5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2017. december 12-i ülésére

Tárgy:   Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2018. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Ugrainé Gróf Éva
Előterjesztő:   Petneházi Bálintné polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Csárdaszállás Község 2018. évi koncepcióját Magyarország 2018. évi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény figyelembe vételével állítottuk össze. Jogszabály nem teszi kötelezővé az önkormányzatok számára a költségvetési koncepció összeállítását, mégis célszerűnek látjuk a következő évre várható bevételeket és kiadásokat számba venni, az alapvető célokat, feladatokat áttekinteni, az ismert és tervezett kötelezettségeket rendszerezni. 
 
A tervezés jelenlegi szakaszában meg kell határozni az alapvető célokat, számba kell venni az átengedett illetve helyben képződő bevételeket és az ismert kötelezettségeket, valamint át kell tekinteni az önkormányzat feladatainak körét.
 
Bevételek számbavétele

Központi támogatások

A/ Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása 
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
1.      Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,27 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,54 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,63 fő, Csárdaszállásé pedig 1,1 fő).  Településünkön a hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselői létszám 3 fő. Településünkre eső működési támogatás várhatóan 5.038 ezer Ft. Csárdaszállás Községi Önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.879 ezer Ft-tal szükséges hozzájárulni. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal csárdaszállási kirendeltségek 2018. évre tervezett bevételeit és kiadásait a koncepció 6. melléklete tartalmazza.
 
2.      Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás alaptámogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a koncepcióba a megállapított 1.572 ezer Ft támogatás került beépítésre. 
- Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. 10.001 fő lakosságszám alatti települések esetében a támogatás fajlagos összege 320.000 Ft/km. A koncepcióba a megállapított 2.528 ezer Ft támogatás összege került beépítésre. 
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók e feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 10.001 fő lakosságszám alatti település esetében a támogatás fajlagos összege 69 Ft/m2. 100 ezer Ft támogatás illeti meg azon önkormányzatot, ugyanis a feladaton kimutatott nettó kiadása nem haladja meg a 100 ezer Ft-ot.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók e feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 10.001 fő lakosságszám alatti település esetében a támogatás fajlagos összege 227.000 Ft/km. A koncepcióban a megállapított 1.235 ezer Ft támogatás került beépítésre.
 
3.      Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása
A központi költségvetés  támogatást biztosít a lakott külterülettel rendelkező települések a 2017. január 1-jei külterületi lakosok száma alapján. A támogatás 74 ezer Ft összegben várható.
 
4.      Egyéb önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2.700 Ft/fő, Csárdaszállás település esetében az ezen a jogcímen megállapított támogatás összege 3.500 ezer Ft.
Beszámítás összege

Az A/2-4. jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2016. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. Amennyiben a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 10.000 Ft alatt van, az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének kiegészítésére. Csárdaszállás esetében ezen érték 43.622 Ft, így az elvárt bevételként a 2016. évi iparűzési adóalap 0,55 %-át kell figyelembe vennünk. A elvárt bevétel összege 7881 ezer Ft. A település-üzemeltetési feladatok, lakott külterülettel kapcsolatos feladatok és egyéb kötelező önkormányzati feladatok alapján meghatározott 9.009 ezer támogatás összegéhez viszonyítva az elvárt bevétel 7.881 ezer Ft. 2018. évben az önkormányzatot 1128 ezer Ft központi támogatás illeti meg. (A 2017. évben a központi költségvetési törvény az önkormányzat részére 240 ezer Ft összegű szolidaritási hozzájárulás fizetési kötelezettséget írt elő.)
 
B/. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása
Ebben a kategóriában a törvény alapján a támogatás a 32.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok egyes szociális jellegű feladataihoz járul hozzá. Csárdaszállás Községi Önkormányzat egy főre jutó adóerő-képessége 43.622 Ft, ebből az következik, hogy az önkormányzat a törvény alapján nem részesül ilyen jogcímen támogatásban. 
 
C/. A települési önkormányzat szociális feladatainak támogatása
A települési Önkormányzat szociális feladatai körében 2018. évben is működteti falugondnoki szolgálatot, melyre a központi költségvetés 2.500 ezer Ft támogatást biztosít. A falugondnok részére szociális ágazati összevont pótlék jogcímen 272 ezer Ft összegű támogatás várható. Az önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a településen iskolába járó alsós tanulók étkeztetéssel kapcsolatos feladatainak ellátása, melyhez az önkormányzat 13 fő étkezési kiadásaihoz várhatóan 988 ezer Ft támogatásban részesül. A gyermekétkeztetés feladat körében az önkormányzat a 14 fő rászoruló gyerekek szünidei étkeztetésének támogatása keretében várhatóan 255 ezer Ft összegű támogatásban részesül.
 
D/. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a községet megillető támogatás költségvetési törvény szerinti összege 1.800 ezer Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés feladatokra kell fordítani. Ezen jogcímen az előző évhez képest 600 ezer Ft összegű támogatásnövekedést irányzott elő a központi költségvetési törvény.
 
Saját bevételek
 
1. Közhatalmi bevételek
A helyi adó bevételként az önkormányzat 27.760 ezer Ft összeggel számol, az előző évihez képest az iparűzési adó 3.000 ezer Ft-tal kevesebb és az építményadó bevételnél mintegy 200 ezer Ft-tal többet tervez.
Gépjárműadó bevételből az önkormányzatot megillető bevétel 40 %, a központi költségvetést megillető rész 60%. Tervezett önkormányzati bevétel 1.500 ezer Ft.
A Mezőőri szolgálat költségeinek finanszírozására az önkormányzat mezőőri járulékot szed be, melynek bevétele 2.200 ezer Ft összegben várható.

2. Önkormányzati vagyon bérbeadásával kapcsolatos bevételek 
Az Önkormányzati lakások tervezett lakbér bevétele 2.200 ezer Ft, az előző évi szinten várható. Egyéb helyiségek bérbeadásából és haszonbérből származó tervezett bevétel 2.700 ezer Ft.
 
3. Közfoglalkoztatás keretében megtermelt késztermékek értékesítéséből származó tervezett bevétel 1.575 ezer Ft.
 
Működési célú támogatások államháztartáson belülről

1. Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2018. évben is tovább szeretné folytatni közfoglalkoztatási programját. 2018. év a Start mezőgazdasági mintaprogram keretében 15 fő alkalmazását, a közút mintaprogram keretében 6 fő foglalkoztatását, illetve a hosszabb időtartamú közfoglalkozás keretében 1 fő 6 órás foglalkoztatását tervezi 100 %-os támogatással. A közfoglalkozásba bevonhatók száma az elmúlt 1 év alatt 13 fővel csökkent. Az Önkormányzat 2018 évben összesen 22 fő közfoglalkoztatott alkalmazását tervezi, melyhez 28.740 Ft összegű Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatala általi támogatás várható.
 
2. A Mezei Őrszolgálat működéséhez a központi költségvetés havonta 90 ezer Ft támogatást biztosít. Éves szinten az önkormányzat 1.080 ezer Ft támogatásra számol.
 
3. Egyéb működési célú átvett pénzeszköz a mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódó földalapú támogatás, mely 1.298 ezer Ft. A hulladéklerakó bérleti díjának Csárdaszállás Községre eső összege 360 ezer Ft.
Felhalmozási célú bevételek

Lakáskölcsön visszafizetéséből származó tervezett bevétel 280 ezer Ft.
 
Az önkormányzat 2018. évi működési és felhalmozási bevételeinek tervezett részletes kimutatását 2. és 3. melléklet tartalmazza.
 
Kiadások számbavétele

A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy az előterjesztés készítésének időszakában ismert változások kerüljenek beépítésre a koncepcióba, az egyéb kiadások vonatkozásában pedig az előző év tervszámai jelenjenek meg.
 
Működési kiadások

Az önkormányzat jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége körében számolja el a választott tisztségviselők (polgármester, alpolgármester, 3 fő képviselő) juttatását, illetve a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal csárdaszállási kirendeltsége költségeinek a központi költségvetés által nem finanszírozott részének összegét.
 
Az Önkormányzat kötelező feladatai körében 2018. évben is tervezi a településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (közvilágítás, zöldterület gazdálkodás, köztemető fenntartás, közutak és belvízelvezető csatornák fenntartás, hulladék kezelését, és egyéb községgazdálkodási feladatok) megvalósítását. A településüzemeltetés feladatainak egy részét az önkormányzat közfoglalkoztatás keretében (zöldterület gazdálkodás, közutak és belvízcsatorna karbantartás) tervezi elvégezni.
 
Az önkormányzat a közterület rendjének fenntartása érdekében mezőőri szolgálatot működtet, 1 fő mezőőr közalkalmazott foglalkoztatásával.
 
Az önkormányzat a kulturális feladatai körében nyilvános mozgó könyvtárat működtet a Békés Megyei Tudásházzal együttműködve.
 
Az Önkormányzat 2018. évben is tervezi működtetni szociális tevékenysége körében a falugondnoki szolgálatot 1 fő falugondnok közalkalmazott foglalkoztatásával. Az önkormányzatnak biztosítani kell a Csárdaszálláson működő általános iskola alsó tagozatos diákjainak étkeztetését, valamint a rászoruló gyerekek szünidei étkeztetését.
 
Az önkormányzat 2018. évi koncepciója összeállítása során a közalkalmazottak és köztisztviselők személyi juttatásának alakulását a kormány által 2016. évben már 2018. évre is meghatározott garantált bérminimum összege határozza meg. (161.000 Ft-ról 180.500 Ft-ra növekszik).

Az elmúlt években a települési támogatás bevezetésével jelentősen átalakult az önkormányzatok segélyezési feladata. A települési támogatás körébe tartozó lakásfenntartási támogatás teljes egészében átkerült az önkormányzati segélyezés hatáskörébe. A segélyek forrását ily módon az önkormányzatoknak saját erőből kell biztosítania. A segélyezés és különösen a foglalkoztatást helyettesítő támogatás átalakításával a Kormány elsődleges célja, hogy minél többen dolgozzanak, ha másként nem közfoglalkoztatottként.
 
Az önkormányzat működési kiadásait feladatonként, kormányzati funkciónként az 5. melléklet mutatja be.
 
Felhalmozási kiadások

A koncepció jelenleg fejlesztési kiadásként a Kisezüsti út építésének saját erejét 20.000 ezer Ft összegben tartalmazza, melyre az önkormányzat pályázatot már benyújtotta. A gyomaendrődi közigazgatási határig a 46-os számú főúttal párhuzamosan tervezett kerékpárút építési pályázat a TOP pályázati felhívásra benyújtásra került, a pályázat támogatás intenzitása 100 %, jelen ismereteink szerint önerőt nem igényel. Az önkormányzat a felújítások között az ALFÖLDVÍZ Zrt-vel kötött szerződés alapján a 2018. évben esedékes ivóvíz rekonstrukciós kiadást tervez 924 ezer Ft összegben. Az önkormányzat Tűzfal védelmi szoftver licenc díjának fedezetére 200 ezer Ft-ot különít el. Az önkormányzatnak célszerű olyan fejlesztéseket megvalósítani, mely pályázat útján valósul meg, ezáltal külső forráshoz jut.
 
Az önkormányzat 2018. évi tervezett felhalmozott kiadásait a koncepció 7. melléklete mutatja be.
 
A 2018. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
Megnevezés
Összeg ezer Ft-ban
Működési bevételek
74.131
Felhalmozási bevételek
280
Finanszírozási bevételek
33.171
Bevételek összesen
107.582
Működési kiadások
80.658
Felhalmozási kiadások
26.924
Finanszírozási kiadások
0
Kiadások összesen
107.582
Forrás hiány
0

A koncepció jelenleg 33.171 Ft összegű finanszírozási bevételt (előző évi költségvetési maradványt) tartalmaz, feladattal terhelten. Az önkormányzat 2017. évi gazdálkodása maradványának összege jelenleg nem ismert. 2017. október 31.-i pénzkészlete 81.262 ezer Ft volt, mely alapján arra lehet következtetni, hogy jelentős maradvánnyal fog rendelkezni, mellyel 2018. évi költségvetési pozícióját fogja javítani.
 
Az összeállított koncepció számadatai alapján megállapítható, hogy az önkormányzat tárgyévben keletkező működési bevétele biztosítja működési kiadásait. A tervezett felhalmozási kiadások forrására az önkormányzat előző években felhalmozott költségvetési maradványa nyújt fedezetet. Az önkormányzat 2018. évi költségvetési egyensúlyát a koncepció 1. mellékletében az önkormányzat költségvetési mérlege mutatja be.
 
Csárdaszállás Község Polgármestere a község 2018. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjeszti.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és az alábbi döntési javaslat elfogadását.

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság    
 
Döntési javaslat

" Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2018. évi költségvetési koncepciója "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a település 2018. évi költségvetési koncepcióját elfogadja azzal, hogy a költségvetési rendelet tervezet összeállítása során a következő alapelvek érvényesüljenek:
 
·         a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
·         működési hiány nélküli költségvetést kell benyújtani,
·         a fejlesztési elképzeléseket úgy célszerű számba venni, hogy ahhoz pályázati források igénybevételével, minél kevesebb saját forrás felhasználására kerüljön sor. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe