2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2015. február 10-i ülésére
2015. február 10-i ülésére
Tárgy: | Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi költségvetési rendelete | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Petneházi Bálintné polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23-26.§-a, valamint az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Kormányrendelet 24. és 26-29.§-ában meghatározottak alapján elkészített Csárdaszállás Községi Önkormányzatának 2015. évre vonatkozó költségvetési tervezetét az önkormányzat polgármestere a központi költségvetési törvény kihirdetését követő 45 napon belül(2014. február 12-ig) köteles benyújtani az Önkormányzat képviselő-testületének.
Csárdaszállás Község 2015. évi koncepcióját Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló T/1794. számú törvényjavaslata figyelembe vételével állítottuk össze, melyet a kormány 2014. október 30-án nyújtott be az Országgyűlésnek.
A tervezés koncepció szakaszában meg kellett határozni az alapvetőcélokat,számba kellett venni az átengedett illetve helyben képződő bevételeket és az ismert kötelezettségeket, valamint át kell tekinteni az önkormányzat feladatainak körét. A képviselő-testület 2014. november 20-án megtartott ülésén kapott tájékoztatást az önkormányzat 2015. évi várható költségvetési helyzetéről.
A község koncepciója elfogadását követően az Országgyűlés a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvényét 2014. december 15-én elfogadta, 2014. december 29-én kihirdetésre került. A központi költségvetési törvény elfogadását követően az önkormányzat által végzett feladatok vonatkozásában át kellett tekinteni a helyi önkormányzatok működésének általános támogatásának jogcímeit, és azok támogatási összegét.
Bevételek számbavétele
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,93 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 37,15 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,67 fő, Csárdaszállásé pedig 1,11 fő). Településünkön a hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselői létszám 3 fő. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 4.398 ezer Ft-tal szükséges hozzájárulni. Településünkre eső működési támogatás várhatóan 5.084 ezer Ft
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a költségvetési tervezetbe 1.572 ezer Ft támogatás illetné meg az Önkormányzatot.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. Községek esetében a támogatás fajlagos összege 320.000 Ft/km. A költségvetési tervezetben 2.464 ezer Ft támogatás illetné meg az Önkormányzatot.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2013. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. Községek esetében a támogatás fajlagos összege 69 Ft/m2. 2014.évre vonatkozóan az Önkormányzatot 100 ezer Ft támogatás illetné meg.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2013. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. Községek esetében a támogatás fajlagos összege 227.000 Ft/km. Az Önkormányzatot 1235 ezer Ft összegű támogatás illetné meg.
- Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2.700 Ft/fő, Csárdaszállás település esetében az ezen a jogcímen járó támogatás összege 3.000 ezer Ft lenne.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása
A központi költségvetés támogatást biztosítana a lakott külterülettel rendelkező települési önkormányzatoknak a 2014. január 1-jei külterületi lakosok alapján 2550 Ft-ot külterületi lakosonként összesen 69 ezer Ft összegben.
- Beszámítás összege
Az előző három jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2013. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. Amennyiben a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége a 8.500 Ft- 36.000 Ft között van az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Csárdaszállás esetében ezen érték 46.849 Ft, így elvárt bevételként a 2013. évi iparűzési adóalap 0,55%-ának 105 %-át kell figyelembe vennünk. Az elvárt bevétel összege így Csárdaszállás esetében 8.579 ezer Ft lenne, de mivel a fent felsorolt jogcímeken 8440 ezer Ft támogatás illetné meg az önkormányzatot, annak összegéig van lehetőség az elvárt bevétel beszámítására.
2. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása
Ebben a kategóriában a törvény alapján a támogatás a 32.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá. Csárdaszállás Községi Önkormányzat egy főre jutó adóerő-képessége 46.849 Ft, ebből az következik, hogy az önkormányzat a központi költségvetési törvény alapján nem részesül ilyen jogcímen támogatásban.
3. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás összege 1.200 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
4. A falugondnoki szolgálat támogatása
Az önkormányzat 2500 ezer Ft támogatásra jogosult a falugondnoki szolgálat működési kiadásaira az egy szolgálatra vonatkozóan.
5. Gyermekétkeztetés támogatása
Az önkormányzat kötelező feladata a településen tanuló alsós általános iskolás tanulók étkeztetésének biztosítása. 2015. évben várhatóan 6 iskolás gyermek étkeztetéséről kell gondoskodni, melyből 5 fő a gyermekvédelmi törvény alapján ingyenes étkeztetésben részesül melyhez az állam 546 ezer Ft támogatást biztosít.
6. Közhatalmi bevételek
Az önkormányzat legfőbb bevételi forrásává váltak a közhatalmi bevételek, mely bevételek a helyi adóbevételeket, az átengedett bevételek közül a gépjármű adó 40 %-át, foglalja magába. 2014. évben az önkormányzat jelentős többlet adóbevételhez jutott a településen megvalósuló állami vasútberuházást végző vállalkozás által, mely beruházás 2014. évben befejeződött így 2015. évben sajnos nem számolhatunk az elmúlt évi bevétellel. A 2014. évben elért adóbevételek alapján a központi költségvetés jelentős 8.440 ezer Ft összegű állami támogatást vont meg az önkormányzattól. 2015. évi költségvetési pozíciójában a csökkenő adóbevételekből kell, működtetnie a települést.
7. Saját bevételek
Az önkormányzat bevételei körében az állami támogatás csökkenése miatt fontos szerepet kap a saját bevételek köre. Az önkormányzat vagyonának hasznosításából a lakáscélú ingatlanai bérbeadásából 1.800 ezer Ft lakbérbevétele, a nem lakáscélú ingatlanai bérleti díjából, illetve haszonbérleti díjából 2.500 ezer Ft. A mezőgazdasági közfoglalkoztatás keretében az olajrepce értékesítéséből 1.000 ezer Ft termékértékesítés várható, mely bevételt a közfoglalkoztatás keretében saját forrásként vissza kell forgatni.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy az előterjesztés készítésének időszakában ismert változások kerüljenek beépítésre a költségvetési tervezetbe, az egyéb kiadások vonatkozásában pedig az előző év terv számai jelenjenek meg.
A költségvetési törvény alapján 2015. évben a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalán keresztül jegyzői hatáskörben kifizetésre kerülő jövedelempótló támogatások forrását az önkormányzat működésre átadott pénzként biztosítja. A 2015. január-március közötti foglalkoztatást helyettesítő támogatás kifizetése után 80 %, a rendszeres szociális segély után 90 %, a 2013. március 1-jét megelőzően megállapított lakásfenntartási támogatás 90%-át biztosítja a központi költségvetés. A foglalkoztatást helyettesítő támogatás és a rendszeres szociális segély 2015. március 1 után járó kifizetésének hatásköre átkerül a járási hivatalhoz. 2015. március 1 után az önkormányzatok települési segélyeket állapíthatnak meg, ennek keretében állapíthatnak meg lakásfenntartási támogatást. A segélyek forrása, ily módon csak részben lesz a központi költségvetés, az önkormányzatnak saját forrásból ( az iparűzési adóból) kell biztosítania a fennmaradó összeget. A segélyezés és különösen a foglalkoztatást helyettesítő támogatás átalakításával a kormány elsődleges célja az, hogy minél többen dolgozzanak, ha másként nem közmunkásként, ne segélyből éljenek.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évben is tovább szeretné folytatni közfoglalkoztatási programját. a Start mezőgazdasági mintaprogram keretében 18 fő közfoglalkoztatott alkalmazását, 2014 évről 5 – 5 fő foglalkoztatása vonatkozásában a kistérségi startmunka belvíz és közút mintaprogramja áthúzódik 2015. február 28-ig. Az önkormányzat 2014. december 1-től 4 fő téli közfoglalkoztatott alkalmazását vállalta 2015. március 31-ig, akik képzésben vesznek részt. 2015. március 1-től az önkormányzat tovább szeretné folytatni a 18 fős mezőgazdasági közfoglalkoztatást, valamint 12 fő egyéb közfoglalkoztatását a Munkaügyi Központ támogatásával.
A 2015. évi költségvetési tervezet várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
Adatok ezer Ft-ban
Bevételek
|
137.535
|
Működési bevételek
|
77.367
|
Felhalmozási bevételek
|
1400
|
Finanszírozási bevételek
|
58768
|
Forrás hiány
|
0
|
Kiadások
|
137.535
|
Működési kiadások
|
77.367
|
Felhalmozási kiadások
|
1.227
|
Általános tartalék
|
58.941
|
Finanszírozási kiadások
|
|
A költségvetési rendelet 58.941 ezer Ft általános tartalékot tartalmaz, mely magába foglalja a 2014. évi gazdálkodás eredményeként ténylegesen elszámolt pénzmaradványt, melynek összege 58.768 ezer Ft. A tervszámok alapján az Önkormányzat 2015. évben képződő bevételeiből működtetni tudja a települést. A költségvetés 2014. évről áthúzódó fejlesztési kiadást tartalmaz egyrészt a térfigyelő kamera beszerzésére 827 ezer Ft összegben valamint, 400 ezer Ft lakásvásárláshoz biztosított kölcsönt. A 2015. évi gazdálkodás során az önkormányzatnak célszerű olyan fejlesztéseket megvalósítani, melyhez pályázat útján, minél kevesebb saját forrás szükséges.
Előzetes hatásvizsgálat
A Csárdaszállás Község 2015. évi költségvetési rendelete stabil gazdálkodást biztosít a település számára a csökkenő állami támogatás mellett is. Az önkormányzatot megillető helyi iparűzési adó összegének alakulása nem állandó összeg. 2015. évi bevételeit befolyásoló realizált iparűzési adó összege hosszabbtávon nem meghatározó, ugyanis a keletkező többletbevétel nem a településen működő állandó vállalkozás tevékenységéből származik, hanem egy eseti beruházáshoz kapcsolódik, mely 2014. évben befejeződött. Az önkormányzatot a központi költségvetési törvény alapján megillető állami támogatás az elkövetkezendő években sem növekszik számottevően, ugyanis a befolyásoló adóerőképesség alakulása hosszabb távon ugyan csökken, de oly mértékben nem fog változni, hogy a törvény által biztosított település üzemeltetéséhez, illetve szociális feladataihoz megillető feladatalapú támogatást teljes mértékben megkapja az önkormányzat.
A megalkotásra kerülő költségvetési rendeletnek környezetre való káros hatása nincs, a település üzemeltetéshez kapcsolódó környezeti előírások biztosítottak. Az Önkormányzat által ellátandó egészségügyi feladatok ellátásához a feltételek biztosítottak.
A költségvetési egyensúly biztosított.
A településen élők a Munkaügyi Központ támogatásával megszervezett közfoglalkoztatás keretében a napi megélhetést biztosító jövedelemhez jutnak, melynek összege magasabb, mint a szociális segély, munkájuk során értéket teremtenek azáltal, hogy a mezőgazdasági termelés során egyrészt a megtermelt termékből természetbeni juttatásban részesülnek, másrészt a felesleget értékesíteni is lehet, de ezt a bevételt vissza kell forgatni a közfoglalkoztatás kiadásaira. a községüzemeltetési feladatokat végző közfoglalkoztatottak által elvégzett munkák kiváltják azokat a szolgáltatási kiadásokat, amelyeket az önkormányzatnak saját erejéből kellene megoldani.
A költségvetési rendeletet megalkotását az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradásának következménye az állami támogatás felfüggesztése, illetve a vele kapcsolatos adatszolgáltatás elmulasztása bírságot von maga után.
A település 2015. évi költségvetési rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezik a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
Indoklás Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi költségvetési rendeletéhez
.
A kölrségvetési rendelettervezet 1.§-ában meghatározott 137.535 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény az irányadó az állami támogatások vonatkozásában, az államháztartási törvény alapján költségvetési hiány nem tervezhető. A költségvetési egyensúly biztosított
A rendelet 2.§-ában meghatározott 77.367 ezer Ft működési bevétel az ellátandó feladatokhoz szükséges bevételeket tartalmazza, mely az önkormányzat sajátosságait figyelembe véve tovább nem növelhető. A felhalmozási bevételek 1400 ezer Ft bevétel egyrészt a 2014. évről áthúzódó falugondnoki gépkocsi eladásából adódó 1200 ezer Ft, illetve a lakáshitel visszafizetését tartalmazza.
A rendelet 3.§.-ban meghatározott jogcímenkénti bevételek feladatonként lettek kidolgozva, melyek az önkormányzat feladatai kapcsolódva tovább nem növelhető.
A rendelet 4. §-ában meghatározott önkormányzati működési kiadások 136.308 ezer Ft összege. az önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatok személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazza. A személyi juttatások és hozzá kapcsolódó járulékok kiadásainak előirányzata a közalkalmazotti törvény, a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló törvény főállású polgármesterre vonatkozó besorolás alapján, illetve a közfoglalkoztatás keretében a munkatörvénykönyve alapján lett betervezve, illetve társadalombiztosítási és adótörvények figyelembevételével lett kialakítva.
A működési célú tartalék címén betervezett 58.941 ezer Ft összeg a rendeletben általános tartalékként értelmezhető, ugyanis az új államháztartásról szóló jogszabályok nem különböztetik meg a működési és fejlesztési tartalék összegét, a működési célú kiadások közé sorolja. Ettől függetlenül fejlesztésre is felhasználható.
Az önkormányzati segélyezés körében betervezett 1960 E Ft kiadás az önkormányzat szociális rendelete, valamint a gyermekek és fiatal felnőttek részére nyújtandó támogatásokról szóló rendelete alapján lett betervezve.
A rendelet 5 §-ában meghatározott működési célú pénzeszköz átadás a csárdaszállási településhez kapcsolódó a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalnál kifizetett igazgatási kiadások és egyes jövedelempótló támogatások kifizetéséhez az önkormányzat által biztosított pénzeszközt átadását rendeli el.
A rendelet 6.§-ában a s fejlesztési kiadásokra tervezett 1.227 ezer Ft egyrészt a 2014. évről áthúzódó térfigyelő kamera beruházás 827 ezer Ft összegű kifizetését, illetve a 2 lakos részére megítélt 200-200 ezer Ft összegű lakásvásárlási hitel kifizetését tartalmazza.
A rendelet 7.§,- 9. §-i melléletében bemutatott kimutatásokat az államháztartási törvény írja elő.
A rendelet 10. §-ában az önkormányzat feladatai elvégzéséhez meghatározott létszámkeret került meghatározásra az államháztartási törvény alapján.
A rendelet 11. §-ában az önkormányzat 2015. évi hitelfelvételi lehetőségét 14.080 ezer Ft összegben határozza meg.
A rendelet 12. §-ában a Magyarország 2015. évi Költségvetéséről szóló törvény meghatározza a cafetéria maximális keret, mely alapján az Önkormányzat alkalmazásában lévő közalkalmazottak illetve a főállású polgármester részére a cafetéria keretet határozza meg. A főállású polgármesterre vonatkozóan s közszolgálati jogviszonyban dolgozók szabályozása az irányadó.
Csárdaszállás Község Polgármestere a község 2015. évre vonatkozó költségvetési rendeletét elfogadás céljából a Képviselő-testület elé beterjeszti.
Döntési javaslat
"Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi költségvetési rendelete "
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2015. (..) önkormányzati rendelete
Csárdaszállás Község Önkormányzatának 2015. évi költségvetéséről
Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Csárdaszállás Község Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2015. évi költségvetésének
a) bevételi főösszegét 137.535 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 137.535 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzata 77.367 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek előirányzata 1.400 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 136.308 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 38.334 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 6.144 ezer forint,
c) dologi kiadás 24.491 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 5.638 ezer forint.,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 800 ezer forint,
f) a működési célú céltartalék 58.941 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 1.960 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet, a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási Kirendeltségével kapcsolatos bevételeket és kiadások a 6. melléklet tartalmazza.
6. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak előirányzata 1.227 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 0 ezer forint,
b) beruházási kiadás 827 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadás 400 ezer forint
(3) A fejlesztési kiadások a 7. melléklet részletezi feladatonként.
7. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 8. melléklet részletezi.
8. § A 9. melléklet tartalmazza az Önkormányzat 2015. évre várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet és a likviditási tervet.
9. § Az Önkormányzat 2015-2018. évek költségvetési tervszámait a 10. melléklet tartalmazza.
10. § Az Önkormányzat létszámkeretét a 11. melléklet tartalmazza.
11. § Az önkormányzat adósságát keletkeztető ügyletét a 12. melléklet tartalmazza.
12. § Az önkormányzat a közalkalmazottak részére 2015 évre 126.200 Ft/fő/év, a főállású polgármester részére 200.000 Ft/fő/év bruttó cafetéria keretet biztosít.
13. § (1) Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a 2015. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 20/2014. (XII. 22.) önkormányzati rendelet.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2015. 12. 31.
Felelős: Petneházi Bálintné
Hivatali felelős: Ugrainé Gróf Éva