127. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Budakeszi Képviselő-testület
2011. április 28-i ülésére

Tárgy:   HÍD Szociális és Gyermekjóléti Intézményi Társulásánál igénybe vehető személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról és azok térítési díjáról
Készítette:   Koncz Gertrúd önkormányzati intézmény vezető, dr. Verhóczki Zita osztályvezető
Előterjesztő:   Dr. Csutoráné dr. Győri Ottilia polgármester

Budakeszi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló” 1993. évi III. törvény 92. § (1) b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,  a helyi önkormányzatokról” szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva – az érintett települések véleményezése mellett - a HÍD Szociális és Gyermekjóléti Intézményi Társulásánál igénybe vehető személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról és azok térítési díjáról az alábbi rendeletet alkotja:

 

1. Általános rendelkezések

 

1. §

 

E önkormányzati rendelet hatálya kiterjed:

a)            a HÍD Szociális és Gyermekjóléti Intézményi Társulásban (továbbiakban: Társulás) részt vevő településekre Budakeszi Városra, Budajenő Községre, Tök Községre

b)            a HÍD Szociális és Gyermekjóléti Intézményi Társulásban (továbbiakban: Társulás) részt vevő települések közigazgatási területén lakcímmel rendelkező és a Szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 3. § (1) -(3) bekezdésében meghatározott személyekre.

 

2. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

 

2. §

 

(1)         A Társulás a Sztv. 57. § (1) bekezdés c)–f) és j) pontjában meghatározott személyes gondoskodást nyújtó ellátást a HÍD Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat (továbbiakban: Szolgálat) (székhelye: 2092 Budakeszi Fő u. 103.) által látja el.

(2)         A szociális alapszolgáltatások közül a Szolgálat az alábbi feladatokat látja el:

a)      étkeztetés

b)      házi segítségnyújtás

c)      családsegítés

d)      jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

e)      nappali ellátás

 

3. Étkeztetés

 

3.§

 

(1)         Az étkeztetés a társult önkormányzatok által kijelölt üzemeltetővel együttműködésben történik, a Társulás által szabályozott személyi térítési díj ellenében.Amennyiben a kijelölt üzemeltető időszakosan nem üzemel, úgy az étkeztetésben részesülők részére a HÍD Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat az étkeztetés - ebéd - Ft/adag összeghatárig más szolgáltató igénybevételével meleg ételt, vagy élelmiszercsomagot biztosít.

(2)         Az étkeztetés iránti kérelmet szóban vagy írásban a Szolgálathoz kell benyújtani az igénylőnek vagy törvényes képviselőjének.

(3)         A Szolgálat által szervezett étkeztetésre jogosultak, akik önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani a legalább napi egyszeri meleg étkezést

a)    koruk,

b)   egészségi állapotuk,

c)    fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d)   szenvedélybetegségük, vagy

e)    hajléktalanságuk miatt.

(4)         Az ellátás igénybevételéről az intézmény vezetője dönt. Étkeztetést biztosít annak a rászorulónak, aki a Sztv. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelel. A döntést követő 8 napon belül a Szolgálat tájékoztatja a rászoruló lakóhelye szerinti önkormányzat illetékes bizottságát.

(5)         Amennyiben a kérelmező igénye elutasításra kerül, az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül a Társulási Tanácshoz címzett, de az intézményhez benyújtott fellebbezéssel élhet.

(6)         Az étkeztetésre való jogosultság elbírálásához

a)           a (3) bekezdés a) és e) pontja szerinti, 18. életévét betöltött igénylőnek személyi igazolványát,

b)          a (3) bekezdés b), c), d) pontja szerinti igénylőnek a háziorvos, kezelőorvos igazolását, vagy az ORSZI szakvéleményét kell bemutatnia.

(7)         Azon személyek esetében, akik nem tartoznak a (3) bekezdésben meghatározott jogosulti körbe, azonban önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani a legalább napi egyszeri meleg étkezést, a kérelmet a Társulási Tanács bírálja el.

(8)         Mindazok részére, akik az egészségi állapotuk miatt az ebédért saját maguk elmenni nem tudnak, az intézményi térítési díj ellenében házhoz szállítják az ebédet

(9)         A szociális étkeztetés helyi intézményi térítési díját, valamint a személyi térítési díj kedvezmény feltételeit, mértékét és a házhozszállítás díját az 1. melléklet tartalmazza.

(10)     A szociális étkeztetést ellátó szolgáltató élelmezési költségei:

a)            Budakeszi:  534,- Ft/adag,

b)            Budajenő:   560,- Ft/adag,

c)            Tök:            480,- Ft/adag,

melyek tartalmazzák a nyersanyagot, rezsiköltséget és a 25%-os ÁFÁ-t.

(11)     Meg kell szüntetni az étkeztetést, ha az ellátott:

a)            szociális rászorultsága megszűnik,

b)            további ellátásra nem tart igényt,

c)            együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

d)            elhalálozik.

(12)   Az intézmény jogutód nélküli megszűnése esetén a Társulás gondoskodik az ellátásról.

 

4. Házi segítségnyújtás

 

4.§

 

(1)          A házi segítségnyújtás iránti kérelmet szóban vagy írásban a Szolgálatnál kell benyújtania az igénylőnek vagy törvényes képviselőjének.

(2)          A házi segítségnyújtás igénybevétele szempontjából szociálisan rászorult az, akinek az egészségi állapota indokolja a szolgáltatás biztosítását.

(3)          Az intézményvezető dönt az ellátásról a gondozási szükséglet valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló 36/2007.(XII.22.) SZMM. rendelet alapján. A döntést követő 8 napon belül a Szolgálat tájékoztatja a rászoruló lakóhelye szerinti önkormányzat illetékes bizottságát.

(4)          Amennyiben a kérelmező igénye elutasításra kerül, az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül a Társulási Tanácshoz címzett, de az intézményhez benyújtott fellebbezéssel élhet.

(5)          Soron kívüli ellátást köteles biztosítani az intézmény vezetője, ha a kérelmező egészségi állapota, vagy egyéb ok miatt az igénylő azonnali ellátásra szorul.

(6)          A házi segítségnyújtás intézményi térítési díját, valamint a személyi térítési díj kedvezmény feltételeit, mértékét a 2. melléklet tartalmazza.

(7)          A házi segítségnyújtás keretében nem kell fizetni térítési díjat az ellátott lakásán történő segítő beszélgetésért, mentális segítségnyújtásért.

(8)          A házi segítségnyújtást meg kell szüntetni, ha az ellátást igénybe vevő jogosult:

a)      szociális rászorultsága megszűnik,

b)      további ellátásra nem tart igényt,

c)      együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

d)      elhalálozik.

(9)          Az intézmény jogutód nélküli megszűnése esetén a Társulás gondoskodik az ellátásról.

 

5. Családsegítés

 

5. §

 

(1)         A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítséget igénylő személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.

(2)         Családsegítés keretében biztosítani kell

a)       a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,

b)       a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,

c)       a veszélyeztetettséget és a krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működtetését, ennek keretében a szociális és egészségügyi szolgáltatók, intézmények, az oktatási intézmények, a gyermekjóléti szolgálat, a pártfogó felügyelői és jogi segítségnyújtó szolgálat, a valamint a társadalmi szervezetek, egyházak és magánszemélyek jelezhetik, ha a segítségre szoruló családokról, személyekről szereznek tudomást,

d)       a humán jellegű civil kezdeményezések elősegítését, közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiák programok szervezését,

e)       a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik résére tanácsadás nyújtását,

f)         a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő meditációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.

(3)         A családsegítő szolgálat a szociális és mentálhigiénés ellátás kiegészítéseként a gondozásba vett személyek részére természetbeni támogatást is nyújthat.

(4)         A családsegítés körében nyújtott szolgáltatások térítésmentesek.

 

6. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

 

6.§

 

(1)         A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a Szolgálathoz írásban vagy szóban benyújtott kérelemmel lehet igényelni.

(2)         A Szolgálat jelzőrendszeres házi segítségnyújtást biztosít annak a rászorulónak, aki az Sztv. 65. § (4) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelel. Az ellátás igénybevételéről az intézmény vezetője dönt. A döntést követő 8 napon belül a Szolgálat tájékoztatja a rászoruló lakóhelye szerinti önkormányzat illetékes bizottságát.

(3)         Amennyiben a kérelmező igénye elutasításra kerül, az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül a Társulási Tanácshoz címzett, de az intézményhez benyújtott fellebbezéssel élhet.

(4)         Amennyiben a kérelmező jogosult az ellátásra, de szabad készülék nem áll rendelkezésre, akkor az igénylő várólistára kerül. A várólistán lévő személyek közül mindig a legrászorultabbat kell a rendszerbe bevonni.

(5)         A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szociálisan rászorultak esetén térítésmentes, szociálisan nem rászorultak esetén térítésköteles, melyek intézményi térítési díjait a 3. számú melléklet tartalmazza.

(6)         A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást meg kell szüntetni, ha az ellátást igénybe vevő:

a)       a további ellátásra nem tart igényt,

b)       rászorultsága megszűnik,

c)       a készüléket nem rendeltetésszerűen használja,

d)       együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget

e)       elhalálozik.

(7)         Az intézmény jogutód nélküli megszűnése esetén a Társulás gondoskodik az ellátásról.

 

7. Nappali ellátás

 

7.§

 

(1)         A nappali ellátás iránti kérelmet szóban vagy írásban a Szolgálathoz kell benyújtani az igénylőnek vagy törvényes képviselőjének.

(2)         A Szolgálat nappali ellátást biztosít annak a rászorulónak, aki az Sztv. 65/F. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelel. Az ellátás igénybevételéről az intézmény vezetője dönt. A döntést követő 8 napon belül a Szolgálat tájékoztatja a rászoruló lakóhelye szerinti önkormányzat illetékes bizottságát.

(3)         Amennyiben a kérelmező igénye elutasításra kerül, az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül a Társulási Tanácshoz címzett, de az intézményhez benyújtott fellebbezéssel élhet.

(4)         Soron kívüli ellátást köteles biztosítani az intézmény vezetője, ha a kérelmező egészségi állapota, vagy egyéb ok miatt az igénylő azonnali ellátásra szorul.

(5)         A nappali ellátás keretében a Szolgálat lehetőséget biztosít a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségletek kielégítésére, továbbá a napközbeni étkeztetésre.

(6)         A Szolgálat nyitvatartási rendjét az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzata, a közösségi együttélés szabályait pedig a Házirend tartalmazza.

(7)         A nappali ellátás keretében nyújtott szociális étkeztetés intézményi térítési díját, valamint a személyi térítési díj kedvezmény feltételeit, mértékét az 1. melléklet tartalmazza.

(8)         A nappali ellátás keretében a napközbeni tartózkodás térítésmentes, az intézményi térítési díjat a 4. melléklet tartalmazza.

(9)         A nappali ellátás keretében az önkormányzat külön szolgáltatást: reggelit és uzsonnát nyújt az igénylők részére. A külön szolgáltatásért fizetendő térítési díjat, valamint a térítési díj kedvezmény feltételeit az 5. melléklet tarrtalmazza. A külön szolgáltatást ellátó szolgáltató élelmezési költségei: 708 Ft, mely tartalmazza a nyersanyagot, rezsiköltséget és a 25 % ÁFÁ-t.

(10)     A nappali ellátást meg kell szüntetni, ha az ellátást igénybe vevő jogosult:

a)            szociális rászorultsága megszűnik,

b)            további ellátásra nem tart igényt,

c)            együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

d)            elhalálozik.

(11)     Az intézmény jogutód nélküli megszűnése esetén a Társulás gondoskodik az ellátásról.

 

8. A térítési díj fizetésének rendje

 

8. §

 

(1)          A térítési díjat a házi segítségnyújtás esetében utólag, a szociális étkeztetés és külön szolgáltatás esetében előre, csekken, minden hónap 15-ig kell befizetni Budakeszi Város Önkormányzat számlájára.

(2)          Ha a kötelezett a befizetést elmulasztotta, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993.(II.17.) Kormányrendelet 31.§. (2) bekezdésében foglaltak az irányadók.

 

9. Záró rendelkezések

 

9. §

 

E önkormányzati rendelet 2011. május 1-jén lép hatályba.

 

 

 

Budakeszi, 2011. április ….

 

 

 

 

     Dr. Csutoráné dr. Győri Ottília                                       Garainé dr. Szelenczy Gabriella

                  polgármester                                                                       jegyző

 

 

 

 

 

 

Kihirdetési záradék:

E rendeletet 2011. …………….-n kihirdettem.

 

 

Budakeszi, 2011. ………………..

 

 

Garainé dr. Szelenczy Gabriella

jegyző

 

 


 

1. melléklet a …/2011.(…..) önkormányzati rendelet

 

A szociális étkeztetésért fizetendő intézményi térítési díj, illetve a személyi térítési díj kedvezményei

 

I. Budakeszi településre vonatkozóan

 

1. A szociális étkeztetés napi intézményi térítési díja: 400,- Ft/adag

 

2. Az önkormányzat szociális étkeztetésben részesülőknek személyes díjkedvezményt ad. A szociális étkeztetés személyes díjkedvezményének mértéke az intézményi térítési díj százalékában, ha az ellátásban részesülő személy jövedelme:

a)      nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 140%át: 100 %

b)      nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 150%-át: 60 %

c)      nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 190%-át: 55 %

d)      nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 220%-át: 45 %

e)      nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének  250%-át: 30 %

f)        nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 300%-át: 20 %

g)      a nyugdíjminimum mindenkori összegének 300%-a felett:                   0 %

 

3. A szociális étkeztetés kedvezményes személyi térítési díjának kiszámítása az alábbi:

 

0%

40%

45%

55%

70%

80%

100%

Min. jöv/Ft

0

39901

42751

54151

62701

71251

85501

Max. jöv./Ft

39900

42750

54150

62700

71250

85500

 

Tér.díj ÁFÁval/Ft

0

160

180

220

280

320

400

 

4. A szállítás napi intézményi térítési díja: 330,- Ft.

A szállítás napi személyi térítési díja:     220,- Ft.

 

5. Az önkormányzat a szociális étkeztetésben részesülőknek a szállítás tekintetében személyes díjkedvezményt ad. A szállítás személyes díjkedvezmény-mértéke az intézményi térítési díj %-ában, ha az ellátásban részesülő személy jövedelme:

a)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 140 %-át: 100 %

b)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 230 %-át:  40 %

c)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 250 %-át:  10 %

A szállítás kedvezményes térítési díjának számítása az alábbi:

                       

0%

60%

90%

100%

Min. jöv/Ft

0

39901

65551

71251

Max. jöv./Ft

39900

65550

71250

 

Tér.díj ÁFÁval/Ft

0

130

200

220

 

 

II. Budajenő településre vonatkozóan

 

1. A szociális étkeztetés napi intézményi térítési díja: 440,- Ft/adag

 

2. Az önkormányzat szociális étkeztetésben részesülőknek személyes díjkedvezményt ad. A szociális étkeztetés személyes díjkedvezményének mértéke az intézményi térítési díj százalékában, ha az ellátásban részesülő személy jövedelme:

a)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 140%át:   100 %

b)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 150%-át:   60 %

c)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 220%-át:   45 %

d)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének  250%-át:  30 %

e)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének  300%-át:    0%

 

3. A szociális étkeztetés kedvezményes személyi térítési díjának kiszámítása az alábbi:

 

 

0%

40%

55%

70%

100%

Min. jöv/Ft

0

39901

42751

62701

71251

Max. jöv./Ft

39900

42750

62700

71250

85500

Tér.díj ÁFÁval/Ft

0

175

240

310

440

 

4. A szállítás napi intézményi térítési díja: 180,- Ft.

A szállítás napi személyi térítési díja:     térítésmentes

 

 

III. Tök településre vonatkozóan

 

1. A szociális étkeztetés napi intézményi térítési díja: 240,- Ft/adag

 

2. Az önkormányzat szociális étkeztetésben részesülőknek személyes díjkedvezményt ad. A szociális étkeztetés személyes díjkedvezményének mértéke az intézményi térítési díj százalékában, ha az ellátásban részesülő személy jövedelme:

a)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 140%-át:  100 %

b)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 190%-át:    60 %

c)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 220%-át:    40 %

d)            a nyugdíjminimum mindenkori összegének 220%-a felett:                                  0 %

 

3. A szociális étkeztetés kedvezményes személyi térítési díjának kiszámítása az alábbi:

 

0%

40%

60%

100%

Min. jöv/Ft

0

39901

54151

62701

Max. jöv./Ft

39900

54150

62700

85500

Tér.díj ÁFÁval/Ft

0

95

145

240

 

4. A szállítás napi intézményi térítési díja: 180,- Ft.

A szállítás napi személyi térítési díja:     térítésmentes


2. melléklet a …/2011.(…) önkormányzati rendelet

 

A házi segítségnyújtásért fizetendő intézményi térítési díj, illetve a személyi térítési díj és kedvezményei

 

I. Budakeszi településre vonatkozóan

 

1. A házi segítségnyújtás intézményi térítési díja: 850,- Ft/óra, a személyi térítési díj maximum összege: 450.- Ft/óra

 

2. Az önkormányzat a házi segítségnyújtásban részesülőknek személyes díjkedvezményt ad. A személyes díjkedvezményének mértéke az intézményi térítési díj százalékában, ha az ellátásban részesülő személy jövedelme:

a)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 140%-át:    100 %

b)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 150%-át:    80 %

c)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 190%-át:   70 %

d)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 220%-át:   60 %

e)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 300%-át:   50 %

f)              a nyugdíjminimum mindenkori összegének 300%-a felett:                                  0 %

 

3. A házi segítségnyújtás kedvezményes személyi térítési díjának kiszámítása az alábbi:

 

0%

20%

30%

40%

50%

100%

Min. jöv/Ft

0

39901

42751

54151

62701

85501

Max. jöv./Ft

39900

42750

54150

62700

85500

 

Tér.díj ÁFÁval/Ft

0

90

135

180

225

450

 

4. A házi segítségnyújtás keretében nem kell fizetni térítési díjat az ellátott lakásán történő segítő beszélgetésért, mentális segítségnyújtásért.

 

 

II. Budajenő településre vonatkozóan

 

1. A házi segítségnyújtás intézményi térítési díja:  420,- Ft.

 

2. Az önkormányzat a házi segítségnyújtásban részesülőknek személyes díjkedvezményt ad. A házi segítségnyújtás személyes díjkedvezményének mértéke az intézményi térítési díj százalékában, ha az ellátásban részesülő személy jövedelme:

a)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 140%át:   100 %

b)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 150%-át:   60 %

c)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 220%-át:   45 %

d)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének  250%-át:  30 %

e)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének  300%-át:   0%

 

3. A házi segítségnyújtás kedvezményes személyi térítési díjának kiszámítása az alábbi:

 

0%

40%

55%

70%

100%

Min. jöv/Ft

0

39901

42751

62701

71251

Max. jöv./Ft

39900

42750

62700

71250

85500

Tér.díj ÁFÁval/Ft

0

170

230

295

420

 

III. Tök településre vonatkozóan

 

1. A házi segítségnyújtás intézményi térítési díja:  510,- Ft.

 

2. Tök Községben a házi segítségnyújtás térítésmentes.

 

 


 

3. melléklet a …/2011.(…) önkormányzati rendelet

 

A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásért fizetendő intézményi térítési díj, illetve a személyi térítési díj és kedvezményei

Budakeszi, Budajenő és Tök településekre vonatkozóan

 

1. Szociálisan rászorultak esetén:

a) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás intézményi térítési díja: 10 Ft

b) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás térítésmentes.

 

 

 

2. Szociálisan nem rászorultak esetén:

A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás intézményi térítési díja, havidíj: 5 020,- Ft/fő/hó

 

 

 


4. melléklet a …/2011.(…) önkormányzati rendelet

 

                                                                                   

 

A nappali ellátásban, azaz Idősek Klubjában fizetendő intézményi térítési díj, illetve a személyi térítési díj kedvezményei

Budakeszi, Budajenő és Tök településekre vonatkozóan

 

Az önkormányzat a nappali ellátás intézményi térítési díját csak napközbeni tartózkodás esetén 995,- Ft-ban, a személyi térítési díjat térítésmentesen állapítja meg.

 

 


 

5. melléklet a …/2011.(…) önkormányzati rendelet

 

Külön szolgáltatás a nappali ellátásban

Budakeszi, Budajenő és Tök településekre vonatkozóan

 

1. Reggeli és uzsonna önköltsége 1 napra: 708,- Ft.

 

2. A nappali ellátásba felvettek közül az önkormányzat személyes díjkedvezményt ad a külön szolgáltatást – reggelit és uzsonnát – igénylők részére. A személyes díjkedvezmény mértéke, ha az ellátásban részesülő személy jövedelme:

a)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 150 %-át:   100 %

b)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 190%-át:      90 %

c)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 220%-át:      85 %

d)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 250%-át:      80 %

e)            nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 300%-át:      60 %

f)              nem haladja meg a nyugdíjminimum mindenkori összegének 320%-át:       20 %

g)            a nyugdíjminimum mindenkori összegének 320%-a felett:                                     0 %

 

3. A nappali ellátásban a külön szolgáltatás térítési díjának számítása az alábbi:

 

0%

10%

15%

20%

40%

80%

100%

Min. jöv/Ft

0

42751

54151

62701

71251

85501

91201

Max. jöv./Ft

42750

54150

62700

71250

85500

91200

 

Tér.díj ÁFÁval/Ft

0

70

105

140

280

565

708

 

 


Indokolás

 

A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló a 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) módosításával megváltozott a jogszabályalkotás eljárása.

A helyi önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról rendeletet alkot. A Korábbiakban minden Önkormányzat önállóan alkotott rendeletet. A gyakorlatban a társulások esetében problémás volt a döntéshozatali folyamat: a társulás nem hozhat rendeletet, viszont a helyi önkormányzat ilyen esetekben nem dönthet önállóan. A probléma megoldása céljából, amennyiben a fenntartó önkormányzati társulás vagy többcélú kistérségi társulás, akkor a társulási megállapodásban erre kijelölt települési önkormányzat - a társulási megállapodásban meghatározottak szerint - alkot rendeletet az érintett tárgykörökben. A módosítás várhatóan elősegíti az egységes jogalkalmazást a társulások körében

A módosítással tehát az ellátó intézmény székhelyi szerinti Önkormányzat alkot rendelete az ellátást nyújtásával érintett, Társulásban résztvevő önkormányzatok véleményezése mellett.

A Polgármesterek Tanácsa 18/2011.(03.08.) számú határozatával döntött arról, hogy az 1993. évi III. törvény 92.§(1) bekezdése szerint a HÍD Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat által személyes gondoskodást nyújtó ellátások esetén Budakeszi Város Önkormányzata alkosson rendeletet a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő személyi térítési díjakról.

Így e rendelet hatálya városunkon kívül kiterjed Budajenő és Tök településekre is. A társtelepülések ezzel lemondanak szuverenitásuk egy részéről.

A többi önkormányzat helyi rendeletében utalni köteles Budakeszi és a Társulás közös rendeletére, és hatályon kívül helyezni saját rendeletének hasonló rendelkezéseit, valamint a Budakeszi Város Önkormányzatának szociális ellátásokról szóló rendeletének vonatkozó rendelkezéseit is.

 

Az önkormányzati rendeletben foglalt, rászorultságtól függő díjak számítására egyrészt Sztv., másrészt a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Kormányrendeletben (a továbbiakban: Korm. Rend.) foglaltak az irányadók.

 

Az Sztv. 115. § (1)-(3) és (9) bekezdései, valamint a Korm. Rend. 2. § (2) bekezdése értelmében általános szabályok:

„Sztv. 115. § (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díja (a továbbiakban: intézményi térítési díj) a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözete.

(2) ….. A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét. A térítési díjat konkrét összegben kell megállapítani.

(3) A személyi térítési díj összege - önkormányzati intézmény esetén - a fenntartó rendeletében foglaltak szerint csökkenthető, illetve elengedhető, ha a kötelezett jövedelmi és vagyoni viszonyai ezt indokolttá teszik.”

„Sztv. (9) A szolgáltatási önköltség a szolgáltatás kapcsán felmerült ráfordítások (a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 78-80. §-ai szerinti költségek, önkormányzati intézményeknél az éves költségvetési beszámoló 21. táblája 01-07 soraiban feltüntetett költségek) egy szolgáltatási egységre (ételadag, szolgáltatási óra, nap) számított értéke, amelyet az előző év adatai alapján kell megállapítani. A szolgáltatási önköltség év közben egy alkalommal korrigálható, ha azt a tárgyidőszaki folyamatok indokolják.”

Korm. Rend. „2. § (1) A fenntartó a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátásért térítési díjat (a továbbiakban: intézményi térítési díj) állapít meg, amelyet az Szt.-ben, e rendeletben, a helyi önkormányzatok rendeletében, valamint az Szt. 94/C. §-a, illetve a 2011. január 1-jét megelőzően hatályos 94/B. vagy 94/D. §-a szerinti megállapodásban (a továbbiakban együtt: megállapodás) foglaltak szerint kell megfizetni. Az Szt. 115. §-ának (9) bekezdése szerinti szolgáltatási önköltség és a tárgyévi normatív állami hozzájárulás, illetve a szolgáltatás külön jogszabály szerinti költségvetési támogatásának különbözeteként számított térítési díjat akkor is dokumentálni kell, ha az ellátáshoz nyújtott saját hozzájárulás révén a fenntartó alacsonyabb intézményi térítési díjat alkalmaz.”

Szociális étkeztetés esetén további rendelkezések: Korm rend. 9. § (2)-(5) §-sai irányadóak:

„9. § (2) Az étkeztetés intézményi térítési díja nem haladhatja meg az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség és a tárgyévi normatív állami hozzájárulás különbségének egy napra jutó összegét.

(3) A (2) bekezdés alkalmazásában a napok számaként csak az ellátási napok száma vehető figyelembe.

(4) Az étkeztetés intézményi térítési díja aszerint differenciált, hogy az ételt a helyszínen fogyasztják el vagy az igénybevétel helyére szállítják. A kiosztó helyen, illetve a lakáson történő étkeztetés térítési díja a kiszállítás költségét is tartalmazza. Ha az étel lakásra történő kiszállítása közös háztartásban élő személyek részére történik, a kiszállításért fizetendő személyi térítési díjat csak egy személyre lehet megállapítani.

(5) Az étel helyben fogyasztásáért vagy elviteléért fizetendő személyi térítési díj a napi személyi térítési díj és az adott hónapban igénybe vett étkezési napok szorzata. Az étel kiszállítása esetén a személyi térítési díj a kiszállításra számított térítési díjnak és az adott hónapban kiszállítással igénybe vett étkezési napok szorzatának összegével növekszik.”

Házi segítségnyújtás intézményi térítési díj számításánál további rendelkezés a Korm. Rend. 12 (1)-§-a, valamint 13. § (1) bekezdése, mely szerint

„12. § (1) A házi segítségnyújtás gondozási óradíja nem haladhatja meg az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbségének egy ellátási órára jutó összegét.”

„13. § (1) A házi segítségnyújtásban részesülő által havonta fizetendő személyi térítési díjat az óradíj és az adott hónapban a lakáson gondozásra fordított idő szorzata alapján kell kiszámítani, úgy hogy annak összege - az Szt. 117/B. §-ában meghatározott esetet kivéve - ne haladja meg az Szt. 116. §-ának (3) bekezdésében meghatározott mértéket.”

Nappali ellátás esetén a térítési díj számítása a Korm rend. 15. § (1)-(2) bekezdése szerint:

„15. § (1) Nappali ellátás esetében az intézményi térítési díjat külön meg kell határozni

a) a csak napközbeni tartózkodást igénybe vevőkre, illetve

b) a napközbeni tartózkodást és ott étkezést igénybe vevőkre, ahol az intézményi térítési díj megegyezik az a) pont szerint meghatározott és a (2) bekezdés szerinti díj összegével.

(2) A nappali ellátás keretében igénybe vett étkezés intézményi térítési díját a 9. § (2) és (4) bekezdése szerint kell megállapítani. A személyi térítési díj megállapítására a 9. § (5) bekezdésében foglaltak az irányadók.”

 

A rendelet-tervezet a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény alapján a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Kormányrendelet figyelembevételével készült mind a jogosultsági kör tekintetében, mind a térítési díjak számításánal.

 

A rendelet-tervezetet az Alpolgármester Asszonnyal, mint a szociális ügyekért felelős személlyel egyeztetésre kerül, aki annak elfogadását a Képviselő-testületnek javasolja.

A rendelet elfogadásához minősített többségű szavazat szükséges.

 

Budakeszi, 2011. április …

Garainé dr. Szelenczy Gabriella

jegyző

 


« Vissza
Vissza a főmenübe