5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2017. január 24-i ülésére

Tárgy:   Csatlakozás előkészítése az önkormányzati ASP rendszerhez
Készítette:   Megyeri László
Előterjesztő:   Petneházi Bálintné polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 2016-ban történt módosítása kimondta, hogy  a „…helyi önkormányzat a pénzügyi, ügyviteli, ügyintézési és egyéb alapvető feladatok egységes szabályok szerinti elvégzését, átláthatóságát biztosító – az állami informatikai rendszerrel összekapcsolható – informatikai rendszert működtet, amely a folyamatos pénzügyi állami ellenőrzés eszközeként is szolgál.”
A helyi önkormányzat – egyes kötelező feladatainak informatikai támogatása céljából – csatlakozik a helyi önkormányzatok feladatellátását támogató, számítástechnikai hálózaton keresztül távoli alkalmazásszolgáltatást nyújtó, az állam által biztosított, elektronikus információs rendszerhez (a továbbiakban: önkormányzati ASP rendszer). A csatlakozás módját, végső határidejét és az önkormányzati ASP rendszer szakrendszereit kormányrendelet határozza meg.
Ezen túl rögzíti a törvény, hogy „A Kormány rendeletében kijelölt szerv az önkormányzati eladósodási folyamatok megindulásának felismerése és megakadályozása, a közpénzek önkormányzati felhasználása, a feladatfinanszírozás és a likviditási helyzet folyamatos nyomon követése céljából, a helyi önkormányzat gazdálkodási feladatainak támogatása és a folyamatos állami pénzügyi ellenőrzés feltételeinek biztosítása érdekében adattárházat (a továbbiakban: önkormányzati adattárház) üzemeltet.”
 
Felhatalmazást kapott egyúttal a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg az önkormányzati ASP rendszer elemeit és működtetésének szabályait, az önkormányzati ASP rendszerhez való csatlakozás módját, a csatlakozás végső határidejét, az önkormányzati adattárházat működtető szervet, az önkormányzati adattár adatainak forrását és az önkormányzati adattárházból történő adatlekérdezés, adatösszegzés és adatszolgáltatás feltételeit.
 
Az önkormányzati ASP rendszerről szóló 257/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) értelmében az önkormányzati ASP rendszer kötelezően igénybe veendő szakrendszerei:
a) iratkezelő rendszer,
c) az elektronikus ügyintézési portál rendszer, ideértve az elektronikus űrlapszolgáltatást,
d) gazdálkodási rendszer,
e) ingatlanvagyon-kataszter rendszer,
f) önkormányzati adórendszer,
g) ipar- és kereskedelmi rendszer,
h) hagyatéki leltár rendszer.
 
A helyi önkormányzat az önkormányzati ASP rendszerhez a keretrendszer és a szakrendszerek igénybevételével (a továbbiakban: rendszercsatlakozás) vagy az önkormányzati ASP rendszer által támogatott feladatok önálló informatikai támogatása mellett az önkormányzati adattárház számára a meghatározott adatok átadását lehetővé tevő interfész kiépítésével (a továbbiakban: interfészes csatlakozás) csatlakozhat.
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya önkormányzatainak, mint a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó önkormányzatoknak 2018. január 1-től kell csatlakozniuk a rendeletben meghatározott ASP rendszerhez. Ettől kivétel az önkormányzati adó rendszer, mert ehhez már 2017. október 1-ével kötelező kapcsolódni. Ez utóbbi szakrendszernél még az interfészes csatlakozási lehetőség sem adatott meg.
 
Tisztelt Képviselő-testület!
 
Gyomaendrőd Önkormányzatánál, majd 2013 óta a közös hivatalban a Rendeletben felsorolt szakrendszereket nem állami, de már ASP szolgáltatással vesszük igénybe. Megítélésünk szerint ezek a szakrendszerek megfelelnek a jogszabályi előírásoknak, az adat- és információ biztonsági követelményeknek és műszakilag alkalmasak arra, hogy interfészes csatlakozással biztosítsák az állami adattárház részére a kormányzati igényeket kielégítő adatsorokat.
 
Ennek érdekében a települések polgármesterei közös beadvánnyal fordultak a belügyminiszterhez kérve az engedélyét az adattárházhoz történő interfészes csatlakozásra.
A saját rendszereink megtartásával és a rendszercsatlakozástól történő mentesüléssel szeretnénk elkerülni azt, amit az elmúlt évtizedben már végigcsináltunk. Az új alkalmazás bevezetések legnagyobb kihívásai, a legnagyobb áldozattal és ’fájdalommal’ járó lépései a gyakorlati bevezetési lépések voltak. Azok, amikor a munkatársaknak egy merőben új rendszert és új gondolkodást kellett megtanulniuk. Az ügyiratkezelő, de különösen az integrált pénzügyi információs rendszer bevezetése 5-6 év kemény tanulási és hangolási folyamattal járt. Ha ehhez hozzávesszük, hogy 2017-től 2-3 éven át várhatóan 8-10 nagy horderejű TOP, CLLD és egyéb pályázati projekt megvalósításában kell részt venniük az önkormányzati köztisztviselőknek és 2018 és 2019-ben még országgyűlési és önkormányzati választások is lesznek, akkor a napi ügyintézési, adatszolgáltatási, testületi ülés előkészítési, kampány és napi ad-hoc szervezési feladatok mellett végletekig leterhelődhetnek az önkormányzati köztisztviselők, így kevés energia juthat a település üzemeltetésével és fejlesztésével kapcsolatos feladatokra.
 
Tisztelt Képviselő-testület!
 
Mindezekkel együtt fel kell készülnünk arra, hogy a beadványunk nem kap pozitív elbírálást.
Az önkormányzati ASP rendszernek a fenti szervezési és humán követelményei mellett komoly műszaki, szabályozási, képzési feltételei és beruházási igényei is lesznek. Ennek támogatására a kormányzat KÖFOP-1.2.1-VEKOP-16 kódjelű, "Csatlakoztatási konstrukció az önkormányzati ASP rendszer országos kiterjesztéséhez" című pályázati felhívást tett közzé.
A pályázaton 2017. február 1. és 28-a között van lehetőség támogatási igényt benyújtani. A közös hivatalt alkotó települések együttes lakosságszáma alapján elnyerhető maximális támogatás 9 millió forint. A támogatás eszközök beszerzésére, működésfejlesztés és szabályozási keretek kialakítására, önkormányzatok elektronikus ügyintézéséhez kapcsolódó feltételek kialakítására, önkormányzati szakrendszerek adatminőségének javítására, migrációjára, oktatásokon történő részvételhez kapcsolódó utazáshoz és teszteléshez, élesítéshez használható fel a pályázati felhívásban részletezettek szerint. A pályázat benyújtásához nem kell önerőt vállalni, azonban az éves informatikai fejlesztési előirányzatból szükség lehet olyan kiadásra, amely a pályázat által nem lefedett, de az ASP rendszerhez csatlakozás feltételeinek megteremtését szolgálja majd.
 
A felhíváshoz adott tájékoztató szerint azoknak, akik kérelmezték az interfészes csatlakozás engedélyezését, azoknak is úgy kell pályázniuk, mint akik rendszercsatlakozással kívánnak csatlakozni.
 
Kérem a Képviselő-testületet, hogy hatalmazza fel Gyomaendrőd Város Polgármesterét, mint a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal székhely településének polgármesterét arra, hogy a közös önkormányzati hivatalt alkotó önkormányzatok nevében a pályázatot nyújtsa be.

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Csatlakozás előkészítése az önkormányzati ASP rendszerhez"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pályázat
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza Gyomaendrőd Város polgármesterét, hogy a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó és fenntartó Gyomaendrőd Város Önkormányzata, Csárdaszállás Községi Önkormányzat és Hunya Község Önkormányzata nevében nyújtsa be támogatási igényét tartalmazó projekt programját a KÖFOP-1.2.1-VEKOP-16 kódjelű, "Csatlakoztatási konstrukció az önkormányzati ASP rendszer országos kiterjesztéséhez" című pályázati felhívásra.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe