5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2015. április 23-i ülésére
2015. április 23-i ülésére
Tárgy: | Beszámoló Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2014. költségvetésének végrehajtásáról | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Petneházi Bálintné polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91.§.-a alapján elkészült Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2014. évi költségvetésének beszámolója.
A feladatellátás általános értékelése
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és annak végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) kormányrendelet alapján 2012. január 1-től az önkormányzati feladatok és a jegyző hatáskörébe tartozó feladatokat megosztotta az önkormányzat és a végrehajtást végző polgármesteri hivatal között. Az igazgatási feladatokat és a jegyzői hatáskörben megállapításra kerülő segélyezési feladatokat 2013. január 1-től a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
Az Önkormányzat működteti a mezőőri szolgálatot 1 fő közalkalmazott munkavégzésével, aki a település egészén látja el feladatát. A mezőőri szolgálat működéséhez az önkormányzat a Földművelésügyi Minisztériumtól támogatásban részesül, valamint mezőőri járulékot szed be.
A falugondnoki, tanyagondnoki szolgálat 1 fő közalkalmazott munkavégzésével szintén a település egészén látta el feladatát. A falugondnoki szolgálat feladathoz állami támogatásba részesül.
A településen könyvtár működik, melynek feladatait egy közcélú foglalkoztatott látja el. A könyvtár a Békési Kistérségi Társuláshoz tartozva mozgókönyvtári feladatokat is ellát.
Az önkormányzat ellátja a település a hulladék kezelése, köztisztasági tevékenységhez kapcsolódó feladatokat, a település közvilágításához kapcsolódó feladatokat. A községgazdálkodás keretében gondoskodik az önkormányzatok bérlakásainak fenntartásáról, hasznosítja az üresen álló ingatlanait, gondoskodik a közkifolyók üzemeltetéséről.
A szociális törvény és a gyermekvédelmi törvény alapján ellátja a településen arra rászoruló lakosságot.
Az Önkormányzat a településen óvodai nevelés feladatot a Gyomaendrőd- Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás által létrehozott Kistérségi Óvoda Csárdaszállási telephelyén látta el.
Az alsó tagozatos tanulóinak nevelése a KLIKK tankerületének fenntartásában lévő Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium Intézményében valósul meg. Önkormányzati kötelező feladata a gyermekek étkeztetésével kapcsolatosan jelentkezik.
Az önkormányzat legfontosabb mutatója a település lakosságszámának alakulása, mely az alábbiak szerint alakult:
2010. január 1.-jén 505 fő
2011. január 1.-jén 491 fő
2012. január 1.-jén 486 fő
2013. január 1.-jén 457 fő
2014. január 1.-jén 444 fő
A lakosságszám évről évre csökken. Az önkormányzat a lakosságszám megtartása és szinten tartása érdekében egyre több támogatást biztosít:
- A településen letelepedők részére kamatmentes lakásvásárlási visszatérítendő támogatást nyújt 200 ezer Ft összegben.
- A településen élő családok részére újszülött gyermekenként 25 ezer Ft támogatást nyújt.
- Bérlakást biztosít.
Bevételek és kiadások alakulása
Csárdaszállás Községi Önkormányzat képviselő-testülete 2014. február 20-i ülésén elfogadta 2014. évi költségvetését, melyet a 1/2014. (II.24.) önkormányzati rendeletével határozott meg. A rendelet módosítására a 2014. év során 4 alkalommal került sor, mely változás a 2013. évi költségvetési maradványt, pótelőirányzatokat, meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változásait, valamint a saját hatáskörben végzett előirányzat módosításokat tartalmazza.
Az eredeti előirányzat főbb összegei az alábbiak voltak:
A költségvetés tárgyévi bevételei és kiadásai főösszege 84.525 ezer Ft.
A módosított előirányzat az alábbiak szerint alakult:
A tárgyévi bevételek és kiadások módosított főösszege 163.690 ezer Ft. A Kiadási módosított előirányzaton belül 48.602 ezer Ft működési tartalék előirányzat szerepel.
Az Önkormányzat bevételei és kiadásai a 2014. évben az alábbiak szerint alakultak:
Adatok ezer forintban
Megnevezés
|
2014. évi eredeti előirányzat
|
2014.évi. módosított előirányzat
|
Teljesítés
|
Teljesítés %
|
Bevételek
|
|
|
|
|
Intézményi működési bevétel
|
3534
|
8069
|
7369
|
91,3
|
Önkormányzati lakások lakbér bevétele
|
1800
|
2075
|
2075
|
100,0
|
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
|
37019
|
43627
|
39854
|
91,3
|
Működésre átvett pénzeszköz államháztartáson kívülről
|
0
|
33
|
13
|
39,4
|
Iparűzési adó
|
18000
|
43314
|
43314
|
100,0
|
Építmény adó
|
2600
|
2600
|
2529
|
97,3
|
Magánszemélyek kommunális adója
|
660
|
984
|
984
|
100,0
|
Pótlékok, birságok bevétele
|
100
|
290
|
289
|
99,6
|
Gépjármű adó
|
1300
|
1923
|
1923
|
100,0
|
Szabálysértési bírság
|
|
65
|
65
|
100,0
|
Mezőőri járulék bevétele
|
2000
|
2428
|
2428
|
100,
|
Igazgatás szolg. díj
|
|
20
|
19
|
95,0
|
Közhatalmi bevételek összesen
|
24660
|
51624
|
51551
|
99,8
|
Önkormányzatok működési költségvetési támogatása
|
9412
|
14836
|
14836
|
100,0
|
Működési bevételek összesen
|
76425
|
120264
|
115698
|
96,2
|
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz ért. stb.
|
0
|
1200
|
0
|
0
|
Felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
|
7600
|
17604
|
17604
|
100,0
|
Felhalmozási célra átvett pénzeszközök
|
500
|
500
|
174
|
34,8
|
Önkormányzatok felhalmozási költségvetési támogatása
|
0
|
6500
|
6500
|
100,0
|
Felhalmozási bevételek összesen
|
8100
|
25804
|
24278
|
94,1
|
Finanszírozási bevétel-működési célú
|
0
|
17622
|
908
|
5,1
|
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Tárgyévi bevételek összesen
|
845250
|
163690
|
140884
|
86,1
|
Kiadások
|
|
|
|
|
Személyi juttatás
|
31881
|
38476
|
36918
|
95,9
|
Munkaadókat terhelő járulék
|
8583
|
7238
|
5874
|
81,1
|
Dologi kiadás
|
24214
|
27611
|
20095
|
72,8
|
Működési célú támogatásértékű kiadás
|
9184
|
12179
|
8893
|
73,0
|
Működési célú pénze. átadás államháztartáson kívülre
|
800
|
800
|
773
|
96,6
|
Működési célú tartalék
|
1653
|
48602
|
0
|
0
|
Ellátottak pénzbeli ellátása
|
110
|
1031
|
871
|
84,5
|
Működési kiadás összesen
|
76425
|
135937
|
73424
|
54,1
|
Felújítás
|
0
|
13309
|
13308
|
100,0
|
Beruházás
|
5013
|
13883
|
13019
|
93,8
|
Egyéb felhalmozási kiadás
|
3087
|
400
|
0
|
0
|
Felhalmozási kiadás összesen
|
8100
|
27592
|
26327
|
95,4
|
Finanszírozási kiadások
|
0
|
161
|
0
|
0
|
Tárgyévi kiadások összesen
|
84525
|
163690
|
99751
|
60,9
|
Csárdaszállás Községi Önkormányzat a 2014. évi költségvetési bevételének előirányzatát a 2014. éves szinten 86,1 %-ban, kiadásait 60,9%-ban teljesítette.
Az Önkormányzat bevételeinek alakulása:
Az Önkormányzat működésének bevétele 96,2 %-ban teljesült. Az Önkormányzat működéséhez a feladatfinanszírozás keretében 14.836 ezer Ft összegű támogatásban részesült. Az önkormányzat feladatmutatók alapján települési üzemeltetésére 2.919 ezer Ft támogatást, egyéb önkormányzati feladatra 1.500 ezer Ft támogatást, a pénzbeli ellátásokhoz való hozzájárulás jogcímen 1509 ezer Ft támogatást, a falugondnoki szolgálat működtetéséhez 2.500 ezer Ft támogatást, gyermekétkeztetési feladatokhoz 984 ezer Ft támogatást kapott. Az egyes jövedelempótló támogatások kifizetéséhez 4.111 ezer Ft támogatást, külterülettel kapcsolatos feladatokra 67 ezer Ft támogatást, a gyermekszegénység elleni program keretében nyári gyermekétkeztetésre 546 ezer Ft támogatást, az e-útdíj bevezetésével az önkormányzatoknál keletkező bevételkiesés ellentételezésére 63 ezer Ft támogatást, közművelődési feladatokra 521 ezer Ft támogatást valamint az önkormányzatok kiegészítő támogatása jogcímen szociális ágazati pótlék kifizetéséhez 116 ezer Ft támogatást kapott. A feladatalapú állami támogatás 2014. évi elszámolása során az önkormányzatot 66 ezer Ft többlettámogatás illeti meg ( a gyermekétkeztetés tényleges létszáma az elszámoláskor 1 fővel nőtt, ami 130 ezer többlettámogatást jelent, ugyanakkor a pénzbeli szociális hozzájárulás felhasználása során 64 ezer befizetési kötelezettséget mutat). Az Önkormányzat részére járó állami támogatás kiszámításakor az önkormányzat adóerőképessége figyelembe vétele során 5.177 ezer Ft beszámításra (elvonásra) került.
A települési önkormányzat közhatalmi bevételei 99,8 %-ban teljesültek.
Az adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
Adónem
|
Eredeti éves terv, ezer Ft
|
2014. évi bevétel, ezer Ft
|
Teljesülés %-a
|
Eltérés a tervtől, ezer Ft
|
Építményadó
|
2.600
|
2.529
|
97,3
|
- 71
|
Kommun. adó
|
660
|
984
|
149,1
|
324
|
Iparűzési adó
|
18.000
|
43.314
|
240,6
|
25.314
|
Gépjárműadó
|
1.300
|
1.923
|
147,9
|
623
|
Pótlék és bírság
|
100
|
289
|
289,00
|
189
|
Összesen:
|
22.660
|
49.039
|
216,4
|
26.379
|
Az adóbevételek az éves eredeti tervhez képest 216,4 %-ban teljesültek. Ez 26.379 ezer Ft-tal több, mint a tervezett éves bevétel. A plusz bevétel legnagyobb hányadát (96 %-át) az iparűzési adó többlet bevétele képezi, mely a vasútberuházáshoz kapcsolódó vállalkozások iparűzési adójának befizetése okozza.
Az adókintlévőségek alakulását az alábbi táblázatok mutatják be:
ezer Ft
Adónem
|
Nyitó hátralék 2014.01.01.
|
Nyitó hátralékból még fennáll 2014.12.31.
|
Folyó évi hátralék keletkezése 2014.
|
Összes hátralék 2014.12.31.
|
Építményadó
|
4.644
|
4.175
|
2.505
|
6.680
|
Kommun. adó
|
1.424
|
936
|
155
|
1.091
|
Iparűzési adó
|
29.739
|
27.035
|
1.489
|
28.524
|
Gépjárműadó
|
4.593
|
3.869
|
669
|
4.538
|
Pótlék
|
30.977
|
30.720
|
2.181
|
32.901
|
Bírság
|
6.470
|
6.470
|
0
|
6.470
|
Összesen:
|
77.847
|
73.205
|
6.999
|
80.204
|
|
Összes hátralék,
ezer Ft
|
Csőd és felszámolás alatt állók hátraléka, ezer Ft
|
Adóhatóság által behajtható hátralék, ezer Ft
|
Építményadó
|
6.680
|
3.761
|
2.919
|
Kommun. adó
|
1.091
|
0
|
1.091
|
Iparűzési adó
|
28.524
|
26.494
|
2.030
|
Gépjárműadó
|
4.538
|
3.479
|
1.059
|
Pótlék
|
32.901
|
31.476
|
1.425
|
Bírság
|
6.470
|
6.444
|
26
|
Összesen:
|
80.204
|
71.654
|
8.550
|
A hátralékos adótartozások jelentős részét képezik a csőd- és felszámolási eljárás alá kerülő vállalkozások tartozásai. 2014. év végén 89,3 % volt ezen vállalkozások tartozásainak aránya az összes hátralékon belül. Ezt főleg egy felszámolás alá került vállalkozás hátraléka okozza. Ezeknek a tartozásoknak a behajtására adóhatóságunknak már nincs lehetősége, azokból megtérülésre csak a felszámolási eljárás során van reményünk. A fennmaradó hátralékok azok, amik adóhatóságunk által behajthatóak. 2014-ben 4.642 ezer Ft-tal csökkent az év eleji nyitó hátralék, az év során keletkezett hátralék viszont 6.999 ezer Ft volt. Ebből közel 3 millió forint a felszámolás alatt álló vállalkozások hátralékának a növekedése.
Az Önkormányzat saját működési bevételei 91,3 %-ban teljesültek. A 2014. évben a Start munkaprogram keretében megtermelt mezőgazdasági késztermékek értékesítésének bevétele 83,1 %-ban teljesült, a tervezetthez képest az a teljesítés elmaradását 525 ezer Ft+ ÁFA összegű kiszámlázott értékesítés bevétele 2015. évre áthúzódik. Az önkormányzat bérleti díj bevétele 99,2%-ban teljesült, a tervezetthez képest az elmaradást egy 25 ezer Ft+ Áfa összegű kiszámlázott földhaszonbér számla teljesítése szintén áthúzódik 2015. évre.
A működési célú támogatás értékű bevétel 91,3 %-ban teljesült. Az önkormányzat 39.854 ezer Ft működési célú támogatás értékű bevételben részesült. A közfoglalkozás támogatás 36.463 ezer Ft, a mezőőri szolgálat működtetésére 1.110 ezer Ft, a mezőgazdasági tevékenységhez 1.032 ezer Ft a földalapú támogatás, a gyermekvédelmi támogatás keretében Erzsébet-utalvánnyal biztosított természetbeli támogatása 603 ezer Ft, nyári diák foglalkoztatásának támogatása 146 ezer Ft, hulladék lerakó 2013-2014. évi bérleti díj támogatása 480 ezer Ft, 2013. évről áthúzódó óvodáztatási támogatás 20 ezer Ft összeget kapott.
A felhalmozási célú bevételek 94,1 %-ban teljesültek. Az Önkormányzat a 2013. évben megvalósult Falumegújulás és Fejlesztés LEADER program keretében a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivataltól elnyert 7.604 ezer Ft összegű utófinanszírozású támogatás kiutalásra került. Az önkormányzat a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalhoz támogatási kérelmet nyújtott be a falugondnoki szolgálat részére gépjármű beszerzésre. A Hivatal 2014. évben a pályázatot pozitívan bírálta el, melynek eredményeként a vidéki gazdaság és a lakosság számára nyújtott alapszolgáltatások fejlesztésére igénybe vehető támogatási keretből 10.000 ezer Ft támogatást nyert. Az önkormányzat a gépjármű beszerzésre a közbeszerzési eljárást lefolytatta, az adásvételi szerződést megkötötte a nyertes szállítóval, a gépjármű szállítására 2014. július hónapban került sor. A támogatás elszámolása megtörtént. Az önkormányzat a régi falugondnoki gépkocsit értékesítette 1.200 ezer Forintért, melynek kiszámlázása megtörtént a bevétel realizálódása áthúzódik 2015. évre. Az önkormányzat felhalmozási célú központosított támogatás jogcímen az adósság konszolidációban részt nem vett települési önkormányzatok fejlesztési támogatás keretből 6.500 ezer Ft támogatásban részesült, melyből a Kossuth és Kisezüst út felújítását tervezte megvalósítani. Az Önkormányzat az út felújítására 13.309 ezer Ft keretösszeget különített el, a kiadás fedezeteként az központosított támogatást a költségvetési tartalékából tervezte kiegészíteni 3.500 ezer Ft összeggel, valamint a helyi iparűzési adó 2014. évi többletbevételből 3.309 ezer Ft összeggel.
Az Önkormányzatnak 2013. évi gazdálkodása során 17.461 E Ft összegű pénzmaradványa keletkezett, mely összeg a 2014. évi költségvetési pozícióját pozitívan befolyásolta. 2014. évben az előző évi költségvetési maradványából 747 ezer Ft lett felhasználva az áthúzódó feladatokra. Az Önkormányzat 2014. évben 161 ezer Ft összegű finanszírozási bevételben részesült a 2015. évi állami támogatás megelőlegezésére a decemberi bérek kifizetéséhez.
Az Önkormányzat kiadásainak alakulása:
Az Önkormányzat kiadásai a tervezetthez képest 60,9 %-ban teljesültek, a működési kiadások 54,1 %-ban (a módosított előirányzat 48.602 ezer Ft működési általános tartalékot tartalmaz melyhez nem kapcsolódik teljesítés), a tervezett felhalmozási kiadások 95,4 %-ban teljesültek.
A működési kiadásokon belül a személyi juttatás 95,9 %-ban került kifizetésre. A személyi juttatás körében 2 fő közalkalmazott (a mezőőr és a falugondnok) személyi juttatása a minimálbér növekedésével változott, az alapilletményen felül a cafetéria keretében 93 ezer Ft béren kívüli juttatásban részesültek. A falugondnok szociális bérpótlékban is részesült. A személyi juttatások között lett elszámolva a polgármester, alpolgármester valamint 3 fő képviselő juttatása. 2014. évben is lehetősége volt az önkormányzatnak a közmunkaprogram keretében a Munkaügyi Központon keresztül közfoglalkoztatottak alkalmazására, melynek eredményeként a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak száma lecsökkent, az ellátottak körében a munkalehetőség nagyobb jövedelmet biztosít. Az Önkormányzat 2014. évi közmunka programjában, a Start közmunka program téli közfoglalkoztatás keretében 2014. április 30-ig 12 fő alkalmazására volt lehetőség. A közfoglalkoztatási mintaprogram keretében 2 fő bio megújulási programban vett részt 2014. február 28-ig, 18 fő mezőgazdasági tevékenységet végez folyamatosan az év során (2015. február 28-ig), 2 fő egyéb közfoglalkoztatott közterület karbantartásával kapcsolatos feladatot lát el 2014. március 1- től, további 2 fő 2014. május 1-től. A hosszabb időtartamú közfoglalkozás keretében 4 programban összesen 14 fő vett rész 2, 4, 5 havi foglalkoztatatásban 100%-os, 85%-os, 70%-os támogatással. A kistérségi startmunka belvíz programjában 5 fő foglalkozására kerül sor 2014. augusztus 2-től 2015. február 28-ig, valamint a kistérségi startmunka közút programjában szintén 5 fő foglalkozására kerül sor 2014. szeptember 2-től 2015. február 28-ig. A közmunkaprogram keretében havonta átlagosan 30 fő vett részt.
A munkaadókat terhelő járulék 81,1 %-ban teljesült. Szociális hozzájárulás címén 27%-os járulékot kell fizetni a bruttó személyi juttatás után, a közfoglalkozás bérköltsége 50%-os járulék kedvezményben részesül. A béren kívüli juttatásokat 16%-os EHO és 19 %-os Munkáltatót terhelő személyi jövedelemadó terheli.
A dologi kiadások tervezett előirányzatából 72,8 %-a lett felhasználva. Az önkormányzat dologi kiadásai közt számolja el a kötelező feladatai ellátása során a település a hulladék kezelésével, köztisztasági tevékenységhez kapcsolódó feladatokkal, a település közvilágításához kapcsolódó feladatokhoz kapcsolódó kiadásokat. A községgazdálkodás kiadásai között számolja el az önkormányzatok bérlakásainak fenntartásával, a közkifolyók üzemeltetésével felmerülő kiadásokat a településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok belvíz, zöldterület és útfenntartáshoz kapcsolódó kiadásokat részben a közfoglalkozás keretében valósultak meg.
A működési célú támogatásértékű kiadások 73,0 %-ban teljesültek, ezen kiadások a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállást érintő általános működési kiadásai kiegészítését és az egyes jövedelempótló támogatások kifizetéséhez szükséges forrást tartalmazza. A jövedelempótló támogatások kifizetéséhez Csárdaszállás igényli az állami támogatásokat, az önkormányzat átutalta a szükséges forrást a Közös Hivatal részére, melynek összege 4.791 ezer Ft volt. 2014. évben az Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltségére eső állami támogatást Gyomaendrőd Város Önkormányzata igényelte, és továbbította a Közös Önkormányzati Hivatal felé. A Hivatal csárdaszállási kirendeltsége működéséhez 2014. évre 5221 ezer Ft állami működési támogatást kapott 1,14 fő köztisztviselői létszámra. Az önkormányzat a Hivatal csárdaszállási kirendeltségének működéséhez saját forrásból 4.010 ezer Ft támogatással járult hozzá.
Civil szervezetek 773 ezer Ft támogatásban részesültek.
Ellátottak pénzbeli juttatásai körében az önkormányzat 871 ezer Ft támogatást fizetett ki, melyből 4 újszülött támogatására 100 ezer Ft került kifizetésre ünnepélyes keretek közt. 168 ezer Ft beiskolázási támogatás, illetve 603 ezer Ft Erzsébet utalvány formájában természetbeni gyermekvédelmi támogatásra került sor.
Felújítások
Az Önkormányzat 2014. évi gazdálkodása során 13.308 ezer Ft-ot költött a Kossuth és a Kisezüst út felújítására.
Fejlesztések
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2014. évben 13.019 ezer Ft összegű fejlesztést valósított meg. A fejlesztési kiadások megvalósítására 2014. II. félévében került sor. Kiadás teljesítéseként a falugondnoki gépjármű beszerzésére került sor 12.664 ezer Ft összegben. A Belvíz start közmunka keretében 355 ezer Ft összegű kisértékű tárgyieszköz beszerzésére került sor. A Képviselő-testület 827 ezer Ft térfigyelő kamera elhelyezéséről döntött a Rózsa Ligetben. A térfigyelő kamerák engedélyezése folyamatban van, a beszerzés áthúzódik 2015. évre.
Az Önkormányzat pénzmaradványának alakulása
Az önkormányzat 2014. évi gazdálkodásának eredményeként 2014. december 31-én a bankszámláján és a pénztárába összesen 58.768 ezer Ft pénzkészlettel rendelkezett, melyet korrigálni szükséges a 988 ezer Ft összegű egyéb sajátos elszámolásokkal. A korrekció során figyelembe kell venni a 2186 ezer Ft 2014. december havi nettó bér kifizetésének összegét, 3147 ezer Ft helyi adó túlfizetések összegét, 17 ezer Ft foglalkoztatást helyettesítő támogatással, mely a jogosult halála miatt a hagyatéki eljárás lefolytatásáig visszatartásra került, 10 ezer Ft más szervezetet megillető bevétel a gépjármű adó számlán maradó összeg. A korrekció figyelembevételével az önkormányzat maradványa 57.780 ezer Ft, melyből 41.133 ezer Ft 2014. évben, 16.647 ezer Ft pedig előző években keletkezett.
Az önkormányzat vagyonának alakulása
Az önkormányzat vagyonának nettó értéke 2014. évben 423.907 ezer Ft-ról 451.462 ezer Ft-ra nőtt. 2014. évben megvalósult felújítások és fejlesztési kiadások összesen 20.759 ezer Ft-tal, a térítésmentes átvétel (szeméttelep és hulladéklerakó) 23.010 ezer Ft-tal növelte a vagyont. A tárgyévben elszámolt értékcsökkenés 16.414 ezer Ft-tal csökkentette az önkormányzat vagyonát. Az önkormányzat tevékenysége során arra törekszik, hogy megóvja a tulajdonában lévő vagyontárgyak állagát, ennek érdekében minden évben szerepel tervei között ingatlan felújítás, illetve pénzügyi lehetőségeihez képest beruházási, fejlesztési kiadás.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2014. évi gazdálkodása kiegyensúlyozott volt a rendelkezésre álló bevételei biztosítják a feladat ellátásához szükséges forrásokat, illetve az évek során keletkezik a gazdálkodás során megfelelő tartalék, melyből finanszírozni tudja fejlesztési elképzeléseit, amennyiben pályázat útján megfelelő forráshoz tud jutni, a szükséges saját erőt éves költségvetéséből képes kigazdálkodni.
Előzetes hatásvizsgálat
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2014. évi zárszámadási rendelete alapján megállapítható, hogy stabil gazdálkodást biztosított a település számára a csökkenő állami támogatás mellett is. Az Önkormányzatot megillető helyi iparűzési adó összegének alakulása nem állandó összeg. 2014. évi bevételei között realizált iparűzési adó összege hosszabbtávon nem meghatározó, ugyanis a keletkező többletbevétel nem a településen működő állandó vállalkozás tevékenységéből származik, hanem egy eseti beruházáshoz kapcsolódik, mely 2014. évben befejeződött. Az önkormányzatot a központi költségvetési törvény alapján megillető állami támogatás az elkövetkezendő években sem növekszik számottevően, ugyanis a befolyásoló adóerőképesség alakulása hosszabb távon ugyan csökken, de oly mértékben nem fog változni, hogy a törvény által biztosított település üzemeltetéséhez, illetve szociális feladataihoz megillető feladatalapú támogatást teljes mértékben megkapja az önkormányzat. A 2014. évi zárszámadási rendelet 57.780 ezer Ft maradványt tartalmaz mely összeg a település 2015. évi költségvetését tartalékként pozitívan befolyásolja.
A településen élők a Munkaügyi Központ támogatásával megszervezet közfoglalkoztatás keretében a napi megélhetést biztosító jövedelemhez jutnak, melynek összege magasabb, mint a szociális segély. Munkájuk során értéket teremtenek azáltal, hogy a mezőgazdasági termelés során egyrészt a megtermelt termékből természetbeni juttatásban részesülnek, másrészt a felesleget értékesíteni is lehet, de ezt a bevételt vissza kell forgatni a közfoglalkoztatás kiadásaira. a községüzemeltetési feladatokat végző közfoglalkoztatottak által elvégzett munkák kiváltják azokat a szolgáltatási kiadásokat, amelyeket részben az önkormányzatnak saját erejéből kellene megoldani.
A megalkotásra kerülő költségvetési rendeletnek környezetre való káros hatása nincs, a településüzemeltetéshez kapcsolódó környezeti előírások biztosítottak voltak. Az Önkormányzat által ellátandó egészségügyi feladatok ellátásához a feltételek biztosítottak.
A zárszámadási rendeletet megalkotását az Alaptörvény, illetve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradása esetén az önkormányzat törvénysértést követne el.
A település 2014. évi zárszámadási rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezett a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
Indoklás Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2014. évi zárszámadási rendeletéhez
.
Az 1.§-ban meghatározott kiadási főösszeg a ténylegesen realizálódott bevételek és kiadások összegét tartalmazza.
A 2.§-ban meghatározott működési bevétel az ellátandó feladatok elvégzése során realizálódott bevételeket tartalmazza.
A 3.§.-ban meghatározott jogcímenkénti ténylegesen befolyt bevételek feladatonként lettek kimutatva.
A 4.§-ban meghatározott önkormányzati működési kiadások az önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatokhoz kifizetett személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazza. Az önkormányzati segélyezés körében kifizetett kiadás az önkormányzat szociális rendelete, valamint a gyermekek és fiatal felnőttek részére nyújtandó támogatásokról szóló rendelete alapján kifizetett támogatások összegét tartalmazza.
Az 5 §-ban a működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését tartalmazza.
A 6.§-ban az önkormányzat által megvalósított fejlesztési kiadásokat tartalmazza.
A rendelet 7.§,- 14. §-ai mellékletében bemutatott kimutatásokat az államháztartási törvény írja elő.
A beszámolót készítette Ugrainé Gróf Éva mérlegképes könyvelő regisztrációs száma: MK 180217.
Kérem a Tisztelt Testületet Csárdaszállás Község Önkormányzat 2014. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet megalkotására, melynek tervezetét a döntési javaslat tartalmazza.
Döntési javaslat
"Beszámoló Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2014. költségvetésének végrehajtásáról"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2015. (..) önkormányzati rendelete
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2014. évi költségvetésének végrehajtásáról
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Csárdaszállás Községi Önkormányzatnak (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2014. évi zárszámadásának
a) bevételi főösszegét 140.884 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 99.751 ezer forintban
állapítja meg. Az önkormányzat pénzforgalmi mérlegét az 1. melléklet tartalmazza.
2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek összegének teljesítése 115.698 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek összegének teljesítése 24.278 ezer forint
c) működési célú finanszírozási bevételek összegének teljesítése 908 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 73.424 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:
a) személyi juttatás 36.918 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 5.874 ezer forint,
c) dologi kiadás 20.095 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 8.893 ezer forint.,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 773 ezer forint,
f) a működési célú céltartalék 0 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 871 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet, tartalmazza.
6. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadás teljesítése 26.327 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadásból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 13.308 ezer forint,
b) beruházási kiadás 13.019 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadás 0 ezer forint
(3) A fejlesztési kiadásokat a 6. melléklet részletezi feladatonként.
7. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 7. melléklet részletezi.
8. § Az Önkormányzat 2014. évi előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 8.melléklet tartalmazza.
9. § Az Önkormányzat 2014. évi maradványa 57.780 ezer Ft. A maradvány kimutatását a 9. melléklet tartalmazza.
10. § Az önkormányzat 2014. december 31-i állapot szerinti vagyona 454.808 ezer forint, a vagyonkimutatását a 10. melléklet tartalmazza.
11. § Az Önkormányzat létszámkeretét és tényleges létszámát a 11. melléklet tartalmazza.
12. § Az önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 12. melléklet tartalmazza.
13. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalásról nem rendelkezett.
14. § Az Önkormányzat közvetett támogatásokat nem nyújtott.
15. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2015. 05. 31.
Felelős: Petneházi Bálintné
Hivatali felelős: Ugrainé Gróf Éva
Mellékletek: