1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2018. június 26-i ülésére

Tárgy:   A közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata
Készítette:   Megyeri László
Előterjesztő:   Dr. Uhrin Anna jegyző
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

Már korábbi előterjesztésekben többször is leírtuk, hogy 2015. január 1-jétől működő központi címregiszter (KCR) létrehozásának az volt a célja, hogy a jelenleg különböző nyilvántartásokban párhuzamosan nyilvántartott címadatokat egy etalon-nyilvántartásban egyesítse, és ezzel elérje, hogy az adatok naprakészebbek és pontosabbak legyenek, és főleg, hogy a különböző nyilvántartásokban szereplő címadatok megegyezzenek.

Ennek megfelelően a KCR egy olyan nyilvántartás, amely csak a jogszabályban meghatározott adatokat (címelemeket, ingatlan-nyilvántartási azonosító kódot, címkoordinátát, s a nyilvántartás működtetéséhez szükséges egyéb adatokat) tartalmazza. Egy törvényi szabályozás lehetővé tette, hogy az egységes címkezelés biztosítása érdekében megvalósuljon egy olyan központi nyilvántartás, amely a személyi adat- és lakcímnyilvántartás címnyilvántartásán és az ingatlan-nyilvántartáson keresztül hiteles adatforrást biztosít a címadatot tartalmazó állami és önkormányzati nyilvántartások számára.

A KCR-t szabályozó kormányrendelet tartalmazza mindazokat a fontos szabályokat amely a központi címregiszterhez, a címkezeléshez és címképzéshez kapcsolódnak. Egyéb részletszabályok esetében meghagyja az önkormányzatok helyi szabályozási szabadságát.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (3) bekezdésében felhatalmazást kapott a települési önkormányzat, hogy rendeletben állapítsa meg a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszám-megállapítás szabályait.

Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelete a közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló önkormányzati rendelete szabályozza a kialakult számozás után megosztott ingatlan címképzési szabályait. Ez a szabály azonban nem felel meg a helyben kialakult több évtizedes gyakorlatnak, így a címképzési eljárásokban sok címelemet kellene módosítani a polgároknak fölösleges kényelmetlenséget okozva. Ezért indokolt a jelenlegi szabályozást módosítani és a helyi gyakorlathoz igazítani.
 
Az új szabály szerint a kialakult számozás után megosztott ingatlan eredeti sorszáma nem szűnik meg, hanem az újonnan kialakított telkek számának megfelelően, a számsor növekedésének irányában kiegészül egy arab számmal a házszám mögé írva, attól törtvonallal elválasztva. A házszámok sorozatában egy törtvonal nélküli házszám előrébb van, mint ugyanannak a házszámnak a törtvonalat követően sorszámmal ellátott alakja.
 
Hatásvizsgálat:
1.2. A rendelet alkotásának társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása: A rendelet pozitív társadalmi hatása, hogy a jobb tájékozódást segítő jelzésekkel ellátott lakóhelyen könnyebb az eligazodás, tájékozódás, amely elégedettséget vált ki a lakosság és idelátogatók körében.
2. A rendelet alkotásának környezeti és egészségügyi következményei nem ismertek.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendeletben szabályozott folyamat csak a címképzési eljárás során generál minimális adminisztratív tevékenységet közvetlenül. Közvetett értelemben javítja az adminisztratív tevékenységeket azzal, hogy jó minőségű címadatbázis kialakítását segíti elő, amely csökkenti az ügyek intézése során keletkező adminisztratív költségeket.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az önkormányzati norma megalkotása alapfeltétele az ingatlanok egységes címképzésének. Ennek elmaradása jogbizonytalanságot, továbbá a házszámozásban helytelen, nem egyenszabatos gyakorlatot alakít ki, amely a későbbiekben erkölcsi és anyagi károkat is eredményezhet.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A megalkotásra kerülő rendelet többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez, mivel az abban szabályozott üzemszerű tevékenységet a már meglévő szervezetben alkalmazott munkaerő végzi, amelynek költségeit az éves költségvetések tartalmazzák.
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
 
A közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 10/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezet
 
Általános indokolása
 

Általános társadalmi elvárás, hogy az önkormányzat a helyi értékek és érdekek mentén gondoskodjon a közterületek elnevezéséről, a házszámozás rendjének kialakításáról és tájékozódást segítő jelzések elhelyezéséről.
 
Részletes indokolása
 
Az 1. § indokolása:
Rendezi a házszámozás megállapításának szabályait a kialakult számozás után megosztott ingatlanok esetében.
A 2. § indokolása:
Rendelkezik a rendelet hatályba lépésének napjáról.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a rendelet megalkotására. 
Döntéshozói vélemények

Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság    
 
Döntési javaslat

"A közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: közterület elnevezés
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A bizottság javasolja a képviselő-testületnek a következő normaszövegű rendelet megalkotását:
"Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
.../2018. (...) önkormányzati rendelete
a közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 10/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 10/2013. (IV. 26.) önkormányzati rendelet 6. § (2) f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"[6. § (2)] f) A kialakult számozás után megosztott ingatlan eredeti sorszáma nem szűnik meg. Az újonnan kialakított telkek számának megfelelően, a számsor növekedésének irányában kiegészül egy arab számmal a házszám mögé írva, attól törtvonallal elválasztva. A házszámok sorozatában egy törtvonal nélküli házszám előrébb van, mint ugyanannak a házszámnak a törtvonalat követően sorszámmal ellátott alakja."
 
2. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.​"

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe