4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2016. április 21-i ülésére
2016. április 21-i ülésére
Tárgy: | Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi költségvetési beszámolója | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Petneházi Bálintné polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91.§.-a alapján elkészült Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi költségvetésének beszámolója.
A feladatellátás általános értékelése
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és annak végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) kormányrendelet alapján 2012. január 1-től az önkormányzati feladatok és a jegyző hatáskörébe tartozó feladatok megosztásra kerültek az önkormányzat és a végrehajtást végző önkormányzati hivatal között. Az igazgatási feladatokat és a jegyzői hatáskörben megállapításra kerülő segélyezési feladatokat 2013. január 1-től a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal látja el. A jegyzői hatáskörben megállapításra kerülő foglalkoztatást helyettesítő támogatás és a rendszeres szociális támogatás 2015. március 1-től átkerült a járási hivatalok hatáskörébe. A 2015. március 1-ig megállapított lakásfenntartási támogatást az önkormányzat az Önkormányzati Hivatalon keresztül 2015. novemberig folyósította, a 2015. március 1. után megállapított lakásfenntartási támogatás átkerült az önkormányzat hatáskörébe, települési támogatás jogcímen.
Az Önkormányzat működteti a mezőőri szolgálatot 1 fő közalkalmazott alkalmazásával, aki a település egészén látta el feladatát. A mezőőri szolgálat működéséhez az önkormányzat a Földművelésügyi Minisztériumtól támogatásban részesül, valamint mezőőri járulékot szed be.
A falugondnoki, tanyagondnoki szolgálat 1 fő közalkalmazott munkavégzésével szintén a település egészén látta el feladatát. A falugondnoki szolgálat feladathoz az önkormányzat állami támogatásban részesül.
A település működtet 1 könyvtárat, melynek feladatait egy kulturális közfoglalkoztatott végzi. A könyvtár mozgókönyvtári feladatokat is ellát.
Az önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a települési hulladék kezelése, köztisztasági tevékenységhez kapcsolódó feladatok ellátása, valamint a település közvilágításának biztosítása. Az önkormányzat a községgazdálkodás keretében gondoskodik az önkormányzatok bérlakásainak fenntartásáról, hasznosítja az üresen álló ingatlanait, biztosítja a közkifolyók üzemeltetését.
Az Önkormányzat a településen óvodai nevelési feladatot is ellát, a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Települési Önkormányzati Társulás által fenntartott Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda keretei között.
A település alsó tagozatos tanulóinak nevelése a KLIK gyomaendrődi tankerületének fenntartásában lévő Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium Intézményében történik. Az önkormányzat kötelező feladata a gyermekek étkeztetésének biztosítása.
Az önkormányzat egyik legfontosabb mutatója a település lakosságszámának alakulása. A település lakosságszáma évről évre csökken. 2010-ben még 505 fő élt Csárdaszálláson, 2015. január 1-jén viszont már csak 436 fő volt a település állandó lakosainak létszáma. Az önkormányzat az elvándorlás megakadályozása érdekében egyre több kedvezményt próbál biztosítani, melyek az alábbiak:
- A településen letelepedők részére kamatmentes lakásvásárlási visszatérítendő támogatást nyújt 200 ezer Ft összegben.
- A településen élő családok részére újszülött gyermekenként 25 ezer Ft támogatást nyújt.
- Bérlakást biztosít.
Bevételek és kiadások alakulása
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a település 2015. évi költségvetését a 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendeletével határozta meg. A rendelet módosítására 2015. évben 3 alkalommal került sor, mely változás a 2014. évi költségvetési maradványt, pótelőirányzatokat, meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változásait, valamint a saját hatáskörben végzett előirányzat módosításokat tartalmazza.
Az eredeti előirányzat főbb összegei az alábbiak voltak:
A költségvetés tárgyévi bevételi és kiadási főösszege 137.535 ezer Ft.
A módosított előirányzat az alábbiak szerint alakult:
A tárgyévi bevételek és kiadások módosított főösszege 350.763 ezer Ft. A tárgyévi kiadási módosított előirányzaton belül 40.457 ezer Ft működési tartalék előirányzat szerepel.
Az Önkormányzat bevételei és kiadásai a 2015. évben az alábbiak szerint alakultak:
Adatok ezer forintban
Megnevezés | 2015. évi eredeti előirányzat |
2015.évi. módosított
előirányzat
|
2015. évi
teljesítés
|
Teljesítés % |
Bevételek | ||||
Intézményi működési bevétel | 3500 | 8803 | 8330 | 94,6 |
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről | 42128 | 46751 | 45359 | 97,3 |
Működésre átvett pénzeszköz államháztartáson kívülről | 0 | 392 | 312 | 79,6 |
Iparűzési adó | 18000 | 18626 | 18626 | 100,0 |
Építmény adó | 2600 | 4242 | 3903 | 92,0 |
Magánszemélyek kommunális adója | 660 | 747 | 747 | 100,0 |
Pótlékok, birságok bevétele | 100 | 310 | 306 | 98,7 |
Gépjármű adó | 1300 | 1918 | 1918 | 100,0 |
Szabálysértési bírság | 0 | 6 | 6 | 100,0 |
Mezőőri járulék bevétele | 2000 | 2462 | 2462 | 100,0 |
Önkormányzati lakások lakbér bevétele | 1800 | 0 | 0 | 0 |
Közhatalmi bevételek összesen | 26460 | 28311 | 27968 | 98,8 |
Önkormányzatok működési költségvetési támogatása | 5279 | 6943 | 6943 | 100,0 |
Működési bevételek összesen | 77367 | 91200 | 88912 | 97,5 |
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz ért. stb. | 1200 | 1200 | 1200 | 100.0 |
Felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről | 0 | 199.987 | 199.987 | 100,0 |
Felhalmozási célra átvett pénzeszközök | 200 | 271 | 252 | 92,9 |
Önkormányzatok felhalmozási költségvetési támogatása | 0 | 0 | 0 | 0 |
Felhalmozási bevételek összesen | 1400 | 201458 | 201439 | 99,9 |
Finanszírozási bevétel-működési célú | 58768 | 58105 | 58105 | 100,0 |
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tárgyévi bevételek összesen | 137535 | 350763 | 348456 | 99,3 |
Kiadások | ||||
Személyi juttatás | 38334 | 41840 | 39480 | 94,3 |
Munkaadókat terhelő járulék | 6144 | 6760 | 6496 | 96,1 |
Dologi kiadás | 24491 | 80170 | 72882 | 90,9 |
Működési célú támogatásértékű kiadás | 5638 | 8510 | 7261 | 85,3 |
Működési célú pénze. átadás államháztartáson kívülre | 800 | 800 | 600 | 75,0 |
Működési célú tartalék | 58941 | 40457 | 0 | 0 |
Ellátottak pénzbeli ellátása | 1960 | 2500 | 1108 | 44,3 |
Működési kiadás összesen | 136308 | 181037 | 127827 | 70,6 |
Felújítás | 0 | 1859 | 1859 | 100,0 |
Beruházás | 827 | 166846 | 166846 | 100,0 |
Egyéb felhalmozási kiadás | 400 | 860 | 860 | 100,0 |
Felhalmozási kiadás összesen | 1227 | 169565 | 169565 | 100,0 |
Finanszírozási kiadások | 0 | 161 | 161 | 100,0 |
Tárgyévi kiadások összesen | 137575 | 350763 | 297553 | 84,8 |
Csárdaszállás Községi Önkormányzat a 2015. évi költségvetési bevételének módosított előirányzatát 99,3 %-ban, kiadásait 84,8%-ban teljesítette.
Az Önkormányzat bevételeinek alakulása:
Az Önkormányzat működésének bevétele 97,5 %-ban teljesült. Az Önkormányzat működéséhez a feladatfinanszírozás keretében 6.943 ezer Ft összegű állami támogatásban részesült. Az önkormányzat feladatmutatók alapján a falugondnoki szolgálat működtetéséhez 2.500 ezer Ft támogatást, gyermekétkeztetési feladatokhoz 828 ezer Ft-ot, az egyes jövedelempótló támogatások kifizetéséhez 1.611 ezer Ft támogatást, szociális ágazati pótlék kifizetéséhez 132 ezer Ft támogatást kapott. A gyermekszegénység elleni program keretében nyári gyermekétkeztetésre 606ezer Ft támogatásban részesült. A közművelődési feladatokra 1.200 ezer Ft támogatásra volt jogosult. A feladatalapú állami támogatás 2014. évi elszámolása során az önkormányzatot 66 ezer Ft többlettámogatás illette meg (a gyermekétkeztetés tényleges létszáma az elszámoláskor 1 fővel nőtt, ami 130 ezer többlettámogatást jelent, ugyanakkor a pénzbeli szociális hozzájárulás felhasználása során 64 ezer befizetési kötelezettség keletkezett).
Az Önkormányzat részére 2015. évre település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatokhoz (zöldterület gazdálkodáshoz 1.572 ezer Ft, közvilágítás fenntartás támogatására 2.464 ezer Ft, köztemető fenntartásra 100 ezer Ft, közutak fenntartásához 1.235 ezer Ft) 5.371 ezer Ft támogatás, az egyéb kötelező önkormányzati feladatokhoz 3.000 ezer Ft, a lakott külterülettel kapcsolatos feladatokhoz 69 ezer Ft támogatás, így mindösszesen 8.440 ezer Ft támogatás került megállapításra. Ezen támogatás összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel az önkormányzatok adóerő-képessége alapján kerül meghatározásra, melynek összege a 2013. évi iparűzési adóalap alapján 8.579 ezer Ft, így a megítélt 8.440.ezer Ft összeg erejéig az állami támogatás visszavonásra került. A szociális feladatok jogcímen állami támogatásban a 32.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok részesülhetnek. Csárdaszállás Községi Önkormányzat egy főre jutó adóerő-képessége 46.849 Ft, így az önkormányzat a központi költségvetési törvény alapján nem részesült ilyen jogcímen támogatásban.
A települési önkormányzat közhatalmi bevételei 98,8 %-ban teljesültek.
Az adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
Adatok ezer forintban
Adónem |
2015. évi
eredeti éves terv
|
2015. évi
tényleges bevétel
|
Teljesítés %-a | Eltérés a tervtől |
Építményadó | 2.600 | 3.903 | 150,1 | 1.303 |
Kommunális. adó | 660 | 747 | 113,2 | 87 |
Iparűzési adó | 18.000 | 18.626 | 103,5 | 626 |
Gépjárműadó | 1.300 | 1.918 | 147,5 | 618 |
Pótlék és bírság | 100 | 306 | 306,00 | 206 |
Összesen: | 22.660 | 25.500 | 112,5 | 2.840 |
Az adóbevételek az éves eredeti tervhez képest 112,5 %-ban teljesültek, mely 2.840 ezer Ft-tal több, mint a tervezett éves bevétel. Az építményadóban és a gépjármű adóban a tervezetthez képest az átlagnál magasabb a teljesített bevétel, mely abból adódik, hogy a behajtás eredményeként az előző évi hátralékok állománya csökkent.
Az adókintlévőségek alakulását az alábbi táblázatok mutatják be:
Adatok ezer forintban
Adónem | Nyitó hátralék 2015.01.01. | Nyitó hátralékból még fennáll 2015.12.31. | Folyó évi hátralék keletkezése 2015. | Összes hátralék 2015.12.31. |
Építményadó | 6.680 | 5.662 | 1.632 | 7.294 |
Kommunális adó | 1.167 | 859 | 162 | 1.021 |
Iparűzési adó | 28.524 | 27.004 | 3.917 | 30.921 |
Gépjárműadó | 1.815 | 1.489 | 113 | 1.603 |
Pótlék | 32.901 | 32.335 | 1.501 | 33.836 |
Bírság | 6.470 | 6.464 | 11 | 6.475 |
Összesen: | 77.557 | 73.813 | 7.337 | 81.150 |
Összes hátralék,
2015.12.31.
|
Csőd és felszámolás alatt állók hátraléka | Adóhatóság által behajtható hátralék | |
Építményadó | 7.294 | 4.684 | 2.610 |
Kommunális adó | 1.021 | 96 | 925 |
Iparűzési adó | 30.921 | 26.494 | 4.427 |
Gépjárműadó | 1.603 | 1.390 | 213 |
Pótlék | 33.836 | 32.782 | 1.054 |
Bírság | 6.475 | 6.438 | 37 |
Összesen: | 81.150 | 71.884 | 9.266 |
A hátralékos adótartozások jelentős részét képezik a csőd- és felszámolási eljárás alá került vállalkozások tartozásai 71.884 ezer Ft összegben. 2015. év végén 88,6 % volt ezen vállalkozások tartozásainak aránya az összes hátralékon belül. Ezt főleg egy felszámolás alá került vállalkozás hátraléka okozza. Ezeknek a tartozásoknak a behajtására adóhatóságunknak már nincs lehetősége, azokból megtérülésre csak a felszámolási eljárás során van reményünk. A fennmaradó 9.266 ezer Ft összegű hátralék, mely adóhatóságunk által behajtható. 2015-ben 3.744 ezer Ft-tal csökkent az év eleji nyitó hátralék, az év során keletkezett hátralék viszont 7.337 ezer Ft volt. Az adóhatóság által behajtható hátralék rendszeres behajtási cselekmény útján jelentősen csökkenthető.
Az önkormányzat adóerő-képességének alakulása során, megállapítható, hogy a felszámolás alatt álló vállalkozások tartozásai a tárgyévi adóerő-képesség alakulását nem befolyásolják, mivel a felszámolás kezdetekor (2010. évben) beadott iparűzési adó záró bevallásuk 0 Ft fizetési kötelezettséget mutatott. Az adóerő-képesség megállapításakor mindig a legutolsó lezárt bevallási időszakra (2015. évre vonatkozóan a 2013. évre) beadott adóbevallások adatai kerülnek beszámításra.
Az Önkormányzat saját működési bevételei 94,6 %-ban teljesültek.
A működési célú támogatás értékű bevétel 97,0 %-ban teljesült. Az önkormányzatnál 45.359 ezer Ft működési célú támogatás értékű bevétel realizálódott. A közfoglalkoztatás támogatása 41.178 ezer Ft, a mezőőri szolgálat működtetési támogatása 1.080 ezer Ft, a mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódóan 1.240 ezer Ft földalapú támogatás realizálódott, a gyermekvédelmi támogatás (Erzsébet-utalvánnyal biztosított természetbeni támogatás) összege 470 ezer Ft, nyári diákmunka foglalkoztatásának támogatása 390 ezer Ft, a Regionális hulladékkezelő Kft. által megfizetett 2013-2014. évi bérleti díj települést megillető része 223 ezer Ft. Az önkormányzat a Békési Kistérségi Társulástól visszatérítendő támogatás visszafizetéseként 778 ezer Ft összeget kapott.
A felhalmozási célú bevételek 99,9 %-ban teljesültek. A 2014. évben értékesített falugondnoki gépjármű 1.200 ezer Ft összegű eladási ára 2015. évben realizálódott. A lakáskölcsön törlesztése a tervezetthez képest 92,9 %-ban teljesült. Csárdaszállás Községi Önkormányzat a „Közlekedésbiztonságú kerékpárút építése a 46-os számú főút Csárdaszállás- Mezőberény szakaszon" projektre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedés Operatív programja keretéből 199.987 ezer Ft Európai Uniós támogatásban részesült.
Az Önkormányzatnak 2015. évet megelőzően 57.847 E Ft összegű maradványa keletkezett, mely összeg a 2015. évi költségvetési pozícióját pozitívan befolyásolta. Az Önkormányzat 2015. évben 258 ezer Ft összegű finanszírozási bevételben részesült, mely a 2016. évi állami támogatás megelőlegezése volt a decemberi bérek kifizetéséhez.
Az Önkormányzat kiadásainak alakulása:
Az Önkormányzat kiadásai a módosított előirányzathoz képest 84,8 %-ban teljesültek, melyből a működési kiadások 70,6 %-ban (a módosított előirányzat 40.457 ezer Ft működési általános tartalékot tartalmaz, melyhez nem kapcsolódik teljesítés), a tervezett felhalmozási kiadások 100,0 %-ban teljesültek.
A működési kiadásokon belül a személyi juttatás 94,3 %-ban került kifizetésre. A személyi juttatás körében 2 fő közalkalmazott (a mezőőr és a falugondnok) személyi juttatása a minimálbér növekedésével változott, az alapilletményen felül jutalomban és bruttó 126 ezer Ft (járulékkal terhelt) béren kívüli juttatásban részesültek. A falugondnok szociális ágazati bérpótlékban és szociális kiegészítő pótlékban is részesült. A személyi juttatások között került elszámolásra a főállású polgármester, a tiszteletdíjas alpolgármester, valamint 3 fő képviselő juttatása. A főállású polgármester az alapilletményen felül jutalomban és bruttó 200 ezer Ft (járulékkal növelt) béren kívüli cafetéria juttatásban részesült.
Az önkormányzatnak 2015. évben is lehetősége volt a közmunkaprogram keretében a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatal Munkaügyi Kirendeltségén keresztül közfoglalkoztatottak alkalmazására, melynek eredményeként a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak száma lecsökkent, az ellátottak körében a munkalehetőség nagyobb jövedelmet biztosított. A Start közmunka program téli közfoglalkoztatása keretében 2014. december 1-től 2015. március 31-ig 4 fő alkalmazására volt lehetőség. A közfoglalkoztatási mintaprogram keretében 18 fő mezőgazdasági tevékenységet végzett folyamatosan az év során. A kistérségi startmunka belvíz programjában 6 fő foglalkozására, közút programjában szintén 6 fő foglalkozására nyílt lehetőség. A hosszabb időtartamú közfoglalkozás keretében 2 programban összesen 5 fő vett részt 100%-os, illetve 85%-os támogatással. A közmunkaprogram keretében havonta átlagosan 31 fő vett részt.
A munkaadókat terhelő járulék 96,1 %-ban teljesült. Szociális hozzájárulás címén 27%-os járulékot kell fizetni a bruttó személyi juttatás után, a közfoglalkozás bérköltsége 50%-os járulék kedvezményben részesül. A béren kívüli juttatásokat 16%-os EHO és 19 %-os Munkáltatót terhelő személyi jövedelemadó terheli.
A dologi kiadások tervezett módosított előirányzatának 90,9 %-a lett felhasználva. Az önkormányzat dologi kiadásai közt számolja el a kötelező feladatai ellátása során a település hulladék kezelésével, a köztisztasági tevékenységi feladatokkal, a települési közvilágítási feladatokkal kapcsolatos kiadásait. A községgazdálkodás kiadásai között jelentkeznek az önkormányzat bérlakásainak fenntartásával, a közkifolyók üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő kiadások. A településüzemeltetéshez, belvíz, zöldterület-gazdálkodáshoz és útfenntartáshoz kapcsolódó kiadások nagyrészt a közfoglalkozás keretében valósultak meg.
A működési célú támogatásértékű kiadások 85,3 %-ban teljesültek, ezen kiadások a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállást érintő általános működési kiadásai kiegészítését és az egyes jövedelempótló támogatások kifizetéséhez szükséges forrást tartalmazza. A jövedelempótló támogatások kifizetéséhez Csárdaszállás igényelte az állami támogatásokat, az önkormányzat átutalta a szükséges forrást a Közös Hivatal részére, melynek összege 1.829 ezer Ft volt. 2015. évben az Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltségére eső állami támogatást Gyomaendrőd Város Önkormányzata igényelte és továbbította a Közös Önkormányzati Hivatal felé. A Hivatal csárdaszállási kirendeltsége működéséhez 2015. évre 5.084 ezer Ft állami működési támogatást kapott 1,11 fő köztisztviselői létszámra. Az önkormányzat a Hivatal csárdaszállási kirendeltségének 2015. évi működéséhez saját forrásból 3.347 ezer Ft támogatással járult hozzá.
Civil szervezetek 600 ezer Ft támogatásban részesültek.
Ellátottak pénzbeli juttatásai körében az önkormányzat 1.108 ezer Ft támogatást fizetett ki, melyből 4 újszülött támogatására 125 ezer Ft került kifizetésre ünnepélyes keretek közt. 26 fő részére összesen 260 ezer Ft összegben beiskolázási támogatás pénzbeli kifizetésére került sor, továbbá 470 ezer Ft értékben Erzsébet utalványt biztosított az önkormányzat a rászorulók részére. Települési támogatás jogcímen 2015. március 1. óta 228 ezer Ft (lakásfenntartási támogatás), valamint 1 fő részére közgyógyellátás jogcímen 25 ezer Ft lett kifizetve.
Felújítások
Az Önkormányzat 2015. évi gazdálkodása során 1.859 ezer Ft-ot költött az ivóvíz hálózat rekonstrukciójára.
Fejlesztések
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évben 169.565 ezer Ft összegű fejlesztést valósított meg. A Képviselő-testület 2014. évben 827 ezer Ft összegű térfigyelő kamera elhelyezéséről döntött a Rózsa Ligetben, a térfigyelő kamerák engedélyezésének elhúzódása miatt a beszerzés áthúzódott 2015. évre. A kerékpárút építése a 46-os sz. főút Csárdaszállás-Mezőberény szakaszán 147.006 ezer Ft-ba került. A beruházáshoz kapcsolódóan 52.981 ezer Ft dologi kiadás jelentkezett, melyből 36.033 ezer Ft a kivitelezéshez kapcsolódó befizetett fordított Áfa összege, 16.948 ezer Ft a beruházáshoz kapcsolódó projektmenedzsment szakértői szolgáltatás díja, illetve a nyilvánosság biztosításának költsége.
Az Önkormányzat 2015. évben az alábbi fejlesztéseket valósította meg: 1 db bérlakás vásárlás 2.824 ezer Ft, 2 db díszkapu készítés 488 ezer Ft, 4 db számítógép vásárlása 712 ezer Ft, 1 db nyomtató 87 ezer Ft, mosó-és szárítógép vásárlás 183 ezer Ft, 3 db fitneszgép 548 ezer Ft, szivattyú vásárlás 21 ezer Ft, sarokcsiszoló vásárlás 7 ezer Ft, 3 db mobil telefonkészülék vásárlás 3 ezer Ft, a belvíz közfoglalkoztatási program keretében 1 db Stihl motoros kasza vásárlás 210 ezer Ft, valamint 3 db talicska vásárlás 35 ezer Ft, a közút közfoglalkoztatási program keretében 1 db betonkeverő vásárlás 210 ezer Ft, a mezőgazdasági közfoglalkozás keretében 1 db rotációs kapa és 1 db seprűkötő gép vásárlására került sor összesen 400 ezer Ft, 1 db hirdető tábla 546 ezer Ft, 1 db hirdető szekrény 240 ezer Ft, ingatlan vásárlás (volt Tsz központ épülete) 12 millió Ft, Köztemetőben urnafal készítése 249 ezer Ft értékben, valamint 250 ezer Ft összegben részesedés vásárlás történt a Gyomaközszolg Kft-ből.
Egyéb felhalmozási kiadások 860 ezer Ft összegben teljesültek. Az önkormányzat 4 fő részére nyújtott kamatmentes lakáskölcsönt összesen 800 ezer Ft összegben. A Gyomaközszolg Kft. részére 60 ezer Ft felhalmozási célú pénzeszköz átadásra került sor gépkocsi vásárlásra.
Az Önkormányzat maradványának alakulása
Az önkormányzat 2015. évi költségvetésének végrehajtása során 50.903 ezer Ft maradványa keletkezett, melyből feladattal terhelt maradvány 8.098 ezer Ft, melyből
- az egyes pénzbeli juttatások kiegészítő támogatásának visszafizetése 12 ezer Ft,
- a 2015. december havi nettó bér 258 ezer Ft összegű kifizetéséhez biztosított államháztartáson belüli megelőlegezés,
- 6.436 ezer Ft közfoglalkoztatási támogatás előleg,
- 100 ezer Ft a Kistérségi óvoda Csárdaszállási telephelyének 2015. évi működés kiegészítése
- 1.160 ezer Ft a Közös Hivatal Csárdaszállási Kirendeltségének 2015. évi elszámolása
- 130 ezer Ft gyermekétkeztetés támogatás visszafizetése, valamint a visszafizetéshez kapcsolódó 2 ezer Ft kamat.
Az önkormányzat vagyonának alakulása
Az önkormányzat tárgyi eszközeinek nettó értéke 2015. évben 451.462 ezer Ft-ról 598.049 ezer Ft-ra nőtt. A 2015. évben megvalósult felújítások és fejlesztések összesen 20.041 ezer Ft-tal járultak hozzá a növekedéshez, a Kerékpárút építés a 46-os főút Csárdaszállás-Mezőberény szakaszán 144.125 ezer Ft összeggel tovább növelte, a tárgyévben elszámolt értékcsökkenés 17.579 ezer Ft-tal csökkentette az önkormányzat vagyonát. Az önkormányzat tevékenysége során arra törekszik, hogy megóvja a tulajdonában lévő vagyontárgyak állagát, ennek érdekében minden évben szerepel tervei között ingatlan felújítás, illetve pénzügyi lehetőségeihez mérten beruházási, fejlesztési kiadás.
Csárdaszállás Községi Önkormányzata 3.596 ezer Ft részesedéssel rendelkezik, egyrészt az Alföldvíz Zrt-ben 3.346 ezer Ft összegben, valamint a Gyomaközszolg Kft-ben 250 ezer Ft összegben.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi gazdálkodása kiegyensúlyozott volt, a rendelkezésre álló bevételei biztosították a feladat ellátásához szükséges forrásokat. Az évek során megfelelő tartalék keletkezett, melyből finanszírozni tudja fejlesztési elképzeléseit. Amennyiben pályázat útján megfelelő forráshoz tud jutni, a pályázathoz szükséges saját erőt éves költségvetéséből képes kigazdálkodni.
Előzetes hatásvizsgálat
Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi zárszámadási rendelete alapján megállapítható, hogy stabil gazdálkodást biztosított a település számára a csökkenő állami támogatás mellett is. Az önkormányzatnál a központi költségvetési törvény alapján meghatározott állami támogatás várhatóan az elkövetkezendő években sem növekszik számottevően, ugyanis az ezt befolyásoló adóerő-képesség alakulása hosszabb távon ugyan csökken, de oly mértékben nem fog változni, hogy a törvény által biztosított település üzemeltetéséhez, illetve szociális feladataihoz biztosított feladatalapú támogatást teljes mértékben megkapja az önkormányzat. A 2015. évi zárszámadási rendelet 50.903 ezer Ft maradványt tartalmaz, mely összeg a település 2016. évi költségvetését pozitívan befolyásolja.
A településen élők a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatal Munkaügyi Kirendeltségének támogatásával megszervezett közfoglalkoztatás keretében a napi megélhetést biztosító jövedelemhez jutnak, melynek összege magasabb, mint a szociális segély. Munkájuk során értéket teremtenek azáltal, hogy a mezőgazdasági termelés során egyrészt a megtermelt termékből természetbeni juttatásban részesülnek, másrészt a felesleget értékesíteni is lehet. A településüzemeltetési feladatokat végző közfoglalkoztatottak által elvégzett munkák kiváltják azokat a szolgáltatási kiadásokat, amelyeket részben az önkormányzatnak saját erőből kellene megoldania.
Környezeti és egészségi hatás:
A megalkotásra kerülő zárszámadási rendeletnek környezetre való káros hatása nincs, a településüzemeltetéshez kapcsolódó környezeti előírások biztosítottak voltak. Az Önkormányzat által ellátandó egészségügyi feladatok ellátásához a feltételek biztosítottak.
A jogszabály megalkotásának szükségessége:
A zárszámadási rendeletet megalkotását az Alaptörvény, illetve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradása esetén az önkormányzat törvénysértést követne el.
A jogsszabály alkalmazásának személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei:
A település 2015. évi zárszámadási rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezett a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
Indoklás Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi zárszámadási rendeletéhez
Az 1.§-ban meghatározott kiadási főösszeg a ténylegesen realizálódott bevételek és kiadások összegét tartalmazza.
A 2.§-ban meghatározott működési bevétel az ellátandó feladatok elvégzése során realizálódott bevételeket tartalmazza.
A 3.§.-ban meghatározott jogcímenkénti ténylegesen befolyt bevételek feladatonként lettek kimutatva.
A 4.§-ban meghatározott önkormányzati működési kiadások az önkormányzat működési feladataihoz igénybe vett személyi és tárgyi feltételek biztosításának költségeit tartalmazza. Az önkormányzati segélyezés körében kifizetett kiadás az önkormányzat szociális rendelete, valamint a gyermekek és fiatal felnőttek részére nyújtandó támogatásokról szóló rendelete alapján kifizetett támogatások összegét tartalmazza.
Az 5. § a működési kiadások kormányzati funkciónkénti részletezését tartalmazza.
A 6.§ az önkormányzat által megvalósított fejlesztési kiadásokat tartalmazza.
A rendelet 7.§- 14.§-aiban bemutatott kimutatásokat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő.
A beszámolót készítette Ugrainé Gróf Éva mérlegképes könyvelő regisztrációs száma: MK 180217.
Kérem a Tisztelt Testületet Csárdaszállás Község Önkormányzata 2015. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet tervezet szerinti megalkotására.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság | ||
"Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi költségvetési beszámolója"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2016. (..) önkormányzati rendelete
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2015. évi költségvetésének végrehajtásáról
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Csárdaszállás Községi Önkormányzatnak (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2015. évi zárszámadásának
a) bevételi főösszegét 348.456 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 297.553 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek összegének teljesítése 88.912 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek összegének teljesítése 201.439 ezer forint
c) működési célú finanszírozási bevételek összegének teljesítése 58.105 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 127.827 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:
a) személyi juttatás 39.480 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 6.496 ezer forint,
c) dologi kiadás 72.882 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 7.261 ezer forint.,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 600 ezer forint,
f) a működési célú céltartalék 0 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 1.108 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet, tartalmazza.
6. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadás teljesítése 169.565 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadásból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 1.859 ezer forint,
b) beruházási kiadás 166.846 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadás 860 ezer forint.
(2a) A finanszírozási kiadások összege 161 ezer forint.
(3) A fejlesztési kiadásokat a 6. melléklet részletezi feladatonként.
7. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 7. melléklet részletezi.
8. § Az Önkormányzat 2015. évi előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 8. melléklet tartalmazza.
9. § Az Önkormányzat 2015. évi maradványa 50.903 ezer Ft. A maradvány kimutatását a 9. melléklet tartalmazza.
10. § Az önkormányzat 2015. december 31-i állapot szerinti vagyona 601.646 ezer forint, a vagyonkimutatását a 10. melléklet tartalmazza.
11. § Az Önkormányzat létszámkeretét és tényleges létszámát a 11. melléklet tartalmazza.
12. § Az önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 12. melléklet tartalmazza.
13. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalásról nem rendelkezett.
14. § Az Önkormányzat közvetett támogatásokat nem nyújtott.
15. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Csárdaszállás, 2016. április
Petneházi Bálintné dr. Uhrin Annapolgármester jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: