2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2015. november 26-i ülésére
2015. november 26-i ülésére
Tárgy: | Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évi költségvetési koncepciója | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Petneházi Bálintné polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Csárdaszállás Község 2016. évi koncepcióját Magyarország 2016. évi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény figyelembe vételével állítottuk össze, melyet az Országgyűlés 2015. június 23.-i ülésén fogadott el. Jogszabály nem teszi kötelezővé az önkormányzatok számára a költségvetési koncepció összeállítását, mégis célszerűnek látjuk a következő évre várható bevételeket és kiadásokat számba venni, az alapvető célokat, feladatokat áttekinteni, az ismert és tervezett kötelezettségeket rendszerezni.
A tervezés jelenlegi szakaszában meg kell határozni az alapvetőcélokat,számba kell venni az átengedett illetve helyben képződő bevételeket és az ismert kötelezettségeket, valamint át kell tekinteni az önkormányzat feladatainak körét.
Bevételek számbavétele
Központi támogatások
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,69 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,95 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,65 fő, Csárdaszállásé pedig 1,09 fő). Településünkön a hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselői létszám 3 fő. Településünkre eső működési támogatás várhatóan 4.992 ezer Ft. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.027 ezer Ft-tal szükséges hozzájárulni.
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a koncepcióba a tavalyi évre megállapított 1.572 ezer Ft támogatás került beépítésre.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. Községek esetében a támogatás fajlagos összege 320.000 Ft/km. A koncepcióba a tavalyi évre megállapított 2.464 ezer Ft támogatás összege került beépítésre.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2014. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. Községek esetében a támogatás fajlagos összege 69 Ft/m2. 100.000 Ft támogatás illeti meg azon önkormányzatokat, melyeknek a feladaton kimutatott nettó kiadása nem haladja meg a 100.000 Ft-ot.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2014. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. Községek esetében a támogatás fajlagos összege 227.000 Ft/km. A koncepcióba a tavalyi évre megállapított 1.235 ezer Ft támogatás került beépítésre.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása – A központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települések a 2015. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján. A támogatás az előző évi szinten 69 ezer Ft összegben várható.
- Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2.700 Ft/fő, Csárdaszállás település esetében az ezen a jogcímen járó támogatás összege 3.500 ezer Ft
- Beszámítás összege
Az előző két jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2014. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. Amennyiben a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 8.500 Ft alatt van, az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének kiegészítésére. Csárdaszállás esetében ezen érték 41.349 Ft, így elvárt bevételként a 2014. évi iparűzési adóalap 0,55%-át kell figyelembe vennünk. Az elvárt bevétel összege így Csárdaszállás esetében 7.083 ezer Ft. Az előző két pontban a település-üzemeltetési feladatok és egyéb kötelező önkormányzati támogatások a alapján meghatározott 8.940 ezer támogatás összegéből beszámításra kerül 7.083 ezer Ft. 2016. évben az önkormányzatot 1.857 ezer Ft központi támogatás illeti meg várhatóan.
2. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása
Ebben a kategóriában a törvény alapján a támogatás a 32.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá. Csárdaszállás Községi Önkormányzat egy főre jutó adóerő-képessége 41.349 Ft, ebből az következik, hogy az önkormányzat a törvény alapján nem részesül ilyen jogcímen támogatásban.
3. A települési önkormányzat szociális feladatainak támogatása
A települési Önkormányzat szociális feladatai körében 2016. évben is működteti falugondnoki szolgálatot, melyre a központi költségvetés 2.500 ezer Ft támogatást biztosít. A falugondnok részére ágazati pótlék jogcímen éves szinten 132 ezer Ft összegű támogatás várható. Az önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a településen iskolába járó alsós tanulók étkeztetéssel kapcsolatos feladatainak ellátása, melyhez az önkormányzat 9 fő étkezési kiadásaihoz várhatóan 985 ezer Ft támogatásban részesül.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás becsült összege 1.200 ezer Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
Saját bevételek
- Közhatalmi bevételek
A helyi adó bevételként az önkormányzat 21.360 ezer Ft összeggel számol, az előző évi szinten. Gépjárműadó bevételből az önkormányzatot megillető bevétel 40 %, a központi költségvetést megillető rész 60%. Tervezett önkormányzati bevétel 1.300 ezer Ft. A Mezőőri szolgálat költségeinek finanszírozására az önkormányzat mezőőri járulékot szed be, melynek bevétele 2.000 ezer Ft-ban várható.
- Önkormányzati vagyon bérbeadásával kapcsolatos bevételek
Az Önkormányzati lakások tervezett lakbérbevétele 2.000 ezer Ft, az előző évhez képest a tervezett növekedést az indokolja, hogy az önkormányzat 2015. évben vásárolt 1 bérlakást. Egyéb helyiségek bérbeadásából és haszonbérből származó tervezett bevétel 2.500 ezer Ft.
- Közfoglalkoztatás keretében megtermelt késztermékek értékesítéséből származó tervezett bevétel 1.000 ezer Ft.
Működési célú támogatások államháztartáson belülről
1. Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évben is tovább szeretné folytatni közfoglalkoztatási programját. A Start mezőgazdasági mintaprogram keretében 18 fő közfoglalkoztatott alkalmazását tervezi. 2015 évről 6 – 6 fő foglalkoztatása vonatkozásában a kistérségi startmunka belvíz és közút mintaprogramja áthúzódik 2016. február 29-ig, ezen időszakot követően az önkormányzat 30 fő közfoglalkoztatott alkalmazását tervezi a Munkaügyi Központ támogatásával. 2016. évre tervezett közfoglalkoztatás támogatása várhatóan 37.689 ezer Ft.
2. A Mezei Őrszolgálat működéséhez a központi költségvetés havonta 90 ezer Ft támogatást biztosít. Éves szinten az önkormányzat 1.080 ezer Ft támogatásra számol.
3. Egyéb működési célú átvett pénzeszköz a mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódó földalapú támogatás, mely 1.032 ezer Ft. A hulladéklerakó bérleti díjának Csárdaszállás Községre eső összege 240 ezer Ft.
Felhalmozási célú bevételek
Lakáskölcsön visszafizetéséből származó tervezett bevétel 200 ezer Ft
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy az előterjesztés készítésének időszakában ismert változások kerüljenek beépítésre a koncepcióba, az egyéb kiadások vonatkozásában pedig az előző év tervszámai jelenjenek meg.
Az önkormányzat jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége körében számolja el a választott tisztségviselők (polgármester, alpolgármester, 3 fő képviselő) juttatását, illetve a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal csárdaszállási kirendeltsége költségeinek a központi költségvetés által nem finanszírozott részének összegét.
Az Önkormányzat kötelező feladatai körében 2016. évben is tervezi a Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (közvilágítás, zöldterület gazdálkodás, köztemető fenntartás, közutak és belvízelvezető csatornák fenntartás, hulladék kezelését, és egyéb községgazdálkodási feladatok) megvalósítását. A településüzemeltetés feladatainak egy részét az önkormányzat közfoglalkoztatás keretében (közterület gazdálkodás, közutak és belvízcsatorna karbantartás) tervezi elvégezni.
Az önkormányzat a közterület rendjének fenntartása érdekében 1 fős mezőőri szolgálatot működtet.
Az önkormányzat a kulturális feladatai körében nyilvános könyvtárat működtet.
Az Önkormányzat 2016. évben is tervezi működtetni szociális tevékenysége körében a falugondnoki szolgálatot, illetve biztosítani kell a Csárdaszálláson működő általános iskola diákjainak étkeztetését.
A költségvetési törvény alapján 2016. évben teljesen megszűnik a lakásfenntartási támogatás kifizetése utáni kiegészítő támogatás is. A lakásfenntartási támogatás teljes egészében átkerül az önkormányzati segélyezés körébe. A segélyek forrását ily módon az önkormányzatoknak saját erőből kell biztosítania. A segélyezés és különösen a foglalkoztatást helyettesítő támogatás átalakításával a Kormány elsődleges célja, hogy minél többen dolgozzanak, ha másként nem közfoglalkoztatottként.
A 2016. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
Adatok E Ft-ban
Bevételek
|
77.075
|
Működési bevételek
|
76.875
|
Felhalmozási bevételek
|
200
|
Finanszírozási bevételek
|
|
Forrás hiány
|
0
|
Kiadások
|
77.075
|
Működési kiadások
|
76.675
|
Felhalmozási kiadások
|
400
|
Finanszírozási kiadások
|
|
A koncepció jelenleg 908 ezer Ft működési tartalékot tartalmaz, nem tartalmazza a 2015. évi gazdálkodás eredményeként várható maradványt, melynek összege a 2015. évi II. költségvetési rendelet módosítása alapján mintegy 35.000 ezer Ft összegben várható. A koncepció jelenleg nem tartalmaz fejlesztési kiadást, melynek megtervezése során célszerű olyan fejlesztéseket megvalósítani, melyekhez pályázat útján, minél kevesebb saját forrást igényeljen. A település 2016. évi költségvetési koncepciója alapján a 2016. évi gazdálkodási évre a központi költségvetés tervszámai alapján az önkormányzatnak arra kell számítania, hogy minimális állami támogatás mellett egyre nagyobb teher fog hárulni az önkormányzatra.
Csárdaszállás Község Polgármestere a község 2016. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjeszti.
Kérem a T. Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és az alábbi döntési javaslat elfogadását.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság | ||
"Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évi költségvetési koncepciója "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi és Pénzügyi Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek a község 2016. évi költségvetési koncepciójának elfogadását azzal, hogy a költségvetési rendelet tervezet összeállítása során a következő alapelvek érvényesüljenek:
- a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
- működési hiány nélküli költségvetést kell benyújtani,
- a fejlesztési elképzeléseket úgy célszerű számba venni, hogy ahhoz pályázati források igénybevételével, minél kevesebb saját forrás felhasználására kerüljön sor.
- a fejlesztési elképzeléseket úgy célszerű számba venni, hogy ahhoz pályázati források igénybevételével, minél kevesebb saját forrás felhasználására kerüljön sor.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal