1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2014. július 31-i ülésére

Tárgy:   Rendelet alkotás a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról
Készítette:   Pardi László
Előterjesztő:   Petneházi Bálintné polgármester

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban Ht.) 35. §-ában kapott felhatalmazás alapján a T. Képviselő-testület megalkotta a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 29/2013. (XII. 20.)  önkormányzati rendeletet.
A Ht. 88. § (4) bekezdése felhatalmazza a települési önkormányzat képviselő-testületét, hogy rendeletben állapítsa meg a közterület tisztán tartására vonatkozó részletes szabályokat. A jogszabályi előírás teljesítése érdekében megkezdtük a helyi környezet védelméről, a közterületek és ingatlanok rendjéről, a település tisztaságáról szóló 8/2004. (XI. 8.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatát.
A vizsgálat során a rendeletben olyan szabályokat találtunk, melyet magasabb szintű jogszabály már rendez, ezért a rendelet teljes átdolgozása vált szükségessé. A vizsgálat során az is kiderült, hogy a hatályban lévő rendeletben olyan mértékű változtatást kell végrehajtani, hogy célszerűbb egy új rendelet megalkotása és a régi hatályon kívül helyezése.
A problémásnak talált szabályozások:
  • Értelmező rendelkezés
Az értelmező részben egyértelmű és más jogszabályokban már rögzített fogalmak kerültek rögzítésre. Helyi rendeletben ezeket már nem célszerű rögzíteni.
 
  • Az ingatlanok és közterületek tisztántartása
A rendelet olyan szabályokat tartalmaz, mely közvetlenül az Önkormányzatra vonatkoznak, ezért a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvényben már rögzítet kötelező önkormányzati feladatokra vonatkozó szabályokat hatályon kívül kell helyezni.
 
·         A települési szilárd hulladék kezelése, a köztisztasági szolgáltatás
A települési szilárd hulladékra vonatkozó szabályokat a 29/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendeletet tartalmazza.
  • Köztisztasági rendelkezések egyes részei
A köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységekről szóló 1/1986. (II. 21.) ÉVM-EüM együttes rendelet, valamint a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény  települési köztisztaságra vonatkozó rendelkezéseket is tartalmaz, ezért ezeket duplán nem kell szabályozni.
 
  • Közterület használat szabályai
A rendeletben található közterület használatra vonatkozó szabályok egy részét a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény károkozásra vonatkozó rendelkezései szabályozzák.
 
A vizsgálat során megállapítottuk, hogy a hatályban lévő rendeletben olyan mértékű változtatást kell végrehajtani, hogy célszerűbb egy új rendelet megalkotása és a régi hatályon kívül helyezése.
Az átdolgozás során a döntési javaslatban szereplő rendelettervezet került kidolgozásra.
 
 
Előzetes hatásvizsgálat
A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A rendelet célja, hogy az önkormányzat a település közterületeivel kapcsolatos kötelező magatartási formákat szabályozza. Jelen rendelet megalkotásával a helyi szabályozás összhangba kerül a törvényi szabályozással.
A rendeletben foglalt közterület használati díj önkormányzati bevételt jelenthet.
 
Környezeti és egészségi következményei:
A rendelet megalkotásával javul a település közbiztonsága és kedvezően befolyásolja a természeti és épített környezet állapotát.
 
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A rendeletben foglaltak és eddig nem szabályozott közterület foglalással kapcsolatos szabályok végrehajtása minimálisan növeli az adminisztratív terheket.
 
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A jelenleg hatályban lévő a helyi környezet védelméről, a közterületek és ingatlanok rendjéről, a település tisztaságáról szóló 8/2004. (XI. 8.) önkormányzati rendelet több olyan szabályt tartalmaz, melyet magasabb szintű jogszabály már rendez, ezek terén nincs felhatalmazása az önkormányzatnak rendelet alkotásra.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az Önkormányzatnál és a Közös Önkormányzati Hivatalnál rendelkezésre állnak.


Döntési javaslat

"Rendelet elfogadása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: település üzemeltetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló rendeletet az alábbiak szerint elfogadja:
../2014. (….) önkormányzati rendelet
a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról
 
Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A közterületek használatának általános szabályai
1. § Közterületen ingóságot csak bérleti szerződés alapján lehet tárolni.
2. § (1) Közterületen zajló építési munkálatok során a kivitelező köteles gondoskodni a közterület állágának védelméről, a közlekedés biztonságáról és az eredeti állapot helyreállításáról.
(2) Közterületen a közúthoz, járdához csatlakozó bejárót, parkolót, árkon keresztül átjárót kizárólag az út kezelőjének hozzájárulása alapján lehet létesíteni.
3. § (1) A közút alatt vagy felett a közút kezelőjének hozzájárulásával lehet létesítményt elhelyezni, átvezetni, megszüntetni, felbontani.
(2) Ha a zöldfelületű közterület használata bontással járó tevékenységre irányul, akkor a hozzájárulás megadása polgármester hatáskörébe tartozik.
(3) A közút közútkezelői hozzájárulás nélkül csak a közmű üzemzavarának halasztást nem tűrő elhárítása érdekében bontható fel. A munkálatok elvégzése alatt a forgalom biztonságos tereléséről, és az út megfelelő helyreállításáról a közmű fenntartója köteles gondoskodni.
(4) A (3) bekezdés szerinti munkálatokat 24 órán belül be kell jelenteni út kezelőjének. A bejelentéshez mellékelni kell a helyszínrajzot, és nyilatkozni kell az eredeti állapot helyreállításának várható időpontjáról. A helyreállítási munkák határideje nem haladhatja meg a bontási munka befejezésétől számított 15 munkanapot.
4. §  Park és liget útjait és sétányait csak gyalogosok, kerékpárosok és a park, liget üzemeltetését vagy hulladékszállítást szolgáló járművek használhatják közlekedésre.
5. § Játszóterek, parkok és sportpályák területére állat nem vihető be.
6. § (1) Közterületen a (2) bekezdésben foglalt kivétellel szeszes ital nem fogyasztható.
(2) Közterületen engedély nélkül fogyasztható szeszesital:
a) december 31-én 12 órától január 1-én 6 óráig,
b) vendéglátó egységekhez kapcsolódó közterületen bérelt kerthelységek területén;
c) közterületi rendezvények alkalmával kialakított alkalmi árusító helyek területén.
7. § Közterületen saját mezőgazdasági terményét 2 m2 nagyságú területen, külön engedély nélkül bárki árusíthatja, ha ezzel a gyalogos vagy gépjármű forgalmat nem akadályozza.
8. § Kereskedelmi, vendéglátó-ipari egységhez történő szállítás esetén a szállított áru hely hiányában közterületen engedély alapján rakodható, ha ezzel a közlekedés nem akadályozott vagy biztonsága nem veszélyeztetett. Az, akinek érdekében a szállítást végzik, köteles a szállítás által okozott közterületben bekövetkező hibákat, szennyeződéseket saját költségén eltávolítani és köteles az eredeti állapotot helyreállítani.
2. Köztisztasági rendelkezések
9. § Kereskedelmi és szórakozóhely, üzlet, illetve a szolgáltatást végző vállalkozás tulajdonosa, bérlője, használója üzlete, telephelye előtt köteles a városképet nem rontó hulladékgyűjtőt, csikktartó edényt elhelyezni, annak ürítését szükségszerinti gyakorisággal elvégezni és környezetét folyamatosan tisztán tartani.
3. Az engedélyhez kötött tevékenységekre vonatkozó szabályok
10. § (1) A közterületek rendeltetéstől eltérő használatához bérleti szerződés szükséges.
(2) Ha a használat közút területét is érinti, úgy az engedély megadásához a közút kezelőjének hozzájárulását is be kell szerezni.
11. § Közterület-használatra bérleti szerződést kell kötni.
a) közterületbe 10 cm-en túl benyúló üzlethomlokzat, kirakatszekrény, védőtető, ernyőszerkezet, átfeszítő kötél, cég- és címtábla elhelyezéséhez, fennmaradásához;
b) hirdető-berendezés és reklámhordozó elhelyezéséhez, fennmaradásához, ideértve a választási kampányt szolgáló önálló hirdető-berendezés elhelyezését is, továbbá a közterületre jogszerű engedély alapján kihelyezett építményre vagy tárgyra felszerelt reklám elhelyezéséhez;
c) árusító és árusítással kapcsolatos fülke, pavilon létesítéséhez, üzlet előtti árubemutatóhoz;
d) építési munkával kapcsolatos létesítményekhez különösen állványzat, konténerek és ezek tartozékainak elhelyezéséhez, munkaterület körülhatárolásához, építőanyag tároláshoz;
e) alkalmi és mozgó árusításhoz, mozgó bolthoz;
f) film és televíziós felvételhez, ha az a közterület rendeltetésszerű használatát huzamosan akadályozza, vagy elzárt területet igényel;
g) idényjellegű zöldség, gyümölcsárusításhoz;
h) kiállítás, alkalmi vásárhoz;
i) vendéglátó-ipari előkerthez;
j) szórakoztató, mutatványos tevékenységhez;
k) üzleti szállítás, rakodás alkalmával hordók, ládák, göngyölegek elhelyezéséhez;
l) közterület-használatra még át nem adott közterület ideiglenes hasznosításához;
m) köztárgy elhelyezéséhez, fennmaradásához;
n) hangos hirdető berendezések elhelyezéséhez, üzemeltetéséhez;
12. § Bejelentési kötelezettség alá tartoznak a következő közterület-használati formák:
a) a közút, a járda és zöldterület építésével, javításával és fenntartásával kapcsolatos közterület igénybevétele,
b) közműhálózatok hibaelhárításával kapcsolatos munkák elvégzése;
c) élet- és balesetveszély elhárításához szükséges munkálatok elvégzése.
13. § Nem köthető bérleti szerződés, ha a használat
a) más vagy mások életét, testi épségét, vagyonát vagy a közbiztonságot sértené vagy veszélyeztetné;
b) zöldterületen levő növényállomány károsításával, pusztulásával járna;
c) közterületen nem árusítható termékek forgalmazását foglalja magába;
d) közterület rendeltetésszerű használatát indokolatlan mértékben zavarná;
e) jármű iparszerű javítására irányul;
f) szállítójármű, tehergépjármű, pótkocsi, mezőgazdasági vontatók, munkagépek, erőgépek és tartozékainak valamint az üzemképtelen jármű közterületen történő tárolására irányul;
g) jogszabályba ütközik,
h) létesítmény a gyalogos közlekedést, vagy az úttestre lépő gyalogos észlelését akadályozná;
i) árusító, kereskedelmi-szolgáltató célokat szolgáló 15 m2 alapterület nagyságot meghaladó pavilonok létesítését igényli;
j) olyan építmények létesítésére, melyhez a közmű ellátás nem biztosítható.
14. § A közterület-használat iránti kérelemhez a 11. § b), c), i) pontjának esetében helyszínrajzot kell csatolni, melyen kérelmező feltünteti az elfoglalni kívánt terület pontos helyét;
15. § (1) A 3. § szerinti kezelői hozzájáruláshoz szükséges kérelmet a közút, közterület kezelőjéhez kell benyújtani.
(2) A kezelői hozzájárulás iránti kérelemnek tartalmaznia kell:
a) kérelmező nevét és címét;
b) a közút pontos megjelölését;
c) az igénybe venni kívánt terület helyszínrajzát;
d) a területen végzett munka pontos megnevezését, mennyiségét m2-ben megadva,
e) munka kezdésének időpontját;
f) a kivitelező nevét;
g) helyreállításért felelős nevét, címét;
h) eredeti állapot helyreállításának időpontját;
i) forgalomszabályozási tervet.
16. § (1) A közterület-használatot annak kell kérelmeznie, aki a közterületet használni kívánja.
(2) Építési engedélyhez kötött építmény esetében az építtetőnek, az építési munkákkal összefüggő ideiglenes közterület-használat esetében a kivitelezőnek vagy az építtetőnek kell a bérleti szerződést megkötnie.
(3) Az Önkormányzati és intézményeinek beruházásaihoz a kivitelezőnek kell a kérelmet benyújtani és a bérleti szerződést megkötni, de a közterület-használati díj fizetése alól mentesül.
(4) A szerződés a kérelmezőt nem mentesíti a jogszabályokban előírt szakhatósági engedélyek és hozzájárulások beszerzése alól.
17. § (1) A közterület rendeltetéstől eltérő használatáért használati díjat kell fizetni. A közterület-használati díjfizetési tevékenységek körét és a díj mértékét az 1. melléklet tartalmazza.
(2) A 11. § c), e), g) és i) pontjaiban meghatározott esetekben április 1. és szeptember 30. közötti időszakban a közterület használatért nem kell díjat fizetni.
(3) A (2) bekezdésben foglalt esetekben használó köteles a terület használatára haszonkölcsön szerződést kötni az önkormányzattal.
(4) Az ingatlanok tulajdonosai a 11. § d) pontjában meghatározott esetekben az ingatlanuk előtt, a tevékenység megkezdésének bejelentését követő naptól számított 15 napig a közterületet ingyenesen használhatják a közlekedés rendjének veszélyeztetése nélkül.
(5) A közterület bejelentés alapján legfeljebb 45 napig használható. Az igénybejelentések között bejelentések között legalább 5 napnak kell eltelnie.
(6) Az ingatlan használója a lakás céljára szolgáló ingatlan előtti közterületet háztartási tüzelőanyag tárolása céljából bejelentés alapján 5 napig ingyenesen használhatja a közlekedés rendjének veszélyeztetése nélkül. A közterület foglalási igényt a tárolás megkezdésének napján a közterület felügyelőnél a helyszínen, vagy írásban a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalán kell bejelenteni. A bejelentés elmulasztása esetén a rendelet szerinti közterület foglalási díjat kell megfizetni.
18. § A közterület-használat iránti kérelemről a településrendezési tervek, az építésügyi, városképi, műemlékvédelmi, környezetvédelmi és közegészségügyi előírások, valamint a kereskedelmi és turisztikai szempontok figyelembevételével a polgármester dönt.
19. § Az építési munka végzésével kapcsolatos tevékenységre, építőanyag elhelyezésére a szerződés csak fél éves tartamára köthető.
20. § (1) A szerződésben meghatározott díjat a használó egy összegben köteles teljesítheti.
(2) Díjfizetési kötelezettség alól állandó jellegű mentesség illeti meg a kérelmezőt
a) az egészségügyi célokat szolgáló létesítmények,
b) közúti közlekedési szolgáltatás ellátása érdekében menetrendszerű személyszállítás céljára szolgáló várakozóhely, fülke és várakozóhelyiség (megálló) tulajdonosát, valamint
c) a fegyveres erők, a fegyveres testületek, a rendészeti szervek, a mentők, a tűzoltóság és a vízügyi szolgálat, valamint a közforgalmú vasúti, közúti, vízi, légi közlekedési és postai szervezetek létesítményeinek tulajdonosát, amennyiben a közterület-használat a feladata ellátása miatt szükséges.
(3) Kérelemre a díj méltányosságból történő mérséklése vagy elengedése lehetséges az alábbi esetekben:
a) városi kulturális-, sport- és szabadidős közterület-használat esetében, amelyeket kizárólag önkormányzati intézmények, illetve költségvetési szervek szerveznek,
b) művészeti és tudományos tevékenységet bemutató kiállítás esetében,
c) egyházi szertartásokkal közvetlenül kapcsolatos közterület-használat esetében,
d) az önkormányzat tulajdonában álló épületek felújítása során igénybe vett közterület-használat esetében, mennyiben a felújítási munkák végzése az önkormányzat megbízásából történik.
(4) A díj méltányosságból történő mérséklése vagy elengedése nem mentesít a közterület eredeti állapotának helyreállítási kötelezettsége alól.
 
4. Az avar és kerti hulladékok nyílttéri égetése
21. § (1) Avart és kerti hulladékot csak jól kialakított tűzrakóhelyen szabad égetni úgy, hogy az az emberi egészséget és a környezetet ne károsítsa, és az égetés hősugárzása kárt ne okozzon.
(2) Az égetendő kerti hulladék nem tartalmazhat más kommunális, vagy ipari eredetű hulladékot.
(3) Nem égethető kerti hulladék:
a)      vasárnapokon és ünnepnapokon,
b)      egészségügyi-, szociális-, gyermek-, ifjúsági- nevelési- és oktatási intézmények, nyitott sportlétesítmények, szabadidőközpontok és egyházi intézmények 100 méteres körzetében azok működésének időtartama alatt,
c)      ha az arra illetékes szerv tűzgyújtási tilalmat rendelt el.
 
5. Záró rendelkezések
22. § (1) E rendelet 2014. augusztus 15 -én lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a helyi környezet védelméről, a közterületek és ingatlanok rendjéről, a település tisztaságáról szóló 8/2004. (XI. 8.) önkormányzati rendelet.
 
1. melléklet a ../ 2014. (….) önkormányzati rendelethez
Közterület használati díjak
 
A
B
  1. 1.
 Közterületbe 10 cm-en túl benyúló üzlethomlokzat, kirakatszekrény, üzlet, védőtető, ernyőszerkezet
 200 Ft/m2/hó+Áfa
  1. 2.
 Árusító és egyéb fülke, újság, könyvárusítás, üzlet előtti árubemutató
 660 Ft/m2/hó+Áfa
  1. 3.
 Önálló hirdető berendezés hirdetési felületre
 560 Ft/m2/hó+Áfa
  1. 5.
 Építési munkával kapcsolatos állvány, építőanyag tárolása
6. hónapig terjedő időszakra
6 hónapon túli közterület-foglalás esetén
 
120 Ft/m2/hó+Áfa
240 Ft/m2/hó+Áfa
  1. 6.
 Idény jellegű zöldség, gyümölcs árusítás
 140 Ft/m2/nap+Áfa
  1. 7.
 Alkalmi és mozgó árusítás
 200 Ft/m2/nap+Áfa
  1. 8.
 Film és televíziós felvétel
 220 Ft/m2/nap+Áfa
  1. 9.
 Vendéglátó-ipari előkert
 800 Ft/m2/hó+Áfa
  1. 10.
 Szórakoztató, mutatványos (cirkuszi) tevékenység
 100 Ft/m2/nap+Áfa
  1. 11.
 Kiállítás alkalmi vásár
 140 Ft/m2/nap+Áfa
  1. 12.
 Üzleti szállítás, rakodás alkalmával hordók ládák, göngyölegek elhelyezése
 200 Ft/m2/nap+Áfa
  1. 13.
 Közterület használatra még át nem adott közterület ideiglenes hasznosítása
 66 Ftm2/hó+Áfa
  1. 14.
 Hangos hirdető berendezések elhelyezése, üzemeltetése
 560 Ft/m2/hó+Áfa
  1. 16.
 A külterületi közterület használati díjak mértéke a fenti - belterületre vonatkozó - díjak 50 %-a.
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2014. 08. 15.
Felelős: Petneházi Bálintné
Hivatali felelős: Megyeri László

« Vissza
Vissza a főmenübe