5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. február 24-i ülésére

Tárgy:   Rendelet-tervezet Balatonalmádi Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetési rendeletének megalkotására
Készítette:   Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. számú törvényt (költségvetési törvény) az Országgyűlés 2010. december 23-án fogadta el. Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 71.§.(1) bekezdése szerint a költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-ig köteles benyújtani a képviselő-testületnek.
 
A Képviselő-testület a 2011. évi költségvetési koncepciót 2010. december 16-én tárgyalta meg.
A Képviselő-testület koncepcióról szóló 321/2010. (XII.16). Öh-a alapján és a költségvetésről szóló törvény alapján elkészítettük az önkormányzat 2011. évi költségvetési rendelet-tervezetét.
 
 
A 2011. évi költségvetés főösszege 2.545.193 e/Ft, ami az előző évi 3.266.384 e/Ft-hoz képest 22,1 %-os csökkenést mutat. A csökkenés magyarázata, hogy az előző évi felhalmozási célú kiadások maradványa, a folyamatban lévő EU-s támogatással megvalósuló programok működési és felhalmozási célú kiadásainak és bevételeinek maradványa, valamint az EU-s projektek tárgy évre ütemezett támogatásai és kiadásai lényegesen alacsonyabb összeggel szerepelnek a költségvetésben, mint előző évben.
 
 
 
Bevételek:
 
A költségvetési rendelet tervezetben az önkormányzat bevételei összességében az elmúlt évihez viszonyítva 22,1 %-kal csökkennek. A bevételeink között szereplő működési bevételek 0,8 %- kal csökkennek.
 
Az intézményi működési bevételeknél a növekedés 18.741 e/Ft, ami 4,9 %-os (előző évben 9,2 %-os ) növekedést jelent. A működési bevételeknél a térítési díj, egyéb bevétel (bérleti díj, belépőjegy bevétel, kamat, ÁFA bevétel) összessége került tervezésre.
Az intézmények mindegyikénél a 2010. évi eredeti előirányzatból, a bázis előirányzatból kiindulva figyelembe vettük a várható változások hatásait.
A Balatonalmádi Városgondnokság és gazdálkodási körébe tartozó intézmények és a Polgármesteri Hivatal esetében - a 2010. évi inflációs mértékkel - 4,9 %-kal történő emelkedéssel számoltunk. Néhány esetben (piac, közterület használati díjak, házasságkötés térítési díja, strandi bevétel) a jelzett mértéknél magasabb mértékű emelkedéssel terveztünk.
 
A Balatonalmádi Városgondnokság és a hozzá tartozó önállóan működő (de nem önállóan gazdálkodó) intézmények működési bevételei a 3. számú melléklet szerint 2011. évben 165.477 e/Ft-ot mutatnak a 2010. évi 147.983 e/Ft-tal szemben, mely 11,8 %-os növekedést jelent.
 
A Polgármesteri Hivatal és hozzá tartozó szakfeladatok esetében a működési bevételek összege 237.428 e/Ft a múlt évi 236.181 e/Ft-hoz képest.
A fürdők és strandok szakfeladaton abelépőjegy bevételek esetében az előző évi tervhez viszonyított 10 %-os bruttó strandjegy áremeléssel (+10.106 e/Ft), a strandi bérlemények esetében 4,9 %-kal történő emeléssel kalkuláltunk.
Az igazgatási tevékenységen (Polgármesteri Hivatal) a kamatbevételek az előző évi tervnél 2.460 e/Ft-tal alacsonyabb szinten (22.630 e/Ft), a közterület-használati díjak, a házasságkötési díjak, a szolgáltatási díjak és az okmányirodai bevételek a tény adatok és a várható díjtételek növekedésének figyelembevételével (9.350 e/Ft) kerültek tervezésre.
 A saját tulajdonú ingatlan adásvétele szakfeladaton a tervezett ingatlan értékesítések után fizetendő ÁFA összege, 15.750 e/Ft jelentkezik bevételként, mely előző évben jóval magasabb volt (28.850 e/Ft).
 
A helyi adókat(gépjárműadó nélkül) összesen 426.400 e/Ft nagyságban, a várható adóbefizetés figyelembevételével terveztük. A múlt évi bevételi előirányzathoz képest 9.600 e/Ft csökkenés tapasztalható.
Az adóbevételek esetében egyedül az idegenforgalmi adó tekintetében terveztünk adómérték emelésével. A Képviselő-testület a helyi adórendeletet 2010. decemberében módosította, a 400 Ft/vendégéjszaka mértékű adó 420 Ft/vendégéjszaka mértékre történő növekedéséről döntött. A koncepcióban már ezzel a mértékkel kalkuláltunk.
 
 
Az  SZJA bevételeknél a csökkenés (gépjárműadóval együtt) összességében 10.547 e/Ft, azaz 3,0 %-os (előző évben 22.410 e/Ft-os növekedés volt).
A költségvetési törvény alapján a helyi önkormányzatokat a településre kimutatott személyi jövedelemadó 8 %-a illeti meg. Önkormányzatunknál az előző évi előirányzathoz (143.918 e/Ft) képest a bevételünk 2.175 e/Ft-tal növekedett.
Az SZJA kiegészítés összege a múlt évi eredeti előirányzathoz képest 14.262 e/Ft-tal csökkent. Az SZJA kiegészítés nagyságát befolyásolja a személyi jövedelemadó-bevétel és az iparűzési adóerő-képesség együttesen számított egy főre (lakosságszámra) jutó összege.
A gépjárműadó összege 2011. évben 75.000 e/Ft, mely összeg 1.000 e/Ft-tal magasabb, mint az előző évben tervezett adó összege.
 
A bírságok, pótlékok, egyéb sajátos bevételek tervezett összege 3.000 e/Ft. Az itt nevesített környezetvédelmi, építésügyi birság és talajterhelési díj a Környezetvédelmi Alap bevételét képezi, amely a felhalmozási célú céltartalékok között és a Tervtanács működtetésének kiadásaira került tervezésre.
 
Önkormányzatunk költségvetési támogatás összege (működési támogatás) 357.763 e/Ft amúlt évi 356.736 e/Ft-tal szemben.
A állami normatív támogatások fajlagos összegei és az önkormányzat várható mutatószámai alapján a 2011. évre kiközölt állami támogatások és normatív hozzájárulások (normatív hozzájárulások + normatív kötött felhasználású támogatások) összege - a 2010. évi eredeti 311.051 e/Ft-hoz képest - 25.608 e/Ft-tal nő, összesen 336.659 e/Ft-ot mutat (2., 3. számú tájékoztató mellékletek).
 
A normatív állami támogatások együttes összegének változását főként az alábbi tényezők jelentősebb hatása eredményezte:
- település-üzemeltetési, igazgatási, települési sport, valamint közművelődés feladatokra kapott támogatás összege az előző évhez képest 7.829 e/Ft növekedést mutat,
- az okmányiroda működési kiadásaira kapott támogatás 1.058 e/Ft-tal csökken (változatlan fajlagos összeg mellett ügyiratszám csökkenése miatt),
- a gyámügyi igazgatási feladatok támogatása 2.115 e/Ft-tal csökkent a finanszírozás módjának változása miatt,
- az építésügyi igazgatási feladatokra kapott támogatás 474 e/Ft-tal csökkent,
- üdülőhelyi feladatok jogcímen a fajlagos hozzájárulás (1 Ft-ról 1,5 Ft-ra történő növekedés) miatt 24.000 e/Ft növekedéssel számolhattunk,
- pénzbeli szociális juttatások összege 964 e/Ft-tal csökkent,
- a szociális területet érintő változások (ellátotti létszám csökkenés) hatására 2.940 e/Ft-tal csökkent a támogatás,
- az iskolai oktatásra kapott támogatás 3.290 e/Ft csökkenést (finanszírozás módjában történő változás hatásaként) mutat,
-   az alapfokú művészetoktatás támogatása 814 e/Ft-tal növekedett a tanuló létszám növekedése miatt,
-   a napközis foglalkoztatásra kapott támogatás összege 235 e/Ft-tal csökkent,
- a sajátos nevelési igényű gyermekek támogatása 448 e/Ft-tal növekedett,
-  szakmai informatikai fejlesztések jogcímén 2011. évben kapott támogatás összege 793 e/Ft, míg előző évben központosított támogatásként év közben pályázható keret volt és általános iskoláink 2.000 e/Ft összegű támogatást nyertek el,
- kedvezményes étkeztetés jogcímen 1.321 e/Ft-tal magasabb összegű támogatást kapunk a jogosult gyermekek számának és a fajlagos összeg növekedése miatt,
- a kötött felhasználású normatív támogatások között ismételten szerepel (2010. évben megszüntették) a pedagógus szakvizsga és továbbképzés, valamint új jogcímként a pedagóguspótlékok támogatása, melyek együttes összege 1.361 e/Ft (előző évben központosított támogatásként év közben pályázható támogatás volt).
 
A normatív kötött felhasználású állami támogatások esetében - közfoglalkoztatás támogatásának nagyfokú csökkenése miatt - jelentős csökkenés (22.673 e/Ft) tapasztalható.
Egyes közoktatási feladatok (pedagógus továbbképzés, szakvizsga, pedagóguspótlékok támogatása) 1.361 e/Ft-tal, míg a szociális feladatok támogatása (szociális szakvizsga, képzés és jövedelempótló támogatás) összesen 19.798 e/Ft-tal szerepel a költségvetésben.
2010. évben az önkormányzatok számára év közben kiírt pályázati lehetőségek biztosították, hogy pedagógus továbbképzésre, pedagóguspótlékra - sikeres pályázat esetén - központosított támogatásban részesüljenek. 
 
A közfoglalkoztatásterületén jelentős változások történtek.
Közcélú foglalkoztatás támogatása jogcímen 2010. évben 28.490 e/Ft-tal terveztünk, mely 30 fő közcélú foglalkoztatott bér és járulékainak kiadásai után - központi költségvetésből igényelhető - 95 %-os támogatását jelentette. A 2011. évi költségvetésben a 2010. december havi közcélú foglalkoztatás kiadásaihoz 2011. év januárjában igényelt támogatás összege 1.588 e/Ft-tal szerepel.
2011. évben rövid és hosszú távú közfoglalkoztatásra a Munkaügyi Központ felé nyújthatunk be pályázatot. A pályázaton elnyerhető támogatás várható összege 8.605 e/Ft, amely a támogatásértékű működési bevételek között szerepel. A támogatási keret jelentős csökkenése miatt a Városgondnokság 2011. évi kiadásai között 11,5 fő közfoglalkoztatásban résztvevő személy kiadásai szerepelnek az előző évi 30 fő közcélú kiadásaival szemben.
 
A központosított támogatások között eredeti előirányzatként nem szerepel támogatás, míg 2010. évben a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzatot megillető 566 e/Ft támogatás szerepelt.
 
A működési és felhalmozási támogatásértékű bevételek (államháztartáson belülről átvett) és az átvett pénzeszközök
(államháztartáson kívülről átvett) összege 405.280 e/Ft (múlt évben 904.518 e/Ft).
E bevételi soron olyan bevételeket vettünk számításba, amelyre jogszabályi előírás vagy megállapodás van
A jelentős összegű csökkenés indoka, hogy az EU-s projektek előző évről áthúzódó és az ütemezés szerinti 2011. évre jutó támogatások összege alacsonyabb, mint előző évben. A Városközpont fejlesztése befejeződött és a pénzügyi elszámolása is megtörtént. A Wesselényi strand fejlesztése, a Györgyi Dénes Iskola felújítása, valamint az ÁROP pályázat fizikai megvalósítása már befejeződött, de a pénzügyi elszámolása még folyamatban van, ezért a pályázatok támogatásainak és kiadásainak realizálódása várható még 2011. évben.
 
Támogatásértékű működési célú pénzeszközök között a Megyei Önkormányzat Tourinform Iroda működtetésére vonatkozó támogatásával 2011. évben nem számolhatunk.
A Szociális Alapszolgáltatási Központ által ellátott szociális feladatokra - a többcélú kistérségi társulás által lehívásra kerülő - kiegészítő normatív támogatások összege 14.838 e/Ft (elmúlt évben 15.995 e/Ft).
A PKKK által a kistérség települései részére nyújtott mozgókönyvtári szolgáltatáshoz 2.000 e/Ft működési célú, illetve 400 e/Ft felhalmozási célú kiegészítő támogatás várható a kistérségtől.
Az Oktatási Minisztérium döntése alapján a volt egyházi ingatlan kártalanításaként 2010. évben 20.000 e/Ft összegű támogatás realizálódásával számolhattunk, míg 2011. évben ezzel e bevétellel már nem tervezhetünk.
A Vörösberényi Általános Iskolában és a Györgyi Dénes Általános Iskolában történő közalkalmazottak prémium évek program keretében történő foglalkoztatás után várhatóan igényelhető támogatás összege 4.579 e/Ft lesz, míg a gyógytestnevelés támogatása után 2.648 e/Ft.
A Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó társulás tagjainak a tervezett bevételekkel le nem fedett kiadásokhoz történő hozzájárulás összege a tervezett adatok alapján 18.535 e/Ft lesz. (Ez évtől bevételi oldalon megjelenik a települések kiadásokhoz történő hozzájárulása, illetve kiadási oldalon a településekkel történő elszámolás eredményeként visszautalandó összeg).
 
Az EU-s projektek működési célú támogatása összesen 28.309 e/Ft összegű (múlt évben 35.013 e/Ft) bevételt jelent.
 
Támogatásértékű felhalmozási célú pénzeszközök bevétele 305.908 e/Ft a 2009. évi 792.554 e/Ft-tal szemben. Ez évre terveztünk a többcélú kistérségtől a mozgókönyvtár felhalmozási célú kiadásaira átvételre kerülő 400 e/Ft összegű támogatással.
Az EU-s projektek felhalmozási  célú támogatása összesen 305.508 e/Ft összegű bevételt (múlt évben 762.917 e/Ft) jelent.
 
A felhalmozási és tőke jellegű bevételeknél a tárgyi eszközök és immateriális javak (ingatlanok) értékesítése, valamint a pénzügyi befektetés bevétele kerül tervezésre.
Az ingatlan és bérleti jog értékesítés bevételekénta koncepcióban a 2010. évi értékhez (nettó 117.400 e/Ft) képest lényegesen alacsonyabb összeg (nettó 64.520 e/Ft kerülhet tervezésre az alábbi ingatlanok figyelembevételével:
                       
                        Hadak u. 4-6   .                       nettó 38.400 e/Ft + Áfa   / 3342 m2
                        Baross G. u. 2/A.                    nettó  7.000 e/Ft + Áfa   /    102 m2 
                        Szömörce u.                            nettó   5.600 e/Ft + Áfa   / 3016 m2 
                        Noszlopy G. u.1.                     nettó 10.400 e/Ft + Áfa / 1024 m2   telekhatár-rendezéssel             Városrend.c.területrendezés     nettó   1.600 e/Ft + Áfa
                        Strandi bérleti jog                    nettó  1.520 e/Ft + Áfa   / 
                        Összesen:                              nettó 64.520 e/Ft + Áfa
 
Az ingatlan és bérleti jog értékesítéseként feltüntetett nettó 64.520 e/Ft + Áfa (bruttó 80.650 e/Ft) bevétel realizálódása jelentős kockázati tényezővel bír, így a tervezett nettó összeg 50 %-ára 32.260 e/Ft összegű céltartalék képzése ajánlott, amely a 2011. évben realizálódó bevétel teljesülését követően felhalmozási célú kiadásokra felszabadítható lesz (felhalmozási célú pályázati önrész keretének növelésére fordítható).
 
A pénzügyi befektetések bevétele között 2010. évben a BAHART (113.544 e/Ft), a Glovita (250 e/Ft) és a Municipal (750 e/Ft) részvények értékesítéseként összesen 114.544  e/Ft került tervezésre, míg 2011. évben e soron bevétellel nem számolhattunk.
 
 
 
A felhalmozási célú pénzeszközök átvétele8.400 e/Ft-tal került tervezésre az előző évi 11.229 e/Ft összeggel szemben.
Itt  került tervezésre a lakosságtól az önerős útépítésre átvételre kerülő 5.400 e/Ft nagyságú, valamint a gáz,- illetve csatorna bekötésre átvételre kerülő 3.000 e/Ft nagyságú pénzeszköz.
A lakossági önerős befizetések, hozzájárulások mértéke az önkormányzati szabályozás módosítása alapján 30 %-os mértékről 20 %-os mértékre csökkent.
 
Kölcsönök megtérülésesorbana 2008. évben megszűnt Beruházó Víziközmű Társulat tagjai által (csatorna) lakossági érdekeltségi hozzájárulásként befizetendő 10.123 e/Ft összegű hozzájárulása, valamint az egyéb kölcsönök 2011. évre tervezett megtérülései szerepelnek.
 
Előző évi pénzmaradvány igénybevétele soron a 2011. évi költségvetés pénzmaradvány igénybevételeként összesen 489.036 e/Ft összeggel számolt az alábbi kiadások forrásának biztosítása céljából:
 
- az elnyert EU-S támogatással megvalósuló projektek előző évről áthúzódó 192.233 e/Ft felhalmozási célú, 5.505 e/Ft működési célú kiadásira,
- a 2010. évről áthúzódó felhalmozási célú kiadásokra (nem EU-s elnyert támogatással megvalósuló projektek) 203.122 e/Ft összegű kiadásaira,
- a katolikus templom tetőfelújítására nyújtandó 6.000 e/Ft összegű - 2010. évben fel nem használt -támogatására,.
- a Móra Ferenc u. 6. sz. lakás felújítására 1.234 e/Ft összegű felújítására,
- a 2008. évben megszűnt Beruházó Víziközmű Társulat 2011. évi kiadásai és bevételei között jelentkező 10.569 e/Ft különbség fedezetére,
- a zöld hulladék gyűjtésére, szállítására tervezett 680 e/Ft kiadásra,
- az Együtt-Egymásért Alapítvány számára fűtéstámogatás céljából nyújtandó 176 e/Ft támogatásra,
- Devecser Város Önkormányzatának 100 e/Ft összegű támogatására.
 
 
Fejlesztési hitel-felvételre összesen 117.283 e/Ft-ot (múlt évben 99.316 e/Ft) terveztünk azzal, hogy a 2010. évi pénzmaradvány elszámolásakor és a többletbevétel terhére ezt az összeget visszapótoljuk. A hitel visszapótlásához fegyelmezett, visszafogott és takarékos gazdálkodás szükséges.
 
A bevételi előirányzatokat a 3. számú melléklet tartalmazza. A Balatonalmádi Városgondnokság működési bevételeinek részletezését a 3/1. számú melléklet képezi.
 
 
 
Működési célú kiadások:
 
A működési célú kiadások 2011. évi tervezett összege 1.549.210 e/Ft, amely a 2010. évi előirányzathoz képest  1,2 %-os csökkenést  jelent (előző évben 5,4 %-os növekedés volt).
 
 
A 2011. évi költségvetési rendelet-tervezetének 4. számú mellékletében találhatóak a működési kiadási előirányzatok. Az önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokság intézményi működési kiadási előirányzatainak feladatonkénti részletezését a 4/1. számú melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat intézményeinél, a Polgármesteri Hivatalnál és a hivatal szakfeladatainál a 2011. évi költségvetési koncepcióban megfogalmazottak alapján kerültek tervezésre a működési kiadások között szereplő dologi kiadási előirányzatok.
 
Az intézmények, illetve a szakfeladatok dologi kiadásainak számításánál a bázis előirányzatból indultunk ki. A dologi kiadási előirányzatoknál fogyasztói árnövekedés hatásával az előző évhez hasonlóan 2011. évre sem tudtunk számolni.
 
A dologi kiadások tervezése az elmúlt években a következők szerint alakult:
Az önkormányzat a dologi kiadási előirányzatait 2003. évben 6 %-kal, 2004. évben 4 %-kal, 2005-2006. években 0 %-kal, 2007. évben 3,1 % - kal, 2008. évben részben 3,75 %-kal, részben 7,5 %-kal (intézmények és szakfeladatok, ahol közüzemi díj fizetése jelentkezett, illetve utak-hidak fenntartása, vízkárelhárítás) emelte. 2009. évben a tervezésnél a 2008. évi előirányzatok megemelésre kerültek először 5 %-kal, majd – a Pannónia Kulturális Központ és a Szociális Központ kivételével – az előirányzatok 10 %-a átcsoportosításra került a költségvetés céltartalékába. 2009. év során az „elvont” keret összegéből testületi döntések alapján különböző mértékben összesen 20.773 e/Ft nagyságú keret felszabadításra került. 2010. évben a 2009. évi eredeti előirányzat megemelésre került az „elvont” és céltartalékba helyezett keret összegéből visszajuttatott összeggel, az ÁFA változás hatásával, valamint egyéb összegek (céltartalékból áthelyezés, többletfeladatok kihatásai) korrigálásával.
 
A 2009-2010-es években megvalósult fejlesztések működtetése a következő években többletműködési kiadást igényelnek. A 2011. évi költségvetési koncepcióról szóló döntés alapján az alábbi tételek kiadásaival növekedhettek a dologi kiadási előirányzatok:
- a Györgyi Dénes Általános Iskola esetében lift karbantartására és a megépült tornatermének karbantartási, üzemeltetési díjainak jelentkezésével 854 e/Ft-tal,
- a Városgondnoksági Intézménynél a városközpontban és az Ady téren megépülő szökőkutak üzemeltetésére 1.000 e/Ft-tal, a felújított piac többlet kiadásaira 450 e/Ft-tal, a jelzőtáblák szabványosítására, felújítására 1.500 e/Ft-tal, a közvilágítás feladat többletkiadásaira 625 e/Ft-tal, a vízelvezetés szakfeladaton felmerült további igények miatt 1.000 e/Ft-tal,
- a strandi dologi kiadásoknál a Wesselényi strand  működtetési többletkiadásaira 1.563 e/Ft-tal,
- a Szociális Alapszolgáltatási Központnál 2010. évben történt külső ellenőrzés által előírt a munka és védőruha juttatási kötelezettséggel kapcsolatosan 338 e/Ft-tal terveztünk több dologi kiadást.
 
Az előző évek céltartalékai között szereplő Százszínű tánctalálkozó megrendezéséhez biztosított 1.500 e/Ft összegű keret átcsoportosításra került a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár költségvetésébe.
 
A dologi kiadások között lévő élelmezési kiadások növekedtek az iskolákban, az óvodában, illetve a Szociális Alapszolgáltatási Központnál a szolgáltató áremelése (4,3 %), a nyersanyagköltség növekedése (óvodánál 7,8 %), illetve a szolgáltatást igénybevevők számának növekedése miatt. Az intézmények 2010. évi költségvetésében élelmezési kiadásokra összesen 65.532 e/Ft-ot, míg 2011. évben 75.770 e/Ft-ot terveztünk, amely 15,6 %-os kiadás növekedést jelent.
 
A 2011. évi költségvetési törvény nem tartalmaz közalkalmazotti és köztisztviselői illetményemelést, így béremeléssel nem számoltunk.
2010. évben a közszféra egyszeri kereset-kiegészítéséről szóló jogszabályi rendelkezés (2010. évi január, illetve március havi kereset-kiegészítés) alapján meghatározott illetmény alatt a dolgozók számára 49 e/Ft – 49 e/Ft havi kereset-kiegészítés, valamint ennek járulékai kerültek tervezésre a költségvetésben. A 2010. évi kereset-kiegészítés és ennek járulékai önkormányzatunknál csaknem 28.000 e/Ft-ot elérő kiadást jelentett, amelynek finanszírozását a központi költségvetés biztosította. 2011. évben erre irányuló központi szabályozás nem történt, így a múlt évi kereset-kiegészítés összege a költségvetésekből elvonásra került.
2011. évben jogszabály rendelkezik a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak kompenzációjáról. Ehhez a központi költségvetés havonta támogatást biztosít az önkormányzatok számára. Az ehhez kapcsolódó bevételek és kiadások majd a teljesítéseket követően év közben kerülnek beépítésre a 2011. évi költségvetésbe.
A 2011. évi koncepcióról szóló döntés alapján - az előző évhez hasonlóan -az intézmények és a strandok munkavállalói számára 12.000 Ft/fő/hó (strandi szezonális munkavállalók számára 6.000 Ft/fő/hó) étkeztetésre jogosító utalvány és ennek a kifizetőt terhelő SZJA fizetési kötelezettsége került tervezésre, melynek összege összesen 32.859 e/Ft.
A köztisztviselők számára a 2011. évi költségvetési törvény által meghatározott bruttó 200.000 Ft/fő összegű cafetéria fedezete került tervezésre.
2011. évben a közalkalmazottak esetében (nem pedagógus közalkalmazottak) a költségvetési törvény alapján - az előző évekhez hasonlóan -  2 %-os ösztönző keret került tervezésre az előző évi keresetbe tartozó bázis személyi juttatások 2 %-ának megfelelő összegben (járulékokkal együtt 1.749 e/Ft).
A pedagógus munkakörben dolgozók számára a költségvetési törvényben meghatározott 5.250 Ft/fő/hó minőségi kereset-kiegészítés fedezete került (járulékokkal együtt 5.386 e/Ft) tervezésre.
A közalkalmazottak számára jogszabály alapján járó túlóra és helyettesítés összege a költségvetésben járulékokkal együtt összesen 13.332 e/Ft összeggel szerepel.
 
A Balatonalmádi Városgondnokság és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények működési célú kiadásai az előző évi 809.460 e/Ft-hoz képest 807.791 e/Ft-ra csökkennek (előző évben 6,2 %-os növekedést volt).
 
A Balatonalmádi Városgondnokság és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények esetében a fent felsorolt tényezőkön kívül még az alábbi tényezők hatásai is jelentkeztek:
- a Szociális Alapszolgáltatási Központ esetében a jogszabály alapján történő feladatellátásához további 3,5 fő munkavállaló ( ebből Balatonalmádit 1 fő terheli) foglalkoztatása vált szükségessé,
- Balatonalmádi Városgondnokság keretein belül történő közfoglalkoztatásban résztvevők létszáma 30 fő-ről 11,5 fő-re csökkent.
 
A Polgármesteri Hivatal és a hozzá tartozó egyéb szakfeladatok működési célú kiadási 665.029 e/Ft-ról 637.099 e/Ft-ra csökkent, amely 4, 2 %-os csökkenést jelent (múlt évben 14,6 %-os növekedés volt). A működési kiadás csökkenését több tényező együttes hatása eredményezte:
- az EU-s projektek kiadásai a múlt évihez képest 15.300 e/Ft-tal csökkennek,
- a társadalom és szociálpolitikai juttatások összege 3.200 e/Ft-tal emelkednek a 2011. évi koncepcióról szóló döntés alapján,
- ingatlan étékesítés miatt fizetendő ÁFA összege az elmúlt évihez képest 13.100 e/Ft-tal csökkent.
 
A társadalom- és szociálpolitikai juttatások (segélyek) tervezésénél a 2010 évi eredeti előirányzatból, a 42.100 e/Ft-ból indultunk ki. A 2010. költségvetési év során - a kedvezőtlen gazdasági események hatására - e kiemelt előirányzat 2.800 e/Ft pótelőirányzat biztosításával megemelésre került. A 2011. évi koncepció az előző évi keret 2.800 e/Ft-tal, illetve a születési támogatás összegének (15 e/Ft/fő mértékről 20 e/Ft/fő mértékre történő) 400 e/Ft-tal történő megemeléséről döntött.
 
A szennyvízgyűjtése, tisztítása, elhelyezés, valamint a víztermelés, -kezelés, ellátás vízellátás szakfeladaton a DRV részére üzemeltetésre, kezelésre átadott szennyvíz-, és víz-hálózat után fizetendő üzemeltetési díj kifizetése összesen bruttó 20.250 e/Ft-tal szerepel, míg 2010. évig a költségvetésben felhalmozásra átadott összegként szerepelt 16.200 e/Ft-tal.
A szennyvízgyűjtése, tisztítása, elhelyezés szakfeladat kiadásai között szerepel a 2008. évben megszűnt Víziközmű Társulat által felvett hitel kamatának 2011. évi várható összege (2011. január havi kamat mértékével kalkulálva) 11.727 e/Ft-tal, míg előző évben 6.999 e/Ft kiadással terveztünk. A kamat emelkedés oka, hogy a Víziközmű Társulat által 2005. évben felvett hitel kamata 5. évtől jelentősen emelkedik, mert az állami támogatás mértéke jelentősen csökken.
A változások hatására a működési kiadások összege e két szakfeladaton közel 25.000 e/Ft-tal növekedett (az üzemelteti díj kiadásait ellentételezi a működési bevételek között jelentkező ÁFA visszatérülés és a felhalmozásra átadott kiadások csökkenése).
 
A saját tulajdonú ingatlan adásvétele szakfeladat kiadásai közt jelentkezik az ingatlanértékesítés után fizetendő ÁFA (15.750 e/Ft) és az ingatlanok hasznosításával jelentkező kiadások összege (1.560 e/Ft). A 2011. évi kiadások az előző évihez képest 13.100 e/Ft-tal csökkentek.
 
A közvilágítás szakfeladaton tervezett kiadások összege az előző évhez képest jelentősen, 17.000 e/Ft-tal csökken, mely számunkra kedvező változást egy előző évben kötött szerződés eredményezte. Az előző évhez képest jelentkező megtakarítás összege a beruházási kiadások között közvilágítás fejlesztésére került tervezésre.  
 
A Polgármesteri Hivatal (jelenleg 5 szakfeladaton szerepel), melynek működési kiadásai összesen 348.737 e/Ft-tal szerepelnek az előző évi 362.504 e/Ft-tal szemben, amely 3,8 %-os (előző évben 4,6 %-os növekedést), azaz 13.767 e/Ft összegű kiadási előirányzat csökkenést jelent. A kiadás csökkenésének indoka a cafetéria keret jelentős csökkenése, valamint az önkormányzati képviselők számának csökkenése.
 
A működési célú tartalékoknál a költségvetési hiány fennállása miatt általános tartalék képzésére nem volt lehetőségünk.
A 2011. évi költségvetésünkben 52.608 e/Ft (előző évben 45.271 /Ft) működési célú céltartalékot terveztünk. A 2010. évi költségvetésben szereplő tételek mellé a 2011. évi költségvetési koncepcióban meghatározottak kiadásai kerültek tervezésre.
 
A működésre, támogatásra átadott pénzeszközök között a 2011. évi koncepcióban meghatározottak szerint szerepeltettük a kiadási tételeket, melyek 2011. évi összege 51.312 e/Ft ( előző évben 47.490 e/Ft).
 
 
Felhalmozási kiadások:
 
A felhalmozási célú kiadások tervezésénél az előző év gyakorlata alapján a 2010. évi kiadási előirányzatok maradványait a 2011. évi költségvetés eredeti előirányzataként terveztük. Így a 2011. évi költségvetésben eredeti előirányzatonként terveztük a 2011. évi koncepcióban szerepeltetett tételek mellett az előbb említett tételek is szerepelnek. További az EU-s projektek 2010. évi maradványa mellett a 2011. évre ütemezett kiadásai is tervezésre kerültek.
 
A beruházási kiadások 2011. évi összege 700.983 e/Ft, amely a 2010. évi 1.156.523 e/Ft kiadáshoz képest jelentős, közel 40 %-os csökkenést mutat. A csökkenés indoka, hogy EU-s projektek kiadásaira 477.688 e/Ft-tal kevesebb összeggel tervezhettünk, mivel több EU-s projekt fizikailag már befejeződött, és esetükben csak az elszámolás miatti áthúzódó kiadásokat terveztük.
A beruházási kiadások között terveztük a koncepcióban meghatározott feladatok kiadásait - kiegészítve a szennyvízcsatorna-hálózat bővítés kiadásával - 123.654 e/Ft értékben: önerős útépítési beruházás, egyéb nem önerős útépítések, csapadékvíz-elvezetés, városrendezési célú közterület-szabályozás, hivatali informatikai fejlesztések, strandi fejlesztések, közvilágítás bővítése, szennyvízcsatorna-hálózat bővítése (pályázati önrész emelése), gáz és szennyvíz-csatorna pótbekötések, intézmények számára eszközök beszerzése, járda építése, valamint rendezvény helyszínének fejlesztése.
A beruházások között szerepelnek a 2010. évi beruházási feladatok maradványai is – EU-s projektek figyelembe vétele nélkül – összesen 117. 781 e/Ft (előző évben 111.120 e/Ft) összeggel.
Az EU-s projektek 2010. évi maradványai, valamint a 2011. évre ütemezett, pályázati támogatások terhére megvalósítandó kiadások együttes összege 459.548 e/Ft (előző évben 957.292 e/Ft), mely kiegészül az Egészségháznál a saját forrás terhére biztosított 20.056 e/Ft kiadással.
 
A felújítási kiadások tervezése a beruházásoknál leírt módszer alapján történt. A felújítási kiadások 2011. évi együttes összege, a 160.118 e/Ft  is jelentős csökkenést mutat az előző évihez (333.264 e/Ft) képest, mely az EU-s projektek kiadásinak csökkenésével (169.702 e/Ft) magyarázható.
A felújítási kiadások között terveztük a koncepcióban meghatározott felújítások kiadásait 35.350 e/Ft összegben:  a strandi, a  hivatali, a  támfalak és járda felújítást.
A felújítások között szerepelnek a 2010. évi felújítási előirányzatok maradványai – EU-s projektek figyelembe vétele nélkül – összesen 85.341 e/Ft (előző évben 64.396 e/Ft) összeggel.
Az EU-s projektek 2010. évi maradványainak és a 2011. évi ütemévre jutó kiadások összege együttesen 38.193 e/Ft (múlt évben 207.895 e/Ft). A Képviselő-testület január havi döntése alapján a Móra F. u. 6. sz. alatti lakás felújításának kiadása 1.234 e/Ft-tal szerepel a költségvetésben.
 
A felhalmozásra átadott pénzeszközök között - az előző évek gyakorlatával ellentétben -a DRV részére előző években átadásra kerülő évi 16.200 e/Ft kiadás nem itt került tervezésre, hanem a dologi kiadások között, mivel 2010. évben megkötött szerződés alapján számára üzemeltetési díjat fizet önkormányzatunk.
A MÁV részére tervezett felhalmozási célú pénzeszközátadás, támogatás összege 2.000 e/Ft. A Szent Ignác Római Katolikus Plébánia a vörösberényi templom tetőszerkezetének felújítása céljából múlt évben 6.000 e/Ft összegű támogatásban részesült, melyet a meghatározott célra nem tudott felhasználni és ezért a támogatás összegét még ez elmúlt évben visszafizette. A 2011. évi költségvetés az egyház kérését támogatva (2011. évi koncepciónál született döntés alapján) ismételten tartalmazza a támogatási összeget.
 
A felhalmozási célú céltartalékok összesen 92.260  e/Ft-tal (előző évben 123.900 e/Ft-tal) kerültek tervezésre a koncepcióban szereplő tételek szerint az alábbi  eltérésekkel:
- a szennyvízcsatorna hálózat bővítésének előkészítési kiadásaira 4.000 e/Ft került tervezésre az önrész terhére,
- a koncepcióhoz képest nettó10.400 e/Ft-tal megemelkedett az ingatlanértékesítés bevétele, így a kockázati céltartalék összege is megemelésre került 5.200 e/Ft-tal,
- a koncepció készítésénél is már felmerült a város arculatát kedvezően befolyásolható „városrehabilitációs-alap” tervezésének igénye, mely célra 3.000 e/Ft került tervezésre.
 
A felhalmozási célú céltartalékok között szereplő 50.000 e/Ft  (előző években 54.000 e/Ft) felhalmozási célú pályázati önrész a 2011. évtől beadásra kerülő pályázatok önrészét és az ADITUS KFT pályázatkészítésére vonatkozó tanácsadói díját biztosíthatja. Idegenforgalmi Alapot a 2005-2010. évi gyakorlatnak megfelelően képeztünk, amely a pályázati önrész fedezetét képezi. Fontos évközi célkitűzés, hogy a pályázati önrész kerete emelésre kerüljön (többletbevétel, pénzmaradvány terhére)
 
A hiteltörlesztésnél a Japán hitel 2011. évre eső törlesztését 23.486 e/Ft összeggel szerepeltetjük.
Az Országgyűlés a 2011. évi költségvetési törvényben döntött arról, hogy a Japán hitel 2011. évi   törlesztő részletének 50 %-át elengedi.
A megszűnt Beruházó Víziközmű Társulat által felvett hitel első törlesztő részlete 2010. évben jelentkezett  25.000 e/Ft-os fizetési kötelezettséggel, míg a szerződés ütemezése szerint 2011. évi hitel törlesztési kötelezettségünk 10.000 e/Ft lesz.
 
Felhalmozási célú általános tartalék képzésére nem volt lehetőségünk.
 
Az önkormányzat 2011. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét tartalmazó mellékletet, illetve a 2011. évi bevételek és kiadások mérlegszerű bemutatását tartalmazó 2.c, 2.d. számú mellékleteket a Képviselő-testületi ülésére csatoljuk.
 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a költségvetési rendelet tervezet megvitatására, és elfogadására.
 
 
 
Balatonalmádi, 2011. február 10.
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                              K e s z e y J á n o s
        polgármester
 
 
 
 
 
 
Mellékletek:
 
-          Balatonalmádi Önkormányzat 2010. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezete és mellékletei
-          Rendelet tervezet indokolása
-          8.,9.,9/a. számú mellékletek szöveges indokolása
-          10. számú melléklet szöveges indoklása
 
 
 
                  
A döntés meghozatala minősített többséget igényel.
Az előterjesztést készítette: Regenyéné Király Andrea pénzügyi és számviteli osztályvezető a Polgármesteri Hivatal és az intézmények munkatársainak közreműködésével
Az előterjesztés hivatali felelőse: Regenyéné Király Andrea pénzügyi és számviteli osztályvezető
 
 
Az előterjesztést tárgyalta:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
                                               Humán Bizottság
                                              
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I n d o k o l á s
 
Általános indokolás
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetéséről szóló rendelet (továbbiakban: rendelet) rendelkezései Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. számú törvényen, azt államháztartási törvényen és annak végrehajtási rendeletén alapulnak.
A költségvetés tükrözi Balatonalmádi Város Önkormányzatának sajátosságait és tartalmazza a kötelezően ellátandó és az önként vállalt feladatok finanszírozását.
 
A törvényi szabályozásból eredően és a helyi döntések alapján az önkormányzat feladat-ellátási köre folyamatosan növekszik. Ezzel párhuzamosan az önkormányzat bevételi forrásai nem bővülnek, ezért fokozott figyelmet szükséges fordítani a feladatrendszer felülvizsgálatára.
 
A beruházásokra fordítható források nagyrészt csak pályázat útján elnyerhető támogatásokkal bővíthetők (ehhez az önrészt biztosítani szükséges), a felújítási előirányzatok szűkössége rendkívüli veszélyt hordoz magában.
 
A tervezett feladatok végrehajtása során fokozott figyelmet kell fordítani a kiemelt feladatok pályázati lehetőségeire, mellyel a meglévő források bővíthetők.
 
 
A rendelet 1-3. fejezetéhez:
 
A rendelet hatálya kiterjed a Balatonalmádi Város Önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerveire (Polgármesteri Hivatal, Balatonalmádi Városgondnokság) és az önállóan működő költségvetési szervekre.
 
Az államháztartási törvényben, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló kormány rendeletben foglaltaknak megfelelően kerültek megállapításra a kiemelt előirányzatok, melyeket részletes, feladatokat tartalmazó mellékletek egészítenek ki.
A mellékletekben az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervek önálló címen, míg az önállóan működő költségvetési szervek alcímen jelennek meg, egységes rendszerben a bevételi és kiadási oldalon.
 
Az önkormányzat 2011. évi bevételei az előző évben tervezett összeghez viszonyítottan
22,1 %-kal csökkentek (előző évben 70,6 %-kal növekedtek). (EU-s projektek támogatási összegének csökkenése, helyi adók csökkenése, SZJA bevételek csökkenése, normatív kötött felhasználású támogatások csökkenése, ingatlanértékesítés csökkenése)
Az intézményi működési bevételeknél 4,9 %-os emelkedéssel számoltunk, az átengedett bevételek –SZJA – az elmúlt évihez képest 3 %-kal csökkentek, a helyi adóbevételek csökkentek 2,2 %-kal, míg az önkormányzat költségvetési támogatásai és hozzájárulásai (működési támogatások összesen) a múlt évihez viszonyítva összesen 1.027 e/Ft növekedést jelentenek. (Az állami normatív hozzájárulások összege növekedett, a kötött felhasználású támogatások összege csökkent ezen belül). Az önkormányzat 2011. évi összes kiadásaiból a működési kiadás 60,1 %-ot (előző évben 48 %-ot)  tesz ki, a felhalmozási célú kiadás 37,8 %-ot (előző évben 50,2 %-ot), míg a hiteltörlesztés 1,3 %-ot (előző évben 1,8 %-ot).
 
A működési kiadásoknál az elmúlt évi előirányzathoz képest összességében 1,2  % -os csökkenés van (múlt évben 5,4 %-os emelkedés volt).
 
A személyi jellegű kiadásoknál az illetmény alapot, illetve a bért a közalkalmazottak, és a köztisztviselők vonatkozásában az érvényben lévő bértábla figyelembevételével terveztük.
A túlóra, helyettesítési díj és egyéb bérjellegű kiadás szigorúan a jogszabályi előírások, illetve a helyi tantárgyfelosztás alapján került tervezésre.
 
A közalkalmazottak esetében az intézmények a jogszabályi előírásoknak megfelelően 2 %-os közalkalmazotti kereset kiegészítést terveztek.
 
A köztisztviselőknél a költségvetési törvényben meghatározott összegű  cafetéria keret fedezete került tervezésre.
 
Az étkezési hozzájárulást a közalkalmazottak számára, valamint az önkormányzati strandok munkavállalói számára 12.000 Ft/fő/hó étkezésre jogosító utalvány ellenértékeként terveztük, a strandok szezonális jelleggel foglalkoztatott munkavállalói számára 6.000 Ft/fő/hó meleg étkezésre jogosító utalvány ellenértékeként terveztük.
 
Dologi kiadások vonatkozásában többségében az előző évi bázis előirányzatnak megfelelő összeggel terveztünk, néhány intézmény esetében a koncepcióban megfogalmazott korrigáló tényezők hatásával számoltunk. A tervezésnél figyelembevételre került a személyi juttatásokat terhelő kifizetői SZJA mértékének csökkenése.
 
Az élelmezést nyújtó intézményeknél a dologi kiadáson felül a mutatószám felmérés során közölt mutatók (étkezők) alapján, valamint a tényleges szolgáltatási kiadás és anyagköltség alapján számított élelmezési kiadást terveztünk.
 
Felhalmozási kiadások tervezésénél a Képviselő-testület által elfogadott koncepcióban meghatározott kiadásokat, a 2010. évi maradványok összegeit, illetve az EU-s támogatással megvalósuló projektek esetében a 2011. évi támogatásra jutó kiadásokat vettük figyelembe, a rendelkezésre álló források erejéig.
 
A rendelet meghatározza a hiányfinanszírozás lehetőségeit, valamint az eljárás módját is. Meghatározásra került, hogy a többletbevételeket elsősorban a hiány csökkentésére kell fordítani.
 
A biztonságos gazdálkodás elengedhetetlen feltétele, hogy az önkormányzat megfelelő tartalékkal rendelkezzen, általános tartalék képzésére ez évben nem volt lehetőségünk. A rendelet meghatározza a tartalék felhasználásának szabályait is.
 
A rendelet 4-6. fejezetéhez:
 
Az önkormányzat feladatellátásához jelentős segítséget nyújtanak a pályázati lehetőségek, az elnyerhető támogatások.
 
Új pályázat fontos feltétele azonban az, hogy elsősorban ezek alaptevékenységhez kapcsolódjanak, és szakmailag, pénzügyileg megalapozottak legyenek, vegyék figyelembe az önkormányzat eddigi döntéseit, s a fejlesztésre fordítható pénzügyi lehetőségeket.
 
 
A rendeletben meghatározott információs rendszert a gazdálkodásról a költségvetési év időszakában rendszeresen be kell tartani.
A költségvetési rendszerben is cél a hatékony, ésszerű, takarékos gazdálkodás, a bevételek növelése.
 
A költségvetés legkörültekintőbb tervezés mellett is elkerülhetetlenek az évközi változtatások.
Az előirányzat módosítás részletes szabályai, jogosítványai az államháztartás működési rendjéről szóló kormány rendeletben foglaltaknak megfelelően a helyi sajátosságok figyelembevételével kerültek megfogalmazásra.
 
A Képviselő-testület meghatározott időközönként, de legkésőbb 2012. február 28-ig, 2011. december 31.-i hatállyal dönt költségvetési rendelete módosításáról.
 
A személyi juttatások előirányzataival való gazdálkodás részletes szabályait az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19). korm. rendelet rögzíti.
A rendeletben meghatározott létszámkeret 2011. január 1-jétől engedélyezett.
 
A személyi juttatásokkal kapcsolatos adatszolgáltatás felelősségét a rendelet rögzíti, arra vonatkozóan is, ha a téves adatszolgáltatásból az önkormányzatot hátrány éri.
 
A rendelet arra is ösztönzi az intézményeket, hogy az általuk vezetett nyilvántartások úgy alakilag, mint tartalmilag is megfeleljenek az előírásoknak.
 
A rendelet 7. fejezetéhez:
 
Az önkormányzat a társadalmi önszerveződések részére pénzbeni támogatást ad, s egyúttal meghatározza a támogatásból kizártak körét is.
Az adott támogatások felhasználását az államháztartási törvény alapján el kell számoltatni.
 
A rendelet 9. fejezetéhez:
 
A fejezet a költségvetési gazdálkodás felelősségi rendszerét tartalmazza az Ötv. és az államháztartási törvény vonatkozó előírásaival egyezően.
A jogszabályi előírásokkal összhangban az önkormányzat gazdálkodásáról szóló beszámolók határideje is itt került meghatározásra.
 
 
Az önkormányzat költségvetése 2011-es gazdasági évre szól, szabályait január 1-jétől kell alkalmazni. Ezért kihirdetésére lehető leggyorsabban kell intézkedni, melyet az alkalmazás és az elemi költségvetés elkészítése indokol.
 
Balatonalmádi, 2011. február 10.
 
 
 
                                                                                                              K e s z e y J á n o s
                                                                                                                  polgármester

 

 


Döntéshozói vélemények

Humán Bizottság  

 

     11/2011. (II. 15.) HB határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületének Humán Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek, Balatonalmádi Város Önkormányzata 2011. évi költségvetési rendeletét azzal a módosítással, hogy a 6. §. (2) bekezdésében szereplő 200.000 Ft-os pályázati önrészt 250.000 Ft-os értékhatárra módosítsa.
 
Felelős: Bálint Sándor bizottsági elnök
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
 
Határidő:   2011. február 24. – KT ülés

 

 
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

 

24/2011. (II.15.) PGB határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi módosításokkal elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek Balatonalmádi Város Önkormányzata 2011. évi költségvetési rendeletét:
 
-         a 6. §. (2) bekezdésében szereplő 200.000 Ft-os pályázati önrészt 250.000 Ft-os értékhatárra módosítsa,
 
-         a 6. §. (4) bekezdésének utolsó mondatát, miszerint „nem adható hozzájárulás abban az esetben, ha a pályázatnak több éves kihatása van, és az a következő években többletfinanszírozási igényt vonhat maga után”, törölje.
 
Felelős:                Dr. Kutics Károly PGB elnök
Hivatali felelős:   Regenyéné Király Andrea pénzügyi osztályvezető
Határidő:             2011. február 24. – képviselő-testületi ülés

 

 
Döntési javaslat

"Rendelet-tervezet Balatonalmádi Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetési rendeletének megalkotására "

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületének
 
……/2011. (……) önkormányzati rendelete
 
a 2011. évi költségvetéséről és gazdálkodásáról
 
 
Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16.§.(1) bekezdésében, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. tv.65.§ (1) és 68.§ (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 292/2009. (XII.19.)Kormányrendelet III. fejezetében meghatározott feladatkörében eljárva a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. tv. alapján az alábbi rendeletet alkotja.
 
I.       fejezet
 
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
 
 
1.§ (1) A rendelet hatálya kiterjed Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületére, bizottságaira, az önállóan működő és gazdálkodó Polgármesteri Hivatalra és Balatonalmádi Város Önkormányzatának fenntartásában önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokságra és az önállóan működő költségvetési intézményeire.
 
(2) Az önkormányzat címrendjében az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési intézmények címet, az önállóan működő költségvetési intézmények alcímeket alkotnak az intézményhez kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal. A címrendet a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
 
(3) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat - figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, a feladatmutatókra - továbbá a 2011. évi gazdálkodás főbb szabályait.
 
(4) Az önkormányzat 2011. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
 
a.)az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:
aa.) az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,
ab.) az Önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,
ac.) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,
 
b.)az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
 
ba.)elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,
 bb.) a fennálló hosszú távú kötelezettségek 2011. évi törlesztő részleteinek visszafizetését,
 bc.) új induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltak figyelembe vételét,
 bd.) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,
 be.) a felhalmozási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.
 
 
(5) A (4) bekezdésben foglaltak végrehajtását az Önkormányzat Képviselő-testülete, Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek belső ellenőrzésének megszervezéséért a szerv vezetője felelős.
 
 
II.fejezet
 
            A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEINEK ÉS KIADÁSAINAK FŐÖSSZEGE,
A HIÁNY MÉRTÉKE ÉS FINANSZÍROZÁSÁNAK MÓDJA
 
 
2.§ (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2011. évi költségvetésének
 
             költségvetési bevételi főösszegét                     2.008.291  eFt-ban    (2. melléklet)
             költségvetési kiadási főösszegét                      2.511.707 eFt-ban    (2. melléklet)
             
 
             finanszírozási bevételét                                        536.902 eFt-ban    (2. melléklet)
             finanszírozási kiadását                               33.486 eFt-ban    (2. melléklet)
 
             hiányának összegét                                              536.902 eFt-ban
 
állapítja meg.
 
(2) A hiány finanszírozásának módja:
 
a.)belső finanszírozás:  pénzmaradvány igénybevétele:  419.619 e/Ft
b.)külső finanszírozás: felhalmozási célú hitel felvétel: 117.283 e/Ft.
             
 
 
(3) Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének főösszegét
 
 2.545.193 eFt bevétellel,
2.545.193  eFt kiadással
 állapítja meg a Képviselő-testület.
 
(4) A költségvetés egyensúlyának biztosításához 117.283 eFt hitel felvételéről dönt a Képviselő-testület.
 
(5) A kiadási főösszegen belül:
 
    a.)működési célú kiadások
            aa.) személyi juttatások                                                           647.168 eFt
            ab.) munkaadókat terhelő járulékok                                       162.097  eFt
            ac.)dologi jellegű kiadások                                                     590.325  eFt
            ad.)ellátottak pénzbeli juttatása                                             -     eFt
            ae.)támogatásértékű műk.célú pénzeszköz átadás                         6.780  eFt
            af.)államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás              44.532  eFt
            ag.)speciális támogatás                                                  45.300 eFt
            ah.)kölcsön nyújtása                                                                       400  e/Ft
                                                                         
    b.) felhalmozási célú kiadások
            ba.)felújítási kiadások                                                                160.118 eFt
            bb.)beruházási kiadások                                                            700.983 eFt
            bc.)támogatásértékű felhalm..célú pénzeszköz átadás           100 eFt
            bd.)államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás                 8.436 eFt
            be.)pénzügyi befektetések                                                                 -    eFt
            bf.)kölcsön nyújtása                                                                         600 eFt
           
 
    c.)Általános tartalék:
            ca.)működési                                                                                    -     eFt
            cb.)fejlesztési                                                                                    -    eFt
 
     d.)Céltartalék:
            da.) működési                                                                            52.608  eFt
            db.)felhalmozási                                                                          92.260  eFt
 
(6)Az Önkormányzat által foglalkoztatott létszám                                     279,5 fő
      ebből: a.) közalkalmazottak létszáma                                                   168,5 fő
                  b.) köztisztviselők létszáma                                                       61,5 fő
                  c.) munkatörvénykönyv hatálya alá tartozók létszám             38,0  fő
                  d. )közfoglalkoztatásban foglalkoztatott                                    11,5  fő   
 
 
 (7)A működési és a felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 2. melléklete tartalmazza
 
 
3.§ (1) A 2.§ -ban megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a költségvetési rendelet 3. melléklete tartalmazza.
 
(2) A működési előirányzatokat címenként, alcímenként, önállóan működő és gazdálkodó, valamint  önállóan működő költségvetési szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a 4. melléklet tartalmazza.
A támogatásértékű működési kiadásokat és az államháztartáson kívüli működési célú pénzeszközátadást az 5.melléklet tartalmazza.
 
(3) A felhalmozási kiadásokat feladatonként a 6. melléklet tartalmazza.
 
 (4) Az önkormányzat által felvett hitelek állományát a 8. melléklet, az adott kölcsönök állományát a 9. melléklet tartalmazza.
 (5) A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a 9/a. melléklet tartalmazza.
 
 
 
4.§ (1) A Képviselő-testület a 2. §. (1) bekezdés szerinti 536.902 eFt hiányt 117.283 eFt felhalmozási célú hitelfelvételével, valamint 402.689 eFt felhalmozási célú és 16.930 eFt működési célú pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza. Az önkormányzat 2011. évben 117.283 eFt felhalmozási célú hitelt tervez.
 
(2) Hitelfelvétel kizárólag felhalmozási kiadásra irányozható elő.
 
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az (1) bekezdésben foglalt jogcímenkénti hitel felvételével kapcsolatos előkészítő és végrehajtási intézkedéseket - a Pénzügyi és Gazdasági Bizottsággal történt előzetes egyeztetés alapján - tegye meg. A hitel felvételére a megvalósulás ütemének megfelelően kerülhet sor.
 
(4) A kiadások finanszírozásának biztosítására a polgármester jogosult átmenetileg igénybe venni az elkülönítet számlákon lévő pénzeszközöket, tárgyéven belüli visszapótlási kötelezettséggel.
 
(5) Az év közben realizált többletbevétel, illetve a szabad pénzmaradvány terhére elsősorban a tervezett hitelfelvétel előirányzatait kell csökkenteni.
 
 
III.fejezet
 
A KÖLTSÉGVETÉS TARTALÉK ELŐIRÁNYZATAI
 
 
5.§ (1) A költségvetési rendelet 2.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból  általános tartalékot nem képez.
A beruházások fedezetéhez benyújtható pályázatok – előkészítési, tervezési, pályázat dokumentáció összeállítás, pályázat díja és önrészt – költségeit, amennyiben a tervezett feladatellátáson fedezet nem biztosított, a felhalmozási célú céltartalékok között tervezett pályázati önrészből kell biztosítani.
 
(2) A költségvetési rendelet 2.§ (5) d.) pontjában jóváhagyott kiadásaiból a céltartalék 144.868 eFt.
A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a költségvetési rendelet 7. melléklete tartalmazza.     
 
(3) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
 
(4) A Polgármesteri Hivatal feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a polgármester, az intézmények feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében az intézmény a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság egyetértésével Képviselő-testületi döntés alapján lehet.
IV. fejezet
 
 
A KÖLTSÉGVETÉS ELŐRE NEM TERVEZHETŐ BEVÉTELEIVEL ÉS 
KIADÁSAIVAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK
 
 
6.§ (1) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.
Olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be.
A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.
 
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges, kivéve, ha a pályázati önrész pályázatonként a 200.000 Ft-os értékhatárt nem haladja meg és ez az intézmény előirányzatában rendelkezésre áll.
A közvetlen pénzbeli támogatás, felajánlás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert, a Pénzügyi és Gazdasági Bizottságot, valamint a Képviselő-testületet a féléves és éves beszámolóban.
 
(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
 
(4) Több évre kiható működési kiadás esetén, vagy  ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja.
Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja. Nem adható hozzájárulás abban az esetben, ha a pályázatnak több éves kihatása van, és az a következő években többletfinanszírozási igényt vonhat maga után.
 
(5) A (4) bekezdés körébe nem tartozó esetekben az előzetes engedélyezéssel kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja, aki a hatáskör gyakorlásáról a Képviselő-testületet a következő testületi ülésen tájékoztatja.
 
 
V.fejezet
 
AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEINEK 
GAZDÁLKODÁSA
 
 
7.§ (1) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervei, valamint az önállóan működő költségvetési szervei a Polgármesteri Hivatal és a Balatonalmádi Városgondnokság a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét nem lépheti túl, illetve az alábbi esetekben épül be a Képviselő-testület által jóváhagyott költségvetésébe az előirányzat:
 
a.)    A költségvetési szerv központi támogatásból, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többlete terhére, ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja. A Képviselő-testület a saját hatáskörű előirányzat módosítás lehetőségét a hivatkozott rendelet rendelkezéseinek betartása mellett engedélyezi.
 
(2) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv által az (1) bekezdésben foglaltak alapján végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettségvállalást nem jelenthet, és a későbbiekben az önkormányzattól többlettámogatási igényt nem eredményezhet.
 
(3) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv a hozzárendelt, önállóan működő költségvetési szerv költségvetését csak annak írásos egyetértésével módosíthatja.
 
(4) Az önállóan működő költségvetési szervek előirányzat feletti jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkeznek. A jogkör tartalmát az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv és az önállóan működő költségvetési szervek közötti megállapodás tartalmazza.
 
(5) A önállóan működő, teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szervek hatáskörükbe tartozó előirányzat változásaikról minden hónap 10-ig információt szolgáltatnak önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervnek, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.
 
(6) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival  a 2011. évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2012. február 28-ig december 31-i hatállyal módosítja.
 
 
8.§(1)A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
 
(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv- jóváhagyott előirányzatán felül- minden esetben csak a Képviselő- testület előzetes engedélyével hajthat végre.
Döntés előtt a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság javaslatot tesz a Képviselő- testület részére.
.
 
(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.
 
(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni.
A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet, egyben javaslatot tesz a zárolt előirányzat felhasználására.
 
(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez a Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.
 
 
9.§(1) A költségvetési szervek költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatait év közben a Képviselő-testület kizárólag az alábbi esetekben módosíthatja:
 
a.) az intézmény tevékenységi körét fenntartói jogkörben a Képviselő-testület módosította;
 
b.) pénzmaradvány elszámolásakor történő jóváhagyások és elvonások;
 
c.) pénzmaradvány elszámolását követően felhasználható fedezet terhére vállalt újabb feladatok végrehajtásával összefüggő előirányzat-növelés.
 
(2) A költségvetési szerv pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.
 
(3) Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.
 
(4) A költségvetési szerv költségvetésében nem szereplő - bevételt és kiadást egyaránt eredményező – gazdasági esemény felmerülésekor a költségvetési szerv kiadásának fedezetét biztosítani kell a bevételi előirányzat emelésével.
 
 
10.§(1) Az önkormányzati költségvetési szervek 2010. évi pénzmaradványánakelszámolása során az intézményi működés bevételek eredeti előirányzatot meghaladó többletbevételei – kivéve a jogszabály-változást, vagy a helyi önkormányzati rendelet miatti többletet – a célfeladatok előirányzat-maradványa, valamint az ellátotti létszám csökkenése esetén az intézményi ellátottakkal arányosan változó kiadási maradványok elvonásra kerülnek.
 
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek előirányzatai a 2010. évi jóváhagyott pénzmaradvánnyal növekedhetnek. A Képviselő-testület a pénzmaradvány megállapítással egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.
 
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek az eredeti intézményi működési bevételi előirányzatot meghaladó bevétel növekedése esetén a többletbevétel 50%-ával növelheti a saját bevételi és kiadási előirányzatát.
 
 
11.§ (1) Az önkormányzati költségvetési intézmények, illetőleg a Polgármesteri Hivatal a személyi juttatások előirányzatainak, illetőleg a létszámnak a felhasználása tekintetében kötelesek az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19) Kormány rendelet erre vonatkozó rendelkezései szerint eljárni.
 
(2) A költségvetési intézmények személyi juttatásból foglalkoztatható 2011. évre megállapított létszám előirányzatát a költségvetési rendelet 4. melléklete tartalmazza.
 
(3) Az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19.) korm. rendelet 90. §. (5) bekezdésében meghatározott személyi juttatás az önkormányzat költségvetési szerveinél az e bekezdésben szereplő mérték 150 %-át nem haladhatja meg.
 
(4) A költségvetési intézménynek a fenntartó által a költségvetési rendelettel jóváhagyott létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.
A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.
 
(5) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
 
(6) A költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban vagy a felügyeleti szerv által szabályozott belső szabályzatban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.
 
(7) Az önkormányzat költségvetési intézményeiben foglalkoztatott közalkalmazottak és a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozó munkavállalók a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. Törvény 71 §. (1) b. bekezdésében meghatározott juttatásban részesülnek 12.000 Ft/fő/ hó értékben.
Az önkormányzati tulajdonú strandokon szezonálisan foglalkoztatott munkavállalók a fenti juttatásban részesülnek 6.000 Ft/fő/hó értékben.
A közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalók a fent említett juttatásban nem részesülnek.
 
(8) A Polgármesteri Hivatal munkavállalói 2011. évben bruttó 200.000 Ft/fő összegű cafetéria juttatásban részesülnek.
 
 
12.§(1) Az önkormányzati költségvetési intézmények beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire az alábbiak az irányadók:
 
a.) Balatonalmádi Városi Önkormányzat és intézményei árubeszerzéseire, építési beruházásaira és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület által jóváhagyott Balatonalmádi Városi Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzata tartalmazza.
 
b.) A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2.000 eFt-ot meghaladó beszerzések illetve felújítások esetén legalább 3 db árajánlatot kell beszerezni.
c.) Az árajánlattal megvalósuló beszerzések megrendelő feladatait a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester látja el, intézmények esetében az intézményvezetők.
d.) A beszerzésekkel kapcsolatos megrendelői feladatokat az intézmények esetében az intézményvezetők személyesen vagy megbízás alapján, a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester személyesen vagy megbízás alapján az alpolgármester, vagy a beszerzés lebonyolítója útján látja el.
 
e.) A beszerzésekre vonatkozó szerződéseket a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester írja alá a Jegyző ellenjegyzésével, egyéb esetben az intézményvezetők a Balatonalmádi Városgondnokság gazdasági vezetőjének ellenjegyzésével.
 
 
13.§ (1) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési intézmények éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.
 
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerveka Képviselő-testület munkaterve alapján - és szükség szerint attól eltérően is - beszámolnak tevékenységükről a Képviselő-testület előtt.
A beszámolóval egyidejűleg a beszámoltatási időszakra vonatkozó belső ellenőrzésről készült tájékoztatót a Polgármester a Képviselő-testület elé terjeszti.
 
 
14.§ Balatonalmádi Városgondnokság, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézmény az önkormányzat 2011. évi költségvetésének elfogadását követő 15 napon belül elkészített éves pénzellátási tervét köteles benyújtani a Polgármesteri Hivatal részére. A pénzellátási terv felülvizsgálatát követően a Polgármesteri Hivatal heti ütemezésben finanszírozza az intézményt. A pénzellátási terv havonta felülvizsgálható.
 
VI.fejezet
 
AZ ÖNKORMÁNYZAT BIZTONSÁGOS GAZDÁLKODÁSA ÉRDEKÉBEN
SZÜKSÉGES KORLÁTOZÓ ÉS EGYÉB INTÉZKEDÉSEK
 
 
15.§ (1) A Képviselő-testület a tervezési hibából, illetőleg téves adatszolgáltatásból adódó megtakarítás kifizetése esetén az érintett vezetőt felelősségre vonja.
 
(2) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szervei szolgáltatnak, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörükbe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület az intézmény költségvetési előirányzatait csökkenti, az intézmény vezetőjét felelősségre vonja.
 
(3) Az önkormányzati költségvetési intézményektől a 2011. évben túligénylés miatt, vagy jogosulatlanul igénybe vett, illetve fel nem használt és következő évre le nem kötött normatív kötött felhasználású állami hozzájárulás összegét december 31-i hatállyal a költségvetés módosításakor el kell vonni.
 
16.§ Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek a jóváhagyott kiadási előirányzataikra az Áht. 12/A.§ (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével vállalhatnak kötelezettséget.
 
 
17.§ Az önkormányzat költségvetési szervei szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevő számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv szintjén úgy kell belső szabályzatban rögzíteni, hogy a szabályozás azon önállóan működő költségvetési szervekre is kiterjedjen, melyek gazdálkodásának bonyolítását megállapodás alapján végzik.
 
 
 
 
18.§ Az önkormányzat Képviselő-testülete, költségvetési szerve, gazdasági társasága az önkormányzatot, a költségvetési szervet, gazdasági társaságot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti. Pénzkövetelés behajtásánál a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat érvényesítése kötelező.
 
 
19.§ Az önkormányzat Képviselő-testülete kezességi felelősséget költségvetési szerve, gazdasági társasága, egyéb szervezete kötelezettségéért csak akkor vállalhat, ha a költségvetés céltartalékába a kezesi felelősséggel biztosított összeget egyidejűleg átcsoportosítja.
 
 
20.§ A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.
 
 
21.§ Az önkormányzati költségvetési szerv, és százszázalékos önkormányzati tulajdonú egyéb szervezet alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú.
 
E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati közalapítvány létrehozására is.
 
 
22.§ (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete - a Ámr. 167.§ (1)-(2) bekezdéseiben foglaltakat figyelembe véve - önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.
 
 
VII.fejezet
 
 
 
TÁRSADALMI ÖNSZERVEZŐDŐ KÖZÖSSÉGEK ÉS EGYÉB 
KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁSOK
 
 
23.§ (1) A Képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek (egyesületek, civil szervezetek, egyházak) részére az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig az arról szóló megállapodás megkötését követően pénzbeli támogatást nyújthat.
 
(2) A működési céltartalékban szereplő helyi kulturális pályázat tervezett összege nyújt fedezetet az összes nem önkormányzat, s intézményei által szervezett kulturális programok támogatására pályázati eljárás keretében utólagos elszámolási kötelezettséggel.
 
(3) A működésre átadott pénzeszközök között tervezett sporttámogatási keretösszeg, valamint a működési céltartalékban szereplő helyi sport pályázat tervezett összege nyújt fedezetet a sportegyesületeknek támogatásokra és sportcélú pályázatokra, a működési kiadások között tervezett összeg a városi sportfeladatokra.
Az önkormányzat Humán Bizottsága átruházott hatáskörében dönt a sporttámogatási és sport pályázati keret összeg felosztási módjáról, pályázati kiírás módjáról. A bizottság feladata a felosztásra, átadásra kerülő támogatási összegek felhasználásának elszámoltatása. A sporttámogatási keretösszeg felosztását követően köteles a Bizottság a Képviselő-testületet tájékoztatni.
 
(4) A civil szervezetek támogatása a Civil Koncepcióban meghatározott szempontok szerint kiírt pályázat alapján történhet.
 
(5) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.
 
(6) A támogatásban részesülő szervezetek a kapott pénzeszközről éves elszámolást a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek készíteni.
 
(7) Egy szervezet a költségvetési évben egy alkalommal (indokolt esetben a már kapott támogatásról történt elszámolás után ismét) részesülhet támogatásban, melyről a támogatott a feladat teljesítését követően azonnal (céljellegű támogatás), működéshez adott támogatásról (általános működési támogatás) pedig a gazdasági évet követő év január 31.-éig tételesen köteles elszámolni.
 
(8) Az önkormányzat által támogatott szervezetek az árubeszerzési, építési beruházási és szolgáltatás-megrendelési céllal juttatott támogatásokat kizárólag a közbeszerzési törvény szabályainak alkalmazásával használhatják fel.
 
VIII. fejezet
 
EURÓPAI UNIÓS TÁMOGATÁS
 
 
24.§. Amennyiben az önkormányzat európai uniós támogatásban részesül, a költségvetésnek tartalmaznia kell az uniós támogatással megvalósuló programok bevételeit és kiadásait.
 
IX. fejezet
 
 
A KÖLTSÉGVETÉSI ENDELETBEN FOGLALTAK VÉGREHAJTÁSA
 
 
25.§ (1) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület felelős.
 
(2) A költségvetési rendelet végrehajtásáért, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
 
(3) Az önkormányzat 2011. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését – előirányzat-felhasználási ütemterv - a 11. melléklet tartalmazza.
 
(4) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv (Polgármesteri Hivatal, Balatonalmádi Városgondnokság) vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért. Felelősségüket nem érinti az önállóan működő költségvetési szervek vezetőinek felelőssége.
 
 
 
26.§ Az önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja.
Az önkormányzat szabad pénzeszközét a polgármester jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében. A polgármester a negyedévet követő testületi ülésen köteles tájékoztatni a betételhelyezésről a Képviselő-testületet.
 
 
27.§ A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről 2011. szeptember 15-ig, a III. negyedéves helyzetéről a 2011. évi költségvetési koncepció tárgyalásával egyidejűleg, legkésőbb 2011.  november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet. Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, a költségvetési évet követő négy hónapon belül.
 
 
 
28.§ E rendelet a  kihirdetését követő napon lép hatályba.
 
 
 Balatonalmádi, 2011. február 24.
 
 
                                         
Keszey János                                                                    Ujlakiné Dr. Pék Éva
                                                                              polgármester                                                                               jegyző
 
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe