2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2016. november 29-i ülésére
2016. november 29-i ülésére
Tárgy: | Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi költségvetési koncepciója | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Petneházi Bálintné polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Csárdaszállás Község 2017. évi koncepcióját Magyarország 2017. évi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény figyelembe vételével állítottuk össze. Jogszabály nem teszi kötelezővé az önkormányzatok számára a költségvetési koncepció összeállítását, mégis célszerűnek látjuk a következő évre várható bevételeket és kiadásokat számba venni, az alapvető célokat, feladatokat áttekinteni, az ismert és tervezett kötelezettségeket rendszerezni. A tervezés jelenlegi szakaszában meg kell határozni az alapvető célokat, számba kell venni az átengedett illetve helyben képződő bevételeket és az ismert kötelezettségeket, valamint át kell tekinteni az önkormányzat feladatainak körét.
Bevételek számbavétele
Központi támogatások
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő) A törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,45 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,71 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,63 fő, Csárdaszállásé pedig 1,11 fő). Településünkön a hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselői létszám 3 fő. Településünkre eső működési támogatás várhatóan 5.084 ezer Ft. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.571 ezer Ft-tal szükséges hozzájárulni.
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása. A központi költségvetés támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települések a 2016. január 1-i külterületi lakosok száma alapján. A támogatás az előző évi szinten 71 ezer Ft összegben várható.
- Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása. Alapesetben a támogatás ősszege 2.700 Ft/fő, Csárdaszállás település ezen a jogcímen járó támogatásának összege 3.500 ezer Ft
Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2015. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. Csárdaszállás esetében az egy lakosra jutó adóerőképesség összege 51.170 Ft, az elvárt bevétel összege így Csárdaszállás esetében 8.905 ezer Ft. Az előző négy pontban a település-üzemeltetési feladatok és egyéb kötelező önkormányzati támogatások alapján meghatározott 9.006 ezer támogatás összegéhez viszonyítva a beszámítás összege az elvárt bevétel 105 %-a, azaz 9.350 ezer Ft. 2017. évben az önkormányzatot megillető támogatás és a beszámítás különbsége 344 ezer Ft összegű eltérést mutat, melynek 70 %-át,azaz 241 ezer Ft összeget várhatóan szolidaritási hozzájárulási címen az önkormányzatnak meg kell fizetnie a központi költségvetés felé.
2. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása
Ebben a kategóriában a törvény alapján támogatás a 32.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatokat illeti meg. Csárdaszállás Községi Önkormányzat egy főre jutó adóerő-képessége 51.170 Ft, így az önkormányzat a törvény alapján nem részesül ilyen jogcímen támogatásban.
3. Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása
A települési önkormányzat szociális feladatai körében 2017. évben is működtet falugondnoki szolgálatot, melyre a központi költségvetés 2.500 ezer Ft támogatást biztosít. A falugondnok részére ágazati pótlék jogcímen 134 ezer Ft összegű, szociális kiegészítő pótlék jogcímen 154 ezer Ft összegű támogatás várható. Az önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a településen iskolába járó alsós tanulók étkeztetéssel kapcsolatos feladatainak ellátása, melyhez az önkormányzat 12 fő étkezési kiadásaihoz várhatóan 967 ezer Ft támogatásban részesül.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás költségvetési törvény szerinti összege 1.200 ezer Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés feladatokra kell fordítani.
Saját bevételek
1. Közhatalmi bevételek
A helyi adó bevételként az önkormányzat 29.060 ezer Ft összeggel számol, az előző évihez képest, az iparűzési adó bevételnél 7.000 ezer Ft-tal, az építményadó bevételnél mintegy 700 ezer Ft-tal többet tervez. Gépjárműadó bevételből az önkormányzatot megillető bevétel 40 %, a központi költségvetést megillető rész 60%. Tervezett önkormányzati bevétel 1.500 ezer Ft. A Mezőőri szolgálat költségeinek finanszírozására az önkormányzat mezőőri járulékot szed be, melynek bevétele 2.000 ezer Ft összegben várható.
2. Önkormányzati vagyon bérbeadásával kapcsolatos bevételek
Az Önkormányzati lakások tervezett lakbérbevétele 2.200 ezer Ft, az előző évi szinten várható. Egyéb helyiségek bérbeadásából és haszonbérből származó tervezett bevétel összege 2.900 ezer Ft.
3. Közfoglalkoztatás keretében megtermelt késztermékek értékesítéséből származó tervezett bevétel 1.500 ezer Ft.
4. Működési célú támogatások államháztartáson belülről
- Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évben is tovább szeretné folytatni közfoglalkoztatási programját. A Start mezőgazdasági mintaprogram keretében 18 fő közfoglalkoztatott alkalmazását tervezi. 2016 évről a kistérségi startmunka belvíz, közút mintaprogramja, valamint az útőr programja ( összesen 17 fő foglalkoztatása) áthúzódik 2017. február 28-ig. Az önkormányzat 2017. évre 35 fő közfoglalkoztatott alkalmazását tervezi, melyre a várható támogatási összeg 36.424 ezer Ft.
- A Mezei Őrszolgálat működéséhez a központi költségvetés havonta 90 ezer Ft támogatást biztosít. Éves szinten az önkormányzat 1.080 ezer Ft támogatással számol.
- Egyéb működési célú átvett pénzeszköz a mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódó földalapú támogatás, mely 1.032 ezer Ft. A hulladéklerakó bérleti díjának Csárdaszállás Községre eső összege 240 ezer Ft.
Felhalmozási célú bevételek
Lakáskölcsön visszafizetéséből származó tervezett bevétel 200 ezer Ft
Kiadások számbavétele
Működési kiadások
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy az előterjesztés készítésének időszakában ismert változások kerüljenek beépítésre a koncepcióba, az egyéb kiadások vonatkozásában pedig az előző év tervszámai jelenjenek meg.
Az önkormányzat jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége körében számolja el a választott tisztségviselők (polgármester, alpolgármester, 3 fő képviselő) juttatását, illetve a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal csárdaszállási kirendeltsége költségeinek a központi költségvetés által nem finanszírozott részének összegét.
Az Önkormányzat kötelező feladatai körében 2017. évben is tervezi a településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (közvilágítás, zöldterület gazdálkodás, köztemető fenntartás, közutak és belvízelvezető csatornák fenntartás, hulladék kezelését, és egyéb községgazdálkodási feladatok) megvalósítását. A településüzemeltetés feladatainak egy részét az önkormányzat közfoglalkoztatás keretében (zöldterület gazdálkodás, közutak és belvízcsatorna karbantartás) tervezi elvégezni.
Az önkormányzat a közterület rendjének fenntartása érdekében 1 fős mezőőri szolgálatot működtet.
Az önkormányzat a kulturális feladatai körében nyilvános mozgó könyvtárat működtet a Békés Megyei Tudásházzal együttműködve.
Az Önkormányzat 2017. évben is tervezi működtetni szociális tevékenysége körében a falugondnoki szolgálatot, illetve biztosítani kell a Csárdaszálláson működő általános iskola alsó tagozatos diákjainak étkeztetését.
2016. évben megszűnt a lakásfenntartási támogatás kifizetése utáni kiegészítő támogatás is. A lakásfenntartási támogatás teljes egészében átkerül az önkormányzati segélyezés körébe. A segélyek forrását ily módon az önkormányzatoknak saját erőből kell biztosítania.
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy az előterjesztés készítésének időszakában ismert változások kerüljenek beépítésre a koncepcióba, az egyéb kiadások vonatkozásában pedig az előző év tervszámai jelenjenek meg.
Az önkormányzat jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége körében számolja el a választott tisztségviselők (polgármester, alpolgármester, 3 fő képviselő) juttatását, illetve a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal csárdaszállási kirendeltsége költségeinek a központi költségvetés által nem finanszírozott részének összegét.
Az Önkormányzat kötelező feladatai körében 2017. évben is tervezi a településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (közvilágítás, zöldterület gazdálkodás, köztemető fenntartás, közutak és belvízelvezető csatornák fenntartás, hulladék kezelését, és egyéb községgazdálkodási feladatok) megvalósítását. A településüzemeltetés feladatainak egy részét az önkormányzat közfoglalkoztatás keretében (zöldterület gazdálkodás, közutak és belvízcsatorna karbantartás) tervezi elvégezni.
Az önkormányzat a közterület rendjének fenntartása érdekében 1 fős mezőőri szolgálatot működtet.
Az önkormányzat a kulturális feladatai körében nyilvános mozgó könyvtárat működtet a Békés Megyei Tudásházzal együttműködve.
Az Önkormányzat 2017. évben is tervezi működtetni szociális tevékenysége körében a falugondnoki szolgálatot, illetve biztosítani kell a Csárdaszálláson működő általános iskola alsó tagozatos diákjainak étkeztetését.
2016. évben megszűnt a lakásfenntartási támogatás kifizetése utáni kiegészítő támogatás is. A lakásfenntartási támogatás teljes egészében átkerül az önkormányzati segélyezés körébe. A segélyek forrását ily módon az önkormányzatoknak saját erőből kell biztosítania.
Felhalmozási kiadások
A koncepció jelenleg fejlesztési kiadásként a Kisezüst út építésének saját erejét tartalmazza 20.000 ezer Ft összegben, melyre az önkormányzat pályázatot tervez benyújtani a pályázati felhívás megjelenését követően. A gyomaendrődi közigazgatási határig a 46-os számú főúttal párhuzamosan tervezett kerékpárút építési pályázat a TOP pályázati felhívásra benyújtásra került, a pályázat támogatás intenzitása 100 %, jelen ismereteink szerint önerőt nem igényel. Az önkormányzat a felújítások között az ALFÖLDVÍZ Zrt-vel kötött szerződés alapján 2017. évben esedékes ivóvíz rekonstrukciós kiadást 1.143 ezer Ft összeggel tervezi, valamint itt jelenik meg 2016. évben 3 önkormányzati épületen elvégzett villamossági szabványossági felülvizsgálat során feltárt hiányosságok megszüntetésére 2.000 ezer Ft is. Az önkormányzatnak célszerű olyan fejlesztéseket megvalósítani, mely pályázat útján valósul meg, ezáltal külső forráshoz jut.
A 2017. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
A koncepció jelenleg fejlesztési kiadásként a Kisezüst út építésének saját erejét tartalmazza 20.000 ezer Ft összegben, melyre az önkormányzat pályázatot tervez benyújtani a pályázati felhívás megjelenését követően. A gyomaendrődi közigazgatási határig a 46-os számú főúttal párhuzamosan tervezett kerékpárút építési pályázat a TOP pályázati felhívásra benyújtásra került, a pályázat támogatás intenzitása 100 %, jelen ismereteink szerint önerőt nem igényel. Az önkormányzat a felújítások között az ALFÖLDVÍZ Zrt-vel kötött szerződés alapján 2017. évben esedékes ivóvíz rekonstrukciós kiadást 1.143 ezer Ft összeggel tervezi, valamint itt jelenik meg 2016. évben 3 önkormányzati épületen elvégzett villamossági szabványossági felülvizsgálat során feltárt hiányosságok megszüntetésére 2.000 ezer Ft is. Az önkormányzatnak célszerű olyan fejlesztéseket megvalósítani, mely pályázat útján valósul meg, ezáltal külső forráshoz jut.
A 2017. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
Megnevezés | Összeg ezer Ft-ban |
Működési bevételek | 81.961 |
Felhalmozási bevételek | 200 |
Finanszírozási bevételek | 26.330 |
Bevételek összesen | 108.491 |
Működési kiadások | 84.548 |
Felhalmozási kiadások | 23.943 |
Finanszírozási kiadások | 0 |
Kiadások összesen | 108.491 |
Forrás hiány | 0 |
A koncepció jelenleg 26.330 Ft összegű finanszírozási bevételt (előző évi költségvetési maradványt) tartalmaz, feladattal terhelten. Az önkormányzat 2016. évi gazdálkodása eredményeként keletkező tényleges maradvány összege jelenleg nem ismert, de a 2016. október 31.-i pénzkészlete 71.076 ezer Ft volt, mely alapján arra lehet következtetni, hogy jelentős maradvánnyal fog rendelkezni, mely összeg a település 2017. évi költségvetési pozícióját fogja javítani.
Csárdaszállás Község Polgármestere a község 2017. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjeszti.
Kérem a T. Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és az alábbi döntési javaslat elfogadását.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság | ||
"Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi költségvetési koncepciója "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a község 2017. évi költségvetési koncepcióját elfogadja azzal, hogy a költségvetési rendelet tervezet összeállítása során a következő alapelvek érvényesüljenek:
- a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
- működési hiány nélküli költségvetést kell benyújtani,
- a fejlesztési elképzeléseket pályázati források igénybevételének lehetőségével célszerű tervezni, számba venni minél kevesebb saját forrás felhasználása mellett.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal