2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. január 19-i ülésére
2012. január 19-i ülésére
Tárgy: | javaslat a járások kialakításával kapcsolatos KIM-tervezet véleményezésére | |
Készítette: | Kovács Piroska Rózsa aljegyző | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Társadalmi egyeztetésre bocsátotta a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) a járási rendszer kialakításáról szóló tervezetet. Az átalakítás célja a hatékonyabb, költségtakarékos és ügyfélközpontú területi közigazgatás kialakítása. A kormányhivatalok járási hivatalainak legfontosabb feladata a megyei szintnél alacsonyabb szinten intézendő államigazgatási feladatok ellátása lesz, minden magyarországi állampolgár számára elérhető közelségben és magas minőségben.
A járási kormányhivatalokhoz kerülnek
- a jegyző - kivételesen a polgármester, illetve a polgármesteri hivatal ügyintézője - hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyek;
- a megyei kormányhivatalok szakigazgatási szervei kistérségi kirendeltségeinek, ügyfélszolgálatainak, irodáinak feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek.
A járások és járási (fővárosi körzeti) kormányhivatalok a fővárosi és megyei kormányhivatalok szervezeti egységeiként kezdhetik meg működésüket 2013. január 1-jével.
A járások kialakításáról szóló javaslatot január 29-ig lehet véleményezni.
Az Országgyűlés elé várhatóan 2012 februárjában kerül a járások kialakításáról szóló törvényjavaslat, a járási székhelyeket és illetékességi területet meghatározó Kormányrendeletet pedig várhatóan június végén fogadja el a Kormány. Országosan 168 járás, Budapesten pedig hét úgynevezett körzet létrehozását tervezik. A tervezet szerint Veszprém megyében 9 járás jön létre.
A tervezetben sajnos Balatonalmádi járás ill. Balatonalmádi mint járásszékhely, nem szerepel. Kistérségünk 11 települése e tervek szerint 3 járáshoz fog tartozni.
Ezzel a Balatonalmádi statisztikai kistérség nagy valószínűséggel megszűnik, Balatonalmádi mint kistérségi tér- és területfejlesztési funkciót betöltő település leértékelődik.
Balatonalmádi járás - amennyiben a jelenlegi kistérség települései alkotnák - 29 153 lakossal rendelkezne. Kistérségünk több települése üdülő övezetbe tartozik, ezért ha a vendégéjszakákat figyelembe vesszük, az itt tartózkodók átlagos száma meghaladja a 30 000 főt. Ez a lakosságszám teljesíti a 1299/2011.(IX.1.) Korm. határozat 2.b.) pontjában megfogalmazott, az alsószintű államigazgatási egység méretgazdaságossági követelményét. (A tervezet szerinti zirci, sümegi és devecseri járás lakosságszáma ennél lényegesen alacsonyabb.)
Balatonalmádi város fejlődése az elmúlt 20 évben töretlen volt. A lakosságszáma folyamatosan nőtt, az 1990-es 7988 főről 2012-re 9424 főre emelkedett.
Az utóbbi időben a Kelet-balatoni kistérségben is fejlődés volt tapasztalható, nőtt a kistérség népességmegtartó ereje és kohéziója. Az igaz, hogy az eredményes együttműködés a kistérség települései között döntően az önkormányzati feladatok, ill. ezek társulásban történő ellátása folyamatában jött létre, de van példa a jól működő igazgatási együttműködésre is. (Balatonkenese – Csajág - Küngös körjegyzőség, Litér - Királyszentistván körjegyzőség, Balatonfűzfő - Papkeszi körjegyzőség.)
A kistérség települései közösen látják el a közoktatási törvényből eredő kötelező logopédiai feladatokat, aminek Balatonalmádi város ad helyet és lát el. Több – települések közötti - közoktatási intézményfenntartó társulás is tevékenykedik a térségben.
Balatonalmádi gesztorságával működik a Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás, ami 6 település szociális- és gyermekjóléti ellátását végzi. Kistérségünk másik szociális feladatot ellátó gesztor települése Balatonkenese város, amihez 5 település tartozik (Ezekből a tervezet szerint Felsőörs, Szentkirályszabadja és Litér a veszprémi járáshoz, Csajág és Küngös a várpalotai járáshoz tartozna.) Ugyan önkormányzati feladatra a társulás a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló új törvény szerint is lehetséges, de más-más járáshoz tartozás esetén a „hovatartozás” meghatározása zavaros, kusza, a kívánt identitás elmaradását eredményezné.
Több mint tíz éve gondoskodunk közösen a kistérségi szintű központi orvosi ügyelet feladatainak ellátásáról. A közelmúltban kezdte meg működését az uniós támogatással újonnan megépített kistérségi járóbeteg szakellátó egészségügyi központ Balatonalmádiban, a szakellátások terén a jelenlegi kistérségi településre kiterjedő területi ellátási kötelezettséggel.
Balatonalmádiban működő Rendőrkapitányság illetékessége - Szentkirályszabadja kivételével - lefedi a kistérség településeit. A Balatonalmádi Munkaügyi Központ Kirendeltsége is - Litér és Szentkirályszabadja kivételével - a kistérségünk településeinek a lakosságát segíti. Közösen elnyert kistérségi pályázataink is a 11 településsel együttműködve valósulhatnak meg.
A meglévő kohéziót jelzi a kistérségi szinten 20 éve fenntartott testvér-települési kapcsolat és együttműködés a zoboraljai térség magyarlakta településeivel, az Öböl Tv kistérségi közszolgálati televízió, vagy a kistérségi szintű kulturális és sportrendezvények sora.
Feltételezhető, hogy a lassan és szisztematikusan felépített kistérségi identitás és annak összes eredménye elenyészik. (A tervezet szerint Litér, Szentkirályszabadja és Felsőörs a veszprémi járáshoz, Csajág és Küngös a várpalotai járáshoz, Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Balatonkenese, Balatonfőkajár, Balatonvilágos és Alsóörs pedig a balatonfüredi járáshoz tartozna). A járás ugyan államigazgatás egység, de – különösen az állam szerepének növekedésével, az önkormányzati funkciók csökkenésével – hatása jelentős lesz a térségre.
A kormányhatározat 2.d.) pontja kimondja, hogy „a járásrendszer bevezetése biztosítsa a térszervező funkciókat betöltő települések fejlődését”. Félő, hogy balatonalmádi járás nélkül a kistérség települései és az eddigi körzetközponti szerepet betöltő Balatonalmádi fejlődése megtörik. Önálló járási egység nélkül a kistérségben a területi közigazgatás fejlődése sem várható, hiszen cél a más állami, államigazgatási területi egységek illetékességi területével való összhang megteremtése is.
Balatonalmádi, mint járási központ jobban érvényesítené a kormányhatározat 2.h.) pontjában rögzített 30 km-es távolsági elvárást. (Balatonvilágos Balatonfüredtől 41 km-re, Balatonfőkajár 37 km-re van, Balatonvilágos – Balatonalmádi távolság 26 km, Balatonfőkajár – Balatonalmádi 23 km.)
Balatonalmádiban nem előzmények nélküli a területi közigazgatás működtetése. A település 1984-től 1989-ig városi jogú nagyközségi közös tanácsként, majd 1989-1990-ben városként körzetközponti – igazgatási feladatokat (építéshatóság, oktatásügy, stb.) látott el Alsóörstől Balatonvilágosig (a jelenlegi kistérség területének nagy részén).
A kormányhatározat 2.g.) pontja szerint járási székhely olyan település legyen, ahol már kiépült az államigazgatási infrastruktúra. A balatonalmádi polgármesteri hivatal – mint körzetközponti hivatal tapasztalataival rendelkező egység – alkalmas az alsószintű államigazgatási feladatok ellátására. Szakképzett, gyakorlott – egy részük már ma is térségi szintű közigazgatási feladatot ellátó - személyi állománya, jól működő, a közelmúltban korszerűen kialakított okmányirodája és kiépült informatikai infrastruktúrája van. A polgármesteri hivatal részben beépítetlen tetőtere, valamint az új egészségügyi központ átadásával megüresedett volt orvosi rendelő épület funkcióbővítésre is lehetőséget ad.
A balatonalmádi járás és Balatonalmádi mint járásszékhely város kialakítása a jelenlegi kistérség – mintegy 29.000 fő - lakossága számára:
- biztosítaná a koncepcióban is megfogalmazott gyors és könnyű hozzáférést az államigazgatási szolgáltatásokhoz, egyben
- biztosítaná a létező ügyintézési helyszínek megőrzését is.
- Az államigazgatás járási szintű szerveinek integrálására Balatonalmádi megfelelő helyszínt tud nyújtani.
- Méretgazdaságossági szempontból az általunk javasolt járási lehatárolás – a tervezett egyes Veszprém ill. más megyei járásokkal összevetve – megállja helyét.
- A balatonalmádi járás kialakítása nem jár a tervezet szerinti balatonfüredi, veszprémi és várpalotai járások érdeksérelmével.
- Illeszkedik az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény által meghatározott egyéni választókerületi területi beosztáshoz, a javasolt balatonalmádi járás minden települése a Veszprém 02. OEVK-hoz tartozik.
Amennyiben a hosszú távon stabil járás létrehozása a cél, ami az identitáson, közösségépítésen és teljesítőképességen alapul, mindenképpen indokolt a balatonalmádi járás kialakítása, amit kérnünk kell a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumtól.
A KBTT települési önkormányzatai a napokban alakítják ki álláspontjukat a járási beosztás tervezetével kapcsolatban. Bonyolítja a képet, hogy a 2000 fő alatti településeken majdan kötelezően kialakítandó közös önkormányzati hivatalok létrehozását a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. új törvény csak járási határon belül teszi lehetővé, ami érinti a jelenleg működő körjegyzőségeket.
A KBTT Társulási Tanácsa szakértőt kért fel az önálló balatonalmádi járás kialakításának részletes indoklására. (1.melléklet)
Amennyiben az önálló Balatonalmádi járás semmiképpen nem alakítható ki, megfontolandó, hogy Balatonalmádi – a közlekedési szokásokat, egyéb (egészségügyi, oktatási, bevásárlási, stb. ) kapcsolatokat figyelembe véve – a veszprémi járáshoz történő besorolását kérje.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, az előterjesztést megtárgyalni, a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjenek.
Balatonalmádi, 2012. január 18.
Tisztelettel:
Keszey János
polgármester
1. döntési javaslat
"A járások kialakításának véleményezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
1. Határozati javaslat:
_____/2012.(I.19.)Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzata kéri a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumot, hogy Veszprém megyében 10. járásként alakítsák ki a balatonalmádi járást, Balatonalmádi járásszékhellyel.
Felhatalmazza a polgármestert, hogy a határozatot, az indoklást és a szakértői véleményt a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumnak megküldje.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2012. január 20.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"A járások kialakításának véleményezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
2. Határozati javaslat:
_____/2012.(I.19.)Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzata kéri a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumot, hogy amennyiben Balatonalmádi járásszékhellyel balatonalmádi járás kialakítására nincs lehetőség, úgy Balatonalmádi várost a …………… járáshoz sorolják be.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2012. január 20.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: