11. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. április 26-i ülésére
2012. április 26-i ülésére
Tárgy: | Javaslat a közterületi rendezvényekről szóló rendelkezések megalkotására (első olvasat) | |
Készítette: | Dr. Dancs Judit, Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető, Némethné Kovács Julia köztisztviselő, Zana András osztályvezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület !
A Veszprém Megyei Kormányhivatal általános ajánlásként megküldte önkormányzatunk számára az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala jogelődjeként működő Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosának JNO-525-26/2011. számú állásfoglalását a közterületi rendezvények és a közterületek egyéb szabadidős használatának követelményeiről.
A dokumentum célja, hogy egyértelmű iránymutatást adjon és általános ajánlással segítse az önkormányzatokat és a lakosságot az egészséges környezethez való jog érvényesítésében.
A közterületi rendezvényekkel kapcsolatban az ombudsman irodájához sok panasz érkezett, melyek a szabályozás hiányára, annak nem megfelelő voltára vezethetők vissza. Kiemelten foglalkoztak a szabadtéri, közterületi rendezvények zajvédelmi szabályozásának problémakörével. Megállapítást nyert, hogy jelenleg nincs központi szintű szabályozás ezekre a tevékenységekre vonatkozólag, miután a központi zajvédelmi szabályozás hatálya közterületi rendezvényekre nem terjed ki, ezáltal nincs biztosítva az egészséges környezethez való jog érvényesülése. A Vidékfejlesztési Minisztérium álláspontjában a helyi igények tekintetében a települési önkormányzatok által kialakítandó szabályozást tartja megfelelő megoldásnak szemben a központi szintűvel, így az önkormányzatok kötelezettsége lett a közterületi rendezvények zaj és rezgésvédelmi szabályozása.
Az önkormányzat számára nem csak kötelezettség a közterületekre vonatkozó részletes szabályok megállapítása, hanem az Alaptörvény XXI.cikk (1) bekezdése értelmében („Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez”) alkotmányos jogokkal összefüggő visszásságot okoz, ha az önkormányzat nem fekteti le a közterületi rendezvények megtartásának környezetvédelmi szabályait.
Az ombudsman állásfoglalásának megadása során megvizsgálta azon kérdéskört is, mely szerint az Alaptörvény I.cikk (3) bekezdése értelmében az alapvető jog más alapvető jog érvényesülése vagy valamely alkotmányos érdek védelme érdekében, a feltétlenül szükséges mértékben, az elérni kívánt céllal arányosan, az alapvető jog lényeges tartalmának tiszteletben tartásával korlátozható. A közterületi rendezvények megtartásához gazdasági érdeke fűződhet az önkormányzatnak, ez azonban az egészséges környezethez való jog korlátozást jelentheti. Megállapította, hogy a közterületi rendezvényekhez fűződő érdekek nem minősülnek olyan alapjognak, vagy alkotmányos értéknek, amely az egészséges környezethez való alapjog korlátozást elkerülhetetlenül szükségessé tenné. Ugyanakkor az önkormányzat felelőssége, hogy jogi feltételeit megteremtse az egészséges környezethez való joghoz, ezáltal biztosítsa, hogy ne lehessen olyan közterületi rendezvényt tartani, amely ezen alapjog sérelmét jelenti.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa OBH 3230/2006. sz. jelentésében kifejtette, hogy a közterületek használatának, rendjének szabályozásakor (annak eseti engedélyezésekor) a tulajdon hasznosításához fűződő önkormányzati érdek, illetve a rendezvényekkel közvetlenül érintett lakosság érdekei közötti megfelelő egyensúlyra kell törekedni, különös figyelemmel arra, hogy a helyi önkormányzás alanya a választópolgárok közössége. A helyi közhatalmat gyakorló, tulajdonosként a „szomszéd” tulajdonosokkal egyenrangú önkormányzatnak fokozott kötelezettsége a lakók zavartalan nyugalmának biztosítása legalább 22.00- 06.00 óra között. Az alkotmányos jogok sérelmével jár, ha a hatóságok a lakossági panaszokra nem vizsgálják az irányadó határértékek betartását, vagy nem kötelezik az engedélyest a zajszint ellenőrzésére. Az önkormányzati törvényben meghatározott feladatok teljesítése, az önkormányzati tulajdon hasznosításához, a turizmus fejlesztéséhez fűződő érdek, illetve az érintett lakosság érdekei közötti megfelelő egyensúlyra kell törekedni. Ez az egyensúlyi állapot azzal valósítható meg, ha a rendezvényeket több helyszínen tartják, nem egyetlen területet terhelve az összes programmal, meghatározzák a szabadtéri rendezvények helyszínéül szolgáló közterületeken engedélyezhető maximális rendezvényszámot és azok időtartamát, a feltételek betartását pedig hatékonyan ellenőrzik.
A határérték megállapításának lehetőségei: Az Ombudsman szerint, miután a központi jogszabály, a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályiról szóló 284/2007.(X.29.) Korm. rendelet hatálya nem terjed ki a közterületekre, úgy a kormányrendelet végrehajtására kiadott 27/2008.(XII.3.) KvVM- EüM együttes rendelet hatálya sem, mely a környezeti zaj- és rezgésterhelési határérték megállapítására vonatkozik. A határérték megállapításának hiánya azt jelenti, hogy bármekkora mértékű zajkibocsátás jogszerűen megvalósítható, ami azonban sérti az egészséges környezethez való jogot.
A települési önkormányzat önálló új határértéket nem állapíthat meg, azonban az nem kizárt, hogy az önkormányzat a 27/2008.(XII.3.) KvVM- EüM együttes miniszteri rendeletben előírt, szabadidős zajforrások által okozott zaj terhelési határértéket alkalmazza a közterületi rendezvények vonatkozásában. A zaj terhelési határértéknek a rendezvény környezetében lévő védendő létesítményeknél kell teljesülnie.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának a 32/2011.(XII.20.) önkormányzati rendelete a környezetvédelem helyi szabályairól a VI. fejezetében rendelkezik a zaj és rezgésvédelmi követelményekről. A rendelet hatálya kiterjed ugyan a közterületi rendezvényekre, de határértéket nem állapít meg és miután a központi jogszabály hatálya nem terjed ki arra, így a közterületi rendezvények vonatkozásában nincs kibocsátási határérték meghatározva. Ezt a központi jogszabályra a 27/2008. (XII.3.) KvVM- EüM együttes rendelet 1.mellékletében meghatározott határértékek hivatkozva lehet a helyi rendeletben szabályozni.
(1.melléklet : Üzemi és szabadidős létesítményektől származó zaj terhelési határértékei a zajtól védendő területeken
Sor- szám |
Zajtól védendő terület |
Határérték (LTH) az LAM
megítélési szintre* (dB) |
1.
|
|
nappal
06-22 óra |
éjjel
22-06 óra |
2.
1.
|
Üdülőterület, különleges területek közül az egészségügyi területek
|
45
|
35
|
3.
2.
|
Lakóterület (kisvárosias, kertvárosias, falusias, telepszerű beépítésű), különleges területek közül az oktatási létesítmények területe, a temetők, a zöldterület
|
50
|
40
|
4.
3.
|
Lakóterület (nagyvárosias beépítésű), a vegyes terület
|
55
|
45
|
5.
4.
|
Gazdasági terület
|
60
|
50)
|
Ugyanezen jogszabály meghatároz azonban egy kivételt is a 2.§ (4) bekezdésében ,mely értelmében:
„2.§ (4) A június 1. és szeptember 15. közötti időszakban megrendezésre kerülő, egybefüggően több, de legfeljebb nyolc napon át tartó kulturális fesztiválok esetében e rendelet alkalmazása során
a) a nappali időszakon a 6:00 és 23:00 közötti időszakot, éjjeli időszakon a 23:00 és 6:00 közötti időszakot kell érteni,
b) a zajtól védendő valamennyi területen a terhelési határérték nappali időszakban 65 dB, éjjeli időszakban 55 dB.”
Ahhoz, hogy az önkormányzat eleget tegyen kötelezettségének rendeletben kell a részletszabályokat megállapítani.
1. A helyi önkormányzat Magyarország Alaptörvényének 32.cikk (2) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat feladatkörében eljárva, törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot.
2. A határérték bevezetésének akkor van szakmailag létjogosultsága, ha annak betartására van műszaki megoldás.
3. Mit lehet szabályozni:
- rendezvények lehetséges helyszínét,
- helyszíneken tartható rendezvények számát,
- a rendezvények időtartamát,
- ellenőrzést (az ajánlás szerint vagy a hatóság vizsgálja, vagy az engedélyest kell kötelezni annak mérésére és azt kell ellenőrizni),
- szankciót: pénzbírság, engedély visszavonása,
- a határértéket.
Az egyes részlet szabályokat a közterület használatról szóló önkormányzati rendelet keretei között lehetne szabályozni. A polgármester által kiadott közterület használati engedély részévé fog válni a határérték megállapítás.
A szervező, felelős neve, várható létszám, a kérelem benyújtásának határideje, a kérelem benyújtására jogosultak köre, engedélyezési eljárás részletes feltétételei, az engedély kötelező elemei már a közterület használat iránti engedélyezési eljárás során szabályozva vannak, így nincs szükség további részletszabályokra, illetve külön engedélyezési eljárásra.
Jelen előterjesztés célja, hogy a Képviselő- testület meghatározza azokat a főbb szempontokat, melyeket közterületek rendjéről szóló rendelet keretei közé beépítve és végleges jóváhagyásra a soron következő Képviselő-testület ülése elé terjesztünk.
Az előterjesztés megvitatását követően, a határozatok elfogadását indítványozom Tisztelt Képviselő-testületnek.
Balatonalmádi, 2012. április 3.
Tisztelettel:
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
51/2012. (IV. 17.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő- testülete a közterületek használatáról és használatuk rendjéről szóló 24/2009.(VI.30.) önkormányzati rendelet keretei között az alábbi szempontok figyelembe vételével javasolja a közterületi rendezvényekre vonatkozó szabályokat megalkotni:
1. rendezvény helyszínek: egy helyszín egyszerre egy rendezvény: Szent Erzsébet liget Panoráma mellett, Zenepavilon mellett, a Móló és a Sóhajok hídja közötti sétány, a Wesselényi strandi nagy parkoló, a Wesselényi strand főbejárattal szembeni ikersétány, PKKK mögötti Szent István park, Móra Ferenc utcai volt kőbánya, Posta parkoló, Vörösberényben a Templom tér,a Mandulás és a Posta előtti új tér, 4 méteres partszakasz, Budatavai tömbbelső, Köcsi-tó, PKKK parkolója.
2. A rendeletben előírható határértékek: A 27/2008. (XII.3.) KvVM- EüM együttes rendelet 1.mellékletében meghatározott határértékek, ugyanezen rendelet 2.§ (4) bekezdésében foglalt kivétellel.
3. Pirotechnikai eszköz használata a közterületi rendezvényen: 22.00 óráig, legfeljebb 15 perc időtartamban, kivétel: Szilveszter-Újév, augusztus 20-a.
4. Ellenőrzés:Az engedélyes köteles a 3 napot meghaladóan tartandó rendezvény során önellenőrző méréseket végezni a védendő létesítménynél és azt dokumentálni.
5. Az önkormányzat, mint ellenőrzésre jogosult szerv általány díjas megbízási szerződést köt mérés végzésére jogosult vállalkozással.
Felkéri a Polgármestert, hogy a Hivatal munkatársainak bevonásával a rendelet tervezetet készítse elő és kérjen be 3 árajánlatot mérés végzésére jogosult vállalkozástól a 2012. májusi Képviselő-testületi ülésre.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: dr. Dancs Judit jogász, Göndöcsné Sashegyi Csilla igazgatási osztályvezető,
Zana András építési osztályvezető
Határidő: májusi Kt.
|
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
89/2012. (IV.17.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a közterületek használatáról és használatuk rendjéről szóló 24/2009.(VI.30.) önkormányzati rendelet keretei között az alábbi szempontok figyelembe vételével javasolja a közterületi rendezvényekre vonatkozó szabályokat megalkotni:
1. rendezvény helyszínek: egy helyszín egyszerre egy rendezvény: Szent Erzsébet liget Panoráma mellett, Zenepavilon mellett, a Móló és a Sóhajok hídja közötti sétány, a Wesselényi strandi nagy parkoló, a Wesselényi strand főbejárattal szembeni ikersétány, PKKK mögötti Szent István park, Móra Ferenc utcai volt kőbánya, Posta parkoló, Vörösberényben a Templom tér,a Mandulás és a Posta előtti új tér, 4 méteres partszakasz, Budatavai tömbbelső, Köcsi-tó, PKKK parkolója
2. A rendeletben előírható határértékek: A 27/2008. (XII.3.) KvVM- EüM együttes rendelet 1.mellékletében meghatározott határértékek, ugyanezen rendelet 2.§ (4) bekezdésében foglalt kivétellel.
3. Pirotechnikai eszköz használata a közterületi rendezvényen: 22.00 óráig, legfeljebb 15 perc időtartamban, kivétel: Szilveszter-Újév, augusztus 20-a.
4. Ellenőrzés: Az engedélyes köteles a 3 napot meghaladóan tartandó rendezvény során önellenőrző méréseket végezni a védendő létesítménynél és azt dokumentálni.
5. Az önkormányzat, mint ellenőrzésre jogosult szerv általány díjas megbízási szerződést köt mérés végzésére jogosult vállalkozással.
Felkéri a Polgármestert, hogy a Hivatal munkatársainak bevonásával a rendelet tervezetet készítse elő és kérjen be 3 árajánlatot mérés végzésére jogosult vállalkozástól a 2012. májusi Képviselő-testületi ülésre.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: dr. Dancs Judit jogász, Göndöcsné Sashegyi Csilla igazgatási osztályvezető,
Zana András építési osztályvezető
Határidő: 2012. májusi képviselő-testületi ülés
|
|
"Közterületi rendezvényekre vonatkozó szabályok megalkotása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
…………./ 2012. (IV. 26.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő- testülete a közterületek használatáról és használatuk rendjéről szóló 24/2009.(VI.30.) önkormányzati rendelet keretei között az alábbi szempontok figyelembe vételével javasolja a közterületi rendezvényekre vonatkozó szabályokat megalkotni:
1. rendezvény helyszínek: egy helyszín egyszerre egy rendezvény: Szent Erzsébet liget Panoráma mellett, Zenepavilon mellett, a Móló és a Sóhajok hídja közötti sétány, a Wesselényi strandi nagy parkoló, a Wesselényi strand főbejárattal szembeni ikersétány, PKKK mögötti Szent István park, Káptalanfüredi nagy strand murvás parkolója, Móra Ferenc utcai volt kőbánya, Posta parkoló, Vörösberényben a Templom tér,a Mandulás és a Posta előtti új tér, 4 méteres partszakasz, Budatavai tömbbelső, Köcsi-tó.
2. A rendeletben előírható határértékek: A 27/2008. (XII.3.) KvVM- EüM együttes rendelet 1.mellékletében meghatározott határértékek, ugyanezen rendelet 2.§ (4) bekezdésében foglalt kivétellel.
3. A rendezvények időtartama : legfeljebb 8 nap, az egyes rendezvények között legalább 1 nap pihenőnapot kell tartani.
4. Pirotechnikai eszköz használata a közterületi rendezvényen: 22.00 óráig, legfeljebb 15 perc időtartamban, kivétel: Szilveszter-Újév, augusztus 20-a.
5. Ellenőrzés:Az engedélyes köteles a 2 napot meghaladóan tartandó rendezvény során önellenőrző méréseket végezni napi egy alkalommal a védendő létesítménynél és azt dokumentálni.
6. Az önkormányzat, mint ellenőrzésre jogosult szerv általány díjas megbízási szerződést köt mérés végzésére jogosult vállalkozással.
Felkéri a Polgármestert, hogy a Hivatal munkatársainak bevonásával a rendelet tervezetet készítse elő és kérjen be 3 árajánlatot mérés végzésére jogosult vállalkozástól a 2012. májusi Képviselő-testületi ülésre.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: dr. Dancs Judit jogász, Göndöcsné Sashegyi Csilla igazgatási osztályvezető,
Zana András építési osztályvezető
Határidő: májusi Kt.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal