4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2015. február 10-i ülésére
2015. február 10-i ülésére
Tárgy: | A szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Petneházi Bálintné polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény (továbbiakban: Törvény) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.) módosításával átalakítja a szociális ellátások rendszerét. A módosítások hatályba lépésének határideje 2015. március 1.
A szociális ellátórendszer átalakítása során az állami szabályozási hatáskörben nyújtott és az önkormányzati segélyezéssel kapcsolatos feladatok elválasztásra kerülnek.
A Szt. csak a kötelező ellátásokra vonatkozó szabályokat tartalmazza majd. E körbe tartozik az időskorúak járadéka, ápolási díj, alanyi és normatív közgyógyellátás, egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság, továbbá 2015. március 1. napjával kerül ebbe a körbe az aktív korúak ellátása: a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, egészségkárosodási valamint a gyermekfelügyeleti támogatás (eddig rendszeres szociális segély).
A kötelező, állam által biztosított segélyek közül kikerül a lakásfenntartási támogatás és az adósságkezelési szolgáltatás, azonban a módosítás hatálybalépésekor már megállapított ellátásokat nyújtani kell, azzal, hogy 2015. január 1-ét követően már csak 2015. február 28. napjáig állapítható meg lakásfenntartási támogatás.
2015. március 1. napjától megszűnik továbbá a méltányossági közgyógyellátás, valamint a méltányossági ápolási díj is. 2015. szeptember 1. napjától a kötelező óvodáztatás bevezetésével megszűnik az óvodáztatási támogatás. (Ez utóbbi a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosításával megszűnő támogatás.)
A kötelező segélyek körén kívül további ellátások nyújtásáról és a jogosultsági feltételekről az önkormányzat szabadon dönthet. A Szt. az önkormányzatok által biztosítandó segélyek tekintetében annyit ír elő, hogy az önkormányzat a helyi viszonyokhoz mérten, a krízishelyzetben lévő személyek számára, illetve a helyi szociális problémák kezelésére települési támogatást nyújt. A települési támogatás egyes típusait és jogosultsági feltételeit az önkormányzat rendeletében határozza meg. Ennek megfelelően a méltányossági közgyógyellátásra, a méltányossági ápolási díjra, valamint az önkormányzati segélyre vonatkozó szabályozást a Szt. a továbbiakban nem tartalmazza.
A Törvény átmeneti rendelkezéseivel kifutó jelleggel biztosítja a 2014. december 31–ig már megállapított támogatásokat. A Törvény az önkormányzatok számára 2015. február 28. napjáig ad határidőt a települési támogatásra vonatkozó rendeletek megalkotására, a helyi szociális ellátásokkal kapcsolatos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatára.
Az alábbi táblázatban mutatjuk a szociális ellátó rendszer változását:
Állam által biztosított ellátások
járási hivatali hatáskör
|
Önkormányzat által nyújtott/nyújtható ellátások
|
időskorúak járadéka
|
köztemetés
|
ápolási díj
|
önkormányzati segély 2015. március 1. napjától rendkívüli települési támogatás
|
alanyi és normatív közgyógyellátás
|
települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen:
- lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások
- 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére
- gyógyszerkiadások viseléséhez
- lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére
|
egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság
|
|
aktív korúak ellátása: a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, egészségkárosodási, valamint a gyermekfelügyeleti támogatás
|
|
2015. március 1. napjától megszűnő ellátások
|
|
lakásfenntartási támogatás
|
|
méltányossági közgyógyellátás
|
|
méltányossági ápolási díj
|
|
adósságkezelési szolgáltatás
|
Az önkormányzat által nyújtott/nyújtható ellátásokkal kapcsolatos változásokat az alábbiakban foglaljuk össze:
- A köztemetés 2015. március 1. napjától a polgármester önkormányzati hatásköréből átkerül a képviselő-testület hatáskörébe. A rendelet felülvizsgálata során gondoskodni kell a hatáskör átruházásról.
- Az önkormányzati segély elnevezésében változik, megnevezése 2015. március 1. napjától: rendkívüli települési támogatás. A fő szabályozás nem változik, a helyi rendeletben egy évvel ezelőtt kidolgozásra került az önkormányzati segély feltételrendszere, melyen az elmúlt egy év tapasztalatai alapján nem kívánunk változtatni. A Szt.-ből kikerül minden egyéb feltétel, tehát az önkormányzat teljesen szabad kezet kap e támogatási forma jogosultsági feltételeinek kialakításában is. Az elmúlt év tapasztalatai alapján azonban nem javaslom a jogosultsági feltételek megváltoztatását.
- A települési támogatás jogosultsági feltételrendszerét is teljesen szabadon alakíthatja ki az önkormányzat, a jogszabály egyetlen egy feltételt ír elő: „a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás – ide nem értve az lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére adható támogatást – havi összegét úgy kell szabályozni, hogy az nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.”
A táblázatban látható, hogy négy jogcímet határoz meg a törvényalkotó az önkormányzatok számára, melyek közül a helyi igények, a helyi problémák alapján az önkormányzat határozza meg azt a támogatási formát, amelyet biztosítani kíván.
A lakásfenntartási támogatást továbbvinni javasoljuk a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatás bevezetésével. A településen több mint 40 család vagy egyedülálló személy veszi igénybe a lakásfenntartási támogatást, nagy az igény rá, nagy segítséget jelent számukra elsősorban a közüzemi szolgáltatók felé utalt természetbeni támogatás formájában nyújtott ellátás. A jövedelemhatárt 42 42.750.-Ft/hó/fogyasztási egység összegben, a támogatás havi összegét sávosan állapítanánk meg:
fogyasztási egység
|
támogatás összege Ft/hó
|
0-28 500
|
5 000
|
28 501-35 500
|
4 000
|
35 501-42 750
|
3 000
|
A legkisebb összeg kedvezőbb lesz a jelenleg meghatározott 2.500.-Ft/hónál. A Szt. kimondja, hogy lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatást más jogszabály alkalmazásában lakásfenntartási támogatásnak kell tekinteni. A támogatást továbbra is a közüzemi szolgáltatók felé kívánjuk utalni, így a megállapított támogatás cél szerinti felhasználása biztosított. A helyi rendelet felülvizsgálatával párhuzamosan megkeressük a közüzemi szolgáltatókat, írásban jelezve azt, hogy továbbra is természetbeni támogatásként kívánja biztosítani önkormányzatunk a támogatást, kérjük az együttműködésüket.
A méltányossági közgyógyellátást továbbvinni javasoljuk gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtható települési támogatás bevezetésével. A támogatást maximum egy évre állapítanánk meg, a felmerülő gyógyszerkiadás időtartamának függvényében.
A támogatásnál a gyógyszerkiadás (5.000.-Ft) a jelenlegi méltányossági közgyógyellátás feltételeihez igazodna azzal, hogy az egy főre eső jövedelem nem lehet nagyobb 42.750.-Ft-nál, a támogatás havi összege a rendszeresen jelentkező gyógyszerköltség lenne, de annak maximális összegét sávosan állapítanánk meg a kérelmező jövedelméhez igazítva:
egy főre eső jövedelem
|
havi támogatás
|
0-28 500
|
10 000
|
28 501-42 750
|
7 500
|
A 18. életévet betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére nyújtható támogatást nem javaslom bevezetni. E támogatásforma veszi át a méltányossági ápolási díj funkcióját. Mivel a méltányossági ápolási díj nem volt kötelezően biztosítandó ellátás, önkormányzatunk nem vezette be azt.
Nem javaslom az önkormányzat számára a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére települési támogatás bevezetését az alábbiak miatt:
Mivel az adósságcsökkentési támogatás nem volt kötelezően biztosítandó ellátás, önkormányzatunk nem vezette be azt.
Összegezve azt javasoljuk a Képviselő-testületnek, hogy települési támogatás keretében a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokra adható települési támogatást és - gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtható települési támogatást biztosítsa önkormányzatunk.
Pénzügyi, költségvetési forrás bemutatása
Településünkön 2014. évben 41 fő részesült lakásfenntartási támogatásban 2.031.200.-Ft összegben. A bevezetendő támogatás a jogosultsági feltételeket szűkíti. Mivel a jövedelemhatár a felére csökken, a forrásigény is a felére csökkenhet 2015. évben, azzal, hogy 2015 évben 2015. március 1. napjától 10 hónapra kell biztosítani a támogatást.
Méltányossági közgyógyellátásban 2014. évben senki nem részesült ellátásban, e támogatásnak 2015. évre vonatkozó forrás igényét nem lehet meghatározni.
Fenti támogatásokat az önkormányzatnak saját bevételeiből kell biztosítania, mivel „a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása” jogcímen önkormányzatunk nem jogosult támogatásra – településünkön az egy lakosra jutó adóerő-képesség meghaladja a 32.000 forintot.
Önkormányzatunk a 2015. évi költségvetésben a helyi szociális feladatok ellátására az alábbi támogatásban részesül:
1. Pénzbeli szociális ellátások kiegészítése (III.1.) jogcímen
- a 2015. január-február, március hónapban folyósított foglalkoztatást helyettesítő támogatásra kifizetett összegek 80 %-ára
- a 2015. évben fizetendő rendszeres szociális segély 90 %-ára
- a 2015. március 1. napját megelőzően megállapított lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90 %-ára
- az óvodáztatási támogatás 100 %-ára
igényelhet támogatást Önkormányzatunk.
A jogosultak létszámának alapján ezen a jogcímen önkormányzatunk 148 e Ft összegben hívhatja el az állami támogatást.
A Szt. változása a települési támogatás feltételrendszerének meghatározásán kívül további rendeletmódosítást szükségessé:
- hatályon kívül kell helyezni a méltányossági közgyógyellátásra vonatkozó szabályozást.
- hatályon kívül kell helyezni a rendszeres szociális segélyre vonatkozó szabályozást
A helyi rendelet normaszövegén átvezetésre kerülő módosítás olyan nagymértékű, hogy új rendelet megalkotása válik szükségessé. Javaslom a Képviselő-testületnek új helyi rendelet megalkotását.
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a helyi rendeletet megalkotni.
Előzetes hatásvizsgálat
1. A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A rendelet megalkotásával az önkormányzati szabályozás teljes mértékben megfelel a törvényi felhatalmazásnak és szabályozásnak, 2015. március 1. napjával bevezetésre kerül a rendszeres települési támogatás, fenti határidővel az önkormányzati segély rendkívüli települési támogatássá alakul át. Az Önkormányzat a bevezetésre kerülő települési támogatások esetében figyelembe vette a felmerülő szociális problémákat ugyanakkor az önkormányzat rendelkezésére álló forrásokat. 2015. évben a települési támogatást az önkormányzatnak saját erőből kell finanszíroznia, ugyanakkor törekszik arra, hogy a krízis helyzetbe került személyeket rendkívüli illetve rendszeres települési támogatásban részesítse.
2. Környezeti és egészségi következményei:
Az önkormányzati segélyezés rendszerében több olyan segélytípus van, mely a kérelmezők egészségi állapotát, annak gyógyítását célozza meg (kórházi kezelés, gyógyszerköltség, egészségügyi szolgáltatási díjának megfizetése)
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A rendeletben foglaltak végrehajtásának az adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotásával az önkormányzati szabályozás teljes mértékben megfelel a törvényi felhatalmazásnak és szabályozásnak.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az Önkormányzatnál rendelkezésre állnak.
Indokolás
1. § Csárdaszállás Község Önkormányzata meghatározta a szociális rászorultságtól függő támogatásokat.
2. § Csárdaszállás Község Önkormányzata részletesen meghatározta a szociális rászorultságtól függő támogatások igénylésével kapcsolatos eljárási szabályokat.
3-7. § Csárdaszállás Község Önkormányzata részletesen meghatározta az alkalmanként jelentkező, elismert többletkiadás miatt időszakosan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére adható rendkívüli települési támogatás jövedelmi és egyéb jogosultsági feltételeit.
8. § Csárdaszállás Község Önkormányzata meghatározta a kamatmentes kölcsön formájában nyújtott önkormányzati segély jogosultsági feltételeit.
9-10. § Eljárási rendelkezéseket határoz meg a rendkívüli települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének módjáról.
11-15. § Csárdaszállás Község Önkormányzata meghatározta a rendszeres települési támogatásként biztosított települési lakásfenntartási támogatás jövedelmi és egyéb jogosultsági feltételeit.
16-17. § Csárdaszállás Község Önkormányzata meghatározta a rendszeres települési támogatásként biztosított települési gyógyszertámogatás jövedelmi és egyéb jogosultsági feltételeit.
18. § A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.
Döntési javaslat
"A szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelet megalkotása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
…../2015. (……...) önkormányzati rendelet
a szociális ellátások helyi szabályairól
Csárdaszállás Község Önkormányzata a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások
1. §(1) Csárdaszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) által nyújtott szociális rászorultságtól függő támogatások a:
a) rendkívüli települési támogatás
b) rendszeres települési támogatás
c) köztemetés.
(2) Az Önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott szociális hatáskörök gyakorlását a polgármesterre ruházza át.
2. §(1) Az e rendeletben szabályozott támogatási formák kérelemre és hivatalból állapíthatók meg. Az egyes ellátások megállapítása iránti kérelem az arra rendszeresített formanyomtatványon a szükséges mellékletek csatolásával postai úton vagy személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási Kirendeltségéhez nyújtható be.
(2) Kérelmezőnek minden esetben igazolnia kell saját maga és a vele egy háztartásban élő hozzátartozó személyi adatait, vagyoni és jövedelmi viszonyait.
(3) Az igazolható jövedelemmel nem rendelkező kérelmezőnek, az eljárásban érintett hozzátartozóinak büntetőjogi felelősség mellett az erre rendszeresített formanyomtatványon kell nyilatkoznia a vagyoni, jövedelmi viszonyairól.
(4) A kérelemhez csatolandó jövedelemigazolások tartalmára a Szt. 10. § (2)-(5) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(5) A kérelem elbírálásához, a jogosultság megállapításához szükséges igazolásokat, nyilatkozatokat, Munkaügyi Kirendeltség igazolását, orvosi igazolást, számlákat, jövedelemre vonatkozó munkáltatói, illetve pénzellátást folyósító szerv igazolásait és egyéb iratokat a kérelem beadásával egy időben kell benyújtani.
(6) A rendelet alkalmazásában jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó, egyedül élő, háztartás, rendszeres pénzellátás, keresőtevékenység, aktív korú, egyedül álló meghatározására az Szt. 4. § (1) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(7) A kérelem elbírálása során a tényállás tisztázása érdekében környezettanulmány készíthető. Különösen indokolt a környezettanulmány elkészítése, ha a család rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik.
2. Rendkívüli települési támogatás
3. §Az Önkormányzat a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt.
4. §(1) Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni azokat a személyeket, akik önmaguk illetve családjuk átmeneti létfenntartásáról a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény (továbbiakban. Szt.) 45. § (4) bekezdésében meghatározott, alkalmanként jelentkező többletkiadás miatt más módon nem tudnak gondoskodni és családjukban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, és nem rendelkeznek az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal.
(2) Az Önkormányzat a betegséghez kapcsolódó alkalmanként jelentkező többletkiadások enyhítésére rendkívüli települési támogatást nyújt:
a) a legalább 8 napot elérő vagy meghaladó kórházi kezelés esetén felmerülő költségek enyhítésére,
b) a családban nevelkedő gyermeknek az egészségbiztosítási pénztár által teljes egészében nem finanszírozott egészségügyi szolgáltatási díjának megfizetéséhez,
c) baleset miatt felmerülő költségek enyhítéséhez.
(3) Az Önkormányzat az iskoláztatáshoz kapcsolódó alkalmanként jelentkező többletkiadások enyhítésére rendkívüli települési támogatást nyújt:
a) tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek vagy fiatal felnőtt tanévkezdési kiadásához,
b) tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek vagy fiatal felnőtt tandíjának, egyéb ellátási díjának megfizetéséhez.
(4) Az alkalmanként jelentkező többletkiadások enyhítéséhez az igényt a többletkiadást jelentő esemény bekövetkeztét követő harminc napon belül lehet érvényesíteni. A határnap elmulasztása jogvesztő.
(5) A gyermek fogadásának előkészítéséhez valamint a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához nyújtható támogatáshoz az igényt a területi védőnő, az átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás elősegítése, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz nyújtható támogatáshoz az igényt a családgondozó jelzése alapján lehet érvényesíteni.
5. § (1) Elismert többletkiadásként felmerülő fűtési költségek enyhítése címén rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni azt a személyt, aki megfelel az 4. § (1) bekezdésében foglalt jövedelemi feltételeknek.
(2) A fűtési segély fűtési idényben egyszer igényelhető, ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
6. §(1) Temetési költségek enyhítése címén rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni azt az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodó személyt, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
(2) A támogatás megállapítása szempontjából a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 100.000.-Ft.
(3) A támogatás a (2) bekezdésben meghatározott összeg legalább 10%-a, legfeljebb 15 %-a.
7. § (1) A rendkívüli települési támogatás egyszeri alkalomra vagy meghatározott időtartamra, de legfeljebb 3 hónapra szólóan és havi rendszerességgel állapítható meg.
(2) A rendkívüli települési támogatás összegét az alkalmanként jelentkező többletkiadás és a rászoruló személy vagy család egy főre eső jövedelmének mértékére figyelemmel kell megállapítani.
8. § (1) A rendkívüli települési támogatás pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő, kamatmentes kölcsön (a továbbiakban: kölcsön) formájában is nyújtható, ha a kérelmező az elismert többletkiadások, valamint baleset, betegség, elemi kár vagy más előre nem látható ok miatt olyan rendkívüli élethelyzetbe kerül, melyben a rendkívüli települési támogatás a gyógykezeléshez, a minden napi életvitelhez szükséges eszköz beszerzéséhez vagy a károk elhárításához szükséges.
(2) A kölcsön időtartama legfeljebb 12 hónap. A kölcsön megállapításáról szóló határozatban rendelkezni kell a visszafizetés időtartamáról, feltételeiről.
(3) A kölcsön megállapítása esetén a jogosulttal szerződést kell kötni, amelyben rögzíteni kell a kifizetés módját, a visszafizetés módjára vonatkozó szabályokat, valamint fel kell tüntetni a visszafizetés elmulasztásának jogkövetkezményeit is.
(4) A kölcsön iránti kérelem ügyében az Önkormányzat dönt.
(5) A kölcsön rendkívüli települési támogatásként történő megállapítása esetén a jogosulttal történő szerződéskötés a polgármestere hatásköre.
9. § (1) A készpénzben megállapított rendkívüli települési támogatást a határozat jogerőre emelkedését követő nyolc napon belül a Csárdaszállási Községi Önkormányzat házipénztárában veheti fel a jogosult vagy kérelmére a segély összegét pénzintézeti folyószámlájára utalják.
(2) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják - a rendkívüli települési támogatás bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel kell meggyőződni a nyilatkozatok valódiságáról.
(3) A családgondozó jelzése alapján az rendkívüli települési támogatást megállapító határozatokban az igénylő
a) a számla vagy a befizetésről szóló igazolás utólagos bemutatására kötelezhető vagy
b) arra kötelezhető, hogy a rendkívüli települési támogatás összegét a határozatban kijelölt családgondozóval együttműködve használja fel.
10. § A rendkívüli települési támogatás természetben nyújtott támogatásként is adható, kiadható részben vagy egészben vásárlási vagy gyógyszer utalvány formájában is, illetve az igénylő költségeinek közvetlen átvállalásával, az intézményi térítési díj megfizetésével történhet.
3. Rendszeres települési támogatás
11. §(1) Az Önkormányzat rendszeres települési támogatásként települési lakásfenntartási támogatást nyújt a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez:
a) a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához,
b) a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz.
(2) A települési lakásfenntartási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában kell nyújtani.
(3) Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
(4) A települési lakásfenntartási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(5) Ha a háztartás
a) (4) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
b) (4) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,
a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(6) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(7) A települési lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege
a) 5.000.-Ft, ha az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a alatt van,
b) 4.000.-Ft, ha az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a és annak 125 % -a között van,
c) 3.000.-Ft, ha az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 125 %-a és annak 150 % -a között van.
(8) A települési lakásfenntartási támogatást egy évre kell megállapítani.
(9) A kérelmezőt a települési lakásfenntartási támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.
(10) A települési lakásfenntartási támogatást utólag, minden hónap 5-éig kell folyósítani.
12. §(1) Települési lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
13. § (1) A települési lakásfenntartási támogatás megállapítása iránti kérelmet az arra rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani.
(2) A települési lakásfenntartási támogatás megállapításához
a) a háztartás tagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolása,
b) a természetbeni szociális ellátásként nyújtott ellátás esetén a támogatott szolgáltatást szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján szerződőként igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosításához szükséges adat, illetve a lakáscélú kölcsönszerződés adósának és adóstársának a kölcsönt nyújtó pénzintézet általi azonosításához szükséges adat
c) lakbérhez vagy az albérleti díjhoz igényelt támogatás esetén a bérleti szerződés fénymásolata
szükséges.
14. § (1) A természetbeni szociális ellátás formájában megállapított települési lakásfenntartási támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik és annak összegét a támogatással érintett költség tekintetében a szolgáltató írja jóvá. Ebben az esetben a jogosultságot megállapító határozatban arról is rendelkezni kell, hogy a támogatást mely lakásfenntartási kiadáshoz nyújtják, továbbá fel kell tüntetni a fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosításához szükséges azonosító adatokat.
(2) Az Önkormányzat a szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján, természetbeni szociális ellátás formájában, havi rendszerességgel nyújtott települési lakásfenntartási támogatásra való jogosultság megállapítása esetén a szolgáltató részére - a jogosultság megállapítását követő hónaptól kezdődően minden hónap 5. napjáig - elektronikus úton adatszolgáltatást teljesít az adatszolgáltatás hónapjában folyósításra került támogatásokról.
(3) Az adatszolgáltatásnak tartalmaznia kell
a) a határozatot hozó szerv megnevezését,
b) a határozat számát,
c) a támogatott szolgáltatást igénybe vevő személy nevét és születési idejét,
d) a jogosult lakcímét az irányítószámnak, a helységnek, a közterület nevének és jellegének, a házszámnak, az épületnek, lépcsőháznak, emeletnek és ajtónak a megjelölésével,
e) a fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosításához szükséges adatokat,
f) a támogatásra való jogosultság kezdő és végső időpontját,
g) a támogatás havi összegét,
h) a támogatás f) pontban jelölt időtartamon belüli megszüntetése esetén a jogosultság végső időpontját.
(4) A települési lakásfenntartási támogatással támogatott szolgáltatást szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján nyújtó szolgáltató a támogatást az általa vagy megbízottja által kiállított számlában, részszámlában havonta, illetve a számlakibocsátás gyakoriságához igazodóan, külön soron, a számla végösszegének a támogatással való csökkentése révén érvényesíti.
(5) A szolgáltató a támogatást első ízben a (2) bekezdés szerinti adatszolgáltatásnak a szolgáltatóhoz történő beérkezését és feldolgozását követő első számlában érvényesíti.
(6) Amennyiben a támogatás havi összege az adott havi számla végösszegét meghaladja, a jóváírást követően fennmaradó különbözeti összeg a következő számlában kerül érvényesítésre. Amennyiben a különbözeti összeg a következő számlában teljes mértékben nem jóváírható, azt a további számlákban a teljes jóváírásig érvényesíteni kell.
15. § (1) Ha a települési lakásfenntartási támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a változás, illetve a haláleset hónapjára járó támogatást az Önkormányzat teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását meg kell szüntetni.
(2) A szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján, természetbeni szociális ellátás formájában, havi rendszerességgel nyújtott települési lakásfenntartási támogatás esetében ugyanazon lakás tekintetében bekövetkezett szolgáltató-váltás esetén a változás hónapjára járó támogatást teljes összegben a korábbi szolgáltatónak, míg a változást követő hónapra járó támogatást az új szolgáltatónak kell folyósítani.
(3) Ha a települési lakásfenntartási támogatás természetbeni szociális ellátás formájában kerül biztosításra és a támogatás folyósításának időtartama alatt támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik vagy szolgáltató-váltás történik, a szolgáltató és a fogyasztó közti elszámolást követően fennmaradó összeget a szolgáltató, illetve a közös képviselő a fogyasztónak 15 napon belül kifizeti.
16. §(1) Az Önkormányzat rendszeres települési támogatásként települési gyógyszertámogatást nyújt a szociálisan rászoruló személyek részére rendszeres gyógyszerköltségük viseléséhez.
(2) Települési gyógyszertámogatásra jogosult az a személy,
a) aki nem jogosult közgyógyellátásra, és
b) akinek rendszeres –legalább hat hónap időtartamban fennálló – havi gyógyszerkiadása meghaladja az 5.000.-Ft-ot, de családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, és nem rendelkeznek vagyonnal.
(3) A települési gyógyszertámogatás egy hónapra jutó összege a leigazolt rendszeres gyógyszerköltség, de maximum
a) 10.000.-Ft, ha az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a alatt van,
b) 7.500.-Ft, ha az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a és annak 150 % -a között van,
(4) A települési gyógyszertámogatást a rendszeresen jelentkező gyógyszerköltség időtartamára, de maximum egy évre lehet megállapítani.
(5) A kérelmezőt a települési gyógyszertámogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg.
(6) A települési gyógyszertámogatást utólag, minden hónap 5-éig kell folyósítani.
(7) A települési gyógyszertámogatást kérelmező felveheti Csárdaszállás Község Önkormányzata házipénztárában, vagy kérelmére pénzintézeti folyószámlájára utalható.
(8) A települési gyógyszertámogatás természetben nyújtott támogatásként gyógyszerutalvány formájában is biztosítható.
17. § (1) A települési gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelmet az arra rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani.
(2) A települési gyógyszertámogatás megállapításához
a) a kérelmező illetve családja jövedelmének hitelt érdemlő igazolása,
b) orvosi igazolás a rendszeresen jelentkező gyógyszerköltség összegéről és időtartamáról
szükséges.
4. Záró rendelkezések
18. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 27/2013. (XI. 28.) önkormányzati rendelet.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal