6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. december 15-i ülésére
2011. december 15-i ülésére
Tárgy: | Javaslat a közszolgáltatási díj kompenzációjára | |
Készítette: | Némethné Kovács Julia köztisztviselő | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Képviselő-testület novemberi ülésén hozott 360/2011.(XI. 24.) Öh. számú határozata értelmében a közszolgáltatási díj megállapításánál és számlázásánál a közszolgáltatónak figyelembe kell vennie a Képviselő-testület 316/2010.(XII.16.) Öh. számú határozatát.
A határozatot a közszolgáltató részére megküldtük.
Czaun János Társulati elnök levelet küldött a rendszer várható helyreállításáról és ennek hatásáról a 2012. évi díjképzésre. A levelet az előterjesztéshez 1. mellékletként csatoltuk.
A közszolgáltató a kompenzációról a javaslatát elkészítette.
A javaslat részletezi a közszolgáltatóra kötelezettséget megállapító dokumentumokat, a megállapított díj beszedéséből származó többletet, a Társulás részére teljesített befizetéseket, a megvalósuló hulladékkezelési rendszert üzemeltető ÉBH KFT. részére teljesített kötelezettségeket és az elkülönítetten kezelt többlet miatti önrevízióból következő adó befizetési kötelezettségeket.
Az elkészített javaslatot az előterjesztéshez 2. mellékletként csatoljuk.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni és a határozati javaslat egyik változatát elfogadni szíveskedjen.
Balatonalmádi, 2011. december 1.
T i s z t e l e t t e l:
Keszey János
Polgármester
Mellékletek:
Keszey János
polgármester
|
|||
|
|
||
Balatonalmádi Város Önkormányzata
8220 Balatonalmádi, Széchenyi u. 1.
|
|||
|
Iktatószám:
|
520/2011
|
|
|
ügyintéző:
|
Farkas László
|
|
Dátum:
|
2011. november 30.
|
||
Tárgy:
|
2012 évi szolgáltatási díjak
|
||
|
|
|
|
Tisztelt Polgármester Úr!
A Társulási Tanács 2010. november 4-i ülésén a 66/2010 (XI.4.) ÉBRSZHK-TT határozatban ahhoz járult hozzá, hogy Közszolgáltatási Szerződésben rögzített és az előterjesztésben 2011-re kiszámolt díjakat 2011. január 1-től fogadják el az önkormányzatok azzal, hogy bevezetésére csak a létesítmények tényleges működésének megkezdésétől kerüljön.
Több önkormányzat a Tanácsi javaslattól eltérő rendeletet alkotott.
Az ismert okok miatt az emelt díjak bevezetésére 2011-ben nem került sor, ami a javaslattól eltérően megalkotott rendeletek esetében különböző problémákat okozott.
Mivel a helyreállítás időtartama várhatóan közel egy évet vesz igénybe, a teljes rendszer üzemeltetése 2012-ben nem, vagy csak az év végi néhány hónapban lesz lehetséges.
Különböző kényszerítő körülmények hatására a részleges üzemeltetés beindításával kell számolnunk, azonban ennek díját csak a műszaki tartalom ismeretében lehet meghatározni.
Üzemeltetés hiányában, a Közszolgáltatási Szerződésben rögzített díjak tényadatokra alapozott felülvizsgálata sem történhet meg.
A fenti körülmények miatt a Közszolgáltatási Szerződés díjmegállapítás eljárási rendjére vonatkozó rendelkezéseit a 2012. évi díjmegállapításnál csak részben lehet alkalmazni.
Ezért Társulási Tanács 45/2011 (XI.10.) ÉBRSZHK-TT határozatával úgy döntött, hogy a Közszolgáltatási Szerződésben rögzített 2011-re számított díjak legyenek érvényesek 2012-re azzal, hogy bevezetésükre csak a rendszer üzemeltetésekor kerül sor.
Ez alapján azoknak az önkormányzatok, akik 2011-re vonatkozóan a Tanácsi határozatnak megfelelő rendeletet alkottak nem kell új rendeletet készíteniük.
Azokat az önkormányzatokat, akiknek 2011. évre a rendeletük a Tanácsi határozattól eltérő, a rendeletek egységesítése érdekében Társulási Tanács felszólítja a Tanácsi határozatnak megfelelő rendelet megalkotására. Ehhez előterjesztést az Észak-Balatoni Hulladékkezelési Konzorcium gyűjtőkörzetben közszolgáltatási feladatokat ellátó tagja készít és terjeszt az önkormányzat elé. Kérem a Tisztelt Önkormányzat Képviselő-testületét, hogy az előterjesztés szerinti rendeletet megalkotni szíveskedjen.
Amennyiben a részleges üzemeltetés díja ismert lesz, arról Tanácsi előterjesztés készül és az elfogadás után annak mértékéről és a bevezetés időpontjáról tájékoztatjuk az önkormányzatokat.
A szolgáltatók ezt követően bocsáthatják ki a részlegesen növelt díjat tartalmazó számlát.
Tisztelettel:
|
Czaun János s. k.
elnök
|
|
|
Balatonalmádi Kommunális és Szolgáltató Kft.
Nyilvántartó cégbíróság: Veszprém Megyei Bíróság Cg: 19-09-506117/26
Adószám: 12736652-2-19
Számlavezető Bank: Budapest Bank Rt.
Bankszámlaszám: 10104820-63345700-01002003
Tel. 88/438-688 Fax: 88/438-843
8220 Balatonalmádi, Rákóczi u.43.
|
|
|
Balatonalmádi Város Önkormányzata
|
Iktatószám:1221/2011.
|
|||
Keszey János
|
Tárgy: Javaslat PGB ülésre
|
|||
Polgármester Úr részére
|
Ügyintéző: Sövegjártóné B. Krisztina
|
|||
Tisztelt Polgármester Úr!
Társaságunk november 23-i Taggyűlése és Balatonalmádi Város Képviselő-testületének november 24-i ülésén hozott döntések alapján az alábbiakban adjuk meg az Észak-balatoni Hulladékgazdálkodási Rendszer tervezett üzemeltetésének elmaradása ill. kényszerű meghiúsulása okán jelentkező, a beszedett díjakban kalkulálható többletköltségekből a lakosság felé történő kompenzáció javaslatát.
A fentiekkel kapcsolatban figyelembe vett tényezők:
- Konzorciumi megállapodás, mely létrejött 2009.04.29-én a Közbeszerzési Értesítőben megjelent 6168/2009. számú közbeszerzési eljáráson való együttes részvételre.
- Közszolgáltatási Szerződés, amely az Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Önkormányzati Társulás és a KA projektben nyertes 6 közszolgáltató között köttetett 2009.11.12-én.
- A lakossági hulladékszállítási díj 2010.évi emelésére elfogadott javaslat 1.sz. melléklete
A hivatkozott 1. sz. mellékletben került meghatározásra a Rendszer beindulásával kapcsolatosan többletként felmerülő 2010. IV. negyedévére vonatkozó költségek összege, amely a Társulásra vetítetten 440.987 ezer Ft-ot tett ki. Ennek Balatonalmádi gyűjtőkörzetére meghatározott hányada 23.536 ezer Ft-ot tett ki. A 2010. üzleti évre vonatkozó Beszámolóban passzív időbeli elhatárolások között van kimutatva.
Társulással kapcsolatosan 2009. és 2010. évben – függetlenül attól, hogy a Rendszer még nem indult el – Társaságunknak a szerződések alapján az alábbi költségei merültek fel:
- VKSZ Zrt-vel 2009. április 28-án kelt Együttműködési Megállapodásból fakadóan a közbeszerzési eljárás vállalkozói díjának lakosságszám arányú megoszlásából Társaságunkra jutó költség (hivatkozott Konzorciumi Szerződés alapján) Nettó 3.373.332,- Ft
- Szolgáltatás közreműködési díjával kapcsolatos megállapodás a VKSZ Zrt-vel (Ajánlattételi Dokumentációban foglaltak alapján). Lakosszámmal arányos részben megosztott a Konzorcium tagjai által fizetendő pályázati közreműködési díj az ajánlati anyagot készítő részére. Nettó 427.200,- Ft
- 2010. május 21-én az ÉBH Kft és az Észak-Balatoni Hulladékkezelési Konzorcium lakosságszám arányában fizetendő Megbízási szerződésből származó társaságra jutó kötelezettségünk a műszaki felmérések, mérnöki szaktanácsadás, dokumentációs rendszerek, kooperációs szervezési feladatok, hatósági engedélyeztetés, próbaüzemmel kapcsolatos feladatok szerződés szerinti ellenértékére.
Nettó 2.078.000,- Ft
Tájékoztatásul leírjuk, hogy további kiadásaink is felmerültek a 2010-es évben, melyeket figyelembe vétele törvényileg nem lehetséges:
- ÉBH Kft jegyzett tőkéjének szolgáltatása (1.600.000,- Ft)
- ÉBH Kft-nek nyújtott tagi kölcsön 2011. április 30-i lejárattal, mely visszafizetésre nem került (4.358.000,- Ft)
A Számviteli törvény vonatkozó rendelkezéseiből adódóan a Társaság 2010. évi Beszámolóját, Társasági adóbevallását, Iparűzési adóbevallását revíziózni szükséges. Ennek eredményeként társasági adó fizetési kötelezettség, valamint 1,95 %-os iparűzési adófizetési kötelezettségi terheli a Kft-t, melynek mértékei:
- társasági adó összege: I. félévre 7.967.468,- Ft x 19%= 1.513.819,- Ft
II. félévre 9.690.000,- Ft x10%= 969.000,- Ft
- iparűzési adó összege: (23.536.000,- Ft x 1,95 %) 459.000,- Ft
Mindösszesen befizetési kötelezettség: 2.941.819,- Ft
Összegzés:
A 2010. évet érintően Balatonalmádi gyűjtőkörzetére jutó árbevételben megjelenő, a Társaság könyveiben elhatároltan kezelt árbevétel összesen 23.536.000,- Ft.
Ezen elhatárolt árbevétellel szemben megjelenő, a Társulás és azzal kapcsolatosan kifizetett költségek és fizetendő adó összesen 8.820.351,- Ft.
A fentiek alapján az elhatárolt árbevétel és a felmerült ill. fizetendő kiadások különbözeteként 14.715.649,- Ft a maradványösszeg Balatonalmádi gyűjtőkörzetére vonatkozóan.
Nyilvántartásunk alapján Balatonalmádi gyűjtőkörzetének megoszlása ürítésarányosan 2010. évben:
|
Balatonalmádi állandó
|
Balatonalmádi nyaraló
|
Alsóőrs állandó
|
Alsóőrs nyaraló
|
Lovas állandó
|
Lovas nyaraló
|
Összesen
|
Ingatlanok száma
|
2 786
|
3 434
|
474
|
1 579
|
139
|
391
|
8 803
|
Éves ürítések száma
|
146 744
|
96 498
|
29 264
|
53 380
|
8 618
|
11 360
|
345 864
|
Balatonalmádi 70,33 %
Alsóőrs 23,89 %
Lovas 5,78 %
Ezek alapján:
Balatonalmádira jutó összeg (14.715.649,- Ft x 70,33 %) 10.349.516,- Ft
Javaslatunk:
1. Kompenzációra a hulladékkezeléssel kapcsolatosan majdan életbelépő új szabályozás (új Hgt.) ill. ezen időpontig esetlegesen újrainduló lerakói tevékenység kapcsán felmerülő, várhatóan még 2012-ben realizálódó többletköltségekkel szemben látunk módot és lehetőséget az itt kimutatott 10.349.516,- Ft nettó összeg elszámolásával Balatonalmádi lakosaira vonatkozóan, oly módon, hogy ezen összeg erejéig Társaságunk többletköltségeit maga viseli.
A Számviteli törvény előírásai alapján felszámított és elszámolt díj tekintetében a szolgáltatás igénybe vevője fele történő visszafizetés adó és költségtöbbletet eredményez, amely a gazdálkodás tekintetében felesleges forráselvonást jelentene.
2. A kompenzáció összegével számított tevékenységből eredő szolgáltatási költség - eredménytartalom nélkül - 5 alkalmat magában foglaló 120 literes edényzetürítés ellenértékével azonos.
Ennek számviteli alátámasztása:
2010. évi díj (KA projekt, eredmény nélkül számított) 287,- Ft/120 literes ürítés
2011. évre inflációval növelt értéke 301,35 Ft/120 literes ürítés
2012. évre inflációval növelt értéke 316,42 Ft/120 literes ürítés
A kompenzációként megjelenítendő 10.349.516,- Ft a 2012. évre számítható ürítési díjra vetítetten 32.708 ürítés, amely szezonban (április 15 – október 15.) 5 ürítést jelent a teljes lakossági ügyfelekre vetítetten.
A Társaság olyan kompenzációs megállapodást nem köthet, amelyből eredően (adó, stb.) esetleges többletköltség fizetése a kompenzáció összegét meghaladóan előadódna.
Felvázolt javaslataink közül az 1-es számú megoldást javasoljuk elfogadásra megfontolni végrehajthatóság szempontjából.
Balatonalmádi, 2011. december 06.
Tisztelettel,
|
|
|
Harsányi László
|
|
ügyvezető igazgató
|
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
318/2011. (XII.12.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi – módosított – javaslat elfogadását indítványozza a Képviselő-testületnek:
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 360/2011.(XI. 24.) Öh. számú határozata érvényesítése érdekében a következő döntést hozza:
A 2010. évi többletdíj ellentételezésére a kompenzáció összegével számított tevékenységből eredő szolgáltatási költség - eredménytartalom nélkül - 5 alkalmat magában foglaló 120 literes edényzetürítés ellenértékével azonos a teljes lakossági ügyfelekre vetítetten. Az 5 ürítést a közszolgáltató 2012. július 23. – augusztus 26. közötti időszakban heti 1 ingyenes (ki nem számlázott) ürítéssel valósítja meg.
Felelős: Keszey János polgármester
Határidő: a határozat közlésére 2011. december 20.”
|
|
"Díjkompenzáció"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
___/2011. (XII.15.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 360/2011.(XI. 24.) Öh. számú határozata érvényesítése érdekében a következő döntést hozza:
A) változat: a kompenzációra a közszolgáltató által kimutatott 10.349.516,- Ft nettó összeg elszámolásával a 2012. évben várhatóan meginduló részleges üzemeltetés műszaki tartalmának ismeretében kalkulált és megállapított díjból van lehetőség Balatonalmádi lakosai részére.
B) változat: A kompenzáció összegével számított tevékenységből eredő szolgáltatási költség - eredménytartalom nélkül - 5 alkalmat magában foglaló 120 literes edényzetürítés ellenértékével azonos a teljes lakossági ügyfelekre vetítetten. Az 5 ürítést a közszolgáltató 2012. július 23. – augusztus 26. közötti időszakban heti 1 többletürítéssel valósítja meg.
Határidő: a határozat közlésére 2011. december 20.
Felelős: Keszey János polgármester
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: