5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. november 27-i ülésére

Tárgy:   A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 5/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata II. forduló
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Petneházi Bálintné polgármester

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Képviselő-testület 2013. október 31-i ülésén I. fordulóban tárgyalta a helyi szociális rendeletek felülvizsgálatát és meghatározta a 2014. január 1. napjával bevezetésre kerülő önkormányzati segélyezés rendszerét. A testületi döntésnek megfelelően a Hivatal elkészítette a rendelet-tervezetet.
Ahogy, azt már a felülvizsgálat első fordulójában jeleztük a rendelet felülvizsgálata olyan nagymértékű módosítással jár, mely egy új rendelet megalkotását teszi szükségessé. Az önkormányzati segélyezési rendszerén kívül új szabályozást nem tartalmaz a rendelet, csak a bekövetkezett változások kerültek átvezetésre a normaszövegen.
 
Előzetes hatásvizsgálat
 
1. A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A rendelet megalkotásával összhangba kerül az önkormányzati segélyezés rendszere a 2014. január 1. napján hatályba lépő törvényi szabályozással. Az önkormányzati segélyezés új rendszerével a családok számára kedvezőbb jogosultsági feltételek írhatók elő a jelenlegi szabályozásnál, az egyedül élő személyek számára a jogosultsági feltételek nem változnak.
 
2. Környezeti és egészségi következményei:
Az önkormányzati segélyezés rendszerében több olyan segélytípus van, mely a kérelmezők egészségi állapotát, annak gyógyítását célozza meg (kórházi kezelés, gyógyszerköltség, egészségügyi szolgáltatási díjának megfizetése)
 
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A rendeletben foglaltak végrehajtásának az adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
 
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotásával összhangba kerül az önkormányzati segélyezés rendszere a 2014. január 1. napján hatályba lépő törvényi szabályozással. Önkormányzatunk határidőben eleget tesz törvényi kötelezettségének.
 
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az Önkormányzatnál rendelkezésre állnak.
 
Indokolás
 
1. § Csárdaszállás Község Önkormányzata szociális rászorultság esetén önkormányzati segélyt és közgyógyellátást állapít meg. Az Önkormányzat a szociális hatáskörök gyakorlását a polgármesterre ruházza át.
 
2-6. § Csárdaszállás Község Önkormányzata részletesen meghatározta az alkalmanként jelentkező, elismert többletkiadás miatt időszakosan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére adható önkormányzati segély jövedelmi és egyéb jogosultsági feltételeit.
 
8. § Csárdaszállás Község Önkormányzata meghatározta a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személyek részére adható kamatmentes kölcsön jövedelmi és egyéb jogosultsági feltételeit.
 
8-9. § A segélyezés során alkalmazott fogalom meghatározásokat a Szt.-hez igazítja. Eljárási rendelkezéseket határoz meg az önkormányzati segély kifizetésének módjáról.
 
11. § Csárdaszállás Község Önkormányzata természetbeni szociális ellátásként méltányossági közgyógyellátást biztosít.
 
12. § Csárdaszállás Község Önkormányzata meghatározza a rendszeres szociális segélyben részesülő személy együttműködési kötelezettségének szabályait, eljárási rendelkezésit.
 
13. § A rendelet hatályba lépéséről, valamint a hatályát vesztő önkormányzati rendeletről rendelkezik.
 
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.

 

 


Döntési javaslat

"A szociális ellátások helyi szabályairól szóló rendelet megalkotása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

…../2013. (………...) önkormányzati rendelet
a szociális ellátások helyi szabályairól
 
Csárdaszállás Község Önkormányzata a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások
 
1. § (1) Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) által nyújtott szociális rászorultságtól függő támogatások az:
a) önkormányzati segély
b) közgyógyellátás.
 
(2) Az Önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott szociális hatáskörök gyakorlását a polgármesterre ruházza át.
 
2. Önkormányzati segély
 
2. § Az Önkormányzat a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére önkormányzati segélyt nyújt.
 
3. § (1) Önkormányzati segélyben részesíthető az a személy, aki önmaga illetve családja átmeneti létfenntartásáról alkalmanként jelentkező többletkiadás miatt más módon nem tud gondoskodni.
(2) Az  (1) bekezdés szerinti elismert többletkiadások:
a) tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek vagy fiatal felnőtt tanévkezdési kiadása,
b) tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek vagy fiatal felnőtt tandíjának, egyéb ellátási díjának megfizetése,
c) átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek családjával való magas kapcsolattartás elősegítése,
d) a családban nevelkedő gyermek a MEP által teljes egészében nem finanszírozott egészségügyi szolgáltatási díjának megfizetése,
e) legalább 8 napot elérő vagy meghaladó kórházi kezelés esetén felmerülő költségek,
f) betegség, baleset miatt felmerülő költségek,
g) fűtési kiadások,
h) elemi kár esetén felmerülő költségek,
i) temetési költségek.
 
(3) Önkormányzati segélyben részesíthető az a személy, aki önmaga illetve családja átmeneti létfenntartásáról az (1) bekezdés a–h) pontjában meghatározott, alkalmanként jelentkező többletkiadás miatt más módon nem tud gondoskodni és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, és nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal.
 
(4) Az (1) bekezdésben foglalt esetekben az igényt a többletkiadást jelentő esemény bekövetkeztét követő harminc napon belül lehet érvényesíteni. A fenti határnap elmulasztása jogvesztő.
 
(5) Az (1) bekezdés c) pontjában foglalt esetekben az igényt családgondozó jelzése alapján lehet érvényesíteni.
 
4. § (1) Elismert többletkiadásként felmerülő fűtési költségek enyhítése címén önkormányzati segély (a továbbiakban: fűtési segély) állapítható meg annak a személynek a részére, aki megfelel az 3. § (3) bekezdésében foglalt jövedelemi feltételeknek.
 
(2) A fűtési segély lakások alapján járó évente egyszer a fűtési idényben adható támogatás, melynek összege nem haladhatja meg lakásonként az 5.000.-Ft-ot.
 
5. §(1) Elismert többletkiadásként felmerülő temetési költségek enyhítése címén önkormányzati segély (a továbbiakban: temetési segély) állapítható meg annak az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodó személynek a részére, aki családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
(2) A temetési segély megállapítása szempontjából a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 100.000.-Ft.
(3) A temetési segély a (2) bekezdésben meghatározott összeg legalább 10%-a, legfeljebb 15 %-a.
 
6. § (1) Az önkormányzati segély egyszeri alkalomra vagy meghatározott időtartamra, de legfeljebb 3 hónapra szóló és havi rendszerességgel állapítható meg.
 
(2) Az egy alkalomra szóló önkormányzati segély összege legalább 2000 forint, de legfeljebb 5000 forint lehet.
 
(3) A havi rendszerességgel megállapított önkormányzati segély összege legalább 6000 forint, de legfeljebb 15000 forint lehet.
 
7. § (1) Az önkormányzati segély pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő, kamatmentes kölcsön (a továbbiakban: kölcsön) formájában is nyújtható, ha a kérelmező az elismert többletkiadások, valamint baleset, betegség, elemi kár vagy más előre nem látható ok miatt olyan rendkívüli élethelyzetbe kerül, melyben az önkormányzati segély a gyógykezeléshez, a minden napi életvitelhez szükséges eszköz beszerzéséhez vagy a károk elhárításához szükséges.
 
(2) A kölcsön összege legfeljebb 25.000 forint, temetési célú kölcsön esetén 30.000 forint lehet. A kölcsön időtartama legfeljebb 12 hónap.
 
(3) A kölcsön megállapításáról szóló határozatban rendelkezni kell a visszafizetés időtartamáról, feltételeiről.
 
(4) A kölcsön megállapítása esetén a jogosulttal szerződést kell kötni, amelyben rögzíteni kell a kifizetés módját, a visszafizetés módjára vonatkozó szabályokat, valamint fel kell tüntetni a visszafizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit is.
 
(5) A kölcsön iránti kérelem ügyében az Önkormányzat dönt.
 
(6) A kölcsön önkormányzati segélyként történő megállapítása esetén a jogosulttal történő szerződéskötés a polgármestere hatásköre.
 
8. § A rendelet alkalmazásában jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó, egyedül élő, háztartás, rendszeres pénzellátás, keresőtevékenység, aktív korú, egyedül álló meghatározására az Szt. 4. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
 
9. § (1) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják – az önkormányzati segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel kell meggyőződni a nyilatkozatok valódiságáról.
 
(2) A készpénzben megállapított önkormányzati segélyt a határozat jogerőre emelkedését követő nyolc napon belül a Csárdaszállás Község Önkormányzata házipénztárában veheti fel a jogosult vagy kérelmére a segély összegét pénzintézeti folyószámlájára utalják.
 
10. § Az önkormányzati segély természetben nyújtott támogatásként is adható, kiadható részben vagy egészben vásárlási vagy gyógyszer utalvány formájában is, illetve az igénylő költségeinek közvetlen átvállalásával, az intézményi térítési díj megfizetésével történhet.
 
3. Közgyógyellátás
 
11. § (1) A Szt. 50. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján (2) bekezdésében szabályozott szociálisan rászorult személy is jogosult közgyógyellátásra.
 
(2) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni 5.000,- Ft feletti havi rendszeres gyógyszerköltség esetén azt a kérelmezőt, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő személy esetében a 200%-át nem éri el.
 
4. A rendszeres szociális segélyre jogosultak együttműködési kötelezettségéről
 
12. § (1) Az Önkormányzat az aktív korúak ellátására jogosult rendszeres szociális segélyben részesülő személyek - ide nem értve az egészségkárosodott személyeket - (továbbiakban RSZS-ben részesülő) együttműködésének intézményi feltételeiről a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás útján fenntartott Térségi Szociális Gondozási Központ Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata (a továbbiakban kijelölt szerv) útján gondoskodik.
(2) Az RSZS-ben részesülő személy köteles az együttműködés keretében a rendszeres szociális segély megállapítását kimondó határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a kijelölt szervnél nyilvántartásba vetetni magát, majd az ezt követő 15 napon belül, illetve a kijelölt szerv által megadott határidőre a beilleszkedést segítő programról írásban a kijelölt szervvel megállapodni és a programban foglaltakat folyamatosan teljesíteni.
 
(3) A kijelölt szerv a nyilvántartásba vételről, illetve a beilleszkedési programról az Önkormányzatot 15 napon belül értesíteni.
 
(4) Beilleszkedést segítő programok típusai:
a) tanácsadás (jogi, munkaügyi, egészségügyi stb.),
b) csoportos önsegítő és képességfejlesztő foglalkozás,
c) egyéni képességeket fejlesztő, életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkozás,
d) munkavégzésre felkészítő foglalkozás,
e) munkahelykeresést segítő technikák elsajátítása,
f) alkalmi munkavállalást segítő programok.
 
(5) Az együttműködés megszegésének esetei:
a) az RSZS-ben részesülő személy nem jelent meg a kijelölt szervnél, illetve nem vetette nyilvántartásba magát,
b) a kijelölt szerv által számára előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását megfelelő módon nem igazolta,
c) a számára előírt foglalkozásokon, tanácsadáson nem vett részt,
d) a beilleszkedési programban meghatározottakat nem hajtotta végre.
 
5. Záró rendelkezések
 
13. § (1) Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 5/2013. (III. 29.) önkormányzati rendelet.
 
 
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe