9. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. szeptember 1-i ülésére
2011. szeptember 1-i ülésére
Tárgy: | Javaslat a Balaton-törvény módosításának kezdeményezésére | |
Készítette: | Dr. Dancs Judit | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő- testülete a 352/2009. (X.29.) Öh. határozatában kinyilvánította azon szándékát, hogy az Országgyűlés felé petícióval fordul annak érdekében, hogy a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény zöldterületekre vonatkozó szabályozást tartalmazó 5. és 6. §-át az Országgyűlés módosítsa.
A módosítandó szakaszok:
„5. § A települések közigazgatási területén a településrendezési eszközökben erdőterület, és a zöldterület települési területfelhasználási egységbe sorolt területen beépítésre szánt terület
nem jelölhető ki és az erdőterület, illetve a zöldterület nagysága összességében nem csökkenhet.
6. § A vízpart-rehabilitációs tanulmánytervben, illetve első felülvizsgálatát követően a vízpart-rehabilitációs tervben (a továbbiakban együtt: vízpart-rehabilitációs terv), továbbá a
településrendezési tervben zöldterületi területfelhasználási egységbe sorolt, vagy az ingatlannyilvántartás szerint önkormányzati tulajdonban lévő parkként, díszkertként, közkertként,
illetve közparkként bejegyzett területen
a) más területfelhasználási egység nem jelölhető ki;
b) vízgazdálkodási terület tómederben területfelhasználási területekkel közvetlenül érintkező vízfelület, medencés kikötő nem alakítható ki;
c) a létesítmények megközelítésére szolgáló gépjárműforgalom számára tervezett út, más jogszabályban meghatározott, kötelezően kialakítandó parkoló, kerékpárút, gyalogút,
vendéglátó-, sport-, szabadidő-létesítmény, illetve a terület gondozását szolgáló építmény a vízpart-rehabilitációs tervben foglaltakkal összhangban létesíthető;
d) ingatlan tulajdonjogát kizárólag a Magyar Állam és helyi önkormányzat szerezheti meg közfeladat ellátása céljából;
e) a c) pontban felsorolt létesítmények területét és e létesítményeket, csak a bérleti szerződés legalább 10 évenkénti megújításával lehet bérbe adni;
f) a terület közcélú használata - a létesítmények vagyonvédelme érdekében tett legszükségesebb intézkedések kivételével - a közterületi jelleg megőrzése érdekében nem korlátozható.”
Balatonalmádi Város Önkormányzata a felterjesztéssel megkereste a környező nagyobb településeket és javasolta, hogy csatlakozzanak a Balaton Törvény 5. és 6. §. módosításának kezdeményezéséhez.
Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő- testületének kezdeményezését ennek során támogatta Balatonkenese, Balatonfűzfő és Siófok Városa. Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő- testülete, azonban nem kívánt csatlakozni a kezdeményezéshez. 2010. január 31- én Balatonalmádi Város Polgármestere levélben fordult Bajai Gordon miniszterelnök Úrhoz a Balaton- törvény módosítása tárgyában.
A levelet a Miniszterelnöki Kabinetiroda Varga István miniszter úrnak továbbította a Nemzet Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumba. A válaszadással megbízott dr. Szaló Péter Úr lényegét tekintve kitérő válaszában az önkormányzatokra hárítja a szabályozásból eredő kártérítési kötelezettséget és jogszabályváltozást csak a zöldterületek fogalmi meghatározása tárgyában helyez kilátásban. Megküldte továbbá a minisztérium egy kiadványát, mely a Balaton- törvény szabályainak ismertetését az Országos Településrendezési Tervre való kitekintéssel végzi el, annak reményében, hogy a kiadvány alkalmazása megkönnyíti az önkormányzat számára a Balaton- törvény értelmezését.
Ennek nyomán Dr. Bóka István és Szedlák Attila országgyűlési képviselőket levélben kereste meg polgármester Úr 2010. július 15. napján, segítségüket kérve, hogy tegyenek kezdeményező lépéseket a Balaton törvény zöldterületekre vonatkozó szabályozásának módosítására, illetve a zöldfelület fogalom meghatározására oly módon, hogy az ne akadályozza az önkormányzatok településfejlesztési céljainak megvalósítását és ne vessenek fel az önkormányzatokat terhelő kártalanítási igényeket.
A megkeresésre azonban érdemi válasz nem érkezett a képviselő Urak részéről.
Lehetséges utak, melyek a megoldáshoz közelebb vezethetnek:
1. Balatonalmádi Város polgármestere ismételten megkeresheti levélben az országgyűlési képviselőket, segítségüket kérve.
2. A Jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény szerint a jogszabály előkészítője a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló törvényben meghatározottak szerint gondoskodik arról, hogy a jogszabály tervezete megismerhető és véleményezhető legyen.
A társadalmi egyeztetésről szóló törvény értelmében a jogszabály előkészítéséért felelős miniszter stratégiai megállapodást alakíthat ki azon szervezetekkel, amelyek készek a kölcsönös együttműködésre, és amelyek az adott jogterületek szabályozásának előkészítésében széles társadalmi érdeket jelenítenek meg vagy az adott jogterületen tudományos tevékenységet végeznek.
A településrendezéssel kapcsolatos ügyeket 2010. májusa óta a Belügyminisztérium koordinálja.
A Belügyminisztérium és a Magyar Építész Kamara 2011. július 4-én stratégiai partnerségi megállapodást kötött.
A megállapodás célja, hogy a területrendezést és építésügyet érintő jogszabályalkotás, valamint az ezekhez kapcsolódó társadalmi egyeztetések terén szorosabb együttműködés alakuljon ki a felek között, ezáltal hatékonyabb, gyorsabb ügyintézés jöhessen létre.
A megállapodás célja, hogy a területrendezést és építésügyet érintő jogszabályalkotás, valamint az ezekhez kapcsolódó társadalmi egyeztetések terén szorosabb együttműködés alakuljon ki a felek között, ezáltal hatékonyabb, gyorsabb ügyintézés jöhessen létre.
A Magyar Építész Kamaránál Balatonalmádi szintén jelezheti a törvény módosítására irányuló szándékunkát arra az esetre, amennyiben arra sor kerül, a Kamara érdemben tudja ott érdekeinkét képviselni.
3. Az Ötv. értelmében képviselő-testület az önkormányzati jogokat, illetőleg a helyi önkormányzat feladat- és hatáskörét érintő bármely kérdésben - közvetlenül vagy érdekképviseleti szervezete útján az adott kérdésben hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordulhat, és az általa kibocsátott jogszabállyal kapcsolatban kezdeményezheti annak megváltoztatását.
Az Alkotmány értelmében a képviselő- testület érdekeinek képviseletére önkormányzati érdekszövetséget hozhat létre.
Az érdekszövetségek jelentős érdekvédelmi tevékenységet végeznek. Kötelező véleményük kikérése az önkormányzatokat érintő jogszabályok, valamint egyéb állami döntések előkészítése során. Az érdekszövetség véleménye nem jelent vétójogot, azonban a jogszabályt előkészítő szervnek közölni kell azt a döntéshozóval.
Több önkormányzati érdekszövetség működik, melyek közül Balatonalmádi Városa jelenleg a Balatoni Szövetség tagja.
Országos szintű érdekszövetség például a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége és a Magyar Önkormányzatok Szövetségének, melynek célja többek között az önkormányzati érdekek megjelenítése és védelme a kormányzati döntéshozatali eljárás során. Egy országos érdekszövetséghez való csatlakozás esetlegesen közelebb vinne a jogalkotóhoz, miután közvetlen úton már felvettük a kapcsolatot, eredménytelenül.
4. 2011. január 1. napjától hatályon kívül került a lobbi tevékenységről szóló 2006. évi XLIX. törvény, így arra már nincs mód, hogy közhatalmi döntés befolyásolására, vagy érdekérvényesítésre megbízási, vagy munkaszerződést kössön az önkormányzat.
5. Jogszabály módosítás kezdeményezésére egyéb eszközök nem állnak a képviselő- testület rendelkezésére.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem az előterjesztést megvitatni és a határozati javaslatról dönteni szíveskedjenek.
Balatonalmádi, 2011. július 28.
Tisztelettel:
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
214/2011. (VIII.23.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete kinyilvánítja azon szándékát, hogy a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény zöldterületekre vonatkozó szabályozást tartalmazó 5. és 6. §-át az Országgyűlés módosítsa. Ennek érdekében:
a.) ismételten megkereséssel fordul országgyűlési képviselőkhöz;
b.) közvetlenül (ismételten) a hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordul;
c.) a Balatoni Szövetségen keresztül a hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordul;
d.) országos önkormányzati érdekképviseleti szervhez csatlakozik és rajta keresztül a hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordul;
e.) felveszi a kapcsolatot a Magyar Építész Kamarával, mint az illetékes minisztérium stratégiai partnerével, hogy a Balaton- törvény módosítási szándékát rajta keresztül is érvényesítse.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: dr. Dancs Judit, Zana András építési ov., Bogdán László főépítész
Határidő: értesítésre: októberi kt. ülés, majd folyamatos”
215/2011. (VIII.23.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény zöldterületekre vonatkozó szabályozást tartalmazó 5. és 6. §-át az alábbiak értelemében kívánja módosítani:
- Ha a fejlesztési igények úgy kívánják, adott zöldterület (kivéve a helyi védelem alatt álló parkokat, stb.) áthelyezhető, alakja változtatható legyen,
közérdek által indokolt esetben mértéke csökkenthető legyen.
- Csak a fizikailag létező zöldterületekre vonatkozzon.
- A vízpart rehabilitációs rendelet felülvizsgálati rendjének rugalmasabbá tételét kérjük.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: dr. Dancs Judit, Zana András építési ov., Bogdán László főépítész
Határidő: értesítésre: októberi Kt. ülés, majd folyamatos.
|
|
"A Balaton Törvény módosításának kezdeményezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
1. Határozati javaslat:
______/2011.(IX.01.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő- testület kinyilvánítja azon szándékát, hogy a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény zöldterületekre vonatkozó szabályozást tartalmazó 5. és 6. §-át az Országgyűlés módosítsa. Ennek érdekében:
a.) ismételten megkereséssel fordul országgyűlési képviselőkhöz;
b.) közvetlenül (ismételten) a hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordul;
c.) a Balatoni Szövetségen keresztül a hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordul;
d.) országos önkormányzati érdekképviseleti szervhez csatlakozik és rajta keresztül a hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordul;
e.) felveszi a kapcsolatot a Magyar Építész Kamarával, mint az illetékes minisztérium stratégiai partnerével, hogy a Balaton- törvény módosítási szándékát rajta keresztül is érvényesítse.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: dr. Dancs Judit, Zana András építési ov., Bogdán László főépítész
Határidő: értesítésre: októberi kt. ülés, majd folyamatos.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"A Balaton Törvény módosításának kezdeményezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
2. Határozati javaslat:
______/2011.(IX.01.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő- testülete a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény zöldterületekre vonatkozó szabályozást tartalmazó 5. és 6. §-át az alábbiak szerint kívánja módosítani:
5.§
6.§
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: dr. Dancs Judit, Zana András építési ov., Bogdán László főépítész
Határidő: értesítésre: októberi Kt. ülés, majd folyamatos.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal