6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2017. december 12-i ülésére

Tárgy:   Döntés illetményalap meghatározásáról
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva, Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Petneházi Bálintné polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény (továbbiakban: Kvtv.) 59. § (6) bekezdése felhatalmazta a helyi önkormányzatokat, hogy 2018. évre Kvtv. által meghatározottnál magasabb összegben határozzák meg a köztisztviselői illetményalapot. Az illetményalap 2018. évben: bruttó 38.650,-Ft.
 
Az említett jogszabályi hivatkozás így szól: „(6) A helyi önkormányzat képviselő-testülete rendeletben a 2018. évben - az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az (1) bekezdésben meghatározottnál magasabb összegben állapíthatja meg az illetményalapot. A magasabb illetményalap szerint megállapított havi illetmény nem haladhatja meg a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset tízszeresét. Személyi illetmény esetén e bekezdés szabályai akként alkalmazandók, hogy pótlék ez esetben sem fizethető.”
 
Az illetményalap 2008 óta nem változott: 38.650,-Ft összegű.
 
A garantált bérminimum az elmúlt tíz évben több mint a duplájára nőtt (forint):
2008
  82 800
 
2009
  87 500
 
2010
  89 500
 
2011
  94 000
 
2012
108 000
 
2013
114 000
 
2014
118 000
 
2015
122 000
 
2016
129 000
 
2017
161 250
 
2018
180 500
 
 
A garantált bérminimum növekedése: 218 %.
 
Az utóbbi években az állami szféra szinte minden területén elkezdődött az életpálya modellek bevezetése, valamint ezzel párhuzamosan sorozatos béremelések valósultak meg (köznevelés, egészségügy, rendvédelem, szociális ágazat, kulturális terület).
 
A táblázat a 2017. évben megvalósult bérkiegészítés mértékét mutatja:
kulturális ágazat
szociális terület
egészségügyi ágazat
oktatási terület
középfokú
felsőfokú
középfokú
felsőfokú
középfokú
felsőfokú
középfokú
felsőfokú
10 %
14 %
13 %
38 %
19 %
20 %
10 %
*
 
*a pedagógus életpálya modell bevezetésével 2013 óta a pedagógusok illetménye átlagosan 50 %-kal emelkedett.
 
Fentiekből kiderül, hogy számos területen javult a közszféra dolgozóinak életszínvonala, elismertsége, kivéve az önkormányzatnál dolgozó köztisztviselőket.
Hivatalunknál is érezhetővé vált az a jelenség, hogy a munkavállalók többsége kifejezetten az illetmény összegét tekinti döntő érvnek az elhelyezkedése során és - érthető okokból - olyan munkáltató mellett dönt, ahol magasabb illetménnyel számolhat. Mára már versenyképes lett az állami tisztviselők szektora is, hiszen az állami tisztviselők havi illetménye jelentősen emelkedett, ami elszívó hatást gyakorol az önkormányzati köztisztviselői területre:
 
felsőfokú végzettség/
jogviszonyban eltöltött idő
önkormányzati (közszolgálati) tisztviselők
állami tisztviselők
0-3 év
119.800-127.500
180.000-300.000
3-10 év
135.300-162.300
230.000-380.000
11-24 év
170.060-204.845
280.000-450.000
25 évtől
216.440-231.900
350.000-500.000
osztályvezető
297.605
420.000-700.000
középfokú végzettség/
jogviszonyban eltöltött idő
önkormányzati (közszolgálati) tisztviselők
állami tisztviselők
0-3 év
69.200-73.400
160.000-200.000
3-10 év
77.300-88.900
180.000-280.000
11-24 év
96.600-104.400
230.000-330.000
25 évtől
108.200-170.100
250.000-400.000
ügykezelő/ jogviszonyban eltöltött idő
önkormányzati (közszolgálati) tisztviselők
állami tisztviselők
0-3 év
hivatali szervezet vezetője állapítja meg:
161.500-231.900
145.000-170.000
3-10 év
170.000-220.000
11-24 év
200.000-260.000
25 évtől
230.000-300.000
 
A táblázatból látható, hogy
-          az állami tisztviselők bértáblája alkalmas a bérek differenciálására,
-          az önkormányzati tisztviselők bértáblája csak a felsőfokú végzettség esetében differenciál 11 év jogviszonyban eltöltött idő elteltével, középfok esetében egyáltalán nincs differenciálás a jelenlegi illetményalappal,
-          az állami tisztviselői bértábla jelen pillanatban követi a garantált bérminimum emelését.
 
2017-ben 12 fő köztisztviselő jogviszonya szűnt meg a közös hivatalban, és közülük csak 4 fő vette igénybe a kedvezményes nyugdíjazás lehetőségét.
 
Ahhoz, hogy a szakmailag kiemelkedő munkát végző köztisztviselőket meg tudjuk tartani, illetve az újonnan jelentkezők számára anyagi megfontolások mentén is vonzóvá tegyük a nálunk kínálkozó munkalehetőséget, és tudásukat városunk érdekében kamatoztathassák, szükségesnek tartjuk az illetményeket (folyamatosan) rendezni, emelni.
A folyamatos, magas színvonalú munka elvégzése, a hivatali apparátus megtartása, a köztisztviselők számára hivatalunkhoz méltó megélhetés biztosítása érdekében javaslom az illetményalap 50.000.-Ft-ra történő emelését.
 
A 2017. évi központi költségvetésről szóló törvényben – 2016. XC. törvény - kaptak felhatalmazást arra első ízben a képviselő-testületek, hogy a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott illetményalaptól eltérő összegben határozzák meg az illetményalapot. A következő táblázatban bemutatjuk, hogy az önkormányzatok, akik már a tavalyi évben is éltek az eltérítés lehetőségével, milyen összegű illetményalapot határoztak meg köztisztviselőik részére a 2017-es évre:
 
település
illetményalap összege
Békéscsaba
44 450.-Ft
Békésszentandrás
42 750.-Ft
+ 15 % alapilletmény kiegészítés
Gyula
45 000.-Ft
Körösladány
30 % (felsőfokú) és 20 % (középfokú) illetményalap kiegészítés
Mezőhegyes
45 000.- Ft
+ 15 % (felsőfokú) és 10 % (középfokú) illetményalap kiegészítés
Csabacsűd
50 000.- Ft
Újkígyós
50 245.- Ft
Almáskamrás
20 % illetményalap kiegészítés
 
A táblázatból látszik, hogy volt olyan önkormányzat, aki nem, vagy nemcsak a Kvtv-ben kapott felhatalmazás alapján élt az illetményalap növelésével, hanem a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. §-a alapján is:
„(3) A helyi önkormányzat rendeletben egységesen valamennyi felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselőnek a tárgyévre illetménykiegészítést állapíthat meg, amelynek mértéke a köztisztviselő alapilletményének
a) a megyei önkormányzatnál, a megyei jogú városnál legfeljebb 40 %-a,
b) községi önkormányzatnál legfeljebb 20 %-a,
c) az a) és b) pontban nem szereplő önkormányzatnál legfeljebb 30 %-a.
(4) A helyi önkormányzat a (3) bekezdés szerint rendeletben illetménykiegészítést állapíthat meg egységesen valamennyi érettségi végzettségű köztisztviselőnek, amelynek mértéke legfeljebb 20 %.”
 
Annak érdekében, hogy a 2018-as költségvetési rendelet-tervezet összeállításához megfelelő információk álljanak rendelkezésre, indokolt a Képviselő-testület szándékának ismerete.
 
Tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az illetményalap emelésével kapcsolatosan várható többletköltségek (rendszeres illetmény összege és a munkaadókat terhelő járulékok összege) a következők szerint alakulnak (az itt megjelölt összegek a 2017-ben irányadó létszámadatok alapulvételével adódtak).
 
A táblázat tájékoztató jelleggel nem csak a rendszeres munkabért, hanem az összes személyi jellegű kifizetés (alapilletmény, nyelvpótlék, vezetői pótlék, cafeteria, közlekedési és egyéb költségtérítés, jubileumi jutalom, helyettesítés) összegét is tartalmazza.
  
Megnevezés
2017. költségvetési rendeletben elfogadott összegek
2018. év a kötelező lépések és törvényi változások figyelembe vételével (illetmény alap: 38.650 E Ft)
2018. év 50.000 Ft-os illetményalap figyelembe vételével
Éves alapilletmény és kötelező pótlékok
E Ft
6 660
6 645
6 949
Járulék E Ft
 
1 465
1 329
1 390
Bér és járulék  összesen E Ft
8 125
7 974
8 339
Bér növekedés 2017. évhez képest E Ft
 
-15
289
Járulék változás 2017. évhez képest E Ft
 
-136
-75
Bér növekedés hatása járulékkal együtt 2017. évhez képest E Ft
 
-151
214
A garantált bérminimum változás hatása járulékkal együtt E Ft
 
515
515
Tájékoztató: összes várható személyi jellegű juttatás és járulék E Ft
9 807
9 354
9 617
 
Amennyiben az illetményalap 38.650 Ft-ról 50.000 Ft-ra változik, úgy egy dolgozó esetében növekedne a havi bérkiadás 25.000 Ft-tal és az azt terhelő járulék összegével és két dolgozót érint a garantált bérminimum változás. A garantált bérminimum változásához az 515 E Ft összegű forrást a jogszabály erejénél fogva biztosítani szükséges. A Képviselő-testület amennyiben támogatja az illetményalap emelést is, úgy a rendszeres bérek kifizetéséhez (mely tartalmazza a jegyző illetményéhez kapcsolódó lakosságszám arányos hozzájárulás növekményének összegét is) 885 E Ft összegű plusz forrás szükséges.
 
A munkaadók által fizetett szociális hozzájárulási adó mértéke 2018. január 1-jétől várhatóan további 2 százalékponttal csökken. A járulékcsökkenés 2018. évben 135 E Ft összegű megtakarítást jelent.
 
2018. évben az önkormányzatra nézve a garantált bérminimum változás és az illetmény alap emelése a járulékcsökkenés figyelembe vétele mellett 750 ezer Ft összegű többletterhet jelentene. Elvégezve a létszámváltozás és a nyugdíjazáshoz kapcsolódó 2017. évben biztosított többletjuttatás korrekcióját, a 2018. évi bér és járulék kiadás nem fogja meghaladni a 2017. évi összegeket.
 
Tájékoztatom továbbá a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy 2018. január 1-től a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók garantált bérminimumának havi összege a jelenlegi 161.000 Ft-ról 180.500 Ft-ra nő.
 
 
Tekintettel arra Gyomaendrőd Város Önkormányzata Csárdaszállás és Hunya Községek Önkormányzatával együtt közös önkormányzati hivatalt működtet, mindhárom település Képviselő-testületének azonos tartalmú döntést kell hoznia a köztisztviselői illetményalap emelésével kapcsolatban.
 
Tájékoztatom a Képviselő-testületet, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2017. november 30. napján tárgyalta az illetményalap meghatározásáról szóló előterjesztést, és az 552/2017. (XI. 30.) Gye. Kt. határozatával 2018. évre 50.000.-Ft összegben határozta meg a köztisztviselői illetményalapot.
 
A Kvtv. 59. § (6) bekezdése szerint, amennyiben a helyi önkormányzat képviselő-testülete az illetményalap emelése mellett dönt, úgy ezt a döntését rendeletben hozza meg, ezt megteheti önálló rendelet megalkotásával vagy az eltérő illetményalapot meghatározhatja a költségvetési rendeletében is. Önálló rendelet megalkotását tartom célszerűnek, a közös önkormányzati hivatal működtetése okán Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete alkot rendeletet, a normaszöveg megalkotására Csárdaszállás és Hunya Községek Képviselő-testületeinek egyetértésével a decemberi ülésén kerülhet sor.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a fent leírtak alapján szíveskedjen állást foglalni az illetményalap jövő évi emelése támogatásának tárgyában.
 

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Döntés illetményalap meghatározásáról"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: szervezeti, személyi ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete megállapítja, hogy az önkormányzati köztisztviselők bérezése rendezésre szorul, ezért egyetért a 2018. évi illetményalap Gyomaendrőd Város Önkormányzat rendeletében való megállapításával 50.000.-Ft összegben.  
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe