4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság
2018. október 30-i ülésére
2018. október 30-i ülésére
Tárgy: | Beszámoló az önkormányzat 2018. évi költségvetésének háromnegyed évi teljesítéséről | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Petneházi Bálintné polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Csárdaszállás Községi Önkormányzatának képviselő-testülete 2/2018. (II.19.) önkormányzati rendeletével hagyta jóvá 2018. évi költségvetését. A költségvetés módosítására a Képviselő-testület 8/2018.(V.30.) önkormányzati rendeletével valamint 13/2018.(IX.26.) önkormányzati rendeletével került sor.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai a 2018. évi költségvetésének háromnegyed évi adatai alapján az alábbiak szerint alakultak:
Adatok ezer forintban
Megnevezés
|
2018.évi eredeti előirányzat
|
2018. módosított előirányzat
|
Teljesítés
I-IX. hó
|
Teljesítés %
|
Bevételek
|
|
|
|
|
Intézményi működési bevétel
|
6 075
|
6 075
|
4758
|
78,3
|
Önkormányzati lakások lakbér bevétele
|
2 200
|
2 200
|
1629
|
74,0
|
Működési célú támogatás, kölcsön állam háztartáson belülről
|
63389
|
61 291
|
34779
|
54,8
|
Működésre átvett pénzeszköz állam háztartáson kívülről
|
124
|
124
|
69
|
55,6
|
Iparűzési adó
|
22 000
|
22 000
|
26842
|
122,0
|
Építmény adó
|
3 500
|
3 500
|
2904
|
82,9
|
Magánszemélyek kommunális adója
|
660
|
660
|
610
|
92,4
|
Pótlékok, bírságok bevétele
|
100
|
100
|
98
|
98,0
|
Gépjármű adó
|
1 500
|
1 500
|
853
|
56,8
|
Szabálysértési bírság
|
0
|
0
|
0
|
0,0
|
Mezőőri járulék bevétele
|
2 200
|
2 200
|
2116
|
96,2
|
Helyi jövedéki adó
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Közhatalmi bevételek összesen
|
29 960
|
29 960
|
33423
|
111,5
|
Önkormányzatok működési költségvetési támogatása
|
7 321
|
7 593
|
5768
|
75,9
|
Működési bevételek összesen
|
109 341
|
107 243
|
80426
|
73,5
|
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz értékesítés
|
0
|
0
|
0
|
0,0
|
Felhalmozási célú támogatás, kölcsön állam háztartáson belülről
|
0
|
100000
|
0
|
0,0
|
Felhalmozási célra átvett pénzeszközök
|
280
|
280
|
445
|
158,9
|
Önkormányzatok felhalmozási költségvetési támogatása
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Felhalmozási bevételek összesen
|
280
|
100280
|
445
|
0,4
|
Finanszírozási bevétel-működési célú
|
12 655
|
12 655
|
12 655
|
100,0
|
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú
|
59 437
|
59 437
|
59 437
|
100,0
|
Tárgyévi bevételek összesen
|
179 343
|
281713
|
152 963
|
54,2
|
Kiadások
|
|
|
|
|
Személyi juttatás
|
47 786
|
51 659
|
29 817
|
57,7
|
Munkaadókat terhelő járulék
|
6 863
|
7 095
|
3 944
|
55,5
|
Dologi kiadás
|
48 460
|
50 190
|
18 438
|
36,7
|
Működési célú támogatásértékű kiadás
|
7 519
|
7 773
|
2 723
|
35,0
|
Működési célú pénze. átadás állam háztartáson kívülre
|
800
|
800
|
550
|
68,7
|
Működési célú tartalék
|
5 835
|
5695
|
0
|
0
|
Ellátottak pénzbeli ellátása
|
2 070
|
2 485
|
882
|
35,4
|
Működési kiadás összesen
|
119 333
|
125 659
|
56 354
|
44,8
|
Felújítás
|
7 067
|
119 434
|
1136
|
0,9
|
Beruházás
|
21 850
|
2200
|
1 274
|
57,9
|
Egyéb felhalmozási kiadás
|
30 800
|
34 209
|
200
|
0,5
|
Felhalmozási kiadás összesen
|
59 717
|
155 843
|
2610
|
1,6
|
Finanszírozási kiadások
|
293
|
173
|
173
|
100,0
|
Tárgyévi kiadások összesen
|
179 343
|
281713
|
59 137
|
20,9
|
Csárdaszállás Községi Önkormányzat a 2018. évi költségvetési bevételének előirányzatát a 2018. évi háromnegyed évi időszakában 54,2 %-ban, kiadásait 20,9%-ban teljesítette.
Az Önkormányzat bevételeinek alakulása:
Az Önkormányzat működésének bevétele 73,5 %-ban teljesült. Az Önkormányzat működésének költségvetési támogatása 75,9 %-os szinten realizálódott. Az önkormányzat 2018. évben a településüzemeltetéshez kapcsolódó kiadásokhoz 1.128 ezer Ft összegű támogatásra jogosult éves szinten, az önkormányzati segélyezéshez kapcsolódó szociális kiadásokhoz állami támogatásban nem részesül a 2017. évi adóerő-képességének 1 főre jutó összege miatt. Az önkormányzat működésének költségvetési támogatását a településüzemeltetéshez kapcsolódó működési általános támogatás, a kulturális feladathoz kapcsolódó állami támogatás, a falugondnoki szolgálat támogatása, a szociális ágazati pótlék kifizetéséhez nyújtott támogatás, illetve a gyermekétkeztetéshez kapcsolódó támogatás tartalmazza.
A települési önkormányzat közhatalmi bevételei 111,5 %-ban teljesültek.
Adóbevételek teljesülése:
Az adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
Adónem
|
Éves módosított terv ezer Ft
|
I-IX hó bevétele ezer Ft
|
Teljesülés %-a
|
Eltérés az időarányos tervtől, ezer Ft
|
Építményadó
|
3.500
|
2.904
|
82,9
|
-596
|
Kommunális. adó
|
660
|
610
|
92,4
|
-50
|
Iparűzési adó
|
22.000
|
26.842
|
122,0
|
+4842
|
Gépjárműadó
|
1.500
|
853
|
56,8
|
-647
|
Pótlék és bírság
|
100
|
98
|
98,0
|
-2
|
Összesen:
|
27.760
|
31.307
|
112,7
|
+3547
|
Az adóbevételek a tervezetthez képest 112,7 %-ban teljesültek. Ez 3.547 ezer Ft-tal több, mint az időarányos tervezett éves bevétel. A gépjármű adó befizetések körében a szeptember hónapban befizetett önkormányzatot megillető adó összege 705 ezer Ft, mely összeget az adóhatóság utólag 2018. október hónapban utalt át az önkormányzat számlájára. A korrekció alapján a gépjármű adó befizetés összege 1.558 ezer Ft, mely összeg alapján az adónemen a teljesítés 103,8 %-os. Az önkormányzatnak a 2017. évre vonatkozó adóerő képessége 22.668.198 Ft-ról 19.106.302 Ft-ra 15,7 csökkent. Az 1 főre jutó adóerő képesség 51.170 Ft/fő-ről 43.622 Ft/fő-re csökkent. Az Önkormányzat adóerő képességének csökkenése 1.128 ezer Ft összegben pozitívan befolyásolta az önkormányzat 2018. évi költségvetésének alakulását, melynek eredményeként az önkormányzatot megillető állami támogatás növekedett. Az önkormányzat 2018. évi adóerő képessége a 2017. évi iparűzési adóbevallások alapján 19.106.302 Ft-ról 20.679.785 Ft-ra 8,2%-kal növekedett. Az 1 főre jutó adóerő képesség 43.622 Ft/főről 48.317 Ft-ra nőtt. Az önkormányzat adóerő képességének növekedése 2019. évre vonatkozóan az önkormányzatot megillető állami támogatás csökkenését vonja maga után.
A hátralékok alakulását az alábbi táblázat szemlélteti:
Adatok ezer forintban
Adónem
|
Nyitó hátralék 2018.01.01.
|
Nyitó hátralékból még fennáll 2018.09.30.
|
Folyó évi hátralék keletkezése 2018.09.30.
|
Összes hátralék 2018.09.30.
|
Építményadó
|
11.675
|
11.309
|
2424
|
13.733
|
Kommunális adó
|
567
|
278
|
151
|
429
|
Iparűzési adó
|
28.194
|
26.759
|
788
|
27.547
|
Gépjárműadó
|
1.511
|
1.465
|
189
|
1.654
|
Pótlék
|
34.354
|
34.155
|
667
|
34.822
|
Bírság
|
6.460
|
6.369
|
0
|
6.369
|
Összesen:
|
82.761
|
80.335
|
4219
|
°
84554
|
Az önkormányzat 2018. szeptember végéig az előző évi adóhátralék kis mértékben 2.426 ezer Ft-tal csökkent, a tárgyévben 4.219 ezer Ft-tal nőtt, összességében 1.793 ezer Ft-tal növekedett. Az összes hátralék 89,0 %-a 75.306 ezer Ft egy Kft tartozása, mely felszámolás alatt állt 2010. évtől kezdve. Ennek a hátraléknak a behajtására az önkormányzati adóhatóságnak már nincs lehetősége, a Kft felszámolása 2015. november 18-án befejeződött, a kimutatott adóhátralékot várhatóan 2020. évben tudja az adóhatóság törölni elévülés miatt. Az önkormányzat által behajtható hátralék összege 9.248 ezer Ft.
Az önkormányzat mezőőri járulékot szed be. A mezőőri járulék 2.116 ezer Ft összegű teljesítése a tervezetthez képest 96,2 %-ban teljesült.
Az Önkormányzat saját működési bevételei 77,1 %-ban teljesültek. A Start közmunka program keretében megtermelt mezőgazdasági késztermékek értékesítésének bevétele 19,45 %-ban teljesült. Ezen értékesítés az előző évben megtermelt termékek értékesítéséből adódik, 2018. évben megtermelt termékek értékesítése az év hátralévő időszakában fog realizálódni. Az önkormányzat bérleti díj bevétele 105,8 %-ban, az önkormányzati lakások lakbér bevétele 74,0 %-ban teljesült.
Az önkormányzat működési célú támogatás értékű bevétele 34.779 ezer Ft összegben, 54,8 %-ban teljesült. A közfoglalkoztatás keretében 2017. december, 2018. január és 2018. február havi közfoglalkoztatás bérének támogatása a program indításakor kiutalt támogatási előleg terhére lett elszámolva. A Támogató Hatóság 2018. márciustól induló program keretében 2018. évre vonatkozó támogatási előleget utalta át 5.142 ezer Ft összegben, a beszámolási időszakban összesen 14.449 Ft összegű támogatást utalt ki az önkormányzat részére. Az önkormányzat a diákmunka programban 562 ezer Ft összegű támogatást kapott. Az önkormányzatot a mezőgazdasági tevékenysége keretében megillette még 350 ezer Ft 2017. évi egységes területalapú támogatás, a mezőőri szolgálat működtetésére 540 ezer Ft összegű állami támogatás kiutalására került sor. A gyermekvédelmi kedvezményben részesülők Erzsébet utalványban részesültek, melynek kifizetéséhez 208 ezer Ft összegű központi támogatást kapott az önkormányzat. Az Európai Uniós támogatás keretében a Humán szolgáltatások fejlesztésére az önkormányzat 25.048 ezer Ft összegű támogatást nyert, melynek megvalósítása 2018. március 1-én kezdődött, a beszámolás időszakában az igényelt támogatásból előleg címén 13.503 ezer Ft összeg kiutalására került sor.
Az önkormányzat felhalmozási célú bevételei 0,4 %-ban teljesültek. A lakáskölcsön törlesztése 158,9 %-ban teljesült. A lakáskölcsönök visszafizetésének előirányzata a 2018. évre szerződésben foglalt esedékes törlesztő részleteket tartalmazza, melynek törlesztése időarányosan történik, az időarányoshoz képest jelentkező többlet befizetés 2 ügyfél hátralékának befizetéséből realizálódott. Az Önkormányzat a Kisezüsti út felújítására a Vidékfejlesztési Program keretében 100.000 ezer Ft összegű támogatásban részesült, melynek teljesítésére nem került sor a beszámolási időszakban, ugyanis a közbeszerzési eljárás eredménytelensége miatt, a beruházás megvalósítása még nem kezdődött el. A támogatási hatóság 50%-os támogatási előleget biztosít az önkormányzat részére, ha a támogatási szerződés változásra vonatkozó kérelmünket elfogadja a kivitelezés ütemének módosítására vonatkozóan.
Az Önkormányzatnak a 2017. évi gazdálkodása során 72.092 ezer Ft összegű költségvetési maradványa keletkezett, mely összeg a 2018. évi költségvetési pozícióját pozitívan befolyásolja. Csárdaszállás Községi Önkormányzatának képviselő-testülete 2017. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló rendeletét a 7/2018.(IV. 25.) önkormányzati rendeletével alkotta meg, melyben döntött 2017. évi maradványának felhasználásáról is. Az önkormányzat 2018. évi költségvetése az II. módosítást követően 2017. évi maradványa terhére 5.695 ezer Ft összegű működési céltartalékot tartalmaz az év során jelentkező rendkívüli kiadások fedezetéhez és 33.809 ezer Ft összegű felhalmozási céltartalékot tartalmaz pályázati saját erő biztosításához.
Az Önkormányzat kiadásainak alakulása:
Az Önkormányzat kiadásai a tervezetthez képest 20,9 %-ban, a működési kiadások 44,8 %-ban, a felhalmozási kiadások 1,6 %-ban teljesültek.
A működési kiadásokon belül az önkormányzat a személyi juttatásait 57,7 %-ban, a munkaadókat terhelő járulékait 55,5 %-ban teljesítette. A közfoglalkoztatás keretében a munkáltatót 50%-os járulékkedvezmény illeti meg továbbra is.
A beszámoló időszakában az önkormányzatnak a 2017. évről áthúzódó közfoglalkoztatás 4 programja keretében 25 főt foglalkoztatott. Az önkormányzat közfoglalkoztatási mintaprogramja keretében 14 fő mezőgazdasági tevékenységet végzett, a kistérségi startmunka belvíz programjában 8 fő, a közút programjában 2 fő foglalkozására került sor, a hosszabb időtartamú közfoglalkozás keretében 1 főt alkalmazott. 2018. március 1-től a start mintaprogram keretében 15 fő mezőgazdasági tevékenységet végez, 7 fő pedig a közút program keretében vesz részt, a hosszabb időtartamú közfoglalkozás keretében 2 főt alkalmazott az önkormányzat. A beszámolás időszakában az önkormányzat a közfoglalkoztatás keretében igénybe vett támogatás 100%-os mértékű.
Az esélyegyenlőséget célzó tevékenységek és programok (Humán szolgáltatások fejlesztése című Európai Uniós program) kormányzati funkció keretében tervezett személyi juttatások 32,1 %-os és munkaadókat terhelő járulékok 22,8 %-os teljesítése jelentősen elmarad az éves időarányos teljesítéstől, ha e program költségvetési előirányzata és teljesítése nélkül vesszük figyelembe a kiadások alakulását, akkor a személyi juttatások 62,0 %-ban, a munkaadókat terhelő járulékok 62,7 %-ban teljesültek. Az időarányos 50 %-os költségvetési teljesítéshez képest elmarad a személyi juttatások és a hozzá kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékok teljesítése, mert a közfoglalkoztatásban résztvevők személyi változásából adódóan az önkormányzat nem minden esetben tudja azonnal pótolni a megüresedő létszámot, ezért a foglalkoztatásra tervezett költséget nem tudja teljes mértékben felhasználni.
Az önkormányzat dologi kiadásai tervezett előirányzatából 36,7 %-át használta fel.
Az önkormányzat dologi kiadásai közt számolja el a kötelező feladatai ellátása során a település hulladék kezelésével, a köztisztasági tevékenységi feladatokkal, a települési közvilágítási feladatokkal kapcsolatos kiadásait. A községgazdálkodás kiadásai között jelentkeznek az önkormányzat bérlakásainak fenntartásával, a közkifolyók üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő kiadások. A településüzemeltetéshez, belvíz, zöldterület-gazdálkodáshoz és útfenntartáshoz kapcsolódó kiadások nagyrészt a közfoglalkozás keretében valósultak meg, így a feladaton tervezett előirányzat nem lett felhasználva. A települési hulladék kezelése kormányzati funkción elszámolt szemétszállításra vonatkozóan a vállalkozó általi rendszertelen számlázás 2018. évben is tapasztalható, ezért a teljesített kiadás csak 20,7 %-os mértékben valósult meg.
2018. évre tervezett működési kiadásokon belül az Humán szolgáltatások fejlesztése című Európai Uniós program dologi előirányzat 16.105 ezer Ft összege az összes dologi kiadáson belül jelentős (35%-os arányú), melynek teljesítése 39,0 %-ban alakult, szintén elmarad az időarányostól.
Az önkormányzat működési célú támogatásértékű kiadásai 2.723 ezer Ft összegben 35,0 %-ban teljesültek. Az önkormányzat működési célú támogatásértékű kiadásából 2.469 ezer Ft a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Csárdaszállási Kirendeltségét érintő általános működési kiadás kiegészítését tartalmazza. Csárdaszállás Községi Önkormányzat és az Önkormányzati Hivatal között az általános működés kiegészítéshez szükséges támogatás elszámolása 2017. év alapján megtörtént, illetve 2018. I. negyedévi elszámolás alapján rendezésre került.
Az önkormányzatot 2017. évi állami támogatás elszámolása során 254 ezer Ft összegű visszafizetési kötelezettség keletkezett, melyből 120 ezer Ft a 2017. december havi nettó finanszírozás keretében keletkezett túlfinanszírozás összege (a 2018 évi állami támogatás előleg keretében lett elszámolva), 134 ezer Ft visszafizetési kötelezettség a gyermekétkeztetésben részt vevők számának csökkenése miatt keletkezett.
Fejlesztési kiadások teljesítése
Az önkormányzat fejlesztési kiadásai teljesítésére 2.610 ezer Ft összegben, 1,6 %-os mértékben került sor. A beszámolás időszakába felújítás 1.136 ezer Ft összegben merült fel, mely összeg az ivóvíz rekonstrukcióval kapcsolatos. Az önkormányzat fejlesztési kiadás teljesítéseként az önkormányzati igazgatási feladathoz kapcsolódóan 40 ezer Ft összegben az elektronikus ügyintézés során digitális aláíráshoz tanúsítványt magába foglaló kártyaleolvasót szerzett be. 161 ezer Ft összegben 8 db rolettát és 2 db redőnyt, 34 ezer Ft összegben 1 db irodai széket vásárolt, 154 ezer Ft összegben a Művelődési Házba 4 db színpadi lámpát szerzett be. A községgazdálkodási feladat keretében 750 ezer Ft összegben kifizetésre került az arculati kézikönyv részszámlája, 58 ezer Ft összegben kamerát, 19 ezer Ft összegben porszívót, 5 ezer Ft összegben LED kültéri lámpát, 9 ezer Ft összegben tűzoltó készüléket, valamint 44 ezer Ft összegben robotgépet vásárolt. Az önkormányzat az egyéb felhalmozási kiadása terhére 1 fő részére 200 ezer Ft lakáskölcsönt nyújtott. Az önkormányzat által megtervezett járda felújítás kiadása az év IV. negyedévében fog felmerülni.
Az önkormányzat a Vidékfejlesztési Program a külterületi helyi közutak, fejlesztése, önkormányzati utak kezeléséhez, állapotjavításához, karbantartásához felhívására pályázatot nyújtott be a Kisezüsti út felújítására. A pályázat elbírálása eredményeként az önkormányzat 100 millió összegű Európai Uniós támogatásban részesült, melyhez 16,5 millió Ft összegű saját forrást kell biztosítania. A Kisezüsti út felújítására lefolytatott közbeszerzési eljárás eredménytelen volt, mert a felhívásra benyújtott legkedvezőbb árajánlat is meghaladta a pályázatban biztosított összeget mintegy 20 millió forinttal, az új közbeszerzési eljárás időbeli elhúzódása miatt a kivitelezésre 2019. évben kerül sor.
Csárdaszállás Községi Önkormányzat 2018. háromnegyed évi gazdálkodása rendezett, kifizetetlen számlával nem rendelkezik, bevételei folyamatosan biztosítják működését, a költségvetési tartalékából és pályázati lehetőségek kihasználásával valósítja meg fejlesztési terveit. Az önkormányzat 2018. szeptember 30-án 97.014 ezer Ft pénzeszközzel rendelkezett.
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet a település költségvetésének 2018. háromnegyed évi teljesítéséről szóló beszámolót tárgyalja meg.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság | ||
"Beszámoló az önkormányzat 2018. évi költségvetésének háromnegyed évi teljesítéséről"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
Az Ügyrendi és Pénzügyi Ellenőrző Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Csárdaszállás Községi Önkormányzatának Képviselő-testülete a település 2018. évi költségvetésének háromnegyed évi teljesítéséről készült beszámolót elfogadja.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal