3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2018. április 24-i ülésére

Tárgy:   Beszámoló 2017. évben végzett belső ellenőrzési jelentésekről
Készítette:   Ugrainé Gróf Éva
Előterjesztő:   Petneházi Bálintné polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt képviselő-testület!
 
1. Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a 111/2016. (XI. 29.) Csárdaszállás Kt. határozatával rendelte el az önkormányzat 2016. évi zárszámadásának átfogó vizsgálatát.
 
Az ellenőrzés alá vont időszak 2016.01.01. -2016. 12.31. közötti időszak.
 
Az ellenőrzés célja: az önkormányzat gazdálkodásának áttekintése, analitika főkönyvi egyezőségének biztosítása, dokumentáltság, szerződések ellenőrzése.
 
Az ellenőrzés véleménye összességében a vizsgált területről, illetve folyamatokról:
 
A kiemelt ellenőrzési terület volt az önkormányzat 2016. évi zárszámadásának átfogó vizsgálata. Az ellenőrzés során az ellenőrzés elemezte a vagyongazdálkodást és a vagyonváltozást. A beruházás nem volt számottevő, a működéshez legszükségesebb eszközök pótlása valósult meg. A vagyoni helyzet nyilvántartása 2016. december 31-ei adatok tekintetében megfelelt a törvényi előírásoknak.
 
A költségvetési tervezési, végrehajtási és beszámolási feladatok ellenőrzése, a pénzügyi egyensúly, a vagyonnyilvántartás, a mérleg alátámasztásának megítélése az önkormányzat adatai alapján történt. Az önkormányzat a jóváhagyott összes bevételi és kiadási előirányzaton belül gazdálkodott. Bevételeit a költségvetésben meghatározott feladatokra használta fel a pénzügyi lehetőségek figyelembe vételével. Az önkormányzat 2016. december 31-én 74.878 e Ft maradvánnyal zárt, a maradvány kötelezettséggel terhelt. Az önkormányzat gazdálkodása, pénzügyi egyensúlya stabil volt, a pénzügyi helyzetet meghatározó főbb bevételei forráscsoportok az előirányzatot meghaladóan teljesültek, a betervezett feladatokat a rendelkezésre álló forrásoknak megfelelően megvalósították. A beszámoló és a nyilvántartások egyezősége biztosított volt.
 
Az okmányellenőrzés során tett megállapítások, javaslatok:
 
A kiküldetési rendelvényen- a saját gépjármű használat kifizetés engedélyezése esetén – nem minden esetben volt megjelölve az utazás célja. A ellenőrzés javasolja a kiküldetési rendelvény pontos kitöltését, ahol az utazás célja legyen megjelölve. Az ellenőrzést.
Az önkormányzatnál az ellenőrzést követően a belső ellenőrzés javaslata alapján történik a kiküldetési rendelvény elszámolása.
 
 
Az ellenőrzés javasolta a szerződésekről olyan nyilvántartás felfektetését időbeli sorrendben, amelyből könnyen kiolvasható, hogy kik a szerződő felek, a szerződés hatálya, értéke, gyakorisága folyamatos vagy egyszeri. A jegyző az ellenőrzést követően intézkedést tett az önkormányzat szerződései nyilvántartásának elkészítésére.
 
A közfoglalkoztatás keretében megtermelt javak átadásának bizonylatolása nem szabályos, tényleges átadáskor nem látható az átadás átvétel elismerése. A ellenőrzés javasolta a megtermelt javak átvételére a szállítólevél alkalmazását.
Az önkormányzat az ellenőrzést követően bevezette a közfoglalkoztatás keretében megtermelt késztermékek bizonylatolásához a szállítólevél alkalmazását.
 
Az adótartozások végrehajtásához való jog az eddigi öt évről négy évre csökkent. A felhalmozódott hátralék, az jogszabályból eredő végrehajtáshoz való jog idejének lerövidülése nem utolsó sorban az elmaradt bevétel indokolja a behajtási munka egyre sürgetőbb, folyamatos ellátását. Az ellenőrzés javasolja a bevételek elmaradására tett intézkedéseket szigorítani (fizetési felszólítások, egyenlegközlő levelek küldése, indokolt esetben a végrehajtás megindítása), annak érdekében, hogy ne halmozódjon fel tartozás. A hátralékok kezelése hatékonyabb intézkedést igényel.
 
Az önkormányzat  összes adóhátraléka 2017. december 31.-én 82.761 ezer Ft, mely összeg 92,4 %-a, 76.510 ezer Ft, egy Kft tartozása , mely felszámolás alatt áll 2010. évtől kezdve. Ezen hátraléknak a behajtására az önkormányzati adóhatóságnak már nincs lehetősége, a Kft felszámolása 2015. november 18-án befejeződött, a kimutatott adóhátralékot várhatóan 2020. évben tudja az adóhatóság törölni elévülés miatt. Az önkormányzat által behajtható hátralék összege 6.251 ezer Ft, mely összeg az előző évihez képest 1.573 ezer Ft-tal csökkent a folyamatos végrehajtási tevékenységek eredményeként.
 
A megállapítások alapvetően nem jeleznek komolyabb hiányosságot a folyamatok rendszerében. A belső ellenőrzés véleménye szerint. a 2016. éves költségvetési beszámoló megbízható és valós képet ad Csárdaszállás községi önkormányzat költségvetésének teljesítéséről a 2016. december 31-én fennálló vagyoni, pénzügyi helyzetről.
 
2. A belső ellenőrzés Csárdaszállás Községi Önkormányzatra vonatkozóan a 2016. évi költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetésszerű felhasználását is ellenőrizte.
 
Összefoglaló megállapítások, javaslatok:
 
Az ellenőrzésre átadott dokumentumokból megállapítható, hogy az eljárás támogatott szervezetek részéről kérelemmel indult, erről döntött a képviselő-testület határozataiban. A támogatásokról támogatási szerződés készült, a szerződéshez szükséges minden dokumentum rendelkezésre állt.
 
A 2016. évi költségvetési rendeletben biztosított előirányzat nem került teljes összegben felhasználásra. Az elszámolások határidőre megtörténtek, az erre vonatkozó szabályozás a Támogatási Szerződésben biztosított.
 
A belső ellenőrzés javaslatot tett belső szabályzat elkészítésére, melyben meghatározásra kerül a támogatások megítélésének eljárásrendje, az elszámolásra vonatkozó szabályok, határidők, javasolta továbbá a nyertes pályázatokról áttekinthető analitikus nyilvántartás vezetése.
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a civil szervezetek részére az adott évi költségvetésérők szóló rendeletében meghatározott keretösszeg terhére egyedi kérelemre ítéli meg a támogatást. Az önkormányzat a megítélt támogatásról támogatási szerződést köt a civil szervezettel, melyben szabályozásra kerül a támogatás kiutalásának, felhasználásának és elszámolásának a rendje.
 
A belső ellenőr által elkészített belső ellenőrzési jelentések az előterjesztés mellékletét képezi.
 
Kérem a Képviselő-testületet, hogy a belső ellenőrzés jelentéseit tárgyalja meg.
 

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Beszámoló 2017. évben végzett belső ellenőrzési jelentésekről"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: általános ügyek
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Csárdaszállás Községi Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2016. évi zárszámadásának átfogó vizsgálata tárgyú, valamint a 2016. évi költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzése tárgyú belső ellenőrzési jelentésekről szóló beszámolót  elfogadja, az abban foglaltakkal egyetért. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe