5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. június 28-i ülésére
2011. június 28-i ülésére
Tárgy: | Javaslat a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 21/2008. (XI.14.) rendelet módosítására | |
Készítette: | Dr. Dancs Judit | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő- testület!
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (továbbiakba Ötv.) 2011. július 01. napján hatályba lépő 103/B. § - a értelmében felhatalmazást kap a helyi önkormányzat képviselő-testülete, hogy a helyi sajátosságoknak megfelelően az általa megalkotott rendeletek előkészítésében való társadalmi részvétel szabályait rendeletben állapítsa meg.
A jogalkotásról szóló 2010.évi CXXX. törvény (továbbiakban Jat) 5.§ (4) bekezdése értelmében a felhatalmazás jogosultja a jogszabályt köteles megalkotni, feltéve, hogy a felhatalmazást adó jogszabályból kifejezetten más nem következik.
A Jat. előírásai szerint magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseit önkormányzati rendeletben nem lehet megismételni. A jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. tv., valamint a jogszabálytervezetek és szabályozási koncepciók közzétételéről és véleményezéséről szóló 301/2010. (XII.23.) Korm. rendelet alapján a társadalmi részvétel szabályait önkormányzati rendeletben kell meghatározni.
A megalkotandó rendelkezések hatálya a jogszabálytervezetek és normatív határozatok természetes személyek, valamint nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek által történő véleményezésére terjed ki.
A társadalmi egyeztetés során biztosítani kell, hogy a véleményezési folyamatban a véleményeknek - különös tekintettel a hátrányos helyzetű, társadalmi-gazdasági szempontból kiemelt csoportok véleményére - a lehető legszélesebb köre jelenjen meg.
A rendeletek előkészítése során biztosítani kell az egyeztetések átláthatóságát, azok minél teljesebb körű nyilvánosságát.
A társadalmi egyeztetésnek két formáját írja elő a törvény:
- honlapon megadott elérhetőségen keresztül biztosított véleményezés (továbbiakban: általános egyeztetés),
- a jogszabály előkészítéséért jegyző által bevont személyek, intézmények és szervezetek által történő közvetlen véleményezés (továbbiakban: közvetlen egyeztetés)
- de a jegyző a fentiekben meghatározott egyeztetési formákon kívül más formákat is igénybe vehet az egyeztetés lefolytatásához.
1.) Társadalmi egyeztetés keretében általános egyeztetés tartása minden esetben kötelező.
Ennek keretében a honlapon közzé kell tenni a társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetet, a tervezettel együtt közzé kell tenni az előzetes hatásvizsgálat összefoglalóját, illetve azokat a tervezeteket is közzé kell tenni, melyek társadalmi egyezetése azért nem kötelező, mert annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.
(Előzetes hatásvizsgálat: jogszabály előkészítője - a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű - előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell. A hatásvizsgálat során vizsgálni kell a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen a társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait, a környezeti és egészségi következményeit, adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket.) Balatonalmádi gyakorlatában a rendelet tervezetekhez kapcsolódó előterjesztések szövege ezt tartalmazza.
A honlapon megadott elektronikus levélcímen keresztül bárki véleményt nyilváníthat a társadalmi egyeztetésre bocsátás céljából közzétett tervezetről, koncepcióról.
A névtelenül beérkezett véleményeket azok figyelembevétele nélkül törölni kell.
A jegyző mérlegeli a beérkezett véleményeket és azokról, valamint az elutasított vélemények esetében az elutasítás indokairól tipizált összefoglalót készít, amelyet a honlapon –a kihirdetés követően- a véleményezők listájával együtt közzétesz. A jegyzőt egyedi válaszadási kötelezettség nem terheli. A beérkezett véleményeket a képviselő- testület részére hozzáférhetővé kell tenni.
2.) Közvetlen egyeztetés körében a jegyző stratégiai partnerségi megállapodásokat alakít ki azon szervezetekkel, amelyek készek a kölcsönös együttműködésre, és amelyek az adott jogterületek szabályozásának előkészítésében széles társadalmi érdeket jelenítenek meg vagy az adott jogterületen tudományos tevékenységet végeznek (a továbbiakban: stratégiai partner).
Stratégiai partnerség alakítható ki különösen a civil szervezetekkel, egyházakkal, szakmai, tudományos szervezetekkel, kisebbségi önkormányzatokkal, érdek-képviseleti szervezetekkel, köztestületekkel, valamint az oktatási intézmények képviselőivel. A stratégiai partner által megtett írásbeli véleményeket képviselő- testület el kell tárni. Személyes részvétellel történő egyeztetés tartása esetén összefoglalót kell készíteni, melyet a honlapon közzé kell tenni.Az együttműködés feltételeit és kereteit megállapodásban kell rögzíteni és azt a honlapon mindenki számára elérhetővé kell tenni.
Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a fizetési kötelezettségekről, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról szóló önkormányzati rendeleteket, illetve amennyiben az Balatonalmádi Városának pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné. Továbbá nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a jogszabály tervezetét, illetve a normatív határozatot, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.
Az SZMSZ értelmében a sürgősségi indítvány az, amit az illetékes bizottság idő hiányában nem tudott tárgyalni. A rendelettervezetek előzetes hatásvizsgálata feltételezi, hogy a rendelettervezet kellő időben elkészüljön és a társadalmi nyilvánossága biztosított legyen, kivéve a kiemelkedő közérdek esetét. Így sürgősségi indítványként csak azt a rendelettervezetet lehet tárgyalni, melyet egyébként sem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani.
A honlapon –a hatálybalépését követő legalább 1 év elteltével, 60 napon keresztül lehetővé kell tenni, hogy a jogszabály hatályosulásával kapcsolatos észrevételeket, problémákat, valamint a jogszabály módosítására vonatkozó javaslatokat bárki jelezhesse a jogszabály előkészítőjének. Ezekről aztán összefoglalót kell készíteni és kérésére a képviselő- testület elé kell terjeszteni. Kötelező az utólagos hatásvizsgálat elkészítése és közzététele is. Az utólagos hatásvizsgálat során a jegyző összeveti a szabályozás megalkotása idején várt hatásokat a tényleges hatásokkal.
A társadalmi egyeztetés jelen rendelet hatályba lépését követően megalkotandó rendeletetekre vonatkozik.
A jövőben a képviselő testületnek jogalkotási tervet kell készítenie, melyet - a felelősök megjelölésével, a képviselő testület éves munkarendjéhez igazodóan - határozattal állapít meg.
Indoklási kötelezettséget ír elő a Jat. a jogszabály előkészítője számára, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait.
A jogszabály tervezetének indokolásában tájékoztatást kell adni a javasolt szabályozás és az európai uniós jogból eredő kötelezettségek összhangjáról.
A társadalmi részvételről szóló szabályokat az SZMSZ keretei között célszerű rendezni, ami egyúttal az SZMSZ Jat.- ban megfogalmazott követelményének megfelelő felülvizsgálatot is szükségessé tesz, nevezetesen, hogy magasabb szintű jogszabály szövegét a rendeletben megismételni nem lehet.
Hatályon kívül kerül ennek megfelelően az SZMSZ
3.§ (1) bekezdése, miután azt az Ötv. 8.§- a szabályozza,
3.§ (2) bekezdése, miután azt az Ötv. 1.§ (3) bekezdése szabályozza,
5.§ (3) bekezdésének első tagmondata, miután azt az Ötv. 12.§ (3) bekezdése szabályozza,
20.§ (1) bekezdése, miután azt az Ötv. 12. (6) bekezdése szabályozza,
23.§ (2) bekezdése, miután azt az Ötv. 14.§- a szabályozza,
25.§ -a, miután, azt az Ötv.14.§ (2) bekezdése és a15.§- a szabályozza,
28.§ (3) bekezdése, miután azt az Ötv.16.§ (3) bekezdése szabályozza,
29.§ (1) bekezdése, miután azt az Ötv. 17.§ (1) bekezdése szabályozza,
29.§ (2)- (3) bekezdése, miután azt az Ötv. 17.§ (2) bekezdése szabályozza,
29.§ (4)-(5) bekezdése, miután azt az Ötv. 17.§ (3) bekezdése szabályozza,
30.§ (1) bekezdés második tagmondata, miután azt az Ötv. 13. §- a szabályozza,
32.§ (4) bekezdése, miután azt az Ötv.19.§ (2) bekezdés e.) pontja szabályozza,
34.§ (1)-(2) bekezdése, miután azt az Ötv. 19.§- a szabályozza.
Hatályon kívül kerül továbbá
27.§ l.) pontja, minután a képviselő testületi ülés időtartamára vonatkozólag nincs olyan időtartam meghatározva, amelyet meg lehetne hosszabbítani.
Módosításra kerül
10.§ (1) bekezdés a.) és d.) pontja, miután a testületi ülés 08.00 órakor kezdődik.
27.§ g) pontja, miután az Ötv. 15.§- a szabályozza, helyébe új rendelkezés lép: társadalmi egyeztetésre nem bocsátott rendelet sürgősségi indítványként való tárgyalásához
39.§ (5) bekezdése : Az elnök akadályoztatása esetén a jegyzőkönyvet bármelyik – a képviselő testület tagjai közül választott - bizottsági tag aláírhatja.
3. melléklet „az előterjesztés érdemi szövegének tartalmaznia kell”:
e.) az előzetes hatásvizsgálat eredményét.
f.) az általános és közvetlen egyeztetés során beérkezett véleményeket a képviselő testületi ülésre megküldendő anyaghoz kiegészítőleg csatolni kell.
5. melléklet 19. pontja, mivel nem harmonizál a vagyonrendelettel.
Kiegészítésre kerül
13.§ - a, miután az előzetes hatásvizsgálat feltételezi a rendelettervezetre kellő időben való felkészülést, kivéve, ha kiemelkedő közérdek fűződik hozzá.
28/A§ és 28/B. §- al:
28/A. § (1)A képviselő - testület jogalkotási tervét az éves munkarendjéhez igazodóan, annak elfogadásával egy időben határozattal állapítja meg. Az erről szóló tájékoztatót a jegyző a honlapon közzéteszi.
(2) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani
az önkormányzati rendelet és normatív határozat tervezetét és indokolását (a továbbiakban együtt: tervezet).
(3) Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a tervezet, ha az egyeztetés Balatonalmádi Város különösen fontos pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné.
(4) A tervezet előkészítőjének feladata a rendelettervezet társadalmi egyeztetésre bocsátása, annak lefolytatása és a beérkezett vélemények feldolgozása.
Az erről készült összefoglalót a rendelet hatályba lépéstét követő 15 napon belül a honlapon kell közzétenni.
(5) A társadalmi egyeztetésre bocsátás a testületi anyag a képviselő-testület bizottságai részére való megküldéssel egy időben történik, határideje a képviselő testületi ülést megelőző 6. nap
28/B. § (1) A jegyzőnek a Jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény
a) 8. § (2)-(4) bekezdése alapján kötelezően közzéteendő jogszabálytervezetet, - az ezekhez tartozó előzetes hatásvizsgálati összefoglalóval együtt -,
b) 12. § (1) bekezdése alapján utólagos véleményezésre bocsátott jogszabályt,
c) 13. § (5) bekezdése alapján a Törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott stratégiai partneri megállapodást, valamint
d) 15. § (2) bekezdésének megfelelően a személyes részvétellel történő egyeztetésről készült összefoglalót a honlapon kell közzétennie.
(2) A tervezet hatálybalépését követően 1 év elteltével 60 napon keresztül van lehetőség a rendelet utólagos véleményezésére.
4. melléklet 2. pontjában a Humán Bizottság átruházott hatáskörének 10. francia bekezdése kiegészül a helyi szociális intézmények szakmai programjával.
A Jat 17.§ (2) bekezdése alapján jelen rendeletmódosítás előzetes hatásvizsgálata:
Jelen rendeletmódosítás társadalmi, gazdasági, költségvetési kihatással nem jár.
Környezeti és egészségi következményei nincsenek.
Adminisztratív terheket ró a hivatalra, melyek kihatása nem számottevő.
A jogszabály módosítás végrehajtása jogszabályi kötelezettség, elmaradása jogellenes helyzetet idéz elő.
Alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek adottak.
Kérem a tisztelt Képviselő testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni és a rendelet módosítást elfogadni szíveskedjen.
Balatonalmádi, 2011. május 17.
Tisztelettel:
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
96/2011. (VI. 21.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 21/2008. (XI. 14.) rendelet módosítását.
|
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
162/2011. (VI.21.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 21/2008. (XI.14.) rendelet módosítását.
|
|
"Az SzMSz módosítása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Balatonalmádi Város Önkormányzat képviselő – testületének
…/2011. (…..) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 21 /2008. (XI. 14.)
rendelet módosításáról
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (Ötv.) 16. § (1) bekezdésében felhatalmazása alapján az Ötv. 103./B. § - ában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbiakat rendeli el:
1.§ A rendelet 5.§ (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(3) A Képviselő-testületi ülésen jelenlévő személyek kötelesek a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.
2.§ (1) a rendelet 10.§ (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
a) a Képviselő-testület munkatervében meghatározott testületi ülés 08.00 órakor kezdődik;
(2) A rendelet 10.§ (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
d) a képviselők 08.00 órakor a jelenléti íven regisztrálják ottlétüket;
3.§ A Rendelet 13.§ - a kiegészül az alábbi (5) bekezdéssel:
(5) Sürgősségi indítványként csak azt a rendelettervezetet lehet tárgyalni, melyet nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani, vagy ha a képviselő- testület erről minősített többséggel dönt.
4.§ A rendelet kiegészül 28/A. § és 28/B. §- al:
28/A. § (1)A képviselő - testület jogalkotási tervét az éves munkarendjéhez igazodóan, annak elfogadásával egy időben határozattal állapítja meg. Az erről szóló tájékoztatót a jegyző a honlapon közzéteszi.
(2) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani
az önkormányzati rendelet és normatív határozat tervezetét és indokolását (a továbbiakban együtt: tervezet).
(3) Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a tervezet, ha az egyeztetés Balatonalmádi Város különösen fontos pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné.
(4) A tervezet előkészítőjének feladata a rendelettervezet társadalmi egyeztetésre bocsátása, annak lefolytatása és a beérkezett vélemények feldolgozása.
Az erről készült összefoglalót a rendelet hatályba lépéstét követő 15 napon belül a honlapon kell közzétenni.
(5) A társadalmi egyeztetésre bocsátás a testületi anyag a képviselő-testület bizottságai részére való megküldéssel egy időben történik, határideje a képviselő testületi ülést megelőző 6. nap
28/B. § (1) A jegyzőnek a Jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény
a) 8. § (2)-(4) bekezdése alapján kötelezően közzéteendő jogszabálytervezetet, - az ezekhez tartozó előzetes hatásvizsgálati összefoglalóval együtt -,
b) 12. § (1) bekezdése alapján utólagos véleményezésre bocsátott jogszabályt,
c) 13. § (5) bekezdése alapján a Törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott stratégiai partneri megállapodást, valamint
d) 15. § (2) bekezdésének megfelelően a személyes részvétellel történő egyeztetésről készült összefoglalót a honlapon kell közzétennie.
(2) A tervezet hatálybalépését követően 1 év elteltével 60 napon keresztül van lehetőség a rendelet utólagos véleményezésére.
5.§ A rendelet 30.§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(1) A Képviselő-testület évente egy közmeghallgatást tart.
6.§ A rendelet 39.§ (5) bekezdése kiegészül a következővel:
Az elnök akadályoztatása esetén a jegyzőkönyvet bármelyik – a képviselő testület tagjai közül választott - bizottsági tag aláírhatja.
7.§ (1) A rendelet 3. melléklet e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az előterjesztés érdemi szövegének tartalmaznia kell):
e) az előzetes hatásvizsgálat eredményét.
(2)A rendelet 3. melléklete kiegészül f) ponttal:
(Az előterjesztés érdemi szövegének tartalmaznia kell):
f) az általános és közvetlen egyeztetés során beérkezett véleményeket a képviselő testületi ülésre megküldendő anyaghoz kiegészítőleg csatolni kell.
8.§ A rendelet 4. mellékletének 2. pontja 10. francia bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
- jóváhagyja a helyi szociális intézmények szervezeti és működési szabályzatát, szakmai programját.
9.§ A rendelet 5. mellékletének 19. pontjának utolsó mondata helyébe a következő rendelkezés lép:
Az Önkormányzat vagyonát érintő perbeli vagy peren kívüli egyezség megkötésére 3millió forint értékhatárig.
10.§ Hatályát veszti a rendelet 3.§ (1) és(2) bekezdése , 20.§ (1) bekezdése, 23.§ (2) bekezdése, 25.§, 27.§ l) pontja, 28.§ (3) bekezdése, 29.§ (1)-(5) bekezdése, 32.§ (4) bekezdése, 34.§ (1) és (2) bekezdése.
11 .§ E rendelet 2011. július 01. napján lép hatályba.
Balatonalmádi, 2011. június 23.
Keszey János Ujlakiné Dr. Pék Éva
polgármester jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal