10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. május 26-i ülésére
2011. május 26-i ülésére
Tárgy: | Javaslat a II. védőnői szolgálat tárgyi feltételeinek biztosítására | |
Készítette: | Kovács Piroska Rózsa aljegyző | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény szerint a védőnői szolgálat feladatai ellátásának biztosítása a helyi önkormányzat kötelező alapfeladata, melyet a területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) ESzCsM rendelet szerint kell végezni.
Az egészségügyi intézmény megszüntetése óta az önkormányzat a védőnői feladatokat a Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ (ill. jogelődje) által alkalmazott védőnőkkel látja el. A feladat (egy részének) finanszírozására az önkormányzatnak közvetlen finanszírozási szerződése van az OEP-pel. Működési engedélye a Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központnak van.
2005-ben az önkormányzat – áttekintve a feladatellátást és a módosult jogszabályi környezetet – 2 területi védőnői körzetet (I. Balatonalmádi ill. II. Vörösberény) és egy önálló iskolai védőnői körzetet hozott létre. A személyi feltételek akkor és azóta is az előírásoknak megfelelően biztosítottak.
A tárgyi feltételeket előíró jogszabály 2007-i határidővel, majd 2010. június 31-i határidővel módosult
Az I. sz. védőnői körzet tanácsadó helyisége a Baross G.u. 32-ben rendelkezésre áll, az iskolai védőnő jogszabálynak megfelelő tanácsadó helyisége a Vörösberényi Általános Iskola orvosi szobájában biztosított. 2007-ben – átmeneti megoldásként – a II. sz. (vörösberényi) védőnői szolgálat tanácsadó helyiségéül is a Vörösberényi Általános Iskola orvosi szobáját jelölte ki az önkormányzat, ehhez azonban csak ideiglenes működési engedélyt kapott az intézmény. (A védőnő munkaszobája az Ady u. 2.sz. alatt egy folyosóból lekerített, a feladathoz méltatlan helyiség.)
A II. védőnői körzet tárgyi feltételeinek maradéktalan biztosítására (tanácsadó helyiség kialakítására) az egészségügyi hatóság már felhívta az önkormányzat figyelmét.
A KDOP-5.2.1/B-2008-0012 sz. „Balatonalmádi kistérségi járóbeteg szakellátás integrált fejlesztése” című pályázatban támogatott tartalom volt az alapellátás (így a védőnői szolgálat) integrálása az egészségügyi központ által ellátott feladatai közé, ezért a megvalósíthatósági tanulmány tartalmazza, hogy a védőnői szolgálatot az önkormányzat által létrehozandó non-profit gazdálkodó szervezet látja el.
Ahhoz, hogy a védőnő szolgálat működtetését a Balatonalmádi Kistérségi Egészségügyi Központ Közhasznú Non-profit Kft átvegye, működési engedélyt kell kapnia az illetékes egészségügyi hatóságtól. (Veszprém Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve Balatonfüredi, Balatonalmádi, Tapolcai, Sümegi Kistérségi Népegészségügyi Intézete)
Az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről, valamint a működési engedélyezési eljárásról szóló többször módosított 96/2003. (VII. 15.) Korm. rendelet 11. §-a szerint működési engedélyt az az egészségügyi szolgáltató kaphat, aki maradéktalanul megfelel az engedélyezési kérelemben megjelölt egészségügyi szakmára vonatkozó - a miniszter rendeletében meghatározott - személyi, tárgyi és szakmai környezeti feltételeknek. Ideiglenes működési engedély – tárgyi vagy szakmai környezeti feltételek hiányakor, alapellátás esetén legfeljebb 6 hónapig adható, amennyiben a hiány nem veszélyezteti magát az ellátást.
A védőnői tanácsadónak – a módosított 49/2004. (V. 21.) ESzCsM rendelet szerint :
a) a műszaki előírások, tárgyi feltételek, szakmai feladatok, valamint a munkavédelmi és higiénés követelmények figyelembevételével kialakított, a négyszemközti védőnő-gondozott találkozásra is alkalmat adó helyiséggel, b) várószobával, gyermekkocsi tárolóval, c) mellékhelyiségekkel (mosdó, WC, külön személyzeti,)kell rendelkeznie.
A Balatonalmádi-Vörösberény, Ady u. 2. sz. alatti önkormányzati tulajdonú ingatlanban (a gyermekorvosi rendelővel, ill. a családsegítővel azonos épületben) működött egy fiókgyógyszertár, amely tevékenység megszűnt. A kb. 27 m2-es helyiségben kialakítható a tanácsadó helyiség, várórész, babakocsi tároló (mellékhelyiség van). A helyiségben meg kell oldani az előírt hideg, meleg folyóvizes mosdó kialakítását, ill. a leválasztott várórész fűtését. Az egészségügyi szakigazgatási szerv vezető védőnője szerint a megoldással a berényi védőnői szolgálat tanácsadóra vonatkozó tárgyi feltétele biztosított lesz.
A Balatonalmádi Városgondnokság mellékelt költségvetése szerint a bruttó 335 760.-Ft anyagár, bruttó 202 700,-Ft munkadíj = összesen: 538 460,-ft költséggel a jogszabályoknak megfelelő tanácsadó kialakítható.
A minimális eszközjegyzék szerint kötelező, beszerzendő eszközökre, amivel nem rendelkezik a II. védőnői körzet, ill. a Baross G. utcai rendelőben lévő raktárból nem pótolható (falra szerelhető magasságmérő, 2 db kisméretű pelenkázó, 1 vizsgálóasztal, nyomtató, internet modem áthelyezés, vonalas telefon, stb.) 160.000 Ft pótelőirányzatot célszerű biztosítani a SZAK költségvetésébe.
A II. védőnői szolgálat tanácsadó helyiségének kialakítása és berendezése után (2011. szeptember) lehet új működési engedélyt kérni az illetékes hatóságtól.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, az előterjesztést megtárgyalni, a határozati javaslatokat elfogadni szíveskedjenek.
Tisztelettel:
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
67/2011. (V. 17.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a Balatonalmádi II. védőnői szolgálat tárgyi feltételeinek biztosítása érdekében - az önkormányzati tulajdonú Balatonalmádi, Ady u. 2. sz. alatti volt fiókgyógyszertár védőnői tanácsadóvá (várószoba, babakocsi tárroló, tanácsadó, mellékhelyiségek) történő átalakításához 540.000 Ft,-ot valamint a tanácsadó kötelező eszközeinek beszerzéséhez 160.000,-Ft-ot biztosít a Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ költségvetésében, az önkormányzat 2011. évi költségvetése felhalmozási célú tartalék - Egészségház működtetése - kiadások terhére.
Utasítja a polgármestert, hogy a 2011. évi költségvetési következő módosításakor a szükséges előirányzat átcsoportosításokról gondoskodjon.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2011. szeptember 30., illetve 2011. évi költségvetés következő módosítása
|
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
134/2011. (V.17.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete – a Balatonalmádi II. védőnői szolgálat tárgyi feltételeinek biztosítása érdekében - az önkormányzati tulajdonú Balatonalmádi, Ady u. 2. sz. alatti volt fiókgyógyszertár védőnői tanácsadóvá (várószoba, babakocsi tárroló, tanácsadó, mellékhelyiségek) történő átalakításához 540.000 Ft,-ot valamint a tanácsadó kötelező eszközeinek beszerzéséhez 160.000,-Ft-ot biztosít a Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ költségvetésében, az önkormányzat 2011. évi költségvetése felhalmozási célú tartalék – Egészségház működtetése - kiadások terhére.
Utasítja a Polgármestert, hogy a 2011. évi költségvetési következő módosításakor a szükséges előirányzat átcsoportosításokról gondoskodjon.
Felelős: Keszey János polgármester
Határidő: 2011. szeptember 30., illetve 2011. évi költségvetés következő módosítása
|
|
"Védőnői tanácsadó"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat:
_______/2011. (V.26.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a Balatonalmádi II. védőnői szolgálat tárgyi feltételeinek biztosítása érdekében - az önkormányzati tulajdonú Balatonalmádi, Ady u. 2. sz. alatti volt fiókgyógyszertár védőnői tanácsadóvá (várószoba, babakocsi tárroló, tanácsadó, mellékhelyiségek) történő átalakításához 540.000 Ft,-ot valamint a tanácsadó kötelező eszközeinek beszerzéséhez 160.000,-Ft-ot biztosít a Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ költségvetésében, az önkormányzat 2011. évi költségvetése felhalmozási célú tartalék - Egészségház működtetése - kiadások terhére.
Utasítja a polgármestert, hogy a 2011. évi költségvetési következő módosításakor a szükséges előirányzat átcsoportosításokról gondoskodjon.
Felelős: Keszey János polgármester
Határidő: 2011. szeptember 30., illetve 2011. évi költségvetés következő módosítása
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal