11. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2010. április 29-i ülésére
2010. április 29-i ülésére
Tárgy: | Éves ellenőrzési jelentés a 2009. évben végzett belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzés értékeléséről | |
Készítette: | Polgárné Borsos Mária köztisztviselő, Regenyéné Király Andrea osztályvezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvénynek (a továbbiakban: Áht.), a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvénynek (a továbbiakban: Ötv.), valamint a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendeletnek (a továbbiakban: Ber.) megfelelően a közpénzek felhasználásában résztvevő költségvetési szervek kötelesek belső ellenőrzési rendszert működtetni abból a célból, hogy a szervezet vezetője számára bizonyosságot nyújtsanak az általa kiépített és működtetett pénzügyi irányítási és kontroll rendszerek megfelelőségét illetően.
A belső ellenőrzés független, tárgyilagos, bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység, melynek célja, hogy az adott szervezet működését fejlessze, és eredményességét növelje. A belső ellenőrzés a szervezet céljai elérése érdekében rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet kockázatkezelési, irányítási és ellenőrzési eljárásainak hatékonyságát.
A Belső ellenőrzés éves munkájáról, az Ötv., a Ber. valamint a Társulás Belső Ellenőrzési Kézikönyve alapján Éves Ellenőrzési Jelentést kell készíteni, melyet az éves beszámolóval egyidejűleg kell a Képviselő-testület elé terjeszteni. A Ber. 31. § (3) bekezdése megfogalmazza az éves ellenőrzési jelentés, illetve az éves összefoglaló ellenőrzési jelentés tartalmi követelményeit.
1)a belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása:
1.1)az ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelését, a tervtől való eltérések indokát, a terven felüli ellenőrzések indokoltságát,
1.2)az ellenőrzések minőségét, személyi és tárgyi feltételeit, a tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezőket
1.3)az ellenőrzések fontosabb megállapításait, következtetéseit és javaslatait,
1.4)az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja kapcsán tett jelentések számát és rövid összefoglalását,
1.5)a belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatokat;
2)a belső ellenőrzés által tett megállapítások és javaslatok hasznosítását:
2.1) az intézkedési tervek megvalósításáról szóló beszámolást
2.2)az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatokat.
A KBTT Társulási Tanácsa javaslatára, a kistérség önkormányzatainak jóváhagyásával 2008.január 1-i határnappal a KBTTsaját feladatellátásban gondoskodik a települések önkormányzatai, azok intézményei, polgármesteri hivatala, körjegyzősége, önmaga és munkaszervezete belső ellenőrzési feladatainak (egyben a belső ellenőrzési vezetői feladatok) ellátásáról, valamint az érintett önkormányzatok, intézményi társulások és a Társulás felügyelete alá tartozó költségvetési szervek felügyeleti jellegű ellenőrzéséről.
2009.01.01-től a belső ellenőrzési tevékenységet a Többcélú Társulás által kiírt közbeszerzési pályázat nyertese, a Szántó és Társa Szolgáltató Bt. látja el Önkormányzatunknál.
A Szántó és Társa Szolgáltató Bt. Által készített éves ellenőrzési jelentés alapján a következők szerint számolunk be a belső ellenőrzés 2009. évi tevékenységéről.
1.1.A belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása:
A belső ellenőrzési tervben foglaltak szerint az alábbi témák kerültek átvizsgálásra:
1. Balatonalmádi Város Önkormányzata normatíva igénylésének és elszámolásának vizsgálata a Költségvetési törvény 3.sz. és 9.sz. mellélete alapján, 2008. évre vonatkozóan.
A vizsgált intézmények:
A vizsgált intézmények:
· Polgármesteri Hivatal
· Napköziotthonos Óvodák
· Györgyi Dénes Általános Iskola
· Vörösberényi Általános Iskola
· Kósa György Városi Zeneiskola
· Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltatási Központ.
· Balatonalmádi Városgondnokság
2. 2008. évben az Önkormányzat költségvetéséből céljelleggel nyújtott támogatásokkal kapcsolatban lefolytatott belső ellenőrzés utóvizsgálata.
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Polgármesteri Hivatal.
3. Balatonalmádi Város Önkormányzata 2008. évi beszámolójának megbízhatósági ellenőrzése, a mérleg megbízhatóságának vizsgálata.
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Polgármesteri Hivatal
4. Balatonalmádi területén lévő önkormányzati tulajdonú és fenntartású strandok bevételeinek és pénzforgalmi folyamatainak vizsgálata.
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Polgármesteri Hivatal, Balatonalmádi Városgondnokság.
5. A Balatonalmádi Kommunális Kft, mint önkormányzati többségi tulajdonú vállalkozás 2008. évről szóló beszámoló vizsgálata
Ellenőrzött szervezet: Balatonalmádi Kommunális Kft.
6. Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ 2009. I. félévi működésének átfogó vizsgálata.
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Balatonalmádi Városgondnokság és Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ.
7. Balatonalmádi Kulturális Központ és Könyvtár 2009. I. félévi működésének átfogó vizsgálata.
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Balatonalmádi Városgondnokság és Balatonalmádi Kulturális Központ és Könyvtár.
Az éves ellenőrzési tervben szereplő 8. sz. ellenőrzés - „Követeléskezelés Balatonalmádi Város Önkormányzat intézményeinél”- idő hiányában nem valósult meg, ez az ellenőrzés 2010. évre áthúzódott.
Terven felüli, illetve rendkívüli ellenőrzésre nem került sor 2009. évben.
1.2.Az ellenőrzések személyi, tárgyi feltételei, az ellenőrzést elősegítő és akadályozó tényezők
A belső ellenőrzést 2009-ban végző személyi állomány iskolai végzettsége megfelelt a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003.(IX.26.) Kormányrendeletben foglaltaknak.
A tárgyi és munkavégzéshez szükséges feltételek –a Hosszú és Társa. Szolgáltató Bt. irodájában – biztosítottak voltak 2009. évben is.
Az ellenőrzések lefolytatásának akadályozó tényezői nem voltak.
1.3. Az ellenőrzés fontosabb megállapításai, következtetései, javaslatai
Az elfogadott ellenőrzési program szerinti ellenőrzések megállapításai a Hosszú és Társa Szolgáltató Bt. vizsgálatai alapján az alábbiak voltak:
1.3.1. Balatonalmádi Város Önkormányzata normatíva igénylésének és elszámolásának vizsgálata a Költségvetési törvény 3. sz. és 9. sz. mellélete alapján, 2008. évre vonatkozóan.
Az ellenőrzés típusa: pénzügyi ellenőrzés.
Az ellenőrzött időszak: 2008. év.
Az ellenőrzés időpontja: 2009. január- február.
Az ellenőrzött időszak: 2008. év.
Az ellenőrzés időpontja: 2009. január- február.
Az elfogadott költségvetés ellenőrzése keretében a belső ellenőrzés vizsgálta a normatív állami hozzájárulások tervezésének jogszerűségét, alaposságát, ezen belül:
· Közoktatási alap- hozzájárulás
· Szociális juttatások, egyéb szolgáltatások
· Zeneművészeti oktatás
· Tanulók tankönyvellátásának támogatása
· Szociális normatívák
· Pedagógus szakvizsga, továbbképzés támogatása
· Jövedelempótló támogatások ellenőrzése (Lakásfenntartási támogatás, ápolási díj, rendszeres szociális segély, időskorúak járadéka, közcélú foglalkoztatás).
A vizsgálat megállapítása
A helyi önkormányzatok normatív állami hozzájárulásait a költségvetési törvény 3. számú melléklete alapján Balatonalmádi Város Önkormányzata igényelte.
Az igénylés és az elszámolás előkészítése és különböző nyilvántartásokkal történő alátámasztása a Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben biztosított.
A vizsgálat lefolytatásához szükséges dokumentumok valamennyi ellenőrzött költségvetési szervnél megfelelő formában és tartalommal rendelkezésre álltak, mely a normatíva igénylés alapdokumentálását biztosította.
A vizsgálat eredménye a 2008. évi beszámoló leadásáig egyeztetésre került
1.3.2. 2008. évben az Önkormányzat költségvetéséből céljelleggel nyújtott támogatásokkal kapcsolatban lefolytatott belső ellenőrzés utóvizsgálata.
Az ellenőrzés típusa: utóellenőrzés.
Az ellenőrzött időszak: 2008. évi ellenőrzés utóellenőrzése
Az ellenőrzés időpontja: 2009. április- május.
Az ellenőrzött időszak: 2008. évi ellenőrzés utóellenőrzése
Az ellenőrzés időpontja: 2009. április- május.
Az eredeti jelentés ellenőrzési feladatai: az Önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások rendeltetés szerinti felhasználásának ellenőrzése 2008. évben. Az ellenőrzés akkor javaslatokat fogalmazott meg a polgármester és a jegyző részére. E javaslatok alapján intézkedési terv készült, s ezen intézkedések hasznosítását vizsgálta az utóellenőrzés. Az utóellenőrzés megállapította, hogy a korábbi vizsgálat eredményeként megfogalmazott javaslatok hasznosításra kerültek.
1.3.3. Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetési beszámolója alapján a mérleg valódiságának vizsgálata
Az ellenőrzés célja: független tárgyilagos ellenőrzés keretében az Önkormányzat vezetése számára információt szolgáltatni a költségvetési beszámoló megbízhatóságáról.
Az ellenőrzés típusa: teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzés időpontja: 2009. május-június.
A vizsgálat megállapítása:
A vizsgálat alapján megállapítható, hogy a mérleg és a beszámoló 38-as űrlapjának szereplő adatok összhangban vannak a beszámoló 5-ös űrlapján és a főkönyvi nyilvántartásban feltüntetett adatokkal. A teljes körű mérlegvalódiság megállapítható. A beszámoló összeállítása során érvényesültek a költségvetési gazdálkodás keretében megjelölt számviteli alapelvek.
A költségvetési rendelet, valamint az információs jelentésben foglalt adatok megegyeznek.
Az év végi beszámoló teljesítési adatainak értékelésekor megállapítható, hogy a bevételek a módosított előirányzat felett teljesültek, a kiadási előirányzatok a jóváhagyott előirányzaton belül teljesültek, azon belül a kiemelt előirányzatokat sem lépték túl. Az előirányzatok évközi változásainak nyomon követése biztosított volt. Az előirányzat módosítások a 2008. évi pótelőirányzatok (állami támogatások) és egyéb feladatváltozások, beruházások, pályázatok miatt váltak szükségessé, és megalapozottak voltak. A költségvetési gazdálkodást az előirányzatok folyamatosan biztosították. A képviselő testület részére elkészített előterjesztések megfelelően részletezettek. Leltározási tevékenységet a vizsgált évben folytattak, melyet megelőzően selejtezésre került sor. A költségvetés és a beszámoló dokumentumai rendezett, könnyen áttekinthető formában álltak az ellenőrzés rendelkezésére, mely a vizsgálatot segítette.
1.3.4. Balatonalmádi területén lévő önkormányzati tulajdonú és fenntartású strandok bevételeinek és pénzforgalmi folyamatainak vizsgálata
Az ellenőrzés típusa: szabályszerűségi ellenőrzés
Az ellenőrzés időpontja: 2009. augusztus
Az ellenőrzés módja: tételes, helyszíni ellenőrzés
Az ellenőrzés megállapítása:
Balatonalmádi Város Önkormányzata által elfogadott Alapító Okirat alapján a Balatonalmádi Polgármesteri Hivatal 930910 számú szakfeladaton végzi a fürdő és strandszolgáltatást, s ennek alapján a Polgármesteri Hivatal üzemelteti az önkormányzati tulajdonú strandokat.
Az üzemeltetés hatékony, szakszerű és ésszerű szervezése érdekében a Polgármesteri Hivatal és a Balatonalmádi Városgondnokság 2009. április 15-én együttműködési megállapodást kötött az önkormányzati tulajdonú strandokkal kapcsolatos munkamegosztás rendjéről.
A megállapodás értelmében mindazokat a feladatokat, amelyeknek szervezeti és személyi feltételei a Hivatalnál nincsenek biztosítva, azokat a Városgondnokság köteles ellátni.
A stand bevételek elszámolása keretében rögzítésre került, hogy a strandjegyek, bérletek, belépők bevételével kapcsolatos elszámolás menetét a stranddal kapcsolatos belső szabályzat szabályozza, mely valamennyi strand vonatkozásában egységes szerkezetben elkészült.
A strandoknál folytatott helyszíni ellenőrzések – melyek során rovancsolásra is sor került – megállapítható, hogy a bevételek kezelése és elszámolása a helyi szabályozásnak megfelelően történt. A strandbevételek beszedésével, elszámolásával és nyilvántartásával kapcsolatos kontrollfolyamatok a Polgármesteri Hivatalban megfelelően kiépítettek.
1.3.5. A Balatonalmádi kommunális Kft., mint önkormányzati többségi tulajdonú vállalkozás 2008. évről szóló beszámoló vizsgálata
Az ellenőrzés típusa: teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2008 év
Az ellenőrzés módja: tételes ellenőrzés
Az ellenőrzés megállapításai:
A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény rendelkezik – többek között – a Magyarországon bejegyzett vállalkozások beszámolási és könyvvezetési kötelezettségéről, a beszámoló összeállításáról, a könyvek vezetése során érvényesítendő elvekről, az azokra épített szabályokról, valamint a nyilvánosságra-hozatalra, a közzétételre és a könyvvizsgálatra vonatkozó követelményekről.
A vizsgált vállalkozás az Sztv. rendelkezései alapján járt el.
A Társaság az Sztv. 4.§. (1) bekezdése alapján elkészítette a 2008. évre vonatkozó beszámolóját.
A vizsgálat során a számvitel zárt rendszerének és a könyvviteli zárlat fontosságára hívták fel az ellenőrök a figyelmet, mellyel kapcsolatos észrevételeket, megállapításokat az ellenőrzött szervezet nem fogadta el.
Mindezek mellett megállapítást nyert, hogy a könyvvizsgáló által korábban már záradékolt beszámoló megbízható képet ad a Társaság vagyonáról, annak összetételéről (eszközeiről és forrásairól), pénzügyi helyzetéről és tevékenysége eredményéről.
1.3.6. Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ 2009. I. félévi működésének átfogó vizsgálata
Az ellenőrzés típusa: szabályszerűségi ellenőrzés
Az ellenőrzés időpontja: 2009. november- december
Az ellenőrzés módja: tételes, helyszíni ellenőrzés
Az ellenőrzés megállapítása
Az Önkormányzat költségvetési rendeletében hagyja jóvá az intézmény tárgyévi költségvetését, az intézmény gazdálkodása a vizsgált időszakban ennek megfelelően alakult.
Az intézmény működésének szabályozottsága megfelel a jogszabályi előírásoknak, mivel Alapító Okirata és szervezeti és működési szabályzata rendelkezik a működés feltételeiről.
Az intézményre vonatkozó belső pénzügyi-gazdálkodási szabályozások megfogalmazásra kerültek, mivel a pénzügyi-gazdálkodási feladatokat ellátó Balatonalmádi Városgondnokság számviteli szabályzatait az önállóan működő költségvetési szervekre, s így a Szociális Alapszolgáltatási Központra is kiterjesztette.
A 2009. I. félévi beszámoló teljesítési adatainak értékelésekor megállapítható, hogy a kiadások és bevételek a módosított előirányzatnak megfelelően teljesültek, a kiadási előirányzatok tekintetében túllépés nem fordult elő, a gazdálkodás arányos, takarékos volt. Az előirányzat módosítások főként a pénzmaradvány igénybevétele és egyéb évközi feladatok ellátása miatt voltak szükségesek.
Az ellenőrzött költségvetési szervre vonatkozón könyvelései adatok helyesek, mivel a könyvvitel alátámasztását szolgáló analitikus nyilvántartások rendelkezésre álltak.
A vizsgált időszakban a 2009. év félévi beszámolóhoz tartozó évközi mérleg adatait főkönyvvel és analitikus nyilvántartással alátámasztották. A nagy értékű tárgyi eszközök tekintetében saját belső nyilvántartást vezetnek, mely alkalmas az egyedi nyilvántartásra és értékelésre.
A pénzgazdálkodási jogkörök gyakorlására és szabályozására a jogszabályokkal harmonizálva került sor, a FEUVE rendszer működése alapvetően jó.
Összességében az intézmény működése jó, feladatellátása során nem sérült az államháztartás 1992. évi XXXVIII. törvény és az Ámr. mely igazolja a megfelelő szakértelmű számviteli feladatellátást.
A Városgondnokságnál a gazdálkodás önálló, gazdaságos és szakszerű viteléhez szükséges személyi és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak, a pénzügyi-gazdasági tevékenység ellátására a szervezeten belül elkülönített egység (gazdasági szervezet) működik.
1.3.7. Balatonalmádi Kulturális Központ és Könyvtár 2009. I. félévi működésének átfogó vizsgálata.
Az ellenőrzés típusa: szabályszerűségi ellenőrzés
Az ellenőrzés időpontja: 2009. november-december
Az ellenőrzés módja: tételes, helyszíni ellenőrzés
Az ellenőrzés megállapítása
Az Önkormányzat költségvetési rendeletében hagyja jóvá az intézmény tárgyévi költségvetését, az intézmény gazdálkodása a vizsgált időszakban ennek megfelelően alakult.
Az intézmény működésének szabályozottsága megfelel a jogszabályi előírásoknak, mivel Alapító Okirata és szervezeti és működési szabályzata rendelkezik a működés feltételeiről.
Az intézményre vonatkozó belső pénzügyi-gazdálkodási szabályozások megfogalmazásra kerültek, mivel a pénzügyi-gazdálkodási feladatokat ellátó Balatonalmádi Városgondnokság számviteli szabályzatait az önállóan működő költségvetési szervekre, s így a Balatonalmádi Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárra is kiterjesztette.
A 2009. I. félévi beszámoló teljesítési adatainak értékelésekor megállapítható, hogy a kiadások és bevételek a módosított előirányzatnak megfelelően teljesültek, a kiadási előirányzatok tekintetében túllépés nem fordult elő, a gazdálkodás arányos, takarékos volt. Az előirányzat módosítások főként a pénzmaradvány igénybevétele és egyéb évközi feladatok ellátása miatt voltak szükségesek.
Az ellenőrzött költségvetési szervre vonatkozón könyvelései adatok helyesek, mivel a könyvvitel alátámasztását szolgáló analitikus nyilvántartások rendelkezésre álltak.
A vizsgált időszakban a 2009. év félévi beszámolóhoz tartozó évközi mérleg adatait főkönyvvel és analitikus nyilvántartással alátámasztották. A nagy értékű tárgyi eszközök tekintetében saját belső nyilvántartást vezetnek, mely alkalmas az egyedi nyilvántartásra és értékelésre.
A pénzgazdálkodási jogkörök gyakorlására és szabályozására a jogszabályokkal harmonizálva került sor, a FEUVE rendszer működése alapvetően jó.
Összességében az intézmény működése jó, feladatellátása során nem sérült az államháztartás 1992. évi XXXVIII. törvény és az Ámr. mely igazolja a megfelelő szakértelmű számviteli feladatellátást.
A Városgondnokságnál a gazdálkodás önálló, gazdaságos és szakszerű viteléhez szükséges személyi és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak, a pénzügyi-gazdasági tevékenység ellátására a szervezeten belül elkülönített egység (gazdasági szervezet) működik
1.4.Az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény nem történt. Mulasztás vagy hiányosság gyanúja nem merült fel egyik vizsgált intézménynél sem.
1.5.A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok:
1.5.1. 2008. évi állami normatív támogatások és kötött felhasználású támogatások igénylésének és elszámolásának ellenőrzése
A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
Az alábbi javaslatok kerültek megfogalmazásra:
1./ Sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának feltételeinek a kialakításáról a fenntartó tájékoztatása.
2./ A napközis naplókban tapasztalható gyakori számszaki hibák miatt a vezetői ellenőrzés kialakítása.
3./ A kimutatásoknak a normatíva elszámoláshoz történő alakítása, melynek keretében kiemelten kell kezelni a napközi tekintetében az alsós és felsős tanulók elkülönülő nyilvántartását.
1.5.2. 2008. évben az Önkormányzat költségvetéséből céljelleggel nyújtott támogatásokkal kapcsolatban lefolytatott belső ellenőrzés utóvizsgálata
A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
Az alábbi javaslat került megfogalmazásra:
A támogatások ellenőrzésére megjelölt szervezeti egységeknek írásban jelezni kell a Pénzügyi osztály felé a számadási kötelezettség teljesítését, mely a következő évi támogatás nyújtásának a feltételeként a tervezés során fontos információt jelent.
1.5.3. Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetési beszámolója alapján a mérleg valódiságának vizsgálata
A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.4. Balatonalmádi területén lévő önkormányzati tulajdonú és fenntartású strandok bevételeinek és pénzforgalmi folyamatainak vizsgálata
A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
Az alábbi javaslat került megfogalmazásra:
Dokumentálni kell a napi zárások alkalmával, a váltópénzzel és a trezortasakokba nem rakható aprópénzzel való elszámolást, mivel ennek hiányában a készpénz eltérések nem állapíthatók meg.
1.5.5. A Balatonalmádi kommunális Kft, mint önkormányzati többségi tulajdonú vállalkozás 2008. évről szóló beszámoló vizsgálata
A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
1.5.6. Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ 2009. I. félévi működésének átfogó vizsgálata
A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
Az alábbi javaslatok kerültek megfogalmazásra:
1./ Külön mellékletként mutassák be az intézmények költségvetését egyensúlyban (bevételek és kiadások megegyeznek).
2./ A számviteli szabályzatokat a részletes megállapítások szerint egészítsék ki.
3./ A szervezeti és működési szabályzat kiegészítéséről gondoskodni kell.
1.5.7. Balatonalmádi Kulturális Központ és Könyvtár 2009. I. félévi működésének átfogó vizsgálata
A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
Az alábbi javaslatok kerültek megfogalmazásra:
1./ Javasolom, hogy külön mellékletként mutassák be az intézmény költségvetését egyensúlyban (bevételek és kiadások megegyeznek).
2./ A számviteli szabályzatokat a részletes megállapítások szerint egészítsék ki.
3./ A szervezeti és működési szabályzat kiegészítéséről gondoskodni kell
2.1. Az intézkedési tervek megvalósításáról szóló beszámolás
Az intézkedési tervekben meghatározott feladatok megvalósulását általában a hiba jelentőségétől függően utóvizsgálat keretében vagy a következő vizsgálatkor ellenőrzik a belső ellenőrök.
2009-ben a belső ellenőrök által megfogalmazott javaslatok száma 11 volt, ebből 6 intézkedés már az elmúlt évben megvalósult, 5 intézkedés folyamatban van, azaz 2010. évben realizálódik.
2.2.Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslat
· A Kelet-Balatoni Kistérség Többcélú Társulása keretein belül ellátott belső ellenőrzési feladatok – külső szolgáltató cég által végzett – végrehajtásának 2009. évi tapasztalatait a Társulás tagjaival közösen összegezni kell.
· Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámának szinten tartását a 2011. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során biztosítani kell.
· 2011-től folytatni kell a költségvetési beszámoló megbízhatósági ellenőrzéseket
· 2011-ben is biztosítani kell legalább egy utóellenőrzést a 2009. évben történt vizsgálatokra vonatkozóan.
3. Egyéb külső ellenőrzés
3.1. Állami Számvevőszék ellenőrzése: Balatonalmádi Város Önkormányzatát a 2008. évben megillető normatív hozzájárulás és átengedett személyi jövedelemadó elszámolásának ellenőrzése
Az ellenőrzés típusa: szabályszerűségi, törvényességi ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2008. év.
Az ellenőrzés időpontja: 2009. június.
Az ellenőrzött időszak: 2008. év.
Az ellenőrzés időpontja: 2009. június.
Az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. törvény 2.§ (5)bekezdése és az államháztartásról szóló 1992.évi XXXVIII. törvény 120/A.§ (1) bekezdése, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. Törvény 92. § (1) bekezdése alapján az Állami Számvevőszék ellenőrzést végzett a 2008. évi zárszámadáshoz kapcsolódóan.
Az ellenőrzés célja volt annak megállapítása, hogy
· A normatív hozzájárulásokat a költségvetési törvényben és a feladatellátásra vonatkozó jogszabályokban meghatározott feltételek teljesítése alapján igényelte-e a helyi önkormányzat, az elszámolást jogszabályi előírásoknak megfelelően készítette-e el, azok adattartalma megalapozott és megbízható volt-e.
· Az átengedett személyi jövedelemadót a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően vette-e igénybe a helyi önkormányzat és az elszámolása megalapozott volt-e.
A vizsgálat megállapítása
Az Önkormányzat a 2008. évi Kvtv-ben meghatározott feltételeknek megfelelően vette igénybe és számolta el a lakosság számhoz kötött normatív hozzájárulásokat.
A feladatmutatóhoz kötött normatív hozzájárulásokat a Kvtv-ben és a feladatellátásban vonatkozó jogszabályokban meghatározott feltételek teljesítése alapján igényelte. Az Önkormányzat helyi rendeletében szabályozta a személyes gondoskodást nyújtó ellátások formáit (szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás, időskorúak nappali intézményi ellátása) azok igénybevételi feltételeit, valamint a fizetendő térítési díjakat. A szociális étkezésnél azonban a helyi rendelet nem tartalmazta a rászorultsági feltételek igazolásának módját. Az Önkormányzat a szociális ellátásokat a feladatellátásra vonatkozó engedélyek birtokában a szakmai szabályokban foglalt feltételeknek megfelelően látta el. Elszámolását az előírt dokumentumokból számított mutatószámokkal alátámasztotta. A szociális étkezés jogcím esetében az önkormányzat olyan személyeknek is biztosított ellátást akik nem feleltek meg a helyi rendeletben szabályozott igénybevételi feltételekben ezért a vizsgálat az Önkormányzat elszámolásához képest 11fő létszámeltérés alapján 902.000 Ft normatív hozzájárulás igénybevételét jogtalannak minősítette. A házi segítségnyújtás jogcímnél az ellátottak otthonában végzett munka a gondozási szükséglet 30-50%-át tette ki, a többi napon egyéb feladatokat végeztek a gondozottaknak. Ennél a jogcímnél – az Önkormányzat elszámolásához képest - jogosulatlan ellátás igénybevétel és a gondozási naplóban az ellátottak aláírásának hiánya miatt két fő létszámeltérést és 380.000 Ft jogtalan támogatás igénybevételét állapította meg az ellenőrzés.
A közoktatási feladatokat ellátó intézmények OM azonosítóval rendelkeztek alapító okirataik tartalmazták az igényjogosultságot megalapozó feladatokat. Az intézmények a normatív hozzájárulás igénybevételének alapját képező feladatokat a 2007, ill. 2008. évi Kvtv-ben és az ágazati jogszabályokban előírt követelményeknek megfelelően végezték. Az óvodai csoportok és az iskolák osztálylétszámának kialakításakor nem tartották be a közoktatási törvény maximális csoport/osztály létszámra vonatkozó előírásait a létszámtúllépés engedélyezéséhez az Önkormányzat kérelmet nem nyújtott be az Oktatási hivatalhoz.
Az elszámolás során nyilvántartási számszaki hiányosságok miatt a kedvezményes óvodai, iskolai étkeztetés jogcímnél két fő létszámeltérést és 110.000 Ft pótlólag igénybe vehető normatív hozzájárulást állapított meg az ellenőrzés. A tanulók ingyenes tankönyvellátása jogcím esetében a Györgyi Dénes Általános Iskolában három főnél hiányoztak a jogosultságot alátámasztó dokumentumok, így 30.000 Ft támogatás igénybevétele jogtalanul történt.
Az Önkormányzat az átengedett személyi jövedelmadót a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően vette igénybe. A jövedelemkülönbség mérséklés elszámolásánál az adóerő képesség, ill. a lakossági értékhatárt módosító támogatási jogcímek mutatószám módosulásából eredő változásokat átvezették. Az ellenőrzés további eltérést nem állapított meg.
Az Önkormányzat a 2008. évi költségvetési beszámoló 31-es űrlapján 409.018.400 Ft normatív hozzájárulással számolt el, az ellenőrzés ezzel szemben 407.816.400 Ft támogatás igénybevételi jogosultságot állapított meg. Az 50-es űrlapon elszámolt 128.113.748 Ft számított jövedelemkülönbség mérséklést az ellenőrzés megerősítette.
Összegezve az Önkormányzat a Kvtv. 3. és 4. számú melléklete szerint összesen 653.702.674 Ft támogatással számolt el, amellyel szemben az ellenőrzés 652.500.674 Ft elszámolását ítélte jogszerűnek, így 1.202.000 Ft támogatás igénybevételét jogtalannak minősítette. Az Önkormányzat elszámolásának hibaaránya – a lényegesség elvének figyelembevételével – összességében nem érte el a 2%-os hibahatárt (0,18%) az Önkormányzat 2008. évi normatív állami hozzájárulásának elszámolása adattartamában megbízható.
3.2. Az intézkedési terv megvalósításáról szóló beszámolás
A számvevői jelentésre intézkedési terv készült, amely a jövőbeni hiányosságok kiküszöbölésére és a szabályozottság pontosítására törekszik, valamint a jogtalanul igénybe vett összeg visszafizetéséről gondoskodik:
· A nettó módon számított, jogtalanul igénybe vett 1.202.000 Ft és kamata, 52.624 Ft visszafizetése 2009. június hóban megtörtént.
· Az intézményvezetők intézkedtek az óvodai csoportok, iskolai osztályok szervezése során a Közoktatási Törvényben előírtak szerinti csoportlétszám-keret betartásáról.
· A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló17/1995.(X.31.) önkormányzati rendelet módosításra került a 25/2009. (VI.30.) sz. önkormányzati rendelettel annak érdekében, hogy a szociális étkeztetés esetében a rászorultsági okok dokumentálásának módja szabályozásra kerüljön.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, hogy a 2009. évi éves belső ellenőrzési és Állami Számvevőszéki jelentést az alábbi határozati javaslattal jóváhagyni szíveskedjenek.
Balatonalmádi, 2010. április15.
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi Bizottság |
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
1. „Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a 2009. évi belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről szóló éves ellenőrzési jelentést jóváhagyja.
2. Az ellenőrzések fejlesztésére vonatkozóan az alábbi követelményeket és elvárásokat határozza meg:
- Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámának szinten tartását, a 2011. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során vizsgálni kell.
- 2011-től folytatni kell költségvetési beszámoló megbízhatósági ellenőrzéseket.
Felelős: Keszey János polgármester
Ujlakiné dr. Pék Éva jegyző
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea pénzügyi-és számviteli osztályvezető
Határidő: 2010. november 15. illetve folyamatos”
Határidő: 2010. április 29.
Felelős: Szabó Jenő PB elnök
|
||
"Éves ellenőrzési jelentés a 2009. évben végzett belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzés értékeléséről"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
……./2010. (IV.29.)Öh.
1. Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a 2009. évi belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről szóló éves ellenőrzési jelentést jóváhagyja.
2. Az ellenőrzések fejlesztésére vonatkozóan az alábbi követelményeket és elvárásokat határozza meg:
- Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámának szinten tartását, a 2011. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során vizsgálni kell.
- 2011-től folytatni kell költségvetési beszámoló megbízhatósági ellenőrzéseket.
Felelős: Keszey János polgármester
Ujlakiné dr. Pék Éva jegyző
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea pénzügyi-és számviteli osztályvezető
Határidő: 2010. november 15. illetve folyamatos
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal