6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. április 28-i ülésére
2011. április 28-i ülésére
Tárgy: | Éves ellenőrzési jelentés a 2010. évben végzett belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzés értékeléséről | |
Készítette: | Regenyéné Király Andrea osztályvezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester, Ujlakiné Dr. Pék Éva jegyző | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvénynek (a továbbiakban: Áht.), a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvénynek (a továbbiakban: Ötv.), valamint a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendeletnek (a továbbiakban: Ber.) megfelelően a közpénzek felhasználásában résztvevő költségvetési szervek kötelesek belső ellenőrzési rendszert működtetni abból a célból, hogy a szervezet vezetője számára bizonyosságot nyújtsanak az általa kiépített és működtetett pénzügyi irányítási és kontroll rendszerek megfelelőségét illetően.
A belső ellenőrzés független, tárgyilagos, bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység, melynek célja, hogy az adott szervezet működését fejlessze, és eredményességét növelje. A belső ellenőrzés a szervezet céljai elérése érdekében rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet kockázatkezelési, irányítási és ellenőrzési eljárásainak hatékonyságát.
A Belső ellenőrzés éves munkájáról, az Ötv., a Ber. valamint a Társulás Belső Ellenőrzési Kézikönyve alapján Éves Ellenőrzési Jelentést kell készíteni, melyet az éves beszámolóval egyidejűleg kell a Képviselő-testület elé terjeszteni. A Ber. 31. § (3) bekezdése megfogalmazza az éves ellenőrzési jelentés, illetve az éves összefoglaló ellenőrzési jelentés tartalmi követelményeit.
2009.01.01-től a belső ellenőrzési tevékenységet a Többcélú Társulás által kiírt közbeszerzési pályázat nyertese, a Szántó és Társa Szolgáltató Bt. látja el Önkormányzatunknál.
A Szántó és Társa Szolgáltató Bt. Által készített éves ellenőrzési jelentés alapján a következők szerint számolunk be a belső ellenőrzés 2010. évi tevékenységéről.
1.1.A belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása:
A belső ellenőrzési tervben foglaltak szerint az alábbi témák kerültek átvizsgálásra:
1. Balatonalmádi Város Önkormányzata állami támogatásokkal, hozzájárulásokkal kapcsolatos elszámolás, előirányzatainak teljesítése, tényleges mutatószámok megállapítása, kötött felhasználású támogatások felhasználásának ellenőrzése (a Költségvetési törvény 3. és 8. sz. mellékletében szereplő közoktatási és szociális normatívák)
Szervezeti egységek:
· Polgármesteri Hivatal
· Közoktatási intézmények
· Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ
2. 2009. évi költségvetési beszámoló ellenőrzése.
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Polgármesteri Hivatal
3. 2009. I. félévi működés átfogó vizsgálatának utóellenőrzése.
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár
Szociális Alapszolgáltatási Központ
4. Európai Uniós forrásból megvalósított Városközpont beruházás lebonyolításának vizsgálata.
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Polgármesteri Hivatal
5. A Balatonalmádi Városgondnokság működésének átfogó ellenőrzése
Ellenőrzött szervezet: Balatonalmádi Városgondnokság
6. A Városközpont beruházásával, felújításával kapcsolatos közbeszerzési eljárás szabályozottságának vizsgálata
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Polgármesteri Hivatal
7. Az éves ellenőrzési tervben 7. sz. ellenőrzés –„Balatonalmádi Kommunális Kft-nél a rendelkezésre álló erőforrással való gazdálkodás vizsgálata” – idő hiányában nem valósult meg, ez az ellenőrzés 2011. évre áthúzódott.
8. 2009. évi ellenőrzési ütemtervben szereplő 2010. évre áthúzódó vizsgálat:
2009. évi követelések kezelésének vizsgálata
9. Terven felüli illetve soron kívüli vizsgálat:
Balatonalmádi Város Önkormányzata által 2009. évben a civil szervezeteknek nyújtott támogatások vizsgálata
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Polgármesteri Hivatal
1.2.Az ellenőrzések személyi, tárgyi feltételei, az ellenőrzést elősegítő és akadályozó tényezők
A belső ellenőrzést 2010-ben végző személyi állomány iskolai végzettsége megfelelt a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003.(IX.26.) Kormányrendeletben foglaltaknak.
A tárgyi és munkavégzéshez szükséges feltételek –a Hosszú és Társa. Szolgáltató Bt. irodájában – biztosítottak voltak 2010. évben is.
Az ellenőrzések lefolytatásának akadályozó tényezői nem voltak.
1.3. Az ellenőrzés fontosabb megállapításai, következtetései, javaslatai
Az elfogadott ellenőrzési program szerinti ellenőrzések megállapításai a Hosszú és Társa Szolgáltató Bt. vizsgálatai alapján az alábbiak voltak:
1.3.1. Balatonalmádi Város Önkormányzata 2009. évi állami normatív támogatások és kötött felhasználású támogatások igénylés és elszámolás ellenőrzése:
Az ellenőrzés típusa: pénzügyi ellenőrzés.
Az ellenőrzött időszak: 2009. év.
Az ellenőrzés időpontja: 2010. január 25 – 2010. február 25.
Az ellenőrzött időszak: 2009. év.
Az ellenőrzés időpontja: 2010. január 25 – 2010. február 25.
A vizsgálat megállapítása:
A helyi önkormányzatok normatív állami hozzájárulásait a költségvetési törvény 3. számú melléklete alapján Balatonalmádi Város Önkormányzata igényelte.
Az igénylés és az elszámolás előkészítése és különböző nyilvántartásokkal történő alátámasztása a Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben biztosított.
A vizsgálat lefolytatásához szükséges dokumentumok valamennyi ellenőrzött költségvetési szervnél megfelelő formában és tartalommal rendelkezésre álltak, mely a normatíva igénylés alapdokumentálását biztosította.
A vizsgálatra a 2009. évi beszámoló MÁK leadása előtt került sor, ezért a beszámolóban szereplő adatok intézményi adatszolgáltatásának kontrollja megtörtént.
1.3.2. Balatonalmádi Város Önkormányzata Polgármesteri Hivatal 2009. évi beszámoló vizsgálata
Az ellenőrzés típusa: teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2009. költségvetési év
Az ellenőrzés időpontja: 2010. március 16 – 2010. március 21.
Az ellenőrzött időszak: 2009. költségvetési év
Az ellenőrzés időpontja: 2010. március 16 – 2010. március 21.
Az ellenőrzés feladatai:
- számviteli alapelvek érvénysülésének megállapítása
- a mérlegben szereplő adatok valódiságának vizsgálata az elkészített leltár alapján,
- mérleg tételeinek könyvviteli adatok alapján történő összeállításának értékelése,
- a főkönyvi könyvelés és az analitikus nyilvántartások egyezőségének megállapítása,
A vizsgálat megállapítása:
A beszámoló összeállítása során érvényesültek a költségvetési gazdálkodás keretében megjelölt számviteli alapelvek. A vizsgálat alapján megállapítható, hogy a mérleg és a beszámoló 38-as űrlapján szereplő adatok összhangban vannak a beszámoló 5-ös űrlapján és a főkönyvi nyilvántartásban feltüntetett adatokkal. A teljes körű mérlegvalódiság megállapítható. Összességében a költségvetési rendelet tartalmilag és formailag elfogadható, mely megfelelő tájékoztatatást nyújt a képviselő-testületnek. Részletezettsége miatt a jogszabályi követelményeknek a rendelet felépítésében teljes mértékben megfelel.
A költségvetési rendelet, valamint az információs jelentésben foglalt adatok megegyeznek.
Az év végi beszámoló teljesítési adatainak értékelésekor megállapítható, hogy a bevételek a módosított előirányzat felett teljesültek, a kiadási előirányzatok a jóváhagyott előirányzaton belül teljesültek, azon belül a kiemelt előirányzatokat sem lépték túl. Az előirányzatok évközi változásainak nyomon követése biztosított volt. Az előirányzat módosítások a 2009. évi pótelőirányzatok (állami támogatások) és egyéb feladatváltozások, beruházások, pályázatok miatt váltak szükségessé, és megalapozottak voltak. A költségvetési gazdálkodást az előirányzatok folyamatosan biztosították. A képviselő testület, részére elkészített előterjesztések megfelelően részletezettek.
Leltározási tevékenységet a vizsgált évben folytattak, melyet megelőzően selejtezésre került sor. A költségvetés és a beszámoló dokumentumai rendezett, könnyen áttekinthető formában álltak az ellenőrzés rendelkezésére, mely a vizsgálatot segítette.
1.3.3.1 Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ 2009. I. félévi működése átfogó vizsgálatának utóellenőrzése
Az ellenőrzés típusa: szabályszerűségi és pénzügyi ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: hatályos állapot
Az ellenőrzött időszak: hatályos állapot
A vizsgálat megállapítása:
Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ 2009. I. félévi működésének átfogó vizsgálata keretében az új intézményi struktúra létrehozását követően ellenőrzésre került a gazdálkodás szabályszerűsége, szabályozottsága.
A vizsgált önkormányzati intézménynél a 2009. I. féléves működés átfogó vizsgálata kertében ellenőrzésre került, hogy a gazdálkodás szabályozottsága megfelelően kialakított-e, megfelel-e a hatályos jogszabályoknak és tükrözi-e a helyi gyakorlatot, megfelelő-e az alapító okiratban megjelölt feladatok szervezettsége és ellátottsága, az intézményi vagyonnal való gazdálkodás és a FEUVE rendszer működése.
Balatonalmádi Városgondnokság tekintetében a költségvetési szerv vezetője 2009. május 15-én hatályba léptette a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény előírásai alapján a Számviteli Politikát, illetve az ahhoz kapcsolódó kötelező szabályzatokat, melyek hatályát a Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központra, mint önállóan működő költségvetési szervre kiterjesztették.
A 2008. évi ellenőrzés során javaslatként merült fel, hogy 2009. évre vonatkozóan célszerű lenne elkészíteni az intézmény kiküldetési szabályzatát, készletgazdálkodási szabályzatát, a közbeszerzési szabályzatot és a kockázatkezelési szabályzatot is.
1.3.3.2 Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár 2009. I. félévi működésének átfogó vizsgálatának utóellenőrzése
Az ellenőrzés típusa: szabályszerűségi és pénzügyi ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: hatályos állapot
Az ellenőrzött időszak: hatályos állapot
A vizsgálat megállapítása:
Balatonalmádi Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár 2009. I. félévi működésének átfogó vizsgálata keretében, az új intézményi struktúra létrehozását követően ellenőrzésre került a gazdálkodás szabályszerűsége, szabályozottsága.
A vizsgált önkormányzati intézménynél a 2009. I. féléves működés átfogó vizsgálata keretében ellenőrzésre került, hogy a gazdálkodás szabályozottsága megfelelően kialakított-e, megfelel-e a hatályos jogszabályoknak és tükrözi-e a helyi gyakorlatot, megfelelő-e az alapító okiratban megjelölt feladatok szervezettsége és ellátottsága, az intézményi vagyonnal való gazdálkodása és a FEUVE rendszer működése.
Balatonalmádi Városgondnokság tekintetében a költségvetési szerv vezetője 2009. május 15-én hatályba léptette a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény előírásai alapján a Számviteli Politikát, illetve az ahhoz kapcsolódó kötelező szabályzatokat, melyek hatályát a Balatonalmádi Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárra, mint önállóan működő költségvetési szervre kiterjesztették.
Az ellenőrzés során javaslatként merült fel, hogy 2009. évre vonatkozóan célszerű lenne elkészíteni az intézmény kiküldetési szabályzatát, készletgazdálkodási szabályzatát, a közbeszerzési szabályzatot és a kockázatkezelési szabályzatot is.
1.3.4. Balatonalmádi Város EU forrásból megvalósult Városközpont beruházás lebonyolításának vizsgálata.
Az ellenőrzés típusa: teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2009. év
Az ellenőrzés időpontja: 2010. október 11 – 2010. november 12.
Az ellenőrzött időszak: 2009. év
Az ellenőrzés időpontja: 2010. október 11 – 2010. november 12.
Az ellenőrzés feladatai:
- a számviteli bizonylatok és egyéb nyilvántartások megfelelőségének vizsgálata,
- a támogatás felhasználása megfelelt-e a támogatási szerződésben foglalt célnak,
- a támogatás felhasználásakor a támogatási szerződésben foglalt ütemezést figyelembe vették-e,
- az elszámolás megfelelt-e a támogatási szerződésben foglaltaknak
A vizsgálat megállapítása:
Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatások rendelkezésre bocsátása a közreműködő szervezeten keresztül megtörtént.
A projekt elszámoláshoz benyújtott számlák a valós teljesítést igazolták, az önkormányzat a projekt elkülönített főkönyvi nyilvántartásáról gondoskodott.
A Balatonalmádi Város Önkormányzatának KDOP-3.1.1/C-2008-0005 sz. projektje 2009. évben támogatásban részesült.
A projekt megvalósításához közbeszerzési eljárás kapcsolódott, melyet az önkormányzat szabályosan lefolytatott.
Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatások rendelkezésre bocsátása a közreműködő szervezeten keresztül megtörtént. A projekt elszámoláshoz benyújtott számlák a valós teljesítést igazolták, az önkormányzat a projekt elkülönített főkönyvi nyilvántartásáról gondoskodott.
Az önkormányzat a támogatással, EU forrásokkal kapcsolatos pályázatfigyelés, pályázatkészítés és lebonyolítás szabályiról 2009. április 01. hatállyal szabályzatot alkotott.
1.3.5. Balatonalmádi Városgondnokság 2009. évi költségvetési beszámoló vizsgálatáról
Az ellenőrzés típusa: teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2009. év
Az ellenőrzés időpontja: 2010. április 20 – 2010. május 20.
Az ellenőrzés feladatai:
- a számviteli alapelvek érvényesülésének vizsgálata,
- a mérlegben szereplő adatok valódiságának vizsgálata a főkönyvi és az analitikus nyilvántartások alapján,
- a főkönyvi könyvelés és az analitikus nyilvántartások egyezőségének megállapítása,
- a költségvetési rendeletben jóváhagyott előirányzatok szerinti gazdálkodás szabályai betartásának vizsgálata,
- a beszámolási kötelezettség teljesítésének szabályszerűsége.
Az ellenőrzés megállapításai:
A Balatonalmádi Városgondnokság, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv gazdálkodási adatai Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetési rendeletében megfelelő formában és tartalommal jelennek meg. A költségvetési rendelet, valamint az információs jelentésben foglalt adatok (MÁK K-11) megegyeznek. Az év végi beszámoló teljesítési adatainak értékelésekor megállapítható, hogy a bevételek a módosított előirányzatoknak megfelelően alakultak, a kiadási előirányzatok összességében az összes jóváhagyott előirányzaton belül teljesültek, azon belül a kiemelt előirányzatokat sem lépték túl. Az évközi előirányzat módosítások a 2009. évi pótelőirányzatok (állami támogatások) és egyéb feladatváltozások, pályázatok, beruházások miatt váltak szükségessé, és megalapozottak voltak. A költségvetési gazdálkodást az előirányzatok biztosították, melyek folyamatos nyilvántartásáról, nyomon követéséről gondoskodtak. A mérleg adatait megfelelő analitikus nyilvántartással alátámasztották, a mérleg-analitika-főkönyv egyezőséget biztosították, a mérleg valódisága biztosított volt. A vizsgált dokumentumok alapján megállapítható, hogy a képviselő-testület részére elkészített előterjesztések megfelelően részletezettek. Leltározási tevékenységet a vizsgált évben folytattak, selejtezésre az immateriális javak, a járművek és az egyéb gépek berendezések tekintetében került sor. A költségvetés és a beszámoló dokumentumai rendezett, könnyen áttekinthető formában álltak az ellenőrzés rendelkezésére, mely a vizsgálatot támogatta.
.
1.3.6. Balatonalmádi Város Önkormányzat 2009. évi közbeszerzési eljárásainak ellenőrzéséről
Az ellenőrzés típusa: pénzügyi szabályszerűségi ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2009. év
Az ellenőrzés időpontja: 2010. október 11- 2010. november 12.
Az ellenőrzés módja: teljes-körű
Az ellenőrzés megállapítása
Az Önkormányzatnál 2009. évben több közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX törvény hatálya alá tartozó eljárás lefolytatására került sor, melyek teljesítésére az önkormányzati feladatellátás érdekében volt szükség. A vizsgált eljárás kapcsolódott az önkormányzat EU forrásból támogatott KDOP-3.1.1/C-2008-0005 számú projektjéhez. Balatonalmádi Város Önkormányzat a közbeszerzési eljárásokat a Kbt. és az önkormányzat közbeszerzési szabályzata rendelkezéseinek figyelembe vételével bonyolította le. Az eljárások lebonyolításához közbeszerzési tanácsadó segítségét vette igénybe. Az Önkormányzat közbeszerzési szabályzattal rendelkezik, mely megfelelő tartalmú, meghatározza az eljárásokba bevont személyeket és felelősségi körüket. A szabályzat kiegészítésére célszerűségi javaslatok fogalmazódtak meg.
Összességében a vizsgálat az Önkormányzat közbeszerzési tevékenységét szabályozottsága, a szükséges személyi feltételek biztosítása, a belső kontrollok működtetése és a lefolytatott eljárások jogszerűsége alapján megfelelőnek minősítette, mindezek együttesen hozzájárultak a szabálytalanságok megelőzéséhez, a közpénzek hatékonyabb és célszerűbb felhasználásához.
1.3.7. Balatonalmádi Városgondnokság 2009. évi követelések kezelésének felülvizsgálata:
Az ellenőrzés típusa: teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2008. év illetve a 2009. III. negyedév
Az ellenőrzés időpontja: 2009. december 10 – 2010. január 25.
Az ellenőrzés módja: dokumentumok tételes, helyszíni ellenőrzése
Az ellenőrzés megállapítása
Az ellenőrzés a Városgondnokság követelések kezelésével és nyilvántartásával kapcsolatos feladat ellátását megfelelőnek tartotta. A követelések nyilvántartása számítógépes háttérrel támogatott, mely biztosítja az egyedi nyilvántartást és értékelést.
A követelések dokumentálása megfelelő, az értékvesztés elszámolásáról gondoskodnak. Az intézmény rendelkezik a szükséges számviteli jogszabályi háttérrel és szabályzattal.
1.3.8 Balatonalmádi Város Önkormányzat 2009. évben a civil szervezeteknek nyújtott támogatásainak vizsgálata:
Az ellenőrzés típusa: pénzügyi ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2009. költségvetési év
Az ellenőrzés időpontja: 2010. május 12 – 2010. június 15.
Az ellenőrzés módja: tételes
Az ellenőrzés megállapítása
Az önkormányzati támogatási rendszer megfelelően szabályozott.
Az önkormányzat költségvetési rendelete tartalmazza a helyi támogatási gyakorlatot, mely a balatonalmádi székhelyű társadalmi önszerveződő közösségek (egyesületek, civil szervezetek, egyházak) részére a mindenkori költségvetési rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig pénzbeli támogatást nyújt.
A támogatási szerződésekben/megállapodásokban a rendelet szerint rögzítésre került:
- a támogatásban részesülő szervezetek a kapott pénzeszközről éves elszámolást - a hatályos jogszabályi előírások figyelembevételével - a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek készíteni.
- egy szervezet a költségvetési évben egy alkalommal (indokolt esetben a már kapott támogatásról történt elszámolás után ismét) részesülhet támogatásban, melyről a támogatott a feladat teljesítését követően azonnal (céljellegű támogatás), működéshez adott támogatásról (általános működési támogatás) pedig a gazdasági évet követő év január 31.-éig tételesen köteles elszámolni.
Ennek alapján a vizsgált önkormányzatnál három körben történik a támogatásnyújtás:
I. A helyi kulturális polgárok és közösségek közérdekű kulturális tevékenységre (kulturális támogatás).
II. A sport rendezvények szervezésére, szabadidősport szakosztályok működési költségeire és egyéni sportolók támogatására
( sporttámogatás ) ,
III. A nem sport tevékenységet végző civil szervezetek és közösségek működésének és programjaira ( civil szervezetek támogatása ).
Néhány sport szervezet esetében a támogatási szerződésbe foglaltak ellenére olyan költségek is elszámolásra kerültek, melyekre a támogató önkormányzat nem adott lehetőséget.
Az önkormányzat képviseletében a polgármester valamennyi támogatatott szervezet képviselőjével támogatási szerződést vagy megállapodást írt alá.
A támogatási döntés függvényében többfajta dokumentum került aláírásra, mely eltérő tartalommal rögzíti a támogatási összeg felhasználását.
Valamennyi dokumentum rögzíti:
a támogatott szervezetet,
a támogatás összegét,
a támogatás célját,
az elszámolási határidőt,
nem megfelelő felhasználás és elszámolás esetén a szankciókat.
A Polgármesteri Hivatal az elszámoltatási kötelezettségének eleget tett, mivel a támogatott szervezetektől bekérte a felhasználás igazolásának dokumentumait, azaz a számlamásolatokat.
Az önkormányzat költségvetéséből céljelleggel nyújtott támogatásokról szóló szabályzat alapján a támogatások nyilvántartási rendjét kialakították és alkalmazzák.
1.4.Az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény nem történt. Mulasztás vagy hiányosság gyanúja nem merült fel egyik vizsgált intézménynél sem.
1.5.A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok:
1.5.1 Balatonalmádi Város Önkormányzata 2009. évi állami normatív támogatások és kötött felhasználású támogatások igénylés és elszámolás ellenőrzése:
- Jogellenes magatartás megállapítására nem került sor,
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.2. Balatonalmádi Város Önkormányzat 2009. évi beszámoló vizsgálata:
- Jogellenes magatartás megállapítására nem került sor,
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- Az alábbi javaslat került megfogalmazásra:
1./ A tárgyi eszközállomány analitikus nyilvántartási rendjének felülvizsgálatáról gondoskodni kell, s ennek keretben ki kell alakítani a kontrolltevékenységeket (Pl.: egyeztetés, előzetes, utólagos és vezetői kontrollok).
1.5.3.1 Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ 2009. I. félévi működése átfogó vizsgálatának utóellenőrzése:
- Jogellenes magatartás megállapítására nem került sor,
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
- Az ellenőrzés a Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ 2009. I. félévi működése átfogó vizsgálatáról készült ellenőrzési jelentésben foglalt hiányosságok felszámolására tett intézkedéseket megfelelőnek tartotta, így javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.3.2 Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ 2009. I. félévi működése átfogó vizsgálatának utóellenőrzése:
- Jogellenes magatartás megállapítására nem került sor,
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
- Az ellenőrzés a Balatonalmádi Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár 2009. I. félévi működése átfogó vizsgálatáról készült ellenőrzési jelentésben foglalt hiányosságok felszámolására tett intézkedéseket megfelelőnek tartotta, így javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.4. Balatonalmádi Város EU forrásból megvalósult Városközpont beruházás lebonyolításának vizsgálata:
- Jogellenes magatartás megállapítására nem került sor,
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
- Az önkormányzat a projekt lebonyolításával és elszámolásával kapcsolatos kötelezettségeinek eleget tett, az ellenőrzés azt megfelelőnek találta, így javaslatot nem fogalmazott meg.
1.5.5. Balatonalmádi Városgondnokság 2009. évi költségvetési beszámoló vizsgálata:
- Jogellenes magatartás megállapítására nem került sor
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
- Az alábbi javaslat került megfogalmazásra:
Az ellenőrzés a 2009. évi gazdálkodást és mérleget megfelelőnek tartotta, a gazdálkodás megfelel az államháztartás szervezetivel szemben támasztott követelményeknek, a mérleg valódisága megállapítható.
A mérlegsorok pontosítása érdekében az adósok függő kiadások és a szállítók mérlegsor felülvizsgálata javasolt.
1.5.6. Balatonalmádi Város Önkormányzat 2009. évi közbeszerzési eljárásainak ellenőrzése:
- Jogellenes magatartás megállapítására nem került sor
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került
- Az alábbi javaslat került megfogalmazásra:
A közbeszerzési szabályzatot célszerű lenne kiegészíteni a becsült érték meghatározására vonatkozó követelményekkel.
1.5.7. Balatonalmádi Városgondnokság 2009. évi követelések kezelésének vizsgálata:
- Jogellenes magatartás megállapítására nem került sor,
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
1.5.8. Balatonalmádi Város Önkormányzat 2009. évben a civil szervezeteknek nyújtott támogatásainak vizsgálata:
- Jogellenes magatartás megállapítására nem került sor,
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
- A vizsgálat eredményeként az alábbi javaslatok kerültek megfogalmazásra:
1./ A támogatásokról azonos tartalmú és formájú támogatási szerződésekben kell rendelkezni, melyek pontosan meghatározzák az egyes támogatások felhasználását.
2./ A Bíróságon be nem jegyzett, helyben tevékenykedő csoportok, klubok támogatási rendjét át kell alakítani. Célszerű lenne a kulturális civil szervezetek esetében a támogatást az Önkormányzat, az Almádiért Közalapítvány és a szervezet között háromoldalú szerződésben rögzíteni.
3./ Tekintettel arra, hogy a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. Törvény alapján a Városi Rendőrkapitányság közvetlenül is támogatható, ezért a tételes elszámolás nehézsége miatt, az elmaradt teljesítés elkerülése érdekében célszerű lenne a közvetlen szerződéses formát előtérbe helyezni.
2.1. Az intézkedési tervek megvalósításáról szóló beszámolás
Az intézkedési tervekben meghatározott feladatok megvalósulását általában a hiba jelentőségétől függően utóvizsgálat keretében vagy a következő vizsgálatkor ellenőrzik a belső ellenőrök.
2010-ben a belső ellenőrök által megfogalmazott javaslatok száma 6 volt, ebből 6 intézkedés folyamatban van, azaz a 2011. évben realizálódik.
2.2.Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslat nem került megfogalmazásra, mivel minden ellenőrzött terület vonatkozásában megfelelő kontroll mechanizmusok működnek.
3. Egyéb külső ellenőrzés
3.1. Magyar Államkincstár ellenőrzése: Balatonalmádi Város Önkormányzat központi költségvetésből származó hozzájárulásai, támogatásai 2009. évi igénybevételével és elszámolásával kapcsolatban
Az ellenőrzés típusa: szabályszerűségi, törvényességi ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2009. év
Az ellenőrzés időpontja: 2010. november 23 – 26.
Az ellenőrzött időszak: 2009. év
Az ellenőrzés időpontja: 2010. november 23 – 26.
Az államháztartásról szóló szóló 1992. évi XXXVIII. törvény, az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009.(XII.19.) Korm.rendelet és a helyi önkormányzatok és a helyi kisebbségi önkormányzatok központi költségvetési kapcsolatokból származó forrásai igénybevétele és elszámolása szabályszerűségének felülvizsgálatáról szóló 16/200(IV.12.) PM rendeletben kapott felhatalmazás alapján.
Az ellenőrzés célja volt annak megállapítása, hogy a Központi költségvetés IX. fejezetéből származó – a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. Törvényben meghatározott – hozzájárulások, támogatások elszámolása a 2009. évi KVtv. 3. melléklet 11. ca, cb, cc, da ,db; 5.melléklet 05. jogcímeken, megfelel-e a jogszabályi előírásoknak.
A helyszíni vizsgálattal érintett intézmény:
Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ,
Balatonalmádi Kisebbségi Önkormányzat
A vizsgálat megállapítása
Balatonalmádi Város, Szentkirályszabadja, Felsőörs és Litér vonatkozásában a házi segítségnyújtás feladatot Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltató Központ (továbbiakban: Központ) látja el. A szociális étkeztetést csak Balatonalmádira vonatkozóan látja el a Központ. Szentkirályszabadján, Litéren és Felsőörsön a szociális étkeztetést az Önkormányzatok saját maguk végzik. A balatonalmádi Központot 1998. december 31-én alapították. A feladat ellátására megállapodást kötöttek az érintett önkormányzatok, a gesztor Balatonalmádi Város. A Kelet-Balatoni Kistérséggel a feladatellátásra további megállapodást kötöttek. A társulási megállapodásokról az érintett önkormányzatok képviselő-testülete döntött. A társulási megállapodás megfelel a Ttv. 8.§-ban leírtaknak Az önkormányzat rendelkezik a közigazgatási hivatal vezetőjének nyilatkozatával, mely szerint a megállapodás törvényes. A Központ rendelkezik az alábbi számokon a Balatonalmádi Jegyzője által kiadott 2/349/12/2007; 2/349/27/2007; 4/105-4/2007. számú 188/1999.(XII.16.) Korm.rendelet szerinti működési engedéllyel.
A Központban az ellátottakról vezették a Szoc.tv. 20. §-ában előírt személyi nyilvántartást a jogszabály által előírt adattartalommal. A személyi anyagok tartalmazzák továbbá a kérelmeket az ellátás igénybevételére, annak elbírálását, erről az értesítést, nyilatkozatot, hogy máshol nem veszi az ellátott igénybe az ellátást, szociális rászorultságra vonatkozó adatokat, jövedelemnyilatkozatot, házi segítségnyújtás esetében az ellátottra és a jövedelemszámítás során figyelembe vett családtagokra vonatkozó, tárgyévre érvényes jegyzői jövedelemigazolás, orvosi és gondozási szükséglet megállapítására vonatkozó igazolásokat, egyéni gondozási tervet.
A ellátottakkal, vagy a törvényes képviselőjükkel megkötötték a megállapodást a Szoctv. 94/B. § szerint. A megállapodás formai, tartalmi szempontból megfelel a jogszabályi előírásoknak.
Az ellátottak számának meghatározása az éves költségvetési törvény előírásai és a vezetett nyilvántartás alapján történt.
Az Államkincstár a felülvizsgálat során az Önkormányzat által az elszámolás során közölt adatoktól eltérő adatokat tárt fel a 2009. évi Kvtv. 3. mellékletének 11. da szociális alapszolgáltatás – házi segítségnyújtás jogcím esetében. Az Igazgatóság által megállapított létszám 4 fő, ezzel szemben a beszámolóban szereplő létszám 3 fő, eltérés 1 fő, melyre vonatkozóan az Önkormányzat normatív állami hozzájárulásra jogosult volt.
Fentiek miatt az Igazgatóság az Áht. 64/D. § (2) bekezdése értelmében, továbbá az Ámr. 65.§(1) bekezdése alapján az Önkormányzatot elszámolásának módosítására hívta fel a 2009. évi Kvtv. jogcímeihez kapcsolódóan az Igazgatóság által megállapított mutatók, illetve támogatási összegek tekintetében.
A többi vizsgált jogcím esetében az Igazgatóság eltérést nem állapított meg, azonban észrevételezte, hogy a helyi önkormányzat a kisebbségi önkormányzatot megillető támogatás átutalásakor nem mutatta ki, hogy mennyi központosított támogatást adott át.
Az ötvenezer forint feletti kötelezettségvállalások írásban megtörténtek, azonban kifogásolták, hogy a megállapodások megkötése „általános” megfogalmazásokat tartalmaz.
3.2. Az intézkedési terv megvalósításáról szóló beszámolás
Az államkincstári jelentésre intézkedési terv nem készült. Az önkormányzat a 2009. évi elszámolás felülvizsgálata során megállapított eltérésről önrevíziót nyújtott be a Magyar Államkincstár felé, az önkormányzatot megillető normatív állami hozzájárulásról, amely 270.700,- Ft pótlólagos támogatást eredményezett.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, hogy a 2010. évi éves belső ellenőrzési és a Magyar Államkincsár ellenőrzéséről szóló jelentést az alábbi határozati javaslattal jóváhagyni szíveskedjenek.
Balatonalmádi, 2011. április 13.
Keszey János Ujlakiné Dr.Pék Éva
polgármester jegyző
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
82/2011. (IV.19.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
1. Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a 2010. évi belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről szóló éves ellenőrzési jelentést jóváhagyja.
2. Az ellenőrzések fejlesztésére vonatkozóan az alábbi követelményeket és elvárásokat határozza meg:
o Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámnak szinten tartását, a 2012. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során vizsgálni kell.
o 2012-től folytatni kell a költségvetési beszámoló megbízhatósági ellenőrzését.
Felelős: Keszey János polgármester
Ujlakiné dr. Pék Éva jegyző
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea pénzügyi-és számviteli osztályvezető
Határidő: 2011. november 15. illetve folyamatos
|
|
"Éves ellenőrzési jelentés a 2010. évben végzett belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzés értékeléséről"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
……./2011. (IV.28.)Öh.
1. Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a 2010. évi belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről szóló éves ellenőrzési jelentést jóváhagyja.
2. Az ellenőrzések fejlesztésére vonatkozóan az alábbi követelményeket és elvárásokat határozza meg:
o Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámnak szinten tartását, a 2012. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során vizsgálni kell.
o 2012-től folytatni kell a költségvetési beszámoló megbízhatósági ellenőrzését.
Felelős: Keszey János polgármester
Ujlakiné dr. Pék Éva jegyző
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea pénzügyi-és számviteli osztályvezető
Határidő: 2011. november 15. illetve folyamatos
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal