma természetes személyek esetében: 4 volt.
Területünkön 3 lövészegylet működik; a Balatonfűzfői Lövészegylet rendelkezik sörétes, valamint kisgolyós- és maroklőfegyveres lövőszakosztállyal is. A sörétes szakosztályuk a közismertebb, ők rendelkeznek lőtérrel is, amely Litér és Balatonfűzfő között található. A lőtéren traplövészet, valamint keetlövészet folyik. Hatóságunk negyedévente ellenőrzi a lőfegyver- és lőszertárolóhelyet, továbbá a lőteret, szabálytalanság még fordult elő. Litéri székhellyel működik területünkön a Western Lövészegylet. Fegyvereiket és a törvényben meghatározott lőpor mennyiségét és csappantyút a fűzfői sportlőtéren kialakított tárolóhelyen tárolják. Ellenőrzésük során szabálytalanság még szintén nem volt tapasztalható. A harmadik ilyen egyesület a veszprémi székhelyű Kinizsi Lövészegylet, akik a fűzfőiekhez hasonlóan sörétes, valamint kisgolyós- és maroklőfegyverekkel rendelkeznek. Ellenőrzésük évi rendszerességgel megtörténik, a törvényben meghatározottakat betartják.
Pirotechnikai tevékenységgel kapcsolatban kérelmet nem nyújtottak be hatóságunkhoz, területünkön 1 üzlet működik Balatonfűzfőn, amely játékos pirotechnikai termékeket forgalmaz. Az engedélyügyi előadó minden év végén ellenőrzi.
Az igazgatásrendészeti osztály munkatársai az osztályvezető tartós távolléte ellenére, Somogyi Szilvia r. szds. vezetésével a szabálysértési tevékenység területén szakszerű munkát végeztek, a törvényesség és az időszerűség szem előtt tartásával.
III.
BŰN- ÉS BALESETMEGELŐZŐ MUNKA
A családon belüli erőszaknak minősülő jogsértések elemzése során megállapíthatjuk, hogy 2008. évben az esetek nagy százalékában a gyermekek bántalmazása jellemző. Az elkövetői kör a hátrányos helyzetű családok tagjai, a szenvedélybeteg szülők, valamint a család alkoholista életmódot folytató férfitagja. Az elkövetés helye döntő többségében a saját lakás.
A gyermekvédelmi gondoskodásban élők sérelmére elkövetett bűncselekmények nem jellemzőek kapitányságunk illetékességi területén, mivel a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok és a gyámhatóság szakszerűen látják el feladatukat, folyamatos ellenőrzés alatt állnak a gondoskodásban élő személyek. Bejelentés esetén – amennyiben az intézkedő rendőr a helyszínen családon belüli erőszakot észlel -, azonnal írásos jelentést készít, illetve kitölti az adatlapot, melyet a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatnak megküld.
Bűncselekmények áldozatává válásának megelőzése érdekében tájékoztató szóróanyagokat (SZEM, Vagyonvédelem) és figyelemfelhívó plakátokat készítettünk, melyeket a lakosság körében terjesztettünk, valamint a közintézményekben kerültek elhelyezésre.
Áldozatvédelemmel kapcsolatban 2007. évben folyamatos volt a munkavégzés, 30 esetben nyújtottunk segítséget a hozzánk fordulóknak. Az ügyfeleket – meghallgatásuk után – a megfelelő segítő szolgálatokhoz, szakszolgálatokhoz, rehabilitációs központokhoz irányítottuk.
Kiskorúak eltűnésének száma az elmúlt évben 9-ről 2-re csökkent. A kiskorúak sérelmére az eltűnés ideje alatt bűncselekményt nem követtek el.
A DADA prevenciós program keretében a kistérség általános iskoláiban tartott előadások során nagy hangsúlyt fektettünk a családon belüli erőszak megelőzésére, a látencia csökkentésére.
A romák társadalmi integrációját elősegítő kormányzati programról, intézkedésekről szóló kormányhatározat, és az ahhoz kapcsolódó feladatterv alapján folyamatos a kapcsolattartás a roma koordinátorokkal, azok képviselőivel. Illetékességi területünkön eljárásainkkal kapcsolatban származás miatti diszkriminációról nem érkezett panasz, bejelentés.
A Városi Baleset-megelőzési Bizottság 2009-ben nem tartott ülést. Ennek oka a bekövetkezett személyi változások, amelyek új bizottság megalakulásával rendezhetők.
A baleset-megelőzési programok egy része felmenő rendszerű, területi selejtezők után megyei ill. országos fordulókba kerültek be a versenyzőink. Ilyen versenyek minden korosztálynak vannak (rajzpályázat, kerékpáros iskolai kupa, középiskolások közlekedési versenye, Pindúr-pandúr minipolisz). Az MBB által finanszírozott szóróanyagot, ajándékokat tudtunk adni jutalomként a baleset-megelőzési programokon, amelyeket falunapokon, települési fesztiválokon (Litér, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Balatonfőkajár, Lovas, Papkeszi, Balatonkenese) és táborban (Káptalanfüreden) szerveztünk kerékpáros ügyességi versenyek formájában. Az MBB keretében a megelőzési előadó részt vett az alsóörsi Harly-Davidson motoros találkozón a Balatonalmádi VBB képviseletében.
Szeptemberben folytatódott az „Iskola rendőre” program. A feladattervnek megfelelően a tanév elején és végén a kollégák fokozott figyelmet fordítottak a gyerekek megváltozott időbeli elfoglaltságával és az évszakváltozással összefüggő közlekedési veszélyhelyzetekre, folyamatos volt a tanítási időszakban a gyalogos és kerékpáros közlekedés szabályainak oktatása a tanrendhez és az igényekhez igazodva, valamint kiosztották az iskolákban az OBB által az 1. osztályosoknak szánt baleset-megelőzési szóróanyagokat.
Nemcsak baleset-megelőzési programokkal, hanem bűnmegelőzési előadásokkal is megkerestük az iskolákat. Elsősorban az általános iskolák 7-8. osztályosait (Papkeszi, Csajág, Balatonfűzfő, Györgyi Dénes, Alsóörs), felkészítve őket a fiatalkorúsággal járó felelősség megértésére és a középiskolásokat a fiatalkorú bűnelkövetés, áldozattá válás témákban (Két-tannyelvű Gimnázium és Öveges Szakközépiskola).
Azokról a pályázatokról, amelyekben a Rendőrség társpályázó lehet, mindig tájékoztattuk a pályázat benyújtására jogosult szerveket és felajánlottuk az együttműködést. A Kistérségi Társulással a KEF megalakulása kapcsán volt ilyen együttműködés. A Rendőrkapitányság nem nyújtott be pályázatot.
IV.
EGYÜTTMŰKÖDÉS
A belső információ-áramlásért minden vezető felelős. A Balatonalmádi Rendőrkapitányságon - minőségbiztosítási rendszer keretében - az önértékelési eredmények alapján megfogalmazott 2009. évi célkitűzések között kiemelt helyen szerepelt új kommunikációs csatornák kiépítése, melynek során valamennyi érintett az optimális és jól működő rendszer kiépítésén dolgozik.
Viszonylag kis létszámú kapitányságunkon közvetlen kapcsolatban áll az állomány egésze saját és más osztályok munkatársaival, vezetőivel, illetőleg a kapitányság vezetőjével.
Kapitányságunk minden szakterületen optimális, jó napi munkakapcsolatot alakított ki a főkapitánysági szakterületekkel. Segítségükkel, iránymutatásaikkal több esetben is támogatták az év folyamán munkánkat.
Az ügyészséggel korrekt szakmai kapcsolatunk van.
Társszervekkel, valamint az állami, társadalmi és egyéb szervezetekkel való együttműködésünk kiegyensúlyozott, megfelelő színvonalú.
Területünkön működő önkormányzatokkal 2008. évben is folyamatosan jó volt a kapcsolatunk, önkormányzati beszámolóinkat minden esetben elfogadták.
Balatonalmádi város közterület-felügyeletével rendszeresen közös szolgálatot látunk el, biztosítási feladatainkhoz segítséget nyújtanak.
Kapitányságunk területén működő polgárőrcsoportokkal kapcsolatunk jó.
Az együttműködést tovább kívánjuk szélesíteni, mivel a közbiztonság védelme nemcsak rendőri feladat, hanem össztársadalmi kötelesség is. Ezt a célt szolgálja a kapitányságunk által elindított „Egyedül nem megy” mozgalom.
V.
FUNKCIONÁLIS FELADATOK
Humánerőforrás gazdálkodás
2009. évben kapitányságunk szervezési állománytábla szerinti létszámhiánya 5 fő (2008-ban 9 volt), azonban 2009. évben 3 státusz elvonásra került.
A kapitányságunkon a fluktuáció mértéke azonos a korábbi évek tendenciájával, azonban a 2009. évben teljesen kicserélődött a vezetői állomány, mely folyamat 2008. év végén kezdődött. A vezetői beosztásokat ellátó személyek változása mellett az alparancsnoki állományban bekövetkezett változások is jelentősek voltak.
A fluktuáció – létszámviszonyunkhoz viszonyítva – az elmúlt évben nem volt jelentős. Kapitányságunk állományából 12 fő távozott, állományba 10 fő került. Az állomány összetétele jelentősen nem változott, ugyanez mondható el az életkor szerinti megoszlásban is. Az átlagéletkor – figyelemmel a beosztásban eltöltött időre – azt mutatja, hogy állományunk jelentős része fiatal. Kapitányságunkat kis létszámú vezetői állomány irányítja.
Szociális intézkedések megtételére kapitányságunk önálló kerettel nem rendelkezik, azonban elmondhatjuk, hogy a benyújtott támogatási igények nagy része elfogadásra került.
2009. évben a hivatásos állomány 12 %-a részesült elismerésben. A kapitányság közalkalmazotti állományának 30 %-a vehetett át jutalmat.
Kommunikációs tevékenység
A területünkön található települések közül több jelentet meg havi rendszerességgel újságot.A települési újságok ingyenesek, és minden családhoz eljutnak, ezért alkalmasak a rendőrség tevékenységével kapcsolatos hírek közlésére. A megelőzési előadón kívül (Balatonalmádi, Alsóörs, Felsőörs, Lovas, Litér), a Balatonkenesei őrs parancsnoka (Balatonkenese, Balatonvilágos) és a balatonfűzfői KMB csoport vezetője (Balatonfűzfő) tájékoztatta rendszeresen a Rendőrkapitányság területének bűnügyi és közbiztonsági helyzetéről, közlekedésrendészeti és közrendvédelmi ellenőrzési akciókról, eredményekről az olvasókat, és megelőzési tanácsokkal is szolgáltak az aktuális eseményektükrében. A cikkekben különösen nagy hangsúlyt kaptak a családon belüli erőszakról, a gyermekbántalmazásról, az idősek ellen elkövetett bűncselekményekről szóló, elsősorban megelőzési célzatú információk.
Az írott sajtón kívül a Rendőrkapitányság munkatársai, a megelőzési előadó, a szakterületi vezetők, kmb-sek, gyakran jelennek meg személyesen a különböző társadalmi fórumokon, civil szervezetek rendezvényein, nyugdíjas klubokban, iskolákban. Mindezek a civil szférával való kapcsolattartást, a rendőrség megítélésének javítását szolgálják.
A kistérségi ÖBÖL-TV-vel a kapcsolatunk az utóbbi időben átalakult. Rendszeressé vált a különböző szakterületen dolgozó munkatársaink megjelenése és nyilatkozata, tájékoztatója az aktuális hírekről, a rendőri tevékenységet érintő jelentősebb jogszabályi változásokról a különböző műsorokban, hogy a lakosság jogkövető magatartását elősegítsék. Hetente kétszer készítenek új műsort, és azt egész héten ismétlik. A kistérség gyakorlatilag minden településén fogható az adás, így ez a leghatékonyabb média lehetőség az információk gyors eljuttatásához. A TV-ben lehetőség van információ közlésre a képújságban is. A jelentősebb eseményekre, akciókra rendszeresen felhívjuk a szerkesztőség figyelmét, és szaktanácsadással segítjük a korrekt tájékoztatást.
VI.
ÖSSZEGZÉS
Összegzésként megállapítható, hogy a Balatonalmádi Rendőrkapitányság elfogadható eredményekkel teljesítette a 2009. évben reá háruló feladatokat.
Az idei évre fő célkitűzésnek tekintjük a rendőri tevékenység társadalmi, gazdasági szereplőkkel történő összehangolásával, a bűncselekményt elkövető ismeretlen személyek lehető legnagyobb számú felderítésével és a bűntető-eljárások sikeres befejezésével, a közterületen jelen lévő reagáló rendőrséggel biztosítani az illetékességi területünk polgárai, valamint az idelátogató turisták, nyaralók és átutazók számára a félelemmentes, biztonságos életminőséget.
Fő feladatunk, hogy az állomány munkájának minőségi színvonalát emeljük.
Kiemelt feladatunk a 2010. évi országgyűlési képviselő, valamint az önkormányzati képviselő választások sikeres lebonyolításának biztosítása.
Munkatársaim felé határozott elvárásom, hogy feladataikat tisztességgel, megfelelő szakmai alázattal és elhivatottsággal végezzék. A rendőri munkát csak profin lehet végezni, profi azonban csak az lehet, aki azt hivatásnak vallja. A társadalmi elvárásoknak ily módon eleget téve a rendőri munka megbecsülést és elismerést eredményezhet a törvénytisztelő állampolgárok körében.
Balatonalmádi, 2010. február 12.
Dr. Szabó János r. alezredes
rendőrségi főtanácsos
rendőrkapitány
A döntés meghozatala: egyszerű többséget igényel
Az előterjesztést készítette: Dr. Szabó János rendőrkapitány
Az előterjesztés hivatali felelőse: Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető
Az előterjesztést tárgyalta: Szociális és Egészségügyi Bizottság
1.sz. melléklet Az iktatások alakulása
2. sz. melléklet Ismertté vált bűncselekmények fő fejezetenként
|
B A L A T O N A L M Á D I
|
|
MEGNEVEZÉS
|
2008. év
|
2009. év
|
Ismertté vált bűncselekmények
|
1275
|
972
|
Személy elleni
|
44
|
53
|
ami az összes %-a
|
3.4%
|
5.4%
|
Közlekedési bűncselekmények
|
130
|
119
|
ami az összes %-a
|
10.2%
|
12.1%
|
Ittas vezetés
|
74
|
78
|
ami a közlekedési bcs.-k %-a
|
56.9%
|
66.1%
|
Gazdasági bűncselekmények
|
18
|
21
|
ami az összes %-a
|
1.4%
|
2.1%
|
Vagyon elleni bűncselekmények
|
884
|
658
|
ami az összes %-a
|
69.3%
|
67.7%
|
3.sz. melléklet Ismertté vált vagyon elleni bűncselekmények
|
B A L A T O N A L M Á D I
|
|
MEGNEVEZÉS
|
2008. év
|
2009. év
|
Ismertté vált bűncselekmények
|
1275
|
972
|
Vagyon elleni összesen
|
884
|
658
|
ami az összes %-a
|
69.3%
|
67.7%
|
Lopás
|
321
|
350
|
betöréses lopás
|
210
|
140
|
Sikkasztás
|
7
|
8
|
Csalás
|
280
|
25
|
Rablás
|
4
|
3
|
jármű önkényes elvétele
|
2
|
7
|
4.sz. melléklet A vagyon elleni bűncselekmények aránya
5.sz. melléklet Az elkövetői kör
6.sz. melléklet Városaink bűnügyi fertőzöttsége
7.sz. melléklet A ”vidéki” települések fertőzöttsége
8.sz. melléklet Eredményességi mutatók
S Z E R V
|
Nyomozás eredményesség (%)
|
|
|
2008.
|
2009.
|
VESZPRÉM
|
58.8
|
54.65
|
PÁPA
|
68.1
|
62.67
|
TAPOLCA
|
53.0
|
53.04
|
VÁRPALOTA
|
64.8
|
60.7
|
AJKA
|
59.6
|
56.22.
|
BALATONFÜRED
|
51.3
|
55.05
|
BALATONALMÁDI
|
53.7
|
40.51
|
MEGYE ÖSSZESEN
|
59.4
|
55.57
|
9. számú melléklet A közterületi és a nem közterületi fő és óraszám alakulása
2008. és 2009. években KÖZRENDVÉDELEMI és KÖZLEKEDÉSRENDÉSZETI
|
|||
1.Szolgálara vezényelt állomány
|
2008. év
|
2009. év
|
Eltérés
|
a, közterületi óra:
|
58345
|
69580
|
+22%
|
b, közterületi fő:
|
5530
|
6738
|
+19%
|
c, nem közterületi óra:
|
18027
|
18594
|
0%
|
d, nem közterületi fő:
|
1815
|
1821
|
+3%
|
KÖZRENDVÉDELMI
1.Szolgálara vezényelt állomány
|
2008. év
|
2009. év
|
Eltérés
|
a, közterületi óra:
|
45779
|
56323
|
+25%
|
b, közterületi fő:
|
4449
|
5572
|
+23%
|
c, nem közterületi óra:
|
15223
|
15221
|
-5%
|
d, nem közterületi fő:
|
1533
|
1460
|
0%
|
KÖZLEKEDÉSRENDÉSZETI
1.Szolgálara vezényelt állomány
|
2008. év
|
2009. év
|
Eltérés
|
a, közterületi óra:
|
12566
|
13257
|
+5%
|
b, közterületi fő:
|
1081
|
1166
|
+8%
|
c, nem közterületi óra:
|
2804
|
3373
|
20%
|
d, nem közterületi fő:
|
282
|
361
|
+28%
|
10. számú melléklet A főbb intézkedési mutatók alakulása
|
2008. év
|
2009. év
|
Eltérés
|
Elfogás
|
109
|
99
|
-9%
|
Előállítás
|
239
|
369
|
+54%
|
Biztonsági int.
|
116
|
111
|
-4%
|
Szabálysértési felj.
|
7909
|
4869
|
-38%
|
Büntető feljelentés
|
149
|
172
|
+15%
|
HB. Fő
|
1641
|
1405
|
-14%
|
HB. Forint X 100
|
12.092.0
|
7.532.9
|
-38%
|
Szonda összesen
|
14384
|
20508
|
+43%
|
Ebből pozitív
|
179
|
246
|
+37%
|
Ittasan okozott balesetek
|
20
|
12
|
-16%
|
11. számú melléklet
A kapitányság területén végrehajtott fokozott ellenőrzések és biztosítások számának alakulása
Akciók
|
2008. év
|
2009. év
|
Eltérés db-ban 2008. és 2009. között
|
||||||
Eset
|
Fő
|
Int
|
Eset
|
Fő
|
Int
|
Eset
|
Fő
|
Int.
|
|
Közbiztonsági
|
51
|
207
|
362
|
121
|
370
|
285
|
70
|
163
|
-77
|
Közlekedési
|
62
|
200
|
361
|
52
|
147
|
243
|
-10
|
-53
|
118
|
Egyéb
|
5
|
14
|
9
|
2
|
2
|
0
|
-3
|
-12
|
-9
|
Összesen:
|
118
|
421
|
732
|
175
|
519
|
528
|
57
|
98
|
32
|
12. számú melléklet
A személyes szabadságot korlátozó intézkedések alakulása
13. számú melléklet
Az elfogások alakulása az okot adó körülmények szerint
Elfogás
|
2008. év
|
2009. év
|
Szánd. Bcs. tettenért
|
65
|
60
|
Körözés miatt
|
42
|
33
|
Egyéb ok miatt
|
2
|
4
|
Összesen:
|
109
|
99
|
14. számú melléklet A büntető feljelentések számának alakulása
15. számú melléklet
Szabálysértések miatt tett feljelentések számának alakulása
16. számú melléklet A helyszíni bírságolás alakulása
17. számú melléklet
A kapitányság illetékességi területén bekövetkezett közlekedési balesetek számának alakulása
Megnevezés :
|
2008. év
|
2009. év
|
Eltérés (%)
|
Halálos
|
4
|
5
|
+25%
|
Súlyos
|
34
|
20
|
-41%
|
Könnyű
|
45
|
45
|
0%
|
Össz. sérüléses
|
83
|
70
|
-16%
|
Sérülés nélküli
|
200
|
148
|
-26%
|
Összesen
|
283
|
218
|
-23%
|
18. számú melléklet Igazgatásrendészeti statisztikai összesítő
|
|
|
|
Értékelési szempontok
|
2008.
|
2009.
|
%
|
1./ Szabálysértési feljelentések száma:
|
1376
|
1113
|
80,88%
|
2./ Feljelentett személyek száma:
|
1426
|
1166
|
81,77%
|
3./ A leggyakrabban előforduló szabálysértések:
|
|
|
|
- ittas vezetés (gépi meghajtású jármű):
|
27
|
39
|
144,44%
|
- 1 főre jutó bírságátlag:
|
40.200,-
|
39.000,-
|
|
- járművezetéstől eltiltás alkalmazásának aránya:
|
100%
|
100%
|
|
- közúti közlekedés rendjének megzavarása:
|
87
|
67
|
77.00%
|
- megszüntetés:
|
2
|
3
|
150,00%
|
- 1 főre jutó bírságátlag:
|
32101
|
35349
|
|
- járművezetéstől eltiltás alkalmazásának aránya:
|
44%
|
79%
|
|
- elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése:
|
17
|
23
|
135,29%
|
- 1 főre jutó bírságátlag:
|
27916
|
30588
|
|
- engedély nélküli vezetés:
|
90
|
57
|
63,33%
|
- 1 főre jutó bírságátlag:
|
31778
|
34179
|
|
- járművezetéstől eltiltás alkalmazásának aránya:
|
86%
|
83%
|
|
- közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése:
|
903
|
753
|
83,38%
|
- 1 főre jutó bírságátlag:
|
9357
|
10507
|
|
- érvényes gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés nélküli vezetés:
|
80
|
71
|
88,75%
|
- 1 főre jutó bírságátlag:
|
28929
|
26667
|
|
- érvénytelen hatósági engedéllyel vagy jelzéssel való közlekedés:
|
169
|
144
|
85,21%
|
- 1 főre jutó bírságátlag:
|
12418
|
9967
|
|
- közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése:
|
132
|
155
|
117,42%
|
- 1 főre jutó bírságátlag:
|
15031
|
13348
|
|
4./ Kiszabott bírság összesen (x 1.000,- Ft):
|
16003
|
14043
|
87,75%
|
ebből: - jogerős bírság (x 1.000,- Ft):
|
13457
|
9187
|
68,27%
|
- befizetett bírság (x 1.000,- Ft):
|
9708
|
6074
|
62,57%
|
5./ Engedélyügyi szakterület tevékenysége:
|
|
|
|
- lőfegyver megszerzése iránti kérelem:
|
27
|
34
|
125,92%
|
6./ Vagyonőrökkel kapcsolatos tevékenység:
|
88
|
83
|
94,32%
|
- igazolvány kiadása iránti kérelmek száma:
|
67
|
74
|
110,45%
|
- működési engedély kérelmek száma:
|
21
|
9
|
42,86%
|
7./ Mellékbüntetések száma:
|
47
|
33
|
70,21%
|
8./ Megkeresések száma:
|
139
|
140
|
100,72%
|
19. számú melléklet Éves ügyforgalmi statisztika
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
Általános
|
10121
|
10314
|
11557
|
5436+alszám
10080
|
5861+alszám
10938
|
Szabálysértés
|
12016
|
14088
|
7043
|
1381+alszám
7725
|
1118+alszám
6949
|
Bűnügy
|
2352
|
3271
|
3729
|
1046+alszám
2233
|
961+alszám
2741
|
Vagyonőr
|
525
|
602
|
249
|
93+alszám
|
86+alszám
|
KSZ
|
66
|
112
|
56
|
99
|
31
|
Átmenő
|
-
|
-
|
-
|
3033
|
4723
|
Fegyver
|
465
|
336
|
428
|
34+alszám
|
55+alszám
|
Összesen
|
25545
|
28723
|
23062
|
11122+alszám
|
12835+alszám
|
Döntéshozói vélemények
Szociális és Egészségügyi Bizottság |
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Szociális és Egészségügyi Bizottsága a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2009. évi tevékenységéről szóló beszámolót nem fogadja el.
Felelős: Dr. Dávid Gyula elnök
Határidő: 2010. március 25. – képviselő-testületi ülés
|
|
"Beszámoló elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2009. évi tevékenységéről szóló beszámolót köszönettel elfogadja.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal