7. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2016. április 21-i ülésére

Tárgy:   A közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata
Készítette:   Megyeri László
Előterjesztő:   Dr. Uhrin Anna
Véleményező bizottság:  

​Tisztelt Képviselő-testület!
 

A Képviselő-testület 2013. áprilisában alkotta meg a közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 10/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendeletét.
Időközben magas szintű jogszabályok létrehozták a Központi címregisztert. A 2015. január 1-jétől működő központi címregiszter (KCR) létrehozásának az a célja, hogy a jelenleg különböző nyilvántartásokban párhuzamosan nyilvántartott címadatokat egy etalon-nyilvántartásban egyesítse, és ezzel elérje, hogy az adatok naprakészebbek és pontosabbak legyenek, és főleg, hogy a különböző nyilvántartásokban szereplő címadatok megegyezzenek.
A KCR egy olyan nyilvántartás, amely csak a jogszabályban meghatározott adatokat (címelemeket, ingatlan-nyilvántartási azonosító kódot, címkoordinátát, s a nyilvántartás működtetéséhez szükséges egyéb adatokat) tartalmazza. Egy törvényi szabályozás lehetővé tette, hogy az egységes címkezelés biztosítása érdekében megvalósuljon egy olyan központi nyilvántartás, amely a személyiadat- és lakcímnyilvántartás címnyilvántartásán és az ingatlan-nyilvántartáson keresztül hiteles adatforrást biztosít a címadatot tartalmazó állami és önkormányzati nyilvántartások számára.
A törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet 8. § (1) bekezdése értelmében „ha a címkezeléshez olyan címadat beszerzése szükséges, amelynek megállapítása más hatóság, szerv, szervezet vagy önkormányzati képviselőtestület hatáskörébe tartozik, a címképzésért felelős szerv (jegyző) megkeresi az illetékes hatóságot, szervet, szervezetet vagy önkormányzati képviselő-testületet. A címképzésért felelős szerv (Csárdaszáláson a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője) az önkormányzati képviselő-testület döntésének megfelelő címelemet jegyzi be a központi címregiszterbe.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 14/A. §-a alapján minden belterületi és olyan külterületi közterületet el kell nevezni, amely olyan ingatlanhoz vezet, amelyen az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti épület található.
Az Mötv. 143. § (3) bekezdésében felhatalmazást kapott a települési önkormányzat, hogy rendeletben állapítsa meg a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszám-megállapítás szabályait.
Csárdaszállás Községi Önkormányazatának a közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 10/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelete jelenleg nem harmonizál a megalkotását követően kihirdetett magasabb szintű jogforrásokkal, ezért azt módosítani kell.

A felülvizsgálat megtörtént, ezért a következő indokolás alapján benyújtjuk a módosító rendeletet megalkotásra.

Hatásvizsgálat:
 
1. A rendelet alkotásának társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása: A rendelet pozitív társadalmi hatása, hogy a névvel és a jobb tájékozódást segítő jelzésekkel ellátott lakóhelyen könnyebb az eligazodás, tájékozódás, amely elégedettséget vált ki a lakosság és idelátogatók körében. A rendelet gazdasági hatása kizárólag az utcanév táblák karbantartási költsége, amelyet az éves költségvetés tartalmaz az útkezelői szakfeladaton.
2. A rendelet alkotásának környezeti és egészségügyi következményei nem ismertek.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendeletben szabályozott folyamat csak az előkészítés során, illetve névadási eljárás ideje alatt generál minimális adminisztratív tevékenységet.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az önkormányzati norma megalkotása alapfeltétele a közterületi névadásnak, továbbá a házszámozás rendszerének kialakítására. Ennek elmaradása jogbizonytalanságot, továbbá a házszámozásban helytelen, nem egyen szabatos gyakorlatot alakítani ki, amely a későbbiekben erkölcsi és anyagi károkat is eredményezhet.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A megalkotásra kerülő rendelet többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez, mivel az abban szabályozott üzemszerű tevékenységet a már meglévő szervezetben alkalmazott munkaerő végzi, amelynek költségeit az éves költségvetések tartalmazzák.
 
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
 
A közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 10/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet:
 
Általános indokolása

Általános társadalmi elvárás, hogy az önkormányzat a helyi értékek és érdekek mentén gondoskodjon a közterületek elnevezéséről, a házszámozás rendjének kialakításáról és tájékozódást segítő jelzések elhelyezéséről.
 
Részletes indokolása

Az 1. § indokolása:
Magasabb szintű jogszabály nem mondja ki, hogy a települési közterületek élő személyről nem nevezhetőek el. Mivel a helyi önkormányzatokról szóló törvény e tárgykörben az önkormányzatot felhatalmazza a helyi szabályok kialakítására így célszerű kimondani, hogy a közterület élő személyről nem nevezhető el.
A 2. § indokolása:
A címképzési eljárásban időnként előfordulhatnak társadalmilag indokolt sürgős eljárási esetek, így célszerű lehetővé tenni, hogy ebben az esetben akár sürgősséggel, a 60 napos várakozási időnél rövidebb időintervallumban lehessen névadási kérelmet beterjeszteni. Ez a lehetőség kizárólag a címképzésért felelős szerv (jegyző) által kezdeményezett közterület név megállapítása esetében biztosított."
A 3. § indokolása:
Egyes ingatlanok adott esetben csak magánútról megközelíthetők. Ezek házszámozása törtéhet az elnevezett magánútról is. A rendelkezés azt szabályozza, milyen eljárásban nevezhető el a magánút.
A 4. § indokolása:
Rendezi a feladatkör címzettjét.
A 5. § indokolása:
Rendezi a házszámozás megállapításának és a házszámtáblák kihelyezésének szabályait.
A 6. § indokolása:
Rendelkezik a rendelet hatályba lépésének napjáról.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és a rendelet-tervezet elfogadását. 

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság    
 
Döntési javaslat

"A közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a következő normaszövegű rendelet megalkotását:

"Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
.../2016. (...) önkormányzati rendelete
a közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 10/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 10/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 1. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"[1. §] (3) Közterület élő személyről nem nevezhető el."
 
2. § Az Ör. 3. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
"[3. §] (3a) A (3) bekezdésben foglalt időpontnál később kizárólag a címképzésért felelős szerv által kezdeményezett közterület név megállapítást lehet előterjeszteni."
3. § Az Ör. a következő 4/A. §-sal egészül ki:
"4/A. § (1) A magánút, a tulajdonosa kérelmére elnevezhető.
(2) A magánút elnevezési eljárásban a közterület elnevezés szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy annak megindítását kizárólag a tulajdonosa vagy annak egyetértésével a címképzésért felelős szerv kezdeményezheti."  
 
4. § Az Ör. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"[5. §] (2) A közterület nevét jelölő tábla kihelyezésével, karbantartásával és pótlásával kapcsolatos feladatokat az önkormányzat útkezelő szervezete látja el."
5. § (1) Az Ör. 6. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"6. § (1) A névvel ellátott közterületekről megközelíthető - a címkezelést szabályozó jogszabályban foglalt eljárásban címmel ellátott - ingatlanokat a közterületről jól látható táblán feltüntetett jelzéssel (a továbbiakban: házszámmal) kell ellátni.
(2) A házszámozást:
a) A közterületnek annak a végéből kell indítani, mely a legközelebb van a településközponthoz, vagy azon végéből, mely a település körüli úthálózat legfontosabb részéhez csatlakozik.
b) A mellékútvonalakon a sorszámozást a főútvonalaktól kell kezdeni. Ha egy mellékútvonal több főútvonalhoz is kapcsolódik, akkor a helyi viszonyokat figyelembe véve kell a sorszámozás irányát megállapítani. Zsákutcák esetén a házszámozást az úthálózati csatlakozásnál kell kezdeni.
c) A számozás 1-gyel kezdődik és a számok kihagyás nélkül emelkednek a közterülethez csatlakozó utolsó ingatlanig.
d) Utcánál a számozás növekedésének irányába nézve jobb oldalon a páratlan, bal oldalon a páros számokat kell alkalmazni. Azoknál az utcáknál ahol a címképzésről szóló jogszabály szerint csak az egyik oldalon képezhető cím, ott a számozás folyamatosan emelkedik. Ha utólag másik oldalon is szükségessé válik a címképzés, akkor az e) pont szabályait kell alkalmazni.
e) A terek épületeinek, telkeinek számozása folyamatosan emelkedő számsorrendben az óramutató járásával ellentétes irányban történik, ahol a számsor a településközpont felől betorkolló utca jobb oldalán kezdődik, és a bal oldalon ér véget.
f) A kialakult számozás után megosztott ingatlan eredeti sorszáma nem szűnik meg. Az újonnan kialakított telkek számának megfelelően, a számsor növekedésének irányában kiegészül egy vagy több nem ékezetes, egyjegyű nagybetűvel A-tól Z-ig, közvetlenül a házszám mögé írva. A házszámok sorozatában a betű nélküli házszámnak előrébb kell állnia, mint ugyanannak a házszámnak a betűvel ellátott alakja.
g) A kialakult számozás után egyesített ingatlanok az eredeti sorszámukat megtartják kötőjeles alakot felvéve.
h) A lakótelepi és lakóparki épületek címkezelését az épületjel és a lépcsőházjel címelemek megfelelő alkalmazásával a címképzési és címkezelési eljárást szabályozó jogszabályban foglaltak szerint kell végrehajtani.
i) Ha a címkeletkeztetést olyan telekhez kapcsolódva kell végrehajtani, amely közvetlenül több közterülethez is kapcsolódik, és a házszámozás az érintett közterületen már kialakult, akkor a megosztás szabályainak megfelelő alkalmazásával kell az új házszámot képezni."
6. § Az Ör. 7. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"7. § (1) A házszámot jelző táblát (a továbbiakban: házszámtábla) az ingatlan utcafronti kerítésére, ha az nincs, házfalára, az utcáról jól látható módon kell az ingatlan tulajdonosának elhelyezni.
(2) A házszámtábla beszerzéséről, kihelyezéséről, szükség szerint cseréjéről és pótlásáról az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni."
7. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti. "

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe