1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. szeptember 19-i ülésére
2013. szeptember 19-i ülésére
Tárgy: | A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 5/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet módosítása | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Petneházi Bálintné polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Békés Megyei Kormányhivatal által szakmai segítségnyújtás keretében a rendelet normaszövegével kapcsolatban feltárt problémákat a hivatal megvizsgálta és az alábbiak szerint javasoljuk a rendelet módosítását.
1. Megállapítás: civil szervezet számára nem lehet kötelezettséget előírni
Normaszöveg jelenleg:
1. § (3) A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az önkormányzat valamint annak szervei, továbbá a településen működő oktatási, egészségügyi és civil szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.
Módosítás a törvényességi észrevételnek megfelelően:
1. § (3) A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az önkormányzat valamint annak szervei, továbbá a településen működő oktatási, egészségügyi szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.
2. Megállapítás: 4. § (5) – Az igazolások utólagos benyújtására vonatkozó szabály nincs összhangban a kérelem hiányos benyújtása esetén követendő eljárással, amelyet a Ket. 37. § (3) bekezdése szabályoz.
Normaszöveg jelenleg:
4. § (5) Halaszthatatlan, rendkívüli körülmény bekövetkezése, fennállása esetén a kérelmező az igazolásokat utólag is benyújthatja.
Módosítás a törvényességi észrevételnek megfelelően:
4. § (5) Halaszthatatlan, rendkívüli körülmény esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják - a segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel kell meggyőződni a nyilatkozatok valódiságáról.
3. Megállapítás: A fűtési segély megállapításához a polgármester számára meg kell határozni az egyedi elbírálás szempontjait. Jat. 2. § (1)
Normaszöveg jelenleg:
8. § (1) A fűtési segély a lakások alapján járó segély, melynek az összege nem haladhatja meg lakásonként az 5000 forintot.
(2) A fűtési segély vissza nem térítendő, évente egyszeri segélyként adható a fűtési idényben a polgármester egyedi elbírálása alapján.
Módosítás a törvényességi észrevételnek megfelelően:
8. § (1) A fűtési segély a lakások alapján járó segély, melynek az összege nem haladhatja meg lakásonként az 5000 forintot.
(2) A fűtési segély vissza nem térítendő, évente egyszeri segélyként adható a fűtési idényben a 7. § (1) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott szociálisan rászorult személyeknek.
(7. § (1) Amennyiben a kérelmező vagyoni, jövedelmi és egyéb körülményeinek ismeretében vélelmezhető, hogy problémáját más módon nem tudja megoldani, egyszeri vagy meghatározott időtartamra, de legfeljebb 3 hónapra szóló és havi rendszerességgel fizetendő átmeneti segély állapítható meg annak a vagyontalan
a) személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a, továbbá
b) annak az egyedül élő, vagy gyermekét egyedül nevelő személynek, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 150 %-a. )
4. Megállapítás:
A települési önkormányzatoknak a méltányossági közgyógyellátás szabályait meg kell állapítania - Szoc. tv. 50. § (3)
Normaszöveg jelenleg: -----
Módosítás a törvényességi észrevételnek megfelelően:
„7. Közgyógyellátás
14/A. § (1) A közgyógyellátás a szociálisan rászorult személy részére az egészségügyi állapot megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás, a Sztv. 49. § - 53. §-ai, valamint a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 35. §-49. §-ai alapján közgyógyellátási igazolvány adható ki.
(2) A Szt. 50. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján e rendelet 14/A. § (3) bekezdésében szabályozott szociálisan rászorult személy is jogosult közgyógyellátásra.
(3) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni 5.000,- Ft feletti havi rendszeres gyógyszerköltség esetén azt a kérelmezőt, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő személy esetében a 200%-át nem éri el.”
A törvény alacsonyabb jövedelemhatárt nem enged, a gyógyszerköltségnél a törvénynél megengedőbb szabályt alkalmazunk, a törvényben 7.150.-Ft gyógyszerköltséget el kell érnie kérelmezőnek ahhoz, hogy méltányossági közgyógyellátásban részesülhessen.
A felülvizsgálat során szükségesnek tartjuk a 7. § (1) bekezdését is módosítani, a „vélelmezhető” szófordulat bizonytalanságot eredményez, a jogbiztonságot erősíti a rendelet normaszövegének módosítása:
„7. § (1) Amennyiben a kérelmező vagyoni, jövedelmi és egyéb körülményei miatt problémáját más módon nem tudja megoldani, egyszeri vagy meghatározott időtartamra, de legfeljebb 3 hónapra szóló és havi rendszerességgel fizetendő átmeneti segély állapítható meg annak a vagyontalan
a) személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a, továbbá
b) annak az egyedül élő, vagy gyermekét egyedül nevelő személynek, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 150 %-a.”
Előzetes hatásvizsgálat
1. A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
1.1. Társadalmi hatása
A jogosultsági feltételek pontos meghatározásával a címzettek számára egyértelmű, értelmezhető szabályozási tartalommal bír a helyi rendelet normaszövege.
1.2. Gazdasági, költségvetési hatása:
A rendelet módosítás elfogadásának költségvetési hatásaként szociális kiadási oldalon növekedés lesz tapasztalható (méltányossági közgyógyellátás).
2. Környezeti és egészségi következményei:
A méltányossági közgyógyellátás, mint ellátási forma bevezetése csökkenti a szociálisan rászoruló személyekre háruló terheket, amely az egyén/ család pénzügyi helyzetére pozitív hatással lehet.
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A rendeletben foglaltak végrehajtásának az adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény határozza meg az önkormányzat kötelezően biztosítandó szociális ellátásainak körét. A rendelet módosítása a jogszabályi hierarchia egységességének biztosítása érdekében szükséges.
A rendelet módosítása során a jogosultsági feltételek pontos meghatározásával a címzettek számára egyértelmű, értelmezhető szabályozási tartalommal bír a helyi rendelet normaszövege.
Összességében a módosítás elfogadása nyomán megteremtődik a Szt. hatályos szabályaival való összhang.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek (előirányzat módosítással) az Önkormányzatnál rendelkezésre állnak.
Indokolás
1. § Civil szervezet számára nem lehet kötelezettséget előírni, a rendelet módosításával az önkormányzat saját szervei illetve a településen működő oktatási és egészségügyi szervezetei számára ír elő együttműködési kötelezettséget.
2. § Rendkívüli körülmény esetében a segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható, ebben az esetben a Hivatal 8 napon belül helyszíni szemlén győződik meg a nyilatkozatok valódiságáról.
3. § A jogosultsági feltétel konkrét megfogalmazása erősíti a jogbiztonságot.
4. § A fűtési támogatás egyedi elbírálásának meghatározásával a címzettek számára egyértelművé, értelmezhetővé válik a támogatásra vonatkozó szabályozás.
5. § Az önkormányzatok kötelező feladat-ellátási körébe tartozik a méltányossági közgyógyellátás biztosítása, melyhez helyi rendeletben kell megállapítani a jogosultsági feltételeket.
6. § A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.
Döntési javaslat
"A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 5/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TERVEZET
Csárdaszállás Község Önkormányzati Képviselő-testülete /2013. (…. ….) önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 5/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet módosításáról
Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 25 § (3) b pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 5/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: ÖR.) 1. §. (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„1. § (3) A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az önkormányzat valamint annak szervei, továbbá a településen működő oktatási, egészségügyi szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.”
2. § Az ÖR. 4. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„4. § (5) Halaszthatatlan, rendkívüli körülmény esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják - a segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a Hivatal a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel győződik meg a nyilatkozatok valódiságáról.”
3. § Az ÖR. 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„7. §(1) Amennyiben a kérelmező vagyoni, jövedelmi és egyéb körülményei miatt problémáját más módon nem tudja megoldani, egyszeri vagy meghatározott időtartamra, de legfeljebb 3 hónapra szóló és havi rendszerességgel fizetendő átmeneti segély állapítható meg annak a vagyontalan
a) személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a, továbbá
b) annak az egyedül élő, vagy gyermekét egyedül nevelő személynek, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 150 %-a.”
4. § Az ÖR. 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„8. § (2) A fűtési segély vissza nem térítendő, évente egyszeri segélyként adható a fűtési idényben a 7. § (1) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott szociálisan rászorult személyeknek.”
5.§ Az ÖR. II. fejezete a következő 7. "Közgyógyellátás" alcímmel egészül ki:
„7. Közgyógyellátás
14/A. §(1) A közgyógyellátás a szociálisan rászorult személy részére az egészségügyi állapot megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás, a Sztv. 49. § - 53. §-ai, valamint a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 35. §-49. §-ai alapján közgyógyellátási igazolvány adható ki.
(2) A Szt. 50. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján e rendelet 14/A. § (3) bekezdésében szabályozott szociálisan rászorult személy is jogosult közgyógyellátásra.
(3) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni 5.000,- Ft feletti havi rendszeres gyógyszerköltség esetén azt a kérelmezőt, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő személy esetében a 200%-át nem éri el.”
6. § (1) Ez a rendelet 2013. október 15. napján lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal