70. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Budakeszi Képviselő-testület
2011. március 11-i ülésére

Tárgy:   Budakeszi Város Polgármesteri Hivatalának szervezeti átalakítása
Készítette:   dr. Verhóczki Zita osztályvezető
Előterjesztő:   Dr. Csutoráné dr. Győri Ottilia polgármester

Tisztelt Képviselő-testület!

 

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. Törvény (a továbbiakban: Ötv.) 38. § (1) bekezdése alapján a képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre, Polgármesteri Hivatal elnevezéssel az Önkormányzat működésével valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.

Az Ötv. 35. § (2) bekezdés c) pontja szerint a polgármester a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására.

 

Az Alkotmánybíróság 43/1996. (X. 22.) AB határozatában kifejtette, hogy az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének e) pontja egyik önkormányzati alapjogként határozza meg a képviselő-testületnek azt a jogát, mely szerint törvény keretei között önállóan alakítja ki szervezetét és működési rendjét. A polgármesteri hivatal belső szervezeti felépítéséről sem az Ötv., sem más törvény nem rendelkezik. Így a polgármesteri hivatal belső szervezetének kialakításáról a képviselő-testület szabadon dönthet. A képviselő-testületnek ez a szervezetalakítási szabadsága kiterjed nemcsak a szervezeti tagozódás meghatározására, hanem a belső szervezeti egységek elnevezésére is. Így nincs akadálya annak, hogy a belső szervezeti egységeket főosztálynak, osztálynak, irodának, szolgálatnak stb. vagy akár önálló csoportnak nevezze el. Az a jogosultság sem vitatható el az önkormányzattól, hogy a szervezeti egység vezetőjének megnevezésében utaljon annak funkciójára, azaz arra, hogy a vezető milyen szintű és milyen elnevezésű belső szervezeti egység vezetését látja el.

A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 31. § (1) bekezdése az önkormányzatok szervezetalakítási szabadságát annyiban korlátozza, hogy bárhogyan is tagolják a hivatal belső szervezetét, bármi legyen is a belső egységek és ennek megfelelően vezetőinek elnevezése, úgy kell alakítaniuk a hivatal szervezetét, hogy vezető köztisztviselői megbízást csak e rendelkezéseknek megfelelően adhatnak. Azaz elnevezéstől függetlenül vezetői megbízás csak a munkamegosztás szempontjából elkülönült szervezeti egység vezetésére és olyan vezetői feladatokat ellátó köztisztviselőnek adható, akinek a szervezetben elfoglalt helye megfeleltethető a Ktv. 31. § (1) bekezdésében szabályozott három vezetői szint valamelyikének. Azaz a vezetői megbízás során egyértelműnek kell lennie annak, hogy a polgármesteri hivatalon belüli szervezeti egységek vezetői milyen szintű vezetői megbízatású köztisztviselőnek minősülnek (főosztályvezető, főosztályvezető-helyettes illetve osztályvezető).

A Képviselő-testület a korábbiakban elvi döntést hozott az átalakítással kapcsolatban:

 

„461/2010. (XII. 14.) számú önkormányzati határozat:

1.                    Budakeszi Város Képviselő-testülete a szervezeti átalakítás I. ütemét az alábbi irányelvek figyelembevételével fogadja el:

1.       A kétszintű szervezeti rendszer megszüntetése, a szervezet „laposítása”. Az „Iroda” elnevezésű szervezeti egységek és ezzel egy időben a kétszintű vezetés megszüntetése.

2.       Osztályszerkezeti rendben való működés a jegyző vezetésével, a megszűnt irodavezetői tisztségeken lévő osztályvezetők kinevezése.

3.       Az aljegyzői feladatok integrálása a Polgármesteri Kabinetbe.

4.       A törvényességi feladat ellátására jogi csoport létrehozása a Jegyzői Titkárságon.

5.       A mezőőri feladat intézményi vagy térségi társulásba történő kiszervezése.

6.       A közterület-felügyeleti és az informatikai feladatok részbeni kiszervezése intézményi vagy térségi társulásba.

7.       A vezető belső ellenőri státusz függetlenítése közvetlenül a jegyző vezetésével.

8.       Vállalkozók megbízása a gondnoki és a takarítói feladatok elvégzésére.

9.       A humánpolitikai munkatárs függetlenítése, közvetlenül a jegyző vezetése alá helyezése.

10.    A képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal szervezeti felépítését, az osztályok feladatkörét és létszámát az alábbiakban határozza meg:

-               Jegyző

-               Vezető belső ellenőr

-               Főépítész

-               Pénzügyi Osztály

Feladatkör: Budakeszi Város Önkormányzatának Polgármesteri Hivatala és az önállóan működő intézmények gazdasági, ügyviteli feladatainak ellátása.

-               Adó Osztály

Feladatkör: a helyi adók, valamint az adók módjára behajtandó köztartozások kezelése, ellenőrzése, elmaradt adók behajtása,

-               Jegyzői Titkárság

Feladatkör: a testületi anyagok előkészítése; a törvényesség betartása, betartatása; a kisebbségi önkormányzat tevékenységének támogatása; jegyzőkönyv-vezetési feladatok végrehajtása; az iktatás irányítása,

-               Polgármesteri Kabinet

Feladatkör: a polgármesteri titkárság működtetése; a tanácsnokok, civil szervezetek munkájának segítése; térségközponti feladatok ellátása; a gazdasági társaságok működésével összefüggő feladatok végrehajtása; a sajtó, a honlap és a hírlevél üzemeltetése; a pályázatok figyelése, pályázatkészítés; közbeszerzéssel összefüggő feladatok végrehajtása; környezetvédelemmel, természet-védelemmel, értékvédelemmel kapcsolatos feladatok végrehajtása; a szolgáltatókkal történő kapcsolattartás, kommunális feladatok követése, ügyintézése; védelmi, közbiztonsági, légügyi feladatok végrehajtása; a Hivatal informatikai parkjának üzemeltetése; a főépítész munkájának támogatása

-               Humánpolitika

Feladatkör: a Hivatal személyi állományának dokumentálása, nyilvántartások kezelése, humánerőforrás fejlesztés végrehajtása, munkaügyek kezelése

-               Építéshatósági Osztály

Feladatkör: építéshatósági ügyek kezelése; beruházással kapcsolatos hatósági ügyek intézése

-               Igazgatási Osztály

Feladatkör: anyakönyvvezetés; egészségügy; oktatás-, sport-, ifjúsággal kapcsolatos ügyek kezelése; szociális ügyintézés; az ügyfélszolgálat üzemeltetése, kereskedelemmel összefüggő ügyek kezelése; mezőgazdasággal, állattartással összefüggő ügykezelés

-               Okmányiroda

Feladatkör: okmányirodai ügyintézés

-               Gyámhivatal

Feladatkör: gyámhivatali ügyintézés

k.)           A Gyámhivatal létszámának 1 fővel történő emelése, ugyanakkor a megbízási szerződések felmondása.

2.               Budakeszi Város Képviselő-testülete felkéri a jegyzőt a szervezeti átalakítás II. ütemének kidolgozására (önállóan működő gazdasági egységek a Hivatal Pénzügyi Osztályába történő integrálására, a hivatal személyi állományának minőségi átalakítására, feladatracionalizálásra, párhuzamosságok megszüntetésére, a belső kommunikáció finomítására, költségmegtakarításra vonatkozó részletes feladatok kimunkálására

Határidő: 1-11. pontra: azonnal                                                  Felelős:      1-11. pontra: polgármester

                        12. pontra: 2011. május 31.                                                      12. pontra: jegyző”

 

A korábbi elvi döntés felülvizsgálatra került tekintettel egyrészt az azóta történt hivatali változásokra, másrészt a 461/2010. (XII. 14.) számú önkormányzati határozat 2. pontjában foglaltak végrehajtására.

 

Jelenleg a polgármesteri hivatalnál a jegyzői, aljegyzői kinevezésen túlmenően két vezetői szint különül el: főosztályvezető-helyettesi és osztályvezetői szintek. Az új szervezeti tagozódás szerinti szervezeti egységek egy vezetői szintre kerülnek osztály-szintre, a főosztályvezető-helyettesi szint (elnevezése: irodavezető) kerül megszüntetésre.

A közvetlen vezetői irányítás a hatékonyabb munkavégzést segíti elő. Az osztályvezetők helyettesítésére a korábbi elképzelésekkel ellentétben nem javasolt osztályvezető-helyettesek kijelölése, a helyettesítés egyrészt „felfelé” kerülne megoldásra, másrészt az osztályvezetők között.

 

Az átalakítás célja a hivatal szerkezetének átalakítása az újonnan kitűzött célok hatékonyabb elérése érdekében az alábbiak szerint:

-         a lakosság felé történő szolgáltatások magasabb színvonalon történő biztosítása, gyors, rugalmas, törvényes ügyintézés;

-         költségtakarékosság;

-         a hivatalon belüli információáramlás gyorsítása;

-         a hivatal személyi állományának minőségi átalakítása;

-         az Önkormányzat önállóan működő intézményei gazdasági egységeinek a Hivatal szervezetébe történő integrálása.

-         költségmegtakarítás létszámcsökkentéssel és feladat-kiszervezéssel.

 

A hivatali szervezet átalakítása, a költségek csökkentése megvalósítása, feladatok kiszervezésével is jár gazdasági társaságba, illetve feladat-ellátása más formában is megvalósítható.

A kiszervezéssel kapcsolatos munkajogi szabályok az Mt. 85/A. § és 85/B. §-ok tartalmazzák:

A munkáltató személyében bekövetkező jogutódlásnak (a továbbiakban: jogutódlás) minősül  a munkáltató anyagi, illetve nem anyagi erőforrásai elkülönített, szervezett csoportjának (például gazdasági egység, üzem, üzlet, telephely, munkahely, illetve ezek része) a további működtetés, illetve az újbóli beindítás céljából, az Mt. hatálya alá tartozó szervezet vagy személy számára történő, megállapodáson alapuló átadása és átvétele, így különösen adásvétel, csere, bérlet, haszonbérlet, illetve gazdasági társaságba való belépés vagyonbevitel révén.

 

Jogutódlás esetén az annak időpontjában fennálló munkaviszonyból származó jogok és kötelességek a jogutódlás időpontjában a jogelődről a jogutód munkáltatóra szállnak át.

A jogelőd munkáltató a jogutódlást megelőzően köteles tájékoztatni a jogutód munkáltatót a jogokról és kötelezettségekről. A tájékoztatás elmaradása a jogutódlásból eredő jogkövetkezmények alkalmazását és a munkavállaló igényérvényesítési jogát nem érinti.

A jogelőd munkáltató a munkavállalóval szemben, a jogutódlás időpontját megelőzően keletkezett kötelezettségekért - az igénynek a jogutódlás időpontját követő egy éven belüli érvényesítése esetén- a jogutód munkáltatóval egyetemlegesen felelős.

A munkaviszonynak a jogutód munkáltató által a jogutódlás időpontjától számított egy éven belül közölt a munkáltató működésével összefüggő okra alapított rendes felmondással történő megszüntetése esetén a munkavállalót a munkaviszony megszüntetésekor megillető járandóságokért a jogelőd munkáltató kezesként felel.

Jogutódlás esetén a jogelőd és jogutód munkáltató - legkésőbb a jogutódlást megelőzően tizenöt nappal- köteles tájékoztatni a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetet, szakszervezet hiányában az üzemi tanácsot, üzemi tanács hiányában a nem szervezett munkavállalók képviselőiből létrehozott bizottságot a jogutódlás

a) időpontjáról vagy tervezett időpontjáról,

b) okáról,

c) a munkavállalókat érintő jogi, gazdasági és szociális következményeiről,

továbbá -a megállapodás érdekében- köteles konzultációt kezdeményezni a munkavállalókat érintő tervbe vett egyéb intézkedésekről. A konzultációnak ki kell terjednie az intézkedések elveire, a hátrányos következmények elkerülésének módjára, illetve eszközére, továbbá e következmények enyhítését célzó eszközökre. A jogelőd és a jogutód munkáltató akkor is köteles a tájékoztatási és konzultációs kötelezettségét teljesíteni, ha a jogutódlást megalapozó döntést a jogelőd munkáltatót ellenőrző szervezet vagy személy hozta meg. A jogelőd és a jogutód munkáltató nem hivatkozhat arra, hogy a konzultációs és tájékoztatási kötelezettséget azért nem teljesítette, mert az ellenőrző szervezet vagy személy a jogutódlásról szóló döntéséről a tájékoztatást elmulasztotta.

 

Az átadás időbeli ütemezése:

Időpont

Intézkedés

2011. március 10.

Képviselő-testületi döntés

2011. április 15.

Tájékoztatás az átadás előtt 15 nappal [Mt. 85/B. § (1) bekezdés]

2011. május 1.

Átadás időpontja [Mt. 85/A. § (1) bekezdése]

 

Az 2010. évi állományi létszám alapján (86 fő) számolt bérköltség közel 20 MFt - munkáltatói járulékok nélkül - havonta.

Az év elején a Képviselő-testület elfogadott egy új védőnői státuszt –ezzel 2011 évben 87 fő a hivatal létszáma.

A képviselő-testület elvi döntése alapján az intézmények gazdálkodási feladatainak átvételével személyi átvételekre is sor kell, hogy kerüljön.

Az átszervezést követően 78 fő esetén – mely létszám tartalmazza az új védőnői státuszt, valamint a gazdálkodási feladatok elvégző személyek státuszait is - a bérek a besorolás szerinti bérekkel számolva 16,7 MFt lesz előre láthatóan.


1. döntési javaslat

"Budakeszi Város Polgármesteri Hivatalának szervezeti átalakítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi pont
A Budakeszi Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Budakeszi Város Képviselő-testülete hatályon kívül helyezi a 461/2010. (XII. 14.) számú [elvi döntés a polgármesteri hivatal átszervezéséről] önkormányzati határozat 1-10. pontját.

 

Határidő: azonnal                                                                                        Felelős: Polgármester

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Budakeszi Város Polgármesteri Hivatalának szervezeti átalakítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi pont
A Budakeszi Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

1.            Budakeszi Város Képviselő-testülete úgy dönt, hogy a Polgármesteri Hivatal alábbi tevékenységeit 2011. április 30. napjával megszünteti és ezen tevékenységek elvégzését 2011. május 1. napjával gazdasági társasági formába integrálja a Budakeszi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft-be:

-        gondnokság

-        takarítói feladatok.

2.            Budakeszi Város Képviselő-testülete felkéri a jegyzőt, valamint a Budakeszi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. ügyvezetőjét, hogy az 1. pontban foglaltakra az alábbi ütemezésben a szükséges munkajogi intézkedéseket tegyék meg:

Időpont

Intézkedés

2011. március 10.

Képviselő-testületi döntés

2011. április 15.

Tájékoztatás az átadás előtt 15 nappal [Mt. 85/B. § (1) bekezdés]

2011. május 1.

Átadás időpontja [Mt. 85/A. § (1) bekezdése]

3.            Budakeszi Város Képviselő-testülete úgy dönt, hogy a Polgármesteri Hivatal egyes informatikai feladatainak ellátását 2011. augusztus 15. napjával megszünteti és feladat-ellátási szerződés kötésével a többi intézmény bevonásával együtt kívánja az informatikai infrastruktúrát üzemeltetni.

4.            Budakeszi Város Képviselő-testülete felkéri a polgármestert az informatikai infrastruktúra üzemeltetésével kapcsolatos feladat-ellátási szerződés megkötésével kapcsolatos árajánlatokat kérje be és azt terjessze a Képviselő-testület elé.

5.            Budakeszi Város Képviselő-testülete a Polgármesteri Hivatal létszámát 2011. május 1-jei hatállyal 78 főben állapítja meg az alábbiak szerint:

-   jegyző

-   aljegyző

-   68 fő köztisztviselő

-   1 fő munkavállaló

-   8 fő közalkalmazott.

6.            Budakeszi Város Képviselő-testülete felkéri a Polgármestert az 5. pontban foglaltak figyelembevételével a költésvetési rendelet módosításának Képviselő-testület elé terjesztésére.

7.            Budakeszi Város Képviselő-testülete 2011. május 1-jei hatállyal „osztály-szinteken” javasolja a Polgármesteri Hivatal szervezeti felépítését és létszámát meghatározni az alábbiak szerint:

-         Jegyző

-         Aljegyző

-         Osztályok

·        Pénzügyi Osztály – 10 fő

                    Adó csoport

·        Városgazdálkodási Osztály – 8 fő

·        Jegyzői Titkárság – 9 fő

·        Polgármesteri Kabinet – 6 fő

·        Építéshatósági Osztály – 7 fő

·        Igazgatási és Szervezési Osztály – 15 fő

·        Okmányiroda – 9 fő

·        Gyámhivatal - 4 fő – önálló gyámhivatali ügyintézőkkel osztályvezető nélkül

8.            Budakeszi Város Képviselő-testülete felkéri a Jegyzőt a 7. pontban foglaltak figyelembevételével a Polgármesteri Hivatal SzMSz módosításának előkészítésére és Képviselő-testület elé terjesztésére.

9.            Budakeszi Város Képviselő-testülete a Polgármesteri Hivatal átszervezésével, feladat-kiszervezésével és létszámcsökkentésével kapcsolatos személyi jellegű költségek fedezetét a Polgármesteri Hivatal személyi juttatás keret terhére biztosítja.

10.        Budakeszi Város Képviselő-testülete felkéri a Budakeszi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. ügyvezetőjét, hogy az átvett feladatokkal kapcsolatosan a Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítását készítse elő.

 

Határidő:      1. és 9. pontra:               azonnal

                     2. pontra:                       folyamatos, befejezésre 2011. május 1.

                     3. pontra:                       2011. augusztus 15-től folyamatos

                     4. pontra:                       2011. júniusi képviselő-testületi ülés

                     5. és 7. pontra:               2011. május 1.

                     6. , 8. és 10. pontra:       2011. áprilisi képviselő-testületi ülés

Felelős:        1., 3., 4. és 6. pontra:     polgármester

                     2. pontra:                       jegyző

                                                           Budakeszi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft.

                                                           ügyvezetője

                     5. és 7. pontra:               polgármester, jegyző

                     8. pontra:                       jegyző

                     9. pontra:                       polgármester

                   10. pontra:                       Budakeszi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft.

                                                           Ügyvezetője

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe