8. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. június 28-i ülésére

Tárgy:   Javaslat a Kósa György Városi Zeneiskola és AMI Pedagógiai Programjának módosítására
Készítette:   Rásky Mihályné
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Humán Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület !
 
Az alapfokú művészetoktatási intézmények legfontosabb tartalmi szabályozója „Az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programja c. dokumentum, melyet a 27/ 1998.(VI. 10.) MKM rendelet szabályozott. Ennek 1. sz. melléklete szerint – az intézmények legutoljára 2010/2011. tanévben iskolázhatták be tanulóikat, akik még ennek alapján folytathatják tovább tanulmányaikat.
 A fenti rendelet a 3/2011. (I. 26.) NEFMI rendelettel módosult, melynek bevezetésére és alkalmazására felmenő rendszerben a 2011/2012-es tanévtől kerül sor. Az új tanévben beiratkozók tehát már az érvénybe lépő módosított pedagógiai program szerint kezdik meg tanulmányaikat.
Alapvető változások:
-         A tanszakok pontos meghatározása, a tantárgyak nevének tartalomhoz igazítása, megváltoztatása,
-         a hozzájuk kapcsolódó óraszámok megállapítása
-         Az alapfokú és továbbképző évfolyamok vizsgakövetelményei, vizsga tantárgyai
-         A tantárgyi struktúra szerint az előrehozott vizsga lehetőségének biztosítása
A Kósa György Városi Zeneiskola Nevelőtestülete 2011 06.08-án elfogadta az általa megalkotott módosított pedagógiai programot , melynek elfogadásához szakértő véleményét kértük.
A szakértői szakvélemény szerint: A jelenleg érvényben levő jogszabályoknak a pedagógiai program módosítása megfelel. A 3/2011.(I.26.) NEFMI rendelet 1. melléklete szerint az eddigi képzések felmenő rendszerben folytathatók, a 2. mellékletét első alkalommal a 2011/2012. tanévben  felmenő rendszerben első évfolyamon kell alkalmazni. A fenti módosítások a fenntartó részére többlet költséget nem jelentenek. 
 
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, hogy az előterjesztést megtárgyalni, a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjenek!
 
Balatonalmádi, 2011. június 15.
 
Tisztelettel:
 
Keszey János
 polgármester
 
Szakértői vélemény
a balatonalmádi
 
KÓSA GYÖRGY VÁROSI ZENEISKOLA
ALAPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁSI INTÉZMÉNY
PEDAGÓGIAI PROGRAMJÁRÓL
 

                                                               : Balatonalmádi Város Önkormányzata felkérésére
Készítette: Őriné Szilvási Anna közoktatási szakértő
szakértői ig.sz.: SZ024228
 
                                                                
 
TARTALOMJEGYZÉK
 
 
 
1. Az átvizsgálás szempontjai……………………………………………………….3. oldal
 
2. Alkalmazott módszerek…………………………………………………………..3. oldal
 
3. Döntés-előkészítő összegző szakértői vélemény…………………………………3. oldal
 
4. Részletes elemzés………………………………………………………………….4. oldal
    4.1 Törvényi megfelelés…………………………………………………………….4. oldal
    4.2 Általános formai megfelelés……………………………………………………4. oldal
    4.3 A pedagógiai program szakmai (pedagógiai) vizsgálata……………………..5. oldal
   4. 4 Személyi, tárgyi feltételek……………………………………………………...5. oldal
    4.5  A jóváhagyás és nyilvánosság feltételei……………………………… ………6 . oldal
 
5. Összegzés…………………………………………………………………………..6. oldal
 
 
 
 
1. Az átvizsgálás szempontjai
 
-         Törvényi megfelelés
-         Általános formai megfelelés
-         A pedagógiai program szakmai (pedagógiai) vizsgálata
-         A jóváhagyás és nyilvánosság feltételei
 
 
2. Alkalmazott módszerek
 
- Dokumentumelemzés
- Megbeszélés az intézmény igazgatójával
    
 
3. Döntés-előkészítő szakértői vélemény 
 
A Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény nevelőtestülete által készített pedagógiai program jól tervezett, szakmailag megalapozott, alkalmas arra, hogy a következő öt évben az intézmény működését szabályozó alapdokumentum legyen.
Megfelel az alapfokú művészetoktatási intézmények pedagógiai programja elkészítését szabályozó hatályos jogszabályoknak.
Témakörei tartalmi és formai szempontból jól kidolgozottak, összhangban vannak az Alapító okirattal, valamint Balatonalmádi Város Önkormányzata közoktatási intézményrendszere működésének Minőségirányítási Programjával, figyelembe veszik a tanulók és szülők jogos igényeit. 
Tanterveik adaptált minősített tantervek. A nevelés-oktatás központi tantervek alapján történik. 
A dokumentum erőssége az alapelvek – célrendszer – feladatok valamint a tanulói értékelés és minősítés kritériumainak kidolgozottsága.
A dokumentum jóváhagyás és nyilvánosság feltételeire vonatkozó részét teljes körűen meg kell feleltetni a hatályos jogszabályoknak.
A legitimációs eljárásokhoz szükséges dokumentálni a diákönkormányzat valamint a tanszakvezetők véleményezését, illetve javaslattételeit.
 
Fentiek alapján a Kósa György Városi Zeneiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény pedagógiai programjának elfogadását Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete számára javaslom.
 
    4. Részletes elemzés
 
4.1 Törvényi megfelelés
 
A Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény megfelel az alapfokú művészetoktatási intézmények pedagógiai programjának elkészítését elrendező alábbi hatályos szabályozóknak:
- a közoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXIX. törvény vonatkozó paragrafusai,
- a művelődési és közoktatási miniszter többször módosított 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelete a nevelési és oktatási intézmények működéséről (16/1998.(IV. 8.) MKM rendelet),
- a művelődési és közoktatási miniszter 27/1998. (VI. 8.) MKM rendelete az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programjának bevezetéséről és kiadásáról,
- a nevelési- oktatási intézmények kötelező eszköz- és felszerelési jegyzékéről.
- az intézmény alapító okirata
- a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény.
- 3/2011. (I. 26.) NEFMI rendelet 
 
 
4. 2 Általános formai megfelelés
 
a) A pedagógiai program elfogadásához, jóváhagyásához kapcsolódva dokumentálva van:
 
- a nevelőtestületi elfogadás,
- a közalkalmazotti tanács véleményezése,
- a szülői szervezet képviselőjének véleményezése
hiányzik:
- a diákönkormányzat véleményezése,
- a tanszakvezetők véleményezése, illetve javaslatételei.
 
b) A pedagógiai programban megtörtént az alábbi kérdések szabályozása:
- a pedagógiai program érvényességi idejének meghatározása,
- a pedagógiai program értékelésének és felülvizsgálatának ideje, módja,
- a pedagógiai program módosításának módja,
Hiányos:
- a pedagógiai program nyilvánosságra hozatalának módja és elhelyezése.
 
c) Az iskola nevelési programjában megtalálhatók az iskolában folyó nevelő-oktató munka:
 - pedagógia alapelvei, céljai, feladatai, eszközei, eljárásai,
- a személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok,
- a közösségfejlesztéssel kapcsolatos feladatok,
- a tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységek, 
- a pedagógiai program végrehajtásához szükséges nevelő-oktató munkát segítő eszközök és felszerelések jegyzéke,
- a szülő, a tanuló, a pedagógus együttműködésének formái,
- az iskola oktatási kínálata.
d) Az iskola az oktatási miniszter által kiadott kerettantervek alapján készítette el a helyi tantervét.
e) Az iskola helyi tantervében megtalálhatók:
- az iskola egyes évfolyamain tanított tantárgyak,
- a kötelező és a választható tanórai foglalkozások,
- a tanórai foglalkozások heti óraszámai,
- az előírt tananyag és a követelmények,
- a magasabb évfolyamra lépés feltételei,
- az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményei és formái,
 - a tanuló szorgalma értékelésének és minősítésének követelményei.
 
f) Az iskola pedagógiai programjában megtalálható az iskolai írásbeli beszámoltatások rendje.
 
g) A helyi tanterv biztosítja az iskolaváltást, a tanuló átvételét.
 
 
4. 3 A pedagógiai program szakmai (pedagógiai) vizsgálata
 
a) A pedagógiai programban érvényesül:
- a pedagógiai program alapelvei, céljai és feladatai közötti összefüggés és koherencia,
- a célok, az eszközök közötti koherencia,
- a célok és az egyes területek (közösségfejlesztés, személyiségfejlesztés, felzárkóztatás, tehetséggondozás) közötti koherencia.
- A nevelő-oktató munkát segítő felsorolt eszközök és felszerelések lehetővé teszik a pedagógiai program megvalósítását.
- A nevelési program céljai, a diákok, pedagógusok, szülők együttműködésének formái és fejlesztésének feladatai összhangban vannak egymással.
- A nevelési program alapelvei, céljai összhangban vannak a helyi tanterv tantárgyi rendszerével és időtervével.
- Az iskolai beszámoltatások formája és rendje összhangban van a pedagógiai program céljaival és az egyes területekkel (közösségfejlesztés, személyiségfejlesztés, felzárkóztatás, tehetséggondozás).
- Az iskolai beszámoltatások formája és rendje lehetővé teszik a helyi tanterv követelményeinek elsajátítását.
- A helyi tanterv szakirányú követelményei és céljai, valamint a tanszaki tantervek céljai összhangban vannak egymással.
- Az egyes tanszakok „cél – tartalom - követelmény” koherenciája biztosított.
 
 
4. 4 Személyi, tárgyi feltételek
 
A helyzetelemzés tárgyi-dologi felszereltségre vonatkozó része alapján megállapítható, hogy bár az iskola nem rendelkezik önálló épülettel, az iskola az oktatás alapfeltételeit mind az épület, mind az egyéb eszközök tekintetében biztosítani képes. 
„ Az 1/1998. OM. Rendelet felsorolja a zeneiskola optimális működésének minimum feltételeit. Ezen feltételek 2008-ra   megvalósultak.”
 
 
4.5  A jóváhagyás és nyilvánosság feltételei
 
A mellékelt jegyzőkönyvekből megállapítható, hogy a nevelőtestület, a közalkalmazotti tanács, a szülői érdekképviselet közösségei a programot megismerték, és igenlő véleményükkel megerősítették.
A diákönkormányzat véleményéről valamint a tanszakvezetők véleményéről nincs adat.
A dokumentum hatályosságát a 2011-2016 közötti tanévekre határozták meg. A felülvizsgálat tervezett időpontjaként 2016-ot jelölték meg.
A dokumentum nem tesz teljes mértékben eleget az előírt nyilvánosságra hozatal követelményének.
 
 
5. Összegzés
 
A balatonalmádi Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tudatosan tervezi, szervezi az iskolában folyó nevelést-oktatást. Nevelésközpontúság, igényes követelménytámasztás jellemző tevékenységükre.
Az iskola nevelőtestülete elismerésre méltó pedagógiai programot alkotott, amely alkalmas arra, hogy az elkövetkező öt évben az intézmény reguláló alapdokumentuma legyen.
A pedagógiai program összhangban áll a közoktatási, stratégiai elvekkel, a helyi célokkal, elvárásokkal.
A Kósa György Városi Zeneiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény pedagógiai programjának fenntartó általi jóváhagyását javasolom.
  
Tapolca, 2011. június 15.
 
 
Őriné Szilvási Anna
 
 
 
 

 

 


Döntéshozói vélemények

Humán Bizottság  

 

 
99/2011. (VI. 21.) HB határozat:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kósa György Városi Zeneiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Pedagógiai Programjának módosítását, annak felmenő rendszerben való bevezetését 2011. szeptember 1-től jóváhagyja.
 
Felelős:                    Keszey János polgármester
Hivatali felelős:       Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő:                2011. szeptember 1.

 

 
Döntési javaslat

"A Kósa György Városi Zeneiskola Pedagógiai programjának módosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat 
…./2011.(VI.28.) Öh.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kósa György Városi Zeneiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény  pedagógiai programjának módosítását, annak felmenő rendszerben való bevezetését 2011. szeptember 1-től jóváhagyja.
 
 Felelős:                    Keszey János polgármester
Hivatali felelős:       Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő:                  2011. szeptember 1.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe