3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. március 21-i ülésére

Tárgy:   A felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 12/2003. (X. 30.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Petneházi Bálintné polgármester

 

 
Tisztelt Képviselő-testület!
 
A felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 12/2003. (X. 30.) önkormányzati rendeletfelülvizsgálatát az alábbiak indokolják:
 
1.
2013. január 01. napjával megalakult a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal. Szükségesnek látjuk az egységes eljárásrend kialakítását, ezért az eljárási szabályokat egységesen állapítottuk meg mindhárom település esetében. Az egyes szociális ellátásokra vonatkozó jogosultsági feltételeken nem változtattunk.
 
2.
A rendelet normaszövegét hozzá kell igazítani a jogszabályi környezetében – szociális törvény és végrehajtási rendelete – bekövetkezett változásokhoz: az aktív korúak ellátására, a rendszeres szociális segélyben részesülő személyek együttműködési kötelezettségével kapcsolatos szabályok átalakítása, helyi lakásfenntartási támogatás hatályon kívül helyezése.
 
3. Jogtechnikai szempontból is szükséges volt a normaszöveg felülvizsgálata, az eredeti rendelet sok olyan szabályozást tartalmazott, mely a szociális törvényben vagy annak végrehajtási rendeletében szerepelt. Ezeket a szabályokat töröltük a rendelet szövegéből.
 
A rendeletből törlésre került a szociális gondoskodással kapcsolatos fejezet, valamint a rendelet  záró rendelkezéseiben 2013. május 15. napjával hatályon kívül helyeztük 3/1996. (IV. 30.) önkormányzati rendeletet, mely tartalmazta a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló szabályozást.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. §-a szabályozza a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokkal, azok igénybevételével, valamint a fizetendő térítési díjakkal kapcsolatos önkormányzati rendeletalkotási kötelezettséget. A törvény kimondja, hogy ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban erre kijelölt települési önkormányzat a társulási megállapodásban alkotja meg a rendeletet. Társulásunk úgy döntött, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata alkossa meg a fenti szabályozással kapcsolatos rendeletet.
A csárdaszállási és hunyai rendelet hatályon kívül helyezésével egyidejűleg a gyomaendrődi helyi rendelet területi hatályát módosítani kell a társulás közigazgatási területére, erre a módosításra a 2013. áprilisi testületi ülésen kerül sor – a rendelet módosítása 2013. május 15. napján lép hatályba-, ezért ebben az időpontban határoztuk meg a kistelepülések rendeleteinek hatályon kívül helyezését is.
 
A felülvizsgálat olyan nagymértékben módosította a rendelet normaszövegét, hogy szükségessé vált egy új rendelet megalkotása.
 
Indoklás
1. § Az Önkormányzat a rendelet céljaként deklarálja a szociális biztonság megteremtését megőrzését megvalósítását.
2. § Meghatározásra kerül a rendelet személyi és tárgyi hatálya.
3-5. § Egységes értelmező rendelkezések és eljárási szabályok kerülnek kialakításra a Hunya Csárdaszállás és Gyomaendrőd, mint a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó önkormányzatok közigazgatási területén.
6. § Az önkormányzat meghatározza az általa biztosított szociális ellátások formáit, és él a szociális hatáskörök átruházásának lehetőségével.
7-14. § Az önkormányzat szabályozza az átmeneti segély, temetési segély jogosultsági feltételeit.
15. § Az önkormányzat előírta arendszeres szociális segélyre jogosult személyek együttműködési kötelezettségét és megalkotta annak szabályait.
16. § Az önkormányzat kinyilvánította, hogy az egyes szociális rászorultságtól függő támogatások pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi kereteket az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.
17. § A záró rendelkezések között az önkormányzat meghatározta, hogy a rendelet szabályait a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
 
Kockázatelemzés
A rendelet felülvizsgálata és az új rendelet megalkotása az Önkormányzat számára kockázatot nem jelent. A felülvizsgálat nyomán megteremtődik a Szt. hatályos szabályaival való összhang.
 
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.
 

 


Döntési javaslat

"A felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 12/2003. (X. 30.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

TERVEZET
 
Csárdaszállás Község Önkormányzati Képviselő-testülete    /2013. (…. ….) önkormányzati rendelete a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás helyi szabályairól
 
Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 25 § (3) b pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
 
A rendelet célja
 
1. § (1) A rendelet célja, hogy Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) eleget tegyen a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény (továbbiakban: Sztv.) által előírt szabályozási kötelezettségének, és a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás hatáskörébe tartozó feladatait tekintve megállapítsa az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.
(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek, amennyiben pedig a támogatásra szoruló élethelyzet nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával kötelesek elősegíteni helyzetük javítását.
(3) A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az önkormányzat valamint annak szervei, továbbá a településen működő oktatási, egészségügyi és civil szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.
 
A rendelet hatálya
 
2. § (1) A rendelet hatálya a 6. §-ban meghatározott ellátások tekintetében kiterjed Csárdaszállás Község közigazgatási területén állandó bejelentett lakhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező és menekültként elismert személyekre, hontalanokra illetve az 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott állampolgárokra.
(2) A Képviselő-testület a Szt. 7. § (1) bekezdésének értelmében hatáskörére és illetékességére tekintet nélkül köteles az arra rászorulónak átmeneti segélyt, étkezést illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.
 
3. § E rendelet alkalmazásában jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó, egyedül élő, háztartás, rendszeres pénzellátás, keresőtevékenység, aktív korú, egyedül álló meghatározására az Szt. 4. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
 
Eljárási rendelkezések
 
4. § (1) Az e rendeletben szabályozott támogatási formák kérelemre és hivatalból állapíthatók meg. Az egyes ellátások megállapítása iránti kérelem - az erre rendszeresített formanyomtatványon és a szükséges mellékletek csatolásával - postai úton vagy személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási Kirendeltségén (továbbiakban: Hivatal) nyújthatók be.
(2) Kérelmezőnek minden esetben igazolnia kell saját maga és a vele egy háztartásban élő hozzátartozó személyi adatait, vagyoni és jövedelmi viszonyait. Az igazolható jövedelemmel nem rendelkező kérelmezőnek, az eljárásban érintett hozzátartozóinak büntetőjogi felelősség mellett az erre rendszeresített formanyomtatványon kell nyilatkoznia a vagyoni, jövedelmi viszonyairól.
(3) A kérelemhez csatolandó jövedelemigazolások tartalmára a Szt. 10. § (2)-(5) bekezdésében foglaltak az irányadók.
(4) A kérelem elbírálásához, a jogosultság megállapításához szükséges igazolásokat, nyilatkozatokat, és egyéb iratokat (Munkaügyi Központ igazolása, orvosi igazolás, számlák, jövedelemre vonatkozó munkáltatói, illetve pénzellátást folyósító szerv igazolása, stb.) a kérelem beadásával egy időben kell benyújtani.
(5) Halaszthatatlan, rendkívüli körülmény bekövetkezése, fennállása esetén a kérelmező az igazolásokat utólag is benyújthatja.
 
5. § (1) A kérelem elbírálása során a tényállás tisztázása érdekében a Hivatal környezettanulmányt készíthet.
(2) Különösen indokolt a környezettanulmány elkészítése, ha a család rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik.
 
II. fejezet
Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások
 
6. § (1) AKépviselő-testület által nyújtott szociális rászorultságtól függő támogatások az:
a) átmeneti segély
b) temetési segély.
(2) A képviselő-testület szociális hatáskörök gyakorlását a polgármesterre ruházza át:
a.) az átmeneti segély,
b.) a temetési segély megállapítását.
 
Egyes ellátási formák
 
Átmeneti segély
 
7. § (1) Amennyiben a kérelmező vagyoni, jövedelmi és egyéb körülményeinek ismeretében vélelmezhető, hogy problémáját más módon nem tudja megoldani, egyszeri vagy meghatározott időtartamra, de legfeljebb 3 hónapra szóló és havi rendszerességgel fizetendő átmeneti segély állapítható meg annak a vagyontalan
a) személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a, továbbá
b) annak az egyedül élő, vagy gyermekét egyedül nevelő személynek, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 150 %-a.
(2) Az egy alkalomra szóló átmeneti segély összege legalább 2000 forint, de legfeljebb 5000 forint lehet.
(3) A havi rendszerességgel megállapított átmeneti segély összege legalább 6000 forint, de legfeljebb 15000 forint lehet.
 
8. § (1) A fűtési segély a lakások alapján járó segély, melynek az összege nem haladhatja meg lakásonként az 5000 forintot.
(2) A fűtési segély vissza nem térítendő, évente egyszeri segélyként adható a fűtési idényben a polgármester egyedi elbírálása alapján.
 
9. § (1) A Hivatal a segélyt igénylő szociális helyzetéről tájékozódik, és környezettanulmányt készít.
(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és nem feltételezhető azokban lényeges változás.
(3) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják - a segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a Hivatal a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel győződik meg a nyilatkozatok valódiságáról.
 
10. § A készpénzben megállapított átmeneti segélyt a határozat jogerőre emelkedését követő nyolc napon belül a Hivatal pénztárában veheti fel a jogosult vagy kérésére a segély összegét posta útján kiutalják illetve pénzintézeti folyószámlára utalják.
 
11. § (1) Az átmeneti segély természetben nyújtott támogatásként is adható, kiadható részben vagy egészben vásárlási vagy gyógyszer utalvány formájában is, illetve az igénylő költségeinek közvetlen átvállalásával, az intézményi térítési díj megfizetésével történhet.
(2) Az utalvány a segélyezettet élelmiszer, tisztálkodó szer, gyógyszer és tüzelő vásárlására jogosítja fel.
(3) Az utalvány egyéb célra nem használható fel azon élvezeti cikket, alkoholtartalmú italt vásárolni tilos! Az utalvány értéke sem egészben sem részben készpénzre nem váltható át és másra át nem ruházható!
(4) A szociális célú vásárlási utalvány közokiratnak minősül, melyet szigorú számadású nyomtatványként kell kezelni.
 
12. § (1) Amennyiben a 7.§ (1) bekezdésben foglalt feltételek fennállnak, átmeneti segély pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő, kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható, ha a kérelmező baleset, betegség, elemi kár vagy más előre nem látható ok miatt kerül rendkívüli élethelyzetbe, s az összeg a gyógykezeléshez, a minden napi életvitelhez szükséges eszköz beszerzéséhez vagy a károk elhárításához szükséges.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kamatmentes kölcsön összege legfeljebb 25000 forint, temetési célú kölcsön esetén 30000 forint lehet. A kölcsön időtartama legfeljebb 12 hónap.
(3) A kölcsön megállapításáról szóló határozatban rendelkezni kell a visszafizetés időtartamáról, feltételeiről.
(4) A kölcsön megállapítása esetén a jogosulttal szerződést kell kötni, amelyben rögzíteni kell a kifizetés módját, a visszafizetés módjára vonatkozó szabályokat, valamint fel kell tüntetni a visszafizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit is.
 
13. § (1) A pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő kamatmentes kölcsön iránti kérelem ügyében a Képviselő-testület dönt.
(2) Pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő kamatmentes kölcsön átmeneti segélyként történő megállapítása esetén a jogosulttal történő szerződéskötés a polgármestere hatásköre.
 
Temetési segély
 
14. § (1) Temetési segély nyújtható annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) Temetési segélyre jogosult az eltemetető, ha
a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 100 %-a vagy
b) egyedülálló vagy gyermekét egyedül nevelő személy és egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 150 %-a.
(3) A temetési segély megállapítása szempontjából a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 100.000.-Ft.
(4) A temetési segély a (3) bekezdésben meghatározott összeg legalább 10%-a, legfeljebb 15 %-a.
(5) Amennyiben a temetési segély megállapítására nem a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) kormányrendelet 32. § (1) bekezdése szerint kerül sor, a határozatban elő kell írni az utólagos elszámolási kötelezettséget. Amennyiben e kötelezettségét a segélyben részesülő nem teljesíti, vele szemben úgy kell eljárni, mint aki az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen vette igénybe.
 
III. fejezet
A rendszeres szociális segélyre jogosultak együttműködési kötelezettségéről
 
15. § (1) Csárdaszállás Község Önkormányzata az aktív korúak ellátására jogosult rendszeres szociális segélyben részesülő személyek - ide nem értve az egészségkárosodott személyeket - (továbbiakban RSZS-ben részesülő) együttműködésének intézményi feltételeiről a Csárdaszállás - Gyomaendrőd - Hunya Intézményfenntartó Társulás útján fenntartott Térségi Szociális Gondozási Központ - a (a továbbiakban kijelölt szerv) - útján gondoskodik.
(2) Az RSZS-ben részesülő személy köteles az együttműködés keretében a rendszeres szociális segély megállapítását kimondó határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a kijelölt szervnél nyilvántartásba vetetni magát, majd az ezt követő 15 napon belül, illetve a kijelölt szerv által megadott határidőre a beilleszkedést segítő programról írásban a kijelölt szervvel megállapodni és a programban foglaltakat folyamatosan teljesíteni.
(3) A kijelölt szerv a nyilvántartásba vételről, illetve a beilleszkedési programról a Hivatalt 15 napon belül értesíteni.
(4) Beilleszkedést segítő programok típusai:
- tanácsadás (jogi, munkaügyi, egészségügyi stb.),
- csoportos önsegítő és képességfejlesztő foglalkozás,
- egyéni képességeket fejlesztő, életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkozás,
- munkavégzésre felkészítő foglalkozás (munkahelykeresést segítő technikák elsajátítása),
- alkalmi munkavállalást segítő programok.
(5) Az együttműködés megszegésének esetei:
- az RSZS-ben részesülő személy nem jelent meg a kijelölt szervnél, illetve nem vetette nyilvántartásba magát,
- a kijelölt szerv által számára előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását megfelelő módon nem igazolta,
- a számára előírt foglalkozásokon, tanácsadáson nem vett részt,
- a beilleszkedési programban meghatározottakat nem hajtotta végre.
 
IV. Fejezet
Pénzbeli és természetbeni szociális ellátások pénzügyi fedezete
 
16. § (1) Az egyes szociális rászorultságtól függő támogatások pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi kereteket az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.
(2) Az egyes támogatási formák meghatározott pénzügyi keretei között a szükségeshez képest a Képviselő-testület átcsoportosítást hajthat végre.
 
Záró rendelkezések
 
17. § (1) Ez a rendelet 2013. április 15. napján lép hatályba.
(2) A rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(3) Hatályát veszti a 12/2003.(X. 30.) önkormányzati rendelet, 2013. május 15. napján hatálytát veszti 3/1996. (IV. 30.) önkormányzati rendelet.
 
Csárdaszállás, 2013. március
 
 
 
                                   Petneházi Bálintné                                           dr. Csorba Csaba
                                       polgármester                                                        jegyző
 

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe