4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. november 24-i ülésére
2011. november 24-i ülésére
Tárgy: | Tájékoztató Balatonalmádi Város Önkormányzata 2011. évi költségvetésének I-III. negyedévi teljesítéséről | |
Készítette: | Juhász Andrásné köztisztviselő, Regenyéné Király Andrea osztályvezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 79.§. (1) bekezdése szerint „A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-ig, míg három negyedéves helyzetéről a költségvetési koncepciójához kapcsolódóan tájékoztatja a képviselő-testületet. A tájékoztató tartalmazza a helyi önkormányzat - beleértve a helyi kisebbségi önkormányzatok - költségvetési előirányzatainak időarányos alakulását, a tartalék felhasználását, a hiány (többlet) összegének alakulását, valamint a helyi önkormányzat költségvetése teljesülésének alakulását.”
Az Önkormányzat 2012. évi koncepciójáról szóló előterjesztése az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 70.§.-ában foglaltak szerint 2011. november 30-ig kerül a Képviselő-testület tagjai számára benyújtásra.
Balatonalmádi Város Önkormányzata a 2011. évi költségvetését a 4/2011. (II.25.) sz. Önkormányzati rendeletével fogadta el. (2.545.193 e/Ft-tal )
Az Önkormányzat 2011. évi módosított előirányzata 3.068.484 e/Ft.
A jelentős előirányzat növekedés a 133/2011.(V.26). Öh-tal felosztott 2010. évi pénzmaradványból, a pályázati támogatásokból és a központi intézkedések realizálásából adódik.
A 2011. I-III. negyedévi költségvetés végrehajtása:
Bevételi előirányzatok teljesítése (4., 5. sz. melléklet)
A költségvetési előirányzatok terhére teljesült költségvetési bevétel összege 1.626.751 e/Ft (múlt év azonos időszakaszában 2.048.634 e/Ft), mely a módosított előirányzathoz (2.185.535 e/Ft) képest 74,4 %-os teljesítést mutat.
A százalékos bevételi előirányzat teljesítése bevételi nemenként eltérő.
Az intézményi működési bevételek 87,3 %-ra (múlt évben 79,6 %) teljesültek 2011. szeptember 30-ig.Ezen belül az intézmények bevételei csak részben mutatkoznak időarányosnak.
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény és gazdálkodási körébe tartozó intézmények átlagos működési bevétele az időarányos teljesítést kis mértékben meghaladó teljesítést, 75,7 %-ot (előző évben 74,2 %) mutat. Az időarányosnál magasabb teljesítés látható - a Napköziotthonos Óvoda, a Vörösberényi Általános Iskola és a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár kivételével - minden intézménynél. A Napköziotthonos Óvoda és a Vörösberényi Általános Iskolánál az időarányos teljesítéshez történő lemaradás oka, hogy az intézményekben egyre több az olyan étkező gyermekek száma, akik rászorultsági alapon kedvezménnyel vagy ingyenesen étkeznek.
A Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár bevétele 4.253 e/Ft, amely 615 e/Ft bevétel elmaradást mutat 2011. I-III. negyedévében.
Balatonalmádi Városgondnokság intézmény szakfeladatainak működési bevétele átlagosan 76,7 %-os (múlt évben 72,9 %-os) teljesítést mutat, ezen belül elmaradás tapasztalható a lakóingatlan és nem lakóingatlan bérbeadásánál. Az intézmény további szakfeladatainál többletbevétel realizálódása várható ez évben.
A Polgármesteri Hivatal gazdálkodási körébe tartozó szakfeladatok bevételeinek átlagos teljesülése (93,4 %) magasabb az időarányos teljesülésnél, amely főként az önkormányzat és többcélú kistérségi igazgatási tevékenység (Polgármesteri Hivatal), a strand szakfeladat, valamint a fordított ÁFA-val kapcsolatos ÁFA bevételek magas teljesítésével indokolható.
A Polgármesteri Hivatal (igazgatási szakfeladat) működéseinek bevétele 123,1 %-os teljesítést mutat. A magas teljesülés magyarázata, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséből 28.455 e/Ft (éves szinten 22.630 e/Ft került tervezésre) kamatbevétel realizálódott.
A fürdők, strandok szakfeladat működési bevétele az időarányos teljesítésnél jóval magasabb, 99,3 %-os (múlt évben 97,3 %) teljesítést mutat, mivel az idegenforgalmi szezon befejeződött és a strandok jegy-árbevételei és bérleti díjak főként július és augusztus hónapban jelentkeztek. Megjegyzést igényel, hogy a nettó strandjegy-árbevétel a nettó 88.932 e/Ft összegű előirányzattal szemben ténylegesen nettó 99.111 e/Ft (múlt év azonos időszakában 88.225 e/Ft összegű nettó bevétel) volt 2011. évben, ami 111,4 %-os teljesítést jelent. A bérleti díjak esetében azonban a vizsgált időszakban a tényleges bevételek összege 20,1 %-kal elmaradt az éves tervezett összegtől.
A saját tulajdonú ingatlan adásvétele (saját és bérelt ingatlan) szakfeladat működési bevétele alacsony (2.151 e/Ft) teljesítést mutat. Az alacsony teljesítés magyarázatát a következő tény indokolja. A tervezett ingatlanértékesítések után jelentkező, vevő által fizetendő ÁFA összege e szakfeladat működési bevételei között került tervezésre. A 2011. évre tervezett ingatlanértékesítések (összesen nettó 63.000 e/Ft) közül csupán a Szömörce u.-i zártkert nettó 7.000 e/Ft összegű bevétele, valamint városrendezés keretében történt területrendezés jogcímén nettó 1.604 e/Ft összegű bevétel realizálódott az I-III. negyedévben.
Ezzel egyidejűleg az érintett szakfeladat dologi kiadási előirányzatának teljesítése is alacsony értéket mutat.
Az önkormányzat sajátos működési bevételei 85,4 %-os (múlt évben 84,5 %) teljesítést mutatnak.
A helyi adók - gépjárműadó kivételével - tekintetében átlagosan 89,7 % (múlt évben 87,4 %) a teljesítés, amely adónemenként kisebb eltéréseket mutat. A 2011. évre tervezett idegenforgalmi adóbevétel nem fog teljesülni, nemcsak a kedvezőtlen időjárás miatt, hanem mert a város idegenforgalmi bevételének több, mint 30 %-át adó szálloda üzemeltetését végző vállalkozás a nyár közepén felszámolás alá került. A szállodában eltöltött vendégéjszakák ugyan a vállalkozás részéről bevallásra kerültek, de sajnos az idegenforgalmi adó befizetése a felszámolás kezdetéig csak részben történt meg. A várost megillető beszedett, de be nem fizetett adó összegére a hitelezői igény benyújtásra került, de a tartozás kifizetésére a felszámolási eljárás befejezésekor kerülhet csak sor, amennyiben a vállalkozás vagyona a vele szemben fennálló követelésekre fedezetet nyújt. Az idegenforgalmi adóbevétel elmaradása az ehhez kapcsolódó állami támogatás csökkenését is jelenti, mivel az októberi mutatószám lemondásánál 4.000 e/Ft nagyságú üdülőhelyi bevételről mondtunk le, ami 6.000 e/Ft összegű normatív támogatás kiesést jelent.
Jelenlegi adataink szerint az iparűzési adó tekintetében is bizonytalan a tervezett előirányzat teljesülése.
Az önkormányzat sajátos működési bevételeiközött szereplő átengedett bevételeket (SZJA) a Magyar Államkincstár a nettósított finanszírozás keretében időarányosan utalja az állami költségvetésből.
Az önkormányzati költségvetés támogatása 76,6 %-os teljesítést mutat. Itt jelentkeznek a normatív hozzájárulások, a központosított támogatások, a normatív kötött felhasználású támogatások, valamint az egyéb központosított támogatások finanszírozása.
A felhalmozási és tőkejellegű bevételek teljesítése a 70.355 e/Ft módosított előirányzattal szemben 16.527 e/Ft bevétel, amely alacsony, 23,5 %-os teljesítést mutat.
A tárgyi eszközök (ingatlanok is), immateriális javak értékesítése, ÁFA visszatérülés 21,8 %-kal, 15.350 e/Ft-tal realizálódott.
Az ingatlanértékesítések között jelentkezett összesen nettó 1.604 e/Ft összegű városrendezési célú területrendezésből származó bevétel, a Szömörce u.-i zártkerti ingatlan értékesítése nettó 7.000 e/Ft értékben, valamint a strandi bérlemény bérleti jogáért fizetett nettó 400 e/Ft összegű bevétel.
Jelenleg folyamatban van a Baross G. u.2/A. szám alatti ingatlan (nettó 6.150 e/Ft + ÁFA) és a Verseny u.1. szám alatti ingatlan (melyből 2011. évre ütemezett bevétel nettó 60.480 e/Ft) értékesítése.
E soron jelentkezik 2011. évtől a felhalmozási célú (strandi) kiadások ÁFA visszatérülése, melynek az összege ez év I-III. negyedévében 6.259 e/Ft volt.
A pénzügyi befektetések bevételei között jelentkezett a BAHART részvények után fizetett 1.158 e/Ft összegű és a DRV részvények után fizetett 19 e/Ft összegű osztalék.
A működési és felhalmozási célú támogatás értékű bevételek a 2011.I-III. negyedéviteljesülése az időarányos teljesítésnél alacsonyabbteljesítést mutat.
A működési célú bevételek teljesülése 44,4 %-os (2010. évi pénzmaradvány elszámolása nélkül 64,4 %-os). A tervezett bevételek közül a közfoglalkoztatás támogatása, a Kelet Balaton Többcélú Kistérségi Társulás támogatásai, a Szociális Intézményfenntartó Társulás tagjainak hozzájárulásai és az EU-s pályázati támogatások nem az időarányos teljesítésnek megfelelően realizálódtak. A Kelet Balaton Többcélú Kistérségi Társulás támogatásai (szociális normatív támogatás, gyógy-testnevelés, logopédia támogatása) 75 % alatt realizálódtak, mert a többcélú kistérségi társulás a 2011. III. negyedévi támogatást a megállapodás szerint október hónapban utalta részünkre. A nem realizálódott EU-s működési célú támogatások teljesülése a költségvetési év IV. negyedévében, illetve a következő évében várható.
A felhalmozási célú támogatások is alacsony teljesüléssel, 51,5 %-kal realizálódtak.
A nem realizálódott EU-s felhalmozási célú támogatások és a többcélú kistérségi társulás mozgókönyvtári támogatásának teljesülése ez év IV. negyedévben, illetve a következő évben várható.
Az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök teljesülése a felhalmozási célú bevételeknél 67,2 %-os teljesítést mutat, míg a működési célú bevételeknél 83 e/Ft összegű teljesítés történt. Az államháztartáson kívülről átvétett pénzeszközök további teljesülése 2011. IV. negyedévében várható.
A kölcsönök megtérülése a tervezett 11.647 e/Ft-hoz képest 9.252 e/Ft összeggel realizálódott.
A finanszírozási bevételek között a forgatási célú értékpapírok és a függő átfutó kiegyenlítő bevételek pénzforgalma jelentkezik.
Kiadási előirányzatok felhasználása:
Folyó (működési) kiadások: (6., 7. sz.melléklet)
Az Önkormányzatnál a működési célú kiadási előirányzatok 65,2 %-kal teljesültek (2010. évben 67,5 % ).
Ezen belül kiadási nemenként történő teljesülés az alábbiak szerint alakult:
- személyi juttatás 68,7 %
- munkaadót terh. járulékok 68,2 %
- dologi kiadások 70,8 %
- társadalom - és szociálpol. juttatás 73,1 %
- működ. átad. pénzeszköz, támog.ért.kiad. 45,9 %
A személyi kiadások az önkormányzat egészére vonatkozóan átlagosan 68,7 %-kal teljesültek.
A személyi kiadások a Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézményeknél átlagosan 70,0 %-kal teljesültek. A Városgondnokság Intézmény szakfeladatainál, a Szociális Alapszolgáltatási Központnál és a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárnál a kiadás teljesülése 70 % alatti, melynek magyarázata részben az, hogy az intézményeknél is 2011. március 1-jétől indult a közfoglalkoztatás.
A Polgármesteri Hivatal és szakfeladatai személyi kiadási előirányzatainak teljesülése átlagosan 66,7 %. A kiadási előirányzat teljesülése szakfeladatonként változó.
A dologi kiadások teljesülése 70,8 % (múlt évben 66,9 %) , amely az időarányosnál szintén alacsonyabb teljesítést mutat.
A Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézmények dologi kiadásainak teljesülése átlagosan 67,7 % (múlt évben 71,2 %). A Városgondnoksághoz tartozó intézmények mindegyikében a dologi kiadások teljesülése 75 % alatti.
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény dologi kiadási előirányzat teljesítése az intézmény egészére az időarányosnál kedvezőbb mértéket mutat (67,5 %), de néhány szakfeladatánál (vízkezelés, sportlétesítmények működtetése, nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése, város és községgazdálkodás) 75 %-nál magasabb értéket mutat a dologi kiadások teljesítése A 2011. decemberi költségvetés rendelet módosításakor kerül átcsoportosításra a biztosított előirányzaton túli teljesítés fedezete.
A Polgármesteri Hivatal és szakfeladatai dologi kiadási előirányzatainak teljesülése átlagosan 73,5 % (múlt évben 64,0 %). A kiadási előirányzat teljesülése szakfeladatonként változó.
A fürdő, strandszolgáltatás szakfeladat dologi kiadásainak teljesülése 90,5 % volt (múlt évben 85,7 %). Az időarányosnál jóval magasabb teljesítés a feladatellátás kiadási igényének szezonalításával magyarázható.
A saját tulajdonú ingatlan adásvétele (saját és bérelt ingatlan) szakfeladat dologi kiadásainak teljesülése nagyon alacsony, 14,6 %. Ezen a szakfeladaton került tervezésre az ingatlanértékesítések után befizetendő ÁFA összege is. Mivel 2011. I-III. negyedévében teljesülő ingatlanértékesítés bevétele a tervezetthez képest jóval alacsonyabb összeggel realizálódott, így ÁFA fizetési kötelezettség is alacsony teljesítéssel jelentkezett. Ezzel egyidejűleg e szakfeladat működési bevétele is alacsony teljesítést mutat.
A társadalom és szociálpolitikai juttatások teljesülése 33.716 e/Ft volt a 46.116 e/Ft módosított előirányzathoz képest, ami az időarányosnál kisebb teljesítést, 73,1 %-ot mutat.
A működési célú pénzeszköz átadás és támogatásértékű kiadások alakulását a 8. számú melléklet szemlélteti. A kiadások teljesülése a költségvetési év I-III. negyedévében 45,9 %-ot mutat (2010. évi pénzmaradvány elszámolása nélkül 74,7 %).
Felhalmozási célú kiadások: (9. sz. melléklet)
A beruházási kiadásoknál a 779.418 e/Ft-os módosított előirányzattal szemben a teljesítés 403.668 e/Ft-ot mutat. Az alacsony (51,8 %) teljesítésben jelentős szerepet játszik az önerős útépítések, egyéb útépítések, a csapadékelvezetési tervek és kivitelezéseik, a városrendezési célú közterület-szabályozások, a közvilágítás bővítése, a szeméttelep rekultivációja, a Kultúrpark LEADER, az Egészségügyi Központ építése KDOP, a Szociális Intézmények Infrastruktúra fejlesztése KDOP, a Városgondnokság telephely fejlesztése ahol a kifizetések később realizálódnak majd, illetve az EU-s támogatással megvalósuló projektek támogatásra eső kiadásai csak a támogatás realizálódása után könyvelhetők végleges kiadásként (addig átfutó kiadásként szerepelnek).
A mellékletben szerepeltetett további beruházási feladatok kiadásainak egy része szintén 2011. IV. negyedévében realilzálódik vagy valószínűsíthetően a következő évre áthúzódik.
A felújítási kiadásoknál a 179.440 e/Ft módosított előirányzattal szemben a teljesült kiadások összege 72.501 e/Ft, ami 40,4 %-os teljesítésnek felel meg.
A felújítási feladatok jelentős részénél is a IV. negyedévben, illetve 2012. évben várható a kiadások realizálódása.
A támogatásértékű felhalmozási célú pénzeszközöknél az 5.302 e/Ft-os előirányzattal szemben 4.900 e/Ft összegűteljesítés történt.
Államháztartáson kívülre átadott felhalmozási célú kiadásokra 8.982 e/Ft került tervezésre, mellyel szemben kifizetés még nem történt.
A pénzügyi befektetések kiadásai között 500 e/Ft sszegű kiadás jelentkezett, mely az Egészségügyi Központ működtetését végző non-profit kft alapításához szükséges pénzbeli hozzájárulás befizetését jelenti.
A finanszírozási kiadások között jelentkezett a hitelek visszafizetése 11.541 e/Ft-tal, amelya környezetvédelmi rehabilitációs program (Japán hitel) 2011. első félévi csökkentett törlesztő részletének fizetéséből származott. Az előbbi hitel novemberben esedékes törlesztése (11.945 e/Ft), valamint a Beruházó Víziközmű Társulat által felvett hitel decemberben esedékes törlesztése (10.000 e/Ft) 2011. év IV. negyedévében jelentkezik.
A kölcsönöknél az 5.000 e/Ft-os előirányzattal szemben 4.400 e/Ft összegű kifizetés történt. A 191/2010. (VI.24.) Öh alapján a testület úgy döntött, hogy az Almádiért Közalapítvány számára faház beszerzésére 14.000 e/Ft kölcsönt nyújt, amelynek 2011. évre eső része 4.000 e/Ft volt. A bőrgyógyász részére az OEP finanszírozás megelőlegezése céljából 400 e/Ftösszegű kifizetés történt az év elején.
Az értékpapírok kiadásai 129.998 e/Ft-ban realizálódtak, a MKB Garantált Likviditási Alap (forgatási célú értékpapírok) állománya ekkora összegben került lekötésre. (pénzpiaci műveletek, bruttó elszámolás)
Összességében az Önkormányzat 2011. évi költségvetés I-III. negyedévi kiadásainak teljesítése a testületi döntések szellemében, az intézmények és szakfeladatok részére biztosított előirányzatokon belül, többségében az előirányzatok időarányos felhasználásával történt.
A költségvetés biztonságos teljesülése érdekében további visszafogott, takarékos és hatékony költséggazdálkodást és eredményes bevétel beszedést kell végezni mind az intézményeknek, mind a hivatalnak.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az Önkormányzat 2011. évi költségvetésének I-III. negyedévi teljesítéséről készült tájékoztatót elfogadni szíveskedjen.
Balatonalmádi, 2011. november 8.
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
198/2011. (XI. 15.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2011. I-III. negyedévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.
|
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
290/2011. (XI.15.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2011. I-III. negyedévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő: azonnal”
|
|
"A költségvetés I-II. negyedévi teljesítéséről szóló tájékoztató"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
.........../2011. (XI.24.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2011. I-III. negyedévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő: azonnal
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: