3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2014. november 20-i ülésére
2014. november 20-i ülésére
Tárgy: | Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi költségvetési koncepciója | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Petneházi Bálintné polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Csárdaszállás Község 2015. évi koncepcióját Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló T/1794. számú törvényjavaslata figyelembe vételével állítottuk össze, melyet a kormány 2015. október 30-án nyújtott be az Országgyűlésnek.
A tervezés jelenlegi szakaszában meg kell határozni az alapvetőcélokat,számba kell venni az átengedett illetve helyben képződő bevételeket és az ismert kötelezettségeket, valamint át kell tekinteni az önkormányzat feladatainak körét.
Bevételek számbavétele
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,93 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 37,15 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,67 fő, Csárdaszállásé pedig 1,11 fő). Településünkön a hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselői létszám 3 fő. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 6.047 ezer Ft-tal szükséges hozzájárulni. Településünkre eső működési támogatás várhatóan 5.084 ezer Ft
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a koncepcióba a tavalyi évre megállapított támogatás került beépítésre.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. Községek esetében a támogatás fajlagos összege 320.000 Ft/km. A koncepcióba a tavalyi évre megállapított támogatás összege került beépítésre.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2013. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. Községek esetében a támogatás fajlagos összege 69 Ft/m2.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2013. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. Községek esetében a támogatás fajlagos összege 227.000 Ft/km. A koncepcióba a tavalyi évre megállapított támogatás került beépítésre.
- Beszámítás összege
Az előző két jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2013. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. Amennyiben a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 8.500 Ft alatt van, az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Csárdaszállás esetében ezen érték 32.722 Ft, így elvárt bevételként a 2013. évi iparűzési adóalap 0,55%-ának 95 %-át kell figyelembe vennünk. Az elvárt bevétel összege így Csárdaszállás esetében 5.410 E Ft.
- Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2.700 Ft/fő, Csárdaszállás település esetében az ezen a jogcímen járó támogatás összege 3.000 E Ft.
2. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása
Ebben a kategóriában a törvényjavaslat alapján a támogatás a 32.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá. Csárdaszállás Községi Önkormányzat egy főre jutó adóerő-képessége 32.722 Ft, ebből az következik, hogy az önkormányzat a jelenlegi javaslat alapján nem részesül ilyen jogcímen támogatásban.
3. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás becsült összege 521 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy az előterjesztés készítésének időszakában ismert változások kerüljenek beépítésre a koncepcióba, az egyéb kiadások vonatkozásában pedig az előző év terv számai jelenjenek meg.
A költségvetési törvényjavaslat alapján 2015. évben a lakásfenntartási támogatás a 2015. január 1-jét megelőzően megállapított ellátás után 70%-os támogatást tartalmaz, a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra vonatkozóan a kiegészítő támogatás a fizetendő összeg 70 %-a nyújt fedezetet. A rendszeres szociális segély vonatkozásában a 2014. december hónapra járó 2014 január hónapban fizetendő összeg 70 %-ára nyújt fedezetet. A lakásfenntartási támogatás,és a rendszeres szociális segély 2015. évben átkerül az önkormányzati segélyezés körében. A segélyek forrása ily módon csak részben lesz a központi költségvetés, így a önkormányzatoknak saját forrásból kell biztosítania a fennmaradó összeget. A segélyezés és különösen a foglalkoztatást helyettesítő támogatás átalakításával a kormány elsődleges célja, hogy minél többen dolgozzanak, ha másként nem közmunkásként, ahelyett, hogy segélyből élnének.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évben is tovább szeretné folytatni közfoglalkoztatási programját. a Start mezőgazdasági mintaprogram keretében 18 fő közfoglalkoztatott alkalmazását, 2014 évről 5 – 5 fő foglalkoztatása vonatkozásában a kistérségi startmunka belvíz és közút mintaprogramja áthúzódik 2015. február 28-ig, ezen időszakot követően az önkormányzat 10 fő közfoglalkoztatott alkalmazását tervezi a Munkaügyi Központ támogatásával.
A 2015. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
Adatok E Ft-ban
Bevételek
|
72.252
|
Működési bevételek
|
72.052
|
Felhalmozási bevételek
|
200
|
Finanszírozási bevételek
|
0
|
Forrás hiány
|
0
|
Kiadások
|
72.252
|
Működési kiadások
|
71.852
|
Felhalmozási kiadások
|
400
|
Finanszírozási kiadások
|
0
|
A koncepció jelenleg 402 ezer Ft működési tartalékot tartalmaz, nem tartalmazza a 2014. évi gazdálkodás eredményeként várható pénzmaradványt, melynek összege a 2014. évi II. költségvetési rendelet módosítása alapján mintegy 20.000 ezer Ft összegben várható. A koncepció jelenleg nem tartalmaz fejlesztési kiadást, melynek megtervezése során célszerű olyan fejlesztéseket megvalósítani, melyekhez pályázat útján, minél kevesebb saját forrást igényel.
A település 2015. évi költségvetési koncepciója alapján a 2015. évi gazdálkodási évre a központi költségvetés tervszámai alapján az önkormányzatoknak arra kell számítania, hogy tovább fog csökkenni az állam által biztosított források, és egyre nagyobb teher fog hárulni az önkormányzatokra.
Csárdaszállás Község Polgármestere a község 2015. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjeszti.
Döntési javaslat
"Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi költségvetési koncepciója "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Csárdaszállás Község 2015. évi költségvetési koncepciójának beterjesztését tudomásul veszi, alkalmasnak találja a további egyeztetésre.
A költségvetési rendelet tervezet készítése során a következő alapelvek érvényesülését javasolja biztosítani:
- A végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
- a fejlesztési elképzeléseket úgy célszerű számba venni, hogy ahhoz pályázati források igénybevételével, minél kevesebb saját forrás felhasználására kerüljön sor.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal