2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2018. április 24-i ülésére

Tárgy:   Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi zárszámadási rendelete
Készítette:   Ugrainé Gróf Éva
Előterjesztő:   Petneházi Bálintné polgármester
Véleményező bizottság:  

 
Tisztelt Képviselő-testület!

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §. alapján elkészült Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi költségvetésének beszámolója.
 
A feladatellátás általános értékelése

Csárdaszállás Községi Önkormányzat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján az igazgatási feladatokat 2013. január 1-től a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltsége útján látja el.
 
Az Önkormányzat 2017. évben is működtette a mezőőri szolgálatot 1 fő közalkalmazott alkalmazásával, aki a település egészén látta el feladatát. A mezőőri szolgálat működéséhez az önkormányzat a Földművelésügyi Minisztériumtól támogatásban részesült, valamint mezőőri járulékot szed be.
 
A falugondnoki, tanyagondnoki szolgálat 1 fő közalkalmazott munkavégzésével szintén a település egészén látta el feladatát. A falugondnoki szolgálat feladathoz az önkormányzat állami támogatásban részesül.
 
A település működtet könyvtárat, melynek feladatait egy kulturális közfoglalkoztatott végzi. A könyvtár mozgókönyvtári feladatokat is ellát.
 
Az önkormányzat kötelező feladatai közé tartozik a települési hulladék kezelése, köztisztasági tevékenységhez kapcsolódó feladatok ellátása, valamint a település közvilágításának biztosítása. Az önkormányzat a községgazdálkodás keretében gondoskodik az önkormányzatok bérlakásainak fenntartásáról, hasznosítja az üresen álló ingatlanait, biztosítja a közkifolyók üzemeltetését.
 
Az Önkormányzat a településen óvodai nevelési feladatot is ellát, a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás által fenntartott Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda keretei között.
 
A település alsó tagozatos tanulóinak nevelése a KLIK gyomaendrődi tankerületének fenntartásában lévő Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium Intézményében történik. Az önkormányzat kötelező feladata a gyermekek étkeztetésének biztosítása.
 
Az önkormányzat egyik legfontosabb mutatója a település lakosságszámának alakulása. A település lakosságszáma évről évre csökken. 2010-ben még 505 fő élt Csárdaszálláson, 2017. január 1-jén viszont már csak 438 fő volt a település állandó lakosainak létszáma. Az önkormányzat az elvándorlás megakadályozása érdekében több kedvezményt próbál biztosítani, melyek az alábbiak:
 
- A településen letelepedők részére kamatmentes lakásvásárlási visszatérítendő támogatást nyújt 200 ezer Ft összegben.
- A településen élő családok részére újszülött gyermekenként 25 ezer Ft támogatást nyújt.
- Bérlakást biztosít.
 
Bevételek és kiadások alakulása

Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a település 2017. évi költségvetését a 4/2017. (II.8.) önkormányzati rendeletével határozta meg. A rendelet módosítására 2017. évben 4 alkalommal került sor, mely változás pótelőirányzatokat, meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változásait, valamint a saját hatáskörben végzett előirányzat módosításokat tartalmazza.
 
A 2017. évi előirányzat főbb összegei az alábbiak voltak:
 
A költségvetés eredeti bevételi és kiadási főösszege 166.557 ezer Ft, melyből 74.878 ezer Ft költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradvány.
A módosított előirányzat az alábbiak szerint alakult:
 
A tárgyévi bevételek és kiadások módosított főösszege 171.981 ezer Ft. A tárgyévi kiadási módosított előirányzaton belül 1.908 ezer Ft működési tartalék, illetve 30.247 ezer Ft felhalmozási célú tartalék előirányzat szerepel.
 
Az Önkormányzat bevételei és kiadásai a 2017. évben az alábbiak szerint alakultak:
 
                                                                                                          Adatok ezer forintban
Megnevezés
2017. évi eredeti
előirányzat
2017. évi módosított előirányzat
2017. évi
Teljesítés
 
Teljesítés %
Bevételek
 
 
 
 
Intézményi működési bevétel
7075
8103
6126
75,6
Önkormányzati lakások lakbér bevétele
2300
2300
2189
95,2
Működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről
43919
46897
41681
88,9
Működésre átvett pénzeszköz államháztartáson kívülről
169
169
88
52,1
    Iparűzési adó
25000
25000
23422
93,6
    Építmény adó
3300
3300
2901
87,9
    Magánszemélyek kommunális adója
660
702
701
99,8
    Pótlékok, birságok bevétele
100
100
70
70,0
    Gépjármű adó
1500
1500
1494
99,6
     Szabálysértési bírság
0
0
0
0,0
    Mezőőri járulék bevétele
2300
2300
2021
87,8
   Helyi jövedéki adó
0
0
0
0,0
Közhatalmi bevételek összesen
32860
32902
30609
93,0
Önkormányzatok működési költségvetési támogatása
5117
5405
5524
102,2
Működési bevételek összesen
91440
95776
86217
90,0
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz ért. stb.
0
800
800
100,0
Felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson kívülről
39
39
39
100,0
Felhalmozási célra átvett pénzeszközök
200
315
315
100,0
Önkormányzatok felhalmozási költségvetési támogatása
0
0
0
0,0
Felhalmozási bevételek összesen
239
1154
1154
100,0
Finanszírozási bevétel-működési célú
6856
7029
7029
100,0
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú
68022
68022
68022
100,0
Tárgyévi bevételek összesen
166557
171981
162422
94,4
Kiadások
 
 
 
 
Személyi juttatás
47940
49358
41644
84,3
Munkaadókat terhelő járulék
6780
6963
5945
85,3
Dologi kiadás
33344
33595
18669
55,6
Működési célú támogatásértékű kiadás
7168
7349
5913
80,4
Működési célú pénze. átadás államháztartáson kívülre
800
800
500
62,5
Működési célú tartalék
0
1908
0
0,0
Ellátottak pénzbeli ellátása
2070
2440
1285
52,6
Működési kiadás összesen
98102
102413
73956
72,2
Felújítás
10643
12607
11267
89,3
Beruházás
22695
24521
2914
11,9
Egyéb felhalmozási kiadás
34923
32247
2000
6,2
Felhalmozási kiadás összesen
68261
69375
16181
23,3
Finanszírozási kiadások
194
193
193
100,0
Tárgyévi kiadások összesen
166557
171981
90330
52,5
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat a 2017. évi költségvetési bevételének módosított előirányzatát 94,4 %-ban, kiadásait 52,5%-ban teljesítette.
Az Önkormányzat bevételeinek alakulása:

Az Önkormányzat működésének bevétele 90,0 %-ban teljesült.
 
 Az Önkormányzat működéséhez a feladatfinanszírozás keretében 5.524 ezer Ft összegű állami támogatásban részesült.
 
Az Önkormányzat részére 2017. évre település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatokhoz (zöldterület gazdálkodáshoz 1.572 ezer Ft, közvilágítás fenntartás támogatására 2.528 ezer Ft, köztemető fenntartásra 100 ezer Ft, közutak fenntartásához 1.235 ezer Ft), az egyéb kötelező önkormányzati feladatokhoz 3.500 ezer Ft, a lakott külterülettel kapcsolatos feladatokhoz 74 ezer Ft támogatás, mindösszesen 9.009 ezer Ft állami támogatás került megállapításra. Ezen támogatás összegét a központi költségvetési törvény alapján csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel az önkormányzatok adóerő-képessége alapján kerül meghatározásra, melynek összege a 2016. évi iparűzési adóalap alapján 8.905 ezer Ft 105 %-a beszámításra került 9.351 ezer Ft összegben. 2017. évben az önkormányzatot megillető támogatás és a beszámítás különbségeként 342 ezer Ft összegű eltérést mutat, melynek 70 %-ának megfelelő 240 ezer Ft összegű szolidaritási hozzájárulási adó kötelezettség keletkezett a központi költségvetés felé.
 
Az önkormányzat feladatmutatók alapján a falugondnoki szolgálat működtetéséhez 2.500 ezer Ft támogatásban, gyermekétkeztetési feladatokhoz 1.048 ezer Ft összegű támogatásban, a rászoruló gyerekek szünidei étkeztetésének támogatására 277 ezer Ft összegű támogatásban, szociális ágazati pótlék és kiegészítő pótlék kifizetéséhez 278 ezer Ft támogatásban részesült. Az önkormányzat 2 fő közalkalmazott részére a garantált bérminimum emelés és szociális hozzájárulási adó csökkentés hatásának kompenzálására 101 ezer Ft összegű támogatásban részesült.  Az önkormányzat a közművelődési feladatokra 1.200 ezer Ft összegű támogatásra volt jogosult. A feladatalapú állami támogatás 2017. évi elszámolása során az önkormányzatnak 134 ezer Ft összegű gyermekétkeztetéssel kapcsolatos támogatás visszafizetési kötelezettsége keletkezett. A Magyar Államkincstár által az állami támogatás 2017. évi nettó finanszírozásának elszámolása során 120 ezer Ft összegű szociális és gyermekjóléti feladatok támogatásának túlfinanszírozására került sor, melynek visszafizetésére a 2018. évi állami támogatás megelőlegezésének elszámolása keretében 2018. évben került sor.
 
A szociális feladatok jogcímen állami támogatásban a 32.000 Ft egy lakosra jutó adóerő-képesség alatti települési önkormányzatok részesülhetnek. Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2016. évi egy főre jutó adóerő-képessége 51.170 Ft, így az önkormányzat a központi költségvetési törvény alapján nem részesült ilyen jogcímen támogatásban.
 
A települési önkormányzat közhatalmi bevételei 93,0 %-ban teljesültek.
 
 Adóbevételek teljesülése:

 Az adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
 
                                                                                              Adatok ezer forintban
Adónem
2017. évi eredeti előirányzat
2017. évi módosított előirányzat
2017. évi teljesített
bevétel
Teljesülés %-a
eredeti előirányzathoz
Építményadó
3.300
3.300
2.901
87,9
Kommunális adó
660
702
701
99,8
Iparűzési adó
25.000
25.000
23.422
93,6
Gépjárműadó
1.500
1.500
1.494
99,9
Pótlék és bírság
100
100
70
70,0
Összesen:
30.560
30.602
28.588
93,5
 
Az adóbevételek az eredeti tervezetthez képest 93,5 %-ban teljesültek. Ez 1.972 ezer Ft-tal kevesebb, mint az eredeti tervezett éves bevétel. Az önkormányzatnak a 2017. évre vonatkozóan az 1 főre jutó adóerő képessége 51.170 Ft-ról 43.622 Ft-ra csökkent. A 2016. évi helyi iparűzési adó bevallások alapján a 2017. szeptemberre előírt adóelőleg csökkent, ami azt eredményezte, hogy a 2017. évben realizálódott iparűzési adóbevétele az előző évihez képest kevesebb lett.
 
Az adóhátralékok alakulását az alábbi táblázat szemlélteti:
Adatok ezer forintban
Adónem
Nyitó hátralék 2017.01.01.
Nyitó hátralékból még fennáll 2017.12.31.
Folyó évi hátralék keletkezése 2017.12.31.
Összes hátralék 2017.12.31.
Építményadó
9.300
9.267
2.408
11.675
Kommunális
 adó
867
432
135
567
Iparűzési adó
28.985
26.479
1.715
28.194
Gépjárműadó
1.604
1.450
61
1.511
Pótlék
34.742
33.490
864
34.354
Bírság
6.476
6.380
80
6.460
Összesen:
81.975
77.498
5.263
82.761
 
2017. év végéig 786 ezer forinttal nőtt az adóhátralék a 2017. év elején fennálló adóhátralék összeghez képest. Az összes hátralék 92,4 %-a, 76.510 ezer Ft, egy Kft tartozása , mely felszámolás alatt áll 2010. évtől kezdve. Ezen hátraléknak a behajtására az önkormányzati adóhatóságnak már nincs lehetősége, a Kft felszámolása 2015. november 18-án befejeződött, a kimutatott adóhátralékot várhatóan 2020. évben tudja az adóhatóság törölni elévülés miatt.  Az önkormányzat által behajtható hátralék összege 6.251 ezer Ft, mely összeg az előző évihez képest 1.573 ezer Ft-tal csökkent.
 
Az önkormányzat adóerő-képességének alakulása során, megállapítható, hogy a felszámolás alatt álló vállalkozás tartozásai a tárgyévi adóerő-képesség alakulását nem befolyásolják, mivel a felszámolás kezdetekor (2010. évben) beadott iparűzési adó záró bevallásuk 0 Ft fizetési kötelezettséget mutatott. Az adóerő-képesség megállapításakor mindig a legutolsó lezárt bevallási időszakra (2017. évre vonatkozóan a 2016. évre) beadott adóbevallások adatai kerülnek beszámításra.
2016. január 1. napjával az adótartozások végrehajtásához való jog az eddigi öt évről négy évre csökkent. Ez még szorosabbá tette a végrehajtási cselekmény elvégzésének időszakát. 2017. évben a következő összegű adótartozások kerültek leírásra elévülés miatt: építményadó 9 ezer Ft, magánszemélyek kommunális adója 200 ezer Ft, vállalkozók kommunális adója 39 ezer Ft, iparűzési adó 770 ezer Ft, gépjárműadó 204 ezer Ft, pótlék 1.194 ezer Ft, összesen 2.516 ezer Ft. Ebből a legjelentősebb tétel három felszámolás során megszűnt vállalkozás tartozásának leírásából adódik, mely összeg 1.546 ezer Ft volt.
 
Az Önkormányzat saját működési bevételei 79,9 %-ban teljesültek. A Start munkaprogram keretében megtermelt mezőgazdasági késztermékek értékesítésének bevétele 100,0 %-ban teljesült. Az önkormányzat bérleti díj bevétele 58,1 %-ban, az önkormányzati lakások lakbérbevétele 95,2 %-ban teljesült. Az önkormányzati bérleti díj időarányostól történő elmaradása  abból adódik, hogy a ALFÖLDVÍZ ZRT bérleti díja 2017. I. félévi időszakra vonatkozóan tárgyévben nem realizálódott.
 
A működési célú támogatás értékű bevétel 88,9 %-ban teljesült. Az önkormányzatnál 41.681 ezer Ft működési célú támogatás értékű bevétel realizálódott. A közfoglalkoztatás támogatása 38.274 ezer Ft, a mezőőri szolgálat működtetési támogatása 1.080 ezer Ft, a mezőgazdasági tevékenységhez kapcsolódóan 749 ezer Ft földalapú támogatás, a gyermekvédelmi támogatás (Erzsébet-utalvánnyal biztosított természetbeni támogatás) összege 370 ezer Ft, nyári diákmunka foglalkoztatásának támogatása 847 ezer Ft, a Regionális hulladékkezelő Kft. által megfizetett bérleti díj települést megillető része 361 ezer Ft volt.
 
A felhalmozási célú bevételek 100,0 %-ban teljesültek. A lakáskölcsön törlesztése 325 ezer Ft összegben teljesült.  Az önkormányzat 800 ezer összegben értékesítette Csárdaszállás Falutelep 3. szám alatti ingatlant, melyet bérlakásként hasznosított korábban.
 
Az Önkormányzatnak 2017. évet megelőzően 74.878 E Ft összegű maradványa keletkezett, mely összeg a 2017. évi költségvetési pozícióját pozitívan befolyásolta. Az Önkormányzat 2017. évben 173 ezer Ft összegű finanszírozási bevételben részesült, mely összeget a 2018. évi állami támogatás megelőlegezésére kapott a decemberi bérek kifizetéséhez.
 
Az Önkormányzat kiadásainak alakulása:

Az Önkormányzat kiadásai a módosított előirányzathoz képest 52,5 %-ban teljesültek, melyből a működési kiadások 72,2 %-os teljesítést mutat, a tervezett felhalmozási kiadások 23,3 %-ban teljesültek.
 
A működési kiadásokon belül a személyi juttatás 84,3 %-ban került kifizetésre. A személyi juttatás körében 2 fő közalkalmazott (a mezőőr és a falugondnok) személyi juttatása a garantált bérminimum növekedésével változott, az alapilletményen felül bruttó 200-200 ezer Ft (járulékkal terhelt) béren kívüli juttatásban részesültek. A falugondnok szociális ágazati összevont ágazati és kiegészítő pótlékban is részesült, melynek összeget állami támogatás finanszírozta. A személyi juttatások között került elszámolásra a főállású polgármester, a tiszteletdíjas alpolgármester, valamint 3 fő képviselő juttatása. A főállású polgármester az alapilletményen felül  bruttó 200 ezer Ft (járulékkal növelt) béren kívüli cafetéria juttatásban részesült.
 
Az önkormányzatnak 2017. évben is lehetősége volt a közmunkaprogram keretében a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatal Munkaügyi Kirendeltsége támogatásával 35 fő közfoglalkoztatott alkalmazására. A közfoglalkoztatási mintaprogram keretében átlagosan 16 fő mezőgazdasági tevékenységet végzett. A kistérségi startmunka belvíz programjában átlagosan 4 fő és a kistérségi startmunka közút programjában átlagosan 7 fő foglalkozására, az útőr program keretében átlagosan 1 fő foglalkoztatására került sor. A hosszabb időtartamú közfoglalkozás keretében átlagosan 1 fő vett részt. Az önkormányzat a közfoglalkozás támogatása 100 %-os mértékű volt.  A közmunkaprogram keretében átlagosan 29 fő vett részt.
 
A munkaadókat terhelő járulék 85,9 %-ban teljesült. Szociális hozzájárulás címén az előző évhez képest 27%-ról 22%-ra csökkent a járulékfizetési kötelezettség a bruttó személyi juttatás után, a közfoglalkozás bérköltsége továbbra is 50%-os járulék kedvezményben részesült. A béren kívüli juttatásokat 34,22 %-os közteher,15-%-os egészségügyi hozzájárulás és 14 %-os munkáltatót terhelő személyi jövedelemadó terhelte.
 
A dologi kiadások tervezett módosított előirányzatának 55,6 %-a lett felhasználva. Az önkormányzat dologi kiadásai közt számolja el a kötelező feladatai ellátása során a település hulladék kezelésével, a köztisztasági tevékenységi feladatokkal, a települési közvilágítási feladatokkal kapcsolatos kiadásait. A községgazdálkodás kiadásai között jelentkeznek az önkormányzat bérlakásainak fenntartásával, a közkifolyók üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő kiadások. A településüzemeltetéshez, belvíz, zöldterület-gazdálkodáshoz és útfenntartáshoz kapcsolódó kiadások nagyrészt a közfoglalkozás keretében valósultak meg.
 
A működési célú támogatásértékű kiadások 80,4 %-ban teljesültek, ezen kiadások a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállást érintő általános működési kiadásai kiegészítését tartalmazza.
 
Az alábbi táblázat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltségének 2017. évben felmerült kiadásait és realizálódott bevételeit tartalmazza a Csárdaszállás Községi Önkormányzat kiegészítő támogatásának elszámolásához.
 
                                                                                  Adatok ezer Ft-ban
Kiadások
Összeg
Személyi juttatás
8249
Munkaadókat terhelő járulék
1886
Dologi kiadás
975
Kiadás összesen
11.110
Bevétel
 
Saját bevétel
0
Működési állami támogatás
5.084
Bérkompenzáció támogatása
220
Önkormányzati hozzájárulás
5.806
Bevétel
11.110
 

2017. évben a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltsége működési kiadása 11.110 ezer Ft összegben merült fel (Személyi juttatás 8.249 Ft, munkaadókat terhelő járulék 1.886 ezer Ft, valamint dologi kiadás 975 ezer Ft). 2017. évben az Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási kirendeltségére eső állami támogatást Gyomaendrőd Város Önkormányzata igényelte és továbbította a Közös Önkormányzati Hivatal felé. A kirendeltségen 3 fő köztisztviselő foglalkoztatásával, valamint a jegyző és aljegyző lakosságszám arányos személyi juttatása és járuléka lett elszámolva. A Hivatal csárdaszállási kirendeltsége működéséhez 2017. évre 5.084 ezer Ft állami működési támogatást kapott 1,11 fő köztisztviselői létszámra. A kirendeltség dolgozói részére bérkompenzáció jogcímen az állam 220 ezer Ft összegű támogatást biztosított. A Csárdaszállás Községi Önkormányzat a Hivatal Csárdaszállási kirendeltségének a 2017. évi működési kiadásait az elszámolás alapján 5.806 ezer Ft összegű Önkormányzati hozzájárulással kellett kiegészíteni. Az önkormányzat 2017. évben 5.384 ezer Ft összegű támogatást utalt Gyomaendrőd Önkormányzata részére, melyből 2016. évről áthúzódó kiegészítő támogatás 786 ezer Ft, melyet a kirendeltség 2016 október, november és december hónapban jelentkezett működési kiadásaihoz, illetve 2016. évi átfogó belső ellenőrzéshez kellett biztosítania az önkormányzatnak. Az önkormányzat a 2017. évi működéséhez saját forrásból 4.598 ezer Ft összegű kiegészítő támogatást teljesített Gyomaendrőd Város Önkormányzata felé. A 2016. év végi elszámolás során 2017. évre vonatkozóan 1.208 ezer Ft összegű támogatást kellett még 2018. évben átutalni.

 
Civil szervezetek 500 ezer Ft támogatásban részesültek:
 
-         400 ezer Ft Csárdaszállás Szabadidősport Klub működési támogatására,
-         100 ezer Ft Mezőberényi Polgárőr Egyesület működési támogatására.
 
Ellátottak pénzbeli juttatásai körében az önkormányzat 915 ezer Ft támogatást fizetett ki, melyből 3 újszülött támogatására 75 ezer Ft került kifizetésre ünnepélyes keretek közt. 21 fő részére összesen 210 ezer Ft összegben beiskolázási támogatás pénzbeli kifizetésére került sor, továbbá 370 ezer Ft értékben Erzsébet utalványt biztosított az önkormányzat a rászorulók részére, melynek forrása működési célú fejezeti kezelésű természetbeni támogatás volt. Települési támogatás jogcímen 630 ezer Ft (lakásfenntartási támogatás) lett kifizetve.
 
Felújítások

Az Önkormányzat 2017. évi gazdálkodása során 11.267 ezer Ft-ot költött felújításra.  Az önkormányzat a Mártírok útja felújítására az adósságkonszolidációban nem részesült települési önkormányzatok fejlesztési keretéből 2016. évben kapott 6.500 ezer Ft összegű támogatásból, melynek megvalósítására 2017. évben kerül sor. Az önkormányzat döntése alapján felújításra került a Kossuth útparkoló és a Temető út összesen 1964 ezer Ft összegben, valamint 3 önkormányzati épület villamos biztonságtechnikai felújítás történt 2770 ezer Ft összegben. A település ivóvíz rekonstrukciójára 33 ezer Ft kiadás merült fel.
 
Fejlesztések

A fejlesztési kiadások teljesítésére 2914 ezer Ft összegben került sor. Fejlesztési kiadás teljesítéseként a közút közmunkaprogram keretében gépek beszerzésére 1.005 ezer Ft értékben került sor a közfoglalkoztatás támogatásából. Az önkormányzat 677 ezer Ft összegben szárzúzó gépet vásárolt. Az önkormányzat igazgatási feladatainak korszerűbb, hatékonyabb ellátása érdekében 1 db nagyteljesítményű monochron MF nyomtató, fénymásoló gépet szerzett be 581 ezer Ft összegben, valamint szoftvert vásárolt a mezőőri járulék beszedésének nyilvántartásához 292 ezer Ft összegben. Az önkormányzat közművelődési feladatai színvonalasabb ellátása érdekében színpadtechnikai berendezést vásárolt 150 ezer Ft értékben. Az önkormányzat kisértékű tárgyieszköz beszerzése körében 88 ezer Ft összegben bontó kalapácsot, az egyik bérlakásba 35 ezer Ft összegben elektromos vízmelegítőt, az igazgatási feladat ellátásához 2 db 62 ezer Ft összegben irodai széket, 6 ezer Ft összegben ágvágót és 18 ezer Ft összegben búvárszivattyút vásárolt.
 
Az önkormányzat 2017. évben pályázott a 46-os főút mentén a Csárdaszállás-Gyomaendrőd közötti kerékpárút, illetve a Kisezüsti út építésre. A Kisezüsti út építésének pályázata nyert 2018. évben fog megvalósulni.
 
Egyéb felhalmozási kiadások 2.000 ezer Ft összegben teljesültek. Az önkormányzat 2 fő részére nyújtott kamatmentes lakáskölcsönt összesen 400 ezer Ft összegben. Az önkormányzat 2003. évben 1600 ezer Ft összegű fejlesztési célú támogatást kapott az Endrőd és Vidéke Takarékszövetkezettől magastető beruházásához, de mivel nem tartott igényt a tulajdonjog bejegyzéséhez, ezért megállapodás alapján az összeg visszafizetésre került.
 
Az Önkormányzat maradványának alakulása

Az önkormányzat 2017. évi költségvetésének végrehajtása során 72.092 ezer Ft maradványa keletkezett, melyből 2018. évi költségvetése tervezésekor az alábbi feladatok lettek meghatározva:
 
1.      6.527 ezer Ft működési célú maradvány a közfoglalkoztatási támogatás előleg, melynek elszámolása 2017. december, 2018. január és 2018. február havi bér kiadáshoz kapcsolódik,
2.      293 ezer Ft 2018. évi állami támogatás megelőlegezés visszafizetése,
3.      5.835 ezer Ft működési rendkívüli események kiadásához,
4.      59.437 ezer Ft felhalmozási célú maradványt az alábbi kiadásokra tervezi felhasználni:
  • 20.000 ezer Ft Kisezüst útépítés pályázati saját erő,
  • 5.000 ezer Ft járda felújítás,
  • 4.437 ezer Ft felújítás, fejlesztési költségre (Arculati kézikönyv elkészítésének kiadása, Tűzfal védelmi szoftver beszerzés, kis értékű tárgyi eszköz beszerzés stb),
  • 30.000 ezer Ft felhalmozási célú tartalék pályázati saját erő.
Az önkormányzat vagyonának alakulása

Az önkormányzat tárgyi eszközeinek nettó értéke 2017. évben 604.216 ezer Ft-ról 716.680 ezer Ft-ra nőtt. A 2017. évben megvalósult felújítások és fejlesztések összesen 14.181 ezer Ft-tal járultak hozzá a növekedéshez. Az önkormányzat vagyonát a Békés Megyei Ivóvízminőség-javító program keretében megvalósult beruházás miatt a régi viziközmű vagyon 22.760 ezer Ft összege csökkentette, 115.386 ezer Ft összege a vízi közmű vagyon újraértékelése 115.386 ezer Ft összege  növelte. A tárgyévben elszámolt értékcsökkenés 25.165 ezer Ft-tal csökkentette az önkormányzat vagyonát. Az önkormányzat tevékenysége során arra törekszik, hogy megóvja a tulajdonában lévő vagyontárgyak állagát, ennek érdekében minden évben szerepel tervei között ingatlan felújítás, illetve pénzügyi lehetőségeihez mérten beruházási, fejlesztési kiadás.
Csárdaszállás Községi Önkormányzata 3.596 ezer Ft részesedéssel rendelkezik, egyrészt az Alföldvíz Zrt-ben 3.346 ezer Ft összegben, valamint a Gyomaközszolg Kft-ben 250 ezer Ft összegben.
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi gazdálkodása kiegyensúlyozott volt, a rendelkezésre álló bevételei biztosították a feladat ellátásához szükséges forrásokat. Az évek során megfelelő tartalék keletkezett, melyből finanszírozni tudja fejlesztési elképzeléseit. Amennyiben pályázat útján megfelelő forráshoz tud jutni, a pályázathoz szükséges saját erőt éves költségvetéséből képes kigazdálkodni.
 
Beszámoló a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés végrehajtásáról
 
A belső kontroll rendszer működtetését az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 69. §-a teszi kötelezővé a költségvetési szerv vezetője részére. A belső kontroll rendszer keretében biztosítani kell, hogy a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan és hatékonyan végezzék el, az elszámolási kötelezettség teljesítésre kerüljön és az erőforrásokat megóvják a károktól és veszteségtől. Működtetéséről a jegyző, mint a költségvetési szerv vezetője a jelen költségvetési beszámoló keretei között számol be.
 
I. Szabálytalanságok kialakulásának megelőzése:
 
A szabálytalanságok megelőzésének egyik legfontosabb eleme, hogy a gazdálkodással foglalkozó köztisztviselők számára, hozzáférhetővé váljanak azok a normák, melyek alapján feladataikat ellátják. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalon belül minden dolgozó számára egységesen biztosított a hatályos önkormányzati és nem önkormányzati normák elérése. A napi munkavégzést szabályozó belső utasítások elérhetősége szintén biztosított. A pénzügyi irányítási és ellenőrzési feladatok magukban foglalják a pénzügyi döntéseket megelőző és azt megalapozó dokumentumoknak a megfelelő előkészítését is. A képviselő-testületek döntéseinek nyilvántartása elektronikusan történik, mely lehetővé teszi a megalapozó előterjesztések megismerését és későbbi időpontokban történő visszakeresését.
 
A személyi változások miatt felülvizsgálatra került a kötelezettségvállalási, utalványozási, ellenjegyzési jogosultság. Az önkormányzat nevében kötelezettségvállalásra a polgármester jogosult. A jegyző, aljegyző kötelezettségvállalásra vonatkozó szabályait, feltételeit a Gazdálkodási szabályzat rögzíti.
Összességében a fenti intézkedések eredményeként folyamatosan biztosított, hogy a dolgozók a gazdálkodással, valamint az egyéb munkavégzéssel kapcsolatos hatályos szabályokat és egyéb tájékoztató anyagokat megismerjék, a pénzügyi döntésekre vonatkozó dokumentumok a hatályos előírásoknak megfelelően készüljenek.
Az egységes iratkezelési szabályzat és program alkalmazása, a községi ügyirat kezelés ellenőrzése biztosítja a jogszabályoknak megfelelő iratkezelést, a dolgozók teljesítményének nyomon követését.
A szabálytalanság kialakulásának megelőzését szolgálják a közös hivatal, mint önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési intézmény életében a folyamatosan, heti rendszerességgel megtartásra kerülő osztályvezetői értekezletek, ahol az elvégzendő feladatok megbeszélése mellett lehetőség nyílik a végrehajtás ellenőrzésére, valamint a hivatal gazdálkodásával kapcsolatos folyamatok értékelésére. Az osztályvezetői értekezletekről feljegyzés készül. Az osztályvezetői értekezleten megbeszélésre kerülő témakörök és az ott elhangozottakról készült összefoglalók szintén minden vezető és hivatali dolgozó számára elérhető. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakról az osztályvezetők osztályértekezlet keretében nyújtanak tájékoztatást a dolgozók számára, szintén heti rendszerességgel. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakat a községi és hivatali dolgozók is figyelemmel kísérhetik.
 
A kötelezettség vállaláshoz szervesen kapcsolódik az utalványozás, ellenjegyzés kérdése. Az ellenjegyzésre a pénzügyi osztály vezetője, illetve a települések Gazdálkodási szabályzatában meghatározott dolgozója jogosult, míg az önkormányzat működésével kapcsolatos kiadások utalványozására polgármester, a hivatal működésével kapcsolatos kötelezettség vállalás utalványozására a jegyző jogosult. Az utalványozásra váró okiratok aláírásának sorrendisége szintén a szabálytalanság megelőzésének eszköze, melynek során az utalványozásra jogosultak egymás feladat ellátására rálátnak, így azzal kapcsolatosan kérdéseket tehetnek fel, ellenőrzési jogosultságaikkal élhetnek. A közüzemi számlák érvényesítésére külső szakember, energetikus került alkalmazásra. A teljesítés igazolása, a jogosultak köre a Gazdálkodási szabályzatban került rögzítésre. A beérkező számlák szignálása az iktatói érkeztetést követően a napi postabontás során történik. Az eljárás bevezetésével lehetővé vált a pénzügyi követelést tartalmazó okiratokkal kapcsolatos teljesítés igazolás folyamatában történő ellenőrzése.
A kötelezettség vállalás naprakész nyilvántartását a POLISZ rendszer biztosítja, melynek folyamatos vezetéséért a pénzügyi osztály vezetője, illetve a kirendeltség vezetők a felelősek.
 
Az önkormányzati munkatársaknak az elmúlt évben egy új kifejezéssel, az önkormányzati ASP fogalmával kellett megismerkedniük, az önkormányzatok jelentős részénél pedig már a gyakorlati alkalmazást is meg kellett tanulni, ez a kötelezettség a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói számára 2018-ban jelentkezik, hiszen a Közös Hivatalt alkotó települések 2019. január 1-jén csatlakoznak az ASP rendszerhez. Az ASP (Application Service Provider, vagyis alkalmazás-szolgáltató) modell lényege, hogy a felhasználók az interneten keresztül vehetik igénybe a távoli szolgáltató központtól a tevékenységük támogatásához szükséges szoftvereket, alkalmazásokat, amelyek segítenek a gazdálkodási, adóztatási, hagyatéki, kereskedelmi feladatok ellátásában. Az elérhető szakrendszerek: az iratkezelési, a gazdálkodási, az adó, a hagyatéki leltár, az ingatlanvagyon-kataszter, valamint az ipar és kereskedelmi szakrendszer segítségével optimalizálhatóak a települések belső működési folyamatai. Az ASP-hez való csatlakozás előnyei: központilag karbantartott programok segítségével hatékonyabbá válik az önkormányzati ügyvitel, az elektronikus ügyintézésnek köszönhetően egyre inkább háttérbe szorul a papír alapú adminisztráció, emellett a települések könnyebben tehetnek eleget az adatszolgáltatási kötelezettségüknek. Az ASP rendszer teljes körű bevezetésére 2019-ben kerül sor. Mindez jelentős többletfeladatot ró a Közös Hivatal dolgozói számára, hiszen az új rendszer használatához szükséges képzések, adatok migrálása a napi munkavégzés mellett fog jelentkezni.
 
II. Hatékony gazdálkodás biztosítása
 
A költségvetési intézmény gazdálkodása során a belső kontroll működésének biztosítani kell a hatékony gazdálkodást, az erőforrásokkal való takarékosságot is. A hivatal, mint költségvetési intézmény beszerzései, valamint a gazdasági szervezeti feladatkörébe tartozó költségvetési szervek beszerzései tekintetében a közbeszerzési eljárás vagy amennyiben a beszerzés nem tartozik a Kbt. hatálya alá, úgy a legalább három ajánlat beszerzésének szabálya (Beszerzések lebonyolításának szabályzata szerint) határozza meg az eljárási rendet a beszerzés tárgyának nettó értéke alapján. A fenti szabályok alapján történik a papír, irodai eszközök, festék és festékpatron, üzemanyag beszerzése, mobil szolgáltató kiválasztása. A villamos energia és gáz beszerzése szintén a Kbt. szabályai szerint történt meg évente, ami lehetővé teszi a legkedvezőbb árat adó szolgáltató kiválasztását.
 
III. A meghozott döntések végrehajtásának ellenőrzése
 
A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtását biztosítja egyrészt a testületi döntéseket nyilvántartó rendszer, melyből a lejárt határidejű határozatok jelentéséből egyrészt a képviselő-testület, másrészt a hivatali vezetés is folyamatos információt kap. A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtása nyomon követhető a költségvetési beszámolókból, valamint a zárszámadási rendeletből. A POLISZ rendszer alkalmas a gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtásának nyomon követésére is. A döntések nyomon követését biztosítják továbbá azok az eljárások és fórumok is melyek az I. pontban ismertetésre kerültek.
 
A döntések végrehajtásának ellenőrzését szolgálják: a települések honlapján megtekinthető képviselő-testületi előterjesztések, rendeletek és jegyzőkönyvek.
 
A döntések végrehajtásának ellenőrzése során nem került feltárásra olyan súlyú szabálytalanság, melynek alapján fegyelmi vagy más eljárást kellett volna kezdeményezni.
 
A beszámolóval érintett időszakban a testületi ülések száma, ideértve a bizottsági és társulási üléseket is jelentősen növekedett, ami csökkentette az előkészítésre fordítható időkeretet. Az alapos és széleskörű kockázat és hatásvizsgálat követelménye így nehezen elégíthető ki. A folyamatosan változó jogszabályi környezet, és a szűk határidők egyre nehezebb feladat elé állítják a döntés előkészítőit. Sok esetben problémát jelent a szakképzett, gyakorlattal rendelkező munkaerő hiánya is. Az elkövetkező évek nagy kihívása, hogyan hozható összhangba a dinamikus, a folyamatosan változó körülményekhez alkalmazkodni akaró döntéshozatal, a széles körű kockázatelemzésen alapuló alternatívák kidolgozásával. Az informatikai lehetőségek a problémát csak részben képesek megoldani, hatékonyabbá tenni az előkészítést.
 
A hatósági munkavégzés területén a kiadmányozási jogosultságok újra szabályozásával biztosítottá vált a többszöri ellenőrzés, a „négy szem” elvének érvényesülése. A jóváhagyási rendszer a kirendeltségek esetében elektronikus úton történik az ügymenet modell megküldését követően. A belső kontrollt segíti az ügyvédi tanácsadás igénybevételének lehetősége, melynek során az érintett szervezeti egység vezetőjével együttesen lehet az adott problémát megbeszélni.
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi zárszámadási rendeletének előzetes hatásvizsgálata

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:

Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi zárszámadási rendelete alapján megállapítható, hogy stabil gazdálkodást biztosított a település számára a csökkenő állami támogatás mellett is. Az önkormányzatnál a központi költségvetési törvény alapján meghatározott állami támogatás várhatóan az elkövetkezendő években sem növekszik számottevően, ugyanis az ezt befolyásoló adóerő-képesség csökkenést mutat. A 2017. évi zárszámadási rendelet 72.092 ezer Ft maradványt tartalmaz, mely összeg a település 2018. évi költségvetését pozitívan befolyásolja.
A településen élők a Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatal Munkaügyi Kirendeltségének támogatásával megszervezett közfoglalkoztatás keretében a napi megélhetést biztosító jövedelemhez jutnak, melynek összege magasabb, mint a szociális segély. Munkájuk során értéket teremtenek azáltal, hogy a mezőgazdasági termelés során egyrészt a megtermelt termékből természetbeni juttatásban részesülnek, másrészt a felesleget értékesíteni is lehet. A településüzemeltetési feladatokat végző közfoglalkoztatottak által elvégzett munkák kiváltják azokat a szolgáltatási kiadásokat, amelyeket részben az önkormányzatnak saját erőből kellene megoldania.
 
Környezeti és egészségi hatás:

A megalkotásra kerülő zárszámadási rendeletnek környezetre való káros hatása nincs, a településüzemeltetéshez kapcsolódó környezeti előírások biztosítottak voltak. Az Önkormányzat által ellátandó egészségügyi feladatok ellátásához a feltételek biztosítottak.
A jogszabály megalkotásának szükségessége: 

A zárszámadási rendeletet megalkotását az Alaptörvény, illetve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradása esetén az önkormányzat törvénysértést követne el.
 
A jogszabály alkalmazásának személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei:

A település 2017. évi zárszámadási rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezett a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
 
Indoklás Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi zárszámadási rendeletéhez

Az 1.§-ban meghatározott 162.422 ezer Ft bevételi főösszeg és a 90.330 ezer Ft kiadási főösszeg a ténylegesen realizálódott bevételek és kiadások összegét tartalmazza.
 
A 2.§-ban meghatározott bevétel az ellátandó feladatok elvégzése során realizálódott bevételeket tartalmazza.
 
A 3.§.-ban meghatározott jogcímenkénti ténylegesen befolyt bevételek jogcímenként lettek kimutatva.
 
A 4.§.-ban meghatározott 73.956 ezer Ft összegű önkormányzati működési kiadások az önkormányzat működési feladataihoz igénybe vett személyi és tárgyi feltételek biztosításának költségeit tartalmazza. Az önkormányzati segélyezés körében kifizetett kiadás az önkormányzat szociális rendelete, valamint a gyermekek és fiatal felnőttek részére nyújtandó támogatásokról szóló rendelete alapján kifizetett támogatások összegét tartalmazza.
 
Az 5. § a működési kiadások kormányzati funkciónkénti részletezését tartalmazza.
 
A 6. § az önkormányzat által megvalósított fejlesztési kiadásokat tartalmazza.
 
A rendelet 7.§- 15.§.-aiban bemutatott kimutatásokat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő.
 
A beszámolót készítette Ugrainé Gróf Éva mérlegképes könyvelő regisztrációs száma: MK 180217.
 
Kérem a Képviselő-testületet a Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet tervezet szerinti megalkotására.

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi zárszámadási rendelete"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2018. (..) önkormányzati rendelete
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2017. évi költségvetésének végrehajtásáról
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § Csárdaszállás Községi Önkormányzatának  Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat)a az Önkormányzat 2017. évi zárszámadásának
a) bevételi főösszegét 162.422 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 90.330 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek  összegének teljesítése 86.217 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek összegének teljesítése 1.154 ezer forint
c) működési célú finanszírozási bevételek összegének teljesítése 7.029 ezer forint,
d)felhalmozási célú finanszírozási bevételek összegének teljesítése 68.022 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint.
 
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza.
 
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 73.956 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:
a) személyi juttatás 41.644 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 5.945 ezer forint,
c) dologi kiadás 18.669 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 5.913 ezer forint.,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 500 ezer forint,
f) a működési célú céltartalék 0 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 1.285 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.
 
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését az 5. melléklet, tartalmazza.
 
6. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadás teljesítése 16.181 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadásból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 11.267 ezer forint,
b) beruházási kiadás 2.914 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadás 2.000 ezer forint.
(3) A finanszírozási kiadások összege 193 ezer forint.
(4) A fejlesztési kiadásokat a 6. melléklet részletezi feladatonként.
 
7. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 7. melléklet részletezi.
 
8. § Az Önkormányzat 2017. évi előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 8. melléklet tartalmazza.
 
9. § Az önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak alakulását 2017-2020. években a 9. melléklet mutatja be.
 
10. § Az Önkormányzat 2017. évi maradványa 72.092 ezer Ft. A maradvány kimutatását a 10. melléklet tartalmazza.
 
11. § Az önkormányzat 2017. december 31-i állapot szerinti vagyona 720.482 ezer forint, a vagyonkimutatását  a 11. melléklet tartalmazza.
 
12. § Az Önkormányzat létszámkeretét és tényleges létszámát a 12. melléklet tartalmazza.
 
13. § Az önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 13. melléklet tartalmazza.
 
14. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalásról nem rendelkezett.
 
15. § Az Önkormányzat közvetett támogatásokat nem nyújtott.

16.§ Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
 
 
 
    
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe