4. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. szeptember 1-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2011. I. félévi teljesítéséről
Készítette:   Juhász Andrásné köztisztviselő, Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 79.§. (1) bekezdése szerint:
A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-ig, míg három negyedéves helyzetéről a költségvetési koncepciójához kapcsolódóan tájékoztatja a képviselő-testületet. A tájékoztató tartalmazza a helyi önkormányzat - beleértve a helyi kisebbségi önkormányzatok - költségvetési előirányzatainak időarányos alakulását, a tartalék felhasználását, a hiány (többlet) összegének alakulását, valamint a helyi önkormányzat költségvetése teljesülésének alakulását.”
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata a 2011. évi költségvetését a 4/2011. (II.25.) sz. Önkormányzati rendeletével fogadta el. (2.545.193 e/Ft-tal)
Az Önkormányzat 2011. évi módosított előirányzata 2.924.049 e/Ft.
A jelentős előirányzat növekedés a 133/2011.(V.26). Öh-tal felosztott 2010. évi pénzmaradványból, a pályázati támogatásokból és a központi intézkedések realizálásából adódik.
Az utolsó költségvetési rendeletmódosítás (15/2011.(VI.29.) Ör.) óta eltelt időszakban változás történt a következő központi és egyéb intézkedések hatására, amelyek beépültek az önkormányzat módosított előirányzatába (rendeletmódosítás nélkül átvezethető).

Bevételek
 
-         Központosított állami támogatás:
    Közművelődési érdekeltségnövelő támogatás (PKKK Könyvtár)                              +383  eFt
    Költségvetési szervnél foglalkoztatottak kompenzációja (bérkompenzáció)        -5.295 eFt
-         Normatív kötött felhasználású támogatás:
    Kiegészítő támogatás egyes szociális feladatokhoz                                                        -2 eFt
-         Egyéb központi támogatás:
    Költségvetési szervnél foglalkoztatottak kompenzációja (bérkompenzáció)        +5.297 eFt
                                                                                             Bevételi ei változás:                    +383 eFt
 
Kiadások
-         Működési célú céltartalék:
        Közművelődési érdekeltségnövelő támogatás (PKKK Könyvtár)                          +383  eFt 
                                                                                          Kiadási ei változás:                      +383 eFt
A 2011. I. félévi költségvetés végrehajtása:
    Bevételi előirányzatok teljesítése (4., 5 sz. melléklet)
A költségvetési előirányzatok terhére a pénzforgalmi bevétel 896.206 e/Ft (múlt év azonos időszakaszában ez 1.142.642 e/Ft) volt, mely a módosított előirányzathoz képest 42,9 %-os teljesítést mutat.
A százalékos bevételi előirányzat teljesítése bevételi nemenként eltérő.
Az intézményi működési bevételek 46,4 %-ra (múlt évben 48,0 %) teljesültek 2011. június 30-ig.Ezen belül az intézmények bevételei csak részben mutatkoznak időarányosnak.
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézmények működési bevétele átlagosan az időarányos teljesítésnek megfelelő teljesítést, 50,4 %-ot ( múlt évben 47,9 %) mutat. Az időarányosnál alacsonyabb teljesítés látható a Városgondnokságnál, a Szociális Alapszolgáltatási Központnál, illetve a Pannónia Kulturális Központnál.
A Polgármesteri Hivatal gazdálkodási körébe tartozó szakfeladatok bevételeinek átlagos teljesülése 44,3 % (múlt évben 48,1 %). A hivatal bevételei között szereplő strandi működési bevételek realizálódása a szezonalítás és egyéb kedvezőtlen hatások (időjárás) miatt nagyon alacsony (18,2 %).
A Polgármesteri Hivatal (igazgatási szakfeladat) működéseinek bevétele az időarányosnál jóval magasabb bevételt mutat (90 %). A magas teljesülés indoka, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséből 21.286 e/Ft (éves szinten 22.630 e/Ft került tervezésre) kamatbevétel realizálódott.
A saját tulajdonú ingatlan adásvétele (saját és bérelt ingatlan) szakfeladat működési bevétele alacsony (1.100 e/Ft) teljesítést mutat. Az alacsony teljesítés magyarázatát a következő tény indokolja. A tervezett ingatlanértékesítések után jelentkező, vevő által fizetendő ÁFA összege e szakfeladat működési bevételei között került tervezésre. A 2011. évre tervezett ingatlanértékesítések (összesen nettó 63.000 e/Ft) közül csupán a Szömörce u.-i zártkert nettó 7.000 e/Ft összegű eladásból nettó 3.040 e/Ft összegű bevétel, valamint városrendezés keretében történt területrendezés jogcímén nettó 960 e/Ft összegű bevétel realizálódott az I. félévben.
Ezzel egyidejűleg az érintett szakfeladat dologi kiadási előirányzatának teljesítése is alacsony értéket mutat, mivel az adóhatóság felé történő ÁFA befizetési kötelezettség a II. félévben realizálódott.
A fürdők, strandok működési bevételeinek teljesülése alacsony teljesítést mutat, mivel a strandi jegy-árbevételek, bérleti díjak és továbbszámlázott közüzemi díjak bevételei főként július és augusztus hónapban jelentkeznek. Megjegyzendő, hogy a strandjegy-árbevétel a tervezett bruttó 111.165 e/Ft-tal szemben ténylegesen bruttó 83.190 e/Ft volt 2011. augusztus 14-ig (múlt év azonos időszakában bruttó 95.340 e/Ft volt).
 
Az önkormányzat sajátos működési bevételei 47,5 %-os (múlt évben 47,3 %) teljesítést mutatnak. Az önkormányzat sajátos működési bevételein belül a helyi adók teljesülése 43,8 %-os (múlt évben 42,4 %-os) teljesülést mutat. A kivetéses adók esetében - építményadó, telekadó, gépjárműadó- ahol az adót két egyenlő részletben kell megfizetni, a 2011. I. félévi teljesítés mindhárom adónem esetében 50 % feletti, ami megfelel az időarányos teljesítésnek. A költségvetési év I. félévében befolyt iparűzési adó bevétel (57.043 e/Ft) nagysága magasabb, mint az előző év azonos időszakaszában befolyt adó bevétel (52.366 e/Ft), a teljesítés 42,9 %. Tapasztalati adatok alapján elmondható, hogy az iparűzési adó nagyobb hányada mindig az év második félévében realizálódik.
Az idegenforgalmi adóbevétel a nyári szezonban realizálódik, ezért e bevétel június 30.-án csupán 15,2 %-os teljesítést mutat. Várhatóan a 2011. évre tervezett idegenforgalmi adóbevétel nem fog teljesülni, nemcsak  a kedvezőtlen  időjárás miatt, hanem mert a város idegenforgalmi bevételének 30 %-át adó szálloda üzemeltetését végző vállalkozás  a nyár közepén felszámolás alá került. Az idegenforgalmi adóbevétel elmaradása az ehhez kapcsolódó állami támogatás csökkenését is jelenti.
 
Az önkormányzat sajátos működési bevételeiközött szereplő átengedett bevételeket (SZJA) a Magyar Államkincstár a nettósított finanszírozás keretében időarányosan utalja az állami költségvetésből.
Az önkormányzati költségvetés támogatása 53,5 %-os teljesítést mutat. Itt jelentkezik a normatív hozzájárulások, a normatív kötött felhasználású támogatások, a központosított támogatások és az egyéb központi támogatások finanszírozása.
A felhalmozási és tőkejellegű bevételek teljesítése a 64.520 e/Ft módosított előirányzattal szemben 7.897 e/Ft bevétel, amely alacsony, 12,2 %-os teljesítést mutat.
A tárgyi eszközök (ingatlanok is), immateriális javak értékesítése, ÁFA visszatérülés 6,2 %-kal, 7.878 e/Ft-tal realizálódott.
Az ingatlanértékesítések között jelentkezett a nettó 960 e/Ft összegű városrendezési célú területrendezés és a Szömörce u.-i zártkerti ingatlan értékesítése nettó 3.040 e/Ft értékben (melyből nettó 3.960 e/Ft összegű bevétel már a II. félévben realizálódott).
Jelenleg folyamatban van a Baross G. u.2/A. szám alatti ingatlan (nettó 5.900 e/Ft + ÁFA), a Hadak u. 4-6. szám alatti és a Noszlopy G.u. 1. szám alatti ingatlan összevonásával létrejövő ingatlan (nettó 65.000 e/Ft + ÁFA) és a Verseny u. 1. szám alatti ingatlan (nettó 224.000 e/Ft +ÁFA) értékesítése.
E soron jelentkezik 2011. évtől a felhalmozási célú (strandi) kiadások ÁFA visszatérülése, melynek az összege I. félévben 3.878 e/Ft volt. A bevételek előirányzata jelenleg a strandi működési bevételek között szerepel, mely a következő költségvetési rendelet módosításakor átcsoportosításra kerül.
 
A pénzügyi befektetések bevételei között jelentkezett a DRV részvények után fizetett osztalék értéke, 19 e/Ft-tal.
 
A működési és felhalmozási célú támogatás értékű bevételek a 2011.I. féléviteljesülése az időarányos teljesítésnél alacsonyabbteljesítést mutat.
A működési célú bevételek teljesülése 46,3 %-os. A tervezett bevételek közül a közfoglalkoztatás támogatása, a Kelet Balaton Többcélú Kistérségi Társulás támogatásai, a Szociális Intézményfenntartó Társulás tagjainak hozzájárulásai és az EU-s pályázati támogatások nem az időarányos teljesítésnek megfelelően realizálódtak. A Kelet Balaton Többcélú Kistérségi Társulás támogatásai (szociális normatív támogatás, gyógy-testnevelés támogatása) 50 % alatt realizálódtak, mert a többcélú kistérségi társulás a 2011. II. negyedévi támogatást a megállapodás szerint július hónapban utalta részünkre. A nem realizálódott EU-s működési célú támogatások teljesülése a költségvetési év II. félévében várható.
A felhalmozási célú támogatások is alacsony teljesüléssel, 18,4 %-kal realizálódtak.
A nem realizálódott EU-s felhalmozási célú támogatások és a többcélú kistérségi társulás mozgókönyvtári támogatásának teljesülése a II. félévben várható.
 
Az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök teljesülése a felhalmozási célú bevételeknél 49,7 %-os teljesítést mutat, míg a működési célú bevételeknél nem történt teljesítés. Az államháztartáson kívülről átvételre kerülő pénzeszközök további teljesülése a II. félévben várható.
 
Kiadási előirányzatok felhasználása:
Folyó (működési) kiadások: (6. sz., 7. sz. melléklet)
Az Önkormányzatnál a működési célú kiadási előirányzatok 46,2 %-kal teljesültek (2010. évben 45,7 % ).
Ezen belül kiadási nemenként történő teljesülés az alábbiak szerint alakult:
- személyi juttatás                                                         45,3 %
- munkaadót terh. járulékok                                         44,8 %
- dologi kiadások                                                         48,5 %
- társadalom - és szociálpol. juttatás                             49,6 %
- működ. átad. pénzeszköz, támog.ért.kiad.                  63,5 %
 
A személyi kiadások az önkormányzat egészére vonatkozóan átlagosan 45,3 %-kal teljesültek.
A személyi kiadások a Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézményeknél átlagosan 46,7 %-kal teljesültek.
A Városgondnokság Intézménynél „megtakarítás” látható, mivel a fizikai, közfoglalkoztatásban lévő létszám felvétele folyamatosan történik, a közfoglalkoztatás csak 2011. március 1-jétől indult el.
A Városgondnokság gazdálkodási körébe tartozó intézmények mindegyikénél a kiadás teljesülése szintén 50 % alatti, melynek magyarázata részben az, hogy az intézményeknél is 2011. március 1-jétől indult a közfoglalkoztatás.
A Polgármesteri Hivatal és szakfeladatai személyi kiadási előirányzatainak teljesülése átlagosan 43 %-os. A kiadási előirányzat teljesülése szakfeladatonként változó.
 
A dologi kiadások összességében időarányosan teljesültek, az intézmények működtetésének pénzügyi akadálya nem volt.
A Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézmények dologi kiadásainak teljesülése átlagosan 48,5 %. A Városgondnoksághoz tartozó intézmények többségében (oktatási, nevelési intézményekben) a dologi kiadások teljesülése 50 % felett van, melynek részben magyarázata, hogy az oktatási, nevelési intézményeknél a dologi kiadások nagyobb hányada a költségvetési év I. félévben jelentkezik. Egyéb feladatellátást végző intézményeinknél a működési kiadások teljesülése 50 %-nál alacsonyabb értéket mutat, amely főként a takarékos gazdálkodással magyarázható.
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény dologi kiadási előirányzat teljesítése az intézmény egészére az időarányosnál alacsonyabb értéket, átlagosan 46,5 %-ot mutat, de néhány szakfeladat teljesülése az 50 %-tól jelentősen eltérő teljesítést mutat.  
Az utak, hidak szakfeladat kiadása 30,5 %-os teljesítést mutat, mivel a kiadások - a karbantartási munka elvégzését követően - többségében II. félévben realizálódnak. Jelentősen befolyásolja a II. félévi teljesítést, hogy milyen őszi-téli időjárás várható, mikor kell elkezdeni a síkossági-, és hó-eltakarítási munkálatokat. A zöldterület kezelése (parkfenntartási ) szakfeladaton a teljesítés 48,3 %, melynek oka részben az, hogy I. félévben csak egynyári virág beszerzése történt, míg ősszel folytatódik a növények további beszerzése. Az ingatlan bérbeadása szakfeladatokon dologi kiadásainak teljesítése 24,7 %, illetve 50,9 %-os értéket mutat. A közüzemi elszámoló számlák júliusban érkeztek meg, s az ingatlanok esetében mindenhol az elszámolások alapján fizetni kell.
A köztemető fenntartása szakfeladaton túlszámlázott áramdíj miatt 100 % feletti a teljesítés, I. félév végéig nem történt meg az elszámolás a szolgáltatóval.
A víztermelés, kezelés szakfeladaton a teljesítés 98,1 %. Itt kerülnek elszámolásra az árkok, vízfolyások tisztításának, kaszálásának kiadásai. Ezeket a feladatokat az intézmény az I. félévben elvégezte.
A köztisztasági szakfeladaton a teljesítés 24,7 %, a kiadások jelentős részének teljesülése a II. félévben várható.
A kiadások alakulásának függvényében az intézménynek lehetősége van a költségvetési év során az előirányzatok átcsoportosítására.
 
A Polgármesteri Hivatal és szakfeladatai dologi kiadási előirányzatainak teljesülése átlagosan 48,4 %. A kiadási előirányzat teljesülése szakfeladatonként változó.
A fürdő, strandszolgáltatás szakfeladat dologi kiadásainak teljesülése 21,7 % volt. Az 50 %-nál jóval alacsonyabb teljesítés a feladatellátás kiadási igényének szezonalításával magyarázható.
A saját tulajdonú ingatlan adásvétele (saját és bérelt ingatlan) szakfeladat dologi kiadásainak teljesülése nagyon alacsony, 2 %. Az alacsony teljesülés indoka az, hogy ezen a szakfeladaton került tervezésre az ingatlanértékesítések után befizetendő ÁFA összege is, és az I. félévben realizálódó alacsony összegű ingatlanértékesítés után fizetendő ÁFA befizetés II. félévben jelentkezett. Ezzel egyidejűleg e szakfeladat működési bevétele is alacsony teljesítést mutat.
 
A működési célú pénzeszköz átadás és támogatásértékű kiadások alakulását a 8. számú melléklet szemlélteti. A kiadások teljesülése a költségvetési év I. félévében 63,5 %-ot mutat.
A Bursa Hungarica Ösztöndíj pályázat kiadása a támogatásértékű működési kiadások között 530 e/Ft-tal szerepel. A költségvetési rendelet következő módosítása tartalmazza majd a szükséges előirányzat átcsoportosítást, melynek fedezete a működési célú céltartalékok között szerepel.
 
 Felhalmozási célú és finanszírozási kiadások: (9., 10. sz. melléklet)
A beruházásoknál a 731.416 e/Ft-os módosított előirányzattal szemben a teljesítés 206.970 e/Ft-ot mutat. Az alacsony (28,3 %) teljesítésben jelentős szerepet játszik az önerős útépítések, városrendezési célú közterület szabályozása, hivatali informatikai fejlesztések, a közvilágítás bővítése, a szeméttelep rekultivációja, a Györgyi Dénes Általános Iskola tornaterem építése KDOP, az Egészségügyi Központ építése KDOP, A Szociális Intézmények Infrastruktúra fejlesztése KDOP, az Európa szoborpark LEADER megvalósítása, a Városgondnokság telephely fejlesztése, ahol a kifizetések később realizálódnak majd, illetve az EU-s támogatással megvalósuló projektek támogatásra eső kiadásai csak a támogatás realizálódása után könyvelhetők végleges kiadásként (addig átfutó kiadásként szerepelnek).
A mellékletben szerepeltetett további beruházási feladatok jelentős része szintén a 2011. év II. félévében realizálódik vagy valószínűsíthetően a következő évre áthúzódik.
A Mandulás játszótér beruházási kiadása 6.915 e/Ft összegben jelentkezett, melynek előirányzata a felújítási kiadások között lévő előirányzatok között szerepel (következő költségvetési rendelet módosítással átcsoportosításra kerül). 
 
A felújítási kiadásoknál a 181.615 e/Ft módosított előirányzattal szemben a teljesült kiadások összege 57.447 e/Ft, ami 31,6 %-os teljesítésnek felel meg.
A felújítási feladatok jelentős hányadánál szintén a II. félévében várható a kiadások realizálódása.
A támogatásértékű felhalmozási célú pénzeszközöknél a tervezett 900  e/Ft-os előirányzattal szemben 900 e/Ft összegű kifizetés történt.
Államháztartáson kívülre átadott felhalmozási célú kiadásokra 8.436 e/Ft került tervezésre, mellyel szemben kifizetés még nem történt. Várhatóan a II. félévben kerül kifizetésre a vörösberényi templom tető felújítására nyújtott támogatás összege is (6.000 e/Ft).
A pénzügyi befektetések kiadásai között 500 e/Ft összegű kiadás jelentkezett, mely az Egészségház működtetését végző non-profit kft alapításához szükséges pénzbeli hozzájárulás befizetését jelenti.
A finanszírozási kiadások között jelentkezett a hitelek visszafizetése 11.541 e/Ft-tal, amelya környezetvédelmi rehabilitációs program (Japán hitel) 2011. első félévi csökkentett törlesztő részletének fizetéséből származott. Az előbbi hitel novemberben esedékes törlesztése (11.945 e/Ft), valamint a Beruházó Víziközmű Társulat által felvett hitel decemberben esedékes törlesztése (10.000 e/Ft) II. félévben jelentkezik.
Az értékpapírok kiadásai 129.998 e/Ft-ban realizálódtak, a MKB Garantált Likviditási Alap (forgatási célú értékpapírok) állománya ekkora összegben került lekötésre. (pénzpiaci műveletek, bruttó elszámolás) 
 
Összességében az Önkormányzat 2011. évi költségvetésének I. félévi kiadásainak teljesítése a testületi döntések szellemében, az intézmények és szakfeladatok részére biztosított előirányzatokon belül, többségében az előirányzatok időarányos felhasználásával történt.
A költségvetés biztonságos teljesülése érdekében további visszafogott, takarékos és hatékony költséggazdálkodást és eredményes bevétel beszedést kell végezni mind az intézményeknek, mind a hivatalnak.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az Önkormányzat 2011. évi költségvetésének I. félévi teljesítéséről készült tájékoztatót elfogadni szíveskedjen.
 
Balatonalmádi, 2011. augusztus 16.
                                                                                                                  Keszey János
                                                                                                                   polgármester

 


Döntéshozói vélemények

Humán Bizottság  

 

143/2011. (VIII. 23.) HB határozat:
  
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2011. I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.
 
Felelős:             Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető 
Határidő:          azonnal

 

 
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

 

192/2011. (VIII.23.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottságaaz alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2011. I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.
 
Felelős:               Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:            azonnal”

 

 
Döntési javaslat

"A 2011. évi költségvetés I. félévi teljesítése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat 
.........../2011. (IX.01) Öh.
 
    
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2011. I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.

Felelős:                Keszey János polgármester
Hivatali felelős:  Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:             azonnal
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe