2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2017. április 25-i ülésére

Tárgy:   Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évi zárszámadási beszámolója
Készítette:   Ugrainé Gróf Éva
Előterjesztő:   Petneházi Bálintné polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

 Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §. alapján elkészült Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évi költségvetésének beszámolója.
 
 A feladatellátás általános értékelése

Csárdaszállás Községi Önkormányzat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján az igazgatási feladatokat 2013. január 1.-től a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltsége útján látja el.
 
Az Önkormányzat 2016. évben is működtette a mezőőri szolgálatot 1 fő közalkalmazott alkalmazásával, aki a település egészén látta el feladatát. A mezőőri szolgálat működéséhez az önkormányzat a Földművelésügyi Minisztériumtól támogatásban részesült, valamint mezőőri járulékot szed be.
 
A falugondnoki, tanyagondnoki szolgálat 1 fő közalkalmazott munkavégzésével szintén a település egészén látta el feladatát. A falugondnoki szolgálat feladathoz az önkormányzat állami támogatásban részesül.
 
A település működtet könyvtárat, melynek feladatait egy kulturális közfoglalkoztatott végzi. A könyvtár mozgókönyvtári feladatokat is ellát.
 
Az önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a települési hulladék kezelése, köztisztasági tevékenységhez kapcsolódó feladatok ellátása, valamint a település közvilágításának biztosítása. Az önkormányzat a községgazdálkodás keretében gondoskodik az önkormányzat bérlakásainak fenntartásáról, hasznosítja az üresen álló ingatlanait, biztosítja a közkifolyók üzemeltetését.
 
Az Önkormányzat a településen óvodai nevelési feladatot is ellát, a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás által fenntartott Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda keretei között.
 
 A település alsó tagozatos tanulóinak nevelése a KLIK gyomaendrődi tankerületének fenntartásában lévő Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium Intézményében történik. Az önkormányzat kötelező feladata a gyermekek étkeztetésének biztosítása.
 
 Az önkormányzat egyik legfontosabb mutatója a település lakosságszámának alakulása. A település lakosságszáma évről évre csökken. 2010-ben még 505 fő élt Csárdaszálláson, 2016. január 1.- én viszont már csak 443 fő volt a település állandó lakosainak létszáma. Az önkormányzat az elvándorlás megakadályozása érdekében több kedvezményt próbál biztosítani, melyek az alábbiak:
 
- A településen letelepedők részére kamatmentes lakásvásárlási visszatérítendő támogatást nyújt 200 ezer Ft összegben.
- A településen élő családok részére újszülött gyermekenként 25 ezer Ft támogatást nyújt.
- Bérlakást biztosít.
 
Bevételek és kiadások alakulása

Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a település 2016. évi költségvetését a 2/2016. (II.12.) önkormányzati rendeletével határozta meg. A rendelet módosítására 2016. évben 3 alkalommal került sor, mely változás a 2015. évi költségvetési maradványt, pótelőirányzatokat, meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változásait, valamint a saját hatáskörben végzett előirányzat módosításokat tartalmazza.
 
A 2016. évi előirányzat főbb összegei az alábbiak voltak:
 
A költségvetés eredeti bevételi és kiadási főösszege 139.973 ezer Ft, melyből 50.903 ezer Ft költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi maradvány.
 
 A módosított előirányzat az alábbiak szerint alakult:
 
A tárgyévi bevételek és kiadások módosított főösszege 165.872 ezer Ft. A tárgyévi kiadási módosított előirányzaton belül 31.832 ezer Ft működési tartalék előirányzat szerepel.
 
Az Önkormányzat bevételei és kiadásai a 2016. évben az alábbiak szerint alakultak:
 
                                                                                                                                                                 Adatok ezer forintban
Megnevezés
2016. évi eredeti
előirányzat
2016. évi módosított előirányzat
2016. évi
Teljesítés
 
Teljesítés %
Bevételek
 
 
 
 
Intézményi működési bevétel
4750
7635
7224
94,6
Önkormányzati lakások lakbér bevétele
2200
2306
2305
99,9
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
50455
48.800
48644
99,7
Működésre átvett  pénzeszköz államháztartáson kívülről
80
80
0
0,0
    Iparűzési adó
18000
33974
33974
100,0
    Építmény adó
2600
3333
3333
100,0
    Magánszemélyek kommunális adója
660
782
782
100,0
    Pótlékok, bírságok bevétele
100
116
115
99,1
    Gépjármű adó
1300
1619
1618
99,9
     Szabálysértési bírság
0
0
0
 
    Mezőőri járulék bevétele
2000
2337
2337
100,0
   Helyi jövedéki adó
0
1
1
100,0
Közhatalmi bevételek összesen
24660
42162
42160
99,9
Önkormányzatok működési költségvetési támogatása
6725
7041
7040
99,9
Működési bevételek összesen
88870
108024
107373
99,4
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz ért. stb.
0
0
0
0,0
Felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
0
0
0
0
Felhalmozási célra átvett pénzeszközök
200
250
249
99,6
Önkormányzatok felhalmozási költségvetési támogatása
0
6500
6500
100,0
Felhalmozási bevételek összesen
200
6750
6749
99,9
Finanszírozási bevétel-működési célú
50903
51098
51096
99,9
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú
0
0
0
0
Tárgyévi bevételek összesen
139973
165872
165218
99,6
Kiadások
 
 
 
 
Személyi juttatás
42927
46078
41464
89,9
Munkaadókat terhelő járulék
6845
7388
6628
89,7
Dologi kiadás
26876
28762
22012
76,5
Működési célú támogatásértékű kiadás
7600
8196
6474
78,9
Működési célú pénze. átadás államháztartáson kívülre
800
540
500
92,6
Működési célú tartalék
27018
31832
0
0
Ellátottak pénzbeli ellátása
2030
2500
1600
64,0
Működési kiadás összesen
114096
125296
78678
62,8
Felújítás
0
8753
2252
25,7
Beruházás
24819
30271
8654
28,6
Egyéb felhalmozási kiadás
800
1099
499
45,4
Felhalmozási kiadás összesen
25619
40123
11405
28,4
Finanszírozási kiadások
258
453
258
56,9
Tárgyévi kiadások összesen
139973
165872
90341
54,4
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat a 2016. évi költségvetési bevételének módosított előirányzatát 99,6 %-ban, kiadásait 54,4%-ban teljesítette.
Az Önkormányzat bevételeinek alakulása:

Az Önkormányzat működésének bevétele 99,4 %-ban teljesült. Az Önkormányzat működéséhez a feladatfinanszírozás keretében 7.040 ezer Ft összegű állami támogatásban részesült.
Az Önkormányzat részére 2016. évre település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatokhoz 5.435 ezer Ft támogatás (zöldterület gazdálkodáshoz 1.572 ezer Ft, közvilágítás fenntartás támogatására 2.528 ezer Ft, köztemető fenntartásra 100 ezer Ft, közutak fenntartásához 1.235 ezer Ft), az egyéb kötelező önkormányzati feladatokhoz 3.500 ezer Ft, a lakott külterülettel kapcsolatos feladatokhoz 71 ezer Ft támogatás, mindösszesen 9.006 ezer Ft állami támogatás került megállapításra. Ezen támogatás összegét a központi költségvetési törvény alapján csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel az önkormányzatok adóerő-képessége alapján kerül meghatározásra, melynek összege a 2015. évi iparűzési adóalap alapján 7.082 ezer Ft. A beszámítás összege a megítélt 9.006 ezer Ft összegű támogatásból levonásra került, melynek eredményeként az önkormányzatot 1.924 ezer Ft összegű támogatás illette meg.
 
Az önkormányzat feladatmutatók alapján az alábbi támogatásban részesült:
 
·          a falugondnoki szolgálat működtetéséhez 2.500 ezer Ft,
·          gyermekétkeztetési feladatokhoz 806 ezer Ft,
·          a rászoruló gyerekek szünidei étkeztetésének támogatására 244 ezer Ft,
·          szociális ágazati pótlék kifizetéséhez 135 ezer Ft,
·          szociális kiegészítő támogatás jogcímen 185 ezer Ft,
·          az önkormányzat a közművelődési feladatokra 1.200 ezer F,
·          a feladatalapú állami támogatás 2015. évi elszámolása során az önkormányzatot 46 ezer Ft többlettámogatás illette meg a szociális kiegészítő támogatás jogcímen.
 
A szociális feladatok jogcímen állami támogatásban a 32.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok részesülhetnek. Csárdaszállás Községi Önkormányzat egy főre jutó adóerő-képessége 41.349 Ft, így az önkormányzat a központi költségvetési törvény alapján nem részesült ilyen jogcímen támogatásban.
A települési önkormányzat közhatalmi bevételei 99,9 %-ban teljesültek.
 
 Adóbevételek teljesülése:

 Az adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
 
                                                                                                                                                                Adatok ezer forintban
Adónem
2016. évi eredeti előirányzat
2016. évi módosított előirányzat
2016. évi teljesített
bevétel
Teljesülés %-a
eredeti előirányzathoz
Építményadó
2.600
3.333
3.333
128,2
Kommunális. adó
660
782
782
118,4
Iparűzési adó
18.000
33.974
33.974
188,7
Gépjárműadó
1.300
1.619
1.618
124,4
Pótlék és bírság
100
116
115
115,0
Összesen:
22.660
39.824
39.822
175,7
 
Az adóbevételek az eredeti tervezetthez képest 175,7 %-ban teljesültek. Ez 17.162 ezer Ft-tal több, mint az eredeti tervezett éves bevétel. A többletbevétel egyrészt az előző évi adóhátralékból realizálódott, másrészt az új adóalanyoknak nagyobb összegű befizetése folyt be az építményadó és iparűzési adónemben, valamint az iparűzési adó bevételnél a 2015. évi bevallás alapján többlet befizetési kötelezettség keletkezett, melynek alapján magasabb összegű volt a szeptemberi adóelőleg előírás és befizetés.
Az adóhátralékok alakulását az alábbi táblázat szemlélteti:
Adatok ezer forintban
Adónem
Nyitó hátralék 2016.01.01.
Nyitó hátralékból még fennáll 2016.12.31.
Folyó évi hátralék keletkezése 2016.12.31.
Összes hátralék 2016.12.31.
Építményadó
7.294
7.281
2.019
9.300
Kommunális
 adó
1.022
743
125
868
Iparűzési adó
30.920
27.081
1.904
28.985
Gépjárműadó
1.602
1.511
93
1.604
Pótlék
33.836
33.760
982
34.742
Bírság
6.476
6.476
0
6.476
Összesen:
81.150
76.852
5.123
81.975
 
2016. év végéig 825 ezer forinttal nőtt az adóhátralék a 2016. év elején fennálló adóhátralék összeghez képest. Az összes hátralék 90,4 %-a, azaz 74.151 ezer Ft, egy Kft tartozása , mely felszámolás alatt áll 2010. évtől kezdve. Ezen hátraléknak a behajtására az önkormányzati adóhatóságnak már nincs lehetősége, esetleges megtérülés a felszámolási eljárás során, az ingatlanok értékesítéséből befolyó bevételből lehetséges. Az önkormányzat által behajtható egyéb hátralék összege 7.824 ezer Ft.
 
Az önkormányzat adóerő-képességének alakulása során, megállapítható, hogy a felszámolás alatt álló vállalkozások tartozásai a tárgyévi adóerő-képesség alakulását nem befolyásolják, mivel a felszámolás kezdetekor (2010. évben) beadott iparűzési adó záró bevallásuk 0 Ft fizetési kötelezettséget mutatott. Az adóerő-képesség megállapításakor mindig a legutolsó lezárt bevallási időszakra (2016. évre vonatkozóan a 2015. évre) beadott adóbevallások adatai kerülnek beszámításra.
Az Önkormányzat saját működési bevételei 94,6 %-ban teljesültek.
 
A működési célú támogatás értékű bevétel 99,7 %-ban teljesült. Az önkormányzatnál 48.644 ezer Ft működési célú támogatás értékű bevétel realizálódott. A közfoglalkoztatás támogatása 45.304 ezer Ft, a mezőőri szolgálat működtetési támogatása 1.080 ezer Ft, a mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódóan 1.298 ezer Ft földalapú támogatás realizálódott, a gyermekvédelmi támogatás (Erzsébet-utalvánnyal biztosított természetbeni támogatás) összege 429 ezer Ft, nyári diákmunka foglalkoztatásának támogatása 413 ezer Ft, a Regionális hulladékkezelő Kft. által megfizetett bérleti díj települést megillető része 120 ezer Ft. 
 
A felhalmozási célú bevételek 99,9 %-ban teljesültek. A lakáskölcsön törlesztése a tervezetthez képest 99,9 %-ban teljesült. Csárdaszállás Községi Önkormányzat az adósságkonszolidációban nem részesült települési önkormányzatok fejlesztési keretéből 6.500 ezer Ft összegű támogatásban részesült.
 
Az Önkormányzatnak 2016. évet megelőzően 50.903 E Ft összegű maradványa keletkezett, mely összeg a 2016. évi költségvetési pozícióját pozitívan befolyásolta. Az Önkormányzat 2016. évben 193 ezer Ft összegű finanszírozási bevételben részesült, mely összeget a 2017. évi állami támogatás megelőlegezésére kapott a decemberi bérek kifizetéséhez.
 
 Az Önkormányzat kiadásainak alakulása:

Az Önkormányzat kiadásai a módosított előirányzathoz képest 54,4 %-ban teljesültek, melyből a működési kiadás 62,8 %-os teljesítést mutat. (a módosított előirányzat 31.832 ezer Ft működési általános tartalékot tartalmaz, melyhez nem kapcsolódik teljesítés), a tervezett felhalmozási kiadások 28,4 %-ban teljesültek.
A működési kiadásokon belül a személyi juttatás 89,9 %-ban került kifizetésre. A személyi juttatás körében 2 fő közalkalmazott (a mezőőr és a falugondnok) személyi juttatása a garantált bérminimum növekedésével változott, az alapilletményen felül 50-50 ezer Ft jutalomban és bruttó 126 ezer Ft (járulékkal terhelt) béren kívüli juttatásban részesültek. A falugondnok szociális ágazati bérpótlékban és szociális kiegészítő pótlékban is részesült, melynek összegét állami támogatás finanszírozta. A személyi juttatások között került elszámolásra a főállású polgármester, a tiszteletdíjas alpolgármester, valamint 3 fő képviselő juttatása. A főállású polgármester az alapilletményen felül 300 ezer Ft jutalomban és bruttó 200 ezer Ft (járulékkal növelt) béren kívüli cafetéria juttatásban részesült.
 
Az önkormányzatnak 2016. évben is lehetősége volt a közmunkaprogram keretében a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatal Munkaügyi Kirendeltség e támogatásával 36 fő közfoglalkoztatott alkalmazására. A közfoglalkoztatási mintaprogram keretében 18 fő mezőgazdasági tevékenységet végzett. A kistérségi startmunka belvíz programjában és a kistérségi startmunka közút programjában 6-6 fő foglalkozására került sor. Az önkormányzatnak 2016. március 1.-től az útőr program keretében 5 fő alkalmazására nyílt lehetősége. A hosszabb időtartamú közfoglalkozás keretében 2 programban összesen 5 fő vett részt. Az önkormányzatnál a közfoglalkozás támogatása 100 %-os mértékű volt, kivéve a hosszabb időtartamú közfoglalkozást, mely 80 %-os támogatással valósult meg. A közmunkaprogram keretében átlagosan 34 fő vett részt.
 
 A munkaadókat terhelő járulék 89,7 %-ban teljesült. Szociális hozzájárulás címén 27%-os járulékot kellett fizetni a bruttó személyi juttatás után, a közfoglalkozás bérköltsége 50%-os járulék kedvezményben részesült. A béren kívüli juttatásokat 16%-os EHO és 19 %-os Munkáltatót terhelő személyi jövedelemadó terhelte.
 
 A dologi kiadások módosított előirányzatának 76,5 %-a lett felhasználva. Az önkormányzat dologi kiadásai közt számolja el a kötelező feladatai ellátása során a település hulladék kezelésével, a köztisztasági tevékenységi feladatokkal, a települési közvilágítási feladatokkal kapcsolatos kiadásait. A községgazdálkodás kiadásai között jelentkeznek az önkormányzat bérlakásainak fenntartásával, a közkifolyók üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő kiadások. A településüzemeltetéshez, belvíz, zöldterület-gazdálkodáshoz és útfenntartáshoz kapcsolódó kiadások nagyrészt a közfoglalkozás keretében valósultak meg.
 
A működési célú támogatásértékű kiadások 78,9 %-ban teljesültek, ezen kiadások a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállást érintő általános működési kiadásai kiegészítését tartalmazza.
 
Az alábbi táblázat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltségének 2016. évben felmerült kiadásait és realizálódott bevételeit tartalmazza a Csárdaszállás Községi Önkormányzat kiegészítő támogatásának elszámolásához.
 
                                                                                  Adatok ezer Ft-ban
Kiadások
Összeg
Személyi juttatás
7.364
Munkaadókat terhelő járulék
2.014
Dologi kiadás
1.029
Jegyző bér+járulék lakosságarányos része
202
Jegyző és aljegyző jutalma és járuléka (2*80 ezer Ft+ járulék)
203
Kiadás összesen
10.812
Bevétel
 
Saját bevétel
0
Működési állami támogatás
4.992
Bérkompenzáció támogatása
386
Önkormányzati hozzájárulás
5.434
Bevétel
10.812
 
2016. évben a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltsége működési kiadása 10.812 ezer Ft összegben merült fel (Személyi juttatás 7.673 Ft, munkaadókat terhelő járulék 2100 ezer Ft, valamint dologi kiadás 1.029 ezer Ft). 2016. évben az Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltségére eső állami támogatást Gyomaendrőd Város Önkormányzata igényelte és továbbította a Közös Önkormányzati Hivatal felé. A Hivatal csárdaszállási kirendeltsége működéséhez 2016. évre 4.992 ezer Ft állami működési támogatást kapott 1,09 fő köztisztviselői létszámra. A kirendeltség dolgozói részére bérkompenzáció jogcímen az állam 386 ezer Ft összegű támogatást biztosított.   A Csárdaszállás Községi Önkormányzat a Hivatal Csárdaszállási kirendeltségének a 2016. évi működési kiadásait az elszámolás alapján 5.434 ezer Ft összegű Önkormányzati hozzájárulással kellett kiegészíteni.  Az önkormányzat 2016. évben 6.033 ezer Ft összegű támogatást utalt Gyomaendrőd Önkormányzata részére, melyből 2015. évről áthúzódó kiegészítő támogatás 1160 ezer Ft, melyet a kirendeltség 2015. november és december hónapban jelentkezett működési kiadásaihoz kellett biztosítania az önkormányzatnak. Az önkormányzat a 2016. évi működéséhez saját forrásból 4.873 ezer Ft összegű kiegészítő támogatást teljesített Gyomaendrőd Város Önkormányzata felé.  A 2016. év végi elszámolás során 2016. évre vonatkozóan 561 ezer Ft összegű támogatást kellett még 2017. évben átutalni.
 
Civil szervezetek 500 ezer Ft támogatásban részesültek:
 
-         400 ezer Ft Csárdaszállás Szabadidősport Klub működési támogatására,
-         100 ezer Ft Mezőberényi Polgárőr Egyesület működési támogatására.
 
Ellátottak pénzbeli juttatásai körében az önkormányzat 1.600 ezer Ft támogatást fizetett ki, melyből 3 újszülött részére 75 ezer Ft került kifizetésre ünnepélyes keretek közt. 25 fő részére összesen 250 ezer Ft összegben beiskolázási támogatás pénzbeli kifizetésére került sor, továbbá 429 ezer Ft értékben Erzsébet utalványt biztosított az önkormányzat a rászorulók részére, melynek forrása működési célú fejezeti kezelésű természetbeni támogatás volt. Települési támogatás jogcímen 796 ezer Ft (lakásfenntartási támogatás), valamint tankönyvbeszerzés támogatására 50 ezer Ft lett kifizetve.
 
Felújítások

Az Önkormányzat 2016. évi gazdálkodása során 2.252 ezer Ft-ot költött az ivóvíz hálózat rekonstrukciójára. Az önkormányzat a Mártírok útja felújítását tervezi a adósságkonszolidációban nem részesült települési önkormányzatok fejlesztési keretéből kapott 6.500 ezer Ft összegű támogatásból, melynek megvalósítására 2017. évben kerül sor.
 
Fejlesztések

A fejlesztési kiadások teljesítésére 8.654 ezer Ft összegben került sor. Fejlesztési kiadás teljesítéseként 4.400 ezer Ft összegben az önkormányzat bérlakást vásárolt, a Kisezüsti út tervfelülvizsgálata 826 ezer Ft-ba, a kerékpárút terv felülvizsgálata 1.778 ezer Ft-ba került, a mezőgazdasági közmunkaprogram keretében burgonya vetőgép vásárlására került sor 222 ezer Ft értékben a közfoglalkoztatási támogatásból, illetve 352 ezer Ft összegben burgonyaszedő gép lett beszerezve önkormányzati saját forrásból. Az önkormányzat az útőr program keretében 1 db hótoló gépet vásárolt 280 ezer Ft összegben, valamint 1 db kerékpár és hozzá utánfutó beszerzése történt 157 ezer Ft összegben. Az önkormányzat 487 ezer Ft összegű informatikai fejlesztést valósított meg, melynek keretében biztonságtechnikai tűzfal került kiépítésre.  Telefonközpont csere és telefonkészülék vásárlás 51 ezer Ft-ba került. Az önkormányzat a művelődési házba 53 ezer Ft-ért falitükröt vásárolt. Az önkormányzat 18 ezer Ft összegben merülő szivattyút és 5 ezer Ft-ért asztali ventillátort vásárolt.  Az önkormányzat a falugondnoki szolgálathoz 25 ezer Ft összegű GPS-t vásárolt. Az önkormányzat 2016. május 11-én üzembe helyezte a 2015. évben megépített kerékpárutat a 46-os főút mentén.  Az önkormányzat 2016. évben pályázatot nyújtott be a 46-os főút mentén a Csárdaszállás-Gyomaendrőd közötti kerékpárút, illetve a Kisezüst útépítésre. A pályázat elbírálása folyamatban van.
 
Egyéb felhalmozási kiadások 499 ezer Ft összegben teljesültek. Az önkormányzat 1 fő részére nyújtott kamatmentes lakáskölcsönt összesen 200 ezer Ft összegben. Az önkormányzat a Körösök Völgye Vidékfejlesztési Közhasznú Egyesület részére 39 ezer Ft összegű kölcsönt nyújtott a „Sokszínű természet, sokszínű társadalom a Körösök Völgyében 2014-2020” című Helyi Fejlesztési stratégia kidolgozására. Az önkormányzat a civil szervezetek kérelmére 260 ezer Ft összegű felhalmozási célú támogatást biztosított:
-         100 ezer Ft Önkormányzati Tűzoltóság részére gépkocsi vásárlás támogatására,
-         100 ezer Ft Viharsarki Koraszülött Mentő Alapítvány mentőautó vásárlás támogatására,
-         50 ezer Ft Köröstarcsai Református Egyház támogatása parókia és gyülekezeti ház építési költségeihez,
-         10 ezer Ft MEDIKOPTER Alapítvány defibrillátor monitor rendszervásárlás, valamint mellkas komprimáló eszköz vásárlás támogatására.
 
Az Önkormányzat maradványának alakulása

Az önkormányzat 2016. évi költségvetésének végrehajtása során 74.878 ezer Ft maradványa keletkezett, melyből 2017. évi költségvetése tervezésekor az alábbi feladatok lettek meghatározva:
 
1) 6.856 ezer Ft működési célú maradvány a közfoglalkoztatási támogatás előleg, melynek elszámolása 2016. december, 2017. január és 2017. február havi bér kiadáshoz kapcsolódik,
2) 68.022 ezer Ft felhalmozási célú maradványt az alábbi kiadásokra tervezi felhasználni:
  • 6.500 Ezer Ft Mártírok útja felújítására az adósságkonszolidációban nem részesült települési önkormányzatok fejlesztési keretéből kapott 6.500 ezer Ft összegű támogatásból,
  • 6.999 ezer Ft felújítás, fejlesztési költségre (önkormányzati ingatlanok villamos biztonsági felújítása, nagyteljesítményű nyomtató, mezőőri szoftver beszerzés, aprítógép beszerzés, stb),
  • 20.000 ezer Ft Kisezüst útépítés pályázati saját erő,
  • 34.523 ezer Ft felhalmozási célú tartalék pályázati saját erő.
Az önkormányzat vagyonának alakulása

Az önkormányzat tárgyi eszközeinek nettó értéke 2016. évben 598.049 ezer Ft-ról 604.263 ezer Ft-ra nőtt. A 2016. évben megvalósult felújítások és fejlesztések összesen 7.473 ezer Ft-tal járultak hozzá a növekedéshez.  Az önkormányzat vagyonát a Békés megyei ivóvízminőség-javító program keretében megvalósult beruházás 16.055 ezer Ft összege, valamint a 9 önkormányzat tulajdonát képező Hulladéklerakó védelmi övezet per bírósági ítélet alapján 61 ezer Ft összegű térítésmentes átvétel növelte. A Kisezüsti út építésének terv felülvizsgálata 650 ezer Ft-tal, a 46-os út mentén Csárdaszállás-Gyomaendrőd közötti szakaszán tervezett kerékpárút terv felülvizsgálata 1.400 ezer Ft összegű beruházási költség szintén növelte az önkormányzati vagyon összegét. A tárgyévben elszámolt értékcsökkenés 19.425 ezer Ft-tal csökkentette az önkormányzat vagyonát. Az önkormányzat tevékenysége során arra törekszik, hogy megóvja a tulajdonában lévő vagyontárgyak állagát, ennek érdekében minden évben szerepel tervei között ingatlan felújítás, illetve pénzügyi lehetőségeihez mérten beruházási, fejlesztési kiadás.
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 3.596 ezer Ft részesedéssel rendelkezik, egyrészt az Alföldvíz Zrt.-ben 3.346 ezer Ft összegben, valamint a Gyomaközszolg Kft-ben 250 ezer Ft összegben. 
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évi gazdálkodása kiegyensúlyozott volt, a rendelkezésre álló bevételei biztosították a feladat ellátásához szükséges forrásokat. Az évek során megfelelő tartalék keletkezett, melyből finanszírozni tudja fejlesztési elképzeléseit. Amennyiben pályázat útján megfelelő forráshoz tud jutni, a pályázathoz szükséges saját erőt éves költségvetéséből képes kigazdálkodni.
 
Előzetes hatásvizsgálat

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:

Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évi zárszámadási rendelete alapján megállapítható, hogy stabil gazdálkodást biztosított a település számára a csökkenő állami támogatás mellett is. Az önkormányzatnál a központi költségvetési törvény alapján meghatározott állami támogatás várhatóan az elkövetkezendő években sem növekszik, sőt csökken, ugyanis az ezt befolyásoló adóerő-képesség növekedést mutat. A 2016. évi zárszámadási rendelet 74.878 ezer Ft maradványt tartalmaz, mely összeg a település 2017. évi költségvetését pozitívan befolyásolja.
 
A településen élők a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatal Munkaügyi Kirendeltségének támogatásával megszervezett közfoglalkoztatás keretében a napi megélhetést biztosító jövedelemhez jutnak, melynek összege magasabb, mint a szociális segély. Munkájuk során értéket teremtenek azáltal, hogy a mezőgazdasági termelés során egyrészt a megtermelt termékből természetbeni juttatásban részesülnek, másrészt a felesleget értékesíteni is lehet. A településüzemeltetési feladatokat végző közfoglalkoztatottak által elvégzett munkák kiváltják azokat a szolgáltatási kiadásokat, amelyeket részben az önkormányzatnak saját erőből kellene megoldania.
 
Környezeti és egészségi hatás:

A megalkotásra kerülő zárszámadási rendeletnek környezetre való káros hatása nincs, a településüzemeltetéshez kapcsolódó környezeti előírások biztosítottak voltak. Az Önkormányzat által ellátandó egészségügyi feladatok ellátásához a feltételek biztosítottak.
 
A jogszabály megalkotásának szükségessége: 

A zárszámadási rendeletet megalkotását az Alaptörvény, illetve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradása esetén az önkormányzat törvénysértést követne el.
 
A jogszabály alkalmazásának személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei:

A település 2016. évi zárszámadási rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezett a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.

 
Indoklás Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évi zárszámadási rendeletéhez

Az 1.§-ban meghatározott 165.218 ezer Ft bevételi főösszeg és a 90.341 ezer Ft kiadási főösszeg a ténylegesen realizálódott bevételek és kiadások összegét tartalmazza.
 
A 2.§-ban meghatározott bevétel az ellátandó feladatok elvégzése során realizálódott bevételeket tartalmazza.
 
A 3.§.-ban meghatározott jogcímenkénti ténylegesen befolyt bevételek feladatonként lettek kimutatva.
 
A 4.§.-ban meghatározott 78.678 ezer Ft összegű önkormányzati működési kiadások az önkormányzat működési feladataihoz igénybe vett személyi és tárgyi feltételek biztosításának költségeit tartalmazza. Az önkormányzati segélyezés körében kifizetett kiadás az önkormányzat szociális rendelete, valamint a gyermekek és fiatal felnőttek részére nyújtandó támogatásokról szóló rendelete alapján kifizetett támogatások összegét tartalmazza.
 
Az 5. § a működési kiadások kormányzati funkciónkénti részletezését tartalmazza.
 
A 6. § az önkormányzat által megvalósított fejlesztési kiadásokat tartalmazza.
 
A rendelet 7.§- 15.§.-aiban bemutatott kimutatásokat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő.
 
A beszámolót készítette Ugrainé Gróf Éva mérlegképes könyvelő regisztrációs száma: MK 180217.
 
Kérem a Képviselő-testületet a Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet tervezet szerinti megalkotására. 

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság    
 
Döntési javaslat

"2016. évi zárszámadási rendelete"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2017. (..) önkormányzati rendelete
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évi költségvetésének végrehajtásáról
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § Csárdaszállás Községi Önkormányzatnak (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2016. évi zárszámadásának
a) bevételi főösszegét 165.218 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 90.341 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek  összegének teljesítése 107.373 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek összegének teljesítése 6.749 ezer forint
c) működési célú finanszírozási bevételek összegének teljesítése 51.096 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint.
 
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
 
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 78.678 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:
a) személyi juttatás 41.464 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 6.628 ezer forint,
c) dologi kiadás 22.012 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 6.474 ezer forint.,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 500 ezer forint,
f) a működési célú céltartalék 0 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 1.600 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
 
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet, tartalmazza.
 
6. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadás teljesítése 11.405 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadásból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 2.252 ezer forint,
b) beruházási kiadás 8.654 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadás 499 ezer forint.
(3) A finanszírozási kiadások összege 258 ezer forint.
(4) A fejlesztési kiadásokat a 6. melléklet részletezi feladatonként.
 
7. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 7. melléklet részletezi.
 
8. § Az Önkormányzat 2016. évi előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 8. melléklet tartalmazza.
 
9. § Az önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak alakulását 2016-2019. években a 9. melléklet mutatja be.
 
10. § Az Önkormányzat 2016. évi maradványa 74.878 ezer Ft. A maradvány kimutatását a 10. melléklet tartalmazza.
 
11. § Az önkormányzat 2016. december 31-i állapot szerinti vagyona 607.859 ezer forint, a vagyonkimutatását  a 11. melléklet tartalmazza.
 
12. § Az Önkormányzat létszámkeretét és tényleges létszámát a 12. melléklet tartalmazza.
 
13. § Az önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 13. melléklet tartalmazza.
 
14. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalásról nem rendelkezett.
 
15. § Az Önkormányzat közvetett támogatásokat nem nyújtott.

16.§ Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
    
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe