5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. április 26-i ülésére

Tárgy:   Éves összefoglaló ellenőrzési jelentés a 2011. évben végzett belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről
Készítette:   Cseh Anikó köztisztviselő, Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester, Ujlakiné Dr. Pék Éva jegyző
Véleményező bizottság:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvénynek (a továbbiakban: Áht.), a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvénynek (a továbbiakban: Ötv.), valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletnek (a továbbiakban: Ber.) megfelelően a közpénzek felhasználásában résztvevő költségvetési szervek kötelesek belső ellenőrzési rendszert működtetni abból a célból, hogy a szervezet vezetője számára bizonyosságot nyújtsanak az általa kiépített és működtetett pénzügyi irányítási és kontroll rendszerek megfelelőségét illetően.
A belső ellenőrzés független, tárgyilagos, bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység, melynek célja, hogy az adott szervezet működését fejlessze, és eredményességét növelje. A belső ellenőrzés a szervezet céljai elérése érdekében rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet kockázatkezelési, irányítási és ellenőrzési eljárásainak hatékonyságát.
A Belső ellenőrzés éves munkájáról, az Ötv., a Ber. valamint a Társulás Belső Ellenőrzési Kézikönyve alapján Éves Ellenőrzési Jelentést kell készíteni, melyet a polgármesternek a tárgyévet követően a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg kell a Képviselő-testület elé terjesztenie. A Ber. 48. §-a megfogalmazza az éves ellenőrzési jelentés, illetve az éves összefoglaló ellenőrzési jelentés tartalmi követelményeit. 
 
2009.01.01-től a belső ellenőrzési tevékenységet a Kelet-balatoni Többcélú Kistérségi Társulás által kiírt közbeszerzési pályázat nyertese, a Szántó és Társa Szolgáltató Bt. látja el Önkormányzatunknál.
A Szántó és Társa Szolgáltató Bt. által készített éves ellenőrzési jelentés alapján a következők szerint számolunk be a belső ellenőrzés 2011. évi tevékenységéről.
 
1.1.A belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása:
 
A belső ellenőrzési tervben foglaltak szerint az alábbi témák kerültek átvizsgálásra:
1.       Balatonalmádi Város Önkormányzata állami támogatásokkal, hozzájárulásokkal kapcsolatos elszámolás, előirányzatainak teljesítése, tényleges mutatószámok megállapítása, kötött felhasználású támogatások felhasználásának ellenőrzése (a Költségvetési törvény 3., 5. és 8. sz. mellékletében szereplő normatívák)
Szervezeti egységek:
·         Polgármesteri Hivatal
·         Közoktatási intézmények
·         Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ
2/1. Az Önkormányzat 2010. évi költségvetési beszámolójának ellenőrzése
      Ellenőrzött költségvetési intézmény: Polgármesteri Hivatal
 
2/2.Balatonalmádi Városgondnokság 2010. évi beszámoló vizsgálata
      Ellenőrzött költségvetési intézmény: Balatonalmádi Városgondnokság
                                                                
3.   Készpénzkezelés rendjének vizsgálata Balatonalmádi Városgondnokságnál
      Ellenőrzött költségvetési intézmény: Balatonalmádi Városgondnokság
 
4.   Készpénzkezelés rendjének vizsgálata az Önkormányzat által üzemeltetett strandoknál
      Ellenőrzött költségvetési intézmény: Balatonalmádi Város Önkormányzat által üzemeltetett strandok
 
5.   Költségvetési gazdálkodás utóvizsgálata Balatonalmádi Városgondnokságnál
      Ellenőrzött szervezet: Balatonalmádi Városgondnokság
 
6.   Balatonalmádi Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény költségvetési gazdálkodásának vizsgálata
      Ellenőrzött költségvetési intézmény: Kósa György Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
 
7.    Közbeszerzési törvény előírásai betartásának vizsgálata a „Nagyfelületű útfelújítások c. közbeszerzési eljárás során” tárgyú ellenőrzés 2012. évre   áthúzódott.
     
8.       Hatósági bevételek beszedésére, elszámolására vonatkozó jogszabályi előírások betartásának vizsgálata
Ellenőrzött költségvetési intézmény: Polgármesteri Hivatal
 
9.       A 2010. évi éves ellenőrzési tervben 7. sz. ellenőrzés –„Balatonalmádi Kommunális Kft-nél a rendelkezésre álló erőforrással való gazdálkodás vizsgálata” – idő hiányában 2010. évben nem valósult meg, ez az ellenőrzés 2011. évre húzódott át.
 
 
1.2.Az ellenőrzések személyi, tárgyi feltételei, az ellenőrzést elősegítő és akadályozó tényezők
 
A belső ellenőrzést 2011-ben végző személyi állomány iskolai végzettsége megfelelt a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003.(IX.26.) Kormányrendeletben foglaltaknak.
A tárgyi és munkavégzéshez szükséges feltételek –a Hosszú és Társa. Szolgáltató Bt. irodájában – biztosítottak voltak 2011. évben is.
Az ellenőrzések lefolytatásának akadályozó tényezői nem voltak.
 
1.3. Az ellenőrzés fontosabb megállapításai, következtetései, javaslatai
 
Az elfogadott ellenőrzési program szerinti ellenőrzések megállapításai a Hosszú és Társa Szolgáltató Bt. vizsgálatai alapján az alábbiak voltak:
  
1.3.1.   Balatonalmádi Város Önkormányzata állami támogatásokkal, hozzájárulásokkal kapcsolatos elszámolás, előirányzatainak teljesítése, tényleges mutatószámok megállapítása, kötött felhasználású támogatások felhasználásának ellenőrzése (a Költségvetési törvény 3., 5. és 8. sz. mellékletében szereplő normatívák):
 
Az ellenőrzés típusa:                     pénzügyi ellenőrzés.
Az ellenőrzött időszak:                  2010. év.
Az ellenőrzés időpontja:                2011. január 26 – 2011. február 28.
 
A vizsgálat megállapítása:
A helyi önkormányzat normatív állami hozzájárulásait a költségvetési törvény 3. számú melléklete alapján Balatonalmádi Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatala igényli.
Az igénylés és az elszámolás előkészítése és különböző nyilvántartásokkal történő alátámasztása az intézményekben biztosított.
A vizsgálat lefolytatásához szükséges dokumentumok valamennyi ellenőrzött költségvetési szervnél megfelelő formában és tartalommal rendelkezésre álltak, melyek a normatíva igénylés alapdokumentálását biztosították.
 
Az ellenőrzés során tapasztalt mutatószámokról a vizsgálatról készített jelentés melléklete adott tájékoztatást, melyet a 2010. évi beszámoló MÁK leadása előtt elkészítettünk, s így a beszámolóban szerepelő adatok valóságtartalmát támogatta.
 
1.3.2.1.  Az Önkormányzat 2010. évi költségvetési beszámolójának ellenőrzése:
  
Az ellenőrzés típusa:                     teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak:                  2010. költségvetési év
Az ellenőrzés időtartama:             2011. március 20 – 2011. április 5.
 
Az ellenőrzés feladatai:    
- számviteli alapelvek érvénysülésének megállapítása
- a mérlegben szereplő adatok valódiságának vizsgálata az elkészített leltár alapján,
- a tárgyévi pénzmaradvány megállapításának ellenőrzése
- mérleg tételeinek könyvviteli adatok alapján történő összeállításának értékelése,
- a főkönyvi könyvelés és az analitikus nyilvántartások egyezőségének megállapítása,         
 
A vizsgálat megállapítása:
Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetését kiadásainak és bevételeinek előirányzatai, és az általa alapított, irányított költségvetési szervek kiadásainak és bevételeinek előirányzatai együttesen alkotják.
Az Önkormányzat költségvetéséből finanszírozza és látja el a helyi önkormányzatokról szóló és más törvényben meghatározott feladatait.
A 2010. évi beszámoló ismeretében Balatonalmádi Város Önkormányzat vagyonváltozásának időbeni alakulása került vizsgálatra az elemzés és az ellenőrzés módszereivel.
A vizsgálat alapján megállapítható volt, hogy a mérleg és a beszámoló 38-as űrlapjának szereplő adatok összhangban vannak a főkönyvi nyilvántartásban feltüntetett adatokkal. A mérlegvalódiság megállapítható.
Az év végi beszámoló teljesítési adatainak értékelésekor megállapítható, hogy a bevételek a módosított előirányzat szerint teljesültek, a kiadási előirányzatok a jóváhagyott előirányzaton belül teljesültek, azon belül a kiemelt előirányzatokat sem lépték túl. Az előirányzatok évközi változásainak nyomon követése biztosított volt. Az előirányzat módosítások szükségesek és megalapozottak voltak. A költségvetési gazdálkodást az előirányzatok folyamatosan biztosították.
A beszámoló összeállítása során érvényesültek a költségvetési gazdálkodás keretében megjelölt számviteli alapelvek.
 
A képviselő testület részére elkészített előterjesztések megfelelően részletezettek.
 
A költségvetés és a beszámoló dokumentumai rendezett, könnyen áttekinthető formában álltak az ellenőrzés rendelkezésére, mely a vizsgálatot segítette.
   
1.3.2.2. Balatonalmádi Városgondnokság 2010. évi beszámoló vizsgálata:
 
Az ellenőrzés típusa:                     teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak:                  2010. költségvetési év
Az ellenőrzés időtartama:             2011. március 20 – 2011. április 5.
 
Az ellenőrzés feladatai:    
- számviteli alapelvek érvénysülésének megállapítása
- a mérlegben szereplő adatok valódiságának vizsgálata az elkészített leltár alapján,
- a tárgyévi pénzmaradvány megállapításának ellenőrzése
- mérleg tételeinek könyvviteli adatok alapján történő összeállításának értékelése,
- a főkönyvi könyvelés és az analitikus nyilvántartások egyezőségének megállapítása,
 
A vizsgálat megállapítása:
A költségvetési szerv beszámolási kötelezettsége a költségvetési előirányzatok alakulásának és azok teljesítésének, a vagyoni, a pénzügyi és létszámhelyzetének, a költségvetési feladatmutatóknak bemutatására terjed ki.
A beszámolóban a pénzügyi helyzetet a költségvetésben meghatározott bevételi és kiadási előirányzat teljesítése tükrözi. A beszámolóban a maradvány az alaptevékenységgel kapcsolatos pénzmaradványt tartalmazza, mivel a Városgondnokság vállalkozási tevékenységet nem folytat.
A vizsgálat alapján megállapítható volt, hogy a mérleg adatai összhangban vannak a főkönyvi nyilvántartásban feltüntetett adatokkal. A mérlegvalódiság megállapítható.
Az év végi beszámoló teljesítési adatainak értékelésekor megállapítható, hogy a bevételek a módosított előirányzat szerint, a kiadási előirányzatok a jóváhagyott előirányzaton belül teljesültek. Az előirányzatok évközi változásainak nyomon követése biztosított volt. Az előirányzat módosítások szükségesek és megalapozottak voltak. A költségvetési gazdálkodást az előirányzatok folyamatosan biztosították.
A beszámoló összeállítása során érvényesültek a költségvetési gazdálkodás keretében megjelölt számviteli alapelvek.
A képviselő testület és a Polgármesteri Hivatal részére elkészített előterjesztések megfelelően részletezettek.
Az ellenőrzés a 2010. évi gazdálkodást és mérleget megfelelőnek tartotta, a gazdálkodás megfelel az államháztartás szervezeteivel szemben támasztott követelményeknek, a mérleg valódisága megállapítható.
 
1.3.3.  Készpénzkezelés rendjének vizsgálata Balatonalmádi Városgondnokságnál
 
Az ellenőrzés típusa:                     szabályszerűségi és pénzügyi ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak:                  aktuális állapot
Az ellenőrzés időtartama:              2011. október 10 – 2011. október 31.
 
A vizsgálat megállapítása:
 
Az ellenőrzés a pénzkezelést megfelelőnek tartotta, a pénzkezeléssel kapcsolatos dokumentumok rendezett, áttekinthető formában álltak rendelkezésre, mely a vizsgálatot segítette.
A számviteli szabályzatokat elkészítették, ezen belül a Pénzkezelési Szabályzat tartalmilag megfelelő, amely rendelkezik a bankkártya használatáról is.
A pénztárrovancsolás során eltérés nem került feltárásra. A pénztárellenőr a pénztáros tevékenységét folyamatosan ellenőrizte. Az ellátmánnyal 30 napon belül elszámolnak. A vizsgált intézmény vonatkozásában mind a pénztáros, mind pedig a helyettese az előírt követelményeknek megfelelt.
A pénz szállítását és őrzését az Intézmény a hatályos pénzkezelési szabályzat szerint, szabályosan végzi el.
Az Intézményben a szigorú számadású nyomtatványok tételes nyilvántartási rendszerét kialakították. A tételes ellenőrzés során eltérést nem volt tapasztalható.
  
1.3.4. Készpénzkezelés rendjének vizsgálata az Önkormányzat által üzemeltetett strandoknál:
 
Az ellenőrzés típusa:                     pénztár rovancsolás
Az ellenőrzött időszak:                  hatályos állapot
Az ellenőrzés időpontja:                2011. augusztus 3.
 
A vizsgálat megállapítása:
A strandok üzemeltetése a Polgármesteri Hivatal elkülönült szervezeti egységében történik, élén a vezető strandgondnokkal.
A strandoknál folytatott helyszíni ellenőrzések – melyek során rovancsolásra is sor került – megállapítható, hogy a bevételek kezelése és elszámolása a helyi szabályozásnak megfelelően történt.
A strandbevételek beszedésével, elszámolásával és nyilvántartásával kapcsolatos kontrollfolyamatok a Polgármesteri Hivatalban megfelelően kiépítettek.
 
1.3.5.  A költségvetési gazdálkodás utóvizsgálata Balatonalmádi Városgondnokságnál:
 
Az ellenőrzés típusa:                     rendszerellenőrzés
Az ellenőrzött időszak:                  2010. év
Az ellenőrzés időpontja:                2011. október 01 – 2011. október 31.
           
A vizsgálat megállapítása:
2010. évben a Balatonalmádi Városgondnokság, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv 2009. évi gazdálkodását vizsgálta a belső ellenőrzés, melynek utóvizsgálatára jelen ellenőrzés során kerül sor.
 
Az Intézménynél a számvitel logikailag zárt rendszerét kialakították, mivel a főkönyvi könyvelés, az analitikus nyilvántartások és a bizonylatok adatai közötti egyeztetésre az ellenőrzés és az utóellenőrzés során is lehetőség volt.
 
A 2009. évi beszámoló ellenőrzése során 2010. évben tett javaslatok a 2010. évi beszámoló elkészítésekor maradéktalanul érvényesültek.
 
1.3.6.  Balatonalmádi Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény költségvetési gazdálkodásának vizsgálata:
 
Az ellenőrzés típusa:                     pénzügyi, szabályszerűségi ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak:                  2010. év
Az ellenőrzés időpontja:                2011. december 01 – 2011. december 31.
  
Az ellenőrzés megállapításai:
 
Balatonalmádi Város Önkormányzat 2010. évi költségvetési rendelete a Zeneiskola előirányzatait elkülönítetten tartalmazza.
A helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja. A képviselő-testület döntése szerint időközönként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára az éves beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja ennek megfelelően a költségvetési rendeletét.
 A rendelet a Kósa György Városi Zeneiskola előirányzatait elkülönítetten, teljes körűen tartalmazza. 
A Zeneiskola 2010. évi költségvetését egy esetben (2010.11.30.) módosították, melyről a Képviselő-testület a tájékoztatást megkapta.
A költségvetés módosítását a 2010. évi feladatok ellátása érdekében hajtották végre.
Az Önkormányzat gazdálkodási adatai a költségvetési rendeletben megfelelő formában jelennek meg, az ellenőrzött önállóan működő költségvetési szerv Balatonalmádi Kósa György Városi Zeneiskola előirányzatait elkülönítetten tartalmazza. A költségvetési rendelet, valamint az információs jelentésben (MÁK K-11) foglalt adatok megegyeznek.
A Zeneiskola 2010. év végi beszámoló teljesítési adatainak értékelésekor megállapítható, hogy a bevételek a módosított előirányzatot meghaladták, a kiadási előirányzatok a jóváhagyott előirányzaton belül teljesültek. Az előirányzatok évközi változásainak nyomon követése biztosított volt. A költségvetési gazdálkodást az előirányzatok folyamatosan biztosították.
Leltározási tevékenységet a vizsgált évben folytattak, a vagyonleltárt elkészítették.
A Zeneiskola a gazdálkodási feladatainak ellátásáról a Városgondnoksággal, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervvel feladat ellátási megállapodást kötött.
A Zeneiskola szervezeti és működési szabályzata a 95/2009.(IX.15.) OKB határozattal elfogadásra került.
 
1.3.7. Nagyfelületű útfelújítások c. közbeszerzési eljárás ellenőrzése 2012.évre áthúzódó vizsgálat.
 
1.3.8.  Balatonalmádi Város Önkormányzat hatósági díj beszedésének vizsgálata:
     
Az ellenőrzés típusa:                     teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak:                  2010. év
Az ellenőrzés időszaka:                2011. december 01 – 2011. december 31.
Az ellenőrzés módja:                    dokumentumok tételes, helyszíni ellenőrzése
 
Az ellenőrzés megállapítása
A Polgármesteri Hivatalban az Adóosztály és a Műszaki Osztály tevékenységi köréhez kapcsolódik díjbeszedés. Az Okmányiroda a központi rendszeren keresztül szedi be a szolgáltatási díjakat.
 
Az államigazgatási eljárási illetéket az ÖNKADÓ programban előírják és könyvelik.
A beszedett illetékről az Illetékhivatalt a negyedévet követő hónap 10-ig tájékoztatják és továbbutalják. A bevétel az Önkormányzat költségvetésében nem jelenik meg, mivel a befizetés elkülönített számlára történik.
Az igazgatási szolgáltatási díjakról a jogszabály alapján elkülönített nyilvántartást kell vezetni, s ennek megfelelve a főkönyvi nyilvántartásban elkülönített főkönyvi számlaszámon tartják nyilván az építéshatósági díjbevételeket.
A befizetett igazgatási díjról, mint közhatalmi tevékenységről a Pénzügyi Osztály ezzel megbízott dolgozója számlát állít ki. A számlázás gépi program segítésével történik.
A hatósági díjbefizetés megkönnyítése érdekében a Magyar Posta Balatonalmádi Város Polgármesteri Hivatalában is működik.
A hivatali és postai nyilvántartások és készpénz kezelés elkülönítése biztosított. A két pénztár azonos időpontban nincsen nyitva.
Az igazgatási szolgáltatási díjakról a jogszabály alapján elkülönített nyilvántartást kell vezetni, s ennek megfelelve a főkönyvi nyilvántartásban elkülönített főkönyvi számlaszámon tartják nyilván az egyes díjbevételeket.
 
1.3.9 Balatonalmádi Kommunális Kft-nél a vagyonkimutatás, a vagyongazdálkodással kapcsolatos szabályzatok vizsgálata:
 
Az ellenőrzés típusa:                     teljesítmény ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak:                  2009. év
Az ellenőrzés időpontja:                2010. december 13 – 2011. január 31.
Az ellenőrzés módja:                    dokumentum elemzés
 
Az ellenőrzés megállapítása
A Számviteli törvény 14. § (3) bekezdése alapján a törvényben rögzített alapelvek, értékelési előírások    alapján ki kell alakítani és írásba kell foglalni a gazdálkodó adottságainak, körülményeinek leginkább megfelelő - a törvény végrehajtásának módszereit, eszközeit meghatározó - számviteli politikát.
A számviteli politika keretében írásban rögzíteni kell - többek között - azokat a gazdálkodóra jellemző szabályokat, előírásokat, módszereket, amelyekkel meghatározza, hogy mit tekint a számviteli elszámolás, az értékelés szempontjából lényegesnek, jelentősnek, nem lényegesnek, nem jelentősnek, továbbá meghatározza azt, hogy a törvényben biztosított választási, minősítési lehetőségek közül melyeket, milyen feltételek fennállása esetén alkalmaz, az alkalmazott gyakorlatot milyen okok miatt kell megváltoztatni.
A számviteli politika keretében rendelkezni kell
a) az eszközök és a források leltárkészítéséről és leltározásáról,
b) az eszközök és a források értékeléséről,
c) az önköltségszámítás rendjéről és
d) a pénzkezelési szabályokról.
 
A Társaság ezen jogszabályi kötelezettségét teljesítve, a gazdasági vezető megalkotta és 2007. január 1-ei időponttal az ügyvezető hatályba léptette a fent előírt szabályzatokat.
A Társasága 2010. évi beszámolóját a könyvvizsgáló megvizsgálta, azt megbízható záradékkal minősítette. A Kft. pénzügyi kimutatásainak összeállítására alkalmazott informatikai program megfelelőségével kapcsolatban azonban kételyét fogalmazta meg.
A belső ellenőrzés a Balatonalmádi Kommunális Kft. vagyongazdálkodását szabályozottnak találta.
 
1.4.Az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény nem történt. Mulasztás vagy hiányosság gyanúja nem merült fel egyik vizsgált intézménynél sem.
 
1.5.A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok:
 
1.5.1 Balatonalmádi Város Önkormányzata állami támogatásokkal, hozzájárulásokkal kapcsolatos elszámolás, előirányzatainak teljesítése, tényleges mutatószámok megállapítása, kötött felhasználású támogatások felhasználásának ellenőrzése (a Költségvetési törvény 3., 5. és 8. sz. mellékletében szereplő normatívák):
 
-       A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
-       A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
 
1.5.2.1 Az Önkormányzat 2010. évi költségvetési beszámolójának ellenőrzése:
 
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került,
- A belső ellenőr által a vizsgálat eredményeként,  az alábbi intézkedési terv készítését előíró javaslatok kerültek megfogalmazására:
1.) A 2010. évi mérlegben kimutatott tartalékok 2011. évi helyes főkönyvi könyveléséről gondoskodni kell
2.) Gondoskodni kell a 2010. évi beszámoló 38-as űrlapjainak a főkönyvi nyilvántartással történő egyezőségéről
 
1.5.3.2 Balatonalmádi Városgondnokság 2010. évi beszámoló vizsgálata:
 
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
- A belső ellenőr által a vizsgálat eredményeként az alábbi intézkedési terv készítését nem igénylő javaslatok kerültek megfogalmazásra:
                1.) A tartalékok tekintetében a 2011. évi helyes főkönyvi könyvelés elvégzése,
                2.) Az intézmény finanszírozás gyakorlatát az irányító szervvel kerüljön felülvizsgálatra
   
1.5.3. Készpénzkezelés rendjének vizsgálata Balatonalmádi Városgondnokságnál
  
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
 
1.5.4. Készpénzkezelés rendjének vizsgálata az Önkormányzat által üzemeltetett strandoknál:
 
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került.
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
 
1.5.5. A költségvetési gazdálkodás utóvizsgálata Balatonalmádi Városgondnokságnál:
 
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került
-  A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor
 
1.5.6. Balatonalmádi Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény költségvetési gazdálkodásának vizsgálata:
 
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor
 
1.5.7. Nagyfelületű útfelújítások c. közbeszerzési eljárás ellenőrzése 2012.évre áthúzódó vizsgálat
 
1.5.8. Balatonalmádi Város Önkormányzat hatósági díj beszedésének vizsgálata:
 
- A vizsgált terület vonatkozásában a belső kontroll rendszer kiépítésre került
- A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor
 
2.1 Tanácsadó tevékenység bemutatása
 
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján pozitív irányú pénzügyi-számviteli feladatellátás tapasztalható, annak ellenére, hogy a pénzügyi feladatellátásban érintettek leterheltsége magas, illetve folyamatos jogszabályváltozás nehezíti a munkát.
A költségvetési szervek igénylik a szakmai tanácsadást egy-egy megoldandó feladat kapcsán, ezért a belső ellenőrök az ellenőrzéseik nyomán szerzett tapasztalatikat egy-egy terület vonatkozásában folyamatosan megosztották az érintettekkel.
A helyszíni vizsgálatok kapcsán - de telefonos megkeresés esetében is – számos szakmai kérdésben fogalmazták meg szakmai véleményüket.
A jogszabályban előírt tanácsadói tevékenység keretében elkészítették és megküldték a zárszámadási rendelet összeállításával kapcsolatos javaslataikat, illetve a sajátos nevelési igényű gyerekek ellátása kapcsán az Alapító Okiratok módosítására vonatkozó anyagokat.
 
Az ellenőrzött szervezeteknél a vizsgálatokhoz szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítottak voltak.
A vizsgálatokhoz a szükséges anyagokat, információt és az elvárható segítséget megkapták, esetenként a vizsgált területen a leterheltség miatt kellett munkájukat átszervezni.
 
Az ellenőrzött szervezetek a belső ellenőri megállapításokat, javaslatokat elfogadták, észrevétel miatt érdemi módosításra a jelentésekben nem került sor, azaz a vizsgálati jelentések véglegesítése előtt egyeztettük, lezáratlan kérdések nem maradtak.
    
3.1. A belső kontrollrendszer működésének értékelése az ellenőrzési tapasztalatok alapján:
 
A belső kontrollrendszer a kockázatok kezelése és tárgyilagos bizonyosság megszerzése érdekében kialakított folyamatrendszer, melynek célja, hogy a működés és a gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan, hatékonyan és eredményesen hajtsák végre.
Balatonalmádi Város Önkormányzatnál a tevékenységek szabályozottsága biztosított, mivel a jogszabályokban meghatározott szabályzatokat elkészítették és alkalmazzák. Fontos, hogy ezek a dokumentumok folyamatosan felülvizsgálatra, a változó jogszabályi környezet és alkalmazott gyakorlat alapján aktualizálásra kerüljenek. Ennek elmaradása magas kockázatot jelent a szervezet működésében.
A kontrollkörnyezetkialakítása a szabályzatok elkészítése és az abban foglaltak alkalmazása lévén tudatos és jól szervezett tevékenység.
 
Az önkormányzat és a költségvetési szervek működésében rejlő kockázatos területek kiválasztása érdekében a kockázatkezelés, azaz objektív kockázatelemzési módszer valamennyi folyamat vonatkozásában nem került alkalmazásra.
 
Az Önkormányzat célkitűzéseinek elérése érdekében kialakításra kerültek azok az eljárások, eszközök, mechanizmusok, amelyek elősegítik a célkitűzéseinek elérését
·         a működés eredményessége és hatékonysága,
·         a pénzügyi jelentések megbízhatósága, és
·         az alkalmazandó törvényeknek és előírásoknak való megfelelés területén.
 
Az Önkormányzat információs és kommunikációs rendszere ( pl: iktatási rendszer ) kialakításra került annak érdekében, hogy alkalmas legyen objektív módon tájékoztatást nyújtani az irányító szerveknek és az ügyfeleknek, biztosított továbbá, hogy a kívülről érkező információk, a megfelelő kommunikációs csatornákon át, eljussanak ahhoz a szervezeti egységhez, amely az információkat hasznosítani tudja. Az Önkormányzat és a költségvetési szerv vezetőinek beszámolási kötelezettségeit magas szintű jogszabályok: törvények, kormányrendeletek írják elő. A beszámolást felelősséggel végző vezetőnek, miután jogi felelőssége tudatában kell az előírt tartalmú nyilatkozatokat, jelentéseket megtennie, gondoskodnia kell arról, hogy a szervezeti egységek szabályos működéséről folyamatosan megbízható adatokhoz, információkhoz jusson. Ennek eszközeként célszerű lenne kialakítani és működtetni a „Vezetői Információs Rendszert” ( VIR).
A jogszabályi előírás alapján, az ellenőrzési nyomvonalhoz kapcsolódóan, minden költségvetési szervnek ki kell alakítania egy olyan monitoring rendszert (hierarchikusan felépített vezetői információs rendszert), amelynek alapján a szervezet valamennyi tevékenységének minden szakasza értékelhető, és megfelelő jelzést ad a szükséges intézkedések meghozatalára. A széles körű szabályozottság és a Polgármesteri Hivatal, valamint az Intézmények megfelelő létszáma miatt a rendszer működtetése biztosított, melynek keretében az elszámoltathatóságra, az átláthatóságra és a felelősségre a jövőben kiemelt figyelmet kell fordítani.
 
4.1. Az intézkedési tervek megvalósításáról szóló beszámolás
Az intézkedési tervekben meghatározott feladatok megvalósulását általában a hiba jelentőségétől függően utóvizsgálat keretében vagy a következő vizsgálatkor ellenőrzik a belső ellenőrök.
2011-ben a belső ellenőrök által intézkedési terv készítését előíró javaslatok száma 2 volt, amelyből 2 intézkedés megvalósult.
 
4.2.Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslat nem került megfogalmazásra, mivel minden ellenőrzött terület vonatkozásában megfelelő kontroll mechanizmusok működnek.   
 
5. Egyéb külső ellenőrzés
 
5.1. Magyar Állami Számvevőszék ellenőrzése:
 
Az ellenőrzés típusa: egyéb szabályszerűségi vizsgálat
Az ellenőrzött időszak: 2007. január 01 – 2011. június 30.
A helyszíni  ellenőrzés időtartama: 2011. október 01 – 2011. november 30.
Az ellenőrzés lezárásának időpontja: végleges ellenőrzési jelentés nem készült el
 
Az ellenőrzés célja a városi önkormányzatnál annak értékelése, hogy:
-                          a vizsgált időszakban a kötelező- és önként vállalt feladatok ellátását biztosító szervezeti keretekben, a feladatellátás módjában bekövetkezett változások milyen hatást gyakoroltak az önkormányzat pénzügyi helyzetének alakulására
-                          az Önkormányzat pénzügyi – ezen belül működési és felhalmozási – egyensúlya mely tényezők hatására miként változott, és az önkormányzat milyen intézkedéseket tett a pénzügyi egyensúly javítása érdekében,
-                          a költségvetési kiadások finanszírozása érdekében vállalt pénzintézeti kötelezettségek hogyan alakultak, továbbá milyen kötelezettségek fennállása befolyásolja az Önkormányzat jövőbeni pénzügyi helyzetét,
-                          hasznosultak-e a gazdálkodási rendszer korábbi ellenőrzése során a pénzügyi egyensúly javítására az ÁSZ által tett szabályszerűségi és célszerűségi javaslatok
 
Az ÁSZ a helyszíni ellenőrzést az ellenőrzési program szempontjai, továbbá az adott időszakban hatályos jogszabályok figyelembevételével végezte.
Az ellenőrzés feladatait az ellenőrzési programban foglaltak mellet az Önkormányzati gazdálkodás pénzügyi kockázatait jelző adatokat és mutatókat, a feladatellátás módját, az ellátottak számát, a foglalkoztatottak létszámát, valamint az intézményhálózat változását bemutató tanúsítványok alapján elemezték. Az ellenőrzés első szakaszát a tanúsítványokkal történő adatbekérés alapozta meg.
Az adatok feldolgozásával párhuzamosan történt az ellenőrzés második szakasza a helyszíni ellenőrzéssel.
A vizsgálatról készített Állami Számvevőszék jelentés tervezete 2012. február 01-jén érkezett Önkormányzatunkhoz, a végleges jelentés még nem áll rendelkezésünkre, ezért
arról az éves összesítő jelentésben nem tudunk beszámolni.
 
5.2. OEP ellenőrzés az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő 2010. évi finanszírozás felhasználásának pénzügyi ellenőrzése
 
Ellenőrzött szolgáltató: Szociális Alapszolgáltatási Központ Védőnői szolgálat
Az ellenőrzés típusa: pénzügyi ellenőrzés
Az ellenőrzött időszak: 2010. év
Az ellenőrzés időszaka: 2011. szeptember 08 – 2011. szeptember 22.
 
A bevételek vizsgálata során megállapításra került, hogy a szolgáltató jogszabályi előírásoknak megfelelően a finanszírozás keretében kapott összeget más pénzeszközeitől elkülönítetten kezeli. A Balatonalmádi Városgondnokság a könyvelési rendszerében elkülönítetten tartja nyilván a finanszírozásra kiutalt összegeket.
A kiadások vizsgálata során megállapításra került, hogy a jogszabályi előírásoknak megfelelően az elszámolások a valódiságnak megfelelően történnek, a folyósított pénzeszközök felhasználása szabályszerű és elkülönítetten történik, a feladatok elvégzéséhez kapcsolódóan felmerült kiadásokat a megfelelő szakfeladat számokon tartják nyilván.
Az Egészségbiztosítási Alapból folyósított összeget a Szolgáltató teljes mértékben a finanszírozott tevékenység ellátása érdekében használta fel.
A vizsgálat eredményeként javaslat megfogalmazására nem került sor.
  
Tisztelt Képviselő-testület!
 Kérem, hogy a 2011. évi éves belső és  külső ellenőrzésekről  szóló éves ellenőrzési jelentést az alábbi határozati javaslattal jóváhagyni szíveskedjenek.
 
Balatonalmádi, 2012. április 13.
  
Keszey János                                       Ujlakiné Dr.Pék Éva
Polgármester                                                   jegyző
 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

86/2012. (IV.17.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
1.      Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a 2011. évi belső ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről szóló éves ellenőrzési jelentést jóváhagyja.
 
2.      Az ellenőrzések fejlesztésére vonatkozóan az alábbi követelményeket és elvárásokat határozza meg:
 
o                  Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámnak szinten tartását, a 2013. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során vizsgálni kell.
o                  2013-tól folytatni kell a költségvetési beszámoló megbízhatósági ellenőrzését.
 
Felelős:                      Keszey János polgármester
                                    Ujlakiné dr. Pék Éva jegyző
Hivatali felelős:         Regenyéné Király Andreapénzügyi-és számviteli osztályvezető
Határidő:                   2012. november 15. illetve folyamatos

 
Döntési javaslat

"2011. évi belső ellenőrzési jelentés jóváhagyása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat
 
……./2012. (IV.26.)Öh.
 
1. Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a 2011. évi belső  ellenőrzések és egyéb külső ellenőrzések értékeléséről szóló éves ellenőrzési jelentést jóváhagyja.
2. Az ellenőrzések fejlesztésére vonatkozóan az alábbi követelményeket és elvárásokat határozza meg:
o        Az ellenőrzési kötelezettségek végrehajtása érdekében, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények belső ellenőrzésére fordítandó óraszámnak szinten tartását, a 2013. évi belső ellenőrzési munkaterv tervezése során vizsgálni kell.
o        2013-tól folytatni kell a költségvetési beszámoló megbízhatósági ellenőrzését.
 
Felelős:                  Keszey János polgármester
                                Ujlakiné dr. Pék Éva jegyző
Hivatali felelős:    Regenyéné Király Andrea pénzügyi-és számviteli osztályvezető

Határidő:               2012. november 15. illetve folyamatos

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe