2. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. február 23-i ülésére
2012. február 23-i ülésére
Tárgy: | Beszámoló a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2011. évi tevékenységéről | |
Készítette: | Dr. Szabó János | |
Előterjesztő: | Dr. Szabó János |
B E V E Z E T É S
A Rendőrségről szóló1994. évi XXXIV. Törvény (Rtv.) 8. § (4) bekezdése szerint a rendőrkapitány személyesen vagy képviselője útján évente beszámol a rendőrkapitányság illetékességi területén működő települési önkormányzat képviselő-testületének a település közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről, és az azzal kapcsolatos feladatokról.
Az önkormányzatok tájékoztatása a rendőrkapitányságot érintő problémákról, egyes tényekről és körülményekről alapvető fontosságú. A közbiztonság helyzete olyan összetett kérdés, amelyet a rendőrség komplexen lát, s amely nemcsak a bűnözést, a bűnüldözést foglalja magába, hanem a bűnmegelőzést, és az azzal összefüggő – sok esetben azon túlmutató – kérdéseket is. Az adott település közbiztonságáért való felelősség tekintetében a rendőrség és az önkormányzat egymásra utaltsága nyilvánvaló.
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2011. évi tevékenységét értékelve megállapítható, hogy munkánkat jó színvonalon teljesítettük, a fokozott leterhelést jelentő többletfeladatokkal együtt. Előbbre léptünk a közterületek biztonságának fenntartásában, erősítettük a lakosság biztonságérzetét és stabilizáltak a kapitányság, összességében, pozitív megítélést.
Teljesítményelvű, és minőségi munka követelményeinek mindinkább megfelelő kapitánysággá váltunk, megfelelve a társadalmi igényeknek is
Előző évi munkánk értékelésekor megfogalmazott stratégiai célkitűzéseinknek, a statisztikai mutatók, valamint az állampolgári, a civil közösségek és a társadalmi szervezetek visszajelzései szerint 2011-ben alapvetően eleget tettünk.
Kapitányságunk munkatervében, és azon kívül meghatározott feladatainkat időarányosan teljesítettük
I.
A BŰNÜGYI HELYZET ÉRTÉKELÉSE
Az ügyforgalmi jelentés adatai alapján a bűnügyi iktatások száma 2011. év vonatkozásában 850-ről 721-re csökkent, ami 15 %-os csökkenést jelent.
Ugyanakkor 2008. évben pedig 1046, 2009. évben 962 volt a bűnügyi iktatások száma.
Az iktatások vonatkozásában elmondható, hogy a nyári idegenforgalmi szezon alatt a havi iktatások száma jelentősen megemelkedik, azonban az ezen kívül eső időszakokban a felügyelet nélkül maradó nyaraló ingatlanok tulajdonosai sérelmére elkövetett betöréses lopások jelentettek állandó munkát és kihívást a bűnügyi szolgálatnak a 2011. év első négy hónapjában.
A bűnügyi osztály szakmai tevékenységének értékelése valamennyi hónapban havi szinten megtörtént, arról a rendőrkapitányság vezetője felé írásos jelentések készültek. A nem várt és bekövetkezett eseményekkel a lépést tartottuk. Nyilván a folyamatosan javuló eredmények miatt egyre több bűnelkövetőt vontunk, egyre több ügy miatt eljárás alá, és ez esetekben nem lehetett megállni a rendőrkapitányság illetékességi területének határainál. Természetesen ezt a munkát úgy kellett és úgy végeztük el, hogy az időszerűség rovására ne menjen. Próbáltuk úgy elvégezni, hogy a szabadságokat, melyek megilletik a rendőrt is, ki tudjuk adni. Próbáltuk az állományt úgy vezényelni mozgatni, hogy a legkevesebb túlmunka keletkezzen, de ez már nem mindig ment. A bűnügyi szolgálat Balatonalmádiban a 2011. évet úgy hozta le, hogy a Kapitányságot az országos lista élmezőnyébe vitte, olyan komoly ügyeket derített fel, melyre a média is felkapta a fejét.
A központi feldolgozás összesített adatai alapján az iktatások 15 %-os csökkenése mellett az ismertté vált bűncselekmények számában szintén ilyen arányú csökkenés következett be.. ( 1429-ról 1204 )
Az iktatások száma a 2009. évtől folyamatos csökkenést mutat, míg a regisztrált bűncselekmények száma a tavalyi évben kiemelkedően sok volt. A tavalyi kiugrás néhány olyan sorozat ügynek volt betudható, melyek jelentős részét nem a kapitányság illetékességi területén követték el. A 2011. évi adat a valósághoz sokkal közelebb áll.
Az 1204 regisztrált bűncselekménynek mintegy 20 %-t teszi ki a nyári idegenforgalmi szezonban elkövetett lopások során eltulajdonított közokiratok statisztikázási kötelezettsége.
Az ismertté vált bűncselekményeket elemezve, azok struktúráját vizsgálva az alábbiakat állapíthatjuk meg .
A személy elleni bűncselekmények száma 38-ról 48-ra emelkedett, az összes bűncselekményekhez képest az aránya 4 % volt. A kategóriát zömében szándékos testi sértéssel elkövetett cselekmények, valamint a magánlaksértések és zaklatások tették ki. Az emelkedést a szándékos testi sértések és rágalmazás miatt indított eljárások megszaporodása okozta, hiszen a testi sértések esetén 2010. évi 18 cselekmény helyett 23 történt, a rágalmazások esetén 3 cselekmény után a 2011. évben 6 ilyen bűncselekmény történt.
A házasság , család, ifjúság és nemi erkölcs elleni bűncselekmények száma 23-ról 22-re csökkent. Az e fejezeten belül tárgyalt bűncselekmények közül egy kivételével érdemi változás nem történt. Külön öröm, hogy az értékelt évben szemérem elleni erőszak és erőszakos közösülés nem történt. A kiskorú veszélyeztetés és tartás elmulasztása bűncselekmény miatt indított eljárások száma stagnált.
Az államigazgatás, igazságszolgáltatás, közélet tisztaság elleni bűncselekmények kategóriában nem történt változás, a 2010. évi 8 cselekmény után 2011.-ben is 8 cselekményt regisztráltunk. A kategóriát többek között a hamis tanúzással, hamis váddal, bűnpártolással, közfeladatot ellátó személy elleni erőszakkal elkövetett bűncselekmények alkotják. E tekintetben kialakítottuk azt a gyakorlatot, hogy az észlelt törvénysértés esetén nem várjuk meg az ügyészi döntést, indokolt esetben a feljelentést már a nyomozás során megtesszük. A hamis vád miatt indított eljárások száma csökkent, míg a bűnpártolás miatt indított eljárások száma az értékelt évben a korábbi 0-ról 3 –ra növekedett.
A közrend elleni bűncselekmények ( garázdaság, okirat hamisítás, okirattal visszaélés, stb. ) száma 2010-ben 186 volt, míg 2011-ben 319, mely jelentős emelkedésként könyvelhető el.
A garázda jellegű cselekmények döntő részét általában a nyári idegenforgalmi szezonban, motiválatlan rongálással és személyi sérülést okozó magatartással követik el. Ezek száma 2010-ben összesen 26, 2011-ben pedig 32 volt. A 2011. évben több magán- és közokirat hamisítás miatt indult eljárás fejeződött be, és a kábítószerrel visszaélés miatt befejezett ügyek száma, (23-ről 53-re), is jelentősen nőtt, illetőleg a már említett okirattal visszaélések nőttek a legnagyobb mértékben. ( 80-ról 183-ra)
A gazdasági válság hatásai érezhetőek voltak a gazdasági bűncselekmények területén, hiszen a 2010. évi 38 cselekmény után 2011. évben már 75 bűncselekményről kell beszámolnom. Az összes bűncselekményekhez viszonyított aránya a gazdasági bűncselekményeknek a korábbi 2,6 %-ről 6,22 %-ra nőtt.
A csalások száma kismértékben növekedett, a sikkasztások száma megegyezik a korábbi évi adattal, azonban a készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel visszaélések száma jelentősen emelkedett, 18-ról 50-re.Természetesen ezen esetek többsége az alkalmi lopások során eltulajdonított bankkártyákkal és hitelkártyákkal történő visszaélésekben merültek ki, de egyre gyakrabban találkozunk klónozott kártyákkal is.
A vagyon elleni bűncselekmények száma a statisztikai mutatók szerint jelentősen csökkent, a 2010. évi 1054-ról 681-re. A 2011. évben regisztrált jelentős csökkenés több oknak köszönhető. A Rendőrkapitányság területén kevesebb lopás, (268-ról 253-ra), jelentősen kevesebb betöréses lopás történt,(230-ról 166-ra), csökkent a rongálások száma és jelentősen a szerzői jogsértések száma.
A vagyon elleni bűncselekmények száma az összes ismertté vált cselekményhez viszonyított aránya 56,56 % volt, mely bűncselekmény csoport a bűnügyi szolgálatra a legnagyobb feladatot rója.
A veszélyeztetett objektumok palettája változó, beleértve a szórakozóhelyeket, üzleteket, lakásokat, melléképületeket, garázsokat és a gépjárműveket is, azonban a „sláger” továbbra is a szezonon kívül eső időszakban a nyaraló ingatlanok.
A kiemelt bűncselekmények kategóriájában
2011. évben a területünkön nem követtek el emberölést.
Nyomozás eredményességünk 2011 évben 53,59%-ról, 61,51%-ra emelkedett..
2010. és 2011. évi értékelésekor érzékeltük, hogy az Enyübs statisztikai rendszer adatai önmagukban nem adnak objektív képet a területünkön elkövetett bűncselekmények pontos megoszlásáról és pontos számáról, az önkormányzati beszámolóink alkalmával.
Alapvetően az Enyübs statisztikai rendszer azt mutatja meg, hogy adott évben milyen és mennyi ügy lett befejezve, hiszen a statisztikai lapok csak az ügyek lezárásakor kerülnek kitöltésre, majd még később feldolgozásra. Vádra küldött ügyekben az ügy általunk történt befejezése után még hónapok telhetnek el addig, amíg a statisztikai lap feldolgozásra kerül.
2011. évben az Enyübs és a területen elkövetett bűncselekmények számát és megoszlását sokkal jobban bemutató Neo Zsaru Rendszer adatai között nincsenek olyan markáns különbségek, mint a korábbi évben, de mégis fontos megmutatni mind a kettőt. Az Enyübs inkább az elvégzett munkát mutatja, míg a NEO Zsaru jobban megmutatja, hogy adott évben milyen és mennyi bűncselekmény történt.
Az Enyübs adatai alapján az összes elkövetett bűncselekmény számban minimális növekedés tapasztalható, de jó néhány a lakosság szubjektív biztonság érzetét jelentősen befolyásoló bűncselekmény esetében csökkenés tapasztalható, úgy mint a Neo Zsaru rendszer alapján is Az Enyübs adatait megvizsgálva jól látszik az, hogy önmagában az emelkedés olyan bűncselekmények miatt következett be, melyek a legkevésbé sem nyugtalanítják az embereket, állampolgárokat.
A Neo Zsaru rendszer alapján ez még inkább látszik. A Neo az iktatások alapján készíti el a statisztikát. Ez szerint a bűncselekmények száma jelentősen, több mint 20 %-al csökkent. Kevesebb volt a lopás, a betörés, a testi sértés, a csalás, a sikkasztás és az ittas vezetés. Rablás nem történt és pusztán a garázdaságok száma emelkedett.
Összességében Balatonalmádi város tekintetében is azt a megállapítást lehet tenni, mint a Kapitányság területén elkövetett bűncselekményekkel kapcsolatban, mégpedig az állampolgárok kevesebb cselekmény miatt tettek feljelentést, kevesebb bűncselekmény miatt kellett nyomozást elrendelni, viszont sokkal több elkövetőt fogtunk el, jelentősen javult a nyomozás eredményességünk.
A bűnügyi szolgálat eredményességét leginkább a lopások és betörések terén elért eredmények, az időszerűség, a további nyomozásra visszaküldött ügyek száma, a gyorsított eljárások számának alakulása, az operatív munka határozza meg. A Balatonalmádi Rendőrkapitányság Bűnügyi Osztálya mind országos, mind pedig megyei szinten a legjobbak között van. Mi sem bizonyítja ezt jobbak, mint az, hogy az ország 151 rendőrkapitánysága közül a kapitányság az előkelő 11. helyet érte el, a megyében pedig az egyik statisztika szerint az első, a másik szerint a 2. helyen végeztünk.
Konkrétan Balatonalmádiban elkövetett bűncselekmények közül felderítettünk utánfutó lopást, hajómotor lopást, egy a város központjában elkövetett zárfésüléses módszerrel elkövetett betörést, elfogtuk a nyáron üzletbetöréseket elkövető Szolnok megyei férfit, több pince betörés elkövetőjét, a Káptalanfüreden, 17 rendbeli, táborlakók sérelmére elkövetett lopás sorozat elkövetőjét. Fogtunk el Balatonalmádiban hengerzár töréssel elkövetett betörések elkövetőjét, és idős ember sérelmére elkövetett trükkös lopás elkövetőjét is. Ez esetben az eljárás alá vont személy az ország más részein további 23 bűncselekmény elkövetésével is gyanúsítható.
Megtörtént az elfogása az évek óta a rendőrség dolgozóinak gépjárműveit kromofággal leborogató személynek is.
Ebben az évben is elfogtunk egy férfit, aki Budapestről érkezett hozzánk és a strandjainkon követett el számos lopást.
A Balatonalmádi, Erkel Ferenc utcában működő lakásotthonban kialakult áldatlan helyzetet is nekünk kellett megoldani, egy neveltet ki kellett emelnünk onnan és le kellett tartóztatnunk.
A nyári idegenforgalmi szezonra alaposan felkészültünk, de a következő szezonra van mit újítani. Sajnos Balatonalmádiban is feltörtek több autót a strandok parkolóiban és történt gépkocsi lopás is. Ezen a területen jelenleg is operatív eljárást folytatunk, de a megelőzés lenne az igazi módszer. A strandi lopásokból, a gépkocsi feltörésekből és lopásokból adódó kár meghaladja a tízmillió forintot. Persze ez minden évben így van. Azt gondolom, hogy érdemes lenne az önkormányzatnak megfontolnia egy kamera rendszer kiépítését az okozott kár töredékéből. Alapvetően ez jelentősen csökkentené már magában a bűncselekmények számát, nagyobb eséllyel indulnánk az elkövetők után, és mindenképpen növelné az ide látogatók biztonság érzetét. Arról nem is beszélve, hogy amit nem lopnak el, azt jó eséllyel el is költik a turisták. A beruházás biztosan megtérülne, hiszen ennek komoly hírértéke is lenne, a nyaralók pedig a máshol megvalósult beruházások tapasztalatai alapján jobban kedvelik azokat a helyeket, ahol a személyes tárgyaikat és gépjárműveiket biztonságban tudhatják.
A nyári megemelkedett terhelést a bűnügyi szolgálat jól bírta, de anyagi lehetőségeink rendkívül korlátozott volta miatt a jelentős számú túlórát nem tudtuk kompenzálni, mely a jövőben nem tartható. Pusztán a nyomozók és vizsgálók hivatástudatára és Balatonalmádihoz való elkötelezettségére nem lehet építeni.
A rendőrkapitányság bűnügyi szolgálata a 2011. évben kitűnően teljesített a nehéz gazdasági és elhelyezési körülmények ellenére is. A Bűnügyi Osztályon az elmúlt évben már egy jól felépített csapat dolgozott, mely az újonnan kialakított struktúrájában eredményes és minőségi munkát végzett. A cél a 2012. évre ezeknek az eredményeknek a megtartása, az állomány egyben tartása.
II.
KÖZBIZTONSÁGI HELYZET ÉRTÉKELÉSE
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2011. évi közbiztonsági tevékenységét értékelve megállapítható, hogy munkáját a meghatározott célkitűzéseket teljesítve, a vezetői elvárásoknak megfelelően teljesítette, biztosítva a közterületek biztonságát, a lakosság szubjektív biztonságérzetének növelését.
2011-ben a rendőrkapitányság vezetése törekedett arra, hogy a rendőri tevékenység összehangolt megszervezésével működési területünkön, ezen belül a kapitányság székhelyén, Balatonalmádiban a közbiztonságot megfelelő szinten fenntartsa. A közterületek és nyilvános helyek rendjének fenntartását, ezen keresztül a közrend biztosítását, a lakosság biztonságérzetének fokozását a folyamatos közterületi rendőri jelenléttel, a megelőzési tevékenység elősegítését célzó intézkedések bevezetésével igyekeztünk biztosítani.
A rendőrkapitányság közbiztonsági helyzete stabilnak mondható, amit tükröz az ismeretté vált bűncselekmények számának 1429-ről 1204-re csökkenése, valamint az elrendelt nyomozások számának mintegy 20 %-kal történt csökkenése is, ami 2010-ben 692 volt, míg 2011-ben csupán 552. Ezen eredmények alapján a rendőrkapitányságok rangsorában megyei és országos szinten is előkelő helyre kerültünk, még a tavalyi évben elért sikereinkhez képest is!
A kapitányság illetékességi területén a közbiztonsági helyzetet értékelve kijelenthetjük, hogy 2011-ben szélsőséges megnyilvánulásoktól mentes volt. A kiemelt bűncselekmények kategóriájába tartozó emberölés nem történt, rablást 1 esetben követtek el – Litéren, a Mogyorósi Napok rendezvény ideje alatt, mégpedig csoportosan! - de az elkövetők a bejelentést követően néhány órán belül elfogásra és őrizetbe vételre kerültek.
A kapitányság egészét tekintve kedvezőbb adatok Balatonalmádi városára is igazak, a bűncselekmények megoszlásáról azonban a Bűnügyi Osztály tesz jelentést.
A közbiztonság értékeléséhez elengedhetetlen a közrend elleni és a közlekedési bűncselekmények megemlítése.
A közrend elleni bűncselekmények ( garázdaság, okirat hamisítás, okirattal visszaélés, stb. ) száma 2010-ben 186 volt, míg 2011-ben 319, mely jelentős emelkedésként könyvelhető el, de nézzünk a számok mögé!
A garázda jellegű bűncselekmények döntő részét tavaly is a nyári idegenforgalmi szezonban motiválatlan rongálással és személyi sérülést okozó magatartással követték el, amely esetek száma 2011-ben 26-ról 32-re emelkedett, ami nem jelentős. A 2010-ről áthozott magán- és közokirat hamisítás vétségek, valamint a kábítószerrel visszaélés miatt befejezett ügyek száma (ami 23-ról 53-ra nőtt emiatt) és az okirattal visszaélések jelentős mértékű emelkedése (80-ról 183-ra nőtt) már magyarázatot ad a statisztikára. Az összbalesetek számát tekintve kapitánysági szinten sajnos 11 %-os emelkedést könyvelhettünk el (220/244), azonban a Balatonalmádi városában bekövetkezett közúti balesetek száma (71-ről 70-re csökkent) szinte megegyezik a 2010-es adatokkal, azonban a kimenetelüket vizsgálva, az átrendeződés kedvezőtlennek tekinthető!
Balatonalmádiban a közbiztonsági helyzetet értékelve kijelenthetjük, hogy 2011-ben szélsőséges megnyilvánulásoktól mentes volt.
A közterületeken és nyilvános helyeken a közbiztonsági szempontból indokolt rendőri jelenlétet, és ezen keresztül a közrend fenntartását, az egyenruhás állomány az elvárásoknak megfelelő színvonalon biztosította.
A 2010. évi 19%-os csökkenéssel szemben, 2011-ben sikerült megállítanunk a korábban tapasztalt csökkenő tendenciát a közterületi jelenlétre vonatkozó adatainkban, ennek köszönhetően - az év eleji komoly létszámhiányunk ellenére! - közel azonos számú rendőrt tudtunk a közterületek és nyilvános helyek ellenőrzésére vezényelni, mint előző évben, és a közterületi óraszámot összességében 3 %-kal tudtuk növelni 2010-hez viszonyítva.
Ennek magyarázata, a 2010-ben a végrehajtó állomány körében tapasztalt fluktuáció miatti folyamatos létszámhiány - 2011. évet 10 fős betöltetlen státusszal zártuk! – amit év végére leküzdöttünk, minden státuszunk feltöltésre került, igaz ebben szerepet játszott az MRFK Humánigazgatási Szolgálat által központilag állományunkba helyezett 7 fő próbaidős őrmester is, akik még önálló intézkedésre nem jogosultak.
Mindezek ellenére az állomány intézkedési aktivitását sikerült megtartani, sőt több vonatkozásban növelni.
A személyes szabadságot korlátozó intézkedések közül az elfogások vonatkozásában 25 %-os csökkenés, az előállítások és biztonsági intézkedések tekintetében viszont 6 %, illetve 14 %-os növekedés tapasztalható az előző évi adatokhoz képest.
Elsősorban a bűncselekmény elkövetésének gyanúja, valamint a személyazonosság megállapítása érdekében foganatosított előállítások száma növekedett.
A személyes szabadságot korlátozó intézkedések, illetve a kényszerítő eszközök alkalmazásának parancsnoki kivizsgálása során minden intézkedést jogszerűnek minősítettünk, a rendőri intézkedések ellen bejelentett panaszok töredéke irányult – 2 eset - a személyes szabadságot korlátozó intézkedések jogszerűtlenségére, mely panaszok alaptalanként elutasításra kerültek.
2010-ben jelentős, a megyei átlagot messze meghaladó mértékű, 308 %-os emelkedés volt tapasztalható a szabálysértési feljelentések, illetve 30 %-os emelkedés a helyszíni bírságok kiszabása tekintetében, amely eredményeket 2011-ben sikerült nem csak megőrizni, de túl is szárnyalni.
A helyszíni bírságok számát további 28 %-kal tudtuk növelni, annak ellenére, hogy a jogszabályi változások következtében több szabálysértés is - pl. a biztonsági öv, a megállás, vagy várakozás szabályainak megszegése bizonyos esetekben - kikerült a helyszíni bírsággal sújtható kategóriából. Ugyancsak negatívan befolyásolta a kiszabott helyszíni bírságok számát a rendőrkapitányság használatában lévő SCS-103 típusú sebességellenőrző berendezés megváltozott üzemeltetése, hiszen a leállításos módszert az objektív felelősség elvének életbelépését követően nem alkalmazzuk, de ez már 2010-ben is így volt.
A statisztikai adatokból jól látható csökkenés mutatkozik nem csak az elfogások, de a büntető feljelentések, valamint a pozitív eredményű szondák tekintetében is ami összefügg a bűnügyi eredményességi mutatókkal – hiszen a kevesebb ismeretté vált bűncselekménnyel arányosan csökkentek a fenti adataink - illetve a csökkenéssel párhuzamosan az ittas járművezetés miatt kezdeményezett eljárások és az ittasan okozott balesetek száma is csökkent.
A bűntető-eljárásban vizsgált ittas vezetők száma 56-ról 42-re csökkent, ami közel 25 %-os csökkenés, valamint a nagyobb számban bekövetkezett balesetből mindössze 5 balesetet okoztak ittasan, ami az összes sérüléses balesetnek mindössze 6 %-a, szemben a tavalyi 18 %-os aránnyal, ami mindenképpen eredmény!
A reagáló képesség helyzete:
A közterületi szolgálatot ellátó állomány az állampolgári bejelentésekre minden esetben haladéktalanul reagált, a szükséges és elsődleges intézkedések végrehajtásra kerültek. A jövőben is fenn kell tartani az állomány gyors reagáló képességét.
A reagáló képességünket, illetve annak megítélését némileg árnyalják a közúti balesetek, különösen a nyári idegenforgalmi szezonban előforduló forgalmi torlódások idején.
A két kapitányság illetékességi területén történő közös balesethelyszínelés miatt a bejelentések alapján szükségessé vált elsődleges intézkedések minden esetben foganatosításra kerültek, akár nálunk, akár Balatonfüred Rk. területén történt baleset, azonban a balesethelyszínelőnek az M7 autópálya lejárótól Aszófőre történő küldése esetén a kiérkezés semmiképpen sem tekinthető gyors reagálásnak. Almádiban 2011-ben teljessé vált a helyszínelői létszám, részünkről már nem indokolt a közös balesethelyszínelés.
Rendezvény biztosítás, idegenforgalmi szezon:
Az Rtv. kötelező jelleggel csak a gyülekezési törvény hatálya alá rendezvények biztosítását írja elő, ami a rendőrség alaptevékenységébe tartozó feladat.
A gyülekezésről szóló 1989. évi III. tv. hatálya alá tartozó rendezvény 2011-ben mindössze 1 alkalommal került bejelentésre és megtartásra – a Királyszentistván határában tervezett, illetve épülő krematórium elleni lakossági tiltakozás miatt - melynek biztosítása során rendőri intézkedést nem kezdeményeztünk, rendkívüli esemény nem történt, az előírt jelentési kötelezettségeknek eleget tettünk.
A sport és egyéb kulturális rendezvények biztosítása már nem tartoznak a kötelezően előírt feladataink közé, azonban minden esetben, amikor bejelentés érkezett, vagy a tudomásunkra jutott ilyen jellegű rendezvény, minden segítséget megadtunk a szervezőknek, a biztosítási feladatokat felügyeleti, vagy visszatérő ellenőrzés formájában, szükség esetén forgalomirányítással, terület-, vagy útlezárással eseménymentesen hajtottuk végre.
A rendezvény biztosítási feladatok jelentős része, a korábbi évek gyakorlatának megfelelően elsősorban a nyári idegenforgalmi szezonra volt jellemző, éppen ezért az érintett szervezetekkel történő kapcsolatfelvételre, egyeztetésre már a szezon indulását megelőzően sor került.
A 2011. évi nyári idegenforgalmi szezonra történt felkészülésünk során a Balatonalmádi Rendőrkapitányság egyik legfőbb feladataként került megfogalmazásra a nyárra történő felkészülés, mivel Balaton-parti kapitányságként a turisztikai idény rendőri biztosításával kapcsolatban vannak felénk a legkomolyabb elvárások. A nyárra történt felkészülés szerves részét képezte még hazánk soros EU elnöksége keretében, a Balatonalmádi Ramada Hotelben megtartott CEPOL - Európai Rendészeti Akadémia – kongresszusának rendőri biztosítása, főként amiatt, hogy a Magyar Köztársaság Rendőrségének 2011. évi legfontosabb feladataként került megjelölésre az uniós programok szakszerű rendőri biztosítása.
A turisztikai szezonból eredő feladatokat a legnagyobb stratégiai szövetségesünkkel, a helyi polgárőr egyesületekkel közösen hajtottuk végre. A hatékonyság érdekében a kialakult helyzetet az idegenforgalmi idényben rendszeresen elemeztük, értékeltük. A helyi polgárőr szervezetekkel havonta megtartott „közbiztonsági értekezleten” közösen mutattunk rá azokra a világos és elérhető célokra, melyek megvalósítása hozzájárult a terület közbiztonságának fenntartásához. A polgárőrség segítségét több alkalommal igénybe vettük rendezvény biztosítási feladataink végrehajtása során és segítséget nyújtottak a biztosítási, területzárási, vagy forgalomirányítási feladatok megoldásában, de emellett a napi szolgálatellátás megerősítésére is felkértük őket.
Kiemelt figyelmet fordítottunk az idegenforgalmi szempontból frekventált helyek, nagy forgalmat lebonyolító területek, strandok, üdülőövezetek fokozott ellenőrzésére. Ennek eredményeként a nyári idegenforgalmi szezonban Balatonalmádiban megrendezett programok, szabadtéri fesztiválok – kiemelendő az immár hagyományos Balatonalmádi HUNGARIKUM Fesztivál, a BORFESZTIVÁL, a PÁLINKA Fesztivál és a kulturális rendezvényekre épülő turistacsalogató műsorok - és egyéb rendezvények sorát, esemény mentesen biztosítottuk.
E rendezvények biztosítása az előző évvel közel azonos mértékű rendőri erőt kötött le – az MRFK, a Várpalotai, az Ajkai és a Pápai Rendőrkapitányság eseti megerősítő erőit, a Készenléti Rendőrség megerősítő erőit, valamint a Rendőrtiszti Főiskola nyári szakmai gyakorlatra érkezett hallgatóit és a rendészeti szakközépiskolák idevezényelt állományát is beleértve – akikkel közösen összesen 189 bejelentett rendezvényen voltunk jelen.
A megfelelő reagáló képesség fenntartása érdekében ebben az időszakban kerékpáros, illetve nagyobb létszámú gyalogos járőrszolgálatot is szerveztünk, amihez jelentős segítséget nyújtott a Balatonalmádi Önkormányzat pénzügyi, anyagi támogatása.
A zavartalan lebonyolítás érdekében minden nagyobb tömeget vonzó rendezvény szervezője számíthatott a rendőri jelenlétre, ami felügyeleti szolgálat, visszatérő ellenőrzés, forgalomirányítás, szükség szerint útvonal-, területzárás formájában nyilvánult meg.
A biztosításba bevont állomány elsősorban a napi szolgálatellátásból került vezénylésre, ami a járőr státuszok alultervezettsége miatt a körzeti megbízotti szolgálattól történő elvonást eredményezte, amely elvonást az idegenforgalmi szezonban kapott megerősítő erőkkel igyekeztünk csökkenteni.
A fentiek mellett meg kell említeni a rendezvényeknél a társhatóságoktól (Tűzoltóság, NAV, NFH, NKH stb.) és az önkormányzatoktól érkezett szakemberek közreműködését is, akik lehetőségeik és saját ellenőrzéseik függvényében igyekeztek részt venni a feladataink eredményes végrehajtásában, különösképpen a szórakozóhelyek ellenőrzésére havi két alkalommal szervezett fokozott ellenőrzésekben.
A 2011. évi nemzeti ünnepek alkalmából tartott megemlékezések esemény, illetve rendőri intézkedés nélkül zajlottak le.Balatonalmádiban a rendezvények bejelentése a törvényes határidő betartásával történt, valamennyi bejelentett rendezvény a bejelentésnek megfelelő helyszínen, időben és a bejelentett létszámmal zajlott le.
A rendezvényeken védett vezető nem vett részt, azonban több helyszínre érkeztek külföldi és hazai prominens személyek, megyei és országgyűlési képviselők. A rendezvények helyszínén mind a közrendvédelmi, mind a bűnügyi szolgálat jelen volt, az ünnepi megemlékezések kivétel nélkül biztosításra kerültek. A biztosítási formák az adott helyszínektől, a rendezvény tartalmától és azok résztvevőitől függően változóak voltak. Jelentős részben rendezvénybiztosítási, forgalomirányítási feladatokat hajtottunk végre, de út- és területzárásra is került sor az állomány részéről.
A lezajlott ünnepi megemlékezések biztosításával kapcsolatos rendőri tevékenység során bűncselekmény, rendzavarás, rendbontás, rendkívüli esemény, gyülekezési joggal visszaélés szabálysértés, illetve egyéb esemény miatt rendőri intézkedés nem történt.
A Halottak Napjával kapcsolatos rendőri feladatok eredményes végrehajtása érdekében, végrehajtási tervet készítettünk a 2011. október 29-től november 01-ig terjedő időszakra vonatkozóan, melyben naponta, napszakonkénti bontásban részletesen meghatározásra került a végrehajtással érintett egyenruhás és bűnügyi állomány létszáma, feladata, valamint a feladatok végrehajtásáért felelős parancsnoki állomány naponkénti beosztása. A temetők környékén rendőreink (mind az egyenruhás, mind a civil ruhás állomány) a megemlékezés méltóságára tekintettel látták el szolgálatukat, szükség esetén forgalomirányítással, útlezárással segítették a közlekedést. Az ünnepi időszak biztosításába a helyi polgárőrcsoportok is bekapcsolódtak, jelenlétükkel és közreműködésükkel is segítve a parkoló gépkocsik ellen irányuló bűncselekmények elkövetésének megelőzését, megakadályozását.
Balatonalmádiban a halottak napjával összefüggő időszakban bűncselekménnyel, vagy szabálysértéssel kapcsolatban nem érkezett sem bejelentés, sem feljelentés.
Fokozott rendőri ellenőrzések (akciók) alakulása:
2011-ben 155 alkalommal, összesen 942 fővel vettünk részt helyi, területi, országos, vagy Európai Unió által elrendelt (ún. TISPOL) akcióban, melyek közbiztonsági, közlekedési és egyéb (körözési, migrációs stb.) jellegűek voltak. (3. sz. melléklet )
2011-ben is jellemzően a központi elrendelésű fokozott ellenőrzéseket hajtottuk végre legtöbbször.
Heti rendszerességgel került sor a „Hazánk közbiztonságának megszilárdítása”-t célzó, majd az azt váltó „szubjektív háló” és a jelenlegi ún. „LSZBP” program, valamint az „Idősek sérelmére elkövetett bűncselekmények megelőzése” érdekében kiadott ORFK intézkedési tervben foglaltak megvalósítására.
Az LSZBP keretében szervezett fokozott ellenőrzések eredményesebb végrehajtása, valamint az eleve járőrhiánnyal küzdő kis létszámú kapitányságon a körzeti megbízottak leterheltségének, a területükről történő kényszerű elvonásuk csökkentésének érdekében, illetve a rendelkezésünkre álló erők hatékonyabb szolgálat szervezése érdekében kidolgoztunk egy új szemléletű koncepciót, melynek végrehajtását a szakmai véleményezést és a főkapitányság vezetésének jóváhagyását követően 2011. november 01-től kezdtük meg.
Az esetek zömében – kivéve az LSZBP és TISPOL akciókat - a napi szolgálatos állománnyal kellett végrehajtanunk a központilag elrendelt akciókat, melyekre nem volt engedélyezve többletszolgálat kifizetése, így csak megváltással volt lehetőség nagyobb létszámot bevonni. Nagy segítséget jelentett a Balatonalmádi Önkormányzat által biztosított forrásból történt túlóra, kifizethető többletszolgálat lehetősége, amellyel a saját akcióinkat is finanszírozhattuk.
Jelen gazdasági helyzetben – figyelemmel a meglévő és még várható további megszorításokra - nem lehet kérdés, idén is többletforrásokat kell szerezni, sőt valószínűleg még nagyobb szükségünk lesz az önkormányzatok anyagi támogatására, a személyi kiadások erre történő fordítására. Az állomány anyagi elismerése, segítése mellett ez a plussz forrás biztosíthatja a fokozott ellenőrzések és helyi akciók tavalyihoz hasonló mértékű végrehajthatóságát.
Közlekedésrendészeti tevékenység:
A kapitánysághoz tartozó útszakaszainkon egész évben sikerült biztosítanunk a forgalom zavartalanságát, de rajtunk kívül álló okok miatt 2011-ben - a megyei átlagtól (+4%-os javulás) eltérően, azt jelentősen meghaladva - 30 %-kal nőtt a személyi sérüléses közúti balesetek száma.
Az előző év adataival összehasonlítva a személyi sérüléssel járó balesetek száma 63-ról 82-re nőtt. Sajnálatos módon 2011-ben 3 halálos baleset is történt, ami az előző évi 1-el szemben 200 %-os növekedés. A halálos közlekedési balesetek elemzése során megállapítható volt, hogy azok bekövetkezését nem lehetett rendőri eszközökkel befolyásolni.
A személyi sérüléses balesetek közül 34 súlyos sérüléssel, míg 45 könnyű sérüléssel végződött. Ha a sérülés nélküli, azaz anyagi káros balesetekkel együtt vizsgáljuk a statisztikai adatokat, akkor 11 %-os emelkedés következett be 2011-ben illetékességi területünkön, 220 helyett 244 baleset történt. (5. sz. melléklet)
Almádi városában ugyan csökkent a balesetek száma, de sajnos történt egy megmagyarázhatatlan halálos baleset (kerékpáros eleséséből!) és nem megnyugtató, hogy a balesetekben megsérültek száma nőtt.
A baleseteket előidéző okok jellegükben és arányukban lényegesen nem változtak, továbbra is meghatározó az abszolút és relatív értelemben vett sebességtúllépés - 36 esetben - illetve az elsőbbség meg nem adása és a kanyarodás szabályainak megszegése, ami 9 és 13 esetben játszott közre.
A közlekedés legvédtelenebb résztvevői a gyalogosok, illetve kerékpárosok, ezért is meglepő, hogy 2011-ben – hasonlóan a 2010. évi statisztikához - a kerékpárosok által okozott balesetek száma magas volt (17 eset), ezért fokozott figyelmet fordítunk az ellenőrzésükre.
A balesetelemzések alapján megállapítható, hogy az események időben és térben egymástól távol történtek, azaz klasszikus értelemben vett baleseti gócpont nincs sem a kapitányság, sem Almádi területén.
A területünkön áthaladó, jelentős forgalmat bonyolító 71. sz. főút tekinthető a legveszélyesebbnek, azonban a 710. sz. ún. elkerülő úton 2011. évben jelentősen megnőtt a közlekedési balesetek száma - 24 közlekedési baleset következett be - melyből 9 esetben vadelütés történt, ami nagyon sok.
2012-ban fokozott járőrszolgálattal igyekszünk a balesetek számát ezen útszakaszon csökkenteni.
A baleseti statisztikánk tartalmazza az M7-es autópálya Veszprém megyei szakaszán bekövetkezett baleseteket is, amire viszont nincs ráhatásunk.
Az idegenforgalmi szezonban jelentős átutazó, illetve itt nyaraló külföldi személy ellenére sem jellemző a területünkön, hogy a baleseteknél külföldi résztvevő lenne a részes vagy okozó.
A balesetek elemzése alapján kimutatható, hogy területünkön továbbra is a – a megyei tendenciával azonosan – a délutáni és (12.00-22.00 óra közötti) esti időszak a legveszélyesebb, a sérüléses balesetek bekövetkezése vonatkozásában.
A települések polgármesteri hivatalai munkatársaival, illetve a Közútkezelő Kht-val a forgalmi rend felülvizsgálatát rendszeresen elvégeztük, új beruházások esetén szakhatóságként kérték a véleményünket, javaslatainkat figyelembe vették, jelzéseinkre az esetek többségében gyorsan és pozitívan reagáltak.
A Közlekedés Felügyelettel havonta több alkalommal látunk el közös szolgálatot.
A polgármesteri hivatalok közül kiemelendő a Balatonalmádi, ahol Balogh Csaba került megbízásra a közlekedési feladatok rendőrséggel történő koordinálására, vele rendszeresen tartjuk a kapcsolatot, illetve rajta keresztül a helyi médiában, a Balatonalmádi Önkormányzati Újságban is folyamatos a közlekedési ügyekben az állampolgárok tájékoztatása, segítése.
Az ittas járművezetés miatt elrendelt nyomozások száma 56-ról 42-re csökkent. Ittas állapotban elkövetett járművezetés miatt 5 baleset történt, amely az összes sérüléses balesetek számát tekintve mindössze 6 % - természetesen ez is sok! - szemben az előző évi 18 %-kal, ami eredményként könyvelhető el.
A kapitányság vezetője által kitűzött célokat 2011-ben sikerült elérni, a területünkön élő lakosság és az idelátogató turisták szubjektív biztonságérzetét növeltük, biztosítottuk számukra a stabil, biztonságos életminőséget, amit a korábbi években sohasem tapasztalt, kedvező bűnügyi és felderítési adatok is alátámasztanak.
2011-ben esemény mentesen biztosítottuk az EU soros idején megtartott rendezvényeket, fegyelmezetten helytálltunk az idegenforgalmi szezonban, valamint a 2010. október 04-én Kolontár, Devecser térségében bekövetkezett vörösiszap-katasztrófa miatt ránk háruló és a katasztrófa helyszínén meghatározott feladatok végrehajtásában.
A 2011-ben elért eredmények ellenére nem dőlhetünk hátra, tennünk kell azok megőrzéséért, a tartalékainkban rejlő lehetőségek kiaknázásáért, az intézkedési mutatóink további javításáért, miközben gondoskodnunk kell az állomány folyamatos képzéséről, mely biztosítja az állandóan változó jogszabályi környezetben munkatársaink határozott és törvényes fellépésének hátterét.
Igazgatásrendészeti tevékenység
Az igazgatásrendészeti osztály az elmúlt évben is nagy gondot fordított az időszerűségre az eljárások gyors és eredményes befejezésére.
Az engedélyügyi szakterületen 2011. évben 12 balatonalmádi lakosnyújtott be fegyvertartási engedély iránt kérelmet. Fegyvertartási engedéllyel összesen 64 fő balatonalmádi lakos rendelkezik.
Balatonalmádiban 16 fő egyéni vállalkozó és 2 társas vállalkozás végez személy-és vagyonőri tevékenységet továbbá és 1 társas vállalkozás magánnyomozói tevékenységet folytat.
Szabálysértési szakterületen az alábbiak szerint intézkedtünk:
Balatonalmádi településen élőkkel kapcsolatban 2011. évben a feljelentett személyek száma: 226 fő. (2010. évben 253. )
Ezen személyek 291 szabálysértést követtek el.
Pénzbírságot szabtunk ki 162 fővel szemben, figyelmeztettünk 25 főt, megszüntettük 13 személlyel szemben az eljárást, (szabs. hiány: 3, jogerősen elbírált : 1, felelősséget kizáró ok: 4, elévült 2, bizonyítottság hiányában: 3). 4 személy ügyében hatásköri áttételre intézkedtünk, 3 fő szabálysértési ügye folyamatban van. Járművezetéstől 12 személyt tiltottunk el, mivel kiemelt közlekedési szabálysértést követtek el, köztük 3 fő fiatalkorú volt. 19 ügyben az ügyek egyesítésére intézkedtünk. Az elkövetett közlekedési szabálysértések közül 267 volt kisebb súlyú, (2010-ben 215) és 24 a kiemelt szabálysértés (2010-ben 34.) A kiemeltek aránya 9%. A kiemelt szabálysértések száma a 2011. július 01-én bekövetkezett jogszabályváltozás miatt csökkent, mivel kiemelt jogsértések (130 a megengedett legnagyobb sebességre („gyorshajtás”), a továbbhaladás tilalmára („tilos jelzésen történő áthaladás”), és a járművezető szervezetében a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol tilalmára („ittas vezetés”) kerültek közigazgatási eljárás elbírálása alá. ( ide tartozik még a biztonsági öv használatára vonatkozó szabály)
Összességében is csökkent a szabálysértési ügyek száma 17 %-kal.
Közlekedésrendészeti szabálysértés 276 esetben , közrend elleni szabálysértés 15 esetben volt.
A szabálysértések elkövetése az alábbiak szerint alakult:
Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése: 177 (2010-ben 149 )
Érvénytelen hatósági engedéllyel vagy jelzéssel való közlekedés: 18 (2010-ben 22 )
Közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése: 35 (2010-ben 27)
Érvényes gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés nélküli vezetés: 17 (2010-ben hasonlóan 17)
Elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése: 7 (2010-ben 3)
Jogszerű intézkedéssel szembeni elégedetlenség: 4 (2010-ben 2)
Ittas vezetés: 4 (2010-ben 16 )
Engedély nélküli vezetés: 9 (2010-ben 6)
Személyazonosság igazolásával kapcsolatos kötelességek megszegése: 4 (2010-ben 1)
A közúti közlekedés rendjének megzavarása : 9 (2010-ben 7) – 4 személy sérült
Közbiztonságra különösen veszélyes eszközzel kapcsolatos szabálysértés: 2 (2010-ben 1)
Polgári felhasználású robbanóanyagokkal és pirotechnikai termékekkel kapcsolatos szabálysértés:1
Jogosulatlan személy-és vagyonvédelmi, illetőleg magánnyomozói tevékenység: 1
Önkormányzat hatáskörébe tartozó szabálysértés: 3
5 fő fiatalkorú személlyel szemben indult szabálysértési eljárás. (2010-ben 4 fő)
Balatonalmádi településen elkövetett szabálysértések száma: 275. Ebből kiemelt közlekedési szabálysértés 27, nem kiemelt szabálysértés 236 és közrend, közbiztonság elleni szabálysértés 12 volt .
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 20. § (1) bekezdés k) pontjához kapcsolódó eljárásokban a 603 iktatott ügyből Balatonalmádi településen élő személyek közül
a biztonsági öv használatára vonatkozó rendelkezéseket 61 fő ( 2010-ben 131 fő )
a gyermek-biztonsági rendszer használatára vonatkozó rendelkezéseket: 1 fő ( 2010-ben 6 fő)
motorkerékpár-bukósisak használatára vonatkozó rendelkezéseket: nem volt (2010-ben 3 fő, )
valamint a mobil rádiótelefon használatára vonatkozó rendelkezéseket: 1 fő (2010-ben 15 fő) - összesen 63 fő- szegte meg. (2010-ben összesen 155 fő).
A2011. július 01-én bekövetkezett jogszabályváltozás miatt fenti jogsértéseken kívül közigazgatási eljárásban elbírált jogsértésekből a megengedett legnagyobb sebességre („gyorshajtás”) nem volt, a továbbhaladás tilalmára („tilos jelzésen történő áthaladás”) 1 fővel szemben, és a járművezető szervezetében a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol tilalmára („ittas vezetés”) gépi meghajtású járművel elkövetett szabálysértés esetében 3 fő, nem gépi meghajtású járművel: 4 fővel szemben került sor közigazgatási bírság kiszabására.
Az igazgatásrendészeti osztály munkatársai az elmúlt évben, a meglévő nehézségek ellenére, szakszerű munkát végeztek, a törvényesség és az időszerűség szem előtt tartásával.
III.
BŰN- ÉS BALESETMEGELŐZŐ MUNKA
A családon belüli erőszakkal megvalósuló bűncselekmények száma nőtt. Az agresszivitás jelenléte egyértelműen megfigyelhető. 2011-ben családon belül nem volt emberölés és kísérlete sem, viszont a 7 testi sértésből 4 súlyos, 3 könnyű testi sértés volt. A testi sértéses ügyekben, amelyek a házastársak, élettársak között történnek, gyakorlatilag mindig jelen van az alkohol, és annak hatása a családtagok viselkedésére. Megfigyelhető, hogy az áldozati helyzetben élő családtagok már hamarabb fordulnak a hatóságokhoz segítségért, de még így is magas azok száma, akik rendszeres ill. súlyos bántalmazást szenvednek el segítségkérés nélkül, és csak a már nem titkolható eset kapcsán kerülnek a rendőrség látókörébe (testi sértések). A családsegítő és gyermekvédelmi szolgálatok tapasztalatai is ezt támasztják alá. Az elkövetés helye általában a saját lakásuk.
A gyermekek fizikai bántalmazása nem jellemző a kapitányságon indított eljárásokban, ők tanúi a veszekedéseknek, és szenvedő alanyai az elhanyagolásnak, a verbális és érzelmi erőszaknak. Ez megfigyelhető mind a gyermekvédelmi gondoskodásban élők, mind az átlag családok esetében. A kapitányságunk illetékességi területén működő gyámhatóság, valamint a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok szakszerűen látják el feladatukat. Hatóságunk és e szervek között napi szintű az információcsere, és jónak mondható az együttműködés.
Bűncselekmények áldozatává válásának megelőzése érdekében tájékoztató szóróanyagokat és figyelemfelhívó plakátokat (részben saját, részben a megyétől kapott) terjesztettünk a lakosság körében, valamint a közintézményekben a KMB-s kollégák mellett a polgárőrök és a családsegítő munkatársainak bevonásával. Külön figyelmet fordítottunk a strandi lopások, gépkocsi és gépkocsiból lopások, valamint a besurranások megelőzésére az idegenforgalmi szezonban.
Folyamatos volt a munkavégzés az áldozatvédelmi területen is: 47 esetben töltöttünk ki igazolást áldozatvédelmi kárenyhítés igényléséhez. 16 esetben idős személy ellen elkövetett bűncselekmény miatt. Ezen kívül a megelőzési előadó, mint áldozatvédelmi referens rendszeresen nyújtott tanácsot az őt személyesen vagy telefonon megkeresőknek, valamint a családon belüli erőszakkal elkövetett bűncselekményekben indított bűntető eljárásokban sértetti helyzetben lévő személyeknek.
Kiskorúak eltűnésének száma az elmúlt évben 7-ről 11-re nőtt, 6 fiatalkorú és 2 gyermekkorú személyt érintett. Előfordult egy személy többszöri eltűnése is. A lakásotthonból eltűnt fiatalkorúak esetében volt kapcsolat az intézményben előforduló agresszivitás és az eltűnés között. A családból eltűnés két lány (testvérek) esetében volt összefüggésbe hozható a családon belül történt eseményekkel. A kiskorúak az eltűnésük ideje alatt bűncselekményt nem követtek el és sérelmükre sem történt bűncselekmény. Az eltűnések mögött okként felmerült a nevelés hiányossága következményeként az engedetlenség, a kötelességek alóli kibúvás.
Etnikai származással kapcsolatos bűncselekmény nem történt a 2011. évben, etnikai indíttatású atrocitásról nem érkezett jelzés a kapitányságra, a Kistérségi Egyeztető Fórumon, amelynek meghívott tagjai a CKÖ vezetők is, sem hoztak tudomásunkra ilyen esetet. Megelőzésű vonatkozású, romák ill. a romák és a rendőrség által együtt szervezett rendezvényre nem került sor.
2011-ben két VBB ülést tartottunk. A bizottság személyi összetételében bekövetkezett változások miatt újjá szervezett bizottság tagjai több szakterületről kerülnek ki. Az új bizottság megalakulásával egy időben aktualizáltuk a VBB ügyrendjét is. A VBB munkáját a KISEF tevékenységével a baleset-megelőzési vonalon egyeztettük.
Az „Iskola rendőre” program keretén belül az iskolákkal kapcsolatot tartó rendőr kollégák aktívan részt vettek az iskolák rendezvényein, programjain. A tanítási időszakban – a tanrendhez és az igényekhez igazodva – folyamatosan oktattuk a gyalogos és kerékpáros közlekedés szabályait, és bűnmegelőzési foglakozásokat tartottunk. A 2010/2011-es tanév végén és az új tanév kezdetén végrehajtottuk az „Iskola rendőre” program keretén belül meghatározott feladatokat. Részt vettünk a felmenőrendszerű baleset-megelőzési versenyeken, a Szuperbringa program végrehajtásában, amelyet kiterjesztettünk a csak alsó tagozatos iskolákra is. A tanulókon kívül a szülőknek és pedagógusoknak is tartottunk bűnmegelőzési előadást iskolai erőszak és internetezés veszélyei témakörökben.
Kiemelkedő rendőri feladatként szerepelt a területünkön a nemzetközi Harley-Davidson nemzetközi motoros fesztivál, ahol a ránk háruló biztosítási feladatok mellett a megelőzési előadó vett részt az OBB-MBB baleset-megelőzési tevékenységében a VBB-t képviselve.
Azokról a pályázatokról, amelyekben a Rendőrség társpályázó lehetett, minden esetben tájékoztattuk a pályázat benyújtására jogosult szerveket felajánlva együttműködésünket. A Kistérségi Társulással a KEF megalakulásához kötődő pályázat benyújtásában működtünk közre. A pályázat eredményt hozott: pénzt nyertünk a kistérségi stratégia elkészítésére. Az elkészült stratégia alapján újabb eredményes pályázat benyújtására került sor, amely a 2012. évben kerül megvalósításra.
Rendőrségi és kistérségi társulási részvétellel nyújtott be pályázatot a Balatonalmádi Szociális Alapellátó Szolgálat is hátrányos helyzetű gyermekek integrációjával kapcsolatos program végrehajtására. A pályázatunkat befogadták, döntés még 2011. évben sem született.
IV.
EGYÜTTMŰKÖDÉS
A belső információ-áramlásért minden vezető felelős. Kapitányságunkon közvetlen kapcsolatban áll az állomány egésze saját és más osztályok munkatársaival, vezetőivel, illetőleg a kapitányság vezetőjével.
Kapitányságunk minden szakterületen hatékony, napi szinten működő munkakapcsolatot alakított ki a főkapitánysági szakterületekkel. Segítségükkel, iránymutatásaikkal több esetben is támogatták az év folyamán munkánkat.
Az ügyészséggel korrekt szakmai kapcsolatunk van. A társszervekkel, valamint az állami, társadalmi és egyéb szervezetekkel való együttműködésünk kiegyensúlyozott, megfelelő színvonalú.
Területünkön működő önkormányzatokkal 2011. évben is folyamatosan jó volt a kapcsolatunk, az önkormányzati beszámolóinkat elfogadták. 2011. évben létrehoztuk a KISE Fórumot, amelyben a Kapitánysághoz tartozó minden település polgármestere, a két CKÖ vezetője és társszervek, szociális szolgáltatók képviselői is meghívottak.
A családvédelmi és gyermekjóléti szolgálatok mellett a Kapitányságnak jó a kapcsolata a minden településen működő polgárőr egyesületekkel, a balatonalmádi és balatonfűzfői közterület felügyelőkkel. A polgárőrökkel a közbiztonsági akciókon kívül számos megelőzési rendezvényben is együttműködtünk.
V.
FUNKCIONÁLIS FELADATOK
Humánerőforrás gazdálkodás
A 2011 év eleji szervezési állománytábla szerinti létszámhiánya a hivatásos állomány tekintetében 10 fő volt, viszont a közalkalmazotti állomány vonatkozásában teljes volt a feltöltöttség.
A fluktuációt jelentős mértékben sikerült lecsökkenteni. Kapitányságunk hivatásos és közalkalmazotti állományából 5-en távoztak állományba 14-en kerültek. Az előző évben 22-en távoztak, 15-en érkeztek. Mindezt szem előtt tartva óriási eredményként könyvelhető el, hogy teljesen sikerült feltölteni az állománytáblát és megtartani az állományt. A 7 fő próbaidős őrmester állományunkba kerülésével feltöltött lett a Közlekedésrendészeti Alosztály, és a Közrendvédelmi Alosztály és a Rendőrőrs üres járőri státuszai. Kitartó toborzó munka eredménye, hogy az összes helyszínelő és balesetvizsgáló státuszt is fel tudtuk megbízással tölteni. A valós létszámot tekintve viszont a közalkalmazotti állomány tekintetében hiány van. 2 fő nyugállományba vonultak, 1 fő pedig szülési szabadságon van. A hiány pótlására viszont 1 fő közalkalmazott érkezett a Közrendvédelmi Alosztályra. A létszámhiány a Hivatalnál jelentkezik, a segédhivatal és a titkárság tekintetében. Jelenleg a tikárságon 1 fő közalkalmazott látja el a feladatokat, a személyzeti, rendszergazdai feladatai mellett.
Az átlagéletkor – figyelemmel a beosztásban eltöltött időre – azt mutatja, hogy állományunk jelentős része fiatal.
Kapitányságunkat kis létszámú vezetői állomány irányítja. Változások mentek végbe a parancsnoki állomány összetételében is. A Vizsgálati Alosztályt vezetését megbízással új személy vette át az év folyamán . Változás következett be a Közrendvédelmi Alosztály élén is. December 16-ától megüresedett a hivatalvezetői hely is.
Szociális intézkedések megtételére kapitányságunk önálló kerettel továbbra sem rendelkezik, a benyújtott – jogos- támogatási igényeket azonban a felsőbb szervek elfogadták.
Kapitányságunk állományából 1 fő „ ÉV ISKOLARENDŐRE” lett, 3 fő MÁV jutalomban, és 1 fő soron kívüli előléptetésben részesült.
Kommunikációs tevékenység
A területünkön található települések közül 10 jelentet meg havi-két havi rendszerességgel újságot. A megelőzési előadó és a balatonfűzfői KMB csoport vezetője a Kapitányság adatai alapján, a cikkekben rendszeresen beszámolnak az aktuális bűnügyi és közbiztonsági helyzetről, a településeken előfordult, kiemelkedő bűncselekményekről, rendőrségi hírekről, problémákról, közlekedésrendészeti és közrendvédelmi ellenőrzések eredményéről, és megelőzési tanácsokkal is szolgálnak az adott időszakoknak megfelelő témában.
A rendőrség kapcsolata az utóbbi időben rendezettebbé vált a kistérségi ÖBÖL-televízióval. Rendszeressé vált a tájékoztatás a széles rétegeket érintő jogszabályi változásokról, a közbiztonsági és közlekedésrendészeti akciókról, azok eredményeiről, és a bűn és baleset-megelőzési tanácsok is szélesebb rétegekhez jutnak el. A televízió beszámolt az elért eredményekről (az év iskola rendőre), a Rendőrnaphoz kapcsolódó rendőrségi kiállítás sikeréről.
Rendszeresen küldünk eredményekről, sikeres elfogásokról, érdekes, tanulságos esetekről szóló cikkeket a Főkapitányság intranetes újságjára.
A cikkek közül a megyei sajtófelelős választotta ki azokat, a főkapitánysági szempontoknak figyelembevételével, amelyeket a www.police.hu portálra ill. a megyei sajtóba megküldött.
VI.
ÖSSZEGZÉS
Összegzésként megállapítható, hogy a Balatonalmádi Rendőrkapitányság nagyon jó eredményekkel teljesítette a 2011. évben reá háruló feladatait. Az értékelt időszakra vonatkozó főbb célkitűzéseinket megvalósítottuk, feladatainkat időarányosan teljesítettük.
Az értékelő jelentés alapján, az elmúlt év vonatkozásában, a Balatonalmádi Rendőrkapitányság minden egyes dolgozója büszke lehet az elért eredményeinkre, emelt fővel járhatnak. Elhitték, és bebizonyították, hogy kemény, becsületes minőségi munkával a legjobbak között a helyük. Ma már elismerés „ Almádi rendőrnek” lenni.
A 2011-es országos adatok alapján a Balatonalmádi Rendőrkapitányság, az ország 151 kapitánysága közül, 37 helyet javítva, a 11. lett.
Az idei évre fő célkitűzésnek tekintjük a rendőri tevékenység, társadalmi, gazdasági szereplőkkel történő összehangolásával, a bűncselekményt elkövető ismeretlen személyek lehető legnagyobb számú felderítésével és a büntetőeljárások sikeres befejezésével, a közterületen jelen lévő, reagáló rendőrséggel biztosítani az illetékességi területünk polgárai, valamint az idelátogató turisták, átutazók számára a félelemmentes, biztonságos életminőséget.
A tisztességes, szakmai alázattal és elhivatottsággal végzett munka csak megbecsülést és elismerést eredményezhet a törvénytisztelő állampolgárok körében.
Dr. Szabó János r. alezredes
rendőrségi főtanácsos
kapitányságvezető
1.sz. melléklet
Az iktatások alakulása
2. sz. melléklet
Ismertté vált, regisztrált bűncselekmények fő fejezetenként (Enyübs)
|
B A L A T O N A L M Á D I
|
|
MEGNEVEZÉS
|
2010. év
|
2011. év
|
Ismertté vált bűncselekmények
|
1429
|
1204
|
Személy elleni
|
38
|
48
|
ami az összes %-a
|
2,6 %
|
4 %
|
Közlekedési bűncselekmények
|
81
|
44
|
ami az összes %-a
|
5,7 %
|
3,65 %
|
Ittas vezetés
|
54
|
20
|
ami a közlekedési bcs.-k %-a
|
66,7 %
|
45,45 %
|
Gazdasági bűncselekmények
|
38
|
75
|
ami az összes %-a
|
2,6 %
|
6,22 %
|
Vagyon elleni bűncselekmények
|
1054
|
681
|
ami az összes %-a
|
73,7 %
|
56,56 %
|
3. sz. melléklet
Ismertté vált, regisztrált vagyon elleni bűncselekmények (Enyübs)
|
B A L A T O N A L M Á D I
|
|
MEGNEVEZÉS
|
2010. év
|
2011. év
|
Ismertté vált bűncselekmények
|
1429
|
1204
|
Vagyon elleni összesen
|
1054
|
681
|
ami az összes %-a
|
73,7 %
|
56,56 %
|
Lopás
|
268
|
253
|
betöréses lopás
|
230
|
166
|
Sikkasztás
|
11
|
11
|
Csalás
|
54
|
56
|
Rablás
|
5
|
3
|
jármű önkényes elvétele
|
2
|
5
|
4. sz. melléklet
A nyomozás elrendelések alakulása az állampolgárok biztonság érzetét leginkább érintő bűncselekmények tekintetében
|
B A L A T O N A L M Á D I
|
|
MEGNEVEZÉS
|
2010. év
|
2011. év
|
Összes nyomozás elrendelés
|
692
|
552
|
Vagyon elleni összesen
|
477
|
349
|
Lopás
|
238
|
201
|
Nyomozás eredményesség
|
19,48 %
|
39,71 %
|
Betöréses lopás
|
148
|
85
|
Nyomozás eredményesség
|
28,87 %
|
36,36 %
|
Rablás
|
4
|
1
|
Nyomozás eredményesség
|
60 %
|
50 %
|
Erőszakos közösülés
|
0
|
0
|
Garázdaság
|
17
|
33
|
Testi sértés
|
12
|
11
|
5. sz. melléklet
A vagyon elleni bűncselekmények aránya
6. sz. melléklet
A bűncselekmények megoszlása a városaink között
7. sz. melléklet
A bűncselekmények megoszlása a városaink és községeink között
8. sz. melléklet
Eredményességi mutatók
S Z E R V
|
Nyomozás eredményesség (%)
|
|
|
2010.
|
2011.
|
VESZPRÉM
|
63,30
|
56,99
|
PÁPA
|
68,17
|
62,60
|
TAPOLCA
|
51,09
|
50,63
|
VÁRPALOTA
|
58,65
|
55,18
|
AJKA
|
54,66
|
56,60
|
BALATONFÜRED
|
52,03
|
55,17
|
BALATONALMÁDI
|
53,59
|
61,51
|
MEGYE ÖSSZESEN
|
59,52
|
57,24
|
9. sz. melléklet
Ismertté vált, regisztrált bűncselekmények fő fejezetenként (Enyübs)
MEGNEVEZÉS
|
B A L A T O N A L M Á D I
|
|
2010. év
|
2011. év
|
|
Ismertté vált bűncselekmények
|
365
|
388
|
Személy elleni
|
9
|
19
|
Közrend elleni
|
64
|
76
|
Közlekedési bűncselekmények
|
24
|
13
|
Gazdasági
|
10
|
21
|
Házasság, a család, ifjúság és nemi erkölcs elleni
|
7
|
8
|
Vagyon elleni
|
246
|
248
|
Államigazgatás, az igazságszolgáltatás, és a közélet tisztasága elleni bűncselekmények
|
4
|
3
|
10. sz. melléklet
Az iktatások alakulása fő fejezetenként a Neo Zsaru adatai alapján
MEGNEVEZÉS
|
B A L A T O N A L M Á D I
|
|
2010. év
|
2011. év
|
|
Ismertté vált bűncselekmények
|
301
|
225
|
Személy elleni
|
22
|
23
|
Közrend elleni
|
48
|
50
|
Közlekedési bűncselekmények
|
24
|
15
|
Gazdasági
|
8
|
10
|
Házasság, a család, ifjúság és nemi erkölcs elleni
|
5
|
11
|
Vagyon elleni
|
192
|
115
|
Államigazgatás, az igazságszolgáltatás, és a közélet tisztasága elleni bűncselekmények
|
2
|
1
|
11. sz. melléklet
Jellemző bűncselekmények alakulása az Enyübs alapján
|
2010.
|
2011.
|
Lopás
|
65
|
67
|
Betöréses lopás
|
41
|
26
|
Testi sértés
|
5
|
9
|
Garázdaság
|
11
|
10
|
Csalás
|
25
|
18
|
Sikkasztás
|
4
|
5
|
Ittas vezetés
|
19
|
8
|
12. sz. melléklet
Jellemző bűncselekmények alakulása a Neo Zsaru alapján
|
2010.
|
2011.
|
Lopás
|
91
|
61
|
Betöréses lopás
|
34
|
23
|
Testi sértés
|
10
|
9
|
Garázdaság
|
8
|
15
|
Csalás
|
18
|
11
|
Sikkasztás
|
7
|
6
|
Ittas vezetés
|
16
|
10
|
13. sz. mellékélet
Személyes szabadságot korlátozó intézkedések
|
2010.
|
2011.
|
Változás %
|
Elfogás
|
81
|
61
|
-25
|
Előállítás
|
375
|
396
|
6
|
Biztonsági intézkedés
|
133
|
152
|
14
|
Közterületi fő
|
5428
|
5412
|
0
|
Közterületi óra
|
54200
|
56082
|
3
|
Nem közterületi fő
|
1934
|
2132
|
10
|
Nem közterületi óra
|
16792
|
19180
|
14
|
14.sz. melléklet
Büntető-, szabálysértési feljelentések, helyszíni bírságolás,
alkalmazott alkoholszondák alakulása
|
2010.
|
2011.
|
Változás %
|
Büntető feljelentés
|
128
|
102
|
-20
|
Szabálysértési feljelentések
|
19845
|
21103
|
6
|
HB / Fő
|
1831
|
2340
|
28
|
HB / 100 Ft
|
100982
|
118620
|
17
|
Összes alkoholszonda
|
12142
|
12981
|
7
|
Pozitív szonda
|
183
|
120
|
-34
|
15. sz. melléklet
Fokozott ellenőrzések 2010/2011. évi kimutatása (eset/fő):
Akciók
|
2010.
|
2011.
|
Közbiztonsági:
|
140
|
155
|
Közlekedési:
|
33
|
41
|
Egyéb:
|
24
|
14
|
Összesen (eset/fő):
|
197 eset /
1083 fő
|
210 eset /
942 fő
|
16. sz. melléklet
A rendőrkapitányság illetékességi területén és Balatonalmádiban
bekövetkezett közlekedési balesetek számának alakulása
Megnevezés :
|
2010.
|
2011.
|
Eltérés (%)
|
B.almádi város
|
Halálos
|
1
|
3
|
+200%
|
1
|
Súlyos
|
28
|
34
|
+21%
|
7
|
Könnyű
|
34
|
45
|
+32%
|
10
|
Össz. sérüléses
|
63
|
82
|
+30%
|
18
|
Sérülés nélküli
|
157
|
162
|
+3%
|
52
|
Összesen
|
220
|
244
|
+11%
|
70
|
Döntési javaslat
"A Rendőrkapitányság beszámolójának elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
…./2012.(II.23.)Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2011. évi tevékenységéről szóló beszámolóját köszönettel elfogadja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető
Határidő: 2012. március 5. – értesítésre
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: