5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2010. május 27-i ülésére

Tárgy:   Javaslat Balatonalmádi Város Önkormányzatának 2009. évi pénzmaradványa felosztására
Készítette:   Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi Bizottság, Gazdasági Bizottság, Szociális és Egészségügyi Bizottság, Oktatási és Kulturális Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Képviselő-testület 2010. április 29-i ülésén megtárgyalta és elfogadta Balatonalmádi Város Önkormányzat 2009. évi költségvetési tervének végrehajtását és megállapította a 2009. évi pénzmaradvány összegét.
A Balatonalmádi Város Önkormányzat 2009. évi helyesbített pénzmaradványa 713.421 e/Ft.
A megelőző év (2008.) költségvetési pénzmaradványa 144.014 e/Ft volt.(1.sz. melléklet)
 
Az önkormányzat pénzmaradványát módosítja a 9.582 e/Ft költségvetési kiutalatlan támogatás és az 1.735 e/Ft költségvetés felé történő befizetési kötelezettség, így a 2009. évi   módosított pénzmaradvány összege 721.268 e/Ft (az előző évek pénzmaradványa nélkül).
Az önkormányzat pénzmaradványát módosító állami támogatást főként az alábbi tényezők indokolják:
 
Pénzmaradványt módosító jelentősebb tételek:
 
-          üdülőhelyi feladatokra igénybe nem vett állami hozzájárulás 3.014.920 Ft állami hozzájárulás,
-          az óvodai nevelési feladatokra igénybe nem vett 338.667 Ft állami hozzájárulás (az ellátotti tényleges létszám 5 fővel több volt az óvodánál, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          a szociális étkeztetés feladatra igénybe nem vett 1.636.750 Ft állami hozzájárulás (az ellátotti tényleges létszám 20 fővel több volt a szociális intézménynél, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          a házi segítségnyújtás feladatra igénybe nem vett 2.180.100 Ft állami hozzájárulás (az ellátotti tényleges létszám 11 fővel több volt a szociális intézménynél, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          az időskorúak nappali intézményi ellátására igénybe nem vett 292.400 Ft állami hozzájárulás (az ellátotti tényleges létszám 2 fővel több volt az, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          a sajátos nevelési igényű gyermekekre igénybe nem vett 621.400 Ft állami hozzájárulás (az iskolák alapító okiratának módosítását követően már nem volt évközi pótigénylésre),
-          a kedvezményes gyermekétkeztetésre igénybe nem vett 735.000 Ft állami hozzájárulás (a kedvezményes étkeztetést 11 fővel több gyermek vette igénybe, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          a SZJA mérséklés igénybevételével kapcsolatosan önkormányzatunk részére 583.011 Ft fizetendő támogatása keletkezett a 2009. évre vonatkozóan, mivel az adóerőképességünk csökkent a 2009. júliusi adatszolgáltatásunkat követően,
-          a központosított előirányzatok év végi elszámolását követően a 2009. évi havi kereset –kiegészítéséről és a járulékcsökkentés hatásáról történő elszámolás alapján 1.735 e/Ft befizetési kötelezettsége keletkezett.
 
A felhasználható pénzmaradvány összegénél figyelembe kell venni az előző években képzett tartalék maradványát is, a 144.014 e/Ft-ot.
 
A 865.282 e/Ft összegű pénzmaradvány fedezetet nyújt: 
 
- a kötött felhasználású maradványok teljesítésére (1., 1/a.sz. melléklet),
- a 2010. évi költségvetésben finanszírozási bevételként szerepeltetett 489.036 e/Ft összegű működési célú pénzmaradvány igénybevételére,
- a 2009. évről áthúzódó intézmények és szakfeladatok – kötelezettséggel terhelt - működési célú kiadásaira (2. sz. melléklet),
- működési célú tartalékok visszapótlására (3.sz. melléklet),
- a 2010. évi költségvetésben szereplő hitel visszapótlására,
- a 2010. évben hozott testületi döntések kiadásaira (3.sz. melléklet).
 
A 2010. évi költségvetés pénzmaradvány igénybevételeként 489.036 e/Ft összeggel számolt az alábbiak szerint:
- a 2008. évben megszűnt Beruházó Víziközmű Társulat 2010. évi kiadásai és bevételei közötti különbség fedezete került tervezésre19.798 e/Ft összeggel,
- a szociális pályázatra vonatkozóan 7.071 e/Ft összeggel,
- a 2009. évről áthúzódó felhalmozási célú kiadásokra (nem EU-s elnyert támogatással megvalósuló projektek) vonatkozóan 192.339 e/Ft összeggel,
- az elnyert EU-S támogatással megvalósuló projektekre vonatkozóan 269.828 e/Ft összeggel.
 
A 2009. évi költségvetésben az előző évi pénzmaradvány igénybevétele soron 207 e/Ft szerepelt, melynek fedezete az Együtt-Egymásért Közalapítvány számára időskorúak karácsonyi ajándékozása célból nyújtott 2008. évi támogatás  maradványa volt.
 
Az Önkormányzatnak 2009. december 31-i fordulónapra vonatkozóan forgatási célú értékpapírja nem volt.
 
Az intézmények, valamint a szakfeladatok pénzmaradványát a 2. sz. mellékletben mutatjuk be.
A kimutatáson szerepel az intézmények és a hivatalhoz tartozó szakfeladatok számított pénzmaradványának összege (3. oszlop), az elvonások után kialakult módosított pénzmaradványa (6. oszlop). Az intézmények (az önállóan gazdálkodó és működő intézmények, valamint az önállóan működő intézmények) és a szakfeladatok módosított pénzmaradványa 23.833 e/Ft.
A módosított pénzmaradvány összeget kiemelt előirányzati bontásban mutatjuk be.
A kötelezettséggel terhelt pénzmaradvány tartalmazza a december hónapban kifizetett összegeket, melyek könyvelése (terhelése) január hónapban történt (jutalom, megbízási díj, egyéb személyi jellegű kifizetés és járulékaik), valamint a szállítói kötelezettségek és egyéb dologi kiadásokat, amelyekre 2009. évben kötelezettségvállalás történt, de a kifizetés áthúzódott 2010. évre.
 
A Képviselő-testület a 111/2010. (IV.29). Öh. alapján úgy döntött, hogy az intézmények és a Polgármesteri Hivatalhoz tartozó szakfeladatok számára csak a kötelezettséggel terhelt pénzmaradványok összegét pótolja vissza. A döntés alapján az intézmények és szakfeladataik számára csak a kötelezettséggel terhelt  pénzmaradvány kerül visszapótlásra (több éves gyakorlatnak megfelelően).
 
2010. évi testületi döntések:
 
2010. évben több olyan testületi döntés született, melyek kiadásainak fedezetéül a 2009. évi pénzmaradvány került meghatározásra. Az alábbi döntések tételes, számszerűsített kimutatását - kiemelt előirányzatonként - a 3. számú melléklet tartalmazza:
 
- A 41/2010. (II.25.) Öh alapján Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Veszprém Megyei Önkormányzat – a Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium 2010. évi működéséhez történő - támogatásra a 2010. évben 1.500 eFt működési támogatást biztosított a 2009. évi pénzmaradvány terhére.
 
- A 49/2010. (II.25.) Öh alapján a testület a Vörösberényi Általános Iskola állományi létszámát 2010. január 19. napjától 1 fővel megemelte, az 1 fő létszám 2.766.000 Ft bérigényét (12 hó személyi juttatás 2.178.000Ft és a munkaadót terhelő járulék 588.000 Ft) az Önkormányzat 2010. évi költségvetésében a 2009. évi pénzmaradvány terhére biztosította.
 
- Az 52/2010. (II.25.) Öh. alapján a testület az Almádiért Közalapítvány részére a balatonalmádi Mazsorett csoport támogatása céljából 370 ezer Ft összegű támogatást biztosított a 2009. évi pénzmaradvány terhére.
 
- Az 55/2010. (II.25.) Öh. alapján aKépviselő-testület a Györgyi Dénes Általános Iskola felvonó karbantartási feladataira 308.000,-Ft + Áfa összeget a 2009. évi pénzmaradvány terhére biztosította.
 
- A 114/2010. (IV. 29.) Öh. alapján az önkormányzat Képviselő-testülete a Györgyi Dénes Általános Iskola volt tornaszobájának könyvtári foglalkoztatóvá történő alakításával egyetértett, az átalakítás bruttó 2.500.000 Ft-os költségét a  2009. évi pénzmaradvány terhére biztosította.
 
- A 119/2010. (IV. 29.) Öh. alapján a testület a Polgármesteri Hivatal számára új hivatali személyautó beszerzésére 4.000.000,-Ft felhalmozási célú kiadási előirányzatot biztosított a 2009. évi pénzmaradvány terhére.
 
- A 120/2010. (IV. 29.) Öh. alapján a testület a Wesselényi Strand területén felmerülő kiadások fedezetére 8.500.000 Ft +ÁFA = 10.625.000 Ft összeget biztosított, melynek fedezetéül a  2009. évi pénzmaradványt jelölte meg.
  
Céltartalékok:
 
A 3. sz. kimutatásban szerepeltetjük a működési és felhalmozási célú tartalékokat, amelyek összege 59.827 e/Ft (előző évben 126.148  e/Ft).
Az Önkormányzat 2010. évi eredeti költségvetésében a számszerűsített hiány összege miatt nem volt lehetőségünk működési és felhalmozási célú általános tartalék képzésére. Indokoltnak tartjuk, hogy a nem várt események bekövetkezésekor rendelkezésére álljon a mellékletben szerepeltetett 7.005 e/Ft – 8.000 e/Ft nagyságú általános tartalék.
Az általános tartalék terhére kifizetés csak rendkívüli indokolt esetekben, képviselő-testületi döntést követően jelentkezhet.
 
A működési és felhalmozási célú céltartalékok között szerepelnek azon tételek, amelyek visszapótlása, illetve képzése ajánlott.
 
Az előterjesztés a várospropaganda célú kiadások számára 1.500 e/Ft tartalék keret biztosítását javasolja az előző évi maradvány visszapótlásával.
 
A felhalmozási célú tartalékok visszapótlását, képzését indokolja a folyamatban lévő EU-s pályázatok lebonyolítása, elszámolása és az önkormányzati beruházási-felújítási igények nagysága (EU-s pályázatok kiadásai, akadálymentesítés, intézményi felújítási tartalék).
Az intézmények és a hivatal 2009. évi felújítási keret maradványának további, 1.000 e/Ft-tal történő kiegészítése javasolt, mivel évek óta a felújítási és karbantartási keretek felhasználására vonatkozó igények összege a rendelkezésre álló keret többszöröse. 
 
Működési célú támogatásértékű kiadások és átadott pénzeszközök:
 
Önkormányzatunknak a - Balatonalmádi Város Önkormányzat gesztorságával működő - Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás módosított társulási megállapodása szerint a társult településekkel az előző év kiadásainak és bevételeinek összegzése alapján a tárgyévet követő május 15-ig el kell számolnia. Az elszámolás eredményeként jelentkező összegek utalását a társult feleknek június 15-ig kell teljesíteniük egymás felé. Az elszámolás alapján Balatonalmádi a társult települések felé összesen 9.583 e/Ft (előző évben 8.588 e/Ft) összeg átutalását köteles teljesíteni.
 
Felhalmozási célú kiadások és a hitel visszapótlása:
 
Előző években a felhalmozási célú kiadások (beruházások, felújítások, egyéb felhalmozási célú kiadások) előző évi előirányzat maradványát a pénzmaradvány felosztásakor pótoltuk vissza. Ezzel a gyakorlattal szakítva, a 2010. évi költségvetési koncepcióban meghatározottak szerint a 2010. évi eredeti költségvetésben terveztük a kiadási előirányzatok maradványát eredeti előirányzatként.   
 
Az önkormányzat 2010. évi költségvetésében 99.316 e/Ft (múlt évben 85.801 e/Ft) fejlesztési célú hitel került tervezésre, amely teljes egésze a 2009. évi pénzmaradvány terhére visszapótolható.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a 2009. évi pénzmaradvány felosztását megtárgyalni, s az előterjesztésben foglaltak szerint dönteni szíveskedjen.
   
Balatonalmádi,2010. május 12.   
 
                                                                                                            Keszey János
                                                                                                              polgármester

 


Döntéshozói vélemények

Gazdasági Bizottság  

80/2010. (V. 17.) GB. sz. határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Gazdasági Bizottsága az alábbi határozat elfogadását javasolja a Képviselő-testületnek:
 
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete
 
A 2010. évi költségvetés bevételi előirányzatát  3.543.314 e/Ft-ra,
                            - ebből : költségvetési bevétel:  2.678.032 e/Ft
                                          finanszírozási bevétel:    865.282 e/Ft
 
                                       kiadási előirányzatát 3.543.314 e/Ft-ra emeli.
-         ebből : költségvetési kiadás: 3.485.239 e/Ft
                                           finanszírozási kiadás:   58.075 e/Ft
 
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére az 1., 1/a., l/b., 2. és a 3. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
 
Utasítja a Polgármestert, hogy a költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
 
Felelős:               Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea
Határidő:              azonnal, ill. a 2010. évi költségvetési rendelet következő módosítása
 
Felelős: Dr. Kutics Károly GB elnök
Határidő: 2010. május 27. KT ülés
Hivatali felelős: Regenyéné K.Andrea ov.
 
 

 
Szociális és Egészségügyi Bizottság  

 

35/2010. (V.17.) SZEB határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Szociális és Egészségügyi Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
 
A 2010. évi költségvetés bevételi előirányzatát  3.543.314 e/Ft-ra,
                            - ebből : költségvetési bevétel:  2.678.032 e/Ft
                                          finanszirozási bevétel:    865.282 e/Ft
 
                                       kiadási előirányzatát 3.543.314 e/Ft-ra emeli.
                           - ebből : költségvetési kiadás: 3.485.239 e/Ft
                                           finanszirozási kiadás:   58.075 e/Ft  
 
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére az 1., 1/a., l/b., 2. és a 3. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
 
Utasítja a Polgármestert, hogy a költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
 
Felelős:               Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea
Határidő:              azonnal, ill. a 2010. évi költségvetési rendelet következő módosítása
 
Bizottsági felelős: Dr. Dávid Gyula elnök
Határidő:              2010. május 27. – képviselő-testületi ülés
 
 

 

 
Oktatási és Kulturális Bizottság  

 49/2010. (V. 18.) OKB. határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Oktatási és Kulturális Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete
 
A 2010. évi költségvetés bevételi előirányzatát  3.543.314 e/Ft-ra,
                            - ebből : költségvetési bevétel:  2.678.032 e/Ft
                                          finanszirozási bevétel:    865.282 e/Ft
 
                                       kiadási előirányzatát 3.543.314 e/Ft-ra emeli.
                           - ebből : költségvetési kiadás: 3.485.239 e/Ft
                                           finanszirozási kiadás:   58.075 e/Ft
 
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére az 1., 1/a., l/b., 2. és a 3. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
 
Utasítja a Polgármestert, hogy a költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
 
Felelős:               Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea
Határidő:             azonnal, ill. a 2010. évi költségvetési rendelet következő módosítása
 
Bizottsági felelős: Bálint Sándor elnök
Határidő:              2010. május 27.   –   Kt ülés

 
Pénzügyi Bizottság  

 
87/2010.(V. 19.) PB. Sz. határozat
 
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi Bizottságaaz alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
„A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete
 
A 2010. évi költségvetés bevételi előirányzatát  3.543.314 e/Ft-ra,
                            - ebből : költségvetési bevétel:  2.678.032 e/Ft
                                          finanszirozási bevétel:    865.282 e/Ft
 
                                       kiadási előirányzatát 3.543.314 e/Ft-ra emeli.
-         ebből : költségvetési kiadás: 3.485.239 e/Ft
                                           finanszírozási kiadás:   58.075 e/Ft
 
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére az 1., 1/a., l/b., 2. és a 3. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
 
Utasítja a Polgármestert, hogy a költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
 
Felelős:               Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea pénzügyi és számviteli osztályvezető
Határidő:              azonnal, ill. a 2010. évi költségvetési rendelet következő módosítása”
 
Határidő:                     2010. május 27.
Felelős:                        Szabó Jenő PB elnök
 

 
Döntési javaslat

"Az Önkormányzat 2009. évi pénzmaradványának felosztása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat
......./2010.(V.27.). Öh.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
 
A 2010. évi költségvetés bevételi előirányzatát  3.543.314 e/Ft-ra,
                            - ebből : költségvetési bevétel:  2.678.032 e/Ft
                                          finanszirozási bevétel:    865.282 e/Ft
 
                                       kiadási előirányzatát 3.543.314 e/Ft-ra emeli.
                           - ebből : költségvetési kiadás: 3.485.239 e/Ft
                                           finanszirozási kiadás:   58.075 e/Ft   
 
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére az 1., 1/a., l/b., 2. és a 3. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
 
Utasítja a Polgármestert, hogy a költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse. 
 
Felelős:                  Keszey János polgármester
Hivatali felelős:    Regenyéné Király Andrea
Határidő:               azonnal, ill. a 2010. évi költségvetési rendelet következő módosítása
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe